World Cup 3.kolo Návrat Davida

19.07.2021 20:06 | Turnaje

Bohužel David Navara prohrál druhou partii s Vasifem Durarbaylim a tím pádem na World Cupu končí.

Počítám se mezi fanoušky Davida. Nejsem nějaký ultra fanda, ale David - bohužel - tu je jediný šachista, který jednak dokázal velké věci a hlavně o to usiloval (jedno dobu tedy ještě Viktor Láznička). Kdo - povězte mi - o něco většího usiluje? Je tu samozřejmě Van Nguyen. A jsem (také proto) jeho velkým fanouškem. Možná nyní největším z hlediska českých hráčů. U nás je totiž - bohužel - něco špatně. Protože kdo má nějaké ambice? Nejde to z nikoho cítit. Je to trochu k pláči, ale největší ambice cítím z "pokročilých" čtyřicátníků jako je Vlasta Babula nebo Jirka Štoček.Co se týče hodně mladých šachistů jako například Vašík Finěk, Jiřík Bouška atd. tak ti jsou ještě hodně daleko a čeká je dlouhá cesta.



David je v krizi a nechci spekulovat v jaké a díky čemu. Ale dobře nehraje. První dvě partie byly dobré, hlavně ta druhá. Ale další souboj už byl divný. Jednak nedobrá hra kolem 20.tahu a pak strašná hrubka (první partie). David mohl hned prohrát. Dnešní výkon je/byl opět rozpačitý. Navíc hrál/hraje David pomalu. Jakoby se (kdysi) "bezchybný" stroj někde zadrhával.

Vrátí se, nevrátí se kde byl? Nevím, ani nechci vědět. To je tajemství života. Ale jednou přijde doba, pro každého, kdy půjde dolů (až dojdeme domů). Návrat Davida domů do České republiky. To je návrat Krále. David je stále bezesporu Král českého šachu. Možná nyní leckomu dojde, že mít TOP hráče co hraje TOP turnaje není samozřejmostí. Mám obavy, že se dlouho nikdo do pater, které David prožil a my s nim, nepodívá/me.

Velké překvapení je konec Fabiho Caruany. Další zajímavé momenty ukazuji v partiích nebo na youtube Robert a Petr šachy.


Robert Cvek

Xiong, Jeffery - Grandelius, Nils
3. kolo - World Cup 2021
8
7
6
5
4
3
2
1
abcdefgh
Start positionPrevious MoveNext MoveEnd positionPlay movesStop playing
1. d4 Nf6 2. Nf3 g6 3. c4 Bg7 4. Nc3 d5 5. cxd5 Nxd5 6. e4 Nxc3 7. bxc3 c5 8. Rb1 O-O 9. Be2 Bg4 10. Rxb7 cxd4 11. Nxd4 Qc8 12. Rb3 Bxe2 13. Nxe2 Nc6 14. O-O Rd8 15. Qc2 Ne5 16. h3 Qc6 17. Bg5 Rd7 18. Rd1 h6 19. Rxd7 Qxd7 20. Bh4 Rd8 21. Nd4 Nc6 22. Nxc6 Qxc6 23. Bxe7 Re8 24. Bh4 Rxe4 25. Bg3 Re1+ 26. Kh2 Qc4 27. f3 Ra1 28. Qf2 Prvn� partii Jeffery prohral a musel tedy bilymi vyhrat stuj co stuj. Ale tato pozice je prijemnejsi pro cerneho, nicmene prislo: 28...  Bxc3? ( 28... h5 ) ( 28... a5 cerny mel hrat cokoliv a stoji krasne ) 29. Qe3 Bd4?? Definitivni hrubka ( 29... Qf1 30. Bf2! Bg7 31. Rb7 Qh1+ 32. Kg3 Rxa2 33. Qe8+ Kh7 34. Qxf7 Qa1 35. Qd5 je podle stroje vyhrane, ale... ) ( 29... Bg7 30. Be5! a cerny ma neresitelne problemy, protoze po: 30... Bxe5+ 31. Qxe5 visi vez na a1 a hrozi Vb8+ s matem na h8 ) 30. Rb8+ Kh7 31. Be5! A to je konec 31...  Bxe5+ ( 31... Bxe3 32. Rh8# ) 32. Qxe5 A cerny nezabrani matu 1-0
22x 4472x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (22) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
lykan

Haloo

+0 /-0 | 21.07.2021 20:20

lykan

To je hezký, jak tu teď pořád píšete články o figurkách na šachovnici, kdy se dočkáme slíbeného výběru páně Plátových literárních skvostů? Nebo se to zase kopne do autu, jak jsem si myslel, že to dopadne. 

