Jerguš Pecháč a gesto, kterého si všiml šachový svět

31.05.2021 02:00 | Zahraniční zprávy

Chess.com věnuje celý článek slovenskému velmistrovi Jergušovi Pecháčovi, který světové legendě nabízí remízu v pozici, kdy očividně Boris Gelfland udělal chybný tah myší.

 V semifinále hybridní kvalifikace na Světový pohár vznikl okamžik, kdy Boris Gelfland upustil dámu na políčko b4 a nedotáhl tento tah až na a4. 


Toto gesto neuniklo pozornosti nejčtenějším šachovým stránkám a vyzývá k nominaci na cenu fair-play pro tento rok.  Černý může vzít dámu tahem Sxb4 a může postoupit do finálové skupiny. V případě že by i tam uspěl ( aktuálně se to nepovedlo a Jerguš prohrál), pak by postoupil na Světový pohár!  A tam se nebude hrát jen o postup do turnaje kandidátů, ale i o pěkný peníz. Odměny v tabulce jsou v USD.

1.kolo 2.lolo 3.kolo 4.kolo 5.kolo 6.kolo  4.místo3.místo 2.místovítěz 
3750   6000  10 000  16 000  25 000  35 000  50 000 60 000 80 000 110000


Tento turnaj bude hrát 206 hráčů! Právo účasti má Mistr světa, nejlepší čtyři hráči z posledního Světového poháru,  Mistryně světa, Juniorský mistr světa, 80 hráčů z kvalifikací a 80 hráčů dle divokých karet. Afrika má tři místa, Amerika 11, Asie 18 a Evropa 47.  Celý proces k divokým kartám je poměrně náročný a zahrnuje 8 nejlepších juniorů a 60 hráčů dle ratingu. Pro Evropu na rating čeká příjemných 41 míst. Možná i šance pro Davida Navaru? 


Zpět ale k Jergušovi. Máte pár vteřin na to se rozhodnout. Stačí vzít Dámu světové legendě a postupujete do finále a o to vše si můžete zahrát. Nebo s respektem ke světové legendě můžete nabídnout remízu a chtít to rozhodnout šachově. 


Jerguš Pecháč nabízí remízu a sklízí obdiv šachového světa. Gesto, které si zaslouží cenu fair-play pro rok 2021! 


Mimochodem chess.com si všímá i vyřazení Davida Navary. 


https://www.chess.com/news/view/gelfand-mouse-slip-pechac-draw-offer-european-hybrid-chess


A jestli chcete důkaz o tom, jak velké rozhodnutí udělal slovenský hráč, pak se podívejte na tuto pozici.


Finálový zápas, kde vítěz bere vše a postupuje na Světový pohár mezi světovým šachovým talentem Aleeksenkem a polským velmistrem Krasenkowem. Bílý chtěl určitě zahrát tah h4, ale zahrál h3 a černý nekompromisně vzal střelce na g5 a partii vyhrál a postoupil. Tak nějak tipuji, že Alekseenko postoupí z kategorie juniorů a nebo z nějakých divokých karet. 


Ale tato ukázka dokazuje, jak velké rozhodnutí udělal Jerguš Pecháč v partii s Borisem Gelflandem a proč jej už dnes navrhují na cenu fair play tohoto roku! 

Další ukázka, že hybridní šach je snad slepou cestou v šachových dějinách a že jak snad odchází Coronavirus, pak s ním odejde i myšlenka hrát šachy hybridně. 


Petr Koutný

46x 6420x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (46) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
sarmatam
Plejboj:nesouhlasím :-)
+0 /-0 | 31.05.2021 19:30

Playboy
Ještě jednou smekám před Jergušem a cenu fair play mu přeji. Nerozumím tomu, proč jsou podobné překliky tolik kritizované? Šachy jsou o chybách a pokud se někdo překlikne a druhý ne, tak je to stejná chyba, jako, když v klasickém tempu přehlídnete vidli, dámu, mat. Podmínky jsou pro všechny stejné!
+0 /-0 | 31.05.2021 19:11

paulz

Je to samozřejmě každého věc jak hrál. Co si vybral to měl. 

