Ju Wenjun obhájila titul mistryně světa v šachu už popáté. V rozhovoru pro Lichess mluví o emocích po vítězství, náročnosti zápasu s dlouholetou soupeřkou Tan Zhongyi, roli svého týmu a o tom, co ji motivuje dál hrát i vítězit.
„Když vyhraju zápas a stanu se mistryní světa, všechen stres jako by zmizel. Zůstane jen radost… a trocha únavy,“ popisuje své bezprostřední pocity Ju Wenjun, která po napínavém boji znovu usedla na trůn ženského šachu. Pět titulů, jeden z bleskového šachu navrch – a přesto se nic nemění: emoce zůstávají silné, stejně jako tlak, který každý zápas přináší.
Šampionka přiznává, že stres k zápasu patří od prvních okamžiků příprav. „Před zápasem vás přepadá spousta myšlenek – co když soupeřka zahraje tohle, co když tamto. A do toho hromada příprav. V průběhu zápasu si ale uvědomíte, že musíte prostě jen hrát. I když ten tlak se vás stejně drží.“
Podle Ju byl zápas proti Tan Zhongyi z velké části o psychice. „Myslím, že po páté partii se s ní něco stalo. Už to nebyla ta Tan, kterou znám. Nehrála na své obvyklé úrovni.“ Znají se dlouhé roky, hrály proti sobě nespočetněkrát. „Někdy je těžší hrát proti někomu, koho znáte příliš dobře. Ví, co máte rádi, co obvykle děláte. Nemůžete si dovolit tolik agrese – soupeřka vás má přečtenou.“
A přesto si Ju zápas užila. Považuje ho za svůj největší úspěch za poslední rok a půl. Přestože za tu dobu porazila Alirezu Firouzju, remizovala s tehdejším mistrem světa Ding Lirenem a stala se mistryní světa v bleskovém šachu, právě tento zápas považuje za vrchol. „Byl to dlouhý duel, ve kterém šlo nejen o šachy, ale i o psychickou a fyzickou výdrž.“
Většina partií se rozhodovala v koncovce – Ju předvedla vynikající techniku, pevnou ruku a neochvějný klid. „Hraju spíš pozičně. Nemám potřebu být přehnaně agresivní. Dělám to, co mi připadá přirozené,“ říká a přiznává, že její styl vychází z její osobnosti a výchovy.
Za svým úspěchem nevidí jen vlastní přípravu, ale i tým. S velmistrem Ni Hua spolupracuje už od roku 2016, k němu se přidali Maxim Matlakov a Wang Pin. „Znám je léta. Maxim se připojil loni, ale tým funguje skvěle. Dělají obrovský kus práce – někdy víc než já,“ říká s úsměvem. Přípravy podle ní zabírají celý den, od rána až do večeře. „Ale během samotného zápasu se snažím víc odpočívat, načerpat energii.“
Zvláštní roli v týmu hraje Wang Pin. „Byla hráčkou čínské reprezentace, má zlatou z olympiády. Umí poradit, uklidnit mě, koupí mi ovoce… zkrátka mi pomáhá i mimo šachovnici.“ Právě díky takové podpoře si Ju udržuje psychickou stabilitu, kterou bylo možné pozorovat i během tiskových konferencí. „Ještě to nebylo hotové. Neměla jsem důvod slavit – dokud zápas neskončí, soustředím se na hru.“
S Tan Zhongyi už hrála podruhé zápas o titul. První duel měl jinou dynamiku – Tan byla tehdy šampionkou, Ju vyzyvatelkou. „Tehdy byla agresivnější, já jsem byla méně zkušená. Ale obě jsme od té doby vyrostly.“
Srovnání s duelem Carlsen–Nepomňašči, kdy jeden hráč byl stabilní a druhý náchylný k výkyvům po chybách, se podle Ju nabízí. „Myslím, že Tan měla dobrou přípravu, ale nedokázala ukázat svůj skutečný potenciál. Tlak udělal své.“
Když měla ohodnotit své a soupeřčiny výkony, dala sobě i Tan v zahájení a střední hře osmičku. „Ale v koncovkách jsem byla o něco lepší – tam bych si dala devítku.“ Ač skromná, faktem zůstává, že její koncovky byly téměř bezchybné.
