Mistrovství světa v bleskovém šachu 2024: pachuť, zrada na divácích a důvod, proč šachy nejsou sportem

02.01.2025 06:00 | Zprávy

Máme pro vás dnes zajímavý názor a zajímavý článek plný zajímavých argumentů. Těším se na vše komentáře a na diskuzi. Ještě jendou se pojďme vrátit k finále MS v bleskovém šachu. Ještě jednou a naposledy to pořádně proberme.Tak co říkáte, souhlasíte?

Nejprve fakta: Magnus Carlsen a Ian Nepomniachtchi se dostali do finále mistrovství světa v bleskovém šachu. Toto finále se hrálo na čtyři partie a v případě nerozhodného výsledku na partie rychlé smrti – první vítězství rozhoduje zápas. Obhájce titulu Carlsen vyhrál přesvědčivě první dvě partie a vypadalo to, že míří za dalším titulem. Nepo se ale vzepjal k mohutné odpovědi a vyhrál rovněž dvě partie v řadě. Začaly se tedy hrát partie prodloužení, kdy se střídaly barvy a každá partie mohla rozhodnout zápas a titul. Tři partie se hrály, tři partie skončily remízou. Potom Carlsen nabídl soupeři, že můžou titul mistra světa sdílet, Nepo souhlasil a po menším čekání tento konec schválila i FIDE. Máme tak dva mistry světa: Carlsena a Nepomniachtchiho.

Co si o tom myslím? Jakožto divák se cítím, jako by bylo mrháno mým časem. Jakožto šachista se cítím, jako by šachy byly v hluboké krizi. Jsem smutný a naštvaný a pro hráče nemám pochopení. Pojďme si rozebrat, proč je toto řešení naprosto absurdní.

  • Zakončení turnaje je zklamání

Jako divák chci, aby se o titulu rozhodlo na šachovnici. Chci vidět, který tah, které rozhodnutí bylo to osudové. Chci vidět boj na krev, kdy do toho oba hráči dají všechno a nakonec je korunován vítěz. To je ostatně smysl sportu: někdo vyhraje a někdo zase prohraje.

  • Hráči jsou měkcí, nemají hlad po vítězství.

Pro oba protagonisty jsem ztratil respekt. Údajně byli unavení, protože hráli ten den už 15 bleskovek. To jako vážně? Nadal a Djokovic hráli šest hodin fyzicky i mentálně náročnou bitvu o titul v Melbourne roku 2012 a i když v závěru sotva stáli na nohou, šli do toho do posledního míčku, dali do toho úplně vše. A o tom to přece je. Umí si někdo představit Federera s Nadalem ve finále Wimbledonu 2008, za stavu 6:6 v pátém setu, že by si řekli: nebudeme to hrotit, já si budu držet své podání, ty to své, a dřív nebo později nám dovolí ten titul sdílet. Čistě teoreticky se to stát mohlo. Ale nikdy by se to nestalo, protože Federer s Nadalem jsou praví sportovci, ne jako ty naše dvě šachové primadony, které jsou „unavené“ po 15 bleskovkách! Asi to bude pro ně překvapení, ale jedná se tady o titul mistra světa: to nemá být jednoduché, má to být únavné, těžké, frustrující!

 Příkladů je možné uvést hodně: Hokejisti v sedmém utkání finále NHL, místo dalšího prodloužení, si řeknou: hele ještě by někdo prohrál, pojďme si to radši rozdělit. Fotbalisté ve finále MS místo dalšího kola penaltového rozstřelu si můžou říct to samé a je to úplně ten samý princip.

  • Carlsen ovládá FIDE, která tančí, jak on píská.

Dvakrát během jednoho turnaje Carlsen dosáhl toho, že FIDE v jeho průběhu změnila pravidla tak, aby to jemu vyhovovalo. Nejprve v aféře s riflemi a teď umožnila sdílet titul. Carlsen má za sebou armádu sponzorů a fanatických fanoušků, kteří sledují šachy jen kvůli jeho osobě a vše co udělá, je pro ně svaté. Svou mocí a vlivem již dávno přerostl FIDE a dělá si v podstatě co chce. Nezpochybňuji fakt, že díky Carlsenovi přistálo ve světě šachu mnoho dolarů. Ale za jakou cenu?

  • Z logiky věci, mistr světa může být jen jeden.

Před několika lety sdíleli Carlsen, Caruana a Aronian titul na Sinquefield Cupu, protože měli stejně bodů a v pravidlech bylo, že do tie-breaku postoupí pouze dva hráči s nejlepším pomocným hodnocením. To hráčům nepřišlo fér a tak se dohodli na sdílení titulu. V dané situaci to mělo svůj smysl, byť bych radši viděl tie-break se všemi třemi hráči. Každopádně je to Sinquefield Cup, sice prestižní turnaj, ale tři vítězové nijak zásadně nevadí.

Tady se ale bavíme o Mistrovství světa – o turnaji, který má za cíl korunovat jednoho šampiona. Navíc, jedná se o turnaj hraný systémem play-off, kdežto Sinquefield Cup byl klasický round robin turnaj. V play-off systému nemá sdílení titulu žádný smysl, protože je speciálně nastaven tak, aby vyprodukoval jednoho vítěze.

Námitky:

Ale co když budou hrát donekonečna?