+0 /-0 | 31.05.2021 18:49

Pavel Ch

To musí vědět každý sám o sobě, co je blbost pro jednoho, je bonus pro druhého, někomu chutnaj vdolky a někomu zas holky.

+0 /-0 | 31.05.2021 18:23

paulz

To PavelCh: kazdemu se hraje lip na normalni sachovnici. Ovšem pokud je to zamíchané s tím, že se pak musí tahy přenášet pres PC ručně je to blbost. Pak není divu, že partie z tohoto turnaje jsou na takové úrovni...doslova tragické i bez chyb myší..

 

+0 /-0 | 31.05.2021 18:19

Pavel Ch

...prostě máš tam šachovnici, ale jediné platné je to co na obrazovce táhneš. Ještě jistě muselo být nějak ošetřeno, že se nesmí analyzovat s figurami. To by mně trošku zajímalo, když šáhnuto hráno položeno neplatilo. Zas, třeba k ničemu, ale aby si někdo nezkoušel Jd5, podívat se po pozici, vrátit zpět a Sb3 atd. A někdo zdokonalit, že zahraje za soupeře další tah a zkouší 3 tahovou variantu. Třeba by nepomohlo, ale asi nějak musí být nějak zakázáno. To pravidlo by mne zajímalo.

+0 /-0 | 31.05.2021 18:12

Pavel Ch

Mně se třeba hrálo lépe s fugurama, když jsem něco delšího hrál,  u jiného to může být jiné.

Vím, že i mladší kluci u nás měli postavené figury. Třeba si vyzkoušet a zvolit si.

Třeba na šachovnici, kolikrát nastavíš z deseti vážných 1tahově figuru? Ani jednou, nejspíš.

Když hraješ jen na compu, musel by sis zkusit.  Těch 10 vážných. A pak se člověk vymluví, "na obrazovce jsem přehlédl, na živo by se mi asi nestalo".

 Prostě Vojta hrál bez šachovnice, ostatní s šachovnicí. Jak kdo chtěl, jak mu pasovalo.

+0 /-0 | 31.05.2021 18:08

paulz

No fakt si kazdy mohl vybrat.....

+0 /-0 | 31.05.2021 18:06

paulz

To PavelCh 15:26: jestli se fakt mohlo hrát pouze na compu tak je to samozřejmě o něčem jiném. Sice nechápu proč někdo dobrovolně hrál paskvil na normální šachovnici a pak to přenášel přes PC....ale pokud se každý mohl svobodně rozhodnout jeho věc. 

+0 /-0 | 31.05.2021 17:55

sarmatam
souhlasím
+0 /-0 | 31.05.2021 17:54

Jirikovka@post.cz
Jerguš Pecháč- ŠACHISTA DŽENTLMEN!
+0 /-0 | 31.05.2021 16:05

Jirikovka@post.cz
Jergušovi Pecháčovi cenu fair- play za rok 2021! Navždy bude zapsán v historii Světového šachu! Některé věci mají pro historii hráče větší váhu než postoupit na turnaj!
+0 /-0 | 31.05.2021 16:00

sarmatam
Rudolf: hmmmmm ? :-(
+0 /-0 | 31.05.2021 15:51

Pavel Ch

Hrát bez šachovnice se opravdu mohlo.

 

Jediný Vojta z našich pouze na compu hrál.

 

Přesto, Pavle - paulz, tvrdím, že hrál "hybrid". Hybrid značí v jednom sále, kde dohlížejí rozhodčí. 

