Magnus Carlsen šokuje – odstoupil z Mistrovství světa v rapid a bleskovém šachu

28.12.2024 04:46 | Zahraniční zprávy

Mistrovství světa v rapid šachu 2024 přináší dramatické zvraty. Po devíti kolech vede ruský velmistr Volodar Murzin, zatímco favorizovaný Magnus Carlsen odstoupil z turnaje kvůli problémům s dress codem.

Mistrovství světa v rapid šachu 2024 přináší dramatické zvraty. Po devíti kolech vede ruský velmistr Volodar Murzin, zatímco favorizovaný Magnus Carlsen odstoupil z turnaje kvůli problémům s dress codem.

Mistrovství světa v rapid šachu 2024 se stalo dějištěm nečekaných zvratů a napínavých momentů. Po devíti kolech vede ruský velmistr Volodar Murzin se 7 body, následovaný Janem-Krzysztofem Dudou, Arjunem Erigaisim a Alexanderem Griščukem, kteří mají shodně také 7 bodů, avšak s horším pomocným hodnocením.


Magnus Carlsen šokuje – odstoupil z Mistrovství světa v rapid a bleskovém šachu

Magnus Carlsen, pětinásobný mistr světa v rapid šachu a považovaný za favorita turnaje, oficiálně odstoupil z Mistrovství světa v rapid a blitz šachu 2024. Jeho rozhodnutí přišlo po incidentu týkajícím se porušení dress codu. Carlsen byl pokutován za nošení džínů, které jsou podle pravidel FIDE zakázány. Po odmítnutí změny oděvu se rozhodl, že nebude pokračovat v zbývajících kolech rapid turnaje ani se nezúčastní FIDE World Blitz Chess Championship.

Z diskuze na nssV rozhovoru Magnus, jak jsem vyrozuměl, řekl, že by se požadavku rozhodčích podřídil a pro zítřejší den vybral oblečení, které by jim nevadilo. Ale zmíněný rozhodčí po něm chtěl, aby se šel převléci hned, což Magnus odmítl, nikdo nechtěl ustoupit, následovalo vyloučení z 9.kola a následná reakce nejlepšího hráče světa

Carlsen své odstoupení veřejně oznámil, což šokovalo komunitu šachistů a fanoušků. Mnozí doufali, že i přes obtíže v první polovině turnaje se Carlsen dokáže znovu prokousat na vrchol a vrátit se do boje o titul. Jeho odstoupení však ukončilo naděje na pohádkový comeback, který by mohl být jedním z největších v historii tohoto turnaje, a otevřelo dveře novým kandidátům na vítězství.

Nové šance pro ostatní šachisty po Carlsenově odchodu

Absence Magnuse Carlsena vytváří jedinečnou příležitost pro ostatní špičkové hráče, kteří nyní mohou plně soustředit své úsilí na získání titulu. Hráči jako Hikaru Nakamura, Jan-Krzysztof Duda a Arjun Erigaisi můřou vidět v této situaci šanci vylepšit své postavení a možná se stát novým mistrem světa v rapid šachu. 

Tabulka TOP 10 po devíti kolech:

PořadíJménoZeměRatingBody
1.Volodar MurzinFID25887
2.Jan-Krzysztof DudaPOL27407
3.Arjun ErigaisiIND26947
4.Alexander GriščukFID26757
5.Samuel SevianUSA26146.5
6.Leinier Dominguez PerezUSA26996.5
7.Nodirbek AbdusattorovUZB27406.5
8.Šachrijar MamedjarovAZE27116.5
9.Javokhir SindarovUZB26556.5
10.Daniel NaroditskyUSA26386.5

Poznámka: Magnus Carlsen byl z tabulky odstraněn po svém odstoupení z turnaje.

Zamyšlení nad Carlsenovým odstoupením a budoucnost šachového světa

Carlsenovo rozhodnutí odstoupit z turnaje může být impulsem k široké debatě o významu a důsledném dodržování pravidel ve světě šachu. Jeho krok přirozeně vyvolává otázky: Platí pravidla skutečně pro všechny bez výjimek? A jaký vliv má tento incident na důvěryhodnost a integritu prestižních turnajů? Zatímco někteří vidí v této situaci potvrzení autority FIDE a důraz na rovné podmínky pro všechny hráče, jiní ji mohou vnímat jako zbytečný konflikt, který zpochybňuje potřebu striktních pravidel.

Tato událost, vzhledem k Carlsenově globální popularitě, rychle rezonuje napříč šachovým světem a může mít dlouhodobé důsledky pro organizaci i pravidla budoucích turnajů. Povede tento incident k revizi dress codu, nebo dokonce k větší flexibilitě pravidel, která by lépe reflektovala potřeby moderních hráčů? Situace ukazuje, jak obtížné je najít rovnováhu mezi udržením profesionálních standardů a respektováním individuální svobody hráčů. To je výzva nejen pro organizátory turnajů, ale i pro celou šachovou komunitu, která se musí zamyslet nad tím, jak takovým situacím předcházet.