Čistě matematicky je samozřejmě možné, že odehrají sto partií a bude to sto remíz. Stejně jako v tenise může dojít na nekonečný game přes shodu a výhodu, nekonečný tie-break atd. Jenže hádejte co? Ještě nikdy se to nestalo. Pravděpodobnost a rozum jasně říkají, že rozhodnutí padne. Navíc tady se bavíme o bleskovém šachu. Něco jiného by byl klasický šach, ale v bleskovém šachu je to opravdu jen otázka času, než někdo udělá chybu. Carlsen a Nepo odehráli v prodloužení tři partie. Tři. Možná bych chápal jejich žádost, kdyby jich odehráli třicet a i tak bych byl proti sdílení titulu. Ale po třech partiích?

Co když budou hráči schválně hrát rychlé remízy a tím přinutí pořadatele souhlasit se sdílením?

Sport stojí na předpokladu, že obě strany mají vůli po vítězství. Pokud toto neplatí, tak nemá cenu nic pořádat.

Pokud hráči demonstrativně budou hrát deseti-tahové remízy, pak bych vyhlásil, že vítězem není nikdo, oba hráče diskvalifikoval za nesportovní chování a možná i match-fixing a tvrdě pokutoval.

Systém střídání barev v prodloužení znamená, že oba hráči mají motivaci využít bílých figur ke hře na výhru, protože ví, že to může být poslední šance. Pokud někdo v takové situaci dobrovolně zahodí bílé figury, tak dle mého je to možné označit za match-fixing, protože je jasné, že se nesnaží o vítězství. Když tenista na kurtu neprojevuje snahu o výhru, tak je také rozhodčím penalizován. Proč to nezavést i do šachu?

Toto zakončení turnaje bohužel dokázalo, že šachy nejsou pravým sportem. Je to černý den pro šachy a upřímně nemám žádnou motivaci se na další šachové turnaje někdy dívat.

Šachy jsou v krizi.

autorem článku je: Miroslav Janeček, je aktuálně studentem magisterského programu Anglická filologie na Univerzitě Palackého v Olomouci. Pochází z Opavy a hrdě reprezentuje svůj šachový klub Slezan Opava, ve kterém také působí jako trenér mládeže. Je spoluzakladatelem ŠachMédia a hlavním autorem článků. Ve volném čase se kromě šachů a psaní věnuje také raketovým sportům, historii a literatuře.

článek vyšel originálně na: chess.db 

 

91x 6036x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (91) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
giocozo
Co z toho plyne? Armageddon měl být logickým vyústěním. Třeba se FIDE chytne za nos a již nikdy nezvolí systém do totálního vyčerpání. Jak už zde někdo zmínil, hned první zápas o titul mistra světa v klasickém šachu mezi Kasparovem a Karpovem ukázal jeho achillovu patu.
+4 /-2 | 02.01.2025 09:55

lubomir1959

Stačí, aby se MS v klasickém šachu hrálo tak jak dřív - pásma, mezipásma, turnaj kandidátů, pak o mistra světa na 24 partií, tempo 2h/na 40 tahů bez přídavků za tah, s tím, že za stavu 12:12 zůstává titul původnímu mistru světa a pitomostem typu tiebreak by bylo odzvoněno, podobně jako nekonečnému hraní. Jediný spravedlivý systém je každý s každým, protože nikdo se nemůže vymlouvat na to, že kdyby hrál nebo nehrál s tím nebo oním, bylo by to jinak. Play offy nebo TB jsou možná napínavé a zábavné, ale nemusí ukázat skutečnou kvalitu hráčů. Jedna náhodná hrubá chyba a všecko je pryč. Proto, chceme-li, aby nebylo pochyb o mistru světa, musí být tyto moderní pitomosti zrušeny a musíme se vrátit k původnímu systému.

+2 /-2 | 02.01.2025 10:12

Šach

Souhlasím s Lubomírem1959. Při remíze by měl titul zůstat obhájci. Když se totiž pokračuje rapidem atd., tak se o mistru světa v klasickém šachu rozhoduje v jiné sportovní disciplíně.

+0 /-0 | 03.01.2025 18:06

EmilV

Ani turnaj každý s každým nemusí být  ideální. Starší si snad vzpomenou na turnak kandidátů Curacao 1962, kde se Rusáci domluvili proti Fischerovi. A od té doby se dlouho hrály místo toho zápasy...

+0 /-1 | 02.01.2025 14:35

honzales77
+0 /-0 | 03.01.2025 17:45

kapitán ing. Mařák

FIDE jsou zoufalci. Magnus má určitě výbornou výdrž jenom prostě šachy se nedají hrát donekonečna. Prostě jsou vítěžové dva co je na tom špatného. Velká pardubická taky měla vítěze dva. Pokud se dva šachisté dohodnou předem nevidím na tom nic špatného. FIDE může jít někam jejich hloupost ohledně mobilů nezná mezí teď ještě nařizují dresscode. To je za hranou.

+0 /-6 | 02.01.2025 19:21

pawel

Nevidíte v dohodě předem nic špatného?smiley

Dohoda předem znamená v každém sportu mnoho let dištancu.

 

A Vy, pane inženýre, rozumíte jakému oboru? 

+3 /-0 | 03.01.2025 16:33

Stanislav Komín

Položím otázku stejně jako již včera: Kdyby se Ding a Gukesh dohodli, pokud by jejich zápas skončil 7:7 a čtyři partie v rapidu 2:2, že dál hrát nebudou a o titul a cenový fond se podělí, bylo by to O.K.? 

+2 /-0 | 02.01.2025 19:44

kk

Bylo by to OK. Rozdělení cenového fondu určitě. Ale jak  s titulem?

