Dva jedna pro iracionalitu

01.04.2012 05:43 | Mistrovství Evropy jednotlivců 2012

Ostře sledované mistrovství Evropy jednotlivců je minulostí. Pro českého fanouška skončilo zklamáním, nikdo z našich reprezentantů výraznějšího úspěchu nedosáhl. Bodově nejlepší byl GM David Navara (2700), který se sedmi body s...

Ostře sledované mistrovství Evropy jednotlivců je minulostí. Pro českého fanouška skončilo zklamáním, nikdo z našich reprezentantů výraznějšího úspěchu nedosáhl. Bodově nejlepší byl GM David Navara (2700), který se sedmi body skončil na 61. místě. Ani on však spokojen být nemůže, tento výsledek pro něj totiž znamená ztrátu čtrnácti ratingových bodů. „V první polovině turnaje jsem hrál prostě příšerně. Ve druhé polovině má hra už byla o něco lepší, ale dobrou formu se mi najít nepodařilo. Možná jsem ji zapomněl doma, snad se s ní zase brzy shledám,“ říká bezprostředně po skončení mistrovství David Navara. Je trochu překvapivé, že velmi vyrovnaný turnaj nakonec našel samostatného vítěze: s osmi a půl body slaví GM Dmitrij Jakovenko (2729). Ruský triumf byl na šampionátu dokonalý: z prvních šesti příček obsadili rovných pět Rusové, na Světový pohár si jich zajistilo postup jedenáct. Na druhém místě se mezi ně vklínil Francouz GM Laurent Fressinet (2693). Hranice úspěchu zde byla velmi tenká: Fressinet získal osm bodů a měl nejlepší pomocné hodnocení ze třináctičlenné (!) skupiny hráčů.

Dmitrij Jakovenko

Je jasné, že na tak kvalitním turnaji, jaký se v Plovdivu hrál, budou statistiky vítěze impozantní. Dmitrij Jakovenko v turnaji neprohrál a uhrál výkon 2832. Ke svému už tak vysokému ratingu 2729 připisuje dalších 14 bodů. K triumfu mu pomohl především stoprocentní závěr: v posledních třech kolech získal tři body. V závěrečném kole zdolal Francouze Laurenta Fressineta. Ten však kvůli své první prohře na turnaji truchlit nemusí: obsadil druhé místo, získal 15 ratingových bodů a výkonem na úrovni rovných 2800 dveře klubu +2700 rovnou vyrazil z pantů. Bronz získal Vladimir Malachov (2705), kterému v posledních kolech losoval počítač soupeře snad podle abecedy: Azarov, Akopjan, Andrejkin, Bologan… Může nás těšit, že v elitní skupině 23 hráčů, kteří si zajistili postup na Světový pohár, jsou tři borci z naší extraligy: Bělorus Sergej Azarov (2667, Beskydská šachová) a Rusové Jevgenij Najer (2640, Lysá nad Labem) a Nikita Vitjugov (2709, 1. Novoborský ŠK).

Pavel Šimáček

Tím však důvody k radosti končí: Jiří Štoček (2606) a Viktor Láznička (2702), kteří byli z našich v polovině turnaje nejžhavějšími adepty na úspěch, turnaj nakonec kvůli zdravotním problémům nedokončili. Láznička obsadil se šesti body 98. příčku, Štoček bral za pět a půl bodu 157. místo. David Navara (2700) sice mocně finišoval, závěrečných 5/6 a celkové 61. místo stačí pouze na napravení dojmu z nevydařeného úvodu. Zbyněk Hráček (2627) podal solidní výkon na úrovni svého ratingu (výkon 2610) a obsadil 75. místo. Škoda prohry v posledním kole s GM Sergejem Grigoriancem (2561). Paradoxně jako jediný z našich získal ke svému ratingu body co do výsledku nejméně úspěšný hráč, IM Pavel Šimáček (2447). Ten bojoval o splnění velmistrovské normy, nevyšel mu však závěr turnaje (0/3). Odehrál velmi těžký turnaj, čelil hned devíti velmistrům. Povzbuzením mu může být výkon na úrovni 2515.

David Navara

Hráči museli v Plovdivu čelit nejen silným soupeřům, ale také nástrahám, které jim kladli organizátoři a rozhodčí (potažmo Evropská šachová unie). V posledním kole byl zkontumován třeba GM Sergej Movsesjan (2702). V průběhu turnaje odstoupil také druhý nasazený GM Šachrijar Mamedjarov (2752). Ten nejprve prohrál kvůli tzv. nulové toleranci, kdy nepřišel včas k partii, a poté proto, že se dohodl na remíze před 40. tahem, čímž porušil tzv. Sofijská pravidla. Pravidlo nulové tolerance, které je navíc uplatňováno v době, kdy se zavádí tzv. letní čas, skutečně působí zvláštně. Spolu se slavným dress code je kritizuje David Navara: „Na tomto turnaji platila tři přísná pravidla: nulová tolerance, zákaz nabízení remíz do 40. tahu a dress code. Pravidlo maximální netolerance si vyžádalo řadu obětí, totéž platí o zákazu remíz. (Mimochodem, mně v prvních dvou kolech soupeři nabízeli remízu ve 30. a 37. tahu. Jednou jsem se tvářil, že jsem nic neslyšel, podruhé jsem tuším ukázal prstem na kolonku pro 40. tah.) Rozhodčí se navíc dopustili několika excesů, například zkontumovali partii Baron – Safarli navzdory trojnásobnému opakování tahů. Navrhuji zavést pojem „Plovdivská pravidla“ pro situaci, v níž rozhodčí rozhodují i o trojím opakování pozice. Vyvolává to dojem, že tam jsou hlavními osobami a my hráči tam jsme jen do počtu (což v mém případě kvůli špatné formě ostatně dobře vystihuje situaci). Kvůli „kódování“ (dress code) snad nikdo zkontumován nebyl, přestože někteří toto pravidlo nedodržovali. Alespoň jednou tedy zvítězil zdravý rozum, čímž se skóre snížilo na 1-2 pro iracionalitu. Rychlé remízy ani pozdní příchody nemám rád, ale myslím si, že četné kontumace image šachu nezlepší.“

