Co řekl Kramnik o válce na Ukrajině?

24.05.2023 06:00 | Zahraniční zprávy

Zatímco řada ruských šachových mistrů veřejně vyslovila nesouhlas s ruskou agresí na Ukrajině, někteří jako například Vladimír Kramnik doposud mlčeli.

Tento rozhovor připravil Martin Breutigam a vyšel na ChessBase News. Věříme, že tento volný překlad zaujme čtenáře našeho serveru a patří na tyto stránky. Válka na Ukrajině se dotýká přímo, či nepřímo každého z nás. Každý z nás má na ní svůj názor a svůj pohled a může být zajímavé si přečíst názory 14. mistra světa v šachu. 

Tady jsou moje dvě původní otázky a Kramnikovy odpovědi.

Otázka 1: Jaké (šachové) projekty nebo plány v současné době sledujete?

Kramnik: Dělám spoustu věcí, mimo jiné nahrávám nový kurz o šachu, právě jsem vydal vzdělávací šachovou aplikaci pro děti, kterou si každý může stáhnout z webu, další věci. 

Otázka 2: Pokud jsem to nepřehlédl, nezaujali jste dosud veřejný postoj k ruské válce proti Ukrajině. Na rozdíl od některých vašich kolegů. Proč jste ještě nezformulovali stanovisko?


Kramnik: Nepoužívám sociální sítě, nejsem zvyklý se obecně veřejně vyjadřovat a vlastně jste první novinář, který mi tuto otázku položil.

Pokud chcete znát můj názor na toto, mohu je zde popsat. Jsem proti VŠEM válkám A PRIORI bez výjimky, ale nevidím moc smysl ve veřejném vyjadřování této zjevné myšlenky. Kromě hledání veřejného potlesku.

Bohužel vidím, že na rozdíl od slov, ve skutečnosti jen velmi málo politiků nebo osobností veřejného života vynakládá SKUTEČNÉ úsilí to nějak ZASTAVIT. Naopak tyto výroky podle mě často jen přilévají olej do ohně, vyvolávají mezi lidmi ještě větší konfrontaci a nenávist...

V médiích je v dnešní době spousta demagogie a „správných slov“, ale já se raději snažím pomoci některým lidem, kteří v těchto těžkých časech pomoc potřebují, bez ohledu na to, jaké jsou národnosti. A doufat, že všichni konečně začnou diskutovat o tom, co lze prakticky UDĚLAT, abychom našli způsoby, jak zastavit válku.

Silně podezřívám, že mnoho (samozřejmě, nenechte se mýlit, upřímných lidí je dost, ale stále menšina) veřejných „aktivistů“ ve skutečnosti jen využívá této dramatické situace ke své vlastní hrdosti (hlavně k pocitu na „pravé straně“ a aby se zalíbily veřejnosti), protože jen málo z nich jde dál než ke slovům. Nebo se hluboce zamyslete nad možnými důsledky jejich návrhů učiněných z jejich „morálně oprávněného hněvu“.

Další věc, která mě nutí takto uvažovat, je, že většinu z nich jsem nějak neslyšel předtím, než vyjádřili znepokojení nad stovkami tisíc obětí během nedávných velkých válek, jako je Irák, Sýrie, abychom jmenovali jen některé. A někteří dokonce tyto války veřejně podporovali. Promiň, ale nevěřím na "selektivní humanismus"...

Jsem napůl ruského a napůl ukrajinského původu, v obou zemích mám příbuzné a přátele, kterým se snažím pomáhat, jak jen mohu, a to je pro mě velmi osobní. Věřím, že skutečnou agendou je nyní soustředit se na hledání způsobů, jak zastavit tuto válku, spíše než na „hon na čarodějnice“. A ani na vteřinu nevěřím, že to nejde nijak udělat. Jak říká staré přísloví, když něco opravdu chceš, najdeš způsoby, jinak se snažíš najít výmluvy...

Nemám chuť se účastnit toho, co se už dávno stalo, podle mého názoru, veletrhem marnosti. Mnoho lidí již bylo za své výroky veřejně oceněno, ale to situaci nezlepšilo. Konfrontace stále pokračuje a bohužel se zhoršuje. S možnými důsledky globální 3. světové války pomalu, ale jistě směřujeme k tomuto sboru samozvaných „bojovníků za dobro“. Jaký je tedy smysl všech těchto prohlášení? Chcete-li vytvořit pěkný sebeobraz? Cítit se jako dobrý člověk? Nechávám na všech zájemcích, aby si zahráli tuto hru, ne můj šálek čaje, omlouvám se.