+0 /-0 | 31.05.2021 15:26

Rudolf Kriebel

Chudák Jerguš.... a Boris jakbysmet....S tou cenou bych byl velice opatrný a držel se při zemi. Stalo se někomu v živé partii, že by soupeř po tahu, kdy přicházíte o figurku, dostáváte mat (časovka) tuto nevza, nedal, ale nabídl remízu, nebo nabídl tah vrátit, nebo aby u vás nevyvolal trauma, partii vzdal? Udělali jste takovéto gesto v  minulosti někdy sami? Já nikdy. V životě by mě to nenapadlo.  Slováci včera v hokeji podlehli Švédům. Byly tam fauly ze strany obou, co se nepískaly. Sám od sebe ten faulující na trestnou lavici sedět nešel.  A když to obrátím: nedávno se tady vedla debata, zda-li to nějaký velmistr dal či nedal tomu druhému (kvalifikace na Magnuse). VP i když nevyhrál, tak postoupil. A nenabídl někomu lepšímu svůj post. Klidně to mohu převrátit a říci, že kandidát na cenu (jerguš) byl se soupeřem (borisem) domluven dopředu a jen realizoval domluvu. PS: co na to rozhodčí, Boris? Uklik se ? Neviděl ? Vypadlo připojení a pěšec nedorazil na h4 ? Vypli elektriku ? Boris, kdyby byl charakter, tak čestně přijme zvoraný tah a zkouší to se střelcem méně. Bohužel, pravidla jsou daná, i v hybridu a jen ten, kdo má ostré lokty se může stát mistrem světa ! 

+0 /-0 | 31.05.2021 15:18

sarmatam
já si myslím že, nám to časem Vojta vysvětlí,on to přece hrál,no ní ? Du kuknut na ty fotky,( viz odkaz ZDE), stačí to jen promáčknout, takže zatiiiiim....:-)
+0 /-0 | 31.05.2021 15:07

malajsky.tygr

Raději hraji za šachovnicí než u PC, ale pokud bych měl střídat šachovnice a PC, tak raději jen jedno, určitě by to mělo negativní vliv na hru jako píše Paulz.

+0 /-0 | 31.05.2021 14:14

paulz

Já teda nevím, ale být to dobrovolné aspoň u mne by šachovnice letěla pod stůl ještě před prvním tahem...smiley

A jsem si 100% jistý, že neustálé přecházení mezi šachovnicí a monitorem musí mít docela vliv na kvalitu hraní. 

A aspoň u mne je při stejném času absolutně jedno jestli se dívám na šachovnici nebo obrazovku. V podstatě většinu přemýšlení nad jedním tahem stejně šachovnici nepotřebuji vidět.,..smiley

+0 /-0 | 31.05.2021 12:16

Pavel Ch

paulz:

To je asi to nepochopení, šachovnici tam chtěj hráči mít.

Asi většině se lépe uvažuje počítá nad figurkami.

Mohou jí mít jen pro okrasu, nehrát na ni, důležité je, co zahrají myší.

Pokud by si někdo myslel, že méně chyb udělá, když nebude čučet na skutečné figury.

Ale evidentně si to nemyslejí.

 

 Dokud to, Pavle, nevyzkoušíš, tak nevíš. Můžeš být jeden z mnoha, co u pohledu 4 hodiny na monitor vymyslí to samé, co při pohledu na šachovnici. Jeden ze 100 budeš? 

Nejprve by si musel vyzkoušet, co jsi neudělal. Pak budeš vědět.

 Naposledy vysvětluji co "vymysleli": Šachovnici můžeš mít i doma u počítače a není to hybrid. Hybrid: Tady nevymysleli šachovnici+monitor, tady vymysleli hráče+rozhodčí v jednom sále, jen soupeři jsou na dálku.  

+0 /-0 | 31.05.2021 11:48

malajsky.tygr

Omlouvám se, teď jsem si přehrál partie na více servrech a ono to s tím políčkem funguje všude.enlightened

+0 /-0 | 31.05.2021 11:47

Magiland

mohu čistě technický dotaz ? to je takový problém, aby on-line běželo v režimu Potvrzení tahu ? vždyť to běžně používaly (snad i nadále používají) běžné herní servery jako je chess.com a lichess ... např. pro hraní na mobilu celkem potřebná věc ...

jestli rozumím tomuto formátu hraní, tak je stejně tah proveden už na šachovnici ...

