Žebříček deseti nejbohatších šachistů na světě

01.06.2021 06:37 | Zahraniční zprávy

Myslíte si, že nejbohatším šachistou světa je Magnus Carlsen? Tedy, kdyby náhodou Magnus Carlsen nebyl nejbohatším, byl by alespoň na druhém místě? Kolikátý je Garry Kasparov? A je v desítce David Navara?

1. Hikaru Nakamura | $50 Miliónu


Nakamura byl považován za šachové zázračné dítě a patřil mezi největší šachové talenty. Titul velmistra získal v patnácti letech a stal se tak nejmladším velmistrem USA. I když Nakamura dnes již nepatří mezi absolutní světovou špičku, co do šachových vítězství mu možná patří to nejdůležitější první místo. Je tváří Red Bullu a díky tomu je i pravděpodobně nejbohatším aktivním šachistou planety. Jeho majetek se odhaduje na 50 mil dolarů a právě Red Bull mu k tomuto jmění hodně pomohl. Šachy jsou i zábava a tady se začínají točit pěkné peníze. 

 2. Fabiano Caruana | $13 Miliónů


Fabiano získal titul velmistra už ve čtrnácti letech a patří dnes mezi nejlepší hráče světa. Jeho majetek se odhaduje na pěkných 13 miliónů dolarů, a pro mě překvapivě, je před Magnusem Carlsenem. 

3. Magnus Carlsen | $8 Miliónů

Byl jsem si jistý, že Magnus bude na prvním místě a bylo pro mne velké překvapení, že je až na místě třetím. Pravděpodobně peníze které si hráč vyhraje na turnajích a při zápasech o Mistra světa, jsou jen hrstkou drobných proti tomu, co umí zaplatit sponzoři. Největším sponzorem Magnuse Carlsena je firma Porsche a ta údajně má největší vliv na výši jeho majetku. Možná Magnus bude stoupat výš a výš, ale dnes je to údajně jen třetí místo. I když být třetí a mít majetek odhadem za 200 mil Kč není tak špatné.

4. Maxime Vachier-Lagrave | $5 Miliónů


Maxim nemá tolik sponzorů a jeho majetek se spíš opírá o startovné a úspěchy na turnajích. Vrabci na střeše si šeptají, že prý Maxime má rád i poker a tak snad aby nedopadl jak německý tenista Boris Becker, který dnes rozprodává své trofeje. Aktuálně je na čtvrtém místě a čeká ho klidný život s příjemným bankovním účtem. V korunách něco přes 100 mil Kč.

5. Teimour Radjabov | $5  Miliónů


Radjabov byl velmistrem ve čtrnácti letech. Tak nějak nám to napovídá, že jestli chceme vydělávat milióny v šachách, a nejsme velmistrem do patnácti, pak to bude těžké :). Jestli jste čekali na tomto místě už Davida Navaru, tak malinko počkejte. Radjabov je údajně na tom několikanásobně lépe než nejlepší český hráč David Navara.

 6. Judit Polgar | $5 Miliónů


Judit je šachovou legendou a nejen to. Je i dobře zajištěnou šachistkou a její majetek se odhaduje na 5 miliónu dolarů. Její otec vše vsadil v jejím dětství na jednu kartu. Judit nechodila do školy a měla domácího učitele. Šachy a nebo nic. Možná tenkrát lidé kroutili hlavou a nechápali co její otec dělá. Tito lidé dnes každé ráno vstávají do práce a Judit si může užívat poměrně příjemný život mladé milionářky. 

7. Garry Kasparov | $5 Miliónů


Říkalo se o něm, že býval ve své době jedním z nejbohatších obyvatel Moskvy. To byla doba, kdy ještě Abrahamovič prodával hračky na tržišti a jeho budoucí fotbalový klub Chelsea snil o tom, že jednou bude hrát Ligu Mistrů. Vidíte, že nic není navěky a každý může snít ten svůj americký a nebo ruský sen. 

8. Viswanathan Anand | $3 Miliónů


První indický šachový velmistr a legenda která neuvěřitelně pozvedla indický šach. Je to šachová legenda, která ukázala indickým klukům cestu ke slávě a penězům. Myslím si, že s majetkem okolo 75 mil Kč se dá poměrně slušně žít. Sice na soukromou jachtu to nebude, ale stále dobrý.

9. Levon Aronian | $3 Miliónů


Levon je aktuálně americký šachista s majetkem cca 75 mil Kč. V Arménii by mohl patřit k poměrně bohatým lidem, v Americe to už nebude taková hitparáda, ale i tak si bude užívat poměrně pohodlný život. 

