Jak vyškolit Velmistra

12.05.2021 06:01 | Zprávy

Abhi Mishra vyhrál s tří bodovým náskokem uzavřený turnaj v Budapešti! Uhrál si ve dvanácti letech svojí druhou velmistrovskou normu podal výkon 2734! V posledním kole si s ním zahrál a nebo moc nezahrál i Vojtěch Plát.

Magnus Carlsen byl velmistrem ve 13. letech a Abhi Mishra má ve dvanácti letech už dvě velmistrovské normy! Brzy se můžou přepisovat dějiny a rekord Sergeje Karjakina ( velmistr ve dvanácti letech a sedm měsíců) bude přepsán novým jménem. 


Právě dohraný First Saturday měl jednu velkou hvězdu! Nejenomže Abhi vyhrál tento uzavřený turnaj, připsal 30 bodů, ale povolil svým soupeřům jen dvě remízy!


Player info

USA

NameMishra Abhimanyu
TitleIM
Starting rank9
Rating2424
Rating national0
Rating international2424
Performance rating2739
FIDE rtg +/-30,5
Points8
Rank1
FederationUSA
Ident-Number0
Fide-ID30920019
Year of birth2009

 

Rd.SNoNameRtgFEDPts.Res.Krtg+/-
12Souhardo Basak2359IND4,0
1
104,10
23GMPacher Milan2437SVK4,5
1
105,20
34FMPapp Levente2394HUN4,0
1
104,60
45GMCzebe Attila2389HUN3,5
1
104,50
56FMBodi Tibor2374HUN4,0
½
10-0,70
67GMFarago Ivan2340HUN3,0
1
103,80
78IMIssa Rafat2354JOR5,0
½
10-1,00
810FMSeemann Jakub2288POL4,0
1
103,20
91GMPlat Vojtech2556CZE5,0
1
106,80


Ještě víc neuvěřitelná je tabulka turnaje!  Vyhrát ve dvanácti letech uzavřený velmistrovský turnaj s náskokem 3 bodů je něco neskutečného!

Rk.SNo NamesexFEDRtgBdld TB1  TB2  TB3 RpKrtg+/-
19
IMMishra AbhimanyuUSA24248,032,500,027391030,5
28
IMIssa RafatJOR23545,021,250,024391010,1
31
GMPlat VojtechCZE25565,020,000,0241610-16,3
43
GMPacher MilanSVK24374,517,750,0238610-6,3
54
FMPapp LeventeHUN23944,018,250,0234810-5,6
66
FMBodi TiborHUN23744,017,750,0235020-5,4
72
Souhardo BasakIND23594,015,750,0235220-1,6
810
FMSeemann JakubPOL22884,015,500,023602017,4
95
GMCzebe AttilaHUN23893,514,750,0231210-9,7
107
GMFarago IvanHUN23403,012,000,0227210-7,9


Abhi a jeho otec, fotka z Budapeště z turnaje First Saturday

Jeho rodina investovala do talentu svého syna veškeré své úspory. Suma sumárům je to 200 000 USD, tedy pro našince něco málo přes pět miliónů. To jsou peníze, které investovala rodina. Neumím dohledat kolik peněz už vložili sponzoři a anonymní dárci! Ale vychovat budoucího špičkového hráče není levná záležitost! V tom je největší rozdíl mezi našimi talenty a těmi světovými. Umíte si představit, aby český dvanáctiletý kluk jel na tři měsíce do USA? Měl sebou po celou dobu dva špičkové velmistry a těm uměl zaplatit jeho manager veškeré výdaje a plat? V našich podmínkách je úspěch, když si takový talent zahraje turnaj v Pardubicích a nebo v Teplicích. To není nic proti organizátorům těchto skvělých turnajů! To je jen ukázka jaký je rozdíl v podpoře světových talentů a těch našich! A proč nevěřím tomu co říká náš šachový svaz, když říká že chce vychovat budoucího Mistra světa! 

Zpět k partii Abhi a Vojtěch Plát. Co říct? Abhi nedal Vojtovi šanci. Ale měl Vojta vůbec šanci? Měl nějaký český a nebo slovenský velmistr takovou podporu? Většina našich velmistrů vyrůstala s místními trenéry a pak tvrdou prací a tisíce hodinami tréninku došli k titulu velmistra. Na druhou stranu, právě o tom je Amerika. Americký sen se snil vždy lépe těm nejmladším, nejlepším a těm, kteří mají největší šanci. 

Tady nezbývá opravdu nic jiného než smeknout a obdivovat Abhiho rodinu. Ten první krok museli udělat rodiče a věřit tomuto snu. Investovat vše co máte a vsadit vše na jednu kartu. Můžu je obdivovat za odvahu toto udělat. Můžu je obdivovat za tolik víry ve svého syna. Možná vychovávají budoucího Mistra světa!


-
. kolo -

Fotografie jsou použité ze svolením organizátorů First Saturday.

Rozhovor s Abhim, najdete zde: http://www.nss.cz/rozhovor-se-svetovym-talentem---


Držím palce tomuto hráči ke splnění jeho snu. V našem rozhovoru nám řekl, že sní o tom, že bude jednou Mistrem světa! Sny jsou nejkrásnější, když se prožijí. 


Petr Koutný

105x 7670x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (105) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
paul07

ad VP + CaroKann: Díky za odpověd. Já jsem asi vyškolen spíše v tom klasičtějším pojetí šachů, kdy se prostě o výhodu bojovalo od prvních tahů a důrazněji :-). Tak díky za mini-intro do současného pohledu. 