Svůj názor na tuto tragickou situaci vyjádřím, AŽ se tak rozhodnu, ale až tento prázdný jarmark marnosti a hon na čarodějnice, který mě, musím přiznat, docela zlobí, skončí. To je moje hlavní lidská pozice.

A ti, kteří se z nějakého neznámého důvodu rozhodli dát si právo soudit a odsuzovat každého, kdo se odváží zůstat stranou chóru prázdných řečí, si mohou nadále užívat své „morální nadřazenosti“, ale vyhrazuji si právo dělat a říkat to, co je v souladu s mými vnitřními lidskými hodnotami.

Nevěřím z výše uvedených důvodů a kvůli základním lidským a demokratickým principům (o kterých se domnívám, že jsou stále platné v každé situaci), že kdokoli má morální nebo jakékoli jiné právo ULOŽIT mně nebo komukoli jinému povinnost říkat něco, kdy a co preferuje.

Zatím budu dál něco DĚLAT, jak jen budu moct, a nechám „mluvčí“ mluvit a být na sebe hrdí.

Nechtěl jsem nikoho konkrétně urazit, ale doufám, že můj postoj je nyní jasný.

s pozdravem Vladimír Kramnik 

170x 9534x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (170) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Mira

To je neuvěřitelné, kolik se tady najde idiotů, kteří méně či více podporují agresivní Rusko a jeho vraždění na Ukrajině. Je to na blití. Kremloboti běžte bojovat a umírat za Rusko.

+18 /-8 | 24.05.2023 13:23

wp2t

2 Mira to je neuvěřitelné, kolik tady je soudruhů, kteří podporují kohokoliv kdo jim něco nakuká a všem ostatním kdo mají jiný názor oni jediní mají právo nadávat a udávat. Tak nějak po bruselsku. Takže Miroslave, jestliže ty mě posíláš do Ruska, tak já tě můžu rovnou poslat rovnou  do brusele a hádej podle jakého vzoru to je. 

+4 /-14 | 24.05.2023 16:49

Mira

Hádej wp2t, podle jakého vzoru to je. Zjevně jsi nevychodil 4. třídu základní školy. Ale to přece nevadí, takových šašků a soudruhů, jako je wp2t, je více.

+6 /-1 | 24.05.2023 18:26

wp2t

Kolik já mám tříd školy, střední školy a vysoké školy to bys ty multikulturátko hajnišovské nejspíš ani nespočítal. Hlavně jsem jsem zažil osmašedesátý na vlastní kůži a umím si z toho vyvodit závěry. 

+1 /-1 | 28.05.2023 11:30

Petr Koutný

Naprostý souhlas. Vždy když čtu ty Kremlole zde, vybaví se mi jak by reagovali  stejní lidé v roce 1939...Určitě by vítali  a možná i udávali. Jsme národ zbabělců, kteří když mohli bojovat za svojí svobodu tak se většinou vzdali a utekli. Když jiný národ má víc odvahy než jsme měli my, pak ještě tito lidé veřejně podporují ruské vrahy. Je mi z nich smutno. Ale je dobře že se tady odhalují, zrádce bude vždy jen zdrácem. 

+13 /-10 | 24.05.2023 15:37

wp2t

Je vidět, že to Fiala měl a ještě má dobře spočítané a chová se přesně podle hlášky z filmu : A teď si vás hoši koupím všechny. 

Podle mého názoru se takhle strašně v ČR nelhalo ani za Babiše a naposled jsem takový průjem lží a podvádění zažil, když byl členem vlády ještě Milouš Jakešů. 

Srovnejte předvolební sliby a skutečnost. Povězte, která jiná vláda si vzala půjčku, aby měla zlaťáčky na podporu Ukrajině. Zveřejněte, která jiná vláda se zaručila za půjčku Ukrajincům, když jim Evropská komise slíbila půjčku a oni si ve svém parlamentu odhlasovali, že to prvních pět let nebudou platit. Udejte prosím, která jiná vláda si kupuje podporu novinářů za státní peníze pod rouškou boje proti dezinformacím. 

Ve všech západních zemích je názor, že ve válce trpí lidé a je třeba mírových jednání naprosto legální a diskutuje se o tom nejen v tisku a ve vládních špičkách, ale i mezi lidmi. To je typické pro normalizované Česko, že se tady děje tohleto. Neuvěřitelné, to jsem si po revoluci nepomyslel, že to může zase takhle dopadnout. 

 

+3 /-2 | 28.05.2023 11:41

wp2t

 A speciálně pro PK: 

THEY CAME FIRST for the Communists, and I didn't speak up because I wasn't a Communist. THEN THEY CAME for the Jews, and I didn't speak up because I wasn't a Jew. THEN THEY CAME for the trade unionists, and I didn't speak up because I wasn't a trade unionist. THEN THEY CAME for the Catholics, and I didn’t speak up because I was a Protestant. THEN THEY CAME for me

and by that time no one was left to speak up.

