Kramnik Podstoupil Detektor Lži u Vojty Pláta to není potřeba

27.08.2024 06:00 | Zahraniční zprávy

V boji proti rostoucím podvodům v šachu zavádí organizace World Chess novinku: dobrovolný test na detektoru lži. Vladimír Kramnik jako jeden z prvních podstoupil tento test a uspěl. Zamyslel jsem se nad tím, kdyby se o podobnou věc pokusil Vojta Plát:)

Obvinění z podvodů jsou v šachu častá a vedla k mnoha kontroverzím i žalobám v hodnotě až 100 milionů dolarů. Vladimir Kramnik, známý zastánce férové hry, je jednou z hlavních osobností v boji proti podvodům. 

Kramnik se rozhodl podstoupit test na detektoru lži, aby potvrdil svou " šachovou poctivost" a vyvrátil staré spekulace, které se táhnou už od kauzy z mistrovství světa 2006 proti Veselinu Topalovovi. Test provedl bývalý superintendent Scotland Yardu za asistence detektivní agentury Pinkerton.

Otázky se zaměřily na tři klíčové oblasti:

  • Komunikoval Kramnik jakýmkoli způsobem, aby si pomohl podvádět během mistrovství světa 2006 proti Topalovovi?
    Odpověď: NE
  • Podváděl Kramnik v online šachových hrách nebo turnajích od června 2019?
    Odpověď: NE
  • Byl Kramnikovi nabídnut úplatek, aby úmyslně prohrál partii od doby, kdy se stal hráčem top 10?
    Odpověď: ANO

Výsledky byly jasné. Kramnik mluvil pravdu ve všech odpovědích. To potvrdilo jeho " pravdomluvnost " a ukázalo, že test na detektoru lži může být účinným nástrojem v boji proti podvodům.

World Chess se nyní rozhodla nabízet tento test jako dobrovolnou možnost pro hráče, kteří čelí obviněním z podvodů. (Doporučení pro VP - vyhýbej se tomuto testu, co nejdéle to půjde.) Cílem je poskytnout hráčům spravedlivou a transparentní cestu, jak očistit své jméno. Tuto možnost nabízí zdarma všem hráčům z top 100. (Uf, oddechl jsem si, tady to Vojtovi nehrozí být v TOP 100.) Zavedením testu na detektoru lži jako standardního opatření, podobně jako dopingových testů v jiných sportech, chce World Chess posílit důvěru a transparentnost na nejvyšší úrovni. (Pak ámen s VP.)

Generální ředitel World Chess, Ilya Merenzon, zdůraznil důležitost tohoto kroku: „Obvinění z podvodů dlouho pošozují šachy. Zavedením dobrovolného testu na detektoru lži podnikáme důležitý krok k ochraně integrity našeho sportu. Tato iniciativa chrání poctivé hráče a posiluje důvěru veřejnosti v šachy.

World Chess plánuje spolupráci s FIDE a dalšími šachovými organizacemi, aby navrhly začlenění tohoto testu do svých pravidel. Cílem je vytvořit bezpečnější a spravedlivější prostředí pro všechny hráče.

Merenzon také zdůraznil, že test na detektoru lži by mohl pomoci při řešení vysoce medializovaných sporů, jako byl nedávný konflikt mezi Carlsenem a Niemannem. V situacích, kdy se obvinění vlečou a řešení se zdá být nedosažitelné, by mohl dobrovolný test na detektoru lži poskytnout jasné odpovědi a vrátit pozornost zpět ke hře.

Rory Lamrock, ředitel společnosti Pinkerton, k tomu řekl: „Detektory lži, které sledují fyziologické reakce, jsou cennými nástroji pro odhalení lží, často používané v bezpečnostních složkách a firmách. Začleněním tohoto testu do naší strategie podporujeme odpovědnost a důvěru v hráče i v pravidla hry, což zajišťuje, že šachy si udrží svůj závazek k férovosti.