 

+0 /-0 | 14.05.2021 13:09

Zmestabileho
MaX: Na Ukrajinu se mi cestovat určitě nechce. To už ta Budapešť je lepší destinace. A Vámi uváděné ceny jsou už z roku 1998? To už dnes nemá vypovídací hodnotu.
+0 /-0 | 13.05.2021 14:14

Harry Nelson Pillsbury

Je to turnaj hraný K.O. systémem, účastní se 16 hvězd ( snad jen José Cuenca není příliš známý ) . každý zápas se hraje na 12 partií ( pětiminutová bleskovka bez přidávaného času ), David Navara sice ze začátku prohrával, ale pak výsledek otočil, i na 1.b3 našel úspěšný protijed, jak ukázala 6.partie, celkově pak vyhrál 6,5 : 4,5 a postupuje dál, kde se utká zřejmě s vítězem duelu Howell - Van Foreest. 

+0 /-0 | 13.05.2021 13:57

JiH
+0 /-0 | 13.05.2021 13:29

MaX

12.05.2021 16:56 | Zmestabileho: 1998 3500 Kč za jeden bodík. Potřebuejte jich tak 6? + dnešní inflace x2,5?  To bude lepší si to uhrát na té Ukrajině.

+0 /-0 | 13.05.2021 13:18

Zmestabileho
No určitě je důležité, aby ta sestava na takový turnaj byla dobře vybraná, aby to prostě byla parta která ví o co jde, a aby tam někdo nedal své peníze a pak nedostal protiplnění (splněnou normu). V té Budapešti to asi mají zmáknuté dobře - je vidět že je tam zavedená parta hráčů v čele s Plátem, stejní hráči si dávají hned stejný turnaj, tohle asi bude fungovat. Ale zahrát si tu srandu doma mi přijde lepší/výhodnější.
+0 /-0 | 13.05.2021 08:18

Pavel Ch

S tím "cvakáním" na uzavřených turnajích to vychátzí z toho chess-byznysu.

To je jasné.

Nicméně, jsou výjimky, pořádat má spousty starostí a občas někdo odpadne na poslední chvíli. Oproti opnu potřebuješ přesně lidí. Tak sháníš, podbízíš se, když potřebuješ titulované, stojí Tě to moc, když kohokoliv, nabídneš ne úplně šílený vklad.

 

  Tak tu byla výzva pro hráče 2150 plus a 2350 plus na IM a IGM turnaj za "slušných" podmínek, nepřirážky ke vkladu. 

  Myslím, že byli přihlášeni naši mladí dříve, je dobře, že si zahrají Kuba (IGM turnaj), Jáchym IM turnaj, ode dneška, včetně Vojtovi, fanděmeczech flag 

+0 /-0 | 13.05.2021 07:58

Zmestabileho
giocozo: no zadarmo to nebude, to je jasné. Ale nemluvte o kapřících, nejde přece o žádné úplatky. Jsou to jen šachy :-).
+0 /-0 | 13.05.2021 07:51

giocozo
Zmestabileho - Asi je úplně jedno na jakou herní sílu se cítíte. Na FIDE stránkách se vám už roky práší na elo 2150, takže člověk nemusí být Einstein, aby pochopil, že ta výkonnost bez řádné praxe bude nižší. Nebudu vám brát iluze, ale cvakat budete právě za to elo 2150 a v uzavřené skupině budete cvakat výrazně. Ale, jak říkáte, vy na to finančně máte a nějaký sem tam vypuštěný kapřík pro vás také není problém. Tak hodně zdaru a brzy vítejte v klubu rychlokvašných IM ! ;)
+0 /-0 | 13.05.2021 07:44

Zmestabileho
giocozo: Moje výkonnost je výrazně silnější než 2150 jak uvádíte. Ostatně nahrát si u nás rating libovolné úrovně není problém - u nás se přece hrají se zápočtem na Fide rating i tzv. tréningové zápasy doma s kámošem, no a třeba Rausis si uhrál jiným způsobem skoro 2700 (kdyby hrál jen v ČR, tak dnes těch 2700 má). Nicméně na zisk IM bych přeci jenom potřeboval šikovného organizátora turnajů a samozřejmě peníze (to druhé už mám). Mám i určitou představu, jak by takový "turnaj" měl proběhnout. A bylo by ideální kdyby se hrálo v ČR, mohl by to tak i přikrýt náš šachový svaz a naši rozhodčí, tito se v dané problematice podle mě orientují a mají zkušenosti. Ale chce to osobu co to zmenežuje - a tady oslovuji jasně právě pana Pláta.
+0 /-0 | 13.05.2021 07:08

Pavel Capek

@03:25 | giocozo : Jobava a Raport  hráli asi nejzábavnější šachy. Bohužel v době, kdy šachu vládne zákopová válka a počítačová příprava téměř až do koncovky, je jejich styl bez šance. Myslím pochopitelně na top úrovni.