Bývaly časy, že vyzyvatel MUSEL být lepší než obhájce. Dnes jsou pravidla jiná ( a špatná). - vyzyvatel se nemusí snažit vyhrát, může pořád remizovat.

Aby o výsledku vážného zápasu rozhodovaly blicky nebo dokonce ruleta (Hübner - Smyslov) je špatně.

Otázkou je délka zápasu a počet vážných partií. Třeba Fischer odmítal krátké zápasy, protože nechtěl aby jediná chyba rozhodla. Zase v době počítačů a podrobných analýz nemohou být zápasy tak dlouhé jako v minulosti.

 

+0 /-0 | 03.01.2025 12:48

honzales77

Jeden z návrhů z diskuze jako 9. partii vložit Armageddon (4 partie v základu,4 partie v prodloužení „náhlá smrt“)

V Armageddonu se obvykle používá časové nastavení 5 minut pro bílého a 4 minuty pro černého. V některých případech může být časové nastavení 5 minut pro bílého a 3 minuty pro černého, ale to je méně časté. Hlavní rozdíl je v tom, že černý hráč vyhrává, pokud partie skončí remízou.

nebo  lepší hráč po základní části v pořadí turnaje je mistr v případě nerozhodného stavu ve finálě ( zatím po základní části nikdo neví, kdo bude ve finále, takže nejde taktizovat a ví se to dopředu, takže ten horší musí trošku víc riskovat a tím se podtrhne význam základní části turnaje, který v KO systému ztrácí skoro smysl)? PK  

Zajímavý je i postup např. šestnáctky nejlepších hráčů z prvního dne.Následující den by následoval eliminační formát tzv. rozstřel, výsledky z prvního dne by zůstali (možné nějaké pokrácení výsledků).Dále po každých dvou odehraných kolech se postupně vyřazují dva hráči s nejnížšími body,dokud nezůstane jen vítěz.

+0 /-0 | 03.01.2025 16:31

Šach

Magnus nabídl dělení prvního místa, protože se bál možné prohry. To je nad slunce jasné. Vždyť i v rapidu nehrál moc dobře a odstoupil. Aféra s dress code mu přišla vhod. Rapid by nevyhrál. To, co se stalo na konci bleskového turnaje je proti všem zásadám sportovních utkání. Sportovci nemají být gentlemany, ale bojovníky. Fischer se musí v hrobě obracet...

+8 /-5 | 02.01.2025 07:32

lubomir1959

 Souhlas! Fischer by se určitě s nikým nedomluvil a s Rusákem už teprve ne!

+2 /-1 | 02.01.2025 13:43

paulz

Je ještě jedna varianta jak jsem četl na webu a mnohem horší. Dvakrát přesvědčivě vyhraje ve finále Magnus a pak zázračně Nepo vyrovná. A pak tři partie jen aby se něco hrálo. 

Taky to mohla být fraška domluvená před finále. Protože jinak by byla remis po sedmi kolech absolutní nesmysl. Po tak dramatických čtyřech kolech to zas nevypá úplně blbě. 

A docela další po džínách výj... s FIDE. Tohle nepředpokládál nikdo a prakticky je přinutil k uznání v podstatě nesmyslném sdílení mistra světa.

 

+4 /-3 | 02.01.2025 10:23

kk

MS Korčnoj zázračně vyrovnal s Karpovem, dokonce vyhrál 3 partie (A zápase kandidátů 2). To bylo také domluvené?

+0 /-0 | 03.01.2025 13:38

Šach

Na druhou stranu je hezké od Carlsena, že se rozdělil o titul s Rusem, který má na FIDE profilu ruskou vlajku. Nedivím se, že to Rus Dvorkovič schválil...smiley

+0 /-1 | 03.01.2025 13:15

Ota Válek
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+2 /-3 | 02.01.2025 23:03

kk

K čemu by bylo, kdyby po tak překrásném průběhu rozhodla nějaká stupidní hrubka?

A navíc mezi kamarády. Někdy ten vítěz prostě není. To je známo už od Homéra.

K zápasu se přihlásili Aiás a Odysseus. Postavili se proti sobě, zaklesli  a dál se nedělo nic. Jeden druhého nepřetlačil. Když už to trvalo dlouhou chvíli, diváci začali remcat. Aiás pošeptal Odysseovi: Zvedni mě, nebo já tebe. Jinak se na nás přestanou dívat. Hned ho začal zvedat, ale Odysseus ho kopl do kolena a oba se skáceli na zem. Delší dobu se váleli prachu, potom Odysseus začal protivníka zvedat. Aby proti sobě zase nestáli jako zvrdé Y, tak to zvedání nedokončil. Nastavil nohu a oba upadli na zem. Zase se váleli v prachu, potom ho zase zvedal, zase se váleli. Zápas byl prohlášen za remízu a oba dostali stejnou cenu.

