Mitropa a fair play, aneb o nesmyslnosti hybridního šachu

08.05.2021 12:25 | Zprávy

Co se stane, když ve vyhrané pozici dává hráčka dvojtahový mat a ujede jí myš? Myslíte si, že soupeřka bude ctít fair play a uzná porážku a nebo dokáže šachistům, že hybridní šach je slepou cestou?

 Co se stane, když smícháte Tornelo + Fide + Mitropu? Možná dobrá myšlenka  a možná zbytečná akce. Partie jdou na zápočet na ELO, nejde si uhrát normy IM či GM . 

Je tady otázka, jestli se hráč vzdá, když dostává vynucený dvojtahový mat a nebo bude hrát až do konce a bude doufat, že soupeřce upadne myš o políčko vedle? Je toto hodné reprezentačních akcí a je to ještě šach? Od čeho jsou při zápase rozhodčí a kapitání? 


Mitropa 4 kolo, zápas Slovensko - Rakousko, první šachovnice a tady začíná náš příběh.

Bo.10
  Slovakia
Rtg-9
  Austria
Rtg1 : 3
2.1WGM
Movsesian, Julia
                                                                
2342-WFM
Novkovic, Julia
21700 - 1
2.2WFM
Sankova, Stella
2087-WFM
Trippold, Denise
21451 - 0
2.3
Taragelova, Martina
2010-WFM
Hapala, Elisabeth
21200 - 1
2.4WCM
Kovarikova, Maria
1899-WFM
Mayrhuber, Nikola
20400 - 1

Partie na prvním stole , Julia Movsesian s Elem 2342 a protí ní Julia Novkovič s Elem 2170 a tato pozice. Bílá na tahu a je jasné, že zahraje Dh7 - Kf8 a Dh8 mat. 


Asi kliknutí myší, možná necitlivá myš a možná dokonce chyba na Tornelu a bílá zahraje Dh6? (místo Dh7) . Nečekám že WGM by někdy v živém šachu v této pozici zahrála tah Dh6! . Možná a opravte mne jestli se mnou nesouhlasíte, by měla černá udělat neutrální tah a uznat, že se jedná o překlik myší a nebo by se mohla vzdát. Protože jestli má mít hybridní šach budoucnost a jestli by měl oslovit šachisty a sponzory, pak by měl hrát fair-play. 


Ale černá zatoužila po velkém úspěchu a dala bílé mat. Je2 - Kh1-Dxe4 a bílá se vzdává. 


Poslední tahy partie budou Kh1 a Dxe4.


Zápas místo spravedlivého 2-2 končí 1-3 a já se ptám, jestli toto má vůbec smysl hrát? Jsou to ještě šachy? Je to opravdu budoucnost šachů? Proč se třeba nemusí zapsat tah  a pak jej hrát a když se stane překlik, pak zavolat rozhodčího a ten udělá nápravu. Kdo toto vymyslel a kdo toto nedomyslel? Jestli  sehraje na DGT šachovnicíh pak jsem is jistý, že nebyl zahrán tah Dh6 a může to být chyba na Torneu.

Hrát takové šachy na mezinárodní úrovni? Mít radost z vítězství? Čekat na překliky? A říkat tomu stále šachy? 

Tady si myslím, že dobrá myšlenka byla uchopena špatnou rukou. FIDE a Tornelo to snad takto nemůžou myslet vážně. Škoda že se nedozvíme, kdo za takovou akci nese odpovědnost a kdo je za ní placený. I když možná tušíme. Takže jen taková nevinná otázka... Nenese náhodou zodpovědnost za Tornelo v Evropě slečna Jiřina Prokopová? Co mi řeklo několik zdrojů, je za tuto funkci placená. Třeba by se k tomuto incidentu mohla vyjádřit ona sama.

Je mi smutno z takové partie. Po šachové stránce dostala letošní Mitropa možná silný úder pod pás. Možná se mýlím a možná to vidíte jako normální partii se zaslouženým výsledkem. Já si stále myslím, že toto není svět, který mám tak rád. Představa, že by se takto hrál někdy zápas o Mistra světa a vítězem by nebyl nejlepší hráč, ale ten kdo udělá méně překliků myší a komu půjde lépe internet je trošičku smutná.  V učebnicích by se mohlo psát, že Mistrem světa a nebo třeba v tomto případě vítězem Mitropy je dobrý internet, kvalitní optická myš a podprůměrné šachy.


Nerozumím proč rakouský tým  a nebo rakouská hráčka neuznala čestnou prohru a dala nekompromisní mat slovenské hráčce. Někdy je prohra víc než výhra a tady byla přílěžitost dokázat světu, že hybridní šach má smysl.  


Nebo se má domyslet hybridní šach do všech detailů a až pak hrát takové mezinárodní akce! 


* v článku bylo špatně uvedeno Torneo a má být Tornelo, opraveno, děkuji za upozornění. 


-
. kolo -
77x 5851x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (77) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
paulz

Jistý pán nebudu jmenovat to už řeší předem....smileyCo kdyby ho chtěl dotyčný někdy v budoucnosti kontumovat...

+0 /-0 | 09.05.2021 19:37

xdavx x

Martin Sandor to nic nemeni na tom, ze vase reakce byla naprosti zbytecne vyostrena. 

