MČR mužů 6.kolo

15.05.2023 06:00 | Domácí zprávy

David Navara ztratil první půlbod. Padl zatím velmi dobře hrající Vlasta Babula. Tomáš Kraus je novodobý průkopník hesla: "Black is OK". Vašek Finěk poráží Vojtu Pláta! Tolik ve zkratce šesté kolo.

Šesté kolo začalo "rozpačitě", protože zatím partie začínaly (první tahy) a dokonce u souboje Šimiho bylo jen 1.d4 nebo vůbec nic, tak v partii Honza Krejčí x David Navara už bylo odtaháno 19 tahů s výsledkem 1/2 : 1/2. Což působilo vyloženě "divně" a myslel jsem si, že jde o nějaký omyl, ale nešlo = tím nechci vůbec vinit hráče, takových remíz je spousta, ale pro pozorovatele to vypadalo, jako kdyby se partie předehrávala. David tedy ztratil první půlku.
Druhou remízou skončila partie Pavel Šimáček x Vojta Zwardoň. Myslím si, že se hrála stejná varianta jako v partii Plát x Zwardoň. Šimi asi získal malou výhodu, ale Vojta hrál rychle a dobře. Partie, naprosto po zásluze, skončila remízou opakováním tahů.

Asi moc nevyšlo zahájení Vlastovi Babulovi, který měl černé figury s Jiřím Štočkem. Protože Jirka měl od pohledu lepší koncovku. Jirka získal pěšce a dokonce jeden moment měl dva pěšce více. Nicméně jasné to nebylo, z hlediska velké výhody za bílého. Vlasta se pak bránil výborně a rozhodující pozice přišla po 36.Ke4, nyní podle stroje na chess24 se mělo stát 36...f6! Nicméně to není (alespoň pro mne) vůbec snadný tah. V partii se tak nestalo a přišla ještě jedna chyba a bylo po partii. Tímto se Jirka dotahuje na Vlastu a boj o bednu bude dramatický.

Krásnou partii sehrál černými figurami Tomáš Kraus s Martinem Petrem, ALE do určitého momentu. Jinak si všímám, že realizace převahy je pro Toma obrovským problémem. Nemohu nevzpomenout na naši vzájemnou partii z MČR mužů v Ostravě, kde Tomáš po zahájení měl asi +5 a "úúúúúplně" vyhranou pozici, přesto ji mohl prohrát a pak byla na šachovnici remíza, ačkoliv partii nakonec vyhrál. Tomášův úder 15...f4!! je famózní a bílému se pozice "zhroutila". Ale ne dostatečně. Ačkoliv byl černý asi vyhraný, tak si nepočínal dostatečně tvrdě a bílý se začal houževnatě bránit. Byla to tvrdá bitva, kde měl černý problémy s časem. Nicméně na šachovnici byli nestejno barevní střelci a bílý král byl zranitelnější. Když jsem viděl pozici někdy před 40. tahem, pomyslel jsem si, že nestejno barevné střelce vyhrál Tomáš (podobná pozice a také černými) s Vojtou Zwardoňem. Rozhodně bílými se to nehrálo snadno. A skutečně, pak přišla hrubka 37.Db8+?? a černý pak rozhodl přímým útokem po 38...d4! Důležitá výhra pro Tomáše a další pěkný příklad na nestejno barevné střelce.

Obrovskou časovou výhodu po zahájení měl bílý v partii Vojtěch Plát Vašek Finěk. Vašek (pak) hrál výborně. K ničemu Vojtu nepustil. Nicméně bylo jasné, že tuto partii bude Vojta tahat až "do konce" a počká si na sebemenší šanci. Velmi vynalézavé bylo 61.g4!? Bylo to drama, protože Vašek už měl málo času. Ale Vašek hrál nadále výborně a dokázal i na půl minutě udělat správné a ne jednoduché rozhodnutí. Vojtu to muselo frustrovat, hrál rychle a udělal rozhodující chybu 80.Sg1?? A Vašek pak sehrál technickou partii na jedničku. Vůbec, musím smeknout před výkonem "Vašíka" a velká gratulace!


