11 miliónu za mládež bez šachových titulů

08.11.2022 06:24 | Zprávy

Za poslední tři roky nemá ČR žádného nového velmistra. Talentovaní hráči nemají ani titul IM, ale ŠSČR to stálo skoro 11 mil Kč! Ano, 11 mil. Kč zaplatili všichni šachisté za to, že žádný český hráč do 20. let nemá titul GM, či IM.

Inspirací pro tento článek, byla tabulka nejlepších českých hráčů do 20. let. 

PořadíJménoRočníkKat.VTKlubFIDE Elo
1.Stalmach Richard2006H16FMBeskydská šachová škola z.s.2430
2.Finěk Václav2010H12FMŠK ZIKUDA Turnov, z.s.2404
3.Kůsa Jakub2005H18FMŠachový klub Moravská Slavia2374
4.Mládek Richard2002H20FMSlavia Kroměříž2374
5.Švanda Ondřej2003H20FMSlavia Kroměříž2356
6.Gnojek Petr2005H18FMBeskydská šachová škola z.s.2349
7.Němec Jáchym2008H14FMŠachový klub Moravská Slavia2341
8.Hrbek Štěpán2006H16FMInterchess z.s.2313
9.Vojta Jakub2005H18FM2222 ŠK Polabiny, z.s.2310
10.Stinka Jakub2003H20FMChess club Písek, z.s.2309

Z pvní desítky není nikdo hráčem s titulem GM či IM. Pohledem na roky minulé, tak většina z dnešních reprezentantů už v tomto věku měli titul IM, někteří GM.  Vzpomene si vlastně někdo na poslední tři české velmistry?  Jestli ne, pak tady je tabulka...

Thai Dai Van Nguyen12. prosince 20012018Česko Česko
Pavel Šimáček28. dubna 19792018Česko Česko
Vojtěch Plát19942017Česko Česko
Vítězslav Rašík19732017Česko Česko
Štěpán Žilka11. listopadu 19882014Česko Česko
Jan Bernášek31. května 19862013Česko Česko
Petr Neuman11. března 19782013Česko Česko
Jan Krejčí27. září 19922011Česko Česko
Martin Petr23. srpna 19882011Česko Česko
Vladimír Talla3. července 19732009Česko Česko

Už čtyři roky nemá naše země nového velmistra! Překvapivě druhým služebně nejmladším velmistrem je kapitán české reprezentace, který má 43 let. Vojtěch Plát je velmistrem už 5 let. Když se podíváte na tuto tabulku, pak jen Van je ještě dnes reprezentantem. Samozřejmě, Vojtěch Plát nebo Štěpán Žilka by mohli reprezentovat, kdyby to šlo a kdyby byl svět ještě v pořádku. 

Když se podíváte na Vana, pak je to jen další ukázka velmistra, který vyrostl více mimo systém, než díky našemu šachovému svazu. Přesto je tady až hříšná otázka a nebo otázky!

Každoročně ŠSČR sype milióny do talentované  mládeže. To máte scouting, reprezentanční trénéry, soustředění, krajská centra mládeže......Ano, podporujme mládež, ale opravdové talenty, né každé dítě, které umí tahat figurkami. Můžeme najit pro největší talenty špičkové zahraniční trenéry, podpořit je mnohem víc, když nebudeme podporovat děti, které nebudou nikdy špičkovými hráči. Ať se talent prosadí, ukáže jak moc umí na sobě pracovat a jak je výjimečný. Pak ho podpořme desetkrát víc. Bohužel to dnes nejde, protože systémově podporujeme tolik talentů, že nikdo z nich nemá dnes ani titul IM. 

Tak například....

  Za poslední tři roky zaplatil ŠSČR na podpoře talentované mládeže 10,8 mil Kč!                                                                                                                                           
 Krajská centra mládeže v roce 2021 stála: 850 tis Kč
 Motivační smlouvy s talenty v roce 2021 - 384 tis

Takže, investujeme skoro 11 mil.  Kč za tři roky a nemáme žádného nového hráče s titulem GM a IM?

Marek Vokáč mi říkával, že svaz není tady od vydělávání peněz, ale od utrácení. Souhlasím s Markem, přesto misky vah nemůžou být vychýlené směrem k mládeži na úkor ostatních šachistů, o kterých se říká, že nejsou prioritou svazu. Hlavní myšlenka ŠSČR, je ta, že má být svazem všech šachistů. Pakliže, se vedení rozhodne podporovat mládež, je to určitě správná věc, protože to je naše budoucnost, ale mělo by to být i s jistou mírou odpovědnosti. Ano, podporujme mládež, ale  řekněme si, co chceme dosáhnout! Chceme jenom utratit peníze? Chceme vychovat mistra světa? Chceme tady mít špičkové hráče? Chceme si vychovat budoucí reprezentanty? Nebo nám stačí to, že děti hrají šachy? Nepotřebujeme novou generaci reprezentantů? Pak i toto je volba, jen si to pojďme říct.  Protože druhá možnost, jde udělat výrazně levněji.

Je vždy otázka, jestli je lepší pro svaz sto dětí, kteří hrají šachy, nebo deset velmistrů, kteří budou pokračovat v generací Hráčků, Babulů, Navarů, Jansů, Hortů a dalších, kteří svými úspěchy lákají další mladé děti hrát šachy. Protože pak není potřeba tolik peněz dávat na jejich podporu. Můžeme víc podporovat oddíly, pořadatelé turnajů, šachové soutěže, seniory, reprezentaci nebo ženy. Všechno má svůj význam, výhody a nevýhody. Jenom si pojďme říct, co chceme za ty peníze dosáhnout. 

Je divné, je smutné, je nepochopitelné a můžu najít další slova, která se budou točit o české reprezentaci a naší mládeži, když napíši že podpoříme naši mládež, ale už nemáme na to, abychom našli v porovnání s částkou, kterou ročně investujeme do nich, pár drobných na to, aby nás reprezentovali opravdu ti nejlepší. To už nemluvím o seniorech, soutěžích družstev, kdy vítěz extraligy, vítězové prvních a druhých lig nemají opravdu od našeho svazu nic, ani korunu. 