 

 

+0 /-0 | 03.01.2025 13:11

bonusov
Mam veľkú radosť, že s celou FIDE MC vymietol pavucinu, či už po šachovej stránke, alebo diplomaticky a FIDE tancuje a uznáva si právom chyby!!! 1. Najviac ma teší, že ti moralisti, ktorí vyzývali MC , že nedodrzuje pravidlá, teraz boja proti tomu, že sú 2 majstri sveta hehe, ved FIDE to schválila, FIDE sú pravidlá, tak kľud. 2. MC pekne poukázal nato, že ten dress code môže byť prehodnoteny a viac premyslený, aby rešpektoval požiadavky slobody hráča a zároveň aj prestíž šachovej hry. 3. MC je stále najlepší, aj keď už nie tak suverénne ako pár rokov dozadu. 4. Zapísal sa do dejín, že si rozdelil titul s kamarátom a právom, pretože keď z Nepa robili hrdinu, že on sa prezul a MC nie, tak mal vyhlásenie, ktoré MC podporilo. 5. Po šachovej stránke mi je úplne jedno, ako by skončila 1 blitz, z mnohých..., ta posledná. Dôležité je, že FIDE to pekne vysvetlil a aj o 100 rokov bude MC kráľ, ktorý si nenechal skákať po hlave, rebel, ktorý sa zapísal do dejín a ma môj obdiv. MC je najlepší, najúspešnejší, najväčší, neformálny, emotívny, proste človek, ktorý ma rad sach, veľa pre sach urobil. A ako tam pekne praskol Hansovi toho kráľa na board, musel to byť skvelý pocit. Len tak ďalej MC, ešte toho Sutovskeho by mohli odvolať.
+3 /-5 | 02.01.2025 17:27

Šach

Hansovi praštil králem na šachovnici ze vzteku, protože s ním pouze remízoval. Žádný skvělý pocit.

+0 /-0 | 03.01.2025 13:10

wlk
Môj názor je, že z celého podujatia vyšla FIDE na čele s hlavným rozhodcom Alexom Holowczakom ako spolok nekompetentných babrákov. Pokutovanie a vylučovanie za dress-kód bola čistá fraška, kde rozhodca potreboval zvýrazniť samodôležitosť. A na druhej strane to, že si nevie ustrážiť ani športovú stránku, tak to je už úplná rezignácia. Carlsen je stále najlepší, stačí pripomenúť, že 10 dní pred MS vytrel s Nepom zem 4-1, pričom v podobnej francúzskej v poslednej partii stihol miniatúrku. Ale na záver MS už bol ako počítaný boxer, a Nepo ho mohol (a mal) doraziť. To, že Magnus mu nechal medailu aj trofej z MS, neberiem ako priateľské gesto, ale skôr uznanie, že Nepo si ich zaslúžil viac. Neviem pochopiť, ako po 25 rokoch skúseností s KO systémom na všemožnom leveli môže FIDE na záver predĺženia nedať armageddon. Napr. deviatu partiu nerozhodného zápasu. Ak by hráči videli koniec tunela, určite by nešpekulovali. Alebo odpíliť hráčov, ktorí získali rovnaký počet bodov ako postupujúci na základe vágneho tiebreaku (malo sa samozrejme hrať osemfinálové medzikolo). Na druhej strane, aj hráči by mali mať nejakú zodpovednosť. Bude to ešte zaujímavé, tipéri sa oprávnene búria.
+2 /-1 | 03.01.2025 11:34

Ota Válek

Souhlasím, že jako 9. partie měl být v pravidlech armageddon.

+3 /-1 | 03.01.2025 12:05

ciki333

Žijeme v divné éře...Já jsem ve věku Magnuse Carlsena byl dávno rozvedený. Nevím, na co ty dnešní páry furt čekají, proč do toho "nepraští" v 25. Nejvíce mě serou 40leté prvorodičky...Pak se, slepice, diví, že jejich jedináček má poruchu autistického spektra. Odporná, zvrácená doba...Moji, v pořadí druhou tchýni, by měl Petr Fiala vyznamenat in memoriam za přínos vlasti, protože se stala babičkou v 39 letech věku...

+1 /-0 | 03.01.2025 12:52

ciki333

Magnusova snoubenka - Ella Victoria Malone -  pod "drobnohledem":

https://www.youtube.com/watch?v=XekmwOCvmJA&ab_channel=ChessBaseIndia

+1 /-0 | 03.01.2025 12:36

ciki333

Magnus Carlsen se žení!

GM Magnuse Carlsena čeká na začátku roku 2025 významným milníkem - o víkendu se ožení se svou přítelkyní, šestadvacetiletou Ellou Victorií Maloneovou, jak informovala norská média.

Norský šachista, který se čerstvě stal osmým mistrem světa v blitz poté, co se o titul podělil s GM Ianem Nepomniachtchim, si podle norských novin VG připíše ještě větší vítězství, když se o víkendu na neznámém místě ožení s Maloneovou. Pár tuto zprávu potvrdil prostřednictvím Carlsenova dlouholetého přítele Magnuse Barstada, další podrobnosti však nejsou veřejně známy. 

Carlsen a Maloneová byli poprvé veřejně spatřeni společně během únorového turnaje Freestyle Chess G.O.A.T. Challenge v Německu. Od té doby se Malone pravidelně objevuje během jeho turnajů, naposledy na finále Champions Chess Tour v Oslu a na mistrovství světa v rapidu a blesku v New Yorku na konci prosince...