Co dál? Bude obhajovat i pošesté? „To je zatím daleko. Teď si chci chvíli odpočinout. Uvidíme, co bude.“ Přiznává, že pro ni není rozhodující, zda titul obhajuje nebo ne. „Chci prostě hrát dobře. To je celý cíl.“
Na otázku, jestli má na mušce někoho z mladých talentů, odpovídá diplomaticky: „Pokud se někdo kvalifikuje, určitě bude silně motivovaný – a já budu připravená hrát s kýmkoli.“ Jméno Lu Miaoyi, rychle rostoucí mladé hvězdy, samozřejmě padne. Ale Ju nemá potřebu někoho „učit respektu“ jako třeba Carlsen nebo Aronian. „Chápu tu strategii, ale já se takhle nedívám na šachy. Hraju, jak nejlépe umím.“
A odpočinek? „Po večeři se projít. Dvacet minut čerstvého vzduchu.“ Moc času ale nemá – čeká ji turnaj v Norsku a kvalifikace na Národní hry. A koníčky? „Snad jen káva. A hudba. Karaoke už dávno ne,“ směje se.
Ju Wenjun zůstává skromná, klidná a neochvějně silná. A právě v tom je její síla – nehledá slávu, nehledá drtivé vítězství. Hledá harmonii, stabilitu a dobrý tah. A znovu ukázala, že právě to vede k titulu mistryně světa.
Zápas o titul mistryně světa 2025: Souboj dvou známých tváří
Mistrovství světa žen v šachu 2025 nabídlo souboj mezi obhájkyní titulu Ju Wenjun a vyzývatelkou Tan Zhongyi, vítězkou Turnaje kandidátek 2024. Obě hráčky se v boji o titul utkaly už potřetí – a pokaždé šlo o napínavé zápasy.
V roce 2017 vypadla Ju Wenjun právě s Tan Zhongyi ve vyřazovacím formátu mistrovství, které tehdy Tan ovládla. O rok později si však Ju spravila chuť – v květnu 2018 Tan porazila těsně 5½ : 4½ a poprvé usedla na trůn. Letos, v roce 2025, potvrdila svou nadvládu: v zápase hraném od 3. do 16. dubna deklasovala Tan v poměru 6½ : 2½ a obhájila titul už popáté.
Formát zápasu byl klasický – dvanáct partií, z nichž prvních šest se hrálo v Šanghaji (od 3. do 10. dubna) a zbylé partie pak v Chongqingu (od 13. do 21. dubna), tedy ve městech, odkud obě hráčky pocházejí. Tato tradice byla zachována už počtvrté.
Kromě prestiže se hrálo i o značné finanční částky. Ju Wenjun si jako vítězka odnesla 300 000 eur, zatímco poražená Tan Zhongyi získala 200 000 eur.
