Krásných sedmnáct
06.08.2024 17:36 | Domácí zprávyProč jedno video na YouTube uspěje a druhé se utopí? Co vše se dá pokazit a co je důležité? Možná budete překvapeni, jaká alchymie je svět na YouTube. Vždy, když otevřete jedny dveře a vkročíte do dalšího patra, najdete další zamčené dveře.
Nahrát video je to nejlehčí
Zní to možná překvapivě, ale nahrát video je to nejjednodušší, co uděláte. Prostě máte nápad, v našem případě máte zajímavou partii, prostudujete komentáře, projedete ji strojem, podíváte se na články a rozbory, které jsou dostupné, a když si postavíte pozadí, zmáčknete nahrávání a za pár minut máte video. Překvapivě, tady to teprve začíná.
Nadpis
První důležitý krok. Správný nadpis je důležitý nejenom pro diváky, ale i pro vyhledávače. Když netrefíte nadpis, nikdo vás nikdy nemusí najít. Samozřejmě se vaše šance zvýší, když uděláte video z partií Magnuse Carlsena. Kdo bude vyhledávat partie Magnuse Carlsena, určitě napíše "Magnus" do vyhledávání a šance, že vás někdo objeví, rostou. Jenomže háček je v tom, že to udělá tisíc lidí a vy budete na tisící stránce. Tedy se vaše video utopí. Pomáhají "háčky", když do nadpisu napíšete slovíčka: Jak, To musíte vidět atd. Takže pak nadpis může znít: "To musíte vidět, jak Magnus Carlsen obětoval dámu..."
Obrázek
Každý vybírá pohledem. Kouknete na Youtube a vidíte desítky náhledových obrázků. Tady musíte být originální, jiní než ostatní a mít svůj styl. Takový, aby každý kdo vás zná hned poznal, že obrázek, který vidí je od videa, které už někdy někde viděli a že se jim to video líbilo. Když to shrnu, tak nahrát video je otázkou deseti minut. Ale udělat obrázek, vymyslet nadpis je někdy i hodinka. Abych nezapomněl, ve videu máme intro. Intro je důležité, aby zaujalo. Tak i toto intro vám zabere víc času, než nahrát celé video. Nikdy bych ale nevěřil, že to nejtěžší, je teprve před námi.
Den a čas zveřejnění
V ČR stačí video publikovat ráno a pravděpodobně nic nepokazíte. Ale když děláte anglická videa a máte fanoušky po celém světě, je strašně důležité trefit den a hodinu. Představte si, že by na NSS bylo tisíc článků za hodinu. Vy si otevřete NSS a uvidíte jen ty články, které vám NSS nabídne. Nebudete chtít číst všechny a nebudete chtít číst článek, který je na tisící stránce. Možná se vám tento článek bude líbit, ale vy ho nenajdete. Proto je opravdu důležité se trefit.
Youtube vám nabídne i tyto informace. Musíte vědět, kde máte nejvíc fanoušků a samozřejmě jim nepustíte video ve dvě ráno, když spí.
Z těchto informací je jasné, že se chceme trefit do TOP tří našich zemí, a podle toho vybíráme čas a někdy i den, kdy vyjde video. Samozřejmě můžete změnit strategii a rozhodnout se zaměřit na Turecko, v tom případě budete publikovat video v jinou hodinu, možná v jiné dny.
Proč je důležité trefit začátek?
Potřebujete trefit prvních pár hodin, kdy máte video na YouTube. Během těchto prvních pár hodin YouTube zjišťuje, jaký je zájem o vaše video: kolik má lajků, jak dlouho diváci video sledují, kolik má sdílení, kolik získá odběratelů... YouTube žije z reklam a potřebuje nabízet lidem videa, která chtějí vidět. Proto se zde začíná rozhodovat o tom, jestli dnes máte šanci, nebo ne.
To nejdůležitější - zobrazení
Jde o to, kolikrát vás YouTube nabídne ostatním. Logika je jasná: čím vícekrát vás nabídne, tím větší máte šanci, že vás někdo najde a podívá se na vaše video. Například na českém YouTube kanálu Robert a Petr šachy nás YouTube nabídne měsíčně více než 1,5 milionkrát. Když jsem začínal na RoyalChess, měsíčně nás nabízel 5-10-20-50 tisíckrát. Stále jsme asi 10x méně nabízeni na YouTube než Robert a Petr šachy. Toto číslo je vlastně nejdůležitější. Toto číslo rozhoduje o vašem osudu na YouTube.
Proč to nekončí videem?
Protože musíte své video sami propagovat. Musíte je sdílet na sociálních sítích, mít kamarády, kteří je budou sdílet znovu a znovu. Na Robert a Petr šachy nám stačí naše dvě facebookové stránky. Na Royal Chess sdílíme na desítkách šachových stránek, máme kamarády v JAR, Indii, kteří to sdílí na svých stránkách a pomáhají nám tyto videa dál propagovat. Ta síť lidí, co nám pomáhá s propagací, se každým dnem rozrůstá a za to jim patří velký dík. Tak třeba i tento článek nakonec pomáhá propagovat toto video. Kdokoliv na něj klikne a podívá se, ten řekne YouTube, že příště si zaslouží víc zobrazení.
To nejdůležitější
Nesmíte to vzdát. Točíte video za videem a nemáte tolik fanoušků, kolik jste si přáli. Jste ztraceni a začínáte pochybovat o tom, že vás někdo někdy objeví. I to je zkouška, kterou si na vás připravil YouTube. Protože jen ten, kdo to nevzdá, si nakonec tu šanci zaslouží.
Samozřejmě, když to vše o čem jsem psal a je to jenom pouhé minimum co musíte zvládnout pokazíte, pak se vám video utopí a nikdo ho nenajde....
Závěrem
Je léto, taková okurková sezóna. Od soboty letím na dovolenou do Řecka, a tak jsem si říkal, že neuškodí trošku odpočinkový, ale možná zajímavý článek o světě, který je zajímavý a krutý zároveň. Chtěl jsem říct, že natočit video je to nejlehčí a že tím to jenom začíná.
Přeji pohodové léto.
A mimochodem, na Royal Chess je nás už více než 17 000 fanoušků a věřím a přeji si, aby nás bylo do konce srpna 20 000 a do roka a do dne 100 000!
Zajímavé, ale smutné. Divný svět, kde vítězí forma nad obsahem ....