Kdo by čekal, že nám předloží jasné a průhledné statistiky, bude možná zklamán. Připomíná to spíš kouzelnické představení, v němž nám v rychlém sledu mizí reálná čísla a na jevišti se objevují ohromující, leč neprůhledné cifry.
Marketing, nebo čárymáry?
Podstatou dobře prováděného marketingu je založit tvrzení na srozumitelných faktech a prezentovat je tak, aby každý čtenář mohl metodiku (alespoň rámcově) pochopit. Jenže Bednaříkova kouzla na chess.cz zatím provází značný závoj tajemství. Člověk neví, zda má zatleskat za mistrovskou manipulaci s čísly, nebo se ptát, kam zmizela konkrétní data.
„Nejčtenější“ = nejvyšší počet pageviews?
Jestliže na webu vidíte bombastické číslo (např. 11 milionů zobrazení), nemusí to nutně znamenat 11 milionů lidí, kteří tam zavítali. Jediný návštěvník může klidně nasbírat stovky zobrazení. Jen se to v článku na chess.cz taktně neupřesňuje.Unikátní návštěvníci – někde zmínění, ale…
I zde je otázka, jakou metodiku Bednařík používá. Počítá každou IP adresu jako nového uživatele? A co když se někdo připojuje z mobilu, notebooku a tabletu? Najednou se z jednoho člověka „vyklubou“ tři unikátní návštěvy.Má to jeden detail: nss.cz je v realitě sledovanější
To, že se marketing na chess.cz honosí ohromujícími čísly, ještě neznamená, že jsou v praxi vyšší než ta z nss.cz. Naopak, z dlouhodobého hlediska je to často právě nss.cz, kdo v klíčových ukazatelích (čtenost, návratnost čtenářů, délka návštěvy) „vede ligu“. Možná i proto se v poslední době množí nepodložené sebechvalné články od Bednaříka – zkrátka aby to působilo, že chess.cz drží prvenství.
Co umí (ne)marketingové umění pana Bednaříka?
Působí to, jako by se Josef Bednařík spíše než číslům věnoval způsobu, jak je zabalit do co nejpoutavějšího obalu. Pro odborníka by to mohlo působit lehce úsměvně a připomínat:
- Alchymii: „Přidej nějakou statistiku, špetku oblíbeného superlativu a trošku mlhavého vysvětlení. Povař, zamíchej – a kouzelné číslo je na světě!“
- Kouzelnické představení: „Prosím, všimněte si, že tady není žádná realita (ehm, totiž falešné dno). Přesto se vám za pár okamžiků z klobouku zjeví onen statistický zázrak.“
Výsledek? Pozlátko bez obsahu, kde čtenář netuší, jak se k výsledkům došlo. Hlavně, že to zní úžasně!
Ironie (ne)zůstává stranou
Možná si někteří z nás kladou otázku: „Je Bednařík skutečný šachový marketér, nebo spíš novodobý Merlin pokoušející se seslat statistické kouzlo na důvěřivou veřejnost?“
- V šachu totiž platí, že když něco tvrdíte, musíte to umět podložit promyšleným tahem (nebo aspoň logickým vysvětlením).
- V marketingu to zase znamená, že byste měli svůj „reklamní tah“ umět prezentovat důvěryhodně – jinak riskujete, že vám figurka spadne a ztratíte cenné body (rozuměj: reputaci).
Kde je ta transparentnost?
Komu skutečně záleží na reálné statistice, preferuje nezávislá měřítka typu Google Analytics či NetMonitor, která poměrně jasně oddělují:
- Unikátní uživatele(počet skutečných lidí / zařízení),
- Počet návštěv(kolikrát se tito lidé na web vrátili),
- Pageviews(kolik stránek v rámci těch návštěv otevřeli).
Kdo data vyhodnocuje poctivě, nepotřebuje si hrát na čaroděje se slovíčky „nejčtenější“ bez jasného rozvedení.
Ale v případě „Bednaříkova tajemného marketingu“ na chess.cz? Inu, nechme se (možná) překvapit, jestli někdy zveřejní, z čeho konkrétně vycházel. Prozatím to vypadá, že říká jen to, co mu z marketingového hlediska lahodí do krámu.