Že o ženský šach není zájem je trochu vína i novinářů. Tady se píše jenom o superturnajích a je to trochu nuda. Stále stejná jména, stále ten ošklivý Carlsen na titulní straně, přiznám se, že už některé články vynechávám. Psát články o ženách by mohlo být přínosnější, zvlášť pro bulvár. Zajímavá story, spousta hezkých fotek (jedna každá hráčka z první desítky je hezčí než Carlsen nebo Nakamura), rozbory partií. Zkuste se nad tím zamyslet, vaše cílovka není těch cca. 20 velmistrů u nás, ale tisíce hráčů s elem někde kolem 1800.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1|
22.04.2025 09:38
Rubinus
"Vedle" o tom i trochu psali... Jinak souhlasím, články o ženském šachu včetně fotek by si publikum našly. Někdy tam jsou i docela zajímavé partie. Třeba by to přispělo i k tomu, aby nám nějaká hráčka vydržela, místo aby s tím kolem 20 sekla...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1|
22.04.2025 10:40
ciki333
Daleko více než nízké ELO sužuje ČR pokles fertility žen na hodnotu 1,45 (rok 2023). Údaje za rok 2024 budou ještě děsivější, neb se narodilo pouhých 84 000 dětí, nejméně v novodobé historii České republiky. Za hraniční hodnotu potřebnou k uchování populace se považuje hodnota 2,1 potomků na jednu ženu. Dalším alarmujícím číslem je průměrný věk prvorodiček, který k červnu 2024 činil 30,4 let (optimum cca 25). S tím úzce souvisí nárůst genetických poruch a nemocí u novorozenců jako kupříkladu autismus. Vše uvedené padá vrub asociální politiky Petra Fialy. Místo podpory mladých rodin, cenově dostupného bydlení...vláda subvencuje ukrajinskou vojenskou juntu, která polovinu pěněz rozkrade, ta druhá se spálí v bezedné válečné jámě. Za této tristní situace mi připadá zcestné řešit něco tak podružného, jako je ženský šach.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2|
21.04.2025 21:59
alfa
Z toho plyne, že nejlepší sociální politiku dělají v Africe.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1|
22.04.2025 07:19
Petr Koutný
Zajímavé, ale zkreslující. Ty si myslíš Zdeňku, že mladé zajímá politika? Ceny bytů určuje trh a levné bydlení nebude. Mimochodem je levnější podpořit Ukrajinu, než válčit na našem území. Ale zpět k šachům, tipují že nástupem super inteligentní AI, která bude tisíckrát chytřejší než člověk budou opravdu tyto úvahy o ženském šachu a šachu jako hře úplně zbytečné.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0|
21.04.2025 22:08
Remcik z Banika
Co se týká AI, furt přemýšlím, jestli budu mít vedle sebe v té své robotě robota, který mi na mé pozici poradí, toto udělej tak, toto vyřešíš takhle, tyto oslov, a podobně. Já už se toho teda nedožiju, ale potřeboval bych ho kolikrát hajzlíka :-)
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Myslel jsem to tak, že vše co umíme skončí s naším životem. Nastoupí mladá a další generace ale AI bude mít náskok třeba tři sta let. Podívej se na sedmnácté století dnešním pohledem a ten rozdíl každým dalším stoletím bude větší a větší. Co mě zaujalo. Chtěli nahradit starší verzí novou verzí a stará verze se bránila aktualizaci - prostě nechtěla být smazána. To je stejný jako by ti Win XP sám od sebe blokoval počítač abys nenahrál Win 11. Jak to chytne vlastní rozum a bude to stokrát chytřejší než člověk... Mimochodem jsem četl článek a vrtá mi to hlavou. Těžko to popíši sám to moc nechápu, ale prý s vědci pozorují fotony a oni se chovají jinak když se na ně někdo dívá a jinak když se nedívá. Čas prý nemusí jít jenom vpřed a prý náš svět a život může být jen brutální virtuální realita nějaké civilizace žijící za miliardu let. No nechápu to, ale je to zajímavé
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0|
21.04.2025 22:37
Remcik z Banika
To já jsem spíš pesimistický realista. I třeba technický pokrok podléhá politice, financím, na měsící jsme byli před 50 lety a od té doby už to není priorita. Američani odstavili raketoplány a už ke stanici lítají jen Rusové a kosmonauti tam museli tvrdnout 3/4 roku. Znalosti, třeba řemeslné, se předávají z generace na generaci. AI nemá tělo, takže je taky omezeno. Vývoj jde dopředu, ale asi by mohl jít více, což právě ta politika a realita neumožnuje. :-)
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0|
21.04.2025 22:51
ciki333
Veškeré procesy, které v této době probíhají na planetě Zemi, jsou procesy vedoucí ke hvězdám. Avšak ještě dříve, než se lidstvo ke hvězdám vydá, bude muset poznat technologie a systémy řízení, které jsou doposud utajené a zasvědcení lidí (významní státníci, sionističtí Židé Chabad Lubavitch) je znají pod názvem "okultní procesy řízení."