Carlsenovo odstoupení je událostí, která ovlivní nejen aktuální turnaj, ale pravděpodobně také přístup k aplikaci pravidel v budoucnosti. Může být tento incident příležitostí k redefinování vztahu mezi pravidly a jejich flexibilitou? Jaký dopad bude mít na šachový svět v dlouhodobém horizontu? Odpovědi na tyto otázky leží před námi a jen čas ukáže svojí odpověď. Zapojte se do diskuze a podělte se o svůj pohled na tuto kontroverzní situaci.

Když se podíváme zpět na turnaj, je zřejmé, že Magnus se šachově trápil.

Zde je ukázka jeho partie z pátého kola. Tahy jako g5 a 0-0? Těžko říct, ale právě v těchto momentech se ukazuje Magnusova odvaha a snaha hledat originální cesty tam, kde by jiní hráli opatrně.  

Pro více informací a podrobné výsledky navštivte stránky turnaje

Tak co říkáte na všechny události, které se v poslední době staly? Nemáte pocit, že by mohlo dojít k podobnému konfliktu s FIDE, jaký jsme zažili v době, kdy Garry Kasparov vedl svoji vzpouru proti šachovým institucím? Situace s Magnusem Carlsenem je opravdu vážná – odmítá se účastnit mistrovství světa, dokonce odstoupil z aktuálního turnaje. Bez Magnuse Carlsena, což je samozřejmě můj osobní názor, si jen těžko lze představit, jak by šachový svět fungoval dál. Co myslíte vy? Má jeho postoj šanci něco změnit? 

Souhlasím s Magnusem Carlsenem a jeho postojem. Některé organizace, jako například FIDE nebo i Šachový svaz České republiky, stále žijí ve falešné iluzi, že jsou důležitější než samotní hráči. To je ale hluboký omyl. Šachisté by měli být na prvním místě – jsou to oni, kdo tvoří šachový svět. Organizace mají hráčům sloužit, ne se nad ně povyšovat. Je naprosto správné je probudit z tohoto snu a připomenout jim, že bez šachistů by žádný šachový svět neexistoval. Tato změna myšlení je nejen potřebná, ale i nevyhnutelná pro další rozvoj šachu.

Co si o tom myslíte vy? 

115x 5437x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (115) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
lubomir1959

Tady se ukazuje, kam vede lpění do důsledku na liteře pravidel, ať jsou sebepitomější, a nadřazování litery pravidel nad ducha pravidel. Tak buď nevymýšlejme pi*oviny a nebazírujme na nich nebo teda trvejme na pravidlech vždycky, bez výjimky a pro každého. Kterou variantu považuju za lepší já, to snad pochopí i ti potroublejší a že jich na tomto serveru se několik vyskytlo. Kdybych podle té druhé varianty pískal fotbal, asi by hodně utkání skončilo po pár minutách pro nedostatek hráčů. Ne, nezastávám se MC, já ho totiž určitě nezbožňuju, jako někteří odsud, ale čeho je moc, toho je příliš, to je aspoň můj názor!

+0 /-0 | 29.12.2024 07:49

Petr Koutný

Díky za diskuzi, 113komentářů je fajn. 

+0 /-0 | 29.12.2024 04:57

Šach

Jsem na straně FIDE. Ono to však může být i jinak. Podíváme-li se na to jak Carlsen do 8. kola hrál, vidíme, že špatně. Zde. Kdo ví? Třeba to s tím dress code udělal schválně a předem počítal, že odstoupí, protože by asi nejenže nevyhrál, ale jeho umístění by bylo špatné. A to možná nechtěl riskovat. Z turnaje přece vyloučen nebyl.

+2 /-0 | 28.12.2024 20:53

Petr Koutný

Já jsem na straně Magnuse. Je to legenda a myslet si, že mu nějaký rozhodčí řekne " Magnusi, utíkej se převlíknout a to hned " je naivní. Mimochodem, za takovou blbost, kdy vypadal solidně, tedy svým oblečením nevybočoval jej penalizovat? Toto nedopadne dobře a FIDE se popálí. 

+1 /-2 | 28.12.2024 21:11

sisma

Je zajímavé, že řada ruských komentátorů to hodnotí podobně. Tedy, že protože šlo o Carlsena, měli ho nechat takto hrát. I když jiného by takto hrát nenechali. Že na soutěži v Rusku by zohlednili, o koho jde.

+0 /-0 | 29.12.2024 02:26

xdavx x
Dostal startovné ? Dostal. A tim to hasne.
+2 /-1 | 28.12.2024 21:40

Jiří Kadlec

Carlsen neunáší porážky.. Když po své špatné hře prohrál bílými s Niemannem, obvinil ho bez důkazu z počítačového podvodu. Na nedávné Olympiádě v Budapešti prohrál bílými s Fedosejevem, na první šachovnici skončil až třetí, a tak vůbec nepřišel na závěrečné vyhlášení. Po prvním dnu v New Yorku mu bylo jasné, že titul neobhájí, nehrál dobře, tak si podle mého názoru připravil tuto záložní variantu opuštění turnaje.