A tak tu máme (ne)zaujatý závěr
Kdo ví, třeba se jednou dočkáme doby, kdy bude Josef Bednařík transparentně a odborně uvádět, jak že se k oněm rekordním číslům skutečně došlo. Do té doby si budeme muset vystačit s jistou dávkou sarkasmu, že to na chess.cz vypadá krapet přifouknutě.
Zatímco nss.cz se drží klasičtějších a ověřitelných postupů (a v reálu ho sleduje více šachistů), chess.cz střílí do světa tituly o nejčtenějším webu – bez dostatečného vysvětlení.
Jak to celé dopadne? To už je možná jen na dalších kouzelnických tricích… nebo na tom, kolik odvahy se najde k odložení růžových brýlí a vyložení čísel na stůl. A do té doby? Budeme sledovat kouzla. Ale na šachovnici, prosím, ne v tabulkách návštěvnosti.
NSS – nejčtenější šachové stránky u nás? Děkujeme vám všem!
Na závěr patří velké poděkování vám, věrným čtenářům NSS. Svou návštěvností, komentáři a sdílením pomáháte budovat prostor, který je opravdu tím nejčtenějším a nejvýznamnějším pro šachisty v naší zemi. Vážíme si každé vaší reakce i podpory – a těšíme se, že společně budeme šířit šachové nadšení i nadále. Děkujeme!
A ještě malý vzkaz pro pana Bednaříka: Než se pustíte do dalšího „marketingového“ článku, doporučujeme se skutečný marketing nejprve naučit. Pak třeba i ta čísla budou působit věrohodněji.
* článek reaguje na martketingové pohádky pana Bednaříka, ale chápu, pracuje pro svaz a na poloviční úvazek. Pak to co dělá, i tak vypadá. Je zvláštní, že šachový svaz přitahuje lidi, co nic neumí a že jich tam je:) .
Pan Bednařík zjevně nezvládl novoroční oslavy...
Jaj, to spíše vypovídá o vás, než o panu Bednařikovi. Problém statistik je, že se dají ohnout podle toho, jak potřebujete. A každý z vás používá to své číslo přesně jak potřebuje. Tož má chess.cz nějaké číslo 10 691 835. Koho to zajímá? Tak si napište nějaké své, kde se domníváte, že jste lepší. To jsou starosti.
Naopak, chtěl jsem říct, že pokud píšu podobný článek, měl bych mít přesné informace i o druhých. Bez nich totiž riskuji, že budu působit jako naivní blázen nebo hlupák.
Proč jsou tvrzení od Pepíčka nesmyslná?
IP adresy: Tvrdí, že web má 50 tisíc čtenářů měsíčně. To zní skvěle, ale bohužel to není pravda. Reálné číslo by bylo mnohem nižší. Proč? Jednu IP adresu může sdílet více zařízení – mobil, tablet, počítač, nebo dokonce různé přístupy z práce, školy či odjinud. Když vezmeme v úvahu tyto faktory, dostaneme se reálně na odhad kolem 8–10 tisíc čtenářů měsíčně. Denně tedy asi 300 lidí. To je sice solidní, ale daleko od bombastického čísla 50 tisíc.
Počet zobrazení: Další problém. Když nemáš zapnuté reklamy (a Pepíček je nemá), můžeš si sám načítat stránku kolikrát chceš. Pokud by ale reklamy zapnuté byly a zkusil bys takto manipulovat, Google ti reklamy vypne kvůli podvodu. Bez reklam je tedy počet načtení stránek jen iluze – kdokoli si stránku může načítat libovolně, třeba jen z nudy.
Chybějící transparentnost: Svaz neuvádí veřejná čísla o počtu zobrazení nebo čtení článků. Proč asi? Protože sledovanost pravděpodobně není tak vysoká, jak tvrdí. A absence reklam je dalším důkazem – při údajných 11 milionech zobrazení by reklamy generovaly slušný příjem. To znamená jediné: další lež.
Chtěl jsem tímto poukázat na to, že Pepíček je mimo realitu, a ukázat, jak snadno se dá manipulovat s čísly.
Výsledky do dvou sekund? Nebo do jiného vesmíru?
Na webu nns.cz se pyšní v roce 2024 tvrzením jistého PK, že výsledky zápasů jsou zveřejněny do dvou sekund po jejich skončení. Takové prohlášení zní natolik fantasticky, že by mu snad věřil i fanoušek sci-fi. Nicméně, dovolte nám malý moment k zamyšlení – co tím PK vlastně myslel? A odkud vzal to magické číslo „2 sekundy“?