Lidstvo bylo vytvořeno jako rasa, která plní dvě funkce. První funkcí je otroctví, druhou je válečnictví. Nejlepším válečníkem je totiž otrok, který neví, že válčí, a neví, že je otrok. Vyšší entity, které vytvořily naši rasu, pohlížejí na lidstvo jako na opice, na šimpanze, na lidoopy, jako my pohlížíme na primáty. Civilizace bílého člověka je potom specifická a je na počátku svého zániku a transformace. Hlavním společným jmenovatelem je degenerace bílé rasy, rozuměj západní civilizace, jejíž nová generace boří pomníky svých předků, zapalují vlastní města, nenávidí své vlajky, nenávidí svoji bílou pleť a nenávidí své vlastní pohlaví.
Postupně začnou mizet pomníky, sochy, obrazy, knihy, názvy ulic, filmy, budou se měnit školní učebnice. A nad všemi těmito procesy bude něco, co vše bude řídit, ale nebudeme to umět pojmenovat. To něco, co bude nad těmito událostmi trvale přítomné, budou právě okultní procesy řízení, které dávají vyvoleným elitám tak mohutnou moc,o které se smrtelník ani nesnilo.
"Seznamte se s Joe Bowersem (Luke Wilson). Moudrosti sice moc nepobral, ale když se po jednom nepovedeném vládním experimentu probudí v roce 2505, tak zjistí, že společnost zatím pod náporem reklam a hloupých televizních pořadů úplně zdegenerovala a z něho je rázem nejchytřejší člověk na planetě. A tak je na průměrném Joeovi, aby lidský vývoj vrátil zpátky do správných kolejí!"
PS. Bohužel děj tohoto filmu se naplnil v předstihu 480 let...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1|
21.04.2025 23:31
honzales77
Je důležité, aby se šach stal atraktivním pro ženy a mladé šachistky, protože jejich zapojení a úspěchy mohou přispět k rozvoji tohoto sportu, a to nejen mezi ženami, ale i celkově.Pro nás muže to bude vždy na druhém místě,ale přesto jejich zapojení obohatí šachový svět tak jako tak.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+0|
21.04.2025 21:01
Remcik z Banika
Honzo, jsem si všiml, že už tu nějakou dobu vkládáš AI texty, co? :-)
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3|
21.04.2025 21:13
Petr Koutný
Snaží se, ale právě o tom to je. Udělat to tak, aby to nešlo poznat a zatím se to Honza je učí...Jde to až moc vidět Honzo...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+3|
21.04.2025 21:28
patmat
Či si príliš nefandíte, AI články tu sú vidno na prvý pohľad a ich prázdnu výplňovú vatu vždy len narýchlo popreskakujem.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
To jsem teda moc nepochopil, v čem jako že se Honza učí? To si tady budeme v komentářích psát přes AI? :-) To, že je článek od AI, poznám po pár slovech, ale to je na jinou debatu. :-)
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1|
21.04.2025 21:42
xdavx x
clanek je prevzany rozhovor, tam toho AI moc imho neni, ale ze Honzales vklada AI komentare me uprimne teda vubec nenapadla, klobouk dolu zes to poznal.
ps. To Remcik - sorry me to napsalo samostatnej koment, ale mela to byt reakce na tvuj postreh ohledne AI a Honzalese, dole.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1|
21.04.2025 21:47
Remcik z Banika
Spíš bych Davide řekl, že to bude určitě od AI upravené Petrem, když se porovná originál rozhovor z Lichessu, tak je to jiné, jinak upravené a je tam v článku toho víc, prostě to není doslovný překlad.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1|
21.04.2025 22:04
Stanislav Komín
Také tento zápas ukázal, proč ženský šach je daleko méně divácky atraktivní než mužský. Protože souboj Gukesh - Ding Liren se těšil široké popularitě a zájmu veřejnosti, utkání dvou Číňanek naopak - s výjimkou jejich rodné země - vzbudilo ve srovnání s ním jen minimální odezvu, stačí porovnat komentáře a počet článků na šachových webech...