Tabulka podle pomocného hodnocení po 6 kole

Poř.JménoFED12345678910Body PH 1  PH 2 
1GMNavara, DavidCZE*½111115,512,750
2GMŠtoček, JiříCZE*1½½½½1410,250
3GMBabula, VlastimilCZE0*½1½1148,750
4GMKrejčí, JanCZE½½½*½1½3,511,250
5IMKraus, TomášCZE0½*½11½3,57,750
6GMŠimáček, PavelCZE0½0½*1½2,56,750
7GMPetr, MartinCZE½½000*125,500
8IMZwardoń, VojtěchCZE000½*½123,500
9GMPlát, VojtěchCZE0½½0½*01,54,750
10FMFiněk, VáclavCZE000½01*1,53,250



Výsledky a los: https://chess-results.com/tnr759389.aspx?lan=5
Přenos na chess24: https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/czech-championship-2023/6/1/1
Přenos živě na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=s48jivFJ7sE


Robert Cvek
126x 7485x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (126) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
jan-2010
Jasně už vás vidím... Stačí vídět vás v této diskuzi , a tam byste mlčela ?
+2 /-1 | 15.05.2023 20:37

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+2 /-3 | 15.05.2023 20:38

Jirikovka@post.cz

Paní Klariska patří k těm málo čtenâřům zde, kteří mají smysl pro spravedlnost! Dobře ví,kdo koho tady neustále vulgárně uráží což někteří čtenáři vítají a vulgaristovi fandí!

+2 /-2 | 15.05.2023 21:38

lykan
Jediná 11 letá holka tu stojí za tebou. No vidíš, ještě se třeba nakonec na stará kolena zamiluješ :-D
+3 /-2 | 15.05.2023 22:10

Jirikovka@post.cz

Nevím proč Babula po 1.d4-d5 nezahrál 2. Jf3 a zahrál c4 na to přišlo e5! Proč s Plátem nehraje pozičně a připouští divočinu! Plátovi divočina vyhovuje protože mu vyhovují kombinace! Teď bude Babula dřít jak Bulhar! Mohl hrát pozičně v klidu s výhodou bílých kamenu!

+2 /-1 | 15.05.2023 17:56

Rubinus

Tak asi nečekal Albiňák. Ani nevím, jestli ho Plát už někdy na turnaji hrál. Anebo se ho nebojí. Ono to je dost na hraně korektnosti, v turnaji motorů to ale Stockfish za černé neprohrával. Samozřejmě, kdyby ho napadlo, co bude Plát hrát, byl by asi připraven výrazně lépe, s tím samozřejmě Vojtěch počítal.

+1 /-0 | 15.05.2023 19:48

Jirikovka@post.cz

Plát si Albíňáka patrně na Babulu připravil! Jistě počítal s tím,že Babula se bude připravovat na Grunfeldovku! Co remis Babula - Plát znamená,že se definitivně Plát přesouvá do 2.poloviny tabulky! To znamená ,že Plát přichází o peníze které mohl mít,kdyby byl v 1. části tabulky! To ho jistě štve! Ale více ho štve ,že již dneska si může do svého deníku napsat: MČR 2023 byl NEÚSPĚCH!

+2 /-2 | 15.05.2023 21:29

lykan
A hrával ho třeba Kasimdžanov, i Nepo v blickách. Po Dg5 je to poměrně známé. Akorát jsem měl místo braní na g2 hrát Vh5!
+0 /-0 | 15.05.2023 20:46

Cnc-profi
Už si nerobme srandu z pána Pláta. Nechajme ho, nech zabojuje v poslednych 2 partiách a nech neskončí s veľkou hanbou. Za to jeho povýšenectvo a aroganciu by si to síce zaslúžil, nuž ale buďme dobroprajní, aj on si zaslúži šancu sa napraviť...
+0 /-2 | 15.05.2023 21:47

Jirikovka@post.cz

Pane Cnc- profi! Z Pláta si srandu nikdo nerobí! Pouze se ukazuje na jeho výsledky a pokud je neúspěšný,nelze psát ,že je úspěšný! A když 2.nasazený hráč skoncí ve 2. polovině tabulky je přece neúspěch!

