Konference ŠSČR 2025: Když Realita Nestíhá Svazovou Fantazii

01.04.2025 06:00 | Zprávy

Vybrali jsme a okomentovali ty největší perly z právě skončené konference ŠSČR. Připoutejte se – bude to jízda! Tleskejte ve stoje, žasněte v sedě a věřte, že i lež může znít jako oficiální stanovisko.

S. Messerschmidt – když je ŠSČR ve ztrátě, měl by začít někde šetřit.

M. Petr – ŠSČR je úspěšnou organizací. Poslední dva roky sice máme ztrátový rozpočet, nicméně díky velice dobrému hospodaření v posledních přibližně 10 letech, velké poděkování za to patří Zápis z Konference ŠSČR 2025 - 5/22 hospodáři R. Svobodovi, si ŠSČR vytvořil finanční rezervu, která je určena právě pro takové časy, kdy státní podpora pro šachy klesá. NSA bohužel pro nás preferuje především olympijské sporty. Výkonný výbor mohl na rok 2025 navrhnout vyrovnaný rozpočet, ale znamenalo by to výrazné škrty v některých oblastech. 

Petr Koutný reaguje:
Rozpočet je sice v minusu, ale podle Martina Petra je všechno v pořádku – máme přece rezervy. To je jako když vám hoří dům, ale uklidní vás, že máte ještě trochu vody ve váze s květinou. A že šetřit by znamenalo škrtat? To je nepředstavitelné! Vždyť by se mohlo stát, že svaz přestane dotovat turnaje, kde si zahraje maximálně šest lidí a jeden funkcionář. A nebo nedej bože snížit výdaje na marketing, který spočívá v tom, že o šachu neví ani šachisti. Takže závěr? Máme mínus, ale když to budeme dostatečně dlouho ignorovat, možná se to promění v plus. Matematika po svazovsku – stačí jen správně přeházet sloupce.

J. Slavíkbyla tady zmiňována sledovanost pořadu V šachu ve výši 290 000 diváků. To je za celý rok – tedy součet všech zhlédnutí všech dílů dohromady?

M. Petr – ano, a jsou do toho započítané i reprízy. 

Petr Koutný reaguje:

Deset dílů V šachu ročně, každý za čtyřicet až padesát tisíc, a každý díl vidí v průměru 29 tisíc lidí. To už není šachový pořad, to je luxusní rodinné video. Na RP šachy se dívá víc lidí, stojí to nula a nikdo z toho nedělá takové haló. Ale tady si vedení svazu říká: „Je to drahé, skoro nikdo na to nekouká – ideální, bereme deset kousků!“ Jinak to totiž opravdu nedává smysl. Kdybych měl ledovanost 29 tis měsíčně na těchto stránkách, tak už dávno neexistují. 

S. Messerschmidt – vadí mi současná rozhádanost členské základny šachistů. A mám pocit, že Výkonný výbor k tomu v některých případech přispívá, než aby napětí pomáhal uklidňovat. Chybí mi vstřícnější přístup, lidskost a schopnost hledat smířlivé řešení

Josef Bednařík reaguje

Pan Michalík tvrdil, že jsem mu jako ředitel osobně nepogratuloval – což je pravda, ale Zápis z Konference ŠSČR 2025 - 19/22 stejně tak je pravda, že jsem dosud osobně negratuloval žádnému vítězi dvou MČR, které jsem pořádal, protože při závěrečném ceremoniálu většinou moderuji, držím mikrofon, mám v ruce podklady a roli gratulujících předávám významným osobnostem, které tam jsou právě kvůli oceněným. Považuji to za důstojnější. Pokud jde o Českou televizi a údajné zásahy z mé strany, které měly bránit rozhovorům – to je další z nepodložených výpadů. Panu Michalíkovi jsem dokonce sám od sebe psal, vysvětlil mu celou situaci, snažil se mu nabídnout svůj pohled, ale on neměl zájem ho přijmout, případně ho pochopit. Podobně jsem se snažil vést konstruktivní debatu i s Petrem Koutným v době, kdy jsme spolu ještě spolupracovali do doby předminulé Konference, kde jsem jeho chování vůči funkcionářům otevřel. Od té doby jsem však o něm veřejně neřekl nic špatného, žádný osobní útok, žádnou polopravdu, a přesto je moje osoba opakovaně a cíleně napadána, bez jakékoliv reakce na výzvy k rozumné debatě. 