Co je to vlastně „konec zápasu“?
Když se mluví o „skončení zápasu“, nabízí se řada otázek:
Je to chvíle, kdy padne poslední tah na šachovnici? Nebo okamžik, kdy rozhodčí oficiálně potvrdí výsledek zápasu? Anebo snad až tehdy, kdy klubový administrátor odešle data do centrální databáze?
Pokud bychom chtěli věřit tomu, že dvě sekundy jsou opravdu reálné, museli bychom si představit následující scénář: Na každém utkání sedí šachový reportér se stopkami, který okamžitě po zápisu skóre klikne na magické tlačítko „odeslat“. Jinak si tu rychlost těžko vysvětlit.
Dvě sekundy? Nebo dvě hodiny?
Pokud bychom se zeptali IT odborníka, pravděpodobně by nám vysvětlil, že přenos dat (například přes internet) není okamžitý. Zvlášť pokud:
Zápis skóre závisí na lidském faktoru – a lidé, jak známo, občas zapomenou nebo se zdrží. Data musí projít přes různé servery a být zpracována (ať už na webu nns.cz nebo v centrálním systému).
Je tedy pravděpodobnější, že „dvě sekundy“ jsou spíš marketingová metafora než skutečnost. A pokud ne, tak nám PK zřejmě tají nějakou revoluční technologii, která by si zasloužila patent.
Bot nebo pohádka?
Další možností je, že nns.cz nasadilo pokročilého robota, který „vyzobává“ data přímo z jiných databází, případně dokáže predikovat výsledky na základě pohybu figur (takže vlastně ani nepotřebuje znát skutečný konec zápasu). Pokud by šlo o toto, pak má PK buďto geniální tým vývojářů, nebo opravdu bujnou fantazii.
Velechvála bez vysvětlení
Podobně jako v marketingových kouzlech z chess.cz, i zde se nabízí otázka: Proč nám PK blíže nevysvětlí, jak k těmto číslům dospěl? Bez jasné metodiky to celé působí spíš jako PR trik než jako seriózní informace. A pokud PK skutečně věří, že to funguje, možná by měl své tvrzení podpořit nezávislým auditem. Jinak riskuje, že jeho „dvě sekundy“ budou vnímány spíš jako dvě sekundy slávy, které rychle pominou.
Ironické shrnutí
Pokud si PK stojí za svým tvrzením, měl by být připraven objasnit:
Jak definuje „konec zápasu“. Jakým způsobem je možné data zpracovat a publikovat takovou rychlostí. Zda má nns.cz k dispozici armádu bleskových reportérů, nebo robotického šachového věštce.
Do té doby však budeme brát jeho „dvě sekundy“ jako marketingovou hyperbolu, která má jediný cíl – oslnit důvěřivé čtenáře. A upřímně? Je to celkem zábavné. Ale stejně jako v šachu, i tady platí: Bez promyšleného tahu můžete snadno přijít o všechny své figury.
Petře a jaká je náštěnost techto stránek? Si nemislim že nějaký chess je lepší pro mě ste nejlepší vy. Podle mě tu musí bít aspon 10 krát víc lidí protože to tužije. tamto ani neznam. lol
Ten češtin je, jak je vidět, váš kobyl...:D
Hele, já prostě musím zareagovat na našeho milovaného Bednaříka. Chlape, než napíšeš, že máš “nejčtenější stránky na vesmíru”, zkus si k tomu aspoň zjistit pár čísel. Jen tak, abys věděl, kolik lidí chodí jinam. Protože to pak působí, jako když tě zrovna pustili z matičky školky a ty si hraješ na dospěláka.
Jo, každý se někdy splete – ale hned tvrdit, že jsi na špici, aniž bys kouknul, kdo všechno se ti motá v zádech, je trochu laciné, ne? Možná by stálo za to pustit si do hlavy informace z nss.cz nebo jiných webů, aby sis udělal aspoň rámcový přehled. A až tohle zvládneš, možná se ti rozsvítí, že nic nevyvolá větší poprask než “nej” bez reálných dat.