+0 /-0 | 09.05.2021 19:33

xdavx x

nemas se tak blbe na nej divat a mas ho zdravit. :P

+0 /-0 | 09.05.2021 19:32

paulz

Tak ono hlavně prohrát na základě rozhodnutí rozhodčího který až na výjimky je spíš podprůměrný hráč...Je hodně zajímavé....

+0 /-0 | 09.05.2021 19:29

xdavx x
Paulz a jak známé, někteří rozhodčí si to šikanování užívají. A to i v pralesní h ligach.
+0 /-0 | 09.05.2021 19:24

xdavx x
Rubinus, nemůžeš být zodpovědný za chybu, která nevznikla tvou vinou. Pokud ti pořadatel dá opryskanou myš, nebo se mu v polovině partie spustí aktualizace systému, pak za toto nesmí být penalizovan hráč.
+0 /-0 | 09.05.2021 19:23

paulz

Tak že se někdo uklikne a jak to řešit je v podstatě proti tomuhle sranda:Rozhodčí může hned diskvalifikovat jakéhokoliv hráče pro podezření z porušení fair play hry (podvádění).

To už nejsou šachy, to je přímo parodie na šachy......

+0 /-0 | 09.05.2021 19:17

Martin Sandor
Ad david brazina: Vyjadrovať sa na diskusných fórach je, samozrejme, v poriadku a v niektorých prípadoch je to dokonca žiaduce. Nemyslím si však, že by toto bol jeden z nich. Prirodzene, je jednoduché povedať "toto je zle a zväz je neschopný", som však toho názoru, že to (minimálne v tomto prípade - veď ide de facto o detail) nebolo nutné. Ako som naznačil v predošlom príspevku, ja osobne by som vec radšej riešil priamo so zväzom.
+0 /-0 | 09.05.2021 19:13

Rubinus
brazina: ELO, nebo ne, pravidla jsou stejná pro oba. Pokud s tím má někdo problém, pak asi online hrát nemůže. Také jsem vzdal hodně partií, že jsem buď táhl ne úplně přesně na políčko a program mi to pustil jinam, nebo jsem pustil tlačítko dřív a bylo to. Když se hráč na to dal,tak si to musí hlídat.
+0 /-0 | 09.05.2021 18:53

xdavx x
Rubinus, no pokud se jedná o oficiální turnaj který jde do elo, tak uklil úplně normálně brat nelze. Zvlášť pokud nelze vyloučit chybu nezavinenou hráčem.
+0 /-0 | 09.05.2021 18:37

xdavx x
Martin Sandor. Proč ten zbytečně agresivní tón? Narozdil od vašeho příspěvku, mi připadá příspěvek wlka v pohodě. Nebo snad se nelze vyjadřovat nikde jinde?
+0 /-0 | 09.05.2021 18:35

Rubinus
Jako nechápu, co se zde řeší. Úkliky patři ke hře online a beru to jako problém hráče. Stejně je to jen náhražka, než se bude hrát zase někdy normálně.
+0 /-0 | 09.05.2021 18:18

Martin Sandor
Ad wlk, 8. 5., 18:42: Robiť z komára somára, to mi príde trochu neadekvátne - koniec-koncov, tak, ako ste si linky našli Vy, si ich snáď vie nájsť aj ktokoľvek iný, nestojí a nepadá to na tom, či ich zväz uvedie alebo nie. Ale okej, beriem, linky by mali byť, už sú aj doplnené do článku na chess.sk. Možno by však bolo osožnejšie, ak by ste takéto niečo namiesto frontálnych útokov na diskusných fórach komunikovali priamo so zväzom. Otázkou však je, čo hodnotíte ako prínosnejšie - či takým spôsobom pomôcť zväzu, alebo si len bezcieľne kopnúť.
+0 /-0 | 09.05.2021 16:12

sarmatam
VP :. Paulz: david brazina: poslední vaše příspěvky supeeeeer....:-) paulz: gratulace ke včerejšku..... :-)
+0 /-0 | 09.05.2021 05:26

paulz

Ono to ukazuje jedno, že prostě hraní online je dobré pro zábavu, ale jinak je prostě na h....smiley

A pokud se nezačne hrát normálně prostě šachy jako sport chcípnou...Sice k tomu hlavně pomůže nemožnost účinné kontroly podvádění, ale i takové maličkosti jako třeba zde nebo i krátkodobý problém přenosu dostatečně znechutí lidi aby se takovou hloupostí vážně zabývali...

+0 /-0 | 08.05.2021 22:07

xdavx x

a proto porad tvrdime, ze to maji mit osetrene.

+0 /-0 | 08.05.2021 21:53

ciki333

08.05.2021 21:03 | Pavel Ch

No vida, Pavle, selhala technika. Konečně se skrblík Sergio slituje a koupí Julče novou myš.

+0 /-0 | 08.05.2021 21:52

Pavel Ch

Tak jsem psal, že za to Jiřina Prokopová nemůže a dle zprávy ze Slovenska to vypadá, že za to nemůže ani ta Rakušanka, že čekala na opravu 14 sec. do vypršení svého čas. limitu a pak holt zatáhla. 