Komentář Petra Koutného:

Pan Bednařík se snaží vykreslit jako člověk otevřený dialogu, který nabízí smíření, klid, diskusi a snad i utřený slzičky u levandulového čaje. Ve skutečnosti ale moje poslední “komunikace” s ním skončila u policie – protože jeho výroky na mou adresu už přesáhly hranice nejen vkusu, ale i zákona. A když došlo na soud, tak jsme ho vyhráli. S omluvou se neobtěžoval. Zato teď na konferenci dojemně vzpomíná na svou ochotu vést se mnou konstruktivní debatu. No, možná mu to celé v hlavě znělo líp než v zápisu.

A víte co? Já jsem mu u toho soudu opravdu nabídl, že si to můžeme v klidu vyříkat. Přátelsky. Na férovku. Jenže v tu chvíli ho odtáhla paní Kusová se slovy „s tím se nebav“ – jako kdybych byl infekční pravdou. Takže tolik k jeho legendární snaze o smír a otevřenost. Možná se jen bál, že bych na setkání přinesl fakta, čísla nebo nedejbože rozpočet.

A že prý na něj útočím? Kdepak. Jen konstatuju, že nesežene sponzory, neví, co je marketing, a v normální firmě by letěl po zkušebce jako figurka ze šachovnice. To není útok. To je hodnocení výkonnosti. A jestli se mu nelíbí, že to říkám nahlas, měl se spíš zamyslet, proč to slyší tak často.

S. Stárek – je fajn mít takový časopis, ale bylo by dobré, kdyby se tam o šachu taky psalo

J. Bednařík – v posledním roce dva šachové články byly obsáhlejší, jinak v každém čísle je alespoň malá část týkající se šachu

Komentář Petra Koutného:

 Dva šachové články za 120 tisíc? To už by snad vyšlo levněji vytisknout Dějiny šachu na ruční papír a doručit každému členovi svazu osobně Martinem Petrem na kole. Coach není časopis pro šachisty. To je spíš magazín pro manažery v krizi středního věku, kteří nepoznají rozdíl mezi věží a termoskou. A když se tam náhodou objeví šachy, působí to asi jako šachový diagram na stránce o józe – nevíš, jestli se máš zamyslet, nebo zhluboka nadechnout. Ale Pepa to myslí vážně. A to je vlastně ten největší fór.

S. Messerschmidt – proč je u položky sponzorské dary tak nízká částka?

M. Petr - souhlasím s tím, že bychom v této oblasti mohli být určitě lepší. Jako Šachový svaz máme provizní systém. Pokud máte někdo kontakt na manažery nebo firmy, které mají vztah k šachu, budu moc rád, pokud mi ho předáte – rád se těm lidem ozvu a zkusím domluvit spolupráci. V tom nevidím žádný problém. Chápu, že někteří jiní lidé v této oblasti působí aktivněji nebo efektivněji – každý z nás má nějaké své silné a slabší stránky. Kolega Bednařík je v tomto směru také aktivní, snažíme se o spolupráci, ale nejde o jednoduchou oblast.

Komentář Petra Koutného:

Martin Petr dostal jednoduchou otázku: proč je u sponzorských darů skoro nula. A odpověď? Ve stylu „když mi někdo dá kontakt, tak mu třeba i zavolám“. Takže provizní systém – geniální nápad! Jen škoda, že nikdo nemá kontakt, a když už má, nikdo nevolá. Připomíná to hledání pokladu bez mapy, kompasu a s klapkami na očích. A pak přijde to nejlepší: „Každý má své silné a slabé stránky.“ Jo, to známe. Třeba Bednařík má silnou stránku v tom, že aktivně působí. Co přesně dělá, nikdo neví, ale působí. Výsledky nula, snaha pět hvězdiček na TripAdvisoru. A zatímco svaz shání sponzory způsobem „když něco přijde, tak to vezmem“, svět okolo běží jak TGV. Možná by stálo za to přestat čekat, až to za ně někdo vyřeší – anebo si aspoň přiznat, že šachový marketing není jejich silná stránka. A že volání manažerům není práce na bázi: „Tak jsem mu napsal na Facebook, a on neodpověděl.“