Za 1. místo v rapidu je 90 000 dolarů, v blicce rovněž, to snad stojí za to dodržet nějaká pravidla.. Nepo si došel na pokoj, Carlsen mohl v klidu udělat to samé. 

+5 /-4 | 28.12.2024 21:59

ddf

Magnus ma mnohonasobne vic, pro neho je 90 litru drobny. V tom druhym dnu mel 2,5/3, takze sel nahoru. Dalsi den mohl klidne udelat 4/4, on na to ma.

+3 /-2 | 28.12.2024 22:26

Praktickysach

Přesně, pamatuji si loni jak prohrál s Maximem , vypadalo to že nebude mistrem, jelikož po prohře měl ještě hrát se zbytkem špičky... udělal šest výher a konec mohl odpulit.

+0 /-0 | 28.12.2024 22:48

xdavx x

co to porad placate za hovadiny. V okamziku kdy prebirate penize za startovne souhlasite s pravidly poradatele. Pokud s nimi mate problem, penize neprebirate a turnaje se neucastnite... V okamziku kdy je prebirate vznika mezi vami a poradatelem smluvni vztah, ktery vubec nerozlisuje, jestli jsou ty penize pro vas hodne nebo malo. 

a pokud neco porusite ma poradatel pravo vas nejen poslat domu, ale vyzadovat i vraceni startovneho. a vemte na to jed, ze proti tomu nezmuzete vubec nic, i kdybyste byl Elon Musk.

+2 /-1 | 28.12.2024 22:40

Remcik z Banika

Zase cypovyna, měli nechat Magnuse dohrát hrací den, hlavně že měl rifle čisté, bohužel znám  spoustu šachistů, co smrdí jak starý cap. 

+0 /-0 | 29.12.2024 01:41

bonusov
1. FIDE už urobila veľa chýb v minulosti a nie je taká transparentná a ferova, ako by sa dalo očakávať. 2. Zakázali hrať hracom z Ruska pod svojou vlajkou, to nebolo určite správne. Pretože x krát povolila hrať na olympiáde aj štátom, ktoré neboli uznané...politika! 3. MC mal na sebe normálne slušne oblečenie, zakázal by som len nejaké urážlivé nápisy na oblečení. 4. Požiadavky organizátorov na dress code sú často prehnane..., stačí čisté a jednoduché oblečenie. 5. Zdravotne autority: ruska cez ústa a kontrolovať ci ma niekto OTP, či spĺňa ORL primitívnej organizácie, bolo tiež nezákonné. Presne tak, turnaje s prísnym dress code podľa zdravotných autorit netreba absolvovať, je predpoklad, že organizátor nie je normálny, keď také pravidlá vytvára, vyžaduje, toleruje.
+0 /-0 | 29.12.2024 00:54

JD

Pokud celá "kauza" skončila odstoupením Magnuse, je to pro šach špatně. Na tom se snad všichni shodneme. Může se stát, že si omylem někdo obleče jiný gaťata, ale  vše je o domluvě.  Jinak všem moralistům, kteří propagují dress codem, jděte se někdy podívat na naší Extraligu v čem hráči hrají  a pak tady mudrujte.

+1 /-1 | 28.12.2024 21:09

xdavx x
Svaz plati hráčům za to ze hrají extraligu? Pokud ale hráč dostane zaplaceno id poradatele, ma se chovat tak, jak chce kdo mu zaplatil.
+5 /-0 | 28.12.2024 21:42

Petr Koutný

Toto FIDE nevyhraje. Magnus má takovou mediální a finanční sílu, že se můžou dít věci. A je to nakonec jen dobře. Dokud si FIDE bude myslet, že jsou tady šachisté pro ní a né naopak, pak je potřeba něco změnit. 

+0 /-4 | 28.12.2024 21:14

xdavx x
Ale vyhraje. Pokud mu FIDE zaplatila startovné může Magnus tak akorát držet hubu.
+3 /-1 | 28.12.2024 21:44

Pilgrim

Carlsen asi propadl svemu egu, stejne jako Kasparov nebo Fischer. Zadny sachista by se nemel povysovat nad zakladni organizaci a jeji pravidla. 

+2 /-1 | 28.12.2024 16:18

xdavx x

tak na jedne strane se clovek dle evropskych hodnot muze identifikovat jako homosexualni pes, ozenit se s lustrem, zavodit jako muz se zenami, ale prijit na zapas normalne oblecen, aby neukratil pocit bafunaru o sve vyjimecnosti, to uz ne... 

+2 /-0 | 28.12.2024 18:36

martinn
Vy se identifikujete jako homosexuální pes?
+3 /-1 | 28.12.2024 22:31

xdavx x

Vy mate problem s pochopenim psaneho textu... to neni otazka, ale konstatovani. Zkuste s tim neco delat.