+0 /-0 | 13.05.2021 06:27

giocozo
VP - Jinak s tou organizací podobných turnajů samozřejmě dobrý nápad !
+0 /-0 | 13.05.2021 03:26

giocozo
VP - Ano, přiznejme si to otevřeně, Čigorin a Holandská jsou méněcenná zahájení, která nebude mít nikdo z absolutní špičky ve stabilním repertoáru.;) Vím, že jednou za čas to používá i Carlsen, ale to to...jednou za čas a navíc Carlsen může hrát opravdu všechno. :) Nimcovičku a Grünfelda schvaluji. V nějakém rozhovoru uvedl Topalov, že nevidí důvod proč by třeba hrál v prvním tahu 1.Jc3. Takovým tvrdošíjným propagátorem méněcenných zahájení byl Jobava, ale ten šachy nehraje pro peníze a všichni víme, jak jeho konfrontace s absolutní světovou špičkou dopadla, že ? :) Ale musím přiznat, že se na to hezky koukalo a navíc bylo velmi poučné sledovat, jak mu to jeden top hráč za druhým ,, nechával sežrat ".
+0 /-0 | 13.05.2021 03:25

giocozo
Zaplji - Mluvím o kombinaci 1. - d6 a 2. - Sg4. Poté už se hraje jen na dva výsledky.
+0 /-0 | 13.05.2021 03:14

giocozo
Zmestabileho - Vím, co pro vás titul znamená a vím zcela jistě, že vy si ten titul IM budete muset koupit. S výkonností 2150, kterou už také nemáte, si nikdy nemůžete vlastními silami ten titul uhrát. Sorry jako. Ale vím, že právě takové naivní hráče, jako jste vy, kteří si myslí, že na to mají, vítali organizátoři s otevřenou náručí, protože peníze od vás pokryly startovné pro hráče s velkým titulem.;)
+0 /-0 | 13.05.2021 03:07

Zmestabileho

:-).. géem bude za babku, rozumíš Ty? Zatím enem v búda pešti, ale potem bude i u nas! Tak! Právě jsem to řekl! 

+0 /-0 | 12.05.2021 21:39

sarmatam
pane čápe: co še ? ----- :-)
+0 /-0 | 12.05.2021 21:32

Pavel Capek

@20:22 | sarmatam  : Nemel a zažádej si o GM !  :-D

+0 /-0 | 12.05.2021 20:48

sarmatam
ví tomu zase dáváte kapáky tady,jj.......to sem zvjedavej jak tady toto u nás časem dopadne..... :-)
+0 /-0 | 12.05.2021 20:22

Zmestabileho

Pierre de Coubertin by už dávno v hrobě rotoval, kdyby pojal úmysl vnímat šachy jako olympijský sport :-).

Šachy jsou samozřejmě něco jiného (než olympijský sport). Mají poněkud jiné nastavení, kterému šachisté sami vesměs dobře rozumí. 

+0 /-0 | 12.05.2021 19:36

Pavel Capek

@19:05 | Zmestabileho : Tak v podstatě máte pravdu. Kapitalismus je přece založen na principu nabídky a poptávky !

A Pierre de Coubertin právě začal rotovat v hrobě ! laugh

+0 /-0 | 12.05.2021 19:26

Zmestabileho

Ad Pavel Čapek: Titul GM je vstupenkou do lepší společnosti. Že jeho nositel nikdy nehrál a ani přirozeně nebude hrát na úrovni 2500, to je v této souvislosti podružné. Ostatně se rozhlédněte aspoň v tom malém českém rybníčku - kolik je tady takových hráčů. Spousta. 

 

Myšlenka pana Pláta pořádat turnaje i u nás, za tímto účelem, mi přijde jednak jako dobrý byznys plán, a jednak to může podpořit a popularizovat šachy jako takové u nás. Šachy jako produkt kde je více titulovaných hráčů, se bude lépe prezentovat, a třeba i lépe prodávat.

+0 /-0 | 12.05.2021 19:05

Pavel Capek

@18:11 | HumphreyvanWeiden : A k čemu mu to bude, když bude salát s koupeným titulem velmistra ? Jak dlouho ho budou někam zvát, jako fackovacího panáka ?

+0 /-0 | 12.05.2021 18:52

Zmestabileho

VP - Prostějov není daleko, osobní schůzka je tedy možná. A tam bychom jistě bavili se otevřeněji a konkrétněji.

Nicméně mám za to, že problematika tzv. trhu s šachovými tituly je věcí známou, alespoň v obecné rovině, a nijak příliš nezakrývanou - viz probíhající turnaje v Budapešti. Takže je možné toto téma probírat i zde veřejně. Šachová komunita by mohla i zde se dozvědět jaksi veřejně bližší podmínky (zhruba za kolik, jak a kde), zvýšilo by to transparentnost a legitimitu, což je podle mě žádoucí. 

+0 /-0 | 12.05.2021 18:28

HumphreyvanWeiden

Jak to, že GM k ničemu není? Má zadarmo hotely a platí se mu jen za to, že se turnaje zúčastní. Pohodlný život.

+0 /-0 | 12.05.2021 18:11

Pavel Capek

Dvě věci. Vojto klobouček, jak zvládáš tuto diskuzi ! sad

A druhá. Jaký pocit má člověk z titulu, který si de fakto koupí ? A k čemu takový titul je, když ví, že v podstatě nic neumí ? A je jedno jestli jde o šachy, nebo plzeňská práva...

+0 /-0 | 12.05.2021 18:03

Zmestabileho

Ten Rausis to ale prostě přeháněl. Našinec je mnohem chytřejší - a tak nikdo další už u nás o titul nepřišel a při jisté míře rozumnosti a obezřetnosti snad ani v budoucnu nepřijde.