+1 /-1 | 15.05.2023 21:57

jan-2010
Jak by se vedlo vám ? Kdyby se vám někdo posmíval za 0/9 Co byste řekla?
+3 /-1 | 15.05.2023 20:05

Jirikovka@post.cz

Kde jste vzal těch 0/9 kdo to vymyslel a tady pořád předkládá!

+2 /-1 | 15.05.2023 21:52

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+2 /-4 | 15.05.2023 20:26

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+2 /-3 | 15.05.2023 20:35

xdavx x

To Fiala, Plata se vubec neminim zastavat, ale sachove se mu nepodarilo prvni MCR jinak snad pokazde hraje o nejvyssi pricky. To ze si senilni starec vybral k ukajeni sve frustrace tyhle stranky povazuju za jeden velkej omyl a budu uvazovat zda Petra nepresvedcit o permanentnim banu tvoji osoby. Nebo alespon omezeni pristupu pokazde, kdyz se Platovi neco nepodari. Rozhodne mi neni prijemne cist tyhle kysele zlucovite zvasty, a myslim ze nejsem sam, a to i kdyz si o Platovi myslim svoje... 

+12 /-2 | 15.05.2023 09:20

Semod
poprve v zivote snad souhasim xdavx x.
+1 /-0 | 15.05.2023 14:17

HumphreyvanWeiden
Jestli se nepletu, tak existovalo nepsané pravidlo, že žvásty se tolerují na Všeobecné diskusi, zatímco na těch šachových se porušování Pravidel netoleruje. Teď došlo k tomu, že jeden zakomplexovaný člověk zabil celou diskuzi. Přitom je to škoda, protože Mistrovství ČR má mimořádnou sportovní úroveň a rozhodně je o čem diskutovat. Dobrý Cenzor by si takové věci ohlidal.
+6 /-1 | 15.05.2023 13:58

Jirikovka@post.cz

Tak diskutuj a jen nekritizuj! Máš možnost vskřísit diskusi!

+1 /-0 | 15.05.2023 21:48

jan-2010
Když se dívám na tuhle diskuzi je to opravdu strašné... Vám připadá normální posmívat se někomu když se mu nedaří turnaj??
+3 /-1 | 15.05.2023 19:53

Jirikovka@post.cz

Přesně napište,jak je Plátovi posmíváno! Ale přesně! Nic neupravuje jak by vám to vyhovovalo!

+1 /-0 | 15.05.2023 21:43

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+3 /-3 | 15.05.2023 19:58

Rubinus

Tu poslední partii podle mě Kraus nevyhraje. Už to ostatně trochu upustil. :) Uff. Tak sotva jsem to dopsal a překlkl zpátky, černý už je podle počítače úplně prohraný. Špatný tip! Hrubka byla 66.-c4. No jo, on hraje na bonusu, to je pak těžké.

1:0, už to podepsali.

+1 /-1 | 15.05.2023 20:10

Matt
Boli tam nerovnakí strelci, samozrejme že Kraus zase vyhral! XD
+0 /-0 | 15.05.2023 20:56

istr
Jako včera jsem držel palce Vašíkovi, aby to udržel, a když nakonec vyhrál, tak jsem měl za něj radost. Ale radovat se primárně z toho, že prohrál Plát s dítětem mi přijde vyloženě patologický.
+2 /-2 | 15.05.2023 08:14

Jirikovka@post.cz

Pane Istr! Mě to patologické vubec nepřipadá! Plát včera bezdůvodně urážel jirikovku ,když ho nazval slizounem a chcíplotinou! Musel být potrestán a potrestán byl včera prohrou! Štěstí se k němu obrátilo zády! Ani velká časová výhoda mu nepomohla!