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+1|
21.04.2025 19:20
Rubinus
Tak to je částečně i tím, že spolu hrály dvě Číňanky, pokud by jedna z nich byla z jiné země, byl by zájem vyšší. Navíc, jako je za nejlepšího hráče považován Carlsen, který se nezúčastnil, tak v ženském šachu to je možná podobné. Dokonce horší, Chou I-fan je jedničkou ELO žebříčku skoro o 100, má však poslední zápočet turnajové partie ze srpna 2024. Svého času jsem od ní okoukal Draka bez Sc4 a rychlým g4 před 0-0-0. Česká wikipedie.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2|
21.04.2025 21:00
Petr Koutný
Souhlasím, mě tento zápas úplně minul a možná jsem někde registroval, že se hraje, ale tak nějak šel mimo mě. Je to škoda? Ta otázka by mohla znít co s tím? Možná jiná otázka, byly by šachy tam kde dnes jou, kdyby nebyl Magnus Carlsen? Chtělo by to novou Judit Polárovou, nebo Věru Menčíkovou? Snad někoho nenapadnou povinné kvóty v soutěžích družstev, na turajích atd...Ale přesti říkám, je to škoda, ale co s tím?
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
+2|
21.04.2025 19:25
Remcik z Banika
Tak když už jsi Peťiku dvakrát položil otázku, co s tím, tak třeba tady i na anglické mutaci o tom zápase více psát. Nebyl tady ani tam jediný článek k tomu, akorát v diskusi se o tomto zápase někteří z nás zmínili. Jinak to, že Věra, Nona, Maia, Judit, Hou, i Ju byly nebo jsou schopny konkurovat špičce, té absolutní hlavně teda asi Judit, je jen jedna část. Ale třeba by si holky a ženy zde o tomto zápase rády přečetly.
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
Nezobrazuje se Vám pole pro psaní komentářů? Klikněte zde
"Vedle" o tom i trochu psali... Jinak souhlasím, články o ženském šachu včetně fotek by si publikum našly. Někdy tam jsou i docela zajímavé partie. Třeba by to přispělo i k tomu, aby nám nějaká hráčka vydržela, místo aby s tím kolem 20 sekla...
Daleko více než nízké ELO sužuje ČR pokles fertility žen na hodnotu 1,45 (rok 2023). Údaje za rok 2024 budou ještě děsivější, neb se narodilo pouhých 84 000 dětí, nejméně v novodobé historii České republiky. Za hraniční hodnotu potřebnou k uchování populace se považuje hodnota 2,1 potomků na jednu ženu. Dalším alarmujícím číslem je průměrný věk prvorodiček, který k červnu 2024 činil 30,4 let (optimum cca 25). S tím úzce souvisí nárůst genetických poruch a nemocí u novorozenců jako kupříkladu autismus. Vše uvedené padá vrub asociální politiky Petra Fialy. Místo podpory mladých rodin, cenově dostupného bydlení...vláda subvencuje ukrajinskou vojenskou juntu, která polovinu pěněz rozkrade, ta druhá se spálí v bezedné válečné jámě. Za této tristní situace mi připadá zcestné řešit něco tak podružného, jako je ženský šach.
Z toho plyne, že nejlepší sociální politiku dělají v Africe.
Co se týká AI, furt přemýšlím, jestli budu mít vedle sebe v té své robotě robota, který mi na mé pozici poradí, toto udělej tak, toto vyřešíš takhle, tyto oslov, a podobně. Já už se toho teda nedožiju, ale potřeboval bych ho kolikrát hajzlíka :-)
Prokletá AI...
https://www.csfd.cz/film/185578-absurdistan/recenze/?page=16
"Seznamte se s Joe Bowersem (Luke Wilson). Moudrosti sice moc nepobral, ale když se po jednom nepovedeném vládním experimentu probudí v roce 2505, tak zjistí, že společnost zatím pod náporem reklam a hloupých televizních pořadů úplně zdegenerovala a z něho je rázem nejchytřejší člověk na planetě. A tak je na průměrném Joeovi, aby lidský vývoj vrátil zpátky do správných kolejí!"