Nemáme na to, abychom dobře zaplatili reprezentanty, kteří se vlastní prací vypracovali na GM hráče, kteří nás můžou reprezentovat na šachových Olympiádách. Ale máme 11 miliónu na mládež, která nemá ani titul IM?? Možná David Navara svými úspěchy za ty roky  přivedl víc mladých šachistů k šachům, než kolik svaz podpořil talentů. Bavím se o stovkách amatérských hráčů, kteří začali hrát šachy, když viděli pana Horta, Jansu, Hráčka, Babulu, Navaru hrát světové tunaje.... A v porovnání s tím, nikdo nedal tolik peněz do těchto hráčů, kolik svaz ročně dá na podporu talentů, kteří talenti nikdy nebyli a nebudou. 

Přidám pár čísel:

Lidi co o tom všem rozhodují, členové VV mají na odměnách 1 mil kč/ročně

(to píšu sem, protože tito lidé nesou odpovědnost za to, kam kráčí ŠSČR)

Mzdové náklady ŠSČR za poslední tři roky jsou 15,6 mil Kč!

( zaplatíme 15,6 mil Kč lidem, kteří říkají, že mládež je jejich priorita. Oni nasypou do mládeže 11 miliónů za tři roky a nikdo nenese odpovědnost za to, že nemáme za tyto peníze titulované hráče?? Jaký je jiný cíl, platit špičkové trenéry, pořádat reprezentační soustředění, podporovat české šachové talenty, když nemáme ani jednoho hráče s titulem IM?? Musí to stát pak tolik peněz?  )

A já se ptám: Když nás funkcionáři za jedno volební období stojí přes 15 mega, mládež skoro 11 mil. Kč, kde je nějaká odpovědnost za výsledky a za investované peníze?? Přeci nemůžu investovat milióny korun a nemít žádné výsledky??  Proč nemáme peníze na nejlepší hráče naší země a sypeme milióny korun každý rok do mládeže, která možná nemá na to, aby jednou hrála šachy profesionálně. 

Kdo nese odpovědnost za výsledky? Za tyto peníze? Kdo je odpovědný za to, že jsme zaplatili 11 mil Kč a nemáme za to ani jednoho IM talentovaného hráče??

Hodně jsem se bavil, když ještě žil, s Markem Vokáčem. Ten mi říkal, že na svazu byl největší boj, když se rozdělovala talentovaná mládež. Hlavním kritériem nebyla výkonnost hráče, ale jméno, kdo koho trénuje. Protože, ten člověk potom mohl čerpat peníze na své svěřence. A o to šlo a o to jde a nejde vůbec o děti.

Cvek, Robert: Bohužel v tomto měl Marek pravdu. Není to samozřejmě případ každého trenéra, ale obecně to pravda je.

Pak se dočtete, že reprezentant chtěl víc peněz za reprezentaci a vedení svazu to odmítne. Na Olympiádu nepošleme nejlepší hráče, ale stále dokola budeme platit milióny za mládež, které vlak už hodně ujel. 

Máme tolik talentů, že nám na ně nestačí peníze. Ale už nemáme dost peněz na to, abychom podpořili opravdové talenty, kteří nás můžou jednou reprezentovat. 

Pavel Šimáček jednou napsal, že za dva roky tady bude z těchto mladých kluků nová generace reprezentantů, kteří nahradí současné reprezentanty, kterým i některým z nich  je dnes už přes padesát let! Chápu, že koho chleba jíš, toho písničku zpívej, ale z hráčů, kteří do dvaceti let nemají titul IM, nevěřím, že budou jednou reprezentanti, kteří nahradí ty současné. Protože tito borci už měli v těchto letech tituly IM dávno splněné. 

Nakonec, jde jenom o peníze. 11 mil Kč za tři roky, bez odpovědnosti a výsledků, je něco, co si zaslouží opravdovou změnu, nebo reformu. 

Nebo kontrolu....nebo zamyšlení....kam ty peníze opravdu tečou. 

132x 9662x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (132) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
azvl

https://chess-results.com/tnr678934.aspx?lan=5&art=25&fedb=CZE&turdet=YES&flag=30

No teda nevím, ale nějaký progres v mládeži nevidím.

+0 /-0 | 13.11.2022 19:55

N. Očník

P. Koutný: co je myšleno tím, kdyby byl svět v pořádku? to jako kdyby lidé neměli povahové a osobnostní problémy? Nebo kdybychom mohli platit šachisty lépe než programátory? Nebo co přesně?

Podle mě svět v pořádku je.

+4 /-2 | 08.11.2022 18:29

Petr Koutný

Jestli je svaz řízen lidmi, kteří veřejně říkají, že senioři nejsou jejich priorita, kdy je úplně jedno, na jakém místě skončí reprezentace, kdy se zbourá reprezentace takovým způsobem, že hrajeme na olmypiádě s IM hráčem, kdy si dáváme granty po známostech tak, abychom z těch grantů měli malou domů ( Viz šachový autobus) , kdy necháme reprezentanta bez pomoci ve Slovinsku, kdy si lidé z VV hází dotace sami sobě a to je jen minimum špíny, která se kryje, pak opravdu tento svět není v pořádku. 

+4 /-2 | 08.11.2022 19:36

xdavx x

svet je v poradku? aha... :D tohle se fakt neda...

+3 /-3 | 08.11.2022 18:46

N. Očník

Rozhodně na tom není hůř než v roce 1950. Nebo v roce 1969.

+1 /-1 | 10.11.2022 17:18

xdavx x

Mam jednu otazku na priznivce svazu... muzete mi prosim ukazat, kdy svaz nekdy priznal chybu? Nemyslim to, ze nekdo rekl, ze se neco mohlo udelat lepe... ale skutecne kdy nekdo ze svazu priznal osobni zodpovednost za selhani - dost pochybuji, ze k zadnemu selhani nikdy nedoslo... protoze si skutecne nemyslim, ze svaz dela vse dobre a nikde jsem nezachytil nejakou formu uznani nejake chyby a s tim souvisejici zpusob jeji napravy...  nebo skutecne se nas svaz nikdy zadne nedopustil? dekuji

+3 /-10 | 08.11.2022 13:28

N. Očník

Svaz chyby přiznává málo. Je však třeba říci, že v atmosféře štvanice, kterou někteří pořádají, je reálné diskuse o chybách, jejich přiznání a vyhodnocení, obtížné.