 Tak tu ta děvčata tolik nebijtelaugh

+0 /-0 | 08.05.2021 21:03

MaX

Missclick patří k internetovému šachu, je to součást hry jako čas, nebo výpadek internetu. Dobré by bylo mít tlačítko jak na lichess navrhnout vrácení tahu. V tomhle případě pokud by hráčka nesouhlasila tak by to byla prasárna, ale patří to internetovému šachu. Je potřeba o tom psát v buletinech. Je to zatím v plenkách to si sedne.

+0 /-0 | 08.05.2021 20:17

xdavx x

wlk, i prvni oznaceni pole a pak figury muze vest ke spatnemu tahu. ale to jsou zbytebe diskuze, jak pises, nutne bylo ihned to resit a necekat. 

+0 /-0 | 08.05.2021 20:14

wlk
Poutnik: "Ta kauza má dvě roviny. Můžeme se bavit i aktérkách, nebo o systému. Systém lze snadno upravit tak, aby k takovým situacím nedocházelo, stačí, aby tah nebyl ukončen položením figurky, ale následovalo potvrzení např. přes "enter". NEMA: Ak by hracka postupovala v zmysle jej moznosti, spor vobec nevznikne. Mohla: 1. ukoncit partiu tahom 34. Dh7 s matom v nasledujucom tahu. Preklikla sa (jej chyba), mala moznost okamzite zavolat rozhodcu, ze problem. Neurobila to: jej druhe pochybenie. Dostala mat, prehrala. Ak by sa jej to stalo v partii nazivo, nikto to neriesi, skratka potiahla blbost vo vyhratej pozicii a piece-touche. Akurat, ze tu je to exaktne dokazane, a este ma aj moznost opravy (na rozdiel partie od nazivo). System je OK (v tomto pripade), len hraci ho maju poznat a podla neho sa aj spravat. Je to velmi jednoduche, najprv kliknete na pole, kam chcete ist, az potom na figuru/pesiaka. Potom je misclick takmer eliminovany. Mala na to 7 minut (na rozdiel od superky). Co viac k tomu potrebuje??
+0 /-0 | 08.05.2021 20:09

Pavel Ch

Ad Vojta a simultánka tenkrát

Stane se to před nějakými 15 lety, pak před 10 lety to tu jeden rozmázne, že to právě slyšel od kámoš z mokré čtvrti. Byl jsem u toho tenkrát a psal zde na nss spoustu nesmyslů, tak jsem mu to dementoval.

 

Dnes mi jinde napíše Vojta, jestli tak všechny  bráním, jak tady Jiřinu. Tak mu připomenu, že třeba tenkrát jeho. Že ženy a děti bránímlaugh

 

A Poutniku, za chvíli na to, to po 15 letech to zrovna tady zase zmíníte. Taká náhodalaugh.

6 z 10 na Metelesku, zatím čau 

 

 Kdo to má z doslechu, tak to ví blbě. Museli byste najít tu diskuzi, kde jsm psal jak proběhlo, byl jsem u toho.

+0 /-0 | 08.05.2021 19:53

Poutnik

Ta kauza má dvě roviny. Můžeme se bavit i aktérkách, nebo o systému. Systém lze snadno upravit tak, aby k takovým situacím nedocházelo, stačí, aby tah nebyl ukončen položením figurky, ale následovalo potvrzení např. přes "enter". O holkách bych se nebavil, je to příliš o emocích. Šachy holt přitahují mnoho lidí, kteří jdou za svým cílem hlava nehlava. Pamatujete, jak na simultánce tahal Plát V proti V+p aby slavného velmistra utahal na čas...  

+0 /-0 | 08.05.2021 19:23

xdavx x

jako ze misto dh7 s dalsim matem by bila umyslne zahrala dh6? to asi ne... Ale ma logiku to co pise wlk, mela to reklamovat hned, ne po tom, co dostala je2 a zahrala kh1, to pak asi fakt nema rozhodci co vlastne resit, kdyz pozice je zahrana. kdyby to resila po dh6 nikdo by asi nerekl nic, a to vcetne jeji souperky.

+0 /-0 | 08.05.2021 18:57

wlk
Vojto, neviem, ake pravidla su aplikovane na Mitrope. Je hanbou, a to predovsetkym nasho zvazu, ze nevie dat ani link na online partie https://tornelo.com/chess/orgs/europechess/events/mitropa-online-cup-2021-women/summary, u Vas sa to da aspon nejako cez linky prenavigovat. Ak by sme postupovali podla oficialnych pravidiel FIDE pre online https://rcc.fide.com/wp-content/uploads/2021/01/FideOnlineChessRegulations.pdf, tak na mieste rozhodcu by som si lajzol dany pripad riesit v zmysle clanku 20.5., ktory som tu odcitoval. Teda ak hrac vykona sa svojej fyzickej sachovnici iny tah (ma povinnost vykonat ho tam pred tym, ako potiahne na online) ako vykonal na online boarde a reklamoval to okamzite ako sa to stalo, tak to beriem ako misclick. Inkriminovana parita je na https://tornelo.com/chess/orgs/europechess/events/mitropa-online-cup-2021-women/games/8555477e-6a3a-46d1-abc1-6485c6d45e68 V zaverecnej pozicii ma cierna na budiku 1:41 (min:sec), pricom za tahy je 30 s bonus. Biela potiahla 34. Dh6?? za 3 sekundy, hoci mala cca. 7-8 minut, cierna v casovej tiesni (pod polminutu) odpovedala 34... Dxe4 za 14 s. Tych 14 s vdaka benevolencii ciernej mala biela, aby si uvedomila, ze nieco nie je v poriadku a zastavila hodiny a zavolala rozhodcu. Neurobila to. Bielej jediny(!) tah 35.Kh1 trval 11s a cierna zobrala ocividne 34. ... Dxe4 za 6,5 s. Na sachovnici je mat dalsim tahom bielemu, co tu riesime?? Hybrid je uplne nova vec, s novymi pravidlami. Ak sa hraci s nimi nezoznamia, je to chyba superov, rozhodcov, organizatorov?? Asi nie...
+0 /-0 | 08.05.2021 18:42