+2 /-0 | 15.05.2023 08:35

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-3 | 15.05.2023 20:33

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-3 | 15.05.2023 20:34

jan-2010
Když vás výkon GM Pláta nezajímá logicky vám do hlupáků nenadává . To pouze jiné bohužel zajímá. Navíc to že hraje podle hesla není důležité vyhrát bylo škaredé....
+2 /-1 | 15.05.2023 20:03

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+1 /-4 | 15.05.2023 20:04

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+1 /-2 | 15.05.2023 19:40

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+1 /-2 | 15.05.2023 19:41

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+2 /-2 | 15.05.2023 15:32

Jirikovka@post.cz

Paní Klarisko! Možné to není! Čtenáři jsou lidé různých povah a různých názorů! Jen jak se nemohou shodnout v cauze Ukrajina - Rusko!

+1 /-0 | 15.05.2023 15:42

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+1 /-2 | 15.05.2023 19:30

Jirikovka@post.cz

Doufám ,že  příští rok MČR se bude hrát jako Open a příležitost ukázat co umí dostane více hráčů včetně mládežníků a nebudou odstaveni jako letos kdy příležitost hrát dostal jen mládežník FM Finěk! Úspěšný mládežník hráč IM Stalmach s elem 2434 byl uzavřeným turnajem odstaven! Bylo mu znemožněno,aby se účastnil MČR! Což považuji za velký nedostatek v organizování MČR!

+2 /-0 | 15.05.2023 07:02

lykan
Jiříku, běž si organizovat svůj vesnický blicák pro 20 lidí a nedělej ze sebe vola v něčem, čemu vůbec nerozumíš. Rozumíme si?
+3 /-3 | 15.05.2023 07:05

Jirikovka@post.cz

Zato ty tomu rozumíš s předposledním místem v tabulce!

+1 /-2 | 15.05.2023 07:18

lykan
Říká někdo, kdo by měl 0/9. Tohle mi vážně hlava nebere, jak někdo šachově slabší má v sobě tu drzost komentovat a urážet výkony velmistrů, když by s dotyčnými neuhrál ani remízu. Je sice demokracie, ale tohle je fakt ubohost a drzost nejhrubšího zrna! Jiříku, podívej se na Davida Navaru! Ten by takto barbarsky a uboze jak ty nikdy nepsal a nikomu se neposmíval! Vem si z něj příklad.
+2 /-0 | 15.05.2023 07:31

Misorfan

Václav Finěk stojí na výhru i v 7. kole , kde hraje s bílými s GM Pavlem Šimáčkem. yes

+1 /-0 | 15.05.2023 17:44

azvl

Tak ono zásadní chyba byla Vojtova volba zahájení. Vyhrávat v podstatě nevyhratelnou pozici se sice občas podaří. Ale většinou ne člověku kterému se zrovna vůbec nedaří. Sorry Vojto, já to musel napsat.smiley

+1 /-0 | 15.05.2023 12:05

Jirikovka@post.cz

Je známo,že Plát má slabší zahájení! Fiňka podcenil! Zejména podcenil,že Finěk dobře zvládá velkou časovou tíseň,pokud se přidává čas na tah! Jaksi se tady zapomíná že Plát nemá při partií štěstí! Proč nemá to už jsem psal!

+1 /-0 | 15.05.2023 15:11

lubomir1959

Já to vidím tak: GM Plát cítil povinnost vyhrát, protože nepochybně se cítil být lepším šachistou než nezkušený mladíček Finěk. Ale znám to velmi dobře dobře i ze svých partií, když „musím" vyhrát s elově třeba o sto bodů slabším hráčem. Kolikrát v životě už jsem takovou partii nejen že nevyhrál, ale někdy i prohrál. Nejtěžší je vyhrát vyhranou partii, a ta Plátova podle mě nikde nebyla vyhraná. Kdosi tu správně napsal, že jak se hraje na výhru násilně, zpravidla se prohraje. 

+1 /-1 | 15.05.2023 15:26

Cnc-profi
Gratulujem Platovi. To je fakt "velmistr"- Aj ja s ELO 1700 by som ho asi porazil. Pozdravujem zo Slovenska :-)
+3 /-5 | 15.05.2023 12:36

Rubinus

Tak si s ním zahrajte, třeba v kurzu 25:1. Když vyhraje Plát, dostane od vás tisíc. Pokud vy, Plát vám dá 25x tolik. Při remíze vám dá Plát 13 tisíc... Vzal byste to?