Když vám bude někdo maniakálně předhazovat chyby denně, často i smyšlené, tak se vám prostě do přiznávání chyb chtít nebude.

Jestli by za jiných okolností svaz chyby přiznal? Nevím. Možná ne, šachový bafuňáři na všech úrovních jsem divná ráce.

+6 /-2 | 08.11.2022 18:32

Petr Koutný
Není to , co jste pojmenoval štvanici, jen obranou proti šikaně ze strany tohoto vedení šachového svazu proti lidem, kteří se opovážili mít tolik drzosti, že si dovolili upozornit na chyby, které by se nemusely opakovat? Za poslední tři roky tito lidé neuznali ani jedinou svou chybu a za odměnu šikanují jakýkoliv náznak kritiky. Kolik lidí se bojí promluvit, aby se jim toto vedení nezačalo mstít? Výhodou RP šachy je svoboda a nezávislost a taky dobrý tým právníků. Pak jsme jedni z mála, kdo si může dovolit říct, co opravdu chce a nemusíme se bát, jako ostatní.
+2 /-4 | 08.11.2022 20:29

xdavx x

kdyby bylo videt ze strany svazu vice pokory vysledku a mene arogance a aureoly vlastni dokonalosti, tak by nikdo na svaz netlacil... ze si magor Martin Petr neuvedomuje ze lhat se nema, a ze ne kazdej je zvedavej na jeho narcisticke videni sveta, je spis chyba jeho, nez lidi, ktere stve, videt u nas v sachy takovem hnoji, do ktereho ho tento dusevni gigant spolecne s dalsimu nohsledy uvrhl... 

+3 /-4 | 08.11.2022 20:18

Zmestabileho
Ta stagnace až úpadek šachu u nás ohledně nových IM a GM je nepřehlédnutelná už dlouhé roky - a to snad pro každého, kdo aspoň trochu intenzivnĕji sleduje šachy u nás třeba i jen z pohledu fanouška. Já tady tohle psal už před více jak pěti lety zde na nss - ještĕ za p. Boleslava před pány Koutným a Cvekem (a byl jsem označován často buď za trolla nebo za věčného kritika). Teđ konečně mám pocit, že tohle téma je aspoň vnímáno, a za mě za to díky Petrovi a Robertovi - za aspoň tento posun. I když samo o sobě je to pořád velmi málo, aby se stala změna.
+4 /-1 | 09.11.2022 22:12

Agent Voňavka

Musíme si ale uvědomit, že i Robert je jedním z těch neúspěšných trenérů. Bohužel!

+3 /-0 | 09.11.2022 22:15

vevlad

A co nadelate stát kraje svaz rozhazují x milionů a je to v poho a nikdo to nezmění raději bych to dával hráčům co mají GM než tem co se možná někdy na GM dostanou nebo nedostanou.

+1 /-3 | 09.11.2022 21:18

Agent Voňavka

Dneska prohrál v Německu Jirka Štoček s 13 letým(resp. ročník narození 2009) Angličanem, i když jméno zní indicky.

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/offene-bayerische-meisterschaft-2022/5/1/1

To jen tak namátkou, že to jde. Vašík má na něj rok, ale aby to stačilo. Přitom už mohl být dávno na této úrovni.

+2 /-2 | 09.11.2022 18:58

sarmatam

.....13 let ? ...hmmm ? .....tak to jsem netušil ani omylem .....no potěš.. :-( .....

+0 /-0 | 09.11.2022 19:35

JD

Škoda, že v článku není srovnání se Slovenskem. Pecháč,Gažik,Sahidi ,Haring r.2001-2003  

+1 /-0 | 09.11.2022 14:53

azvl
Tam se dají tak porovnat tak dotace od státu, kde šachový svaz Česka vyhrává 3:1. Ale aspoň v něčem jsme lepší. Příště by mohl PK porovnat rozpočty nás a Slováků ať je tady zase veselo
+1 /-1 | 09.11.2022 15:20

azvl
A taky kolik mají placené administrativy a kolik jsou roční odměny VV
+1 /-0 | 09.11.2022 15:43

Agent Voňavka

Slovensko 4x menší rozpočet než ČR a rozhodně mladí dělají větší progres než u nás. Jak je to možné?

+2 /-1 | 09.11.2022 15:44

azvl
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-1 | 09.11.2022 16:44

ciki333

Jakkoliv se to některým čtenářům hnusí, kumpanie Martina Petra neporušuje zákon. Systém státních dotací na podporu mládeže tyto lumpárny legálně umožňuje. Stále stejní parazité na pozici trenérů (Pisk, Vlasák, Konopka...) přisáti na struk trčící z pěnězovodu, se nikdy svých příjmů nevzdají. Dosáhli ideálního stavu...Nulová zodpovědnost, nulový tlak na výsledky svých svěřenců = snové zaměstnání. A kdo na to poukáže, je svině, které nejde o dobro dětiček a dorostenců. Příčinu patologického stavu nicméně hledejme jinde. Celá Evropská unie funguje na přerozdělování, na dotacích...

ŠSČR je jen nepatrnou byrokratickou institucí a únorová Konference nápravu nepřinese. Metastáze napadly celý organismus, léčba neexistuje. Neutěšený stav, tj. legální rozkrádání, vyřeší až chronický nedostatek veřejných financí, vysoká inflace, další sponzoring Ukrajinců ve válečném konfliktu s Ruskem. Zdroje peněz v průběhu roku 2023 vyschnou, žádných

11 000 000,- Kč/3roky bafuňáři dlouho neuvidí. Signály podporující mou teorii, aneb co chystá vláda premiéra Fialenka:

1) odložené školné na VŠ

2) zvýšení věku odchodu do starobního důchodu (67)

3) povinné penzijní spoření, neb se rodí málo dětí a armádu důchodců za deset let stát neuživí

4) retroaktivní daň

Resume, opulentním hostinám, zápasům mužů s 3. polskou garniturou, soustředěním ženské reprezentace a samozřejmě dotacím na podporu "talentované" mládeže zvoní hrana. ŠSČR čekají krušné časy...

