Zadostiučinění pro Topalova s Anandem

30.10.2010 18:35 | Pearl Spring – Nanjing 2010

Superturnaj v čínském Nanjingu svého vítěze znal již kolo před koncem, nicméně i přes to poslední kolo nabídlo velmi zajímavé partie. Klíčová otázka zněla – kdo se umístí na druhém místě za suverénním Magnusem Carlsenem. O...

Superturnaj v čínském Nanjingu svého vítěze znal již kolo před koncem, nicméně i přes to poslední kolo nabídlo velmi zajímavé partie. Klíčová otázka zněla – kdo se umístí na druhém místě za suverénním Magnusem Carlsenem. Odpověď dala partie Anand – Bacrot, ve které Viši přehrál jinak v turnaji (snad s výjimkou úvodních dvou kol) výborně hrajícího Etienna Bacrota. Shodou okolností to byla právě tato trojice, která se pyšnila alespoň padesátiprocentním bodovým ziskem. Zbylí hráči – tedy i včetně Veselina Topalova – z Číny odjíždějí pod touto hranicí.

Topalov to nemohl změnit ani hezkou závěrečnou partií proti domácímu Wang Yue, kdy si dobrým výkonem alespoň trochu zlepšil pocit z jinak absolutně nevydařeného turnaje. V loňském ročníku uhrál Magnus Carlsen bílými 5/5, letos jej zbrzdil pouze mistr světa Viši Anand a také remízový král Vugar Gashimov, který podlehl pouze ve třetím kole Bacrotovi. Do posledního kola zvolil Magnus na této úrovni v podstatě nevídanou hru čtyř jezdců a i z tohoto poměrně krotkého a plochého zahájení získal výhodu, následně dokonce pěšce, nicméně jeho uplatnění bylo vzhledem k nestejnopolným střelcům problematické, ne-li nemožné.

Konečné pořadí

zdroj: ChessBase.com

Partie

Odkazy

Stránky turnaje
Výsledky z Chess-results
25x 845x Martin Vaculík
Fotogalerie
Komentáře (25) Aktualizovat
04.11.2010 12:12 | Autor neznámý

No v prvé řadě by měl Carlsen brát každý turnaj smrtelně vážně, vždyť je světová jednička (a při jeho elu každý ne-100% výkon okamžitě vede ke ztrátě bodů). Na olympiádě prostě neměl fazónu, v Číně se vzpamatoval. Snad mu to vydrží. A s těmi teoretickými novinkami je to pravda, ty si hráči 2700+ nechávají na hráče 2700+.

02.11.2010 12:27 | Autor neznámý

 Vuorin:

No já to neviděl..(ale to je tím že jsem spíš podprůměrnej šachista)...ale v tom případě máš pravdu že to asi Calrsen a některý nebrali vážně a spíš jako relax...ale myslím si že je to chyba a pro fanouška velká škoda..

01.11.2010 20:02 | Autor neznámý

To Vuorin:

Mě osobně partie Ivančuka s Jobavou nejvíc zaujala, sledoval jsem ji on-line, v 8.tahu jsem si myslel, že to má Čuky na háku, že byl nějaký stakan před partií, ale on to ještě vyhrál až Jobava dostal na zadek. A to před tím porazil MG.

Na druhém místě asi pak je infarktová koncovka s Indií....

A na třetím celý match s Maďarama nebo Armény.

01.11.2010 17:39 | Autor neznámý

Vy mě bavíte. Teď nechci nijak urazit JHK, ale i průměrnému šachistovi musí po přehrání partií z olympiády dojít, jak vysoko mají hráči jako Carlsen, Kramnik, Topalov a pod. tento turnaj. Viděli jste v podání některého z nich na olympiádě nějakou teoretickou novinku? Já teda ne, zatímco "kavárenských" variant nepřeberně - Magnusovo 5...Jc6 s Jobavou, Topalovova sicilka proti Srbsku? (teď si nejsem jistý, nějací balkánci to ale určo byli), Ivančukovo 4. a3 opět s Jobavou, Kramnikovo 4. d5 s Davidem Navarou; hlavně svým soupeřům ze světové špičky neukázat domácí analýzy a připravené novinky ! Ani se jim nedivím, použijí je až bude třeba, proti sobě rovným (trochu teď přeháním) v nějakém prestižním turnaji či v cyklu o MS. Olympiádu většinou berou jako uvolnění a relax. To samozřejmě nic nemění na tom, že to jsou pořád zatraceně silní hráči, kteří vyhrají většinu partií (i bez "znalosti" kvalitních zahájení) - jen občas je ta pohoda a relax větší než chuť za každou cenu vítězit:-)

01.11.2010 16:44 | Autor neznámý

ano, Aronjan s 3. nejlepším perfo a Kramnik s 9. (když taktika týmu byla na Karjakina, popřípadě na jinou bílou zadní šachovnici) se nervali o výsledek týmu...