Konečné pořadí

Poř. Jméno Rtg FED Body PH 1 PH 2 PH 3
1 Jakovenko Dmitry 2729 RUS 8,5 2832 67 72
2 Fressinet Laurent 2693 FRA 8 2800 71,5 76
3 Malakhov Vladimir 2705 RUS 8 2787 68,5 73,5
4 Andreikin Dmitry 2689 RUS 8 2786 69 74
5 Inarkiev Ernesto 2695 RUS 8 2784 66,5 71,5
6 Matlakov Maxim 2632 RUS 8 2778 72 76,5
7 Bologan Viktor 2687 MDA 8 2768 66,5 71,5
8 Vallejo Pons Francisco 2693 ESP 8 2765 66 71
9 Kryvoruchko Yuriy 2666 UKR 8 2761 63,5 69
10 Azarov Sergei 2667 BLR 8 2759 66 71
11 Najer Evgeniy 2640 RUS 8 2756 66 71
12 Akopian Vladimir 2684 ARM 8 2754 64,5 69
13 Volokitin Andrei 2695 UKR 8 2745 63,5 68,5
14 Smeets Jan 2610 NED 8 2685 59 63,5
15 Jones Gawain C B 2635 ENG 7,5 2760 70 74
16 Vitiugov Nikita 2709 RUS 7,5 2751 69 74
17 Bacrot Etienne 2706 FRA 7,5 2748 72 77
18 Dreev Aleksey 2698 RUS 7,5 2736 65,5 70
19 Khismatullin Denis 2656 RUS 7,5 2734 67,5 72,5
20 Kobalia Mikhail 2666 RUS 7,5 2734 67 72
21 Durarbeyli Vasif 2543 AZE 7,5 2729 66,5 70,5
22 Riazantsev Alexander 2710 RUS 7,5 2728 65,5 71
23 Jobava Baadur 2706 GEO 7,5 2725 69,5 73,5
61 Navara David 2700 CZE 7 2588 56 59,5
75 Hracek Zbynek 2627 CZE 6,5 2610 60,5 65
95 Movsesian Sergei 2702 ARM 6 2679 65 69,5
98 Laznicka Viktor 2702 CZE 6 2624 64,5 70
110 Jurcik Marian 2467 SVK 6 2578 62 66,5
157 Stocek Jiri 2606 CZE 5,5 2600 68 72,5
165 Petenyi Tamas 2359 SVK 5,5 2530 56 60
195 Pacher Milan 2402 SVK 5,5 2394 52 55
200 Simacek Pavel 2447 CZE 5 2515 63 66,5
216 Michalik Peter 2529 SVK 5 2418 55,5 59

Partie:

Odkazy:

Stránky turnaje
Výsledky na Chess-results
61x 1479x Aleš Kubeczka
Fotogalerie
Komentáře (61) Aktualizovat
03.04.2012 08:57 | Autor neznámý

@ SKA: no samozžejmě že čtení vlastní DNA je při šachové parti zakázáno .

Já už ji mám naštěstí přečtenou a umím ji nazpaměť

CCGA-TTAG-AGCT-TAGG- ... no nebudu to rozepisovat, bylo by to na dýl.

03.04.2012 08:44 | Autor neznámý

 Golf - viděli jste, v čem hraje např. John Daly? Opravdu se vám to líbí víc než krátké kalhoty? Které notabene nejsou u šachu vůbec vidět (přeci jen pod stůl nevidím, pokud se pod něj speciálně nepodívám) :-) Pokud chtějí zavádět dress code - ať si ho zavedou na té nejvyyší úrovni (přeci jen profesionál se musí přizpůsobit požadavkům toho, kdo jej platí). Ale ať, prosím, tímto nevyháněji šachovou veřejnost od hraní  praktického šachu...

02.04.2012 21:58 | Autor neznámý

Ano ale jakékoliv v pravidlech o šachu takže se to musí týkat šachu. Jinak by za informační zdroj mohl být považována i vlastní DNA což nepochybně je ikdyž nešachový a tudíž by hned bílý prohrál páč jako první použil informační zdroj svou DNS anebo svou košili která obsahuje určitě spoustu jiných DNA organicmů či informaci obsaženou ve vláknech apod ...

02.04.2012 21:54 | Autor neznámý

 Pánové, píše se jasně: jakékoli ...

02.04.2012 21:36 | Autor neznámý

Kniha, která nemá se šachem nic společného, není informační zdroj a její čtení uvedený článek pravidel neporušuje, takže to zakázáno být nemůže...

02.04.2012 21:34 | Autor neznámý

Přesně tak, a sci-fi nebo knížka o lovu jelenů není z hlediska šachů žádný informační zdroj. To už je více informační zdroj dívání se na partii kterou ve stejnou dobu hraje někdo jiný v sále a třeba stejné zahájení se tahá.

02.04.2012 21:23 | Autor neznámý

 článek 12.3.a: Hráčům je zakázáno používat v průběhu partie jakékoli poznámky, informační zdroje ...  