Moje úvaha je jasná - jednou získaný titul - ať už v Budapešti nebo třeba u Vás pane Pláte v Prostějově - už mi nikdo nevezme.

+0 /-0 | 12.05.2021 18:01

sarmatam
dobré počteníčko,jen tak dál.... diiik. :-)
+0 /-0 | 12.05.2021 18:01

Zmestabileho

Rausisovi že vzali titul GM?? To nevím. No to by byla ironie - jeden z mála hráčů u nás, co hrál šachy velmistrovské úrovně, a byl mu titul odebrán? :-)).

+0 /-0 | 12.05.2021 17:46

Zmestabileho

Slovo "velmistr", to zní fakt dobře.

+0 /-0 | 12.05.2021 17:37

Zmestabileho

Nebo už u nás vzali nějakému hráči titul IM nebo GM? Neznám takový případ... :-). A přitom úroveň hráčů u nás co mají tituly?... no každý to vidí :-). 

 

+0 /-0 | 12.05.2021 17:35

Zmestabileho

Přesně :-).

+0 /-0 | 12.05.2021 17:33

Zmestabileho

Tak zápas na ELO si samozřejmě můžu sehrát u nás kdykoliv s kýmkoliv, k tomu nepotřebuji zprostředkovatele, 2400 bych měl hned. Jde ale o titul - to je mnohem více. Mít titul u jména.

+0 /-0 | 12.05.2021 17:30

Zmestabileho

Uvažuju úplně stejně. Tituly jsou to, co se počítá, a po téhle službě bude poptávka, pokud se to ovšem nabídne v určité kvalitě.

+0 /-0 | 12.05.2021 17:27

Zmestabileho

Ohledně ceny - souhlasím s tím (i to předpokládám), že část provize půjde přímo Vám. 

+0 /-0 | 12.05.2021 17:20

Zmestabileho

OK :-)...  Tituly bych si asi jinak zkoušel zajistit v té Budapešti, ale jestli to opravdu chcete organizovat u nás v ČR, tak bych si na to počkal. Ostatně pořádat to u nás mi přijde jako super nápad - protože zrovna v ČR jsou mraky uschlých GM, u nás je spíš problém narazit na velmistra co není uschlé GMko :-). 

+0 /-0 | 12.05.2021 17:19

Zmestabileho

VP: Ale no tak, sám jste již leccos naznažil níže, a píšete že máte i úmysl nabízet tyto služby. Pokud jde o mě, zatím přirozeně mám zájem nejprve o titul IM. Hodilo by se mi proto vědět i kolik stojí GMko. Ale žádné podvody samozřejmě - férové a transparentní jednání předpokládám a požaduji. Jistě jsou na trhu profesionálové, kteří tuto službu nabízejí. U Vás pane Pláte - jsem snad na dobré adrese?

+0 /-0 | 12.05.2021 17:06

Zmestabileho

VP: A kolik stoji titul GM dnes? 

+0 /-0 | 12.05.2021 16:56

Zmestabileho

Ad VP: To tedy můžete pane Pláte přistoupit i k sofistikovanějšímu marketingu - nabízet to jako balíček - např. "poskytuji tři normy GM během třech týdnů", cena by byla potom vyšší (tedy opak množstevní slevy). 

+0 /-0 | 12.05.2021 16:48

Rio
@paul07 Generoval som si knihu otvorení a tiež ma prekvapilo, že Leela preferuje variant 1.e4 c6 2.Nf3 d5 3.d3 v CaroKanne (SF hrá 3. Nc3). Sem tam som videl podobné zjednodušenie aj v iných otovoreniach, ale toto bol extrém a zrejme vhodné iba pre GM hráčov, ktorí dokážu udržať tu jemnú prevahu. Ako ukázal VP vo svojej partii.
+0 /-0 | 12.05.2021 16:47

Petr Koutný

Zmestabileho - každý má stejné možnosti. Jestli si myslíte, že na to máte, pak si běžte zahrát tento turnaj. Možná Vám nepomůže ani životní bakšič a stejně normu GM neuděláte..:)

+0 /-0 | 12.05.2021 16:36

Zmestabileho

Ty turnaje v Budapešti jsou podařená taškařice... Po skončení turnaje hned hraje snad půlka stejných hráčů turnaj znova, aby si někdo uhrál normu. Šaškárna. Neplatí tu srandu pan otec od toho Mishry, aby kluk stihl udělat GM titul včas, a na jednom místě bez zbytečných nákladů na cestování? 

Plát by si mohl dát inzerát - "Za přiměřený bakšiš zajistím uhrání titulu GM. Zn. rychle a spolehlivě".

+0 /-0 | 12.05.2021 16:33

Magiland

po delší době článek s diskuzí, která se dá přečíst celá ... protože je k věci a zajímavá, děkuji všem přispěvatelům včetně VP.

+0 /-0 | 12.05.2021 16:16

paul07

ad VP: To s tím Caro-Kannem s d3, Jf3 a brzkou výměnou jste myslel vážně? Že je to skoro 1-0?  Ta pozice po osmém tahu je přece zcela vyrovnaná...? OK, výhodu máte možná v tom, že to dobře znáte (narozdíl od soupeře). Ale objektivně je to přece vyrovnání.