 

Martina Niemöllera, 1946

+1 /-1 | 28.05.2023 11:44

pawel

Válka je svinstvo a svině jsou ti, kteří jsou na cizím území a vraždí tam místní lid.

Pochopitelně největší svině jejich velitel.

Ciki by mohl vypsat kurz, jestli vrchního velitele první dostanou Ukrajinci se spojenci nebo samotní "jeho" Rusové.

  Pokud chcete psát co bylo kde na světě dříve, tak si udělejte svůj post a tam si diskutujte třeba o dobytí Velkomoravské říše, abyste to vzali od Adama, to byste teda museli jít ještě zpět. Teď se řeší znásilňování, odtažení, zabíjení, dětí, žen a dalších lidí na ukrajinském území vetřelci.

 

https://www.sport.cz/clanek/bojove-sporty-dalsi-smutne-zpravy-z-ukrajiny-ruskym-utokum-podlehl-i-sampion-4233905#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=sport.sznhp.box&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

+4 /-1 | 26.05.2023 19:16

Semod
No, vona to válka není, vona to je pouze speciální vojenská oprace, která se trochu protahuje ... a odpověď proč tomu tak je se každý kdo nechce umřít úplně blbý dozví od zdejších zuřivých reportérů Bražiny, Čekala, Houžvy a sem tam i od méně aktivních fanoušků Vladimira Vladimiroviče.
+1 /-1 | 26.05.2023 22:17

xdavx x

Jak tak sleduju reakce byvaleho cekatale do sluzeb Verejne Bezpecnosti Semoda a multinicka blazna Kuzelku, docela si uvedomuju, jak to muselo byt v 68 blbe, pro lidi, kteri nesouhlasili s intervenci z drtive vetsiny ukrajinsko rumunskych vojsk na nasem uzemi... Dnes se Jana Bilak Cernochova postarala o opetovne vojenske zakladny ciziho statu na nasem uzemi, a tito blazni nejen ze slintaji blahem, ale jeste tem co s tim nesouhlasi nadavaji... Ja jen skutecne doufam, ze se to otoci a nebude to trvat 40 let, a tyhle vlastizradne zrudy zaplati. 

+2 /-7 | 25.05.2023 16:56

lykan

xdavx x: Jen upřesním, Rumunsko společně s Albánií se odmítlo invaze do Československa zúčastnit. (Albánie dokonce na protest vystoupila z Varšavské smlouvy, nicméně ta se akcí Varšavské smlouvy neúčastnila už řadu let.) Ukrajinců ovšem bylo mezi okupanty velké procento. Okupační síly, které tu zůstaly natrvalo, patřily k vojenským okruhům z Pobaltí, Běloruska a Ukrajiny.

+2 /-0 | 26.05.2023 02:18

Jirikovka@post.cz

Je třeba si uvědomit,že ani Ruský voják nebo voják jiné země,který byl vyslán v r.1968 do ČSR tam nešel z vlastní vůle a pro svoje potěšení,ale z rozkazu svého velitele a rozkazu tehdy nejvyšsího velitele Brežněva! Takže obyčejného vojáka vinit nelze,pokud tam nespáchal nějaký zločin!

+0 /-0 | 26.05.2023 09:18

Semod
Davide, opět sis mě spletl s tvým tatíkem ... Jablka nepadají daleko od stromu.
+6 /-3 | 25.05.2023 17:07

xdavx x

ja bych to shrnul

Pred rokem 2022 - Ukrajina, nejzkorumpovanejsi zeme Evropy prolezla nacky, s totalitnimi tendencemi, cenzurou, politickymi procesy, sikanujici a vrazdici sve ukrajinske mensiny, rozlezla Ukrajinska mafie po cele EU, pasaci, obchodnici s bilym masem, zlodeji aut, transit pres ukrajinu jen pres obrovske uplatky. Ukrajina, ktera vydira evropu neplacenim svych dluhu za odber plynu. 

Po roce 2022 - Fanaticti rusofobove vylezli z der ven a melou jen svou svatou mantru, Ukrajina, svata Ukrajina, demokraticka Ukrajina Slava aleluja hosana...

To se neda tohle... 

+9 /-13 | 24.05.2023 17:35

Poplácejmipůlky

Soucítím se slušnými šachisty, kteří tady musí číst zvratky ruského trolla s nickem xdavx x. Blijící smajlík.  