 

+0 /-0 | 31.05.2021 11:37

paulz

Tak ono je hlavně otázka proč tam ta klasická šachovnice vůbec je? Kromě toho že někomu hráblo.....Osobně žádnou výhodu při pohledu na klasické šachy nebo monitor nevidím. Je to sice pěkné pro fotky i laici pochopí, že se hrajou šachy....

+0 /-0 | 31.05.2021 11:10

malajsky.tygr

Především velký obdiv k Jerguši Pecháčoviyes

Samožne není nad šachy v reálusmiley 

Pokud se hraje on-line , ale mám šachovnici před sebeou měl by platit tah, který udělám na šachovnici (odstraní se tím chyba myší) - je tam přece rozhodčí!, ale nevím jak dalece je to technicky zvladatelné s časem atd.

Pokud se hraje jen na monitoru, myslím, že by se zmírnila chyba myší, kdyby se nepřetahoval tah myší, ale dotklo by se políčka figurky, kde stojí a pak políčka, kde bude stát-(myslím, že to tak na nějakém servru bylo, ale už si nepamatuji, kde).

 

+0 /-0 | 31.05.2021 11:04

paulz

Jenomže tohle někdo vymyslel, nazval hybrid a byl to s odpuštěním......

Jinak bylo tady vlastně možné šachovnici zbalit a koukat jen na obrazovku? Nebo byl NTB pouze povolený k zahrání tahu?

+0 /-0 | 31.05.2021 10:51

Pavel Ch

Pak by ty šachovnice nepoužívaly, kdyby více bodů udělali hráči na monitoru.

Může to být věcí názoru, u každého může bý jinak. 

--

 

Ale opravdu, Pavle, neskloňuj "hybrid" šachovnice + monitor. To u nás měli při krajských zápasech mnozí i na 45min+10sec/t doma také. Dobrovolně, sami chtěli. Stejně tak na Tornelu o nedělích od ŠSČR soutěže, mnozí hráli před sebou se šachovnicí. Dobrovolně, sami chtěli. A neříkalo se tomu hybrid.  Hybrid je, že je skupina hráčů v jednom místě, sále,  pod dozorem rozhodčích a soupeři jsou jinde.

+0 /-0 | 31.05.2021 10:49

paulz

Nějaké jo, ale docela minimálně. Vyzkoušej, vem si šachovnici, soustřeď se nad tahem, potáhni přeskoč očima na NTB, vem myš a tah přenes. A k tomu si přidej, že taky o něco důležitého hraješ. Jak v normálním online šachu jsou různé nedotáhnutí nebo přetáhnutí poměrně vyjímečné, v hybrid šachu musí být podobných chyb mnohonásobně víc. Však stačí přehrát partie z tohoto turnaje. 

Jinak když člověk koukne na foto v článku kde jsou navíc NTB docela ze šikma, tak udělat nějakou chyby s myší je úplná hračka...

+0 /-0 | 31.05.2021 10:46

Pavel Ch

a bez šachovnice by ty chyby prstové či myší nebyly? Když se hraje on-line přímo na počítači?

Ta šachovnce pomáhá, podle mne není povinost ty tahy dělat na šachovnici a v kisně je asi již nedělaj.

 

Princip "hybridu" je hráči týmu či repre v jednom sále pod rozhodčími. Ne v tom, že maj šachovnice před sebou, tu můžeš/nemusíš  mít na online i doma. Ale to jsem již psal.

+0 /-0 | 31.05.2021 10:34

paulz

To PCh: jo jenže když je tam šachovnice a pak se musí tahy ručně přenášet přes PC je naprosto jasné že musí následovat hromady prstových chyb při zadávání myší. A pokud je velká část partií rozhodnuta myší tak to nejsou šachy ale paskvil....

+0 /-0 | 31.05.2021 10:23

Pavel Ch

  paulz "Hybrid" je přece v něčem jiném (!?)enlightened

Ta šachovnice snad pomáhá, jinak si každý může hrát bez šachovnice jen na obrazovce.