+8 /-10 | 08.11.2022 21:13

lubomir1959

Tak zaprvé: Co jsme si zvolili, to tam máme. Ode mě "Fialenko a jeho parta" hlas nedostali. Zadruhé, nespoléhejme se pořád, že nám někdo něco dá, udělejme vše, co můžeme, abychom našli a udrželi sponzory. Sponzory lze získat jen kvalitními výsledky, a to zejména na vrcholných akcích. Pořadí hluboko v poli poražených, např. kolem 60. místa, asi těžko nějakého sponzora přesvědčí, aby investoval do šachu. No a o vyhazování peněz za zbytečnosti ani nemluvě. Je třeba tvrdě vážit, kam se získané peníze budou investovat, dnes už se žádný vrcholový a obávám se, že ani výkonnostní, sport bez peněz provozovat nedá, tedy úspěšně provozovat. Úspěch přináší jen dlouhodobá, trpělivá a systematická práce s talenty. Je u nás ta poslední věta splněna? O tom mám velké pochybnosti. Srovnání s např. fotbalem? Naše nejlepší kluby jsou jako cizinecká legie a výsledek? Třeseme se obavami a prohráváme i s týmy, kterým bychom, pokud chceme v pohárové Evropě něco znamenat, měli nasypat bez problémů pět gólů. Obávám se, že v šachu tomu velmi brzo nemusí být jinak, ostatně výsledky našich týmů ve vrcholných soutěžích mi dávají zapravdu. A my, místo hledání věcných řešení, se vzájemně napadáme, místo toho, abychom se snažili vytvořit pro reprezentanty co nejlepší podmínky, tak se hádáme jak baby na trhu a divíme se, že hned několik výborných hráčů nechce reprezentovat. Není vše jenom o penězích, ale taky o přístupu k řešení problémů a k oprávněné kritice.

+2 /-2 | 09.11.2022 07:50

Petr Koutný
To pláčete na špatném hrobě, to musíte plakat u hrobařů českého šachu, tedy na VV.
+3 /-5 | 09.11.2022 08:01

lubomir1959

To sice máte pravdu, ale já s tím nic nenadělám, já nejsem žádný funkcionář svazu. Já mohu pouze napsat, jak to cítím. Ale znáte to: psí hlas do nebe nejde...

+2 /-2 | 09.11.2022 08:07

kraken8
Jj, všechno, úplně všechno a do poslední koruny by si měli všichni platit. Myslím tím zbytný věci, kam zcela určitě sport patří. Apropó, šachy jsou velice levným sportem, pak florbal atd. Nechápu, proč se tohle všechno dotuje. Ostatně moje dcera odmala plave a světe div se, utáhl jsem to, i když platím tržní cenu za její hodiny. Dotace jsou mor.
+4 /-5 | 08.11.2022 22:10

Playboy

Ono je to dvousečné, zda podporovat jenom pár jednotlivců a nebo širší základnu šachistů. Ti, kteří se jeví jako velcí talenti, mohou dosáhnout svého maxima, ztratit motivaci, začít stagnovat. Naopak ti, kteří nyní výkonostně a elově ztrácí se mohou vyšvihnout. Každopádně dle zveřejněné tabulky je několik slibných jmen, minimálně na IM. Další věcí je, že IM na repre opravdu nestačí. Přijde mi to tak, že čeští talenti sbírají medaile na malém, českém rybníčku a až na velice malé vyjímky, tak na ME, MS dostávají klepec od výrazně slabších a když už nehrají v dorosteneckých a juniorských kategoriích, začnou stagnovat, protože jim FM na slušné hraní šachů stačí. Jak talenty ale více motivovat? Jet na běžný turnaj, kde je za 1. místo je 10 000, lákavé na větší snahu není. Na lépe placené turnaje, kterých je v ČR málo, to chce minimálně IM, to je ale spousta dřiny. Na 2600+ se prakticky nemají možnost s prostředím, v jakém se šachově pohybují vůbec dostat, Van je vyjímka. Talentů ochotných tvrdé práce, jako Navara, Láznička, Van, je hrstka.

+5 /-0 | 09.11.2022 10:27

Playboy

Další příspěvek pana Koutného, který ve snaze očernit Svaz ČR, naprosto opomíjí některá fakta! Rozpočet 10,8 milionu na 3 roky, vychází 300 000 na měsíc na X talentů, řekněme 10, možná více, nevím. Jenže v těch 300 000 je zahrnuta nejen podpora talentů, placení trenérů, ale také jak sám Koutný uvádí: scouting, repre trenéři, soustředění, krajská centra mládeže a pravděpodobně ještě několik dalších položek... To to mají dotyční, kteří se šachem živí, dělat úplně zadarmo? laughlaugh

+5 /-3 | 09.11.2022 01:03

Petr Koutný

O tom jsem, ale psal...Máme tolik talentů,že FIDE nestíhá vydávat tituly GM a IM ...Hlavně nulová odpovědnost a jisté peníze...Odpovím i to, že jestli člověk, který se živí trénováním a nemá výsledky, pak nepracuje dobře a za špatnou práco, nejsou peníze...

+2 /-5 | 09.11.2022 06:30

lubomir1959

Tituly nejsou všechno, důležité je, aby mladí hráči dokázali držet svoje soupeře na uzdě a porážet je, trenér nemůže za svého svěřence myslet, může ho jen nasměrovat tím správným směrem. Ostatní už závisí na píli a ochotě absolvovat tu obrovitou dřinu, která je pro úspěch nezbytná, už kdysi dávno, když jsem byl ještě žák, tak mi pan Kodeš řekl, že jeho úspěchy byly podloženy 5% talentu a zbytek byla neskutečná úmorná dřina a myslím, že v dnešní době tomu není jinak. Jinak kritiku od pana Koutného NEPOVAŽUJI za očerňování. To už se kritizovat nesmí? A pokud se svaz domnívá, že jde o neoprávněnou kritiku, proč věcnými argumenty nedokáže panu Koutnému, že se mýlí? Budováním příkopů se nic nevyřeší...