+3 /-5 | 25.05.2023 18:42

xdavx x

 co jsem napsal snad je lez? blit se da akorat z fanatickych klaunu po lobotomii jako jsi ty... nekteri totiz jeste pamet neztratili, ty opicaku.

+3 /-3 | 25.05.2023 20:15

Petr Koutný

Já bych to shrnul Davide, jsi kremlole a vidíš rudě a je to jen tvoje volba. Bohužel pro tebe, tvůj rudý sen se v naší zení nestane skutečností a tak ti nezbyde nic jiného, než tady rudě snít dalších deset let. Pěkné sny..

+4 /-4 | 25.05.2023 11:09

xdavx x

mistni bolsevicke, hystericke ukrajinske uderce trikrat slava :D

Ukrajinské státní firmy, specializované na mezinárodní zbrojní zakázky, dostaly v minulém ruce miliardy hřiven na základě smluv od tamního ministerstva obrany o dodání zbraní, ale zbraně nedodaly a část získaných peněz vyvedly do zahraničí. Ministerstvo obrany krajiny na ně letos podalo žaloby k soudu. Informuje o tom Ukrajinská pravda.

+1 /-2 | 25.05.2023 20:13

Petr Koutný

Podle mě zbabělý výrok Kramnika. Čekal jsem upřímně víc. Ale možná o tom to je, být v našem korektním světě neutrální má také své výhody. Já bych doplnil, že i nevýhody. Protože nevyzmezit se jasně proti zlu a mlčet, je jen z poloviny dobře a tedy z poloviny špatně. 

+15 /-13 | 24.05.2023 06:47

patmat
Toto ale nie je "mlčanie", ale "jemná" proruská propaganda, niektoré výroky ako z príručky pre proruských trolov.

"Mlčanie" by bolo, keby napríklad povedal, že sa k tomu nebude vyjadrovať.

Nepovedal ani, že je proti tejto konkrétnej vojne, lebo za také výroky sú "bežní" Rusi trestaní, či aj len za to, že to označia za "vojnu".

Nie je tam nič kritické voči Rusku, len voči všetkým ostatným a konkrétne aj voči tým, čo sa k tomu, na rozdiel od neho, zrozumiteľne vyjadrili.

+2 /-1 | 25.05.2023 10:19

wp2t

Podle mě je daleko větší zbabělost stát na straně jediné spravedlivé "demokratické většiny" a od všech ostatních vyžadovat to co chci slyšet.  To už jsme tady jednou zažili a mně tu minulost tato doba strašlivě začíná tu minulou etapu připomínat. 

+6 /-11 | 24.05.2023 10:28

Teofil Horáček

Každý slušný člověk ruskou agresi odsuzuje, naopak fašizující putinovci, dezoláti, nepřátelé západní demokracie a lumpenproletariát jsou na straně kremelského diktátora... 

+13 /-8 | 24.05.2023 10:38

Bucefalos
Kramnik má střízlivý pohled na věc . A chce být stranou té hysterie, která se kolem války na Ukrajině vytvořila. Jak sám píše, je Rusko -Ukrajnského původu a v obou zemí má své příbuzné a přátele. Je to velice osobní a citlivé pro něho. Konflikt na Ukrajině má složitou a dlouhou historii. Redukovat ho černobíle na Zlý Rusové a hodní Ukrajinci , nebo boj dobra se zlem je hloupé a spíše to vypovídá o stavu pisatele než o skutečném stavu věci. A Kramnik tohle ví.
+10 /-14 | 24.05.2023 08:42

Pilgrim

Strizlivy? Spise bojacny. Valka ma sveho agresora a sveho se braniciho. Ja myslim, ze je naprosto jasne, kdo je kdo. Rusum, zvlaste tem inteligentnim, se tezko priznava, ze jednaji jako ...píp. Kramnik je zde opakem Kasparova, doslova.

+11 /-3 | 24.05.2023 21:22

xdavx x

A ze ten branici uz se zcela otevrene priznava k fasismu to neni problem? Co nemecke tramove krize na ceske technice dodane na ukrajinu, pohoda? co hajlujici ukrajinci pred pravoslavnymi kostely, pohoda? co jmenovani praporu nazvem ukrofasisticke jednotky vrazdici za ww2 civilisty, pohoda? Co strelba do narodnostnich mensin, pohoda? 

+2 /-13 | 24.05.2023 21:29

Mira

Ty jsi ještě větší imbecil, než si všichni mysleli.

+9 /-6 | 24.05.2023 22:18

Antisvazák

Vidím to úplně stejně.