Dodatek: Podrobnosti o testu Dne 22. srpna 2024 podstoupil Vladimir Kramnik test na detektoru lži, který zahrnoval několik klíčových otázek. Zde jsou otázky a Kramnikovy odpovědi:

  • Během mistrovství světa 2006 s Topalovem, komunikoval jste nějakým způsobem, který měl za cíl vám pomoci podvádět?
    Odpověď: NE
  • Od června 2019, komunikoval jste během jakýchkoli online šachových her nebo turnajů způsobem, který měl za cíl vám pomoci podvádět?
    Odpověď: NE
  • Od té doby, co jste se stal hráčem top 10, lhal jste někdy o tom, že vám protihráč nebo jeho zástupce nabídl více než 10 000 dolarů, abyste úmyslně prohrál šachovou partii?
    Odpověď: NE

Pro účely testu byly přesně definovány termíny jako „mistrovství světa 2006“, „komunikace“ a „hráč top 10“.

Tato nová iniciativa by mohla znamenat začátek nové éry v šachu, kde jsou transparentnost a integrita posilovány pomocí moderních metod, jako je test na detektoru lži.

Až přijde ten správný čas, skončí padlé hvězdy, které podvádějí, prodávají své partie a poškozují dobré jméno šachové hry. Šachům to jenom prospěje.

PK

64x 10114x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (64) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
patmat
Tie otázky vyzerajú byť "na mieru" pre Kramnika, aby to pre neho vyšlo pozitívne.

Prečo je v otázkach len jeden dávny turnaj v 2006 a nie je taká otázka pre všetky jeho partie?

Prečo je druhá otázka zase naopak až od 2019?

Prečo je tretia otázka len o cene nad 10 000 $?

Akože napr. 9 000 $ by bolo "v poriadku"?

+5 /-0 | 29.08.2024 23:00

Remcik z Banika

Zajímavý komentář. Já to vidím asi takhle, rok 2006 a zápas Kramnik - Topalov byl vybrán schválně, protože Kramnik byl v tom zápase podezíran z podvádění. Otázka na všechny partie by myslím neprošla u nikoho na světě. Už třeba jen v mládí mu napověděl při partii rodič nebo trenér, rozmluva o partii na chodbě či cigaretě při turnaji nebo zápase družstev. Těch příkladů minimálně problematických by se určitě našlo hodně. V roce 2019 šel Kramnik do "důchodu" a od té doby nemá započtenou žádnou vážnou partii. Možná od té doby začal více fungovat online, např. na chess.com má od roku 2019 registraci. A třetí oblast byla, jestli mu byl nabídnut úplatek, to, jestli konkrétně nad 10k dolarů byla jen jedna z mnoha otázek, na které odpovídal. Jinak něco málo jsem si o tom narychlo přečetl, ten test může trvat i několik hodin, otázek je mnoho, člověk je zná dopředu. Bylo by zajímavé vědět o tom testu Kramnika více podrobností.

+1 /-0 | 30.08.2024 16:26

lubomir1959

Po dlouhé době chvályhodný příspěvek od patmata.

+1 /-0 | 30.08.2024 08:20

Petr Koutný

Skvělý komentář, díky za něj. Něco na tom bude...Taky mě to napadlo. PK 

+2 /-0 | 30.08.2024 06:54

Marek007
Detektor lži sa na Slovensku ani v ČR neberie ako dôkaz pred súdom. Takže je to skôr také kabaretné divadlo bez dôkaznej hodnoty.
+2 /-0 | 29.08.2024 20:55

Petr Koutný

Souhlasím, ale toto divadlo se nehralo s Kramnikem pro český, nebo slovenský šach...

+1 /-1 | 30.08.2024 06:54

MaX

No chudák Vojta takový nadpis (počítám, že má stále zákaz se zde bránit), navíc on je v tomto tématu zrovna docela sebekriticky otevřený. Uf oddechl jsem si, že pan domácí nebude muset také někdy odpovídat na otázku "vedl jste někdy nějaké kroky vedoucí k ovlivnění pořadí na turnaji např. domlouvání výsledků?"

+16 /-3 | 27.08.2024 07:48

Petr Koutný

Myslím si, že jsou chudáci všichni ti, kterým Vojta ublížil, dluží a dlužil, lhal, zklamal, obelhal a podvedl. Ano, pravda je ta, že tady nedostane žádný prostor.  Myslím si, že ten protiklad, kdy se někdo snaží bojovat za férovou hru a lepší a čistší šachy s pravým opakem se povedl. 
 