xdavx x

Ona to preci ale klidne muze byt hw chyba, treba ta mys uz neco pamatovala. Jako takhle pro

hrat je prece nesmysl. u sachu doktnuto hrano je prece ta citlivost a umysl nekam hrat daleko presnejsi, nez nejaky uklik myskou na monitoru.

+0 /-0 | 08.05.2021 18:37

kyssling

Podle mě pokud jí ujela myš a NEBYLA to chyba serveru, je to v pořádku, ve vážné partii, když se přehlédne a tu figuru pustí dřív má také smůlu, nebo se dotkne omylem jiné figury a musí s ní hrát. 

+0 /-0 | 08.05.2021 18:21

wlk
Ciki333, zial netusim, ako sa tu vkladaju linky. Lebo bezny sposob nefunguje. Ale kazdopadne dakujem za ich vytvorenie. Nemyslim, ze by ste sa mali triafat do Jirinky. Tornelo.com je jediny server, ktory dodrziava pravidla FIDE (nech uz su akekolkvek blbe). A preto je vyberany na oficialne akcie ECU a FIDE, a nie chess.com (aj ked v minulom roku sa tak dialo, vid. nestastna olympiada) a lichess.org. To, ze Tornelo nie je user friendly, to s tym priamo suvisi. Pravidla FIDE totiz vytvaraju funkcionari a rozhodcovia, a to tak, aby mali co najmenej prace a nad hracmi plnu kontrolu. Neuvedomuju si (dostatocne), ze su to na to, aby hracom sluzili ("a su za to plateni, blbe, ale plateni": Vasut), a nie na to, aby ich obmedzovali. V danom pripade je to vsak chyba hracky druzstva SVK, ze si pravidla neprecitala, resp. nevyuzila moznosti, ktore jej poskytuju. Hanit rozhodcov a organizatorov nie je spravne, nemaju pravo posudzovat, ci vykonany tah je blbost na n-tu. 12. FIDE ONLINE REGULATIONS For any other matter not covered by these Regulations, FIDE Online Regulations shall apply. Players may use a traditional chessboard. The only allowed action on the traditional board is reproducing the moves played on the virtual board, made by each side. The position on the traditional chessboard must always remain the same as on the virtual one; the only allowed difference is the last move’s delay. Each player is responsible for moving pieces on his/her traditional board. Cize aj pri misclicku mohla nasa hracka kludne zastavit hodiny a zavolat rozhodcu a riesit problem. Ale urobila dalsie 2 tahy a dostala mat. 0-1 je zasluzene. Vlcek S., organizator a rozhodca 3.triedy SSZ s poverenim rozhodovat online hybrid. Mitropu nerozhodujem, a ani nic ine.
+0 /-0 | 08.05.2021 17:36

Pavel Ch

Petře, prostě ECU řekla, že se bude hrát bez možnosti vracení překliku (to je jedno, jestli by bylo na lichessu, Tornelu nebo chess.comu) a Jiřina Prokopová, která je zodpovědná za techniku a dodržování schválených pravidel na Tornelu, se stará.

 V soutěžích ČR to bylo na ni a umožnila hráčům si to nastavit.

 

Prostě jsi, Petře, zodpovědný za něco (technika dodržování pravidel, anti-ch) dle schválených pravidel někým jiným. Tak Jiřina P. činí.

 

 Ale to se fakt opakuji!blush Rozdíl mezi být za něco (dle schválených pravidel zodpovědný) a mezi tím, pravidla schvalovat.  

+0 /-0 | 08.05.2021 17:29

xdavx x
HNP. Chválím, že jsi se prelogoval. Přece jen, dospělý člověk by se neměl ztrapnovat tím, že si založí několik anonymních nicku, kterými si chváli své příspěvky.
+0 /-0 | 08.05.2021 17:13

xdavx x
Ciki. Proto je zřejmé že na tom zase někdo z FIDE vydělává. Neexistuje snad ani jedna oblast, která by nebyla prolezla korupci.
+0 /-0 | 08.05.2021 17:11

ciki333

Osvědčené herny „chess.com,“ „chess24.com,“ případně „lichess.org“ jsou komfortní pro šachisty díky jednoduchosti a příjemnému uživatelskému prostředí. Oproti nim se platforma „tornelo.com“ vyznačuje, nebojím se říci, hostilitou a složitým ovládáním, viz:

https://www.chess.cz/online-souteze-sscr/

Videonávod v češtině jak se přihlásit do turnaje jednotlivců Videonávod v češtině, jak registrovat družstvo – je možné přihlásit více účastníků z jednoho týmu najednou Obecný videonávod k Tornelo v angličtině

Uživatelský manuál Tornela v angličtině zde.