Zdroj: https://www.chess.com/news/view/magnus-carlsen-set-to-tie-the-knot-this-weekend

 

+1 /-0 | 03.01.2025 12:32

Pavel Ch

Jak jsem psal, tušil jsem jejich kulišárnu hned po poslední partii. Zde je video, které jsem v přímém přenose viděl. Gestikulace je dost výmluvná.

https://www.facebook.com/reel/904420741885560

+0 /-0 | 03.01.2025 11:55

Cnc-profi
No keď už nič iné, aspoň sa diskutuje, desiatky a desiatky komentárov na nss.cz a to je ešte len druhý deň v novom roku. Díky Magnus, vieš, ako rozprúdiť debatu :-)
+2 /-2 | 02.01.2025 20:30

lubomir1959

To mi připomíná v obráceném gardu jistou část filmu Fantomas: 

Bláboly na Fantomase by se daly využít lépe: Bytová krize - vinen je Fantomas. Klesají mzdy, stoupají ceny - vinen je Fantomas. Kdo zavinil zvýšení daní - Fantomas. Báječný hromosvod všeho, za všechno může jen Fantomas...No není to skvělé? MC rozhodně může za všecko dobré, co se událo, aspoň v očích jeho obdivovatelů rozhodně!!! Bože!!!!

+1 /-1 | 02.01.2025 21:31

honzales77

„Ať žije Magnus Carlsen, G.O.A.T.“

+0 /-0 | 02.01.2025 21:11

FollowTheQueen
Zajímalo by to po x partiích doat lidí na to, aby to vůbec stálo za řeč? Jako nouzové pravidlo bývá zaváděno i něco s prvkem náhody. Typicky hod mincí. Chtěli bychom, aby mistr svéta byl určena takto? Znovu bych připomněl plytkost debaty o porušení dress codu. Dokud neuvidím ten dress code, vím jen to, že byl MC potrestan za porušení. To ale (s ohledem na rozhosovací proces) spolehlivě nic neříká o tom, zda k porušení došlo. Přesto už se hovoří o tom, že MC přiměl fide ke změně pravidel. Neseriózní inference.
+0 /-2 | 02.01.2025 19:58

Zeu

Možná je Magnus i s jeho otcem na bleskovém odchodu. Vrcholnou šachovou formu má po MS zcela jistě za sebou. A další MS je pro něj strašně daleko. Rozhodčí nepřehlédli jeho rapidně zhoršující se zdarvotní stav, ale vyšli mu naposledy vstříc.

+2 /-0 | 02.01.2025 19:14

pawel

Susan Polgar (z jejího facebooku)

 

Výdrž v bleskovkách Když mi bylo 15 let, stala jsem se první hráčkou na světě. Stala jsem se také první patnáctiletou hráčkou na světě, ať už šlo o chlapce nebo dívku. Když mi bylo 17 let, byla jsem č. 2 mezi 17letými hráči na světě. FIDE vydávala každý rok pouze dva ratingové žebříčky. V první polovině jsem byl č. 2, 5 ratingových bodů za Ivančukem, a v druhé polovině jsem byl opět č. 2, ale tentokrát 5 ratingových bodů za Anandem. V roce 1985 jsme se sestrami hrály první 24hodinový bleskový turnaj na 100 partií v německých Drážďanech. Byly krátké přestávky na toaletu a rychlé občerstvení, ale žádný spánek. Turnaj jsem vyhrála před téměř všemi mužskými hráči se ziskem 85 bodů, o 7 bodů před druhým v pořadí. V roce 1986 jsme se sestrami opět hrály druhý ročník 24hodinového bleskového turnaje na 100 partií. Tentokrát, poté co jsem se stal psychicky odolnějším, abych zablokoval únavu, jsem zvýšil své skóre na 89,5 bodu, o 9 bodů před druhým místem. Když se hráči unavili, posílil jsem se já. Vše je o psychické odolnosti a vytrvalosti.

 

+1 /-0 | 02.01.2025 17:58

paulz

Teď už se 24 hodinovky u nás skoro nehrají. V dobách největší slávy bývalo u nás možná k deseti ročně. Hrál tam kdekdo od prakticky skoro děti až k hráčům přes 80 let. A většinou bez problémů skoro všichni dokončili turnaj. 

A teď je chudák nejlepší hráč světa tak unavený po 15 partiích že se musí se soupeřem domluvit na ukončení. A FIDE to potvrdí. Jestli zápas byl odehraný legálně nebo se domluvily předem se nikdo nedozví. Ale jedno je jisté jsou to ubozaci, Magnus největší protože bez něho by se tahle šaškárna nestala. A udělali blbce ne z FIDE ale že všech lidí co to sledovali online, včetně těch co si koupili lístky aby je přímo mohli sledovat.

+5 /-1 | 02.01.2025 18:29

kk

Fischer by se určitě s nikým nedomluvil.

Fischer byl blázen a neměl kamarády a  dokonce ani neměl tým, který by pro něj pracoval (profesionálně za úplatu). Dožíval jako osamocená troska v paranoidních představách.

Carlsen a Nepo jsou kamarádi.  A dokáží tak komunikovat s lidmi, že mají týmy spolupracovníků. A soukromně nežijí izolovaně od lidí.

+3 /-0 | 02.01.2025 17:35

Kamil Mihálik
Podľa mňa nebál sa Carlsen prehry, ale skôr hrala rolu už aj únava z dňa ako takého a že sa jednalo o Európanov. Niekto argumentuje počtu bleskoviek, že čistý čas 2,5 hodiny max, ale ten večer resp. skôr noc bola veľmi dlhá, Veď video od Petra Koutného zo živého prenosu má 5,5 hodiny skoro a predstavte si, že počas toho aktéri mysleli len na šachy, že aké zbrane použijú. Rešpekt aj pred Petrom, ktorý priniesol krásny šachový večer a chcem mu poďakovať za to. Keď niekto mudruje, tak nech si skúsi hrať šachy o zhruba 2. hodine ráno s jedným z najlepším hráčom planéty. Pokiaľ zahraje to minimálne tak ako Carlsen s Nepo tak dám mu klobúk dole. Tak ako som dal klobúk dole Petrovi a aktérom zápasu... Ja som hral šachy do 2. hodiny rána už v roku 2025 a mal som dosť toho... Tak aktérom zápasu sa nečudujem... :D
+1 /-1 | 02.01.2025 16:15

honzales77

Nevěřím verzi pana paulze,že by se před finále dohodli na scénaři. Únava je spíše takové alibi.Hráli však dva dny blitz né jen jeden den tak spíše jisté nervové vypětí.