02.04.2012 20:55 | Autor neznámý

Přece tam jen je že nesmím používat nápovědu, a tou knížka která se netýká partie není. To už bych za družstva nechodil hrát skoro vůbec abych se tam nudil a čekal než soupeř zatáhne v některých případech když se počítá třeba i 15-20 minut, přece nebudu jen tak čumět doblba.

02.04.2012 20:54 | Autor neznámý

Pokud vím tak v pravidlech nic o tom že si nemůžu číst sci-fi nebo učit se něco z knížky nešachového není.

02.04.2012 18:34 | Autor neznámý

 pro SKA: Během partie je zakázáno číst knížku.

02.04.2012 17:43 | Autor neznámý

Re NoELO

02.04.2012 17:11 | Autor neznámý

SKA: smrdět se podle těch pravidel taky nesmí, jen je otázka, jak to kontrolovat. Kdysi kolovala po netu (možná autentická) reklama na rektální teploměry Johnson and Johnson, kde se tvrdilo, že každý exemplář je osobně odzkoušen kontrolorem kvality.

02.04.2012 16:45 | Autor neznámý

 Hmm hezká diskuze, tak místním demagogům ty minulé diskuze na toto téma zřejmě nestačily a píšou sem ty svoje iracionální bláboly zase. Pánové, problém není ani tak v oblékání a chování hráčů, jako ve vaší netolerantnosti! Člověk je svobodná bytost, bez ohledu na to, co si o tom myslíte.

02.04.2012 15:38 | Autor neznámý

Myslím si, že každý pořadatel by měl mít právo si zorganizovat turnaj podle vlastních představ a kritéria účasti by měl mít jasně a srozumitelně uvedeny v propozicích. Na maškarní bál je dokonce nevhodné přijít v obleku, který jinak naprosto vyhovuje i těm nejvyšším nárokům na oblékání. Přeci, pokud mně nevyhovuje nulová tolerance a rád si přispím, tak se jednoduše na turnaj nepřihlásím. Problémem teprve bude, až se papaláši z Fide tyto kritéria rozhodnou zavést do všech turnajů pořádaných pod jejich hlavičkou. Tam už bych viděl problém. Doufám, že v Šachách půjde i nadále především o to, co člověk vytvoří na šachovnici a né o to, kdy se k partii dostaví, co má na hlavě a v kolikátém tahu to dá za remis.

02.04.2012 15:22 | Autor neznámý

No podle mě pozdní příchod k partii patří k těm nejférovějším formám psychlogického nátlaku - fakticky to škodí pouze mně, když mi ubývá čas a soupeře to nijak neruší, jen ho to ponechává jeho myšlenkám. Daleko horší formy jsou třeba kroužení kolem stolu když je soupeř v časové tísni, opakované nabídky remízy, když je jasné, že ji soupeř nechce přijmout apod.

02.04.2012 15:18 | Autor neznámý

Poutnik: Jo přesvědčivá teda je. Obdobně jako třeba 20 let za neúmyslnou dopravní nehodu s lehkým zraněním (pozdní příchod může být také neúmyslný a třeba jen minutový - viz. třeba zabloudění V. Lázničky). Je jisté, že viník dopracvní nehody by 20 let žádnou další nespáchal.

02.04.2012 15:13 | Autor neznámý

Co se týče funkčnosti trestu, myslím, že kontumace je jako trest velmi přesvědčivý způsob jak naučit hráče chodit včas


02.04.2012 15:03 | Autor neznámý

pro verbir: Určitě nesouhlasím s tím, aby byl zakázán krátký rukáv, ale takoví golfisté také musejí mít dlouhé kalhoty a pravidla pro oblékání jsou v jejich sportu hodně přísná. Existuje spousta látek, které lze na sobě snést i v horku. Tričko či košile s krátkým rukávem by však z mého pohledu měly být OK.

02.04.2012 14:59 | Autor neznámý

pro SKA: Já jsem nikdy a nikde využívání pozdního příchodu jako psychologického prvku nepoužíval pro odůvodnění nulové tolerance. Jen jsem poukázal na to, že něco takového skutečně existuje a v minulosti bylo již s menším či větším úspěchem použito. Vaše pozoruhodné a ztučnělé konstrukce jsou tak zcela zbytečné a nemohou na tom nic změnit. Pokud se mě o něčem snažíte přesvědčit, tak to nechápu, protože já si úmyslný pozdní příchod nevymyslel a ti lidék kteří to v minulosti použili, jednali naprosto bez mého vědomí a spolupráce stejně jako spousta šachistů použila i jiné triky, které nebyly v rozporu s pravidly ale nelze je nazvat podle zákonů fair play. Lze se snadno z logického výkladu mého příspěvku přesvědčit, že s pravidlem nulové tolerance nesouhlasím a přikláním se pro peněžité tresty, které podle mého názoru v takových případech, jako jsou pozdní příchody, mohou velmi dobře fungovat.

02.04.2012 14:57 | Autor neznámý

Re Bond aha takže to není tak že remíza je zakázána ale že remíza bez souhlasu rozhodčích je zakázána.

02.04.2012 14:44 | Autor neznámý

 Můj názor na dress code. Situace: letní open, 30 °C ve stínu. Pokud by všichni přišli v kraťasech a krátkém rukávu - opravdu by to bylo horší, než když přijdou v obleku a je z nich tak zákonitě cítit pot? Nebudeme nakonec zakazovat hrát šachy lidem tlustým, vychrtlým, plešatým, dlouhovlasým atd. jen proto, že se nám nelíbí jejich zjev? Mě osobně dress code definitivně odradil od praktického hraní šachu. Budu si nadále hrát mailové šachy - u nich můžu být oblečen třeba v pyžamu a nikomu to nevadí... :-D

02.04.2012 14:29 | Autor neznámý

Co ti na tom pořád není jasné? Prostě jak se třikrát opakuje pozice tak buď chceš reklamovat remis a musíš jít za rozhodčím (i když s remízou souhlasí i soupeř) nebo ji reklamovat nechceš a musíš odtahat 40 tahů.