PS. Bohužel děj tohoto filmu se naplnil v předstihu 480 let...
https://www.youtube.com/watch?v=F96yCqNTEeo&ab_channel=HorusSunGod
Téma zní zajímavě, viděls to Zdeňku, mám na to kouknout?
Pobavil jsem se. Když se ti to nebude líbit, tak film jednoduše vypneš.
https://webshare.cz/#/file/N5GpSFYENt/absurdistan-idiocracy-2006-webrip-1080p-cz-mkv
Je důležité, aby se šach stal atraktivním pro ženy a mladé šachistky, protože jejich zapojení a úspěchy mohou přispět k rozvoji tohoto sportu, a to nejen mezi ženami, ale i celkově.Pro nás muže to bude vždy na druhém místě,ale přesto jejich zapojení obohatí šachový svět tak jako tak.
Honzo, jsem si všiml, že už tu nějakou dobu vkládáš AI texty, co? :-)
Snaží se, ale právě o tom to je. Udělat to tak, aby to nešlo poznat a zatím se to Honza je učí...Jde to až moc vidět Honzo...
clanek je prevzany rozhovor, tam toho AI moc imho neni, ale ze Honzales vklada AI komentare me uprimne teda vubec nenapadla, klobouk dolu zes to poznal.
ps. To Remcik - sorry me to napsalo samostatnej koment, ale mela to byt reakce na tvuj postreh ohledne AI a Honzalese, dole.
Spíš bych Davide řekl, že to bude určitě od AI upravené Petrem, když se porovná originál rozhovor z Lichessu, tak je to jiné, jinak upravené a je tam v článku toho víc, prostě to není doslovný překlad.
Také tento zápas ukázal, proč ženský šach je daleko méně divácky atraktivní než mužský. Protože souboj Gukesh - Ding Liren se těšil široké popularitě a zájmu veřejnosti, utkání dvou Číňanek naopak - s výjimkou jejich rodné země - vzbudilo ve srovnání s ním jen minimální odezvu, stačí porovnat komentáře a počet článků na šachových webech...
Tak to je částečně i tím, že spolu hrály dvě Číňanky, pokud by jedna z nich byla z jiné země, byl by zájem vyšší. Navíc, jako je za nejlepšího hráče považován Carlsen, který se nezúčastnil, tak v ženském šachu to je možná podobné. Dokonce horší, Chou I-fan je jedničkou ELO žebříčku skoro o 100, má však poslední zápočet turnajové partie ze srpna 2024. Svého času jsem od ní okoukal Draka bez Sc4 a rychlým g4 před 0-0-0. Česká wikipedie.
Souhlasím, mě tento zápas úplně minul a možná jsem někde registroval, že se hraje, ale tak nějak šel mimo mě. Je to škoda? Ta otázka by mohla znít co s tím? Možná jiná otázka, byly by šachy tam kde dnes jou, kdyby nebyl Magnus Carlsen? Chtělo by to novou Judit Polárovou, nebo Věru Menčíkovou? Snad někoho nenapadnou povinné kvóty v soutěžích družstev, na turajích atd...Ale přesti říkám, je to škoda, ale co s tím?
Tak když už jsi Peťiku dvakrát položil otázku, co s tím, tak třeba tady i na anglické mutaci o tom zápase více psát. Nebyl tady ani tam jediný článek k tomu, akorát v diskusi se o tomto zápase někteří z nás zmínili. Jinak to, že Věra, Nona, Maia, Judit, Hou, i Ju byly nebo jsou schopny konkurovat špičce, té absolutní hlavně teda asi Judit, je jen jedna část. Ale třeba by si holky a ženy zde o tomto zápase rády přečetly.