+0 /-0 | 21.07.2021 05:55

Zmestabileho
Odchod Navary z TOP šachové scény vypadá jako nečekaně rychlý, ale pro toho, kdo sledoval jeho neambiciózní až povrchní přístup ke špičkovému šachu, to překvapení není. Ale určitě nejsem sám a spoustu fanoušků by zajímalo, jaké má Navara další plány teď - když už to takto otevřeně "pustil". Jak velká je jeho rezignace? Zařadí se už jen do početné řady našich "uschlých géemek", hrajících už jen ve svém vlastním úpadku?
+0 /-0 | 20.07.2021 17:17

Kodl

Vážení....GM David Navara se v této hektické době ze všeho otřepe a bude hrát dobře ještě v 80 létech. Jako GM V. Korčnoj!:-)

+0 /-0 | 20.07.2021 17:04

Jiří Kadlec

Robert Cvek: Děkuji za odpověď. David by v postavení po 30. Kg2 mohl v klidu zahrát 30...Jxe4, pokud by jeho král nestál na g8, ale na f7. Tenhle rozdíl je bohužel fatální, s králem na g8 je pěšec na e4 tabu... 

+0 /-0 | 20.07.2021 16:10

tchen

20.07.2021 07:14 | Petr Koutný

Moc nechápu tento komentář. Když odhlédnu od toho, že je poněkud nevhodně zesměšňující, protože nejlepší maltský šachista má elo cca 2200, tak co vidět i jiné pohledy než pořadí? Třeba Vanovi by to dopřálo mnoho dalších těžkých partií, protože právě z něho by se měl rekrutovat budoucí držák 1. desky. Rozhýbalo by to hráče jako jsou Štoček nebo Michalík, kteří dle mého stále mají chuť hrát na vysoké úrovni. Navarovi by to možná pomohlo dostat se z krize. Jak Láznička nevím. Možnost reprezentovat na olympiádě by třeba opět zdravě motivovala Vojtu Pláta a třeba by donutila zkusit zabojovat i Kriebela nebo Krejčího. Sedět a říkat si "ještě že nikam nemusíme" asi nebude to pravé ořechové. Že repre bude hodně brzy čekat generační obměna a ono umístění kolem 30. místa je téměř jisté, ale to jednou potká většinu menších zemí... tedy za mě zbytečná panika....

+0 /-0 | 20.07.2021 14:10

xdavx x
Frank, to je v pohodě. Hrál vlastně dobře :D
+0 /-0 | 20.07.2021 11:19

Frank

Tady se píše, jak David Navara už rok hraje špatně. Ale vždyť skoro nic nehrál! V září - listopadu sehrál 4 partie s Michalíkem  (Elo -12), pak odvedl standard na MČR (+/0), a odtrpěl si ligu ve Španělsku (kam jet nechtěl a kvůli okolnostem se necítil dobře, -10). Dále hodně dlouhá pauza (online blesk a rapidy nepočítám, ostatně jich David ani moc nesehrál). A od konce května už jen hybridní online kvalifikace (kterou FIDE ani do ratingu nepočítala) a nepovedený turnaj v Praze (-20). Netvrdím, že David hraje v současné době dobře, ale tvrzení, že už rok hraje blbě, mi taky nedává smysl.