+3 /-9 | 27.08.2024 07:56

MaX

Jsem obyčejný hráč, ale i tak jsem na vlastní bulvy viděl domlouvání výsledků mezi GM hráči. Dokonce i celý extraligový zápas. Vy sám moc dobře víte lépe než já, že tohle je šedá zóna šachu (sportu) a vy s tím chcete bojovat tím, že použijete zrovna jméno Vojty, který se stejně jak Láznička dozná, že to takto prostě funguje. Někde, někde by měl být i lidský rozměr, krom vydávání článku, kvůli sledování clickbaitu.

+14 /-3 | 27.08.2024 08:21

Petr Koutný

 Rozumím vašemu komentáři. Věřte mi, že ten příběh má silnější myšlenku a pointu, než to, o čem píšete. Až vám bude VP veřejně vyhrožovat vyvražděním rodiny, budete mluvit o lidském rozměru trošku jinak. A to o čem jsem psal,je jen zlomek toho, co jsem si s VP užil. A takových příběhů a zážitků jsou mezi lidmi stovky....Nehledejte lidskost tam, kde není. 

* už jsem KO Jdu spát. Díky za ranní diskuzi. Na komentáře mrknu po obědě, teda u mě v době, kdy mi skončí noc a začne ráno...Přeji všem pohodový den.

+3 /-9 | 27.08.2024 08:29

Petr Koutný

Díky za komentáře. Diskuze byla korektní, dotkla se zajímavých témat a i za to chci poděkovat. 

+3 /-1 | 28.08.2024 14:40

Kamil Mihálik
Za málo. Inak chcel si nejaké nápady pred pár dňami na zlepšenie :) Tak som poslal ti pre začiatok 10 bodov na mail, čo by mohlo byť možno z toho niečo zaujímavé... :D
+0 /-1 | 28.08.2024 16:22

Petr Koutný

Viděl jsem díky. Teď strašně nestíhám, dnešní den počítám na minuty, mrknu...díky

+0 /-1 | 28.08.2024 17:02

Kamil Mihálik
Ešte ku niektorým veciam a rád by som sa zastal Petra. Problém je ten, že stále sa deje niečo. Šachových turnajov je vo svete veľmi veľa a nedá sa písať o všetkom len v 2 ľuďoch. To sa dá pochopiť, že títo chlapi sú vyťažení naplno. Občas nie je ani podobný článok ako teraz na škodu. Niekedy sú aj tieto novinky fajn. Hoci nemusí sa páčiť vždy všetko, ale robí sa to s celým srdcom. Možno by sa dalo písať niečo viac a kratšie bleskovo ku káve o turnajoch, ale priestor na nejaké hlboké analýzy nemajú ani bohužiaľ. Treba tiež točiť videá, trénovať ľudí (ktorí sa chcú zlepšiť) atď. To je všetko veľmi veľa práce. Niekedy sa čudujem, ako títo dvaja všetko stíhajú. Napr. veľmajster Robert Cvek natočí dosť videí cez týždeň na youtube, jedno na stream. Ku tomu píše zaujímavé články… Vyzerá tak, že min. 2x do týždňa bude šachová akadémia, 1x do týždňa bude tréning mimo akadémie, 2x do mesiaca tréning otvorenia. Osobne som myslel, že sa zruší niečo v dôsledku nedostatku času, ale vecí pribúdajú a pribúdajú. Naopak neubúda vôbec nič, čo je určite skvelé a super. Veď to je taký veľký mamutí projekt a je to skvelé. To je celý môj pohľad na to všetko :)
+2 /-4 | 28.08.2024 07:56

Petan

Jasně, není to zpravodajský server s povinností psát o všech turnajích na zeměkouli. Výtky spíše směřují k tvorbě článků tím stylem, že umělá inteligence článek, zveřejněný jinde, blbě přeloží, občas se přehodí nějaká věta a tváří se to jako autorský článek.