+0 /-0 | 12.05.2021 15:58

Zaplji
1....d6 neni menecenne zahajeni. Hráji to porad uz mnoho let a se solidnimi vysledky. Pred lety mne v Narodni lize stavely Havrice schvalne na cerne figury a drzel jsem remizy...Horsi je ze po 2...Jf6 a 3...e5 uz malokdo vymeni 4.dxe5 a 5.Dxd8 ale prejde do Philidora. Pokud to bily vi, dokaze se nachytat a stoji lepe. Ted uz radeji misto 4....Jbd7 zkousim 4...exd4 5...Sd7 a 6...Jc6 nez hrat obehrane varianty Philidora. Myslim, ze obcas d6, Jf6 a e5 zkousel jako moment prekvapeni i David Navara... Bez encyklopedickych znalosti se dnes sicilska a spanelska hraje cernymi fost spatne....
+0 /-0 | 12.05.2021 14:16

Petr Koutný

Jozokoumes  - Co mě zaráží a v tom bude moje odpověď, proč za pár let nebude mít Finěk s takovými hráči šanci je toto. Abhi letí z USA se dvěmi velmistry na minimálně měsíc do Maďarska a uhraje tam dvě normy GM. Finěk ať je to obrovský talent nemá podporu ani na to, aby dojel vlakem do Maďarska a vzal si sebou dva IM hráče jako trenéry a to ani na týden V tom vidím ten rozdíl. Talent je jedna věc, ale vychovat silného hráče stojí peníze. Tady utíká světová konkurence tak daleko, že za pár let budou úplně někde jinde. 

+0 /-0 | 12.05.2021 13:59

jozokoumes
Po přečtení tohoto článku a diskuze mi přijde, že malej Finěk je minimálně stejnej talent jako zde opěvovanej Abhi Mishra, když dosáhl úrovně, ve které je, ve skromných českých podmínkách!
+0 /-0 | 12.05.2021 13:35

Miroslav Grohalík

Šachy je hra chyb partii GM Vojty Pláta, kterou jsem si přehrál s tím mladým Indem byla vyrovnaná, Ind měl výhodu, že měl bílé figury rozhodl tam jeden slabší Vojtův tah Jd7-f8 až při konci bohužel Ind to dokázal využít. Mohlo to být opačně musím však uznat, že Indové jsou opravdu silní a nepříjemní hráči, proto je já vůbec nemusím a když s nimi mám hrát na internetu tak je ignoruji kvůli laggům a nefér hraní. Na druhou stranu mladý Ind nic nepředvedl  jenom využil jednu nepřesnost. Tak to v šachových partiích bývá.

+0 /-0 | 12.05.2021 12:32

giocozo
Vojta tak slabý, jako se jevil v této konkrétní partii rozhodně není. Pokud ale neudělá nic se svými méněcennými zahájeními, tak s těmito hráči bude vždy bojovat o holý život. A vo vo vo tom to je.
+0 /-0 | 12.05.2021 12:12

xdavx x
Taky bych nehodnotil VPlata nějak přísně. Jestli ten Ind bude mít za pár let ambice hrát na úrovni 2700 tak to přeci není nic, co by se muselo řešit. Dost bych se ale ohradil proti názoru na Karjakina. Dostal se k zápasu o Mistra světa. Tím přece ukázal že svůj talent neproflakal ale využil.
+0 /-0 | 12.05.2021 11:58

Zmestabileho
Plát je vyčpělý GM, který již výkonností pouze stagnuje. To jak si ho Mishra vodí je toho jen takovou příznačnou ukázkou... Vždyť i na tomhle turnaji podívejte se na ostatní partie, co hraje Plát za slabotu. Ono za vše mluví už ten samotný fakt, že se Plát těchto turnajů vůbec zúčastňuje - nechá si zaplatit za to aby si kluci mohli uhrát normy.
+0 /-0 | 12.05.2021 11:53

Miroslav Grohalík

Nechejme stranou etnikum, teď, jak debatujeme konkrétně ciki333 napadlo mě, využívaní jak uvádí Ciki333 rejstříku zahájení. Samozřejmě na GM úrovni to určitě nejde, ale na amatérské úrovni mít ve svém rejstříku jenom minimum cca 1 za bílé a 1 za černé zahájení vypracované k dokonalosti zajímalo by jestli by tato úroveň měla šanci  proti amatérským šachistům. Mnozí šachisté se biflují mnoho variant od různých zahájení a třeba neznají ani význam a myšlenku. Tah za černé 1.d6 je univerzální na vše proto jsem ho tak obhajoval. Jak uvádí Ciki333 je pravda, že je to pasívní a stísněné, přesto je pevné a pokud šachista rozumí myšlence není vůbe špatné. Na GM úrovni tam jsou parametry jiné si myslím. Na nejvyšší úrovni nevidíme některé zahájení skoro vůbec. Za bílé bych myslel, že jsou univerzální tzv. ,,domky" popř. londýnský systém za černé právě tah d6. Nevím co na to ostatní, přesto největší obdiv a tohle je u mě KING je ten hráč co v bleskovce na online turnaji tuším, že je to Metelescum Bleskum pod patronou Petra Koutného - Robert a Petr Šachy hraje hráč, který hraje první tahy f3,Kf2, nebo f6, Kf7 a dokáže stím vyhrávat. Víme, že je to GM. To je právě ono improvizovat co není v učebnicích zahájení a umět s tím vítězit to má u mě velký obdiv. Jsou to sice  bleskovky přesto dnes už silní hráči dokáží hrát kvalitně bez chyb i v těchto blickách možná je to námět na to, aby se krátil čas na šachovou partii, aby se skloubili 2 faktory šachy a čas a z partie se stala zajímavá podívaná než nuda ve které čas hraje minimální roli mám na mysli vážné partie. To už je jedno tohle je otázka budoucnosti možná to někdy tak bude, že čas u vážné partie bude zkrácen na velmi malý úsek.  