10. Vladimir Borisovich Kramnik | $3 Miliónů


Kramnik už nějak extrémně nerozšíří svoje bankovní konto díky prvním cenám ze světových turnajů. Ale i tak je zajištěno zasloužené a spokojené stáří tohoto stále mladého člověka. 

* informace čerpány z: https://fancyodds.com/worlds-top-ten-highest-paid-chess-players/#No_1_Hikaru_Nakamura_50_Million

Jak je na tom nejlepší český hráč David Navara?


I přestože má několik bytů v Praze a vydělává ročně něco mezi 1-2 mil Kč/ročně pak určitě není zdaleka nejbohatším šachistou u nás. Nemá stavební firmu, nevlastní hotely, nemá renomovanou právnickou kancelář a nevlastní třeba aukční síň, nepořádá šachové festivaly, nemá síť obchodů se sportovním zbožím . Možná není ani v první dvacítce nejbohatších šachistů u nás. Možná není ani v první padesátce. Ale i tak, to není špatný. 

Ale stejně ať je kdokoliv bohatý jak chce. Stejně může nosit jen jedny boty. Jíst jen z jednoho talíře. Spát jen v jedné posteli a žít jen jeden život. O penězích to je i není. Každý zná tu slavnou větu, že je lepší být bohatý a zdravý než nemocný a chudý.

Ale štěstí je přeci někde jinde. Štěstí je v tom, že člověk vstane a nic ho nebolí. Štěstí je v tom, že člověk má rodinu, rodiče a přátelé. Štěstí je to, když člověk dělá co ho baví. Štěstí je mít radost z maličkostí a třeba i pomáhat druhým. Jasně peníze. Ale četl jsem příběh o nejbohatším člověku na zemi, který když umíral tak řekl, že dá všechny své peníze za týden života navíc. A ani týden navíc si nekoupil za svoje peníze. My máme těch týdnů snad desítky a možná stovky či tisíce a pak jsme bohatší než nejbohatší člověk, o kterém jsem tady psal. 


Ale o tom to dnes nebylo. Dnes to bylo o 10 nejbohatších šachistů této planety. A o tom, že to není Magnus Carlsen.


* článek doplňuji na podnět z diskuze, který je správný. Když budeme porovnávat šachisty, kteří si své peníze vydělali šachovou hrou a nebo čímkoliv spojeného se šachovým světěm, pak určitě je nejbohatším šachistou v tomto pohledem u nás David Navara. Děkuji Pawel za korekci. Petr Koutný 1.6.2021 8:26


25x 8473x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (25) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Polonium

Jen upozorňuji, že Nakamura několikrát řekl, že podobné stránky jeho jmění (net worth) nadhodnocují. 

+0 /-0 | 02.06.2021 17:15

moh4pkos
A to info je odkud?...Je to HODNĚ nadhodnoceny, realita je mnohem skromnější. Kdokoliv kdo se pohybuje ve světě sponzorství a něco o tom ví, tak jistě pozná reálné částky. Garry určitě nějakých 20-40 milionů má, vždyť to byl pionýr komerčního šachů a pozná spoustu investorů v USA. Jeho problém je, že jak říkal tréfně Karpov, on věcí ničí a disbalancuje, nikoliv buduje. Až se systém vrátí do rovnováhy a vykopne ho :) Nakamura samozřejmě žádných 50 mil. nemá. No a Abramovič s Kasparovem si samozřejmě v tom Rusku odžili svůj jasný židovský sen, jako mnoho jiných :)
+0 /-0 | 02.06.2021 16:09

sarmatam
Lykan: nerozumím řeči tvého kmene,ale jinak f poho :-) NAKAMURA, mě jinak tak trochu překvapil, netušil sem ,že je tak zazobanej....jj. TEN nám EŠTĚ něco ze šachového umění něco určitě ukáže časem,MŮJ názor...:-)
+0 /-0 | 02.06.2021 13:09

xdavx x

lykan: LoL :D zejmena s poslednim prisprevkem naprosty souhlas

+0 /-0 | 02.06.2021 11:46

lykan

Samozřejmě ale mnoho lidí ušetří daleko více času, než ten jeden týden, pokud člověk má ve zvyku ten turnaj převalovat v hlavě x měsíců předem a potom x měsíců potom převalovat v hlavě to, jak to tam posral. O jedincích postižených tzv. tréninkem ani nemluvě.