Na závěr děkujeme všem delegátům, kteří si na Konferenci dovolili říct svůj názor. Víme, že to v tomhle svazovém klimatu chce odvahu větší než hrát dračí proti Carlsenovi. A víme taky, že někteří za to ponesou následky – vyloučení z komisí, ztráta funkce, nebo aspoň ostrý pohled přes půllitr na příštím turnaji. Ale díky nim jsme vůbec slyšeli otázky, na které Martin Petr s noblesou odpovídal, že šetřit je zbytečné, když máme z čeho rozhazovat. Díky nim jsme zjistili, že sponzoři se neshánějí – ti se prý někdy objeví sami. A díky nim jsme pochopili, že dva šachové články za 120 tisíc korun nejsou výsměch, ale nová definice luxusního tisku.

Takže Martine, Josefe, Rosťo – děkujeme. Vy jste ten tým, který hraje bez míče, bez branky, ale věří, že to skončí výhrou. A vlastně – ono to výhrou skončí.

Pro každého, kdo už ví, že tenhle šachový svaz nutně potřebuje nový tah. Takže díky, že jste se nám znovu připomněli. Tleskáme ve stoje – ironicky, ale se šachovou grácií.

 

34x 2872x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (34) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
MaX

Jsou dva přístupy, s minimem informací o to s větší mírou tvořivosti a jasnou představou, kde je ta pravda – časem označování za prudiče. Pak ti co chápou, že v určitých hladinách poznání, postavení se činnosti jeví různě a chválí se věci, kterým člověk trošku rozumí a nemluví se do věcí, kterým člověk nerozumí.

Přiklady: 1) PK je mluvka, nedrží slovo a často si sám protiřečí. Není mediální osobnost a odmítá to pochopit a z nějakého důvodu ho to štve a vystupuje agresivně. V prostředí GM hráčů je spíše za úsměvnou figurkou. „To není útok. To je hodnocení výkonnosti. A jestli se mu nelíbí, že to říkám nahlas, měl se spíš zamyslet, proč to slyší tak často.“ – prudič

2) PK sice má své mouchy, ale udělal a dělá pro šachovou komunitu hromadu práce, sice bych s ním na pivo asi nešel, ale pro šach udělá mnohem více práce, než mi tady dohromady.

A ta pointa je v tom, že nejde odpovědět správně, když prvotní myšlenka je „prudit“

+1 | 01.04.2025 09:37

lubomir1959

MaX: Znáte snad dokonalého, bezchybného a neomylného člověka z běžného života nebo i špičkového z jakékoliv oblasti? Já ne! Nikdo není neomylný a a nikdo se nezachová vždycky správně, KAŽDÝ Z NÁS svoje mouchy má. Já si PK vážím, právě za tu práci, kterou pro nás, slabé i průměrné šachisty dělá. Za jakou figurku ho v prostředí GM hráčů někteří považují, případně kdo by s ním na pivo šel nebo nešel, je mi srdečně jedno! Kromě toho, pokud mně osobně PK něco slíbil, vždycky to dodržel. Na tomto serveru bych našel hned několik osob, které jen kritizují kohokoliv a cokoliv, svoje názory a postoje považují za ty jediné správné, nic jim není dobré a pletou se do všeho, i do témat, o kterých nemají ani páru! Mohl bych uvést několik konkrétních případů a konkrétních osob! Pokud se týče svazové práce, myslím, že má obrovské rezervy, zejména pokud se to týká zebezpečení a přípravy reprezentantů na vrcholné akce, na což jsem několikrát i já upozornil! Asi tak: Je velice snadné pokritizovat kdekoho a kdeco, ale strašně obtížné odvést práci, za kterou jsou vidět objektivní výsledky!!!