+4 /-2 | 28.08.2024 09:33

Kamil Mihálik
A to kto tvrdí, že je to autorský článok? Logicky sa dajú preberať články aj z iných šachových serverov. Pokiaľ sa deje niečo zaujímavé, tak prečo nedať ďalej vedieť o tom? Osobne nie som tiež fanúšikom umelej inteligencie, ale tak aj chlapi majú nárok na deň, aby si urobili voľnejšie a mali aj menej práce. Načerpali silu do ďalších zaujímavých článkov. Jednoducho musí byť to aj takto, aby potom vyšlo niečo zaujímavé a skoro každý deň sa píše tu niečo, čo nadchne. Napr. dnešný článok od pána veľmajstra potešil ma veľmi a o tom to je. Raz je to horšie, ale vzápätí je to veľmi skvelé. Ako píšem Petr s veľmajstrom Cvekom sú neskutoční "makači". :) Každý deň očakávam niečo a aj vždy nájdem nové... Škoda, že nie je tých článkov niekedy viac denne a je len jeden... Chápem, že nedá sa...
+2 /-2 | 28.08.2024 11:13

pravda_vitezi

Abych dal konkrétní příklad, tak zrovna tento článek je podepsaný od PK, tím pádem se tváří jako "autorský článek". Myslím, že nikomu nevadí články převzaté odjinud, třeba doplněné o vlastní pohled atd. I ten bulvár je potřeba. Ale pak je taky potřeba to umět přiznat, že článek je převzatý nebo generovaný AI. A nestydět se za bulvár.

+2 /-3 | 28.08.2024 14:30

bonusov
Detektor lži je veľmi precenovaný. V trestnom konaní nemôže sluzit výsledok testu ako dôkaz. Veľa záleží od otázok ako sú postavené, od toho, kto test vykonáva, aj od osoby,ktorá sa ho zúčastňuje. Žiadny stroj nemôže so 100% istotou tvrdiť, že niekto hovorí pravdu, alebo klame. Ak by hrac, ktorý neprejde testom detektoru lži dal podnet na organizáciu, ktorá mu zákaze hrať (ak by to mal byť jediný dokaz), tak hrac vysudi také prachy, že členské bude stáť 100e:-) Už viac krát sa písalo o tom, či je tento spôsob vhodný v tajných službách, keďže k ničomu nevedie. Tiež boli rozhodnutia ústavného súdu v tejto veci...preto politici tak radi hovoria, že pôjdu na detektor lži, lebo tak ci tak, výsledok sa hodí do koša. Ani zďaleka to nemá vypovednu hodnotu DNA, odtlačkov prstov, atď., preto to nemôže slúžiť ako dôkaz. Sú oveľa účinnejšie metódy ako odhaľovať podvody v šachu. Detektor lži je nebezpečný najmä preto, že keď ho niekto odmietne môže byť v očiach laickej verejnosti vnímaný ako vinný, pritom existuje x dobrych dôvodov prečo človek môže detektor lži ignorovať. Právna úprava a nálezy v tomto sú jednoznačne, po slovensky povedané namiesto toaletného papiera môžeš použiť výsledok z detektoru, asi takú právnu váhu ma ten výsledok.
+8 /-0 | 28.08.2024 08:17

tiplaik
tak to by se mohl očistit Hans Niemann, když se chtěl soudit z Magnusem. Ať se pravda ukáže
+0 /-2 | 27.08.2024 20:20

lubomir1959

Nevidím důvod, proč by se měl Niemann očišťovat. Nehledě na to, že detektoru lži nevěřím. Pokud vím, tak pokud je někdo z něčeho obviněn, je potřeba mu vinu DOKÁZAT! No a dokázalo se snad Niemannovi, krom něčích pocitů a dojmů něco? Nula od nuly pojde. Proč se asi oba dva raději mimosoudně domluvili? Asi proto, že ani jeden by u soudu se svými důkazy neobstál. Pro soud totiž dojmy a pocity kohokoliv nejsou důkazem! Ač nejsem právník a už vůbec ne falešný, jako jeden odsud, vím, že nezákonným způsobem získané důkazy soud nepřijme! Nehledě na to, že i David Navara napsal, že Niemann svoji výkonnost potvrzuje. A DN si vážím nejen jako šachisty, ale i jako člověka!