+1 /-2 | 09.11.2022 07:22

Petr Koutný
Dík, svazu jde o peníze, ne o sachisty.
+1 /-3 | 09.11.2022 07:28

lubomir1959

S tímto soupeřem právě hraje náš Nguyen Van: Ganguly, Surya Shekhar, znáte to jméno někdo? Mně to nic neříká...

+1 /-0 | 08.11.2022 20:42

sarmatam

,,,,,já jo ....brejlatej Ind ......

+1 /-0 | 09.11.2022 05:55

lubomir1959

Nguyen Van vyhrál a je se 4,5 body ze sedmi druhý...paráda, je to borec, moc mu fandím...

+1 /-0 | 09.11.2022 07:14

Agent Voňavka

Van, David či Plát byli IMkem ve 14 letech. Nevím, jak to bylo u Davídka, ale Plát rozhodně nedostával podporu, jakou má třeba Finěk nebo Němec. A stejně to na to IMko dotáhl ve 14 letech. Jasně, pak přišla puberta, to je někdy zrádné, ale opravdu má smysl sypat do peníze do rádoby trenérů Konopky, Vlasáka a dalších? Všichni světoví talenti dosáhli úspěchu hlavně vlastní pílí a dřinou, trenér je v tomto případě jen pro usměrnění. Ale jinak prakticky není třeba. Stačilo o jeden milion nasypat méně do mládeže, o jeden milion méně!!! A nemusela by repre být v rozkladu. Tak snad se v únoru na Konferenci krajští delegáti štípnou do nosu a budou se ptát, budou chtít odpovědi. Přijde mi, že to tam je většině těch delegátů naprosto u pr***e. Hlavně, že se nažerou, svaz jim zaplatí ubytování a oni si odbydou tu svojí povinnost a dají opět hlas Martínkovi. Ryba smrdí od hlavy(v tomto případě je to už spíš chobotnice) a  je potřeba všechny ty chapadla té chobotnice ustřihnout. Od vedení až po kraje. Bohužel...

+9 /-4 | 08.11.2022 18:40

Petr Koutný

A pak není v porovnání s těmito milióny na reprezentanty, kteří mají reprezentovat naší zemi na Olympiádě. Tady se bavíme o pár tisících, které nikde nejsou a zároveň se lijou milióny do mládeže, kde nejsou výsledky, přesto zůstávají tam stejní lidé, co ty peníze inkasují. Na repre nemáme, protože z toho nikdo z těchto lidí nic nemá, na Juniory máme,protože to je ideální cesta, jak pěknou myšlenku zkroutit tak, aby dávala těmto lidem smysl. Dávno nejde těmto lidem o šachy a šachisty, ale jen o peníze. Bohužel...

+2 /-2 | 08.11.2022 19:43

lubomir1959

Souhlasím s GM Plátem v tom, že prvotní musí být vlastní píle a dřina a že trenér může jen usměrnit. Doufám, že se nenaplní to, co GM Plát napsal o delegátech. Jinak by to bylo jako přednedávnem ve fotbale, za časů Berbra a jeho nohsledů. Jenom si dovolím podotknout a připomenout, že Jágr by se nikdy nestal Jágrem bez vlastní dřiny a píle.

+3 /-1 | 08.11.2022 19:31

Agent Voňavka

Nedělejte si iluze o delegátech. Já o víkendu mluvil s předsedou Olomouckého kraje, s panem Musilem a ten se mě na pár věcí ptal. Vždy pak volí tak, jak je mu řečeno!!! Takže stačí mít v každém kraji svoje ovečky. Trošku je uplatit nebo něco nabídnout a je to. Jak prosté...

+2 /-3 | 08.11.2022 19:38

kiklos

tahle kritika je "hřebík na hlavičku"

dík Petře

přesně takhle suché a jednoduché to je:

- dám ti trenéra

- trenérovi dám dobrou mzdu

- po určité (předem domluvené) období budu sledovat tvé výsledky a ty pak vyhodnotím

- vše veřejně

Výsledek je ten, že trenér si udělá jméno jen přes výsledky svěřence. Chceli prachy, musí mít výsledky. Hráč bude čerpat příspěvky formou účasti na kvalitních turnajích a péči trenéra jen, pokud bude mít výsledky. Takovou intenzivní práci děláme v klubech s hráči s talentem na úrovni klubů přiměřeně našim možnostem a schopnostem. Na nejvyšší úrovni s největšími talenty jde v zásadě o totéž, jen ta intenzita a profesionalita je na jiné úrovni.

Rozfrcané peníze do všelijakých "úřadů pro mládež" to je tak ubohé. Jakkoli ti lidé dělají svou práci třeba i dobře a se srdcem. Svaz si opravdu musí vybrat, kam a proč chce dávat peníze. Jistě není nic špatného přispívat na šachové tábory, kempy a soustředění, ale nenalhávejme si, že to výrazně přispěje k růstu dalších Navarů. Jak tady psalo "naše" zlobivé dítě - víc než cokoli mu dal intenzivní pobyt s Vlastimilem Jansou.

+7 /-2 | 08.11.2022 07:53

N. Očník

právěže vůbec nejde o totéž. kdo tvrdí, že to totéž je, lže si do kapsy.

na úrovni klubu to dokáže každý. pracovat s největšími talenty nesvede skoro nikdo.

+1 /-2 | 08.11.2022 18:40

Petr Koutný

Kluby hospodaří s každou korunou, otáčí každý zlaťák a přemýšlí jak s ním naložit. Náš svaz to dělá naopak, přemýšlí tak trošku jinak. Říká tomu mládež, říká že vychovává mistra světa, ale už neříká kam těch 11 miliónů jdou...Kde ty peníze končí a člověk by se divil, že ty peníze směřují pořád stejným lidem....Nebýt krásné myšlenky podpory dětí a šachů u nás, nebylo by tolik funkcionářů ve svazu. 