Pro úspěšný průběh svazových soutěží na tornelo.com je potřeba mít na počítači několik věcí.

Nainstalovaný Zoom. Ten je možné zdarma stáhnout z této adresy https://zoom.us/download , konkrétně Zoom Client for Meetings . V dnešní době, kdy hodně aktivit probíhá online je na internetu hodně návodů jak se připojit k Zoom konferenčnímu hovoru, např. zde. Kameru a volitelně mikrofon. Dnešní notebooky mají kameru i mikrofon integrovány a není potřeba nic dokupovat. V případě potřeby je možné kameru pořídit přibližně za pět set korun českých. Pokud nemáte mikrofon, nevadí, v Zoom konferencích je možné psát do diskuze.

PS. Vše výše uvedené odpudí 99% šachistů hrát na platformě „tornelo.com.“ Už jen studovat videonávody je nechutné. ŠSČR pocítil na vlastní kůži, jaký byl „zájem“ o jím pořádané „Online soutěže jednotlivců a družstev.“ Jedním slovem tristní. Tornelo považuji za mrtvý projekt a nic na tom nezmění fakt, že FIDE pořádá na této platformě soutěže profesionálů.

 

 

+0 /-0 | 08.05.2021 17:04

Harry Nelson Pillsbury

Ano, určitě je lepší jít si zahrát než se zabývat cenzurou. 

+0 /-0 | 08.05.2021 17:04

Petr Koutný

Harry - Děkuji za komentář. Zasloužím si hanbu a pohrdání. Souhlasím. Jestli to bylo vše, pak dekuji za hlubokou myšlenku, která obohatila tento článek a řekla lidem Váš názor. Cením si Vaší odvahy mi toto napsat anonymně a veřejně. Souhlasím s Vámi a potvrzuji, že máte pravdu. Na důkaz toho se odmlčím a jdu si zahrát Meteleskum Bleskum. I vám přeji ať dnešní odpoledne prožijete tak jak budete chtít. Petr Koutný

+0 /-0 | 08.05.2021 17:00

xdavx x

HNP, trochu se v tom ztracim, tak jsi Morphynista nebo HNP? mam taky pocit, ze moje vytky k E Richterove byly mazany rovnez, a to i pres to, ze se tykaly zejmena komentare novinaru ceske televize k pani Lipovske. Btw, pokud mas pocit, ze neustale napadani me ososby je v poradku, doporucuji dohledat vyznam slova stalking.

+0 /-0 | 08.05.2021 16:59

xdavx x

Petre pritom Tornelo mi prijde mnohem horsi platforma nez lichess nebo dokonce chess. Nevim jakou s tim maji zkusenost ostatni. Nekdo to preci musel navrhnout a nekdo schvalit. Predpokladam, ze ale recmi na nss tim nic nezmenime, bylo by dobre aby byl podan oficialni protest.

+0 /-0 | 08.05.2021 16:56

Harry Nelson Pillsbury

Styďte se , za tu cenzuru co předvádíte, vám patří jedině hanba a pohrdání. Napsal jsem, že pan Pavel Ch vysvětluje a informuje, zatímco D.Bražina jen " poštěkává ", ale i tuhle neškodnou poznámku jste smazali. Zatímco na vedlejším tématu o knize V.Horta stejný Bražina urážel paní Richtrovou, což ale s.Koutnému nevadí. 

+0 /-0 | 08.05.2021 16:55

xdavx x

Morphynisto, vitej zpet. Tedy netusim, proc tak reagujes. Nezmizel nahodou sprosty prispevek HNP? Nebo ze by jsi ty a HNP byl jeden a ten samy clovek? Zvlastni. Jeden si skoro myslel, ze zakladat nekolik anonymnich nicku, ktere se vzajemne podporuji, by normalni clovek neudelal.

+0 /-0 | 08.05.2021 16:54

Petr Koutný

Pavle - jestli je slečna Jiřina Prokopová odpovědná za Tornelo v Evropě ( European Representative ) nebo zatsupuje Tornelo v Evropě, počítám že nejenom reprezentuje, ale nese i odpovědnost.

Ciki - mě to spojení Tornelo a Fide tak trochu připomíná diktát EU a Elektroauta. Skoro nikdo to bez dotací nechce, skoro nikdo na to bez dotací nemá, ale každý to bude muset mít. Prostě nám to FIDE vnutí, i když skoro  každý už ví, že Tornelo je nesmysl. 

+0 /-0 | 08.05.2021 16:52

xdavx x

Ciki, taky si myslim. Alespon mi neni znamo ze by FIDE udelala nejake vyberove rizeni. Ze jde ve FIDE v prvni rade o vliv, penize a aroganci vi asi kazdy kdo s nimi musel jednat. Hlavne to ale hazi perfektni svetlo na tu slecnu. doufam, ze mela uprimnou radost....