Magnus je hráč a asi nemá zapotřebí fotbalovou terminologií tzv. zaparkakovat autobus na své polovině ve zbývajících posledních dvou partií,když vede 2:0.Rád dělá show pro fanoušky a né jen pro ty z Norska.Poté co Nepo vyrovnal dolehla na těj jistá tíha okamžiku a nebyl si tak už jistý toť můj pohled.Tak po třetí partii se mu vyrojila myšlenka kompromisu pro oba hráče tomu bych věřil více.

Nebo si byl jistý,že Jana utaví svou lepší fyzickou kondicí (zdaleka více sportuje) a nechtěl sám už ani tolik vyhrát (nastavení v hlavě) .Hráč takového kalibru jako Magnus nerad prohrává,ale kdo taky jó vážení.

Blitz šampionát včetně této výhry vyhrál již osmkrát! Kdo vyhrál tolikrát?

P.S.:Když jsem to sledoval s Petrem a spol. tak jsem byl ve finále rád,že už to skončilo.Už mě to moc ani nebavilo a byl jsem v ten moment velmi rád za oba hráče.Alkoholu sem moc nepil,ale stejnak sem toho po půl druhé ráno měl už dost.

+3 /-0 | 02.01.2025 16:19

Kamil Mihálik
Ja som pozrel 2 hodiny prenosu a potom som išiel 4 hodiny hrať na internete. Pozrel neskôr druhý deň zvyšok v 2 blokoch, tam kde som skončil. Mňa baviť bavilo to, ale problém je ten, že čo trvá dlho tak je nudné pomerne. Aspoň u mňa je to také. Hoci komentár je väčšinou trefný, ale ako sa hovorí tak aj zmena je život...
+0 /-1 | 02.01.2025 16:58

paulz

Taky bych tomu chtel věřit že se všechno odehrálo jak mělo. Bohužel nemohu, snad se mýlím. Jinak show to byla.

 

+5 /-1 | 02.01.2025 16:29

Magiland

S článkem naprosto souhlasím a oceňuji, že je zde "přetištěn" takto celý. Dělené první místo samozřejmě sport zná - občas se do stejného času "trefí" třeba lyžaři. Ale to nemá s DOHODOU o prvním místě nic společného. Pamatuji snad jediný případ - kdy se na závěr soutěže DOHODLI atleti - skok o tyči. Ale i ten zná pravidla jak stanovit vítěze (laťka jde postupně dolů, dokuď někdo neskočí)

vzpomněl jsem si i na "nekonečný" hokejový zápas finále NHL, kdy branku Buffala hájil v posledním rozhodujícím zápase Dominik Hašek ... přenos začal hluboko nad ránem našeho času .. a pak už tady bylo dopoledne a oni vesele hráli dál - a nikoho nenapadlo, že by vlastně mohli být první oba týmy. (Mimochodem to tehdy pro Haška nedopadlo)

Mělo se hrát dál

+6 /-1 | 02.01.2025 06:53

lubomir1959

U skoku na lyžích se to výjimečně stát může, tam jistě nepůjdou ti dva skokani skákat potřetí, jinak naprosto souhlasím s tím, co jste napsal.

+1 /-1 | 02.01.2025 08:05

Petr Koutný

Je to těžké. Díval jsem se na partie znovu a znovu. myslím tím na ty čtyři, které byly za celý bod ve finále. Ty dvě co magnus prohrál, za stavu 2-0. Třetí partie, Magnus nevidí pro něj jednoduchou vidličku, čtvrtá se hraje francouzská, kdyby chzěl remízu, stačí mu bílými zahrát výměnnou a neprohraje. I tam na jeho vzkus divn obětuje figuru a nevidí asi vynucené Vxg2. Neříkám nic, ale tipuji, že jakmile viděl s kým hraje ve finále, věděl co se stane. Jestli je to dobře? Nevím, možná ano. Tedy určitě ano. Nejde o titul, nejde o dva tituly, je to podlemě Magnusova hra s FIDE a o tom mu podle něj šlo. Testoval sílu a teď ví, že je tady jediný král a FIDE jej nezastaví v čemkoliv, co se stane. 

+2 /-3 | 02.01.2025 08:45

paulz

Tohoto vlákna jsem si Petře všiml až před asi hodinou. Partie jsem si přehrál nyní a je to docela jasné bohužel. Na silvestra to live teda vypadalo hodně přirozeněji. 

Bohužel ať byly pohnutky jakékoliv je to hrozné. Že se dějí různé věci na turnajích není žádné tajemství. Ale přece jen tady nejspíš podváděli v přímém přenose obrovské množství lidí na celém světě.