+0 /-0 | 12.05.2021 11:38

Pavel Ch

Co/kdo/ a hlavně konkrétně čím způsobilo/l raketový nárůst vzestup mládeže v Indii ???

Už jsem to kdysi dávno psal....

+0 /-0 | 12.05.2021 11:00

ciki333

12.05.2021 10:07 | Miroslav Grohalík

Jsem Zdeněk Čekal (ciki333) a výtku na Vojtu ohledně 1...d7-d6 jsem myslel zpola žertem.

Imho Philidor, či Lion Defense vedou za černého do stísněných, pasivních pozic, kde maximem je 1/2 bodu. Ale šachy jsem neviděl tři týdny, tak mě, prosím, berte s rezervou. Zpět ke GM Plátovi...Jsem oproti němu čučkař, malé bezvýznamné nic, ale několikrát jsem ho vyzýval, aby rozšířil rejstřík zahájení za černé. Mladý Ind využil Vojtovy slabiny, dobře se na partii připravil a po zásluze zvítězil. Problém GM Pláta spočívá v tom, že je líný jako veš a nerad "piluje", či rozšiřuje varianty. Tento nedostatek (úzký repertoár) ho stojí nějaké ty bodíky, čelí-li TOP hráčům.

+0 /-0 | 12.05.2021 10:26

Petr Koutný

Miroslave děkuji za komentář. Vojta Plát má s tímto hráčem skóre 0,5-2,5. Můžu souhlasit s Cikim, že na této úrovni je to zahájení co hrál Vojta už dost těžké udržet. Možná to je i ten důvod, proč jej nikdo ze světové špičky nehraje. Samozřejmě souhlasím s Vámi, když říkáte že bude super sledovat české hráče. Určitě je budeme sledovat. Nicméně tohoto hráče v těchto dnech sleduje velká část světového šachu, protože je blízko překonání rekordu. To vždy láká. Z dalších důvodů proč jsme psali o tomto hráči jsou třeta tyto: Máme dobré vztahy s organizátorem tohoto turnaje a chtěli jsme pomoct s propagací jeho turnaje u nás. Na tomto turnaji hrál český reprezentant. A samozřejmě tato partie byla už dopředu zajímavá a měli jsme v plánu o ní psát. Když se podíváte zpětně, pak tyto poslední články měly nit. Informace o turnaji, rozhovor a tento článek. Tak nějak chceme informovat o turnaji, který si tipneme jako zajímavý pro diváky a fanoušky. Děkuji za komentář. 

+0 /-0 | 12.05.2021 10:19

Miroslav Grohalík

Pane Koutný, chápu, že jste solidární ke všem šachistům na světě, což je Váš osobní názor a jejich asi většina. Nicméně jsou i tací, kteří nemusí některé šachisty z jiných zemí, jako jsem já a raději bych uvítal reklamu na naše mladé české, moravské, slovenské šachisty než nějaké slušněji řečeno indické hráče. Nejsem sluníčkář, jak mnozí šachisté volím zásadně ekonomickou stranu TOP 09. Vojtovi Plátovi nevyšla partie pořád je to TOP hráč, kterému indický hráč nesahá ani po paty. Zahájení za černé 1. d6 (Philidor, Lví zahájení) je výborné nevím proč někdo tohle kritizuje. Je třeba si uvědomit, že v šachové partii má vždy od začátku bílý malinkou výhodu ohledně barev. Nesouhlasím s názorem diskutujícího s nickem Ciki 333, který tento tah kritizuje. Jestli je to Zdeněk Čekal tak to mě od něho moc názor mrzí on patří mezi velmi kvalitní šachisty. Škoda, rozhodně bych zde opravdu nevyzdvihoval mladé Indické hráče ti co hrají na různých online šachových stránek tak s těmi prodlevy či odpojování jsou opravdu profíci, podle mě je to nefér.

+0 /-0 | 12.05.2021 10:07

Robert Cvek
ciki: " raketový růst je vykoupen ztrátou dětství" doporučuji film Magnus z r.2016, nebo zde info: https://www.csfd.cz/film/433239-magnus/recenze/
+0 /-0 | 12.05.2021 10:00

Petr Koutný

Ciki souhlas. Myslím že Abhi nechodí ani do školy a vše vsadil na jednu kartu. Asu se mu to vyplatí a dokáže se pár let živit touto hrou a možná při troše štěstí o docela dobře. Ale přesně jak píšeš, je vždy otázka jestli ta cena není příliš vysoká. I když dělá co ho baví a co má rád! Někdo si naopak užije dětství a pak dělá celý život práci, kterou nemá rád. Člověk nikdy neví co je lepší. Každý má svojí cestu a je jen na něm, až kam ve svém životě dojde a jestli nakonec dojde, tam kam snil. Vzpomínám si na jeden rozhovor myslím s Kasparovem, kterého se ptali na to, jaké to jsou pocity být Místrem světa. On řekl smutné...protože nemá už o čem dál snít..:) 

+0 /-0 | 12.05.2021 09:56

ciki333

Vidím u těch prodigy jeden negativní aspekt. Málokdo z obdivovatelů si uvědomuje, že raketový růst je vykoupen ztrátou dětství. Místo toho, aby se chlapec honil s vrstevníky za mičudou, sedí osm hodin na zadku, čumí na monitor a cpe do hlavy varianty. To vše s nejistým výsledkem a bez záruky, že za pět, či deset let jeho rating překmitne 2700+ a šachem se jako profík uživí, případně zabezpečí na stáří. Asi celá ta strastiplná cesta si žádá ambiciózní, dobře situované rodiče a ctižádostivé dítě, které už v deseti letech věku ví, čeho chce v životě dosáhnout.