01.11.2010 14:46 | Autor neznámý

 Sisoj: přečti si vždycky dvakrát na co reaguješ když něco napíšeš...

Za prvý: nikdo nepsal že pro šachisty byl vrcholem zápas o mistra světa(logicky když se ho účástní dva hráči.)...je myšleno pro šachovou veřejnost....(zapoj hlavu)

Ty si myslíš že to bral Kramnik jen rekreačně??pro něj absolutní vrchol sezony...(olympiáda a doma) pro Aronian kterej toužil po hattricku, taky není o čem se bavit..Topalov ten měl prioritu jinde pochopitelně..a Carlsenovi se prostě nedařilo..

PS: ale je to jen věc názoru...

01.11.2010 10:49 | Autor neznámý

To JHK:

Když je někdo o něčem paličatě přesvědčený, tak je lepší mu jít radši z cesty.... To platí 100% na tebe.

Nevím pro koho byl (kromě 2 šachistů) letos osobní vrchol boj o titul mistra světa. Každý si přece staví priority na tom, co chce dosáhnout, a když 99,99% šachistů letos nezasáhlo do boje o titul šampióna, tak nemohli mít za prioritu MS.

A s tou Olympiádou to je stejné, pro naše a hodně dalších zemí to byla možnost získat dobré umístění, zahrát si s TOP hráči a když tak ulovit nějaký ten bodík.

A v tom je potíž: Nemyslím si, že by se některý z TOP5 nějak výrazně na turnaj tlačil (Anánd vůbec nedojel), nějak zvlášť rval o výsledek týmu (Kramnik prakticky se snažil držet remis, Aronjan měl taky problémy), a některým to vůbec nešlo (Topalov a Carlsen).

Otázka je co mohou tito hráči na takovém turnaji získat? Je třeba si uvědomit, že jsou to především individualisté (snad na Aronjana), které zajímá rating, s kterým následně mohou získávat lepší pozice při vyjednávání účasti na turnajích a ligách .

Proto si myslím, že každý z TOP5-10, vstupoval do tohoto roku s jinými prioritami než je OH  a MS. Když vemu těch 10, pak jediný kdo se o něco takového pokoušel je Topalov, a všichni víme kam dopad....

01.11.2010 10:28 | Autor neznámý

Hm, dobrym vykonem v poslednim kole? Ten Topalov byl totalne prohrany...

Petr

01.11.2010 06:53 | Autor neznámý

Jenže, při vší úctě, pro pana Navaru je olympiáda jednou z mála možností, jak si zahrát např. s Aronjanem, kdežto pro Carlsena jsou soutěže družstev jediným místem, kde si zahraje s někým jiným než s absolutní špičkou 2700+ (samozřejmě vyjma Londýna a Wijku, kam si pořadatelé nominují své  domácí outsidery).

01.11.2010 00:32 | Autor neznámý

No s tím že Norsko nemělo šanci bych moc nepolemizoval...Naši taky neměli šanci (když to takhle řeknu na medaily..)a představte si že by Navara nebral olympiádu jako svojí absolutní prioritu a šetřil síly ne nějakej dobře obsazenej turnaj..(skandál)..každej tým chtěl udělat co nejlepší výsledek...Olympiáda a zápas i mistra světa byly jasný vrcholy roku..o tom není pochyb..

31.10.2010 21:25 | Autor neznámý

Nezapomeňte, že Norsko jelo do Chanty-Mansijska kandidovat na pořádání olympiády - to možná vysvětluje jak Carlsenovu účast na olympiádě ("maskot") tak i jeho slabší koncentraci na samotnou hru.

31.10.2010 21:05 | Autor neznámý

nvmea: souhlas

31.10.2010 21:03 | Autor neznámý

Chtěl jsem porovnávat s Drážďanami kde jim to docela šlo ale teď koukám že tým měli skoro celý jiný takže asi máte pravdu. Nechci spekulovat zda hrál naplno nebo ne. Ale sám je z nějakých bojů o lepší umístění vyřadil (podivné zahájení s Adamsem, prohra se Sjugirovem a nevyhrával vše proti výrazně slabším soupeřům). Já se kloním k tomu že někdy to jde a někdy ne - šachy.