Zřejmě se báli, že bez kontroly rozhodčího by hrozilo, že se pozice 3x neopakovala (nebo nebudou schopni zrekonstruovat partii) a musela by se zkontumovat dodatečně bez vědomí hráčů (a už s nalosovaným dalším kolem apod).

02.04.2012 14:28 | Autor neznámý

Jinak obecně mně kdo chce ať dává čas navíc, aspoň můžu též k partii přijít později oba sií pak střihneme blicku a oba budeme spokojení, protože my oba sme nadřazení a tak jsme chytře přišli oba pozdě. Hehe tenhle argument si zapamatuju, že když zaspím je to tím že jsem nadřazený :))

02.04.2012 14:21 | Autor neznámý

Re Bond: Tam je to jednoduché - kontumačně prohrávají oba, pokud to včas neoznámili rozhodčímu (což mi tedy přijde jako absurdní).

No takže když bílý obětuje materiál a černý se ubrání a tím donutí bílého opakovat pozici protože jinak by prohrál, prohraje tím i sám ?? To pak mohou nastat situace kde oba musí prohrát protože jinak by stejně prohráli ??? Nebylo by tdy lepší zavést pravidlo, že při remíze do 40 tahů vyhrává černý, čímž má aspoň jeden hráč šanci vyhrát?

02.04.2012 14:15 | Autor neznámý

Re: Pawn : ikdybych to bral jako argument, pak je to pravidlo špatně: protože jak sem napsal můžu tlačit na soupeře mnohem víc než je nulová či hodinová tolerance. Takže si to pravisdlo pletete s něčím jiným. Pravidlo proti psychologickému mučení soupeře příliš rychlým hraním by mělo znít třeba takto: "Hráč nesmí na prvních 15 tahů spotřebovat více jak 30 minut", nebo "hráč nesmí na tah spotřebovat více vteřin než je 60*c, kde c je číslo tahu" , tedy na první tah nesmí spotřebovat více než 60s , déle psychologicky soupeře mučit nesmí. Takže pokud chcete toto měl byste být první kdo nadává že to pravidlo je špatně nadefinované.

Rovněž tak bych se přikláněl aby bylo v pravidlech napsáno že "soupeř nesmí smrdět apod." a nikoliv že má mít na sobě nějaký obleček, který vůbec nezajišťuje že i přesto nesmrdí. Prostě tchoř i ve fraku bude tchoř. Obdobně lze nadefinovat ostatní. Přece cílem je nemít tchoře v sále a nikoliv mít v sále tchoře v oblečku.

02.04.2012 14:06 | Autor neznámý

Ale nemůžu to přece používat jako argumentaci ve prospěch pravidla o nulové toleranci. To pravidlo bylo zavedeno kvůli sponzorům a reportérům, aby neměli při začátku kola prázdné šachovnice. Psychologický nátlak je součástí každého boje, šachy nevyjímaje. Takže žádná obecná ochrana proti němu v pravidlech není ani technicky možná.

02.04.2012 13:53 | Autor neznámý

pro SKA: Pozdní příchod může být prostě projevem nadřazenosti - dávám ti najevo, že na tebe ani nepotřebuji celý časový limit. Někomu to nemusí vadit, ale někoho to trochu rozhodit může. Není třeba se tomu vysmívat, protože se to již v minulosti dělo několikrát, jak ostatně bylo zmíněno níže.

02.04.2012 13:47 | Autor neznámý

No ta debata nevypadá moc plodně, takže jen heslovitě:

- pozdní příchod k partii může být formou psychologického nátlaku ale to může být i zlý pohled na soupeře. Prostě kdo nemá pevné nervy, nemůže hrát šachy.

- srovnávat pozdní příchod k partii s pozdním začátkem třeba fotbalového utkání je absurdní, ve fotbale se nemůže hrát dokud se oba týmy nedostaví, v šachu se prostě spustí hodiny a hra začne. A že musí soupeř hodinu čekat na kontumaci? A co? Pokud by se partie odehrála, tak by ztratil daleko více času, který si musí stejně rezervovat. Ano, nedostavit se bez omluvy k partii a nechat si ji zkontumovat je neúcta k soupeři, ale pozdní příchod bych jako neúctu nebral.

- co se týče srovnání s pracovní dobou, šachovou partii bych viděl spíše jako prezentaci výsledků mé práce, nikoliv jako práci jako takovou. Takže opět liché srovnání.

- a ten případ, kdy rozhodčí neuznal remis opakováním pozice jen proto, že bez jeho vědomí podepsali hráči partiář považuji fakt za buzeraci a neschopnost sebereflexe rozhodčího.

@SKA: Tam je to jednoduché - kontumačně prohrávají oba, pokud to včas neoznámili rozhodčímu (což mi tedy přijde jako absurdní).

02.04.2012 13:19 | Autor neznámý

mimochodem jak je to u toho pravidla se zákazem remízy pokud oba hráči opakují tahy, je na vině bílý či černý nebo kdo ?