+0 /-0 | 02.06.2021 09:09

lykan

80 let života je nějakých 4160 týdnů. Jeden týden není až zas tak zanedbatelná část z toho.

+0 /-0 | 02.06.2021 09:01

lykan

Boháč na smrtelné posteli si týden života navíc nekoupí, ale místní chroničtí popotahovači ano. Stačí nejet na turnaj.

+0 /-0 | 02.06.2021 08:58

tchen

Lubino:

... až na toho Abrahamoviče, to mi nic neříká. Snad nebude příště prodávat hračky na tržišti Josef Abrhám ;-)

+0 /-0 | 01.06.2021 11:12

Petr Koutný

Lubino - děkuji moc, ale starého psa novým kouskům nenaučíš. Spíš poděkování je novému členu týmu, který edituje moje články a kontroluje češtinu a texty malinko opravuje. Nejde vše dělát ve dvou lidech a dnes už je RP skupinou o více než deseti lidech.... a já jim za to moc děkuji. Jsem rád, že i tento nápad mít editora se povedl....

+0 /-0 | 01.06.2021 11:11

Lubino
Pochvala panu Koutnému za písemný projev, zatím nejlepší článek, co jsem od něj četl. Jeho úroveň českého jazyka a vyjadřování jde závratným tempem nahoru. Jen tak dál.
+0 /-0 | 01.06.2021 11:05

pawel

David Brazina 9:16:

Je to tak jak jste uvedl v první části.

Forbes při výpočtech by měl dluhy a závazky odečítat, ale teď rychle neověřím.

 Ještě nebyl zodpovězen dotaz, jestli si Magnus na akcie chess24 půjčil. Ale asi to nevíme.

+0 /-0 | 01.06.2021 10:10

sarmatam
Prážo: VP je první ale od konce žebříčku:-). Berte to s humorem ,ju ? Diiik
+0 /-0 | 01.06.2021 10:04

Petr Koutný

Díky chlapi za doplnění. Jak jsem psal, ekonomické výpočty a ekonomika je pro mne věda zcela nepochopená:)

+0 /-0 | 01.06.2021 09:30

xdavx x

pawel - Pokud by si na ty akcie pujcil, pak bych rekl, ze cena souctu hodnot akcii se ma odecist od zavazku k bance, ale s tim, ze se musi vzit v potaz jednak hotnota dluh vs cena akcii ke konkretnimu datu a toto odecist od predpokladaného vynosu minus celkova zaplacena castka k posledni castce.  Imho Forbes asi uvery nebere v potaz, nevim, tohle jde uplne mimo me, ale napriklad kellneruv majetek byl odhadovan bez obriho zavazku k bankovnimu konsorciu, kdyz kupoval cet21 resp novu.

+0 /-0 | 01.06.2021 09:16

Pražák z Podolí
Zajimavy pohled na spickove sachisty ktery jsem si rad precet, dekuju. V zebricku by mohl byt i Vojta Plat. Mozna neni nejbohatsi penezi ale urcite je nejbohatsi zivotnimi zkusenostmi.
+0 /-0 | 01.06.2021 09:15

xdavx x

petr koutny, pokud vlastnis tri koupaliste a jsi zadluzen, tvuj majetek jsou tri koupaliste a ne dluhy. pri jednani s veritelem nebo sponzory nebude mira zadluzeni hrat temer zadnou roli (viz velke prumyslove podniky), nejdulezitejsi budou penezni toky. splatka se da snizit nebo pozastavit nebo jednorazove splatit. Dulezite ale je, ze tvuj uvadeny majetek je v tomto pripade uvaden bez dluhu.

+0 /-0 | 01.06.2021 09:15

pawel

Petr Koutný:

Určitě je majetek součtem, kde jsou (-)závazky.

Proto, pokud si Magnus na chess.24 třeba u banky půjčil, odčítá se to.

O tom jsem však neslyšel. 

 Pokud vlastní nebo spoluvlastní společnost, koupil akcie, které mají nyní hodnotu, je to všechno plus. Třeba Forbes to prostě odhaduje, tady to bylo podobné. U akcií volně obchodovatelných je to jednoduché, další majetky nejbohatsších lidí prostě Forbes odhaduje.Při prodeji může být cena jiná.