+0 /-0 | 08.05.2021 16:41

xdavx x

PavelCh, misto toho braneni by ses mel zamyslet, zda na ne nekdo utoci... Neustale opakujes neco co se clankem nesouvisi. Problem je, ze to melo byt osetreno. Tecka. Osetrit to mel clovek co je za to placeny. Tecka. At je to kdokoli. Dvojtecka.... 

+0 /-0 | 08.05.2021 16:39

ciki333

08.05.2021 16:00 | Petr Koutný

Je mi též záhadou, proč ta náhlá symbióza mezi FIDE a Tornelo...Asi z toho šachové federaci něco kápne. Zavedené značky "chess.com" a "chess.24" z pro mne neznámých důvodů ostrouhaly. Arkadij Dvorkovič možná usoudil, že Magnus C. si již nahrabal se svým ansámblem dost a je třeba mu zatnout tipec. Proto se " z ničeho nic" zrodilo Tornelo...

+0 /-0 | 08.05.2021 16:09

Pavel Ch

Petře, hlavní arbitr bude na mezinárodním openu zodpovědný za průběh dle pravidel FIDE.

Ale není to ten, co pravidla vytvářel.

To samé ve fotbale či jiném sportu.

Tak to zjisti, kdo pravidla Mitropy schvaloval. 

Ale Jiřina P. může být zodpovědná za technický průběh, za dodržování schválených pravidel.

 Prostě bráním, zvlášť ženywink, nelíbí se mi psát "možná tušíme, kdo za to nese zodpovědnost", když to nevíš.

 Tak to z diskuze u Julie M. vypadá. Že pořadatel (kterým není Jiř P) neumožnil "vracet si překlik". A Jiřina Prokopová je zodpovědná za průběh (technický a dle schválených pravidel).

 Tak na ni neházejme, kdo to tak blbě vymyslel. 

   V ČR soutěžích to bylo na ní  a umožňovala.

 

PS: Ciki, Štěpán u toho není, podstatné je co píšou hráči a rozhodčí.

+0 /-0 | 08.05.2021 16:07

ciki333

08.05.2021 15:56 | Pavel Ch

Je to tam takové tlachání o ničem, mlácení prázdné slámy. Spíše si Štěpán Žilka a spol. procvičují anglickou konverzaci.

+0 /-0 | 08.05.2021 16:02

Petr Koutný

Pavle, narážíš na tento odstavec...Tady si myslím, že dobrá myšlenka byla uchopena špatnou rukou. FIDE a Tornelo to snad takto nemůžou myslet vážně. Škoda že se nedozvíme, kdo za takovou akci nese odpovědnost a kdo je za ní placený. I když možná tušíme. Takže jen taková nevinná otázka... Nenese náhodou zodpovědnost za Tornelo v Evropě slečna Jiřina Prokopová? Co mi řeklo několik zdrojů, je za tuto funkci placená. Třeba by se k tomuto incidentu mohla vyjádřit ona sama.

- v komentářích se píše, že Jiřina Prokopová(JP) odchází z VV ( pak uznej, že jsem neměl v hlavě VV, jak jsi psal) 

- v komentářích se píše, že JP má funkci  a bude Eurpean representative v Tornelu.com 

- je odpovědná za akce na Tornelu v Evropě a tedy logicky má odpovědnost za Tornelo na Mitropě. 

- příklad, ředitel odpovídá za své lidi. I když udělá člověk chybu, nese za tu chybu vinu a odpovědnost ředitel. Nechci to dál komentovat, diskuze nic nemění. Já jsem napsal názor a ten má myšlenku v tom, že říkám že člověk odpovědný za Tornelo v Evropě nevychytal vše. vyhrát takto partii a nebo vyhrát takto Mitropu je  a nebo není omyl. 

+0 /-0 | 08.05.2021 16:00

Pavel Ch

Naopak já, jak vidíš Davide,  si svoji domněku dokáži potvrdit z relevantních zdrojů.

Zatím co jiní píšou polopravdy a nepravdy.

Už sis našel tu slovesko-anglicko-českou diskuzi? Přímých aktérů! U Julie M.

+0 /-0 | 08.05.2021 15:56

xdavx x

PAvelCh, hele pavle, ty jsi jak ohrana deska. naprosto nechapes podstatu, ale furt jedes to svoje jak flasinet. nemas s tim problemy i v zivote?

+0 /-0 | 08.05.2021 15:49

Pavel Ch

Je rozsáhlá diskuse na facebooku Julie M.

Vyjadřuje se Jiřina Prokopová.

A jak jsem předpokládal, nemá se schvalováním pravidel nic společného.

Naopak píše, že organizátor (to není JiřP) může dát možnost nastavení "tah zpět". Pak je na hráči/ce, jestli si sám zvolí před partií. Bere nějakej čas, možná v kisnách.

 

Tak to říkala všem a bylo umožněno na Tornelu při ČR akcích. 

 

 Takže jakýkoliv útok .... že je Jiřina Prokopová za něco placená (za něco jiného než určování pravidel) ...... je, promiň Petře, rána hodně vedle vůči JiřP. 

 PS: Slovenský velmistr L. Ftáčník v nadsázce  komentuje, že i hybridní válka přináší oběti. 