02.04.2012 13:07 | Autor neznámý

Tvrdíte tu že přijít pozdě k partii je forma psychologického nátlaku tím že soupeř bude mít časovou výhodu, tak to sem se fakt zasmál a to ze dvou důvodů: 1. jak může být časová nevýhoda výhodou ? a 2. vždyť to nezabrání hráči aby poté co zahraje první tah (nebo resp. i předtím) aby odešel na 30minut třeba na wc či se dívat po sále či si číst knížku a tím tu dle Vás výhodnou ztrátu času psychologicky opět použil a soupeře tím přímo zdrtil, dokonce může nad prvním tahem vyplýtvat témeř všechen čas a pak bude mít supervýhodu psychologickou podle Vaší argumentace.

02.04.2012 13:04 | Autor neznámý

také si myslím, že je to důsledek kultury projevu „zespodu“ na chování hráčů.
Je to hold snaha něco udělat, projde to diskuzí a časem se tyto pravidla určitě upraví.
Nulová tolerance naprosto v pořádku, dress code trochu zbytečné pravidlo, ale budiž.
Vybočujícího šachistu bych hold k partii jako rozhodčí nepustil. Ikdyž já bych k partii nepustil i jednoho známého pankera  No a zakázat domluvit remiz do 40tahu je nesmysl.
Mě na tom spíš vadí to, že se poukazuje na nějaké pravidla místo toho abychom s tím bojovali přímo na turnaji. Nejlépe prohlásíme velkohubě po turnaji  tento hráč si u nás již nezahraje! A další rok se pozve na uzavřený GM turnaj. To mě hlava pak nebere, ne nějaký dress code.  

02.04.2012 12:44 | Autor neznámý

Mně by se líbil spíše propracovaný systém pokut za pozdní příchody či nevhodné oblečení s kontuimací až při opakovaném prohřešku. Zavést to se zdá být velice jednoduché. Šachisté nejsou navíc zase tak bohatí jako třeba tenisté a pokuty mohou být velmi výrazným motivačním faktorem. Používání pozdního příchodu jako psychologického nástroje by se tak jistě podařilo odstranit.

02.04.2012 11:05 | Autor neznámý

Já souhlasím s názorem, že by hráči měli chodit k partii včas a svým oblečením nebudit odpor a veřejné pohoršení. Ale existuje určitá hranice, kdy se z pravidel, která mají smysl a logiku, stávají pravidla nesmyslná, absurdní a buzerační. Kontumovat partii jen proto,že  někdo přijde o pár vteřin později, je stejná hloupost jako diskvalifikovat v atletice sprintery za první ulitý start. A pokud se někdo domnívá, že maximální netolerance a sofijská pravidla pomohou přilákat sponzory, tak mu jeho optimismus závidím...

02.04.2012 09:04 | Autor neznámý

Poutník: Jenže případné omezující nařízení by mělo být adekvátní a ne nadělat víc škody než užitku. Připomíná mi to alergickou reakci imunitního systému - na podráždění zareaguje tak, že tělo poničí víc než ten působící faktor. To, že se zabrání největším excesům, tu buzeraci, myslím, nevyváží.

02.04.2012 08:28 | Autor neznámý

Naprostý souhlas Poutníku!

02.04.2012 07:06 | Autor neznámý

V šachu jako v životě. Za většinu omezujících zákonů si mohou lidé svým chováním.

Šachisté by si měli říkat:"proč udělal soupeř ten tah?". Tak se pokusme odpovědět si i zde:

Proč nulová tolerance pozdních příchodů? Byla to forma psychologického tlaku na soupeře, na řadu soupeřů to velmi dobře fungovalo. Ostatně je to dobře popsáno v mnoha knihách. Nejeden hráč nechodil pozdě, že by zaspal, ale z chladnokrevné vypočítavosti se snahou nalomit soupeře.

Proč dress code? Co udělat s lidmi, kteří přišli k partii zcela nedůstojně oblečeni?  Člověk trpí pak celou partii, protože argument, že se má soustředit jen na figurky je nesmysl, za šachovnicí jaksi sedí soupeř, kterého z reality nevymáznete. Naopak, když přijde do půl těla, během patie mu stékají stroužky potu, smrdí, to je na pár facek. Tak až takové potkáte, jim děkujte za toto pravidlo.

Proč odpor k rychlým remízám? Tady asi jsou nepopiratelné zájmy sponzorů. Dává peníze lidem, aby jiným lidem zajistil zábavu. Míra zábavy je rozhodující i z pozice marketingu. Hráči musí pochopit, že jsou v zaměstnání. Je to jejich práce hrát šachy.

Fischer, Kasparov apod. nepřilákali k šachu sponzory tím, že by dávali partii po třech tazích za remis.

01.04.2012 23:59 | Autor neznámý

Škoda, že David nedokončil myšlenku jak to bylo s Bologanem. Ano sice mu to nezakázali, ale v bezvýchodné situaci při dohadování, dovolili mu rozhodčí porušit pravidlo šáhnuto-hráno.  

01.04.2012 21:42 | Autor neznámý

sisoj: Váš příměr s včasným příchodem do zaměstnání je lichý. Samozřejmě jsou práce, u kterých nezáleží na době jejich začátku, ale na termínu jejich odevzdání. A to podle mne šachy jsou, neboť hráči jsou omezeni časovým limitem. Když někdo k partii přijde pozdě, sám se ochuzuje o čas - celkem pěkně to popisuje Hort ve své knize o "zápase století".

01.04.2012 19:51 | Autor neznámý

peter23: Remízy jak píšu níže, které např. opakováním tahů jsou regulérní, a podle GM Navary nebyly akeptovány, jsou blbost samozřejmě. Tam jde spíše o to, tlačit hráče od určité úrovně výše do rezultátů, vinou časových tísní, chyb při propočtech apod. Je to cesta dá se říci "bulharská". Ale zase tam mají být rozhodčí, kteří se budou rozhodovat podle logiky věci. Mě se více líbí cesta tříbodového systému, kde hráči typu Carlsen čeří vody ve stojatém rybníce.