 

První dotaz ráno od cnc-profi byl, jestli je zohledněna tržní cena platformy chess.24, která patří nebo je jejím spoluvlastníkem Magnus. Reakce, že se dluhy odpočítavají značila otázku, on si na koupi snad půjčil? Pokud ano, odčítá se to, pokud ne, co by se odpočítávalo?

+0 /-0 | 01.06.2021 09:02

sarmatam
Hmmmmm ? Zajímavé... :-(
+0 /-0 | 01.06.2021 08:43

Petr Koutný

Pawel - nemůžu se v tomto přít, ekonomika je věda v mém vesmíru vzdálená několik galaxií. Já končím většinou v jednoduché matice. Něco jako jedna a jedna. Ale kdybych měl odvahu do toho kafrat, pak majetek je součtem pohledávek a závazků, tedy mínus a plus a pak se to něčemu rovná. Dejme tomu, budu předluženým a nebudu mít na splátky. Pak bude asi jedno, že vlastním tři koupaliště, dvě multikina a jedno parkoviště. V reálu, když nemám na splátky - mě to asi někdo vezme a nemám nic. A samozřejmě v podnikání je cena společností jen účetní položkou, protože jaká je jeho reálná cena se ukáže při prodeji. No ale to jsem si troufnul asi moc takto polemizovat o věcech, o kterých vůbec nic nevím. 

+0 /-0 | 01.06.2021 08:38

pawel

Petr Koutný: Jasně, děkuji. Třeba to nejde oddělit co maj ze šachů a co třeba z investování, které nabyly šachem i něčím jiným.

Proto bych bral jen profíky. Jinak je bohatší než David Navara jak ligový exministr, tak kolega z klubu, co má několik firem a hraje krajskou soutěž. Stejně tak ruskému či arabskému podnikateli s naftou nesáhá Hikaru ani po kolena a třeba hrajou okres nebo maj v Rusku mistrovskou třídu. 

+0 /-0 | 01.06.2021 08:36

pawel

Petr Koutný:

Pokud si vzal Magnus půjčku, tak se dluhy odčítaj od majetku. O tom jsem neslyšel. Pokud si koupil akcie za své a zvýšila se hodnota akcií, tak je to jeho tržní majetek.  

+0 /-0 | 01.06.2021 08:32

Petr Koutný

Pawel - souhlasím. Asi ano, tady jste to napsal lépe než já. Já v textu malinko zamíchal  světové velmistry a v česku dal mezi velmistry i podnikatele. V tomto pohledu ano, určitě je David Navara nejbohatším šachistou, když počítáme příjem z šachů a nebo čehokoliv co se šachl týká a nic jiného. Mohl bych to opravit v článku, ale pak by Váš komentář nedával smysl a tak to nechám opraveno zde, v komentáři. Děkuji za kokrekci. 

+0 /-0 | 01.06.2021 08:26

pawel

O Magnusovi si myslím to samé. (doplňuji po  př. PK: Vzal si na to půjčku nebo je spolumajitelem?)

  Pak mi není jasná definice.

  Píše-li se, že David není nejbohatším šachistou v České republice, nemá stavební firmu atd., pak i ta první desítka není první desítkou šachistů světa co se majetku týče.

 Určitě by se našli mnohem bohatší lidé na světě, kteří jsou registrovaní šachisté. V Rusku spoustu, ale nejen tam. Aby se vešli uvedení v článku vůbec do první tisícovky registrovaných šachistů. Spíš ne.

 Tak bych napsal, nejbohatší šachisté věnující se profesionálně šachu nebo definovat s elem 2500, 2600 výše nbo titulem velmistr. Aby bylo patrno, že se bavíme o příjmech hlavně ze šachu.

 Pak je nepochybné, že David Navara by i v tom jedničkou byl. Stejně jak na světě první trojka Hikaru, Fabio, Magnus, kteří jsou jinak mezi všemi šachisty světa asi daleko za tisícovkou v pořadí.

+0 /-0 | 01.06.2021 08:20

Petr Koutný

CNC-profi - nejsem ekonom, ale tipuji a nebo si matně vzpomínám, že majetek a dluhy se odčítají. Tedy, když si koupím zítra Ferrari a budu jej financovat půjčkou,neznamená to že jsme bohatší o Ferrari. Proto jsem psal, že Magnus bude určitě stoupat žebříčkem výš. 

+0 /-0 | 01.06.2021 08:11

Cnc-profi
Magnus Carlsen a 8 milionov? Nekupil nahodou chess24.com za 34 milionov? Neprudia mu peniaze z magnusplay?
+0 /-0 | 01.06.2021 07:59