 

Šachovnici může mít i doma, když to není jen blicka, aby nestíhal. A neříká se tomu hybrid. Takhle jeden ze sousedství hrál nějaký italský turnaj vážných partií a nebyl to hybrid, jen s kamerou.

 

Hybrid je v tom, že jsou hráči (tým či repre u jednotlivců) v jednom sále pod dozorem rozhodčích, ale jinde než soupeři. Ne v tom, že má šachovnici před sebou, tu jak píšu, může mít i doma.

+0 /-0 | 31.05.2021 10:10

paulz

To PCh: ale Carlssen nikdy nepropagoval tenhle hybrid šach. Pokud hráči jsou v místnosti a normálně hrají online na PC tak to má logiku. Vecpat tam klasické šachy a tahy se musí posílat přes PC je prostě chujovina.

 

Jinak Viktor z velké části postoupil díky tomu, že Erdosovi v první partii rapidu v přivyhrané pozici myš s věží upadla místo na a5 na a2 a naráz byla partie vyhraná za Viktora.

+0 /-0 | 31.05.2021 09:43

Pavel Ch

sarmatam: Díky, jen úvaha, vize, třeba to bude jinakwink

--

tsonga6: Před tahem nemá v časovce moc smysl, jde, ale svítí mu nabídka dokud neudělám tah a pak i dokud ho soupeř neudělá. Tak jen spoléhám, že jí vezme, než na to doplatím já časem. Pokud bych chtěl takto nevyhrát, tak stačí sebrat Sxg5 a pak jí nabídnout. Problém je, když jsem v nějaké pozici musel hrát na výhru, jinak vypadnu. Tam se třeba pravidla vylepší, jak píšu níže.

---

 paulz: Není to pro každého, nicméně propaguje to, hraje to, založil si na tom byznys, i mistr světa. A ten už prý nějakou tu partičku sehrál a o té Italské také prý něco ví wink

 

+0 /-0 | 31.05.2021 09:26

paulz

Od Jerguše super gesto.

Jinak když se člověk díval na partie tak takové množství nedotažených tahů myší nebo taky přetažených, viz Jobava zahrál f4 místo f3 a hned se samozřejmě vzdal. Tenhle způsob hraní je prostě blbost a kdo tohle vymyslel snad nepřemýšlel nebo nikdy pořádně nehrál šachy ani online ani normálně... 

+0 /-0 | 31.05.2021 09:10

sarmatam
Pavel Ch: plně souhlasím, dobře jste svým názorem předběhl dobu,gratuluju máte můj obdiv... :-)
+0 /-0 | 31.05.2021 08:36

sarmatam
Doležal,Petr: pobavily jste mě,sem rád že to berete s nadhledem,tak to má být... Supeeeeer :-)
+0 /-0 | 31.05.2021 08:32

tsonga6
je to gesto fair play, staci si pozriet na partie nakamury, ktory niekedy taha aj K V proti K V Len ma zaujimalo, ci sa remiza dala ponuknut aj pred tahom?
+0 /-0 | 31.05.2021 08:23

Pavel Ch

Jergušyes

JiZapletal vers Petr Koutný

 ad budoucnost šachu: on-line či návrat za šachovnice?enlightened

 

 Na jedné straně, jak už vloni říkal špičkový lékař a senátor v jedné osobě, viry tu byly, jsou a budou a máme jedinou jistotu, že viry nás přežijou. Jistě, určitá množina lidí přestane vycházet od compů, přestane chodit do hospod, za kulturou, na sport, na dovči, na šachy. Řekl bych, že hodně malá. Zatím to vypadá, že drtivou většinu lidí zajímá, aby stihli očkování do dovolených. Pondělky byly vždy nejslabší v hospodách, tak se podívejte co nastane dnes večer. Tito lidé a mnozí další se pak určitě za šachovnice vrátí.