+2 /-1 | 08.11.2022 19:38

xdavx x

no to je moudrost... to tady dlouho nebylo :D

+1 /-0 | 08.11.2022 18:44

Agent Voňavka

Tvrzení, že se s mládeží pracuje dobře jen poslední tři roky, tak to musel napat pěknej ocas. To už tady měl být dávno někdo IMkem minimálně. Takže ne, s mládeží se dobře opravdu nepracuje, opravdu ne. 

+3 /-3 | 08.11.2022 19:05

Petr Koutný

Jediný důvod proč je mládež prioritou svazu je ten, že skrz mládež se dají utrácet obrovské sumy peněz a vždy se řekne, že se tím podporuje mládež. Ty peníze tečou, proudí do kapes vedení svazu a jejich kamarádů a vždy se to obhájí tím, že je to pro mládež!! Nebo tím, že vychováme mistra světa!! Je to jen, jak to tady dnes někdo psal, pořádný tunel, který se jen kryje slovem mládež....

+3 /-2 | 08.11.2022 19:33

lubomir1959

Pravděpodobně něco na svazu není v pořádku, kladu si otázku, jak je možné, že např. Uzbeci, Arméni, Indové atd. mají v reprezentaci cca 18leté kluky s tituly GM a v naší reprezentaci hrají šachisté nad 50 let. Kde máme ty "talenty"? Nejsou nebo někteří možná ani nechtějí? Nebo je chyba v trenérech? Zajímalo by mě, který trenér má na starosti kterého talenta a jaké výsledky s ním už získal, asi to, jak dokládá i tento článek, nebude nic úžasného. Můj názor je, že za každou oblast musí nést někdo osobní zodpovědnost a pokud nejsou vynaloženým prostředkům adekvátní výsledky, což, jak je vidět, nejsou, pak by měl opustit svoje místo a pověřen by měl být někdo jiný.

+2 /-3 | 08.11.2022 09:07

N. Očník

A víte kolik to ty Uzbeky stálo? Jestli 11 milionů Kč nebo třeba 111 mil. Kč?

+6 /-2 | 08.11.2022 18:34

Petr Koutný

Jenomže my tak už pracujeme posledních deset let???? Kdyby ne deset, pak pět?? A jak dlouho v tom chceme pokračovat? Další tři roky? Takže do toho dáme dalších 11 miliónů? Nebo 22, nebo 33?? Však jde o systém, který hází peníze do černé díry. 

+1 /-0 | 08.11.2022 19:31

xdavx x

tak nam to rekni :D

+2 /-0 | 08.11.2022 18:45

Poutnik

Máme tu několik proměnných:

a) svaz a jeho tunelování financí za pomocí tréninkových režimů

b) mládež a jejich výkonnost

Ohledně svazu je to prostě špatně. Ono se takto "legálně" krade od EU, přes granty až po ministerstva. Ovšem to neznamená, že to budeme přehlížet a je dobře, že tento problém zde byl otevřen.

Finěk a spol. zde bych to do souvislostí přímo nedával. Nikdo je nenutí využívat právě zmíněné trenéry. Je to na nich, jak budou makat, od koho se nechají trénovat, kam budou jezdit na turnaje a jaké soutěže a za koho budou hrát. Samozřejmě jsou tam finanční limity, ale zrovna Finěk by jistě snadno získal nějakého sponzora, protože co si budeme povídat, sponzorování šachového talentu stojí pár korun v porovnání s jinými sporty. 

+5 /-0 | 08.11.2022 17:00

Petr Koutný

Souhlasím Poutníku. Systém je nastavený špatně. Nejsou měřitelní cíle, nejsou odpovědnosti za nesplnění cílu, jenom sypeme peníze nás všech do mládeže, ze které nemusí být ani jeden velmistr. Když na to máme, klidně dejme i víc peněz, ale přeci nemůžeme sypat peníze do mládeže, nemít jasné cíle a lidi, co za to odpovídají. Takto jen platíme a budeme platit a nikdo se nemůže divit, že není tady potřeba vychovávat titulované hráče. Protože peníze tečou a není tlak na výsledek...Trenér, který nedokáže posunout hráče dál, má odejít a musí přijít další na jeho místo. Máme tady mraky údajně špičkových trenérů, ale jen jednotky  co doopravdy vychovali velmistra. Pak se ale divíme, že reprezentanti nchtějí reprezentovat, když tolik peněz jde bez výsledků do mládeže a pak nejsou peníze tam, kde můžou být potřeba. 

+4 /-2 | 08.11.2022 17:47

PanPohoda

Tomu, kdo nezíská do 18 let titul IM, bych stopnul veškerou podporu. Takového hráče bych pak považoval za člověka, který hraje šachy „pouze“ pro radost.

+0 /-5 | 08.11.2022 10:23

Rubinus

Gratuluji k blbosti dne, hurá do padesátek, až to bude možné. Vedlo by to jen k různým "mysteriózním" partiím na řadě "mysteriózních" turnajů. Ruka ruku myje, jednou jiná federace pomůže nám, my jim to zase vrátíme.

+6 /-1 | 08.11.2022 10:42

PanPohoda

To není „blbost dne“. To je nutnost dnešní doby.

+0 /-0 | 08.11.2022 15:18

Rubinus

Není. Jednak se jedná především o podporu těch mladších, kteří toho IM ještě zdaleka nemají, protože jakmile ho uhrají, už se víc jedná o podporu, jako vysílat je na vhodné turnaje, třeba i takové pořádat, nebo jim případně sehnat a přispět na špičkového trenéra, ne pouhé peníze. Navíc, je supertalentem na úrovni případného budoucího kandidáta MS někdo, kdo uhrál IM "až" v 18? Jak jsem psal, vedlo by to k tomu, že by se pořádaly turnaje kvůli normám, což by samo o sobě špatné nebylo, ale tam by se těm hráčům na hraně, což je většina, asi poněkud pomáhalo. Viz ty průšvihy s fiktivními zápasy kvůli nějakým nárokům na prémii, pokud by se jednalo ještě o tituly, bylo by to určitě ještě horší, ne lepší.

