Wijk aan Zee Pád mistra světa

24.01.2021 20:19 | Zahraniční zprávy

Jsem moc rád, že se Pavel Votruba - rozhodčí ve Wijku, podělil o své dojmy - aneb někdy to není vůbec tak jednoduché jak to vypadá :-) (myslím být rozhodčím). Kdybyste měli jakýkