Není důležité vyřešit všechny diagramy. Není vůbec špatný výsledek, když budete mít všechna řešení špatně. Co je doopravdy důležité, je vaše snaha! Když se člověk snaží, musí se koncentrovat. Když se koncentruje, pak nevnímá okolí. Když nevnímá okolí, dostává se do správného šachového nastavení. A jenom tím, že se pokusil vyřešit diagram, dokázal sám sobě, že se chce šachově zlepšovat.
1. studie Richarda Rétiho - na tahu bílý a bílý vyhraje. Lehký diagram, když bude černý výrazně slabší hráč než vy. Těžký diagram, když bude černý silný hráč a bude se bránit. Krásný diagram, když na něj přijdete!
2. studie O.Duras - Šachové listy 1901 .
Tato studie má 120 let! V lidském životě je 120 let neskutečná doba. V šachovém světě je to jen pár let. Ale přeci, koukněte na tento diagram! Když jej vyřešíte, určitě budete mít radost. Když si přitom vzpomenete na Oldřicha Durase, pak je vše , tak jak má být.
3. studie - F.Giegold - 1952 - mat třetím tahem
4. Mat druhým tahem - S.Dowd 2021 - poměrně lehký diagram. Je lehký záměrně. Chtěl jsem, aby každý vyřešil minimálně jeden diagram. Teda snad jich bude víc, ale aspoň jeden diagram! Každý vyřešený diagram, je další důvod proč na sobě víc pracovat. Proč mít rád šachy.
Neřešní nebudu psát. Nebudu napovídat. Kdo bude chtít, může napsat komentář, jak se článek líbil. Nebo jaké bylo řešení.
Nevím, jestli budu číst dnes komentáře, protože tento článek nahrávám v pondělí. V pondělí, protože v úterý jdu na operaci s očima a nevím jak ostře a nebo rozmazaně budu dnes vidět.
Proto každému přeji ostrý pohled, hodně zábavy a co nejvíc vyřešených diagramů. Vlastně co nejvíc důvodů, proč hrát šachy!
Petr Koutný
- Bonusový - na tahu bílý a mat třetím tahem:)
To jsem z toho jelen! A kde jsou ty zadní stránky s řešením? :)
Trochu bych to upřesnil, hlavně z hlediska terminologie problémového šachu. Korektní šachová úloha (tzn. například "Mat 2. tahem") i studie (například "Bílý remizuje") musí mít jen jedno řešení (samozřejmě, pokud není pod diagramem napsáno, že řešení je víc - to se ale vyskytuje hlavně u pomocných matů). Pokud tedy k cíli vede víc prvních tahů, je úloha i studie nekorektní, a tudíž bezcenná. Protože se v dnešní době diagramy přezkušují počítačem, vedlejší řesení prakticky (u úloh zcela) vymizela.
Pokud vede k cíli několik pokračování až v dalších tazích bílého, jedná se o tzv. duál. Potom záleží na tom, zda se jedná o variantu, patřící k cennému obsahu, nebo jen o variantu technickou, nezajímavou. V prvním případě je duál závažnou vadou a úlohu značně znehodnocuje, v druhém případě nevadí. U studií je duál v hlavní (tématické) variantě považován za vedlejší řešení a studie je v takovém případě nekorektní.
Tak například v Durasově studii vzniká cenná varianta po tahu 1...bxa6 a je zcela jednoznačná. Po ostatních tazích 1...b6 a 1...b5 vznikají varianty technické, celkem nezajímavé, nepatřící k cennému obsahu. Duály v těchto variantách (je jich tam spousta) nejsou důležité a nevadí.
Díky Pavle za objasnění, já jsem si to tak nějak myslel, že dualy by být neměli. Tady vzniká dual při jedné ze dvou nejsilnějších reakcí černého. Nicméně i tak to je opravdu povedený šachový úkol. Kamarád, který se kompozičním šachem zabývá mi kdysi pověděl, že počítače takto našli k mnoha starším úlohám různé skryté možnosti, ale v mých očích to těm úlohám krásu neubralo.
Poutnik:
a) Jak již jsem psal včera, o "studie" se nejedná od 3. do poslední úlohy.
b) 2 řešení jsou "duál" a neměl by být. Rozhodně ne první tah 2 možnostmi. Máte na mysli, že po odpovědi 1....černého pokračuje bílý a) 2.tahem a dá 3.tahem mat, ba i b) 2.jiným tahem a dá 3.tahem také mat? A přitom je možná jiná odpověď na 1...tah černým? Po kterém je jediná možnost?
Pak snad by byla úloha ok. Hlavní varianta je bez duálu a když černý zahraje "slabší" 1. tah, tak prohraje více způsoby nebo třeba i 2.tahem.
Malá nápověda: Použít fantazií znamená představit si, jak bude ten mat vypadat. Pak k němu jeden snáze dojde. A platí to nejen při řešení úloh, ale i vpartii. Ostatně znalost toho, jak dát krytou dámou a střelcem (nebo krytým pěšcem) mat uprostřed šachovnice, mně několikrát v partiích pomohla.
Jak to vlastně je u skladby? Smí mít řešení dvě linie? U poslední studie má bílý v jeden moment dvě cesty jak vyhrát. Pro mne to byly ty studie bohužel jen otázkou "vzpomenout si" protože jsem všechny znal. Nejmilejší mi byla ta studie Durase, je milá.
Tak díky H. Svatošovi jsem zjistil, že 3 jsem nedal. Za trest si dám večer deset diagramů. :-)
Kromě té poslední (tedy páté) jsem dal všechny, čtyřka je trivka a u první a třetí je třeba zapojit určitou, ale nijak extrémní, představivost.
Ta Durasova studie je hustá, hlavně varianta po úvodníku 1.Kc8 b5!
Myslím, že jsem dal 1 (klíčem bude ústup krále z pole d5 a vazba věží a křížová palba na bod g2), 2 (po Kc7 je černý v zugzwangu, buď dobere pěšce a pak je klíčem oběť střelce na b4, nebo potáhne pěšce a pak to řeší Kc6) a 3 (Dc1). K diagramu 3 se budu muset vrátit, nemám tolik času a hlavně trpělivosti a o 5 si asi můžu nechat jenom zdát, vzhledem k tomu, co napsal Robert a co nedokázal Bobby.
Tak jen doufám, že aspoň ten záchrannej diagram mám OK.
Zdraví Xao z YT.
Hezké, moc
Jen smáznout u 3. úlohy slovo "studie" (dle terminus-technicus problémového šachu).
RC - a jo, omlouvám se, slušný guláš jsem v tom teď řešitelům udělal ... a to řešení je fakt elegantní !
Robert: - taky je mi ta poslední nějaká povědomá ... a jestli si dobře vybavuji, tak to Fischer nevyřešil i proto, že první tah NENI jeho oblíbenou figurou, že ?? :-)