+0 /-0 | 20.07.2021 10:51

Robert Cvek
ciki: "psychologický rozbor, zádušní mše..." někdy je problém střízlivě podat co slyšíme. Rozhodně jsem nic takového neřekl. Zrovna Boris Gelfand se Vám nepovedl... vždyť ten spadl za poslední roky strašně. Nepřejícnost? Myslíte že nepřeji Davidovi? Jiří Kadlec: "Dále si myslím, že 27...Df6 si nezaslouží otazník, objektivně jezdcovka není horší. Kromě 30...c5 31.Ja5 b5, kde bílý nemá ani chlup, se v klidu dalo hrát i 30...Kf7 31.Ja5 b6 32.Jxc6 a5. Neříkám, že ta jezdcovka je jednoduchá, ale pokud černý neudělá chybu, jak chcete jako bílý vyhrát?" --- to je velmi zajímavé a užitečné z hlediska šachového praktika. Protože máte samozřejmě objektivní pravdu. Nicméně prakticky to není vůbec snadné a přirozený tah vedl hned k prohře. Navíc si nejsem tak jistý zda to je jednoduché. Chvíli jsem to analyzoval a... mám z toho jiný dojem, než hodnocení stroje. Proto si myslím, že objektivně nebyla taková chyba jít do jezdcovky, ale lidsky to chyba byla. Nicméně to je můj subjektivní pohled. Hráč formátu GM Davida Navary na to může mít zcela jiný pohled.
+0 /-0 | 20.07.2021 09:16

Petr Koutný

Máme i štěstí, že se nehrála šachová Olympiáda, bo na první desítku se můžeme jenom dívat a o třetí desítku budeme bojovat. Aspoň si užijeme nervy drásající zápasy s Maltou. 

+0 /-0 | 20.07.2021 07:14

sarmatam
miki24: souhlasím.....
+0 /-0 | 20.07.2021 06:55

miki24
David Navara hraje už rok veľmi slabo, ale to jeho fanúšikovia nevedia alebo nechcú vidieť? Doma bude stále to silný hráč, ale keď bude chodiť vonku na turnaje tak neviem neviem. Pre mňa je to osobne sklamanie. Dalo sa čakať, že s ELO v 40tke pôjde už možno dole. Nečakal som, že už tak skoro cca. o 4 roky skôr... Ak niečo nezmení tak čoskoro 2600 a nebude mať nikto z toho radosť...
+0 /-0 | 20.07.2021 06:26

sarmatam
David Navara do budoucna hodně eště překvapí, důvod prostě na to má,a Elo 2800 bude , eště budeme koukat a Van to samé,ten přeletí 2700 jen stačí počkat.....jj.......
+0 /-0 | 20.07.2021 05:32

Jiří Kadlec

Davide, jo, s tím souhlasím. Třeba na 14...f5, 17...Dg5. a 18...h5?, jen na tyhle tři tahy David spotřeboval skoro 47 minut, to u něj vůbec nebývalo zvykem... Přitom ta pozice po 14. g3 se už pětkrát hrála, vždycky s 14...Dd7 a vždycky s remízou...Pak na 30...Jxe4?, na to vzetí otráveného pěšce, kde to chtělo víc se zamyslet, spotřeboval David už jen 48 vteřin... 

+0 /-0 | 19.07.2021 23:20

xdavx x

weidene, ale tak zase trochu prr, nejde o jeden ci dva neuspechy... je to cely rok neuspechu. taky bych se divil kdyby se david vratil, na 2740, to uz po dle me nezvladne, ale i silna 2650 je prece dost. vubec se divim ze je david v kreci, vzdyt toho dokazal uz dost, nema proc sobe nebo ostatnim neco dokazovat.

+0 /-0 | 19.07.2021 22:40

xdavx x

jirko, o tom to imho neni. david sel zbytecne hlavou proti zdi, od pozice chtel vic nez tam bylo a prislo mi, jako by si to odmitl pripustit. podle me je david ted v kreci, kdy to chce za kazdou cenu zlomit. az to zlomi tak se snad uvolni... 

+0 /-0 | 19.07.2021 22:38

HumphreyvanWeiden

Ten článek je zklamání - to je jen óda na českou malost. Jeden dva neúspěchy a už se stahují kalhoty a končí s šachama. Omyl, svět se točí dál a čeští šachisté mají pořád perspektivu. V přepočtu na obyvatele mají Češi - kupodivu! - stále víc dětí a trenérů než Rusové. Šachy se v Česku stále dělají dobře.

+0 /-0 | 19.07.2021 22:38

Jiří Kadlec

Souhlasím s panem Čekalem. Dále si myslím, že 27...Df6 si nezaslouží otazník, objektivně jezdcovka není horší. Kromě 30...c5 31.Ja5 b5, kde bílý nemá ani chlup, se v klidu dalo hrát i 30...Kf7 31.Ja5 b6 32.Jxc6 a5. Neříkám, že ta jezdcovka je jednoduchá, ale pokud černý neudělá chybu, jak chcete jako bílý vyhrát?