+1 /-0 | 28.12.2024 22:34

Petr Koutný

Je to jako Hra o trůny. Tímto vyločením ten příběh nekončí, teprve začíná. nevěřím, že tady jde o jedny rifle. Ale je to spor, který eskaluje a eskaluje z obou stran. Magnus asi mohl v klidu ustoupit a nechtěl a rozhodčí mohl v klidu souhlasit s tím, že se Magnus převlíkne další den. Někdy přimhouřit oko se taky dá ( když se chce) a nebo naopak, josu důvody proč se nikomu nechtělo ustoupit. V zákulisí, tam kam nevidíme, toho bude mnohem víc. Nevěřím, že je to o jednom " Dress Codu ", ale že těch sporůje už tolik, že ten dynamit odpálila jedna " blbina". Tahleta partie, bude ještě zajímavá. Ale vsadil bych si na Magnuse....

+3 /-0 | 28.12.2024 22:21

Stanislav Komín

Podle mě se ve FIDE od roku 1993, kdy na protest proti líným a tlustým funkcionářům uspořádali Kasparov a Short zápas o titui mimo její rámec, příliš nezměnilo, lidé ano, chování ne. Myslím, že by bylo jenom dobře založit konkurenční federaci, která by mohla pořádat vlastní turnaje a zápasy, nejdřív o mistra světa v šachu960, později i další. Však z historie víme, že o titul se bojovalo dávno před vznikem FIDE...

+1 /-1 | 28.12.2024 21:50

paulz

Jen jsi zapomněl na hlavní důvod a tím byly peníze. Koneckonců jako podobné odtržení v jiných sportech. 

+2 /-0 | 28.12.2024 21:55

Petr Koutný

Možná teď to je jinak a věřím, že Magnus chce a hlavně má na to změnit šachový svět, Od formátu zápasů MS, po větší profesionalitu a větší medializaci. Magnus je na vrcholu, FIDE roky za zenitem. 

+1 /-0 | 28.12.2024 22:00

Igor Nemec
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-0 | 28.12.2024 21:47

honzales77

Člověk často jedná pod vlivem emocí a až následně přemýšlí racionálně.

Tento jev je známý jako emocionální reaktivita, kdy emoce mohou převzít kontrolu nad naším chováním dříve, než máme čas racionálně zhodnotit situaci.

Mně naštěstí emoce vychladnou než něco řádně dopíši,případně člověk má čas vhodně upravit svá slova,aby nepůsobila příliš jízlivě nebo urážlivě.

Zde je diskuze otevřená všem! Má to dobrý formát, proto zde tolik lidí píše.

+0 /-0 | 28.12.2024 21:52

xdavx x

tak ono to melo jeste nejakou predehru>

"Pan Magnus Carlsen dnes porušil dress code tím, že si oblékl džíny, které jsou podle dlouholetých pravidel této akce výslovně zakázány. Hlavní rozhodčí informoval pana Carlsena o porušení, udělil mu pokutu 200 dolarů a požadoval, aby se převlékl. Bohužel pan Carlsen odmítl a v důsledku toho nebyl v devátém kole nasazem. 

Ruský šachista Ian Nepomniachtchi dostal pokutu 200 dolarů za porušení pravidel oblékání na mistrovství světa v rapidu v New Yorku kvůli sportovní obuvi. Bývalý mistr světa Nor Magnus Carlsen dostal podobný trest a poté, co se odmítl převléknout, byl diskvalifikován pro deváté kolo turnaje a na protest se rozhodl ze soutěže odstoupit.

------

Takze pokud dostal startovne proti podpisu se souhlasem ucasti, za podminek ktere si poradatel stanovil, tak se MC zachoval imho dost hloupe. 

+6 /-0 | 28.12.2024 18:42

honzales77

Jasně nebylo to jen po třetím kole druhého hracího dne.Dostal upozornění mnohem dříve pak následovala pokuta a potom až vyřazení z následujícího devátého kola.Mimochodem po partii se svým krajanem na něj delegát hovořil bylo to vidět v přenosu po této partii měl plno času na to si převléknout kaťata! :-)

Neshody mezi FIDE a FCPC to je věc trošku mimo aktuálního dění.FIDE se moc nepřiklání k šachu Chess960 a pořádání těchto turnajů.

+0 /-0 | 28.12.2024 18:55

vevlad
Problém je že MC podle Ela FIDE je nejlepší hráč všech dob pak je Kasparov pokud nebude hrát MC sponzoři budou dávat minimum peněz nevím co jim vadí zažil jsem v minulosti x hráčů totálně v lihu a nic se nestalo.
+0 /-0 | 28.12.2024 18:48

Marek007
Pokiaľ je tam nejaký dress kód, tak ho bol povinný dodržať. Prečo by sa len u jedného človeka mali robiť výnimky. Ani na škole, kde chce na skúške vyučujúci kravatu a sako, si nikto nedovolí prísť bez toho, lebo by hneď letel.
+3 /-0 | 28.12.2024 18:45

Praktickysach

Kde jsou tedy pravidla pro aktuální mistrovství,že nemůžou být džíny? Mám jen pravidla,že nemůžou být roztrhané 

+0 /-0 | 28.12.2024 18:06

sisma

Podle kanálu Levitov Chess jde o spor kolem

https://www.chess.com/news/view/carlsen-launches-luxury-freestyle-tour-across-five-continents

Skupinka na snímku, plus třeba Nakamura, již opravdu FIDE prakticky nepotřebuje, Je samozřejmě otázka, co ty statisíce ostatních.