+3 /-1 | 15.05.2023 14:00

lubomir1959

Ne že bych chtěl pana cnc-profi podceňovat, ale to spíš uvěřím, že v lednu pokvetou fialky než že by on porazil GM Pláta...

+3 /-1 | 15.05.2023 15:19

N. Očník

No jo, to je problém každé otevřené diskuse, že se tam tohle může stát. Na druhou stranu mi přijde, že jakkoli Fiala jede po Plátovi jak slepice po flusu, tak stále píše "k věci". 

Nepřijde mi, že by tím diskusi nějak zabil. Já ho ignoruju.

Kyselými žlučovitými žvásty je ostatně diskuse na nss dlouhodobě mezi šachisty známá :D

Z partie i mně, podprůměrnému amatérovi, bylo jasné, že Plát remízu nechce, vyhýbá se opakování tahů, které by Finěk přivítal, hraje i proti Fiňkovu času, i když plán na výhru byl asi jen "počkat, až udělá černý s mizerným časem v rovné pozici chybu". Zcela korektní a validní přístup, proti kterému nelze říc ani ň. Nevyšlo to, to se někdy stane.

+0 /-0 | 15.05.2023 14:55

MaX

Já to tedy vidím obráceně. Vojta chtěl a správně hrál na výhru. Dokonce mám pocit, že tam odmítl opakování tahů. To se prostě stává, že pozice hrané na sílu se prohrávají. V tom nevidím umění Fiňka, objektivně jen čekal, jestli prohraje, nebo (což se stalo), kdy přijde hrubice z přemíry stahy partii vyhrát.

+3 /-0 | 15.05.2023 08:32

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+1 /-0 | 15.05.2023 11:14

xdavx x

jasne ze vasek hral dobre. ale to prece nemeni nic na tom, ze ho vojtech zkousel... Do Sg1 to byla uplna plichta.

+0 /-0 | 15.05.2023 11:51

Jirikovka@post.cz

Kdo chce moc ,nemá nic! Remis by byla pro Pláta neúspěch a ztráta Ela! Proto Plát hrál na výhru a spoléhal i na velkou časovou výhodu! Ovšem podcenil co mládežníci dovedou i v časové tísni 2 min. Pokud se přidává čas na tah!GM Plát za své působení na MČR hrál tak,že zatím přichází o- 16,6 elobodů a je na předposledním místě v tabulce!

+1 /-0 | 15.05.2023 08:46

Klariska
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+3 /-2 | 15.05.2023 11:17

Jirikovka@post.cz

Vašek Finěk dokázal ,že i mládežník,který nemá titul GM porazí hráče s titulem GM! Proto muj názor byl zcela oprávněný,že turnaj neměl být uzavřený ,aby zde dostalo příležitost hrát více talentovaných mládežníků,kteří mají již tituly FM i IM a mají Ela přes 2300! Takže v Openu,kde by byla podmínka že právo účasti má hráč Elo 2300 a vyšší by byl turnaj na úrovni hodný MČR! Navíc hráč v Openu by bojoval nejen o umístění,ale i o peníze! Takže i GM,který by hrál blbě by se mu mohlo stát že z turnaje by jel bez peněz! Kdežto v uzavřeném charitativním turnaji ikdyžhráč bude hrát sebeblběji bere tisíce! A to není správné,neboť hráče to pak nenutí,aby ze sebe vydal maximum! Pokud chceme zlepšit úspěchy mužské reprezentace hráč musí být veden k tomu,aby na turnaji že sebe vydal maximum!