Jo a ještě maličkost: kdykoli příště budeš trousit čísla, která uvěříš jen ty s Martinem, zvaž, jestli tím nevyplácáš svůj roční příděl důvěry. Ale co, třeba to oběma jednou docvakne. Doufám v to, i když někomu ta žárovka v hlavě prostě blikne později…
NO PANE KOUTNÝ- je moc dobře ,že pro šachový svaz pracuje člověk jako pan Bednařík. To je profesionál na svém místě. A to jak pan Bednařík reagoval, když byli záplavy -to bylo velmi profesionálni a dospělé. Jé to dobrý rozhodčí, což jste se přesvědčil sám osobně.Já sem se o tom přesvědčil určitě.
profesional co lze? tak mozna profesionalni prolhany trapny ubohy dacan.
vy vite jak jsem treba reagoval na zaplavy ja? akorat jsem tom nikomu necpal a stejne jako ja dalsich sto tisic lidi...
vy jste hodne naivni... ovsem obcas je ta naivita hodne trapna.
No o vás jsem si z dlouhodobého hlediska z vášich komentářů udělal svůj názor a bylo mi stydno. Vůbec jste nepochopil co jsem tím myslel a opravdu na vás už nebudu reagovat. Já a moje trapna naivita se s vámi loučíme a děkujeme za kompliment.
Myslím, že jsi Ondro zbytečně moc negativní, jsi mladý kluk, těch 20 ocasů jsme lidi, kteří prostě rádi něco napíší, negenaralizuj, na to máš čas :-)
no jo, jenomze bednarik napise blabol jako svaz... PK je soukroma osoba... rozdil viditelnej az ze souhvezdi vola...
Počet IP adres není tak mimo mísu, na jedné straně argument NSS, ale z druhé strany z jedné IP může sledovat web větší množství lidí. Tedy ty + a - se tak nějak srovnávají. Důležitým faktorem je nikoli kvantita, kterou zde zdůrazňujete, ale kvalita. Některé články jsou AI překlady zahraničních zdrojů, jiné nelze označit jinak než bulvárem. Kvalitní příspěvky, kdy poctivě Cvek rozebíral BEZ PC partie z turnajů a které měli vysokou úroveň jsou jen nostalgií. Rozbory od Vokáče, to bylo prima čtení. Dnešní AI produkty jsou jen stínem zašlé slávy. Samozřejmě udělát článek, který z poloviny napíše AI a pak se tam nakopíruje pár tabulek z turnaje je snazší, ale kvalitou těžce zaostávají.
"Rozbory od Vokáče, to bylo prima čtení."
Nezbývá mi, než souhlasit. Populární "Voko" byl dobrej i na rozmanité manuály, viz jeho "životní" dílo:
https://www.chess.cz/wp-content/uploads/2019/05/GM-Marek-Vokáč-K-technice-propočtu-variant.pdf
Šla mu i bafuňařina v ŠSČR, tu měl v genech. Nicméně GM Vokáč (budiž mu země lehká) byl i na svou dobu poměrně drahý. Za 1 stránku rozboru partie(í) formátu A4 si účtoval cca 1 000,- Kč. Podobně internetové simultánky (na dvou jsem se finančně spolupodílel) v časech covidu19 nebyly za hubičku...Kdyby současní majitelé webu nss (duo RaP) najímali externí autory z řad velmistrů (Navara, Plát, Štoček...) tak se jim nedoplatí a záhy zkrachují, nebo by přístup pro čtenáře na tento portál musel být zpoplatněn. Touto cestou ale evidentně jít nechtějí, proto si drtivou většinu článků píší Robert a Petr sami s použitím AI. Jinak rozbory partií BEZ PC v době silných enginů, určené šachové obci, považuji za plýtvání času komentátora...
Díky Kamile. Akademie šlape skvěle. Lidi co s námi trénuji hrají lépe a vidí na sobě zlepšení. Akademie běží do konce června a od září začne znovu a bude ještě lepší a ještě větší. Včerejší trénink mě bavil a jsem za něj rád. Rozhodl jsem se napsat knihu a tak využívám těchto přenosů na zpětnou vazbu na témata, která budou v knize. Tento rok bude plný překvapení a moc se na ně těším.
Semod, díky za pozornost, opravdu si toho vážíme. NSS možná bije do očí, ale očividně tě zasáhlo přímo do srdce – takhle pečlivě analyzovat otazníky umí jen skutečný fanda! Jen klid, jsme rádi, že jsi součástí téhle komunity. A jestli ti ty signály něco vysílají, třeba je to jen Morseovka pro 'NSS je nejlepší, smiř se s tím.