+1 | 01.04.2025 11:09

Pátrač
Pane doktore. Ja tavýho znám!! Je ním president UA!! Jestli mi budete oponovat, tak vás předem prohlašuji za Rusofila. :) Krom toho president UA bravurně hraje na piáno. :) :)
+1 | 01.04.2025 19:02

lubomir1959

Za co mě kdo prohlašuje, mi visí víte kde! Za to si nic nekoupím! Toto je šachový článek, proto sem nebudu tahat témata, která v tomto článku nemají co dělat!

+2 | 01.04.2025 22:02

PeterM
Pohled pana Bednaříka v souvislosti se sporem s ČT bylo opravdu obtížné přijmout. Chtěl jsem od něj kontakt na paní redaktorku, která celou věc způsobila. Ani ve snu mne nenapadlo, že hlava marketingu SŠČR a ředitel turnaje vůbec neví, kdo na jeho turnaji zastupuje ČT, která následně produkuje hodinový speciál. Mimochodem spor dopadnul tak, že ČT musela učinit nápravu a potupně jí zařadit do březnového dílu. Člověk si sám může udělat názor na to, kde se asi stala chyba a kdo nesl podíl viny, když se moloch jako je ČT dobrovolně a veřejně omluví nějakému Michalíkovi.
+1 | 01.04.2025 23:43

VojtěchPlát
+0 | 02.04.2025 08:36

VojtěchPlát

Tak zrovna v tom Brně ta moderátorka byla kočička. Se asi bál, že mu ji přebereš :-)

+0 | 02.04.2025 08:25

lubomir1959

Až na malou drobnost souhlasím, nejde o NĚJAKÉHO Michalíka, ale o GM, vítěze MR, kterému bylo slušností poblahopřát k prvnímu místu a k získání titulu mistra republiky! Výmluvy p. Bednaříka na to, že byl moderátorem jsou trapné! ČT jako takovou radši nekomentuji, jelikož bych o ní nic slušného nemohl napsat! Nehledě na to, že onen NĚJAKÝ Michalík dle mého názoru do reprezentace výkonnostně patří a je škoda, že v ní není. 

+0 | 02.04.2025 06:41

Cnc-profi
Dal som si tu námahu a prečítal celu zápisnicu z konferencie. No neviem, na koho stranu sa prikloniť, skôr mi to príde ako žabomyšie vojny.
+0 | 02.04.2025 08:04

lubomir1959

https://cs.wikipedia.org/wiki/Papežské_schizma

Co třeba podobnost se současným stavem v našem šachu ? Pochopitelně pokud vám výše zmíněné osoby někoho připomínají, nepochybně jde o podobnost čistě náhodnou...nebylo či není snad některým šachistům vyhrožováno disciplinárním řízením, neproběhl dokonce soud, který nějak rozhodl? Ne, toto už nejsou žabomyší války, ten stav je dlouhodobý a dle mého názoru se spíš zhoršuje...

+0 | 02.04.2025 08:33

Messer56
Ahoj všichni, " psi štěkají a karavana jde dál". My, co chceme něco zlepšit jsme tí psi a to do doby, když zespoda neprosadíme své delegáty na konferenci. Jsou tam určitě delegáti z některých krajů, kterým je to všechno jedno a důležitý je oběd. Jinak se musíme podřídit a držet hubu a krok. Mám vás rád a bděte.Standa Mess.......
+0 | 01.04.2025 21:01

Petr Koutný

Díky Stando 

+0 | 02.04.2025 06:59

Pátrač
Česká trenérská akademie ČOV ve spolupráci s jedenácti sportovními svazy navázala spolupráci s Deníkem Sport, v rámci kterého bude jako vložená příloha vycházet odborně-populární měsíčník – COACH. Správně - vložená příloha. A dva články, to je prostě supr bomba kšeft. Pán předseda správně podotknul, že mají provizní systém, kdo bere provizi z těch 120 litrů? Pánové jsem ochoten podpořiť svaz tisícovkou ročně, to je mnohem víc jak je kase od sponzorů za minulej rok. Kdo z vás chce provizi?:) možná to bude aj 10%. :)
+1 | 01.04.2025 17:10