+0 /-0 | 08.05.2021 15:44

ciki333

08.05.2021 15:19 | wlk

Wlku, dávejte sem písně pod "modrým nápisem." Jsou mezi námi tací, kteří jsou bezradní, je-li odkaz "černý."

Nyjí již song Ilony Csákové o šachové platformě Tornero...

https://www.youtube.com/watch?v=syDpr39kcZk

+0 /-0 | 08.05.2021 15:34

hulíňák

Třeba ten tah h5 (hrubá chyba) byl taky překlik, chtěla hrát g5?

+0 /-0 | 08.05.2021 15:34

Pavel Růčka

Jen faktická poznámka k diskusi. Ze zápisu schůze VV ŠSČR konané 23.3.2021. "Na členství ve VV ŠSČR a Komisi rozhodčích se rozhodla rezignovat Jiřina Prokopová. Držíme jí palce v její prestižní nové pracovní pozici v Tornelo.com (European Representative) a jako člence rozhodcovských komisí FIDE a ECU! VV ŠSČR bude prozatím fungovat v 5 členech."

+0 /-0 | 08.05.2021 15:19

wlk
Skoda, ze som to nestihol pred Cikiho poznamkou, ale predsa si dovolim ponuknut pesnicku, specialne pre Jirinku P.: https://www.youtube.com/watch?v=syDpr39kcZk. Btw. netusim, preco sa triafate do nej, s tymto zapasom SVK-AUT predsa vobec nic nema.
+0 /-0 | 08.05.2021 15:19

xdavx x

hever, to nikdo netvrdi. jedine o cem ten clanek je a s cim ja treba souhlasim, je fakt, ze to maji mit osetrene, zadna kvantova mechanika to neni.

+0 /-0 | 08.05.2021 14:53

Pavel Ch

Děkujeme, ciki, a pomohu nápodobně, ne Mitrofa, ale Mitropa.

+0 /-0 | 08.05.2021 14:45

ciki333

Technická poznámka:

Šachová platforma, na které se hraje Mitrofa, se nejmenuje "Torneno," ani "Torneo," a už vůbec ne "Tornero." Pánové, Petře, Vojto, Pavle (Chrzi), vryjte si do paměti, že správný název zní "TORNELO," případně "Tornelo.com."

+0 /-0 | 08.05.2021 14:43

xdavx x

myslim ze to petr napsal naprosto v poradku a tak jak to je. 

+0 /-0 | 08.05.2021 14:30

Pavel Ch

Davide, přečti si ještě jednou článek...., o umíšenlightened

"Možná tušíme, .... několik zdrojů mi řeklo, že nese zodpovědnost a je za funkci placená... Jiřina Prokopová".

  Ale za jakou fukci?

 Za funkci dodržování nastavených pravidel, schválených někým jiným?

 Pak je vše k Jiřině Prokopové v pořádku.

Rozhodčí bývá otrok pravidel. Ani jinak ve sportu to nelze.

 Než si toto zjistím, jako žurnalista, tak nevypouštím jméno Jiřiny Prokopové.   

+0 /-0 | 08.05.2021 14:28

xdavx x

no a utok na ni vidis jenom ty... proste to maji mit osetrene, sorry jako. 

+0 /-0 | 08.05.2021 14:11

Pavel Ch

Davide, tak bych zjistil informace, jako žurnalista, z místa z více stran a pak napsal s chladnou hlavou článek.

 

Třeba by se zjistilo, že to Jiřina Prokopová navrhovala jinak, ale pravidla už byla jinými schválená, už se měnit nebudou a všichni se musí dle nich chovat. I rozhodčí, ti zvlášť.

 

Nekomentuji Rakušanku, nekomentuji, proč to je takto technicky, protože to prostě nevím, komentuji jen útok na Jiřinu Prokopovou (která je - ok tedy zrovna náhodně - členkou VV ŠSČR). O které nikdo tady nevíme, jakou má úlohu, za co je zodpovědná a co schvalovala ba co nebylo v její kompetenci změnit. Torneo - třeba technicky a třeba dodržování pravidel schválených jinými.

+0 /-0 | 08.05.2021 14:10

Pavel Ch

Já jen bránil Jiřinu Prokopovou.

Neví nikdo za co je placená, ale nejraději by za partii Julie s rakušankou byste jí sebrali všechny funkce a rozhodcovské tituly.

 Třeba je placená za techniku přenosu, třeba za pozorování po celou dobu, třeba za rozhodování dle pravidel, které sestrojil někdo jiný.

 

 Ale je potřeba najít viníka, ani nevíme jestli je správný a veřejně dehonestovat, Vojta by sebral ještě rozhodcovké tituly.  Byť se rozhodčí musí chovat dle schválených pravidel někým jiným.

PS: Vojto, přišel nějaký velmistr o titul za totálně prasácky sehranou partií s plno chybami?  

+0 /-0 | 08.05.2021 14:04

xdavx x

PavelCh, myslim ze utok vidis jen ty ve svych predstavach. nechci te dal urazet, ale tim co jsi odpovedel sis moc nepomohl. tohle je proste pruser a mel byt osetren jeste pred zahajenim turnaje, to zapsani tahu predem do elektronickeho partiare treba, v tomto konkretnim pripade je to naprosto konkretni. ta s cernymi figurami se zachovala jako pekna krava.