 

+1 /-0 | 28.12.2024 17:16

paulz

Tak první dva hrací dny přijde oblečený podle pravidel a závěrečný den rapidu v džínách. Buď chtěl provokovat a zkoušet co to udělá nebo se zbláznil. 

Jinak je to samozřejmě škoda, ale viníkem je pouze Magnus Carlsen. 

+4 /-3 | 28.12.2024 14:54

Petr92

trochu tě upravím, druhý hrací den odstoupil.

+1 /-0 | 28.12.2024 14:58

paulz

Jo pravda to bylo poslední kolo druhého dne kdy se v přestávce mezi koly převlekl.

+0 /-0 | 28.12.2024 15:06

Petr92
Ne on už přišel v džínách na druhý den, jen dostal před začátkem 8. kola varování. že když se nepřevlékne tak může být na 9. kolo vyřazen.
+4 /-0 | 28.12.2024 15:26

ddf

Byt sponzorem akce, tak je zjebu ty namistrovany FIDE i***ty vcele se Sutovskym jak aliky. Ty bych vyhodil delat arbitry v krajskym preboru v Ugande. Nechapu, proc pred poslednim 9. kolem vcerejsiho dne tohle vzniklo. Magnus sam vysvetloval, ze si rano vzal pri spechu spatny kalhoty. Rekl, ze zitra si vezme spravny a tim to melo byt ukonceny, Nechapu to, za me kok*otina a buzerace ala evropska unie, stejne mel na sobe hadry za par tisic euro, takze za me v pohode. Ja bych se nastval taky. Odehral vcera 3 partie, takze v pohode mohl odebhrat i 4. partii. Byt sponzorem, tak chci vratit prachy a at si to Sutovsky a spol zaplati ze svyho, je to banda urednich hnupu nic vic.

+2 /-2 | 28.12.2024 15:40

Petr92
No podle jeho rozhovoru mě připadá, že vztah mezi Fide a ním je na bodě mrazu.
+1 /-0 | 28.12.2024 14:48

Karel Havel
Velmi oceňuji rozhodčího, který se nebál vynucovat dodržování pravidel i po bývalém mistrovi světa a pořád asi nejlepšímu světovému šachistovi. Pro MK to zřejmé byla vítaná záminka jak se vyhnout blamáži na turnaji, kde se mu nedařilo.A náš šachový svaz je v tom vážně nevinně pane Koutný.
+6 /-8 | 28.12.2024 08:23

Rubinus

No, co psal Veselý? Nejlepší rozhodčí je ten, kdy si hráči po turnaji nemohou vzpomenout, zda tam nějaký byl...

+3 /-0 | 28.12.2024 12:26

patmat
No ale to platí len pri bezproblémových hráčoch na turnaji.
+2 /-0 | 28.12.2024 12:30

Praktickysach

Nedařilo? v ten den měl 2,5/3 dral se nahoru a vzhledem k vyrovnanosti turnaje by se prodral nejspíše na boj o medaile. 

+2 /-0 | 28.12.2024 08:36

Kamil Mihálik
Myslím si, že pravidlá by mala platiť pre každého. Bohužiaľ niekde sa vyžaduje aj istá kultúra, keďže ide o vážne podujatie. Hoci niekto povie, že oblečenie je banálna vec. Oblečenie nebolo vždy predtým v súlade s normami takého prestížneho podujatia ako sú Majstrovstvá sveta a tak sa vyžadujú isté vecí, ktoré by mali byť samozrejmosťou. Skôr je smutné, že treba hráčom nariaďovať niečo také, že ako by mali chodiť oblečení a že to nevedia ani sami. Keby tak nebolo tých pravidiel tak určite nejaký veľmajster by sa dovalil v bermudách a ako papagáj. Iný by došiel naboso po vzore ľudoopov a další škoda rečí. Koniec koncov vidíme to aj na MČR, kde je to voľnejšie. Myslím si, že na vrcholovej akcii je správne, že sa vyžaduje aj istá kultúra. Je otázne, či nebolo toto prehnané. Predsa len Magnus Carlsen je magnet. Veľa fanúšikov šachu ako aj sponzorov bude nahnevaných.
+1 /-0 | 28.12.2024 14:19

lubomir1959

Zase jsme u otázky striktního dodržování pravidel a u ducha pravidel. Kdybych při pískání fotbalu striktně dodržoval pravidla, minimálně polovinu zápasů bych po 15 minutách musel ukončit pro nedostatek hráčů. Jedna věc je, že MC byl prý na 83. místě, takže nic velkého zatím neukázal, ale to nic nemění na faktu, že každého je houbelec po tom, jestli má rifle, tepláky, či kalhoty. To, jak se kdo obleče, je věcí toho hráče, ukazuje to na jeho společenskou úroveň, ale na šachy to žádný vliv nemá. Já třeba rifle nenosím, mám rád pohodlné oblečení a rifle se mi nikdy nelíbily. 