Petr Koutný

Oni ale nechtějí sponzory, protože co by z toho měli? Museli by to vyúčtovat a to je práce navíc. Museli by rozhodnout komu to dát a to je další práce navíc a proč to dělat? Není lehčí okopírovat rozpočet, utratit peníze jako každý rok a když to nevyjde, pak vybrat vyšší příspěvky?? Tipuji, že b) je správně

+0 | 01.04.2025 18:00

Pátrač
Petře, ptáš se proč nechtěj sponzory? Nuže bylo pětikilo, dám litr. Umíš si to představit ve výroční zprávě - o 100% jsme vybrali více na sponzorském, jak tomu bylo loni? :):)
+1 | 01.04.2025 18:58

patmat
K tej poslednej otázke a províznemu systému.

To ako že mu majú dať kontakty, aby dostal on províziu, alebo ako to "čítať"?

Sledovanosť TV relácie, to bude súčet pozretí za rok, takže ak niekto pozrie všetky diely, tak sa ráta za 10 divákov.

+0 | 01.04.2025 08:53

VojtěchPlát

Jak mi kdysi MP psal. Sežeň 250 litrů a 20-30% ti z toho dáme. Jakože wtf? Tak přeci když budu chtít sehnat peníze pro sebe, tak se rovnou zeptám a ne že to bude pro svaz a já z toho dostanu provizi :-D

+1 | 01.04.2025 09:44

Petr Koutný
Jasně, jenom to Bednaříkovi ještě nikdo nevysvětlil, jak se to počítá.
+1 | 01.04.2025 08:56

paulz

Tak pořad v šachu za zhruba 400 000 kč ročně na ČT4 je nesmysl v době kdy se vyšší sledovatelnost u videí dá dosáhnou např. na youtube mnohem levněji. Navíc ještě s určitou návratností. Vážně je tohle těžké pro činovníky svazu pochopit? Celé díly jsou prakticky pro ČT připravené, ta to jen natočí, moderátorka řekne pár vět které dostane napsané. 

 

+2 | 01.04.2025 09:49

Cnc-profi
Existuje oficiálna zápisnica z konferencie?
+0 | 01.04.2025 08:21

Petan

Samozřejmě. A jako vždy i tentokrát je na stránkách ŠSČR. A Petrův článek čerpá právě z něj.

+1 | 01.04.2025 08:50

Carlos

Tak odpovědi na otázky jsou vážně síla!

+0 | 01.04.2025 07:22

Petr Koutný

Znám osobně ty lidi a přesně takto se baví. Přesně takto odpovídají. Přesně takto se chovají. Když člověk řekne, že Bednařík neshnání sponzory, tak je to útok na něj. Když člověk řekne, že by svaz měl šetřit, je to lež a pomluva, protože svaz je vzkvétající organizace a za to musíme děkovat Rostíkovi, Martínkovi atd....

+1 | 01.04.2025 07:49

Petr Koutný

Ještě jednou bych chtěl poděkovat všem delegátům za odvahu vystoupit a promluvit s názorem, který je někdy proti proudu. Chtěl bych poděkovat delegátům za hlasy, které byly dle jejich svědomí a nenechali se obelhat mystifakací. A na otázku co s tím? Za rok jsou volby, třeba bude líp. A kdyby ne, už mi chodí emaily, jestli bychom nezaložili své souteže družstev a odpově´d byla, že možná ano. Jestli bude pokračovat tahleta ta tragédie a šachisté budou víc a víc bití těmito lidmi, pak i toto je možnost. Zatím je to jen nápad, ale stačí zrnko písku a spoustu věcí se dá do pohybu. Jetě jednou díky a věřím, že bude líp. 

Minimálně jsem dnes vytáhl ukázku toho, jak se šachistům lže. Jak se s nimi manipuluje a že je důležité si hlavně u těchto lidí vždy vše ověřit, protože jen tak člověk najde pravdu. 

+1 | 01.04.2025 07:07