+1 /-5 | 28.08.2024 07:38

Remcik z Banika

Zajímavý názor, byl by to každopádně frajer, kdyby do toho šel. Už to tu psali borci pode mnou, není to jednoznačné a není to bráno jako důkaz, možná v některých státech jo, nevím, nechce se mi to teď hledat. Třeba i odsouzení vrazi slečny Cervanové tím testem prošli a těch případů je samozřejmě víc.

+0 /-0 | 27.08.2024 23:46

Remcik z Banika

Jedno se ale musí nechat, jen třeba podle počtu lajk(dislajk)ujících tento článek rozhodně zaujal. Jinak mám k tomuto článku tisíc a jednu výhradu, v komentářích většinou zazněly. Nejvíc mě pobavily ty poslední věty o nové éře, integritě, podvádění, padlých hvězdách a čistotě šachové hry, AI perlí, lol. 

+0 /-0 | 27.08.2024 23:12

Petr Koutný
Souhlas. Článek zaujal. Článek nabídl zajímavé téma. Pobavili mě reakce. Strhl pozornost. Takže dobrý.
+0 /-3 | 28.08.2024 00:58

Badger991

Kramnik se s pochybným detektorem snaží zachránít poslední zbytky své reputace. Pokáždé když ho online někdo porazí břečí a nahlašuje. Sranda byla, když prohrál s klukem, který zápas streamoval a bylo jasné, že se nejedná o podvodníka, ale i tak Kramnik okamžitě nahlašoval.

V.P. asi není bezchyby, ale tohle se mi zdá jako nízká podpásovka.

+4 /-0 | 27.08.2024 18:48

Remcik z Banika

jj, o Kramnikovi jsem takové věci četl, prý nestíhá s myší, nehraje předtahy a podobně. Předpokládám, že se jedná o partie s tím mladým tureckým talentem, je někde video toho streamu? Nenašel jsem ho, rád bych se mrkl.

+6 /-0 | 27.08.2024 19:34

Badger991

Myslel jsem online zápas s mládým UA FM. Ve videu je dobré, že je tam audio i video obou hráčů.

https://www.youtube.com/watch?v=LJIt4_jCkXo

10 minut jak Kramnik nahlašuje

https://www.youtube.com/watch?v=c9qXo7R6FAs

+2 /-0 | 27.08.2024 19:42

Remcik z Banika

Díkec, mrknu.

+2 /-0 | 27.08.2024 19:46

Petr Koutný

Díky za komentář. Nehci hodnotit Kramnika, jen jsem psal o zajímavém tématu, který obletěl šachový svět. VP mě vyhrožoval vyvražděním rodiny a bylo toho víc. To k tomu, co je a není nízká podpásovka...

+1 /-4 | 27.08.2024 19:00

Stanislav Komín

Ani v současné době ovšem není jasné, do jaké míry jsou výsledky spolehlivé a zda detektor lži není možné obelhat...https://smartmania.cz/detektor-lzi-se-pouziva-uz-100-let-stale-ale-neexistuje-shoda-zda-opravdu-funguje/

+19 /-1 | 27.08.2024 08:45

lubomir1959

Ty tomu tak rozumíš, ty falešný, prolhaný „právníku“!

+1 /-16 | 27.08.2024 09:28

lubomir1959

Vy přiblblí mínusáři, na vaše mínusy vám zvysoka seru. Pokud obdivujete a plusujete dacana, který tu sám sobě přiděluje plusy ze šesti nebo kolika dalších falešných nicků a vydává se za právníka, kterým rozhodně není, jasně to dokumentuje, co jste za tupé pitomce. I kdybyste mi nadělili tisíc mínusů, tak si s nimi můžete tak akorát vytřít prdel! Je mi naprosto u řiti, jestli soudy v jednotlivých zemích berou nebo neberou detektor lži za důkaz a Komínovými žvásty se akorát bavím. Ale jen ať si užije, v krátké době, doufám, budou falešné nicky zablokovány a bude mít po legraci! Z jeho a vašich pitomých žvástů mám akorát legraci, vy trapní hňupové!!!