01.04.2012 19:43 | Autor neznámý

Ale nic, nechci se rozčilovat nad problémem, řešit ho na nss. Uvidíme zda cesta Mr. Danajlova bude mít následky nebo následovníky. Ale určitě jeho snaha něco udělat s mnoha nešvary je cestou jednou z mnoha.

01.04.2012 19:39 | Autor neznámý

Já bych rád upozornil, protože s tím mám zkušenost: tohle je na žalobu. Nechat někomu nadávat a jeho odpovědi mazat.

Nebudu váhat svoje zkušenosti využít.

01.04.2012 19:39 | Autor neznámý

Mr. Matoušek přečtěte si své přípspěvky, podívejte se co píšete, co obhajujete a jakou logiku podporujete... Podle toho, jak se tady ukazujete, myslím že s šachisty Vaší sorty, bych opravdu partii hrát nechtěl. Nejste schopný dodržovat základní pravidla, normy a vzorce chování, které je normální dodržovat v normálním životě, to o Vás mluví hodně. Nechtěl bych Vás tedy potkat ani v profesním ani v soukromém životě.

Pokud to přeženu už hodně, dle Vaší logiky (i když pochybuji, že víte, co je to logika věci), smradlavého a pravidla neuctivého týpka bych tedy potkat nechtěl.

01.04.2012 19:35 | Autor neznámý

Odpoví mi někdo? Tedy především webmaster; jen on mohl můj příspěvěk editovat. Co webmasterovi vadí? Ten blbeček? A proč mu tedy nevadil přesvědčený idiot a totální ignorant?

01.04.2012 19:30 | Autor neznámý

Mám otázku: co se to zase děje s mým příspěvkem? Někdo ho upravuje a pak zase nakopírovává zpátky? Proč?

01.04.2012 19:07 | Autor neznámý

...

Druhá věc, důležitější: v záhlaví našeho znaku je Gens una sumus. Já si to vykládám i tak, že pokud se stanoví určitá pravidla, měla by platit pro všechny bez rozdílu. To, právě to nám říká naše heslo. Nedokážeme-li si stanovit a obhájit pravidla pro všechny stejná, samo šachové hnutí přestává být hnutím a je něčím jiným, těžce diverzifikovaným, nevábným. - Ale to je nejspíš nad tvý chápání.

 

01.04.2012 19:04 | Autor neznámý

nechcem byť zlý,ale to sa mi vidí pritiahnuté za vlasy. ako môže sa ponúkaním remízy podvádzať,veď keď chce súper ju prijať tak môže,ak ju nechce tak sa hraje ďalej. oblečenie tak isto šaty či trénirky alebo svadobná róba úspech nezaručia.pokiaľ dotyční má v hlave piliny aj tá svadobná róba bude na 2 veci.Toto všetko sú skôr ťahy a tlaky sponzorov.

01.04.2012 18:45 | Autor neznámý

Nemá cenu se s přesvědčeným idiotem přít... Ale lekce z profesionality by Jste našel například v Německu nebo Anglii, nenastoupení včas byť jen k tréninku, k předzápasové přípravě se pak rovná výpovědi. Osobně nevím jak by Vám prošlo, pokud by Jste měl přijít do práce v 9:00 a vy přišel v 10:00. Některé pozice to umožňují samozřejmě, ale jasné pravidlo je dodržovat pracovní dobu. A neříkejte mi, že když jste na turnaji, víte že se hraje v 9, nemáte čas se připravit a uzpůsobit čas, tak aby Jste to stih... Neříkám kalamity, nebo nehody se zaspáním, kdy si člověk už pak může jen říct OK zvoral jsem to, ale ne že bude svalovat svou hloupost na někoho jiného. Osobně takový typ lidí mi nevoní už proto, že se dožadují výhody, která je neopodstatněná.

Vaše vyvozování lze brát pro amatéry jak píšu, máme mnoho problémů s dojezdem, prací apod., ale ani mě nebaví čekat na soupeře, zvláště když rozhodčí zamítne spuštění hodin a já pak čekám čtvrt nebo půl hoďky na soupeře, který si přijde jako by nic a hraje se od nuly.

Ale pro totálního ...., Vašeho typu, lze jen napsat, že žádná z těchto pravidel se nepřijímají proti obyčejným amatérům, ale podvodníkům v řadách profíků. I takto je brán dress code, sofijská pravidla, mobily, remízy a vše další. Nic z toho není proti Jardovi z Horní/Dolní.

Další debaty jsou pouhé plané kecy. Jen doufám, že slušných šachistů, kteří se snaží hrát fair-play podle regulí a řádu je stále více, než kariéristických týpků ze kterých se Vám chce jen maximálně zvracet.

01.04.2012 18:04 | Autor neznámý

Profesionalitu svazovat s pozdními příchody, často i jen půlminutovými, je hloupost.

Nejsnáze takové hlouposti říkají ti, jimž je zatěžko se podepsat vlastním jménem. Já žasnu, co všecko tito lidé vědí a s jakou sebedůvěrou to říkají. Škoda, že jim ta sebedůvěra nestačí na podpis. - Ale třeba Karpov chodil i k partiím s Kasparovem pozdě, to jako nebyl profesionál? Kasparovovi to vadilo, takže si v knížce rýpnul, ale nemohl s tím dělat mnoho a určitě nikdy neříkal, že Karpov kvůli tomu není profík.