„Budu se opakovat, ale řeknu, že jak FIDE tak ŠSČR si myslí, že kolem nich se točí svět“.  Ano, přesně tak, plně souhlasím, pane Koutný! 

+2 /-0 | 28.12.2024 07:43

martinn
Takže bych mohl hrát na Wall streetu v plavkách? Ani náhodou pane Lubomíre. Je nutné dodržovat i určitou noblesu místa i noblesu tohoto sportu. Zde chodí i portýr v obleku! A poznámka: rifle neznamená džíny, nýbrž je to dávná italská značka.
+1 /-0 | 28.12.2024 10:23

gandalf

Koukněte na oficiální stránky turnaje, tam je minimálně u jednoho článku ilustrační foto, opravdu v obleku je tam snad jen člověk, který pravděpodobně patří ke skupině organizátorů

+0 /-0 | 28.12.2024 14:14

patmat
+0 /-0 | 28.12.2024 11:49

MaX

Podle mě jsou stanovena pravidla nějakou organizací, kterou si sportovci nějak sami volí. Pravidla jsou od toho aby se dodržovala. Když jedu na nějakou akci, tak se předpokládá, že budu dodržovat tyto pravidla a nebudu na té akci pak dělat vlny. ALE tohle je důsledek dřívějších sporů a podobně jak u nás je potřeba se zamyslet, jestli daná organizace stále plní svůj účel, když se vede boj mezi top hráči vs FIDE, případně náš svaz. On je problém v tom, že nakonec ti hráči zjistí, že tu organizaci ,až tak nepotřebují (viz. Kasparov) a začne rebelie, kterou ve finále obě strany nechtějí. Snad tahle situace povede k zamyšlení a změně přístupu i pravidel, protože časem si to hráči stejně vynutí.

+0 /-0 | 28.12.2024 13:44

MaX

Tak jsem si pustil video z CEO FIDE Sutovskym. "My jsme FIDE, jsme tu dlouho, pravidla nevznikla přes noc, ale postupným zavedením. Nerozumíme, proč tuhle formu protestu Carlen zvolil, navíc nebyl vyloučen z turnaje, jen z jednoho kola. My máme Magnuse rádi a kdykoliv ho na svých turnajích rádi uvidíme. Dokonce jsme mu splnili jeho extra požadavky. Jsme tu pro hráče a makáme pro hráče, nasloucháme jim. Nemáme pocit, že by se zde tvořila nějaká rebelíe. Možná pár hráčů, ale ne mnoho. V případě, že budou trucovat, budou nám na našich turnajích chybět, nemáme pocit, že se děje něco špatně...." Volení zástupci časem ztratí pojetí s realitou (to je přirozené) stejně jak Šutovský příliš mnoho slov "my a naše" ani jednou, zamyslíme se nad tím co se stalo. Např. Nakamura povídal, že FIDE neplní dobře svou roli, že soukromé subjekty již lépe nahrazuji roli sponzorů a pořadatelů turnajů. Uvidíme.

+2 /-0 | 28.12.2024 14:17

Petr Koutný

Pěkný komentář. 

+1 /-0 | 28.12.2024 13:58

Rio
Je evidentné, že sa zbláznil tak ako aj niektorí iní šachisti pred ním. A navyše hral sa svoje pomery zle. Problém s oblečením je len zástupný problém. Evidentne by chcel robiť iba vlastné turnaje (spolu s chess.com) a nahradiť FIDE. Kasparov mal ďaleko lepšiu ideu, pretože chcel organizáciu pre profesionálov ako majú niektoré iné individuálne športy (golf, box, tenis ale aj shogi a go). V článku nebolo spomenuté, že Carlsen nebol jediný pokutovaný šachista ale tí ostatní nemali problém sa prispôsobiť pravidlám.
+0 /-0 | 28.12.2024 12:28

gandalf

Nezbláznil,  jen to má "na háku" a já mu rozumím.

+2 /-0 | 28.12.2024 14:00

64
Zákaz amerických texasek je útok na svobodu, jaký jsme tu neměli od doby Starců na chmelu.
+1 /-1 | 28.12.2024 12:12

gandalf

- ))

+2 /-0 | 28.12.2024 13:04

wlk
Je to to isté čo pred rokom. Nekompetentný hlavný rozhodca. FIDE DRESS CODE POLICY: HELP CHESS BY WEARING PROPER ATTIRE Objective: It is important to promote a good and positive image of chess. Attire worn during all phases of the championships and events should be in good taste and appropriate to such a prestigious chess event. 3. Dress Code for players during games in progress. 3.a. The following is acceptable for men players, captains, head of delegation. Suits, ties, dressy pants, trousers, JEANS, long-sleeve or shirt-sleeve dress shirt, dress shirt, alternatively T-shirts or polo, dress shoes, loafers or dressy slip-ons, socks, shoes or sneakers, sport coat, blazer,, Bermuda shorts, turtleneck, jacket, vest or sweater. Team uniforms and national costumes clothing. https://www.fide.com/images/stories/NEWS_2013/FIDE/Proposal_of_Ms._B._Marinello_in_respect_of_the_dress_code.pdf
+0 /-0 | 28.12.2024 11:29

patmat
Tak ale toto sú len nejaké všeobecné predpisy z 2013.