+3 /-1 | 15.05.2023 06:51

lubomir1959

S vaším názorem na open MR nesouhlasím. Nesouhlasím s tím, aby se MR degradovalo na úroveň běžného openu, významné turnaje jsou vždy uzavřené. A MR by mělo být nejvýznamnějším turnajem, kde hrají ti nejlepší hráči z naší země, proto by termín měl být vybrán tak, aby nekolidoval se žádnou jinou významnou šachovou akcí jinde ve světě. Prostě účast na MR by měla být povinná od hráčů první desítky a třeba dva, možná čtyři elově největší talenti. Možná by prospělo bodové zvýhodnění výhry před remízou, aby ubylo remíz. Pochopitelně i organizace MR musí podle toho vypadat a ne jak tentokrát nebo v minulosti (Slovinsko, Chennai, atd.).  

+0 /-2 | 15.05.2023 09:16

lykan
A koho to jako zajímá? Názor nějakýho bláznivýho dědka zajímá maximálně tak tebe samotného. Takže si klidně žvaň dál. Jméno a reputaci máš tak na hovno, že tě nikdy nikdo nebude brát vážně. A nikdy ani nebral. Takže bla, bla, bla, pa, pa, pa!
+0 /-5 | 15.05.2023 07:03

Jirikovka@post.cz

GM Plát jako vždy vulgární! Zlepšení vulgarity nemožné!

+1 /-0 | 15.05.2023 07:20

Poutnik

Plát - Finěk. Když jsem viděl, že je Vašek na půl minutě, první co mne napadlo, že jej zkušený blicař sestřelí, ale když se na to podíváte pozorněji, tak vlastně černý si musí pohlídat jen jediný možný průlom přes d5 a to zase není tak nadlidský úkol. Zajímavě vypadalo g4, ale opět, když se na to podíváte, tak vlastně se nic nezměnilo, pořád jediné co je ve hře je průlom přes d5. V článku mne nejvíc pobavilo jak Cvek diplomaticky hodnotil partii DN smiley

+1 /-0 | 15.05.2023 09:10

lubomir1959

Pane Fialo, myslím, že to s kritikou GM Pláta už přeháníte. I velmistr je jen člověk, i velmistr může chybovat a nevydařit se mu turnaj. Kdybyste jej porazil vy, pak byste se mohl, dejme tomu, cítit na koni. Ale pokud jste o několik řádů slabším hráčem, měl byste se zdržet posměšných komentářů. Chápu, že GM Pláta nezbožňujete, ale všeho s mírou. Každý člověk má své chyby, ale ta tolerance musí být oboustranná. A GM Plátovi přeju, aby se mu v dalších partiích dařilo víc, možná to chce trochu nadhledu, však určitě přijdou i lepší dny...na ostravském koníkovi hráli Adam Frank a Ondřej Nytra, taky asi očekávali podstatně lepší výsledky, ale to není důvod se jim posmívat, jsou mladí a určitě šachově ještě porostou. 

+3 /-1 | 15.05.2023 08:30

Jirikovka@post.cz

Pane Lubomíre! Nic nepřeháním! Pokud mě bude Plát urážet nâsleduje z mé strany odveta v zdůraznění jeho neschopnosti! Samozřejmě dnes přeji výhru GM Babulovi ,aby GM Plát vypil kalich hořkosti až do dna!

+1 /-2 | 15.05.2023 08:39

Jirikovka@post.cz

Dnes GM Plát hraje černými kameny s GM Babulou! Očekávám vítězství GM Babuly a to proto,že je lepší hráč než GM Plát a má bíle kameny! GM Babula je nyní na 3. místě a pokud chce se opět ucházet o stříbrnou medaili musí zabojovat!  GM Plát musí být psychicky otřesen po prohře s 13 cti letým mládežníkem! Již si nevěří,že je schopen i nadějnou partií dotáhnout do vítězného konce! Úspěch mu uniká jako voda sítem!

+1 /-2 | 15.05.2023 07:39

Jirikovka@post.cz

Velkâ gratulace FM Fiňkovi,kdy ve 13 cti letech dokázal porazit zkušeného 29 letého GM Pláta! Již dnes můžeme říci,že GM Plát byl na MČR neúspěšný,neboť jako 2. nasazený pravděpodobně skončí v 2. polovině tabulky! Zda to bude neúspěch nebo přímo debakl to ukáží zbývající 3 partie!

+4 /-0 | 15.05.2023 06:38