+0 /-0 | 12.05.2021 09:52

Petr Koutný

Miroslave - smazal jsem Vás komentář, protože byl za hranou. Nevidím jediný důvod urážet jiný národ. Nevidím jediný důvod, proč by nešel napsat názor bez urážky někoho jiného. Zkuste to třeba ještě jednou a lépe a nebo když to nepůjde, pak radši vůbec. Děkuji Petr Koutný

+0 /-0 | 12.05.2021 09:45

Pavel Ch

Tak sorry, tento pořadatel dělá jen tento jeden seriálek, vyhlášená velkovýrobna titulů v Maďarsku je spojena s jiným místem a jiným jménem.   

Jinak krom, že Kuba Kůsa hraje GM turnaj od zítra, v IM startuje Jáchym Němec.

+0 /-0 | 12.05.2021 09:41

Pavel Ch

ad Max

Tyto maďarské turnaje spojené se jménem zakladatele jsou tím vyhlášeny. Více než čtvrstoletí. Titulovaní dostanou za účast prachy a kandidáti o normy platí školné. Je to tvrdý chess-byznys a samozřejmě on z tohoto koloběhu finančně žije. Občas jsou ti titulovaní hodní na ty zájemce o normy, občas se něco utrousí, "toho neporážej". To samozřejmě není případ malého talenta, ten to nepotřebuje.

 Ale to je ve všech uzavřených turnajích, ale v Maďarsku to šéf těchto turnajů dotáhl, Maxi, do maximawink.  

+0 /-0 | 12.05.2021 09:09

Lubino

To hodnocení Vojtova výkonu je příliš přísné, prostě hrál se skvělým šachistou (perfo v turnaji 2739), o kterém ještě mnoho uslyšíme. Další týden (třeba bílejma) už to bude jiný kafe. Z jedné partie bych nedělal závěry o vyšpělé kariéře apod. Ještě je otázkou, zda mladý klučina někde neustrne, pamatujete na malého Puranika kdysi ? A dnes je již jen průměrný velmistr. 

+0 /-0 | 12.05.2021 09:07

MaX

Pavel Ch: no to se krásně honí normy

+0 /-0 | 12.05.2021 08:55

Robert Cvek
Díky Pavle za info!
+0 /-0 | 12.05.2021 08:45

Pavel Ch

Psal jsem současně s Robertem, jj, 21.5. to končí, tak už zítra zas začínaj,

startovka

+0 /-0 | 12.05.2021 08:43

MaX

Tak to já jsem naopak klidný. Pokaždé je tady nějaký náctiletý GM viz. Karjakin o kterém se také psalo podobně. Pak se píše o zázračných dvacetiletých viz. Duda a zatím ty nejlepší šachy Fishera, Kasparova, Topalova apod. dorostl pouze Carlsen a Caruana. Chleba se bude lámat teprve za deset let a to zase bude nějaké nové prodigy, talent, supertalent, jistý nový mistr světa…

+0 /-0 | 12.05.2021 08:40

Pavel Ch

Vojta i Abhi pokračují dál, utkají se počtvrté

a k tomu ve velmistrovském uzavřeném turnaji

i mladý Jakub Kůsaczech flagyes.

 

Už za týden, fanoušci se maj nač těšit.

+0 /-0 | 12.05.2021 08:39

Robert Cvek
...čekal jsem nějaké taktické výboje, třeba jak hraje AF. Ale on hraje strategicky a pozičně vysoko nad úroveň hráče nad 2500. Z toho hlediska ho vidím jako skutečně velkého adepta světového šachu. Jsem velmi zvědav jak se mu bude dařit na dalším gm turnaji, myslím, že je ve čtvrtek start.
+0 /-0 | 12.05.2021 08:39

Robert Cvek
Pozoruhodné je, jakým hraje stylem. On hraje (na svůj vek) skvěle strategicky a pozičně. Dokáže také pomalu škrtit své soupeře. Třeba to jak porazil Vojtu nebo Atillu Czebeho dělá velký dojem. Až nyní jsem viděl tu první prohru VP. Tam také obdivuhodně strategicky zvládl náročnou pozici. Za mne neuvěřitelné...
+0 /-0 | 12.05.2021 08:36

Playboy

Přestřelené prognózy mladých jsou ve sportu obecně a i v šachcách dosti časté.

Podívejme se na aktuální světové naděje a jejich stagnaci jako např: Gukesh, Nihal Sarin, Praggnanandhaa, Abdusattorov atd. Dostat se na určitou hranici je vždy snažší, než se posunout výše. Nebo např Wei Yi, jaká to byla megahvězda a super talent.

Jinak Karjakin měl ve 12 letech elo 2527, což si nejsem jistý, jestli to Mishra zvládne a to ještě v době, kdy šachové programy nebyly na takové úrovni jako dnes.