Tieto majstrovstvá môžu mať vlastné požiadavky na dress code.

Otázne je, či majú alebo nemajú.

+0 /-0 | 28.12.2024 11:42

Stanislav Komín
+0 /-0 | 28.12.2024 11:46

wlk
Regulations Events regulated by the Dress Code World Rapid and Blitz Championships
+0 /-0 | 28.12.2024 11:46

patmat
"Carlsen byl pokutován za nošení džínů, které jsou podle pravidel FIDE zakázány."

Podľa pravidiel FIDE?

Snáď podľa propozícií, doplňujúcich pravidiel týchto majstrovstiev, neviem o tom, že by priamo "Pravidlá FIDE" predpisovali oblečenie.

+0 /-0 | 28.12.2024 10:30

Petr Koutný

No je to FIDE turnaj a FIDE mistrovství světa v rapidu. Tak asi v tom Fide bude mít prsty. 

+1 /-0 | 28.12.2024 10:42

Petan

Asi tak. Propozice vytváří pořadatel, ale FIDE schvaluje. Pokud by někteří šachisti nechodili na významné šachové akce oblečeni jako do lesa na houby, tak by se žádná pravidla slušného oblékání nemusela tvořit. Stačí se podívat na fotografie z několika posledních ročníků MČR.

+1 /-0 | 28.12.2024 11:24

patmat
No áno, ale nejde o "Pravidlá FIDE" - pod tými je obvykle myslené to, čo si stiahnete zo zväzovej stránky ako "Pravidlá FIDE".

Ide o porušenie až nejakých doplňujúcich predpisov pre tieto majstrovstvá.

Aby zase šachisti nezískali dojem, že na okresnú ligu nemôžu prísť v rifliach.

+0 /-0 | 28.12.2024 10:57

rama4227
Možná se pletu, ale hráče jako je Magnus obléká sponzor, ne? Mají na sobě loga různých firem atp. Není to chyba i toho, kdo Magnusovi vybírá oblečení na Mistrovství světa, že se nepodíval, co je povolené?
+1 /-0 | 28.12.2024 08:02

patmat
To sa mi nezdá, tipujem, že si Magnus v súčasnosti oblieka čo chce on a nejakú cielenú odevnú reklamu nerobí.
+0 /-0 | 28.12.2024 10:50

Rubinus

Dress code je pakárna. Třeba u nás ho máme pro rozhodčí na extraligu, takže tam musí mít rozhodčí tmavé kalhoty a jednobarevnou světlou košili, zatímco hráči velké části extraligových týmů nastupují v tričkách v barvách svých klubů. Zavedeno paní Prokopovou, částečně kvůli přítomnosti televize na extraligových zápasech. A podobně buzerovat hráče na turnajích je už úplný nesmysl.

+7 /-0 | 28.12.2024 06:28

Petr Koutný

Souhlas. Na jedné anglické škole, kde se musí nosit školní uniformy, udělali žáci prostest tím, že si dali kravaty na záda, prostě je otočili. Podle školního řádu měli kravatu a že ji neměli na hrudi, ale na zádech, to už nikdo nezakazoval. Podlemě je dress code dobrý do divadla, na balet, na operu. Ale na sport a na šachy? Jakože vadí rifle ve 21. století? 

+6 /-0 | 28.12.2024 06:42

patmat
Tak áno, spravili protest, no blbo vyzerali oni.

Tak dress code na miestnom krčmovom turnaji nikto nerieši, no Majstrovstvá sveta, s množstvom novinárov, televízií, je predsa len niečo iné.

Ten "protest" mi pripomenul jednu historku, ako jeden univerzitný učiteľ si dal pri tabuli dole sako, aby sa mu lepšie písalo a študenti sa začali smiať, lebo mal na chrbte uviazanú kravatu a pritom mal jednu aj "normálne" vpredu.

Potom vysvetlil, že keď odchádzal z domu, tak sa chcel ešte narýchlo oholiť, no a aby mu nezavadzala kravata, tak si ju otočil dozadu.

No a potom zistil, že "nemá kravatu", tak si rýchlo uviazal ďalšiu.

+2 /-0 | 28.12.2024 10:46

Jiří Kadlec
+0 /-1 | 28.12.2024 10:46

Jiří Kadlec
+0 /-0 | 28.12.2024 10:04

Poutnik

Dress code je součástí téměř všech sportů. Řeší se loga sponzorů, barvy, střihy, atd. Mnohokrát byl sportovec vyloučen za nedodržování předem daných pravidel. MC vyvýjí tlak z pozice síly, protože kdyby se podobně prohřešil proti pravidlům jiný hráč, řekněmem GM 2500 +- neštěkne po něm ani pes a nikdo to nebude řešit, většina utrousí: "dobře mu tak". Občas se zde objeví fotografie ze starých turnajů. Když srovnáte dress code z minulých dob, zjistíte, že rozvolnění a ústupky směrem k pohodlnosti a větší svobodě hráčů již dávno proběhlo. To, čemu říkáme dnes dress code, je v podstatě něco jako "minimum" projevu vážnosti a úcty nad danou akcí. Jsem tedy na straně FIDE.