+7 /-6 | 24.05.2023 08:42

istr

Nejtemnější místa v pekle jsou vyhrazena těm, kdo si v časech mravní krize zachovávají neutralitu. /Dante/

+4 /-2 | 25.05.2023 11:23

xdavx x

tak ono asi zalezi od ktere doby se ta ktera krize pocita ze? ja videl ignoraci ukrajinskych zlocinu od roku 2014. to kazdej z dnesnich zlutomodrych rusofobnich sasku byl zalezlej.

+0 /-1 | 25.05.2023 16:26

Rubinus

Definice ruské propagandy (uvedený autor Tomáš Dvořák)

+3 /-4 | 25.05.2023 12:33

HumphreyvanWeiden
Tak to je dobrý, ruská propaganda zřejmě u nás není. Protože neznám nikoho, kdo by tvrdil, že Ukrajinci podporují LGBT . V tom jsou stejní jako ostatní východní národy, tedy Rusové, Čečenci nebo Poláci.
+2 /-2 | 25.05.2023 13:13

Petr Koutný

pěkný 

+1 /-3 | 25.05.2023 12:42

ciki333

Naposledy zareaguji na jednu obzvláště povedenou "perlu" z tvůrčí dílny Petra Koutného. Ten ve svém falešném moralizování postoval tuto "úvahu":

"Vždy když čtu ty Kremlole zde, vybaví se mi jak by reagovali  stejní lidé v roce 1939...Určitě by vítali  a možná i udávali. Jsme národ zbabělců, kteří když mohli bojovat za svojí svobodu tak se většinou vzdali a utekli. Když jiný národ má víc odvahy než jsme měli my, pak ještě tito lidé veřejně podporují ruské vrahy. Je mi z nich smutno. Ale je dobře že se tady odhalují, zrádce bude vždy jen zdrádcem."

Nu, zatím udávají názorové oponenty pouze havloidní kreatury aka Cemper, Kartous...Také jsme se "dočkali" politických vězňů. Ale k věci. Je od tebe nehorázná drzost soudit naše předky a nazývat je zbabělci. Národ čítající 9,5 mil obyvatel měl jakou šanci ubránit se wermachtu? 0,1%? Třikrát početnější Poláci to zkusili...Zahynulo jich 5 000 000 a kolo dějin ani nepřibrzdili. Jediné pozitivum "kdybychom to zkusili" by bylo, že bych si dnes s vysokou pravděpodobností nepřečetl tvé kydy plné demagogie, neb bychom se vůbec nenarodili. Také termín "zrádce" máš popletený. Zradila bruselská pětka, když podepsala smlouvu o "dočasném" pobytu vojsk USA na území ČR. A válka s Ruskem nehrozí...Co by ve vybrakované zemičce pohledávali? Vždyť nám nepatří ani ty roury na zemní plyn. A kdyby náhodou...Tak problém vyřeší 7 hypersonických raket kinžal s jadernými hlavicemi 5 kt TNT, cíl Stará Boleslav, Mošnov, Čáslav...

 

+6 /-12 | 24.05.2023 19:56

Remcik z Banika

Československo bylo na obranu dobře připraveno, bunkry a sami vojáci brečeli, že se museli vzdát, rozhodli politici. Takže jak by to dopadlo a jak by se to dál vyvinulo, třeba by někdo pomohl atd., je ve hvězdách.

+1 /-1 | 24.05.2023 20:13

Jirikovka@post.cz

Sami s Německem bychom válku jasně prohráli!  Bylo to víckrát probíráno na internetu! Vždy prohra! Pevnosti by nám byly k ničemu jako Francouzům byla k ničemu Maginotova linie!

+1 /-0 | 24.05.2023 21:39

ciki333

Petře, slyšel jsi někdy něco o Mnichovské dohodě? A dále:

"Hácha se pak opět vzchopil a znovu se Němcům postavil na odpor. Nakonec se však nechal zlomit. Tam, kde nepomohl Hitlerův řev, zabraly jiné výhrůžky. Stranou si ho odvedl klidný a usměvavý Hermann Göring a pověděl šokovanému Háchovi, že by mu bylo velmi líto, kdyby musel nechat vybombardovat krásnou, historickou Prahu..."