Chci říct, že mně tyhle diskuse, notabene s anonymy, dávají málo. Nad každým jednotlivým se můžeme přít, ale tady přeci ani trochu nejde o to či ono samostatně. Já se snažím pojmenovat tendenci, a tendence je, že určitá sorta lidí dělá z šachistů cílevědomě šašky, speciální mozky do televize. Je to deset, patnáct? let, co jsem přesně o tomhle psal v Šachu, v reakci na článek dr. Filipa, a vůbec mě netěší, že jsem se jako prorok osvědčil; stokrát radši bych neměl pravdu a nemusel se teď dívat, jak šachistům berou mobily, zakazují jim kraťasy a sandály a říkají jim Hrát budete tak dlouho, jak se bude chtít rozhodčímu. 

A anonymní troubové k tomu přikyvují.  

01.04.2012 17:22 | Autor neznámý

SKA : To tedy žádný profesionál není, protože pravý profesionál má k soupeři úctu, ten kdo přijde o hodinu později jen proto, že je silnější hráč, je u mě vemeno..

01.04.2012 16:53 | Autor neznámý

Re:Profesionál, který si dovolí přijít pozdě ku zápasu není profesionál.

Profesionál je ten co přijde o hodinu později, stejně soupeře semele a pořád je v klidu protože ví co dělá :)

01.04.2012 16:08 | Autor neznámý

Chlapi!!!

Profesionál, který si dovolí přijít pozdě ku zápasu není profesionál. U nás amatérů je milion důvodů pro toleranci, u profíků 0!

Dress code byl asi zřízen kvůli lidem a je tak obrácen taky proti určitým lidem!

Mobily mi vadí, že se musí vypínat , na nižší úrovni se tolerují, ale na top úrovni hráči se chovájí tak jak se chovají.

Sofijské pravidlo je také proti určitým typům lidí, kteří dávají remízu v 8.tahu, jen aby ušetřili čas a síly... Nejsem pro toto pravidlo, ale nějaké omezení je nutné. Mě více vyhovuje 3 bodový systém...

Takže v globálu, všechny tyto pravidla jsou díky lidem proti lidem kvůli lidské blbosti a vyčůranosti. Rozhodně je neschvaluji, ale na druhé straně:

1. Hráč na ně nemusí přistoupit a nehrát! Takže proč se následně durdit proti něčemu, rozhodovat se má před a ne po!

2. Sami šachisti obhajují absurdní chování absurdními tezemi, které by si v jiném sportu nedovolili. A tyto pravidla jsou postaveny jen proti nejkřičlavějším případům.

 

01.04.2012 16:06 | Autor neznámý

Jistě těm co chodí na openy aby si prohlíželi nohy to může vadit, mně osobně více vadí někdo zpocený v saku. Ale já mám ve zvyku koukat na šachovnici a ne pod stůl na nohy :)

01.04.2012 16:00 | Autor neznámý

Dress-code

Toto "kódování" pokládám za dobrý nápad. Někdy se hraje v nějakém krásném sále, třeba na zámku nebo v elegantním hotelu, a někteří šachisté nastupují v "dressu", že si je člověk plete s bezdomáči. A krátké kalhoty už ke královské hře vůbec nepatří, šachisté mají často ošklivé nohy, někdy i nemyté. Zvláště na letních openech se člověk až diví, s jakými hastrmany - tatrmany musí hrát.

 

 

 

01.04.2012 15:35 | Autor neznámý

MM: souhlas. Jedná se povětšinou o buzeraci těch co (už) neumí, těch, co (ještě) umí!

Sisoj: jistě, a také lidé dříve i v dospělosti mamince a tatínkovi vykali. Podobně jako s oblečením - komu to vyhovuje, ať tak svůj život vede, ale omezovat ostatní a poroučet jim, co smí nebo nesm nosit, je nechutné.

Pravidlo s mobily je obdobné ... nikdy jsem u partie netelefonoval, nečetl smsky ani jinou práci s ním nevykonával ... ale už se mi stalo, že mi nový telefon zazvonil, protože jsem nevěděl, že má nastavenou možnost zvonění ve speciálních případech i při ztlumené hlasitosti.

01.04.2012 13:02 | Autor neznámý

Pár nesouvislých poznámek:

nulová tolerance mi přijde jako pravidlo, které je lehce buzerační, ale lze je nakonec přijmout. Jako hráč bych ovšem měl aspoň trochu kecy. - Přišlo by mi normální, kdyby do toho směl nějak vstupovat i soupeř; jednou nám na ligu přijela tuším MB se dvěma hodinami zpoždění a rozhodčí se zeptal, jestli budeme kontumovat nebo jestli sehrajeme. Zdálo se nám úplně jasný, že druhá možnost. Vůbec jsme o tom nediskutovali!

Dress code je arogantní blbost; přeci šachy hrají dospělí lidé, a když má někdo opravdu potřebu chodit po sále bez trička, tak si tu už nikdy nezahraje a nejspíš stačí ho na to po straně upozornit. Mimochodem, onehdy tu uveřejnili fotku Pláta, jak za šachovnicí sedí v kšiltovce, a nevzpomínám si, že by byl někdo řekl: Tohle je evidentní případ neúcty k soupeři. Ale je mi jasný, že zas všici budou pokřikovat, že Pláta nemám rád. Ano, nemám.