31.10.2010 20:45 | Autor neznámý

Ano, ale s průměrným ratingem 2676 (ISR) se s trochou štěstí dá dosáhnout na medaili, Norsko mělo z pěti hráčů tři 2500-, asi by neuspěli, i kdyby MC vyhrál všechno.

31.10.2010 19:59 | Autor neznámý

neřekl bych že nemělo šanci. Israel měl medaili. 

31.10.2010 19:54 | Autor neznámý

Ta diskuse mi připadá legrační, na olympiádě vzhledem ke kvalitě družstva Norsko nemělo šanci, tak možná MC plnil jen povinnost. Spíše to předposlední místo v Bilbau asi neplánoval. Prostě pokles formy z osobních příčin, stejně jako u Topalova. Uvidí se v kandidátských zápasech, to je jasné. Dnes jsem (i na videu) sledoval Ivančuka, jak se vypořádal s Nakamurou. Historická škoda, že si na kandidátském turnaji nezahraje. Všechny tyhle diskuse jsou otázkou osobních sympatíí, víme to všichni

31.10.2010 19:52 | Autor neznámý

Myslím si, že Magnus Olympiádu moc vážně nebral. Chápu, že je to určitě prestižní akce, ale asi především pro týmy, které mají šanci být na medailových místech. Jednou jsem ho zažil na Evropském poháru, jak vypouští turnaj, tak z toho usuzuji, že to prostě někdy má v plánu.

31.10.2010 19:28 | Autor neznámý

 Sisoj: Nesedím....ale spíš ty...že Anand nebyl na olympiádě..to byl jeho trapas...byly tam jinak úplně všichni pokud vím...a že vyhrál??no a co...je to jen dobře obsazenej turnaj..nic.. víc..Topalov ukázal jak mu je lhostejný...toho zajímal boj i mistra světa a né nějakej ninjenk...

PS: Myslíš si že se Carlsen na olympiádu nepřipravil a bral jí jako druhořadou??? pokud jo..si hloupý

31.10.2010 17:59 | Autor neznámý

TO JHK:

Kdyby byl pro Carlsena BEZVÝZNAMNÝ, tak proč tam jel už druhým rokem, a podruhé ho přesvědčivě a jasně vyhrál? Loni s 8/10 a perfem kolem 3000(tuším) a letos 7/10 a 2900!!!

Jako hráč úzké světové špičky a momentálně lídr žebříčku má i různé výhody a také povinnosti z toho vyplývající. A pokud Olympiáda nebo Grand Slam byl tak důležitý, proč se na něj nepřipravil lépe (a prohrál tolik partií s hráči menšího nebo výrazně nižšího ratingu), a teď odpočíval???

Místo toho odehrál od Olympiády už 2. velmi silně obsazený turnaj, a narozdíl od mistra světa, pro kterého Olympiáda nic neznamená, jeden z těch turnajů vyhráj. Anánd ani jeden, a to opět zdůrazňuju nehrál v Rusku! To by mě zajímalo, co podle tebe motivovalo Anánda k cestě do Španělska a Číny, než do Španělska a Ruska!!!

JHK nesedíš si někdy na vedení??? (Například právě teď?)

31.10.2010 14:31 | Autor neznámý

Sisoj: tak finančně je nejzajímavější Čína to je jasný..ale co se týče důležitosti akce a prestige tak se to nedá s olympiádou vůbec srovnávat...a Carslen určitě by radši uspěl na olympiádě než na bezvýznamným turnaji v Číně..

31.10.2010 14:04 | Autor neznámý

to JHK: možná je to otázka peněz, kolik mohl vydělat v Rusku, Španělsku, nebo teď v Číně...

31.10.2010 11:32 | Autor neznámý

 bolek:no podle toho co předvedl za poslední měsíc a půl tak moc neví...hrát naostro na bezvýznamným turnaji v Číně a vybouchnout na sledovaný olympiádě není moc dobré..

30.10.2010 21:14 | Autor neznámý

Myslím si, že Carlsen přesně ví, který turnaj má hrát na půl plynu a který má hrát naostro.

30.10.2010 19:41 | Autor neznámý

Carlsen s Anandem potvrdili své nasazení... Bacrot příjemně překvapil...
Na MC bylo vidět, že se pečlivě připravoval... Byl to úplně jiný Carlsen, než který byl na Olympiádě a v Linares...

30.10.2010 19:08 | Autor neznámý

Fajn, že to Carlsenovi vyšlo, už si potřeboval spravit náladu a zvednout šachové sebevědomí.