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2757539-hitler-rval-ale-goring-byl-dabel-pred-80-lety-hacha-vlozil-cesky-narod-do-rukou-vudce

PS. Ale dědové a pradědové dnešních havloidů nijak nestrádali...Lezli do nacistických prdelí se stejnou ochotou jako dnes jejich vnukové a pravnukové do těch amerických a eurounijních...

https://www.youtube.com/watch?v=jBEfysoqVvA&ab_channel=N%C3%A1rodn%C3%ADfilmov%C3%BDarchiv

+4 /-9 | 24.05.2023 20:25

xdavx x

Tady je porad z dilny Ceske televize, kdy jeste byla trochu normalni, o tom jak by to dopadlo, kdybychom se chteli branit nacistickemu Nemecku... Doporucuji pro vsechny naivni diskutery, kteri nasim predkum nadavaji do zbabelcu... Kdyby... jsme se v roce 1938 bránili - YouTube

+3 /-9 | 24.05.2023 21:21

Pilgrim

Kramnika jsem mel vzdy rad. Pusobi klidne, rozvazne. Ale tento rozhovor s nim na mne nepusobi moc dobre. Prijde mi, ze nema odvahu popsat veci pravymi jmeny a klickuje intelektualne jako zajic, hlavne nemit jasny nazor, aby na mne nekdo nemohl. Kasparov popsal veci jasne a pravdive. Na druhou stranu, ano, on zije v USA a muze si to dovolit. Vidavam videa z Ruska, kde se ptaji lidi, co si mysli o valce apod. Rada z nich vubec neodpovi, utece, ze strachu, co by s nimi bylo..

 

+3 /-1 | 24.05.2023 21:15

Poutnik

Výborný článek, který má potenciál vytvořit vášnivou diskusi... Kramnik vyjádřil svůj názor a kdo má povahu demokratickou, přijme jeho názor takový jaký je. 

+7 /-7 | 24.05.2023 07:48

Remcik z Banika

Měl jsi pravdu Poutníče, vášnivá diskuse se opravdu rozpoutala. A mimochodem, Poutníku, Poutník je výborné pivko z Pelhřimova, měli bychom se tam zajet podívat na to krematorium...

+4 /-0 | 24.05.2023 19:32

Poutnik

Dávám přednost víno kolego. Například rulandské šedé, suché. Debata se rozpoutala, jak jsem očekával, protože mnoho lidí, nejen zde, má problém akceptovat, že jiný člověk může mít jiný pohled na věc. Ve své jednoduchosti pak každého, kdo má rozdílný pohled začnou napadat...  

+2 /-0 | 24.05.2023 20:17

Remcik z Banika

To děláš dobře, kolego, po pivu roste pupek, vidím ho v zrcadle. A navíc, vínečko povznáší. A souhlasím s tebou, proto už se do těchto diskusí nezapojuji. 

+0 /-0 | 24.05.2023 20:26

Jirikovka@post.cz

Správný je výrok Kramnika ,že je proti všem válkám! Na Ukrajině Rusové vedou okupační válku! Za válku je odpovědný Putin ,který chtěl uchvátit Ukrajinu jako Krym a připojit k veliké Rusi! Přes 70% Rusů považuje rozpad SSSR za národní tragédii! Putin se ovšem spletl! Nepočítal s takovým odporem Ukrajinců,kteří vedou Vlasteneckou válku za svobodu své země! Nepočítal s pomocí demokratických zemí Ukrajině! Na Putina je vydán mezinárodní zatykač a zatknout ho mohou ve 130 zemí!

+6 /-11 | 24.05.2023 06:37

Antisvazák

Spousta Rusů Putina za prezidenta nechce, ale okolnostmi byli donucení ho volit. Putin nepotřebuje uchvátit Ukrajinu, jelikož Rusko má všeho dost a nějaká Ukrajina mu k ničemu nepomůže. Jen chtěl ty zkorumpovaný kašpary trochu převychovat. Možná si Ukrajinci a Ukrajinky rozmyslí, jak se mají chovat a že korupce a tak dále nemá v našem světě smysl. Na Ukrajině byli zvyklí na úplatky opravdu u čehokoliv, ale tady ti ukrajinští sráči tvrdě narazili a ještě narazí.

+5 /-15 | 24.05.2023 08:42

Sel Mar

(y) Tak tak. 

+0 /-6 | 24.05.2023 19:40

Jirikovka@post.cz

Antisvazák je velmi pomýlený! Putin je uchvatitel! Je jeden z Rusů,kteří berou rozpad SSSR za národní tragédii! Chtěl být slavný,chtěl být oslavován jak připojil další území k velké Rusi! Ale, že zavinil smrt tisíce Ruských vojâků,za to ho Ruské matky,kterým padli jejich synové na Ukrajině,ty ho oslavovat nebudou!

+7 /-2 | 24.05.2023 09:39

Mira

Snůška rádoby chytrých řečí, ale přitom plna keců. Pokud je proti ruské agresi, tak se nedivím, vzhledem k tomu, kde žije, že se drží zkrátka. Jinak je ten rozhovor, a použiji Kramnikův výraz, veletrhem marnosti.