 

 Přesto se on-line bude hrát více jak před rokem 2020. Pravidla on-line jsou v plenkách, budou se ladit a vše se ve všech oborech ladí dle praxe,u nás i z těchto dvou uvedených příkladů. Co třeba má udělat hráč v pozici po h3 ve vrcholné kisně? Co má udělat, když v partii remis znamená vyřazení a on to chtěl po h4 rvát v kisně na výhru (tak Sxg5 "nabízím remis" znamená vyřazení). Třeba se vymyslí, jak vrátit tah a jak to bude s hodinama, když jsou oba na vteřinách. Věřím, že v prosinci budou na to téma pravidla o 2 levely dokonalejší.

 

 Horší je, když vymysleli první vzducholodě, letadla, a ta padala. Tam šlo o životy, zlepšovali a vývoj se nezastavil.  (Film: "Báječní muži na létajících strojích"). 

+0 /-0 | 31.05.2021 07:28

Petr Koutný

Doležal - " čo to - to bolo " Tak nějak bych dával ceny za tento rok..Přeci nechcete dávat ceny v roce 2021 za rok 2010....To by bylo matoucí...Já vím, že mi přejete cenu, ale pěkně spravedlivě - ať mají šanci vyhrát i jiní:)

+0 /-0 | 31.05.2021 06:58

dolezal
A ta anticena Zlatý citron za předčasné opuštění turnaje se bude dávat i zpětně za posledních deset let? Já, že ne pár, ale jednoho adepta bych přece měl.
+0 /-0 | 31.05.2021 06:56

Petr Koutný

Ciki  - jinak skvělý nápad. Můžeme na konci roku udělat anketu a vyhlásit ceny fanoušků. Něco jako nejlepší hráč roku, gesto fair play, zlatý citrón, nejlepší turnaj roku a nebo nejhorší funkcionář roku..:) Pár adeptů bych měl..:) Ale ty ceny s anketou, to se mi líbí..:) Díky za myšlenku Zdenku. 

+0 /-0 | 31.05.2021 06:40

ciki333

31.05.2021 06:22 | Petr Koutný

Hrdinou týdne je Jerguš, poraženým Viktor Láznička. Ten se nenamáhal dohrát špatně rozehraný turnaj, když po šestém kole odstoupil. Pokud by se v šachu udílely anticeny typu "Zlatý citrón," GM Láznička by byl horkým adeptem na toto nelichotivé ocenění.

+0 /-0 | 31.05.2021 06:35

sarmatam
souhlasím
+0 /-0 | 31.05.2021 06:32

Petr Koutný

 Díky všem za komentáře, u mě obrovský respekt k tomu co udělal Jerguš! Že to rezonuje i na chess.com je skvělá reklama! Možná bude těžké si zapamatovat všechny jména, které postupují na world cup. Ale Jerguše a jeho gesto, které bylo s respektem k šachové legendě a jasně v duchu fair-play si myslím bude rezonovat mezi šachisty po spoustu let. U mě respekt a velká radost. Přál bych mu ocenění od SŠS a snad i od FIDE. Ale mnohem víc než cena od svazů a federací je respekt šachistů a fanoušků. A ten určitě už dnes má!

+0 /-0 | 31.05.2021 06:22

sarmatam
souhlas, teď mě napadá nebyl to od Vana,taky překlik ten tah Kg2 ? Místo toho Kf2! A vyhrál,by stím Němcem tu poslední partii,(já vím , časová tíseň, únava, nedocenění pozice, špatný odhad,a gdo ví co estě) ,jen nad tím tak přemýšlím, že by se to muselo reklamovat hned, můj názor... Taaaak se mějte :-)
+0 /-0 | 31.05.2021 05:56

Zaplji

Mylis se, Covid tady bude porad a proto i online sachy !! Samozrejme by se melo hrat fair, ale ne kazdy je tak solidni, ze odola pokuseni vytezit z ciziho prekliku !!

+0 /-0 | 31.05.2021 05:40

sarmatam
Podle mě to není dořešené,myslím si ,že by to měli nějak vylepšit, toť můj názor....
+0 /-0 | 31.05.2021 05:16