+0 /-0 | 08.05.2021 14:03

Playboy

Pokud by se měli soupeři vzdávat, tak potom krajně nečestné jsou bleskovky, viz Meteleskum, kde je hafo takových nečestných hráčů, ale nejen tam, ale hlavně v bleskovkách obecně. 

+0 /-0 | 08.05.2021 13:38

Pavel Ch

Jasně Petře, ale z článku skoro vyplývá, že Jiřina Prokopová za vše může, vymyslela Tornero, pravidla, systém od A do Z. Má nějakou funkci ve velkém týmu mez. federace. 

 

 Nicméně Tvá poslední věta dává smysl. Příště bude hybrit lépe. Byť jsem pro návrat na šachovice. Holt na něco se přijde až v "ostré verzi". A mohli by ještě 2 roky vylaďovat, nehrát, a stejně by se něco 2023 přišlo, že mohlo být lépe.  

 

 Davide, naopak, kdo není slepý, tak v článku na závěr vyčte, že je to útok na předsedkyni KR ŠSČR.

Tak jsem jen chtěl ji trošku bránit, nic více.

+0 /-0 | 08.05.2021 13:35

xdavx x

ja teda nerozumim tomu co PavelCh pise, krom toho ze je naprosto mimo, jako uz hodnekrat. placat neco o VV v souvislosti s tim co se stalo, to uz je fakt hodne velky ulet.

+0 /-0 | 08.05.2021 13:31

Petr Koutný

Pavle - prosím nehledej za vším mě a VV. Já nestuduji lidi z VV a snažím se nekomentovat jak VV tak ŠSČR. Reklamu dělám jen tomu, kdo si to v mých očích zaslouží.  Tento článek byl trošku zklamáním nad nedomyšlenou hybridní Mitropou. Napadlo mě hrát na DGT šachovnicích a ty by přenášely tahy do počítačů a ty na Torneo. Nebo propracovat Torneo a pak na něm hrát mezinárodní akce. Ale teď je tak nějak naopak. Tak nějak naopak a tak nějak, jak by to možná nemělo být. Když je ale někdo za takovou akci placený, pak by měl za peníze které dostává, udělat kvalitní práci. Když je placený a produkt je nedokonalý, pak je mi asi jedno, jestli je ten člověk členem VV a nebo spolku včelařů. Já si říkal, že nebudu komentovat články a nebudu odpovídat na komentáře.  Asi budeme potřebovat tiskového mluvčího a proto Pavle díky za komentář, ale víc nebudu tento článek komentovat. Rozumím tomu co píšeš a děkuji ti za komentář. Petr 

+0 /-0 | 08.05.2021 13:28

xdavx x

PavelCh, co to zase placas, proc utocny, vzdyt dvoutahovy mat se nekonal jen diky upusteni mysi. to nejen ze nastve, ale tohle by se poresit nejak melo.  Myslim, ze bys obcas radeji nemel nic psat nez takove cipoviny.

+0 /-0 | 08.05.2021 13:28

Pavel Ch

1. Už vloni jsem psal, že snad budoucnost šachu zůstane na partii soupeřů proti sobě. Jako říkal dávno šéf mez. federace lyžařů, že skoky budou v přírodě a ne na trenažéru, byť se potřetí kvůli větru na olympiádě odkládaly. Někteří mi pak psali, že jsem "stará škola", že to mladí z pohodlí postele naopak ocení.

 

 

2. U této soutěže jsem říkal alespoň tak. Ptal se, zda platí šáhnuto-hráno (položeno) na šachovnici, ideální by byl samotný přenos na monitor. Možná někdo z místa napíše, proč to nejde. Platí-li tedy tah na monitoru, byť jsem zahrál na šachovnici jiný. Neplatí-li šáhnuto-hráno, jak je zabezpečno, aby si hráč nemohl strkat figurkami při analýze?

 

 

3. Chápu slečnu Julii Movsesjan, také bych byl dost naštvaný.

 Přesto Petře je tento článek zas zbytečně útočný, v závěru se dovídáme důvod, aha Jiřina Prokopová je členkou VV ŠSČRenlightened (možná už ne, prý má kvůli množství práce ve FIDE končit na vl. žádost). Článek je útokem na její osobu. Určitě však nezplodila Tornero, ostatně na jiných platformách se stane to samé. TOP světoví hráči hráli více turnajů, kde také ujede myš, stalo se úplně stejně Magnusovi na "jeho" chess24.   Určitě zde na Mitropě hlavní slovo měli jiní lidé nebo i jiní lidé, při tvorbě pravidel. Věci se vyvíjí a třeba příště bude platit šáhnuto hráno. A hybrit bude smysluplnější, byť jsem pro to setkávat se u šachovnic. 

+0 /-0 | 08.05.2021 13:23

sarmatam
Ajajajajaj....... první zapsat tah,a potom hned po blundru,si nechat zavolat rozhodčího,a ten by to rozsoudil a správně posoudil , výhru bílé hračky..... Ajajajajaj. Můj názor... :-(
+0 /-0 | 08.05.2021 12:35