+9 /-8 | 24.05.2023 07:50

igors
Kramnik žije dlhé roky v Švajčiarsku...
+2 /-0 | 24.05.2023 16:17

Mira

Žije na planetě Zemi, je ruským občanem, část rodiny má také v Rusku.

+4 /-1 | 24.05.2023 18:31

Šach

Jaký význam má to, že se někteří ruští šachoví profesionálové vymezují proti válce na Ukrajině, odsuzují ji, staví se proti Putinovi a kritizují ho? Jakou to má vypovídající hodnotu? Vůbec žádnou. Je to něco podobného, jako když u nás za minulého režimu lidé vstupovali do KSČ a při pohovorech souhlasili se vstupem vojsk Varšavské smlouvy v roce 1968, aby dostali, nebo si udrželi práci, kterou chtěli dělat. Mysleli si však a doma říkali něco jiného. Vnitřně ve skutečnosti tito lidé žádní komunisté nebyli a sovětskou okupaci odsuzovali. Ale jen doma. Stejně tak i současní ruští velmistři se musí vymezit proti Putinovi. Očekává se to od nich, aby mohli hrát na turnajích na západě. Jinak by dopadli jako Karjakin, který má zákaz. Přišli by o obživu. Jsou v situaci, že něco jiného říkají a něco jiného si myslí. Samozřejmě že ne všichni. Určitě jich však je hodně. Také si nemůžeme myslet, že všichni velmistři na západě jsou proti Putinovi. Není to tak, že všichni na západě ruský útok na Ukrajinu odsuzují. Je mnoho lidí i v západních zemích, kteří mají jiné názory, než ty hystericky protiruské. Kdybychom znali opravdové politické názory třeba Němců, mnoho závojů by spadlo. Určitě bychom se divili. Ruku na srdce. Pořadatelé šachových turnajů by dnes nemohli přijmout do turnaje ani Roberta Fischera, kvůli jeho veřejným antisemitským a antiamerickým názorům, propagaci Hitlerova Mein Kampf a schvalování útoku na WTC v New Yorku 11. září 2001. ("They're lying bastards. Jews were always lying bastards throughout their history. They're a filthy, dirty, disgusting, vile, criminal people." R. J. Fischer) ("I want to see the U.S. wiped out. Death to the U.S." R. J. Fischer) Pořádat mistrovství světa v hokeji, nebo šachový turnaj bez Rusů je nesmysl. Není samozřejmě jisté, že by zvítězili. Patří však k nejlepším a ostatní se tak lehce zbaví nepříjemné konkurence. Použití kolektivní viny je také špatné. Netahejme politiku do sportu, protože ten má lidi sbližovat. Kramnikova názoru si vážím. Rusko-ukrajinský konflikt není totiž černobílý a viník není jen na jedné straně. Rusové nemohou připustit, aby se Ukrajina stala členem NATO. Až to západní politici pochopí, konflikt skončí.

+7 /-14 | 24.05.2023 08:53

Petr Koutný
Proč si svobodný národ nemůže sám zvolit svůj osud? Proč by Ukrajina nemohla být v EU i NATO? Proč si Rusko myslí, že může mluvit za jiné země a rozhodovat za ně? A když je nějaká země neposlechne, tak ji napadne? To je šílené, to přeci nikdo nemůže myslet vážně?
+14 /-10 | 24.05.2023 09:16

Šach

Pane Koutný ani zahrádkář v zahrádkářské kolonii si nemůže na své zahrádce dělat, co chce. Když tam bude od rána do večera troubit na trumpetu, nebo pálit pneumatiky, tak mu soused jednou rozbije hubu. USA také nedovolily, aby si Sověti navezli zbraně na Kubu. Zrovna tak Rusové nedovolí, aby si USA udělaly na Krymu základnu. Je to těžké pochopit? Pro USA to tenkrát znamenalo vážné ohrožení země ze strany SSSR. Pro Rusko to nyní znamené ohrožení ze strany NATO. Co by asi dělaly USA, kdyby se k jejim hranicím neustále přibližoval nepřátelský vojenský pakt?

+9 /-16 | 24.05.2023 10:01

Mira

Podle Vás si tedy ruský záhradkář může dělat, co chce, ale ukrajinský nikoliv. Jste Kremlobot non plus ultra, styďte se.

+5 /-3 | 24.05.2023 18:30

Šach

Hodnocení slavných šachistů panem Koutným: Karpov - zaprodanec, Karjakin - tupec a Kramnik - zbabělec. A co čtvrté neslavné K? Koutný. Co je on, aby to končilo také na ...ec?

+1 /-8 | 24.05.2023 18:17

HumphreyvanWeiden

"Příčinou krize je morální bída." Tomáš Baťa

Prvním agresorem v ukrajinském konfliktu byla ukrajinská vláda, která napadla vlastní občany.