+2 /-1 | 02.01.2025 15:31

rama4227
Zajímavý pohled. Jen bych možná doplnil, že jsou sporty, kde je možné se podělit o zlato na základě dohody, například v atletice. Stalo se tak například na olympiádě ve skoku do výšky v roce 2020 (https://www.irozhlas.cz/sport/olympijske-hry/olympijske-hry-2020-tokio-atletika-skok-do-vysky-mutaz-essa-barsim-gianmarco_2108011853_tat)
+1 /-0 | 02.01.2025 14:32

Pavel Ch

Situace ze Silvestra je irelevantní k témětu šachy sport ano / ne. Píši svůj krátký pohled na věc

 

Mně se to hned vůbec nelíbilo. Viděl jsem po parti (ačkoliv neumím AJ ani odezírat z úst) gustikulaci Magnuse a obával jsem se, že ho něco takového napadlo. Mrkněte na video hned po „poslední“ partii. To bylo podezřelé, že nešel relaxovat na další a něco tam řeší, nejen se soupeřem. Ano, také jsem si hned vzpoměl na výšku v Tokiu. A když jsem četl z pravidel, bylo mi divné, že nejdou po dvou partiích (B/Č), ale že někdo může rozhodnout výhodou prvních bílých bez hendikepu. Lépe po 2 partiích a po 0., 2., 4., … rozstřel, že bílý musí vyhrát s časovou bonifikací. Diváci, co si zaplatili vstup, i co jsme sledovali na dálku, jsme se cítili ošizeni, že do noci …. a nic. Já tedy koukal paralelně na hokej, kde sice naši prohráli, ale bojovali do konce.   Když tu byla zmíňka o výšce a Tokiu, tak jeden z rozborů zde (odkaz mi to neumožnilo, tak takto): idnes.cz/sport/atletika/delba-zlatych-medaili-po-dohode-zavodniku-pohled.A230825_161021_atletika_rou

+2 /-0 | 02.01.2025 13:05

Carlos

M.Janeček psal článek v emocích a je to hodně vidět (argumenty, logika, čeština). Jeho názor mu neberu, ale já to viděl (jako řada mých přátel-šachistů) odlišně. Zajímavé souboje, bojovné šachy a dělení titulu nám nevadí (i v řadě jiných sportů se to již stalo a opět stane).

Hezky to svým příspěvkem vyjádřil tiplaik: "Magnus Carlsen je pro mě nejen šachový génius, ale taky gentleman a opravdový kamarád. To mu Ian nikdy nezapomene. Gesto hodné šampióna".

A pravdu má i giocozo: "Ano, tento ,,šílenec" dokáže přitáhnout k šachu i lidi, kteří se doposud o tuto hru nezajímali. Dokáže zvýšit sledovanost v médiích a dokáže měnit i některá rozhodnutí FIDE. Kdysi toto dokázal Fischer. To co Fischer pro šachy a pro profesionály udělal se docenilo také až později."

Když to krátce shrnu:

1) Zajímavé partie MS v bleskovém šachu.

2) Napínavé finále.

3) Šokující závěr: Magnus během finále s Janem nezvykle navrhl po 3 partiích v tiebreaku remízu a tím pádem dělbu titulu, na což ruský šachista přistoupil. S nerozhodným výsledkem souhlasila světová federace FIDE a oběma udělila titul mistra světa.  

Magnus Carlsen and Ian Nepomniachtchi are both the World Blitz Champions :  r/chess

 

+4 /-4 | 02.01.2025 12:59

Cnc-profi
A frustrovaný podvodník Niemann (mimochodom oblečený jak posledný vandrák), ktorého Magnus skvele porazil, sa tiež vyjadril: *Nemohu uvěřit, že oficiální šachová federace je takto pod kontrolou jediného hráče. A to hned dvakrát během týdne." :-)
+3 /-3 | 02.01.2025 10:59

Praktickysach

Vtipný je, jak kdesi psal, že hraje bleskovky dobře a že by se mělo hrát více partii, že by se pak projevil :D  přitom se tam dostal do osmičky po haluzi,  tak by se projevil, že by skončil kolem stého místa.

+0 /-1 | 02.01.2025 12:25

Petr Koutný
Pěkný komentář. Díky.
+0 /-0 | 02.01.2025 11:30

Cnc-profi
Najkomickejšia je veta, že šachy nie sú pravým športom. A to všetko len preto, že si Carlsen dovolil navrhnúť Nepovi delené prvé miesto. Ako na OH v Tokiu, keď si skokani do výšky Barshim a Tamberi dovolili navrhnuť delené prvé miesto. A preto ja navrhujem vylučiť skoky do výšky z OH a neuznať ich ako pravý šport.
+3 /-4 | 02.01.2025 08:50

sisma

Nebude to tím, že: „Pravidla říkají, že pokud závodníci skočí stejný výkon, tak se přikračuje k dalším pravidlům, která určí pořadí. Pokud trvá shoda i u dalších kritérií a závodníci se rozhodnou dále nepokračovat, tak podle pravidla 26.8.4. obsadí shodné pořadí,“ vysvětlil Jakub Kubálek.(předseda komise rozhodčích našeho svazu)

