Každý asi ví, že šachové figury mají svoji obecnou hodnotu. Pěšec je 1, střelec s jezdcem 3 (někde jsem viděl pro střelce 3,2 a pro jezdce 3), věž 5 a dáma (asi) 9. Nicméně toto je velmi obecné hodnocení, jelikož každý trochu zkušenější šachista ví, že je velký rozdíl, mezi aktivní - dobře stojící figurou a naopak mezi figurou, která je pasivní a nehraje, v horším případě zavazí.
Tento článek bude o tom, jak získat cit pro postavení figur a jak se chovat ke svým figurkám, aneb když se budete dobře chovat k figurkám, budou se dobře chovat ony k vám.
Pojďme se podívat na první jednoduchý diagram:
V koncovkách je postavení figur - jejich souhra a aktivita velmi důležitá. Tento příklad jasně ukazuje, jaký je rozdíl mezi bílou a černou věží. Bílá věž má větší hodnotu než 5 a černá věž menší než 5. Bílý má dobré šance partii vyhrát. Má rovněž aktivnějšího krále.
Další diagram ukazuje zjevnou převahu jezdce nad střelcem
Zde opět vidíme velký rozdíl mezi aktivitou a souhrou bílých a černých figur (krále a lehké figury). Bílý jezdec je velmi silná figura, daleko přesahující hodnotu 3 a naopak černý střelec je tragickou figurkou. Opět si všimněte krásné souhry bílých figur.
Oběť nejen zápalná
Hodně hráčům dělá problémy obětovat materiál, pěšce, kvalitu atd. Proč? Protože člověk má tu vlastnost (někdy dobrou) „neustále“ řešit co bude a být pesimista. Obětuji pěšce, OK, soupeř ho (samozřejmě) sebere a pak se ubrání a pak budu bránit 50 tahů pozici bez pěšce a nakonec prohraji nějakou teoretickou remízu naprostou únavou. Určitě s tím máte špatnou zkušenost. Nicméně je nutné si projít příklady s obětí materiálů za aktivitu a souhru figur, nemusí nutně jít o zdrcující útok na krále.
Zásadní je JAK vám stojí figury a soupeřovi
v DANÝ MOMENT! V hodně pozicích je důležité myslet hodně dopředu, co bude
a co ne, ale pokud jsou konkrétní varianty a konkrétní postavení figur a pěšců
(aktivita + souhra) pro vás příznivé, pak je třeba přemýšlet jinak - materiální
hodnota je jiná - a udeřit. Pojďme se podívat na dvě partie Garry Kasparova.