Pozor na přehnané předpovědi.

Jenom pro představu: Aktuální 100. hráč Ruska by byl u nás na 13. pozici v žebříčku, asi takový rozdíl mezi našimi a světovými hráči.

 

 

+0 /-0 | 12.05.2021 08:31

ciki333

12.05.2021 08:15 | Petr Koutný

Petře, sice sílí každým dnem, jako upír, ale Vojta hrál pasivně. Dost mu to ulehčil.

 

+0 /-0 | 12.05.2021 08:17

ciki333

Až se, Vojto, rozehraješ, odpůlíš ho. Ale včera to byla bída, sorry jako.

+0 /-0 | 12.05.2021 08:15

Petr Koutný

Ciki, jenomže Abhi měl v dubnu 2370 a dnes v květnu live atakuje 2500:) A ani se neptám, kde bde koncem tohoto roku...ale 2600 by tam mohlo svítit...neuvěřitelné. Protože nastupuje neuěřitelná generace šachistů, tak se možná budeme brzy loučit s "Dinosaury "  a nastoupí tito hráči...Když Abhi hraje takto ve dvanácti, jak bude hrát ve dvaceti? 

+0 /-0 | 12.05.2021 08:15

ciki333

Celkové skóre, Mishra Abhimanyu vs. Vojta Plát 2:0

+0 /-0 | 12.05.2021 08:12

ciki333

Will he break the world record? | ChessBase

Koukám, že s ním Vojta prohrál i v dubnu. Bílými kameny.

+0 /-0 | 12.05.2021 08:10

Petr Koutný

Ciki, z pohledu američana je 20 USD jedna návštěva KFC, 100 USD je možná jedna návštěva jendoho zápasu na NHL. Skoro bych řekl že je to pro ně stovka...je to trochu víc než pro nás stovka, ale pro američana dát 100 USD není žádný problém. Kolik je dnes vstupenka na dobrý koncert? Bude to přes tisícovku určitě, možná přes dva tisíce...? Dobrý fotbal už taky jde lupen na tisícovku. S rodinou do ZOO je taky tisícovka bez obědu. Tím chci říct, že dát někomu 100USD ( cca 2200  kč) je jen otázka jestli si odpustím jednou dobrý koncert a nebo ne  anebo podpořím světového talenta...Jak mi to říkal ředitel....brambora k bramboře a uno ( uno je auto, ale lepší je si říkat a milion ) na dvoře:) 

+0 /-0 | 12.05.2021 08:09

ciki333

1) Josh Sinanan donated $100

2) Sagar Shah donated $100

3) Eddy Tian donated $200 atd.

Ono to s tím financováním vlastní rodinou nebude tak horké. Spíše bych řekl, že ho dotuje celá Indie a další spřátelené asijské země.

PS. Zajímalo by mě, kdo z Čechů by vytáhl z vlastní šrajtofle $100  a zasponzoroval Vaška Fiňka.

+0 /-0 | 12.05.2021 08:05

Petr Koutný

Vyšel rozhovor na chessbase, vložím sem odkaz a tam píše jeho otec toto: We have spent in the range of US $200,000 and almost run out of savings. 

Will he break the world record? | ChessBase

Zajímavé je i fundrising kde vybírá 14 000 USD a už má skoro 7 tis USD vybráno. Ta doba, kdy se hráč sám vypracoval na špičkového velmistra je dnes pryč. Bez peněz nejde být špičkovým hráčem. 

+0 /-0 | 12.05.2021 07:50

ciki333

Vojta doplatil na úzký repertoár černými. Hrát pouze a jen 1...d7-d6 považuji za projev naivity smíchané s leností. Dobrý hráč ví, že pěšcem se má chodit v zahájení o dvě pole dopředu. c6, d6, e6 hrají žabaři (promiňte pane Cveku, ale je to tak). Překvapilo mě i to, že dvanáctiletému děcku stačilo pouhých 26.tahů na to, aby renomovaného velmistra Pláta deklasoval. Toto nebyla prohra, ale debakl se vším všudy. Jakoby Vojtu po roční pauze vynucené pandémií opustil cit pro pozici. Kupříkladu tah jezcem na pole "h5"...Co tam kůň pohledával, neví možná ani GM Plát. Dvěma slovy, děs a běs. Budu doufat, že se Vojta postupně rozehraje a získá zpět ztracenou formu.

+0 /-0 | 12.05.2021 07:41

tsonga6
su turnaje, ked cloveku vyjde všetko na čo siahne (povedzme Caruana Sinquefield Cup, 7 bodov po 7 kole). O to motivujucejšie, ked sa to podarí v takom mladom veku. 3. miesto Vojtu plata je podla mna dobry vysledok a drzim mu palce do buducna
+0 /-0 | 12.05.2021 07:36

Zmestabileho

Mishra vyškolil Pláta opravdu ukázkově. Prostorová převaha bílého - ovládnutí středu - ovládnutí pole d5 - vytvoření volňáska na dámském křídle - a je to 1-0. Černý byl strategicky čistě přehrán, Plát celou partii jen přihlížel jak to bílý hraje.

 

Bezduchá hra našeho GM a kdysi velkého talentu v ostrém kontrastu s hrou 12 letého dítěte. Plátův šachový příběh je ale v mnohém nakonec u našich hráčů příznačný - herní stagnace, zaostávání, vyčpělá šachová kariéra.

+0 /-0 | 12.05.2021 06:42