+1 /-9 | 27.08.2024 16:08

Stanislav Komín

Jako právnk vím - je to uvedeno i v článku - že důkazy polygrafem by v řadě zemí soud ani nepřipustil, pokud by třeba někdy v budoucnu došlo k situaci, kdy by FIDE potrestala hráče pouze na základě toho, že detektor lži jej odhalil jako podvodníka, ten by se proti trestu mohl odvolat k soudu a téměř jistě by uspěl... 

+15 /-3 | 27.08.2024 10:03

lykan

Nespolehlivé detektory lži jsou nový stupeň paranoie. Místo presumpce neviny teď někteří budou chtít hráče dotlačit k tomu, aby dokazovali, že nepodváděli.

 

K detektoru lži důvěru nemám. Přijde mi ,že to jsou spíš detektory nervozity. Když budu v situaci, kdy budu vědět, že moje nervozita může způsobit, že budu označen za podvodníka a lháře, budu klidný, nebo nervózní?

+9 /-0 | 27.08.2024 16:29

lubomir1959

Souhlas, pane Lykane. Nevina se dokazuje velmi obtížně. Zejména tam, kde proti sobě stojí tvrzení proti tvrdzení a neexistuje žádný objektivní důkaz nebo svěděk. Soudy berou pouze důkazy, čísi pocity nebo dojmy nejsou důkazem, to jsem tvrdil v případě Niemanna, což další události a ostatně i názor Davida Navary jen potvrdil! Ze svého zaměstnání vím, jak jsou výsledky různých studií často poplatné zadavateli. Nejste sám, kdo detektoru lži nevěří. 

+1 /-4 | 27.08.2024 16:36

VojtaTelekes
No tykraso... To je článek. Každopádně lepší než napsat 3 slova o Sinquield cupu. Peťo Peťo...tak dobrou
+8 /-3 | 27.08.2024 08:47

Petr Koutný

Ahoj Vojto.  Nemám ambici tě přesvědčit o opaku. Ale mám ambici ti odpovědět. Nechávám pak na tobě, jestli mi porozumíš, nebo ne. Nejde se zavděčit všem a vlastně se o to ani nesnažíš, protože to nejde. Můžeš napsat o turnaji v Jeseníku, který zaujme spoustu lidí a můžeš napsat o turnaji v USA, který zaujme někoho jiného.  Stejně tak máš ME v Praze, turnaj ve Starém Městě, turnaj v Polsku. Do toho se ani nebavíme o turnaji v Německu, v Maďarsku, třeba na Slovensku. A do toho se ani nebavíme o jiných turnajích u nás i v cizině. Nejde psát o všem. Musíš si vždy vybrat prioritu, čemu se chcěš věnovat. Musíš tipnout, co tvé fanoušky a čtenáře může zajímat. Tady si asi rozumíme, i když vidímě svět jiným pohledem. Já viděl svět přes Jeseník, Polsko, Staré Město a Prahu a ty ho vidíš přes USA. To je v pořádku, nejde se zavděčit všem. Mě osobně Sinquield cup nezaujal víc, než tunaje, o kterých jsem psal. Dnešní článek byl plánován několik dní dopředu. Jsou dny, kdy toho máš tolik, že musíš dělat jiné věci. Můžu psát o knížce, můžu psát o turnaji,můžu psát o Akademii a nebo můžu psát o tom, že z pobočky, která má roční obrat 750 mil/kč mě vedení posílá 100km od domu do pobočky, která má roční obrat 3mld/Kč a mám tam dělat krizového manažéra. Můžu ti psát o tom, kolik je práce předat svojí práci jiným, nastavit stovky věcí a vyřídit si rodinný život a ve stejný čas se připravit na životní výzvu, která ti může změnit život. V takových situacích, potřebuješ priority. Souhlasím, že tě toto vůbec nemusí zajímat a je ti to jedno, protože jsi nedostal pár vět o Sinquield cupu. Přesto já jsem udělal to co v daný okamžik šlo a bylo možné. Závěrem, neumím vyhovět všem. 

+3 /-7 | 27.08.2024 13:20