+1 /-0 | 02.01.2025 12:20

Petrixo

Autorovi bych doporučil, pokud chce vidět boj na krev návštěvu psychiatra případně výlet do Buči. Zajisté bude uspokojen. Ano jsou to kamarádi a titul si rozdělili, mohlo to být připravené, ale tak taždý houda dlouda z horná dolní jim to mohl ukázat a konečně je porazit již dříve. Bych byl - a se mnou spousta dalších - jenom rádi!!!, že máme dalšího skvělého šachystu na světě. Ano MC má neuvěřitelný vliv, někdy je až uchylný co se děje, jako boje o kalhoty. Tak není to poprvé, podívejte se, co dělal magor a psychopat Fisher, bohužel nebo bohudík (jak se komu líbí) úžasný šachysta své doby... možná MC zmagoří do podoby Fishera, co já vím. Asi být jako světová sportovní super celebrita, s pár dalšími, dost leze na mozek Jsem jen z horní dolní a tak rozhodně nebudu tak přísný a přeju to oběma, byl to fičák, zažitek. Stejně jako jsem to přál Gukeshovi, kde se hned spousta nul hejtovala, že není nejlepší... no všichni měli na turnaji kandidátů šanci, že jo no. A na závěr poznámku pod čarou: jestli někomu vadí dva mistři světa, tak bych vaše starosti chtěl mít :)

+1 /-6 | 02.01.2025 08:51

giocozo
Petrixo - Doporučil bych příspěvek smazat. Bolí z něho oči.
+2 /-0 | 02.01.2025 09:37

Šach

Psaný projev pana Petrixo je děsný. Těch chyb! Přečetl on někdy nějakou knížku? Neví ani, kde se píší čárky a asi nikdy nečetl slovo šachista. Jinak by věděl, že v tomto slovu se píše měkké i. Ano, Petrixo. Píší se šachy s tvrdým y, ale šachista s měkkým i. A Fischer se píše s ch a ne Fisher. To je novinka, co?

+3 /-0 | 02.01.2025 09:33

Petrixo

Díky, nemám svůj den a poučím se, k tématu by nic nebylo?

+1 /-1 | 02.01.2025 12:08

Kamil Mihálik
Podľa mňa je pekné to, že hral sa veľmi pekný turnaj s netradičným vyvrcholením, ktoré nečakal nikto. Aj to prináša svet šachu. Šach je totiž podľa mňa športom gentlemanov ako bojovníkov a práve takto by malo to byť. Šach býva aj o tom jednoducho niekedy, že niekedy to gentlemanstvo víťazí. Zase bleskový šach nebral by som až tak veľmi vážne. Aj finále bolo zaujímavé, ale hráči usúdili, že stačí. Je to hlavne o zábave a príjemnom spestrením šachového tréningu. Divák videl počas turnaja určite dosť veľa zaujímavých partií a nevadí ani taký koniec. Aspoň sa bude o šachu písať veľa v rôznych médiách. Šach si zaslúži stále lepšiu publicitu.
+3 /-4 | 02.01.2025 07:03

lubomir1959

Ano, já taky považuju bleskovky a rapidy za zábavu, ale  pokud je chceme stavět na úroveň klasického šachu, tak potom ve všem! Toto byla bláznivá komedie, sport pláče někde v koutě.

+3 /-2 | 02.01.2025 08:02

Kamil Mihálik
To nestáva reálne nikto. Stále je šach len jeden a to ten klasický. Hoci niekomu by sa páčilo možno, keby aj na rapid, či bleskovky dívalo inak. Popularita rýchleho šachu rastie však, lebo ľudia začínajú si vážiť svoj čas a dá sa odohrať turnaj niekedy aj za jeden deň. U nás príde na východe SR viac ľudí na rapid 15-20 min. ako na FIDE turnaj 60 min. 30 sek. Bohužiaľ šach v klasickom tempe upadá. Chodí niektoré ročníky tak do 20-30 ľudí, niekedy aj pod 20 na neho. To už klub zvažoval, či bude pokračovať vo FIDE turnaji v klasickom tempe vo veľkej tradícii. Môj klub robí ho na Šírave v príjemnom prostredí a je to jeden z najstarších turnajov na Slovensku vôbec. Vraj možno len v Bardejove začali skôr, ale nie som si istý. Hoci minulý rok bolo po dlhom čase 48 ľudí aj v klasickom šachu, čo je skvelé. Na rapid dojde však aj 80 ľudí... :D Čo je veľmi slušné.
+1 /-1 | 02.01.2025 11:06

Volksmarine

Šlendrián remis... takhle se bojuje:

Nicolas Mahut s Johnem Isnerem zlomili v prvním kole Wimbledonu 2010 snad všechny. Nejdelším duelem historie, nejvyšším počtem gamů v zápase i jediném setu, počtem es. Zápas skončil po 665 minutách vítězstvím Američana Isnera 3:2 na sady. Rozhodující set skončil 70:68.

Tři remízi a plichta...pche...

...unavení, to asi ano, ale vydržet se dá víc... to už by snad někdo vyhrál...

…za pokus o nejdelší dobu v bdělém stavu zaplatil životem šestadvacetiletý Číňan Ťiang Siao-šan. Fotbalový fanoušek zemřel v roce 2012 po jedenácti dnech bdění, kdy nepřetržitě sledoval mistrovství Evropy ve fotbale. Ačkoliv byl jinak zdravý, popíjení alkoholu a kouření při pokusu o rekord bylo na jeho organismus příliš.

+0 /-0 | 02.01.2025 10:52

Badger991

Turnaj se mi celkově libil. U toho blesku bych pro příště nedělal pavouky, ale dal to třeba na 20 kol, kde by se rozhodlo. Jsem i rád, že Nepo konečně něco vyhrál. Tipoval jsem, že ho Murzin sejme. 

Ještě k těm drescodum.. Prostě by mělo být dojít slušně oblečený. Dubov tam hraje v mikině, Fabiano barevné sako jako pasák a nakonec je hrůza kvůli riflím.

+3 /-0 | 02.01.2025 09:19