A ty remízy! Já se k tomu nebudu ani vyjadřovat. Nebo mobily. - Podívejte, lze nastavit jakákoli pravidla. A hráč se může svobodně rozhodnout: přijedu/nepříjedu. Pro šachistu profíka je volba nepřijet sice principiální, ale zas se tam hraje o peníze na jeho živobytí. Fakt nechci působit jako zapšklý staromilec, ale dřív si sponzor turnaje kladl jedinou podmínku: zahraju si s vámi. Dnes vám bere mobily, přikazuje, co máte nosit, jak dlouho máte hrát... to je prostě špatně. Můžeme se bavit o jednotlivejch položkách, ale skutečností je, že v šachu by pořád měl bejt nejdůležitější hráč, a teprve potom bafuňář, jakkoli ambiciózní. Už jsem to tu psal. A všechny tyhle debaty jsou ústupkem agresivitě bafuňářů, jejich touze všemu velet, když na šachovnici si nejsou s to autoritu vydobýt. Je to hnus, a horší je, že to bude čím dál horší.

Líbilo by se mi, kdyby mezi šachisty vznikla jakási profesní solidarita: trváte-li na svých podmínkách, nepřijedeme. Nikdo z nás nepřijede. - Ale reálné to není, to si uvědomuju.

01.04.2012 12:35 | Autor neznámý

No dřív či později budou šachisti s tímhl přístupem považováni ne za ty "chytré" ale za podivíny v divných oblečkách co sprintují na partii aby jim nebyla kontumována a co jak šašci v remízové pozici přemýšlí co tahat. ať žije ECU. Mám tisíc nápadů co asi ta zkratka defakto znamená podle toho co vyžadují :)

01.04.2012 12:10 | Autor neznámý

Re: sisoj (i další): včera jsem to napsal snad až příliš ostře. Tehdy jsem také věřil dezinformaci, podle které rozhodčí GM Bologanovi zakázali potřetí opakovat pozici. Tato fáma byla později vyvrácena, ale i tak není partie Baron - Safarli jediným excesem ze strany rozhodčích. Souhlasím, že remízy i pozdní příchody by se nějak měly omezit, ale pravidla musejí být nastavena rozumně. V některých partiích už po 30 tazích vznikají pozice, ve kterých není o co hrát. A trojí opakování pozice by se snad nemuselo řešit přes rozhodčího, partiáře většinou nelžou.

 Ve Wijk aan Zee se nekontumovalo, ale hráči za pozdní příchody platili pokuty, přičemž v hlavním turnaji byly ty pokuty nejvyšší a v C-turnaji nejnižší. Loni hráči také byli požádáni, aby neremizovali do 30. tahu, letos si nevzpomínám. Ale je rozdíl mezi turnajem ve Wijk aan Zee, kde i v B-turnaji všichni dostávají startovné, a mistrovstvím Evropy, na kterém zhruba 40 (v případě dělby cen i více) hráčů dostane slušné peníze a ostatní tam jsou víceméně do počtu. A kromě mistra Evropy snad všichni musejí platit za ubytování, stravu a případně dopravu, takže organizátoři mají podstatně menší právo hráčům cokoliv vnucovat.

 Jinak Sergej Movsesjan před posledním kolem tuším zaspal.

01.04.2012 11:50 | Autor neznámý

 Nevíte někdo, proč byl zkontumován GM Movsesjan - přece velmi seriózní šachista? Díky.

01.04.2012 11:37 | Autor neznámý

Zase ja si myslím,že žiadne pravidlá hráčom okrem tých základných herných šachových netreba,čo ukázal aj Van Wiijk, kde hráči neboli limitovanými žiadnymi pravidlami a hrali to nádherne. Podľa mňa len maximalná sloboda zaručuje kvalitnejší turnaj,lebo v prvom rade šach by mal prinášať potešenie samotným hráčov aj hráčom sa potom lepšie hraje .O tom je podstata šachu hry ako takej( o slobode a potešení zo hry:)

01.04.2012 10:56 | Autor neznámý

Trochu bych polemizoval s GM Navarou a jeho logikou posledního sloupce. Pokud má turnaj nějaká pravidla, tak se asi mají dodržovat, a trochu mě zaráží pokud si "profesionál" v šachu dovolí opozdit si přijít k partii.. Docela by mě zajímalo co by řekli diváci hokejistům, fotbalistům a dalším sportovcům, že přišli o půl hoďky později.... Takže asi šachy opravdu nejsou sport, ale kavárna!

Druhý problém s remízami, je problém bulharské kliky v šachu a snahy hrát v šachu co nejvíce rezultátů. Pokud při Sofijském pravidle neplatí trojí opakování pozice, pak to není iracionalita, ale absurdní lidská blbost, kterou přiživují podle vyjádření GM Navary rozhodčí. Ale na druhou stranu, Češi by si neměli na absurditu stěžovat, když měli Boha absurdity 14 let na hradě.

Dress code si myslím je potřebný ke zpětné kultivaci šachistů. Kdysi chodili všichni v oblecích a šatech s klobouky, buřinkami apod. Dnes na turnajích můžete vidět cokoliv. Někdy je to pokoukání příjemné (na děvčata), někdy otřesné. Šaty dělají člověka, a myslím, že i u šachu platí, že lidi potřebují pravidla a normy chování. Dress je pouze jednou z cest k příjemněšnímu prostředí při partiích. Ale samozřejmě co je navrch musí být i uvnitř.

Bohužel vše co dělá člověk je navýsost nedokonalé, a v poslední době až nechutné.... 

01.04.2012 10:26 | Autor neznámý

Turnaj byl obrovsky,mistrovství evropy, těžký možná škoda,že nezkusil hrát GM ORAL + GM JANSA udělat 7z11 a více je obrovský úspěch,můžřeme jen pogratulovat k svělému umístění českých hráčů! GM Láznička+ GM Navara+GM Hráček+GM Štoček + IM Šimáček.