Nikdo ze západních "demokratů" to neodsoudil - a od této zrady západních principů se odvíjí všechny současné události na Ukrajině.

+3 /-12 | 24.05.2023 14:58

Petr Koutný

jediný ,kdo napadl občany bylo Rusko, když poslalo své vojáky, kteří neměli uniformy a tvářili se jako místní domobrana. Příklad - Krym, nebo Donbas...Nebo si snad někdo myslí, že by se pár lidí dokázalo bránit armádě tolik let? jediná cesta jak z toho ven je vymlátit ty komouše co nejdál a co nejví, takl aby už v tomto století nemohli nikomu škodit. 

+9 /-6 | 24.05.2023 15:31

HumphreyvanWeiden

Petře Koutný, pořád uhýbáte. To, že ukrajinská vláda napadla ukrajinské civilisty v Doněcku, je zdokumentovaný fakt. Byl to zločin nebo ne ? Stejně jste mi neodpověděl na otázku, zda George Bush ml. je válečný zločinec.

Když už jste morální superman, tak neuhýbejte před těmito otázkami.

+3 /-10 | 24.05.2023 17:29

ciki333

Uhýbá proto, protože o novodobé historii nemá sebemenší ánung. A havloidní tisk o vraždění ruského etnika na Donbasu přece nereferoval, tak to musí být fejk. A i kdyby nebyl, o nic nešlo...Umírali "špinaví RuSSáci." Nejen Vy, H.W., se dopouštíte klíčové chyby, "debatujete" s fanatiky a mrháte zbytečně energií a časem. Jehovistu také vyrazíte od domovních dveří bez slůvka vysvětlení. 

+2 /-12 | 24.05.2023 17:51

Jirikovka@post.cz

Jsem zvědav,co se v budoucnu bude psát v učebnicích dějepisu! Jak dlouho trvala Rusko Ukrajinská válka? Začala intervencí Rusů na Ukrajinu 24.2.2022 a skončila ??( Třeba Budapešťským mírem 1.10.2024!)

+2 /-6 | 24.05.2023 07:59

Antisvazák

Pro naivní hlupáky jako vy začala 24.2.2022. Nechtěl bych se bavit s vaším přihlouplým potomkem, kde by bylo jasné, po kom že to má...

+5 /-9 | 24.05.2023 08:39

Jirikovka@post.cz

Já jsem pro vás naivní hlupák,já si zas myslím o vás zda máte po psychické stránce zdravou hlavu!

+2 /-2 | 24.05.2023 09:51

wp2t

přesně takové pochybnosti o duševním zdraví vyjadřovali soudruzi komančtí a posílali své odpůrce na vyšetření a zavýrali je do ústavů. 

+0 /-4 | 24.05.2023 16:40

Poplácejmipůlky

Bláboly pana Kramnika. Mluví jak nějaký politik, mnoho slov o ničem, velice alibistické. Dost mě udivuje, kolik lidí zde zlehčuje nebo dokonce obhajuje ruské brutální běsnění na UA. A to jen kvůli rozmaru jednoho zakomplexovaného sociopata.

+8 /-2 | 24.05.2023 16:35

OldřichKuželka

Souhlasím s panem Koutným, Kramnik jako mnoho jiných nechce putinovskou agresi a ruské válečné zločiny odsoudit a místo toho jen opakuje všeobecné fráze typu "chcimír" a "jsem proti všem válkám", stejně jako whataboutismus. Právě tak jsou mimo komentáře v diskusi  (i když se jedná patrně o trolling), že Putin Ukrajinu prý nechtěl, samozřejmě, že ano, poněvadž je posedlý myšlenkou na připojení bývalých republik SSSR k Rusku a pokud by se mu povedlo na Ukrajině svrhnout demokraticky zvoleného prezidenta, jím dosazená loutková vláda by brzy následovala příklad Krymu a po "svobodném" referendu by Ukrajina jako samostatný stát zanikla...Takové byly představy Kremlu v únoru minulého roku, dopadlo to ovšem jinak a ruské impérium stojí na prahu katastrofy... 

 

 

 

 

 

 

 

+16 /-4 | 24.05.2023 09:06

Petr Koutný
Souhlasím. Parafráze s Hitlerem by Kramnik řekl, že je proti všem válkám a že chce mir. Jenomže mlčet je jednodušší, než se veřejně postavit zlu. Putin je v současnosti válečný zločinec a je odpovědný za tisíce mrtvých lidí. Kramnik mohl být víc odvážný. Škoda, čekal jsem od něj víc.
+13 /-7 | 24.05.2023 09:12