+1 /-0 | 08.11.2022 17:42

xdavx x

To je prece taky hloupost... Ta podpora musi byt v prvni rade zalozena na aktualnim racionalne vyhodnocenem stavu a ne na stavu, kterej bych si nerealne pral --- problem ovsem je, ze zvasty o tom jak vychovame mistra sveta asi nekdo na svazu bere vazne.... a to je ten nejvetsi problem. ale co by kdo tam resil, kdyz jedinej cil na svazu je, sedet zuby nehty na svym miste a trepat se abych o nej neprisel...

 

+2 /-2 | 08.11.2022 10:25

Kapucínek
Zase nesmyslný jednostraný pohled očima pana vševěda Koutného. Když se dívám na ty "poslední" velmistry, tak s vyjímkou Vana všichni dosáhli titulu GM až po 20 letech. Další věcí je, že největší podporu co vím, tak dostávají Finěk, Němec atd. to znamená hráči cca 12,14 max do 16 let. Takže to, že zatím nejsou IM, ani GM bych zase neviděl jako takovou tragédii. Ba naopak tak širokou základnu mladých silných hráčů jsme v ČR dle mého ještě neměli. A to neberu jen mladé muže. Podívejme se třeba na mladičkou Aničku Lhotskou. Momentálně již jedničku v ČR. Takže tyhle útočné a tendenční články mají sice poukázat na nějaké pro Vás vyhozené peníze, které byste jistě viděl ideálně v soutěžích družstev, ape prostě se investují do mládeže jako celku a tato strategie je pro budoucnost podle mého správná.
+6 /-5 | 08.11.2022 09:03

Robert Cvek

To, pane Kapucínku, není nic nesmysleného, psal to Peťo Michalík, myslím si to i já a myslím si, že si to myslí všichni reprezentanti nebo ti co byli. Pokud se  v šachu orientujete, tak musíte vidět stagnaci. Je prvda, že konečně, teď se objevuje nová a nadějná generace, ale co ty před tím, co mají věk pod 20? Napsal jsem ráno velký článek, který se ale, bohužel, smazal.... Možná, časem, k tomu napíši vlastí pohled. Protože z Mordoru se nikdy nic takového nedočkáme, i proto, protože kdyby to někdy někdo veřejně udělal (= zdravá sebereflexe), Sauron se svými nemrtvými by ho hned sejmul, neškrtnul by si a byl by vyhozen. Což mne už nehrozí :-)

+4 /-3 | 08.11.2022 09:46

Kapucínek
Správně pane Cveku. Podporuje se hlavně talentovaná mládež která chce pracovat. Hráči v 16 letech 2100-2200 již nejsou moc supertalenti to se asi shodneme. Ale právě tahle "vláda" je tu 3 roky a dělá dle mého dobře. Jinak mimochodem pokud vím, tak trénujete Jirku Boušku z těch svazových 11 mil. ;) jednoho z těch velkých talentů kterého vyplivla tato "vláda".
+6 /-4 | 08.11.2022 09:54

Robert Cvek
Ne pane Kapucínku, tato vláda tu je už temně dlouho.. Jsou tam furt ti stejní, jen si přehodili pozice. Jediné co se více změnilo, že přišel Petr Pisk. Ano, první smlouva byal, že jsem měl za 1 1 hodinu 380 Kč (tedy 190 Kč na 1 hodinu). Nyní myslím to je 380 Kč za jednu hodinu. To je skvělé, to je byznys a určitě to dělám pro peníze :-) Nevyplivla, to ani náhodou, nevíte nic o pozadí a boji, který byl a bude.
+5 /-3 | 08.11.2022 09:59

xdavx x

Nesmyslny jako stagnace Finka, neuspechy reprezentace, nulovych novych talentu... jak je na svazu? kaficko, teploucko?

+3 /-3 | 08.11.2022 09:34

hejdic

Dobře Petr! Taky si myslím že by měla být zodpovědnost. Jen dotaz - nemohl hrát roli ve slabších výsledcích (méně norem) třeba kovid že se toho hrálo míň?

+1 /-1 | 08.11.2022 10:23

xdavx x

covid ale nebyl otazkou pouze CR.  tak ze ti ostatni (azerbajdzan, armenie, uzbekistan) asi neco delaji lepe ne? a protoze to na svazu nikdo neuzna, protoze tamni bafunari jsou ti jedini co jiz nekolik desitek let presne vedi, co a jak se ma delat jedine spravne, tak jsme na tom tak jak jsme.

+4 /-2 | 08.11.2022 10:28

azvl

Tak ono je určitě mnohem větší stimul v těchto státech něco dosáhnout třeba v šachu.

+0 /-0 | 08.11.2022 15:36

hejdic

Dík nevyznám se v tom. Ještě jedna věc. V arménii mají podporu mládeže už dlouho ne? Nevim jak ty ostatní země. Dá se to teda porovnávat jestliže u nás je masovější mládeže podpora 3 roky? Dík za vysvětlení.

+2 /-0 | 08.11.2022 10:36

lubomir1959

Proč by Plát nebo Krejčí nebo kdokoliv jiný nemohli dosáhnout na ELO 2650 případně vyšší? Otázkou je, jestli to je jejich cílem a jestli by byli ochotní podstoupit tu obrovitou dřinu, aby toho dosáhli. Případně si i něco odříct. Jágr by nikdy nebyl Jágrem, kdyby si to nevybojoval dřinou a odříkáním, z nebe mu úspěch nespadl! Ostatně za každým sportovním úspěchem, zejména tím významným, stojí nesmírná porce dřiny, to není jen ležet na gauči s pivem nebo kávou před sebou a všechno kritizovat, to svede kdejaký trouba, který v životě ničeho nedosáhl. A pokud má šachista rodinu, kterou musí živit a uživit, zejména v dnešní době, je otázkou, zda má takový prostor, aby se mohl šachu naplno věnovat. Studenti jsou na tom přece jen o trochu líp.