+3 /-0 | 28.12.2024 09:37

Cnc-profi
Carlsen také řekl: "Jak to právě teď cítím, jsem v plné válce s FIDE," a: "Ano, dospělo to do bodu, kdy jsem v tom byl zapojen už mnoho let. A netoužím po tom, mít s nimi něco společného [FIDE] Takže se omlouvám těm, kteří jsou doma, je to možná hloupá principiální záležitost, ale nemyslím si, že je to moc zábavné, když to tak musí být.“
+1 /-0 | 28.12.2024 09:35

MaX

Chtělo by to trochu více do hloubky, místo článku "podělme se v diskuzi".

Nuže dobrá. Je dobré zmínit reakci FIDE "pravidla jsou pro všechny"  i  Carslenovo vyjádření "Nasrat, na tohle jsem už starý, když to tak chtějí mají to mít" a také neopomenout, že tomu předcházel pár dní starý spor FIDE vs. Carsen a Nakamura, kde hrozilo, že vůbec nebudou hrát. Vztahy tam nejsou dobré.

+5 /-0 | 28.12.2024 08:40

PanPohoda

"FUCK YOU" rozhovor v angličtině: https://x.com/TakeTakeTakeApp/status/1872782152238260692

+1 /-0 | 28.12.2024 08:57

Petr Koutný
Dík za doplnění. Toto mi uteklo.
+2 /-0 | 28.12.2024 08:46

miff
Na začátku dne byl upozorněn, že se má převléknout. Když to neudělal ani do poslední partie dne, byl vyloučen. Takže času měl dost, ale očividně mu to už bylo jedno a možná to i uvítal...
+3 /-0 | 28.12.2024 08:35

PanPohoda

"Je to rebel!" Ale je lehké býti rebelem, když jste finančně nezávislí, svým způsoben nepostradatelní a na konci své kariéry.

+2 /-2 | 28.12.2024 07:58

Cnc-profi
V turnaji kandidátov FIDE varovala Firouzju, aby sa neprechadzal pri partii, lebo jeho topánky nie su vhodné a nech si ich vymení. Teraz Magnusa odpálkuju kvôli rifliam, pričom vyzeral v saku a rifliach elegantne a nedehonestoval turnaj. Buzerácia zo strany FIDE. Na sociálnych sieťach zatiaľ drvivá väčšina podporuje Magnusa a vyjadruje odpor voči FIDE.
+8 /-0 | 28.12.2024 07:40

Petr Koutný

Magnus má sílu změnit spoustu věcí. Přál bych mu to. Třeba se nakonec změní víc věcí, než jedny rifle na jednom turnaji. Symbolika k českému šachu víc než podobná. 

+5 /-0 | 28.12.2024 07:43

PanPohoda

"Disciplína vy klucí pitomí, musí bejt! Jinak byste lezli po stromech jako vopice!"

+3 /-0 | 28.12.2024 07:07

Praktickysach

Někde zaznělo FIDE potřebuje Carlsena, Carlsen nepotřebuje FIDE. 

Kdyby se převlékl do kalhot divné barvy by splnil pravidla a s barvou džínů v barvě vršku ne? Přehnané.

+2 /-0 | 28.12.2024 06:55

Petr Koutný

Moc pěkné..FIDE potřebuje Carlsena, Carlsen nepotřebuje FIDE 

+4 /-0 | 28.12.2024 06:57

PanPohoda

Odkaz "oficiální stránky turnaje" na nic neodkazuje.

+1 /-0 | 28.12.2024 06:13

Petr Koutný

díky za info,opraveno. 

+2 /-0 | 28.12.2024 06:14

vevlad
FIDE je opravdu katastrofa jako platit za Ela FIDE pod 2000 - ideální systém pásma mezipasma zápasy kandidátů o titul 24 partií nebo 6 vyher zruší o tak vyhraje někdo kdo má trochu vice štěstí.
+1 /-1 | 28.12.2024 05:51

Petr Koutný

Budu se opakovat, ale řeknu, že jak FIDE tak ŠSČR si myslí, že kolem nich se točí svět. Víc a víc se vzdalují od svého poslání. Proč nemůžou být rifle, které mimochodem nosí třeba i politici, úspěšní miliardáři na šachových turnajích? Bohužel, je to jako u nás. Ozve se jeden a druzí mlčí. Přesto věřím, že doba se mění. 

+3 /-0 | 28.12.2024 06:07

wlk112

Jako do divadla na zahájení a ukončení turnaje.Jinak nechť stačí zakrytá kolena,ramena,bradavky.K čemu došlo zde,na to je zatím málo informací,pravidla však mají platit pro všechny.

+2 /-0 | 28.12.2024 05:58