+0 /-0 | 19.07.2021 22:29

Petr Koutný

Ciki - i Ikaros letěl k nebesům a jak to dopadlo? Nelítejme k nebesům a buďme radši nohama na zemi. Být nohama na zemi je bezpečnější, než padat z nebeských výšin. 

+0 /-0 | 19.07.2021 21:47

ciki333

Pane Cveku, za video, speciálně psychologický rozbor neúspěchů GM Navary, Vás dnes nepochválím. V podstatě jste odsloužil zádušní mši, rekviem, podotýkám předčasně, za Davida. Příčina proher imho neleží v tom, že David stárne. 36 je prd věk i na vrcholového šachistu. Podívejte se, jak válčí stařičtí harcovníci - Mamediarov a Gelfand - alespoň v partiích hraných klasickým tempem. Boris, při troše představivosti, by mohl být tatínkem GM Navary...Příčinu Davidových potíží nutno hledat mimo šachovou sféru. Chyby v propočtu, nezvyklé časové tísně...signalizují, že do hlavy českého borce se vkrádají myšlenky nesouvisející s královskou hrou. Mozek se plně nesoustředí na dění na 64 polích. Z toho vyplývá jediné; Davida sužují osobní problémy. Nechci a ani nebudu spekulovat na téma "jaké." To ví a zná pouze jeho nejbližší okolí.

Vězte, vy všichni škarohlídové a nepřející Tomášové, až David pookřeje, povstane z popela jak bájný Fénix a vzlétne k nebesům.

+0 /-0 | 19.07.2021 21:36

Petr Koutný

Moh4pkos - krásný komentář, díky za něj. Petr 

+0 /-0 | 19.07.2021 21:22

moh4pkos
David je jednoznačně nejlepším českým a slovenským šachistou všech dob, ať už jde o Elo, kvalitu hry, holý talent nebo dokázané věci. Kdo se mu může vyrovnat? Opočenský? Flohr? Reti? Jiná doba, ale přesto asi ne, možná chvíli jen ten Flohr, ale to je takový Čech jako já asi :) Na jinou stranu přiznám se, že trochu nechápu tu diskuzi. Vážení, prosím Vás, kdo, kde a za jakých okolnosti Vám vnutil, že čeští šachisté mohou soutěžit na nejvyšší úrovni s elitou? Česko je malá země, talentů má velmi omezené množství, státní podpora nebo propagace šachů nula, tak kde je nějaký objektivní důvod?...Dejme stranou nejapné ego některých představitelů šachového svazů nebo šachový party u nás, každý jsme nějaký, ale ten důvod prostě není, kromě slepé víry v kdysi mohutný systém. Nebo narození druhého Carlsena. Já si také nemyslím, že popravdě bude v nejbližší době nějak hodně dominovat Indie či Čína. Ano, mají mraky velmistrů a mezinárodních mistrů, dětí, škol a učilišť, a budou třeba vyhrávat týmově, ale 2700 je něco úplně jiného. Tady já furt sázím na SSSR. Víte, jaké je teď pomalu nejvyžádanější zaměstnání v Rusku?:) To je šachový trener! A podle jistých odhadů jich je jako hoven za saunou. V každém malém městě 20 nebo 30 dobrých hráčů, pár kandidátů a jeden velmistr z dob bývalých, o velkých městech nemluvě. A ejhle, ono se něco děje v šachů, a najednou o mé služby je zájem, tak vytáhnu starou šachovnici po 30 letech a odeberu se zase do klubu učit děti, jsem zase důležitý. I stará už na mě kouká jinak (myslel si Valera) :) V bývalých Sovětských Republikách je to ještě silnější. Stará provinční myšlenka o dobytí Moskvy a socialistické soutěží zažívá neskutečnou renesanci, koukněte jak dnes Kazach poslal domu Caruanu...
+0 /-0 | 19.07.2021 21:20

  • Kurt Richter

    24.12.1900 29.12.1969

    Německý mezinárodní mistr a šachový spisovatel.

  • Wolfgang Pietzsch

    21.12.1930 29.12.1996

    Německý velmistr. Zúčastnil se olympiády v letech 1952, 1958, 1960, 1962, 1966 and 1968.