+4 /-0 | 08.11.2022 14:34

azvl

Tak ono záleží jestli by i při největší snaze měli šanci na to elo dosáhnout. 

+0 /-0 | 08.11.2022 14:58

PanPohoda

Věřím, že talent, se kterým se Vojta Plát narodil, rozhodně na dosažení hranice Ela 2650 stačil.

+0 /-0 | 08.11.2022 15:00

azvl

Jenže talent a další vlastnosti potřebné k tomu být v něčem velký jsou spojené nádoby. 

+1 /-0 | 08.11.2022 15:29

lubomir1959

Dost často, pokud se vymění vedení, ke změnám k plusu dojde. Jistě, ne vždy. Kvalitní šachisté u nás stárnou a s výjimkou Vana, který je zabezpečený tak jako nikdo jiný, nikoho dalšího zatím nevidím, kdo by je mohl v krátké době nahradit. Jsou možné dvě cesty, jedna, že necháme čas běžet a nic se měnit nebude. Podle mě to je špatná cesta. Nebo to riskneme, změníme vedení a dáme do reprezentace ty hráče, kteří by chtěli hrát a bude pod nimi „hořet“ šachovnice, i za cenu, že třeba několik let nebudou až takové výsledky, jaké by třeba měli ti starší hráči. To není jen o penězích, i když bez nich to nejde, ale i o vztahu, zodpovědnosti a domýšlení veškeré přípravy před vrcholnou akcí do důsledků. Nemůže se stávat, že na ztracený pas se přijde den před odjezdem, nemůže se stát, že se nepočítá s tím, že může někdo onemocnět a řeší se to na poslední chvilku honem honem, nemůže se stát, že kapitán týmu neví, zda jeho hráči všichni v pořádku odjeli, atd., atd. Prostě ten, kdo zodpovídá, musí mít vše promyšleno do detailů, protože v KAŽDÉM vrcholovém turnaji ve všech sportech, mohou rozhodnout a často i rozhodují i malinké detaily. Jistě, někdy je třeba mít i kousek toho sportovního štěstíčka, ale to obvykle přeje připraveným! Každá cesta má své plusy a mínusy, v životě ale také není všechno jen černé nebo bílé, téměř vždycky je to víc nebo míň šedivé…

+2 /-1 | 08.11.2022 10:45

istr
Vložte obsah
+0 /-0 | 08.11.2022 10:36

Kamil Mihálik
Zaujímavá téma je to celkom. Napr. možno aj Slovensko je na tom lepšie z tohto pohľadu, keďže za posledné roky vychovalo pomerne mladých veľmajstrov a IM ako Pecháč, Gažík, Repka, Sahidi, a to na IM útočí aj Kostolánsky. Na malú krajinu je to slušné. Ostáva dúfať, že aj v Česku sa vzchopí to nejako a budú produkovať mladých hráčov s titulmi IM, či GM...
+1 /-0 | 08.11.2022 09:27

Kapucínek
Ale to je přeci nesmysl co píšete všem je pres 20 let. Tady se investuje do talentů kterým bylo max 14 před 3 lety... chápete? Že asi ve 14 nebudouna úrovni lecháče, který ma takovou podporu cca 10 let?
+2 /-0 | 08.11.2022 09:35

Kamil Mihálik
Títo hráči mali IM titul dávno pred svojimi 20 rokmi tak v 15-16 rokoch. Niektorí bol aj dokonca už veľmajstrami 18-19 rokoch. Čiže až taký výmysel to nie je.
+2 /-0 | 08.11.2022 09:43

xdavx x

bojuj bojuj, a nezapomen zapomenout na Plata, Navaru, Laznicku, Vana... :D :D :D

+1 /-2 | 08.11.2022 09:36

xdavx x

Evidentne neco nefunguje... otazka je, kdo je opravnen rict ze to nefunguje a nastavit zmenu. kdo jinej nez svaz? neni za to nahodou svaz "odměňován"... Nabizi se ovšem otazka - viz legendární projev M. Petra, předsedy svazu, - že je uplně jedno, jak dopadneme!! 

Jak můžeme pak po svazu chtít nějaké výsledky, když je to vlastně jedno. Psychopat M. Petr to ale určitě vidí tak, že jakakoli kritika současného žalostného stavu, ohrožuje v první řadě jeho pravidelnou splátku hypotéky.

+2 /-5 | 08.11.2022 09:32

Dagobert

Černé na bílém a velmi smutná realita. Děkuji za článek, který si doufám přečte co nejvíce lidí odpovědných za volbu nového složení svazu.

+6 /-2 | 08.11.2022 09:28

MaX

Konečně první kritický článek na svaz, který je věcný bez osobního pozadí. Takže se snad diskuze povede k tématu. (haha) Je to tak, sypou se peníze do mládeže, ještě více se to pak mediálně prodává (talent, super talent, nový GM apod.), jenže výsledky tomu neodpovídají. Krom Šimáčka si to ostatní v tabulce, tak nějak uhráli sami bez velké pomoci svazu. S tím se také dá souhlasit.

+3 /-3 | 08.11.2022 09:04

Radek Zálešák

Na tomto webu je poslední článek v sekci mládež z 19.3.2022

+7 /-0 | 08.11.2022 08:57

Radek Zálešák

Nevím jestli je vhodná, pro hodnocení investice do mládeže, kontrola počtu IM za poslední 3 roky. Myslím si, že se to zhodnotí za 5-10 let. Spíše si dejte práci posoudit dětské kategorie HD8-HD16.

+5 /-0 | 08.11.2022 08:51

sarmatam

.....tituly jsou k ničemu .....stačí když budou hrát s Indama vyrovnané hry do budoucna ....odedneška budu sledovat české hráče co budou hrát s někým co má větší elo než oni ....a jak si budou vést ....schválně ?......

+0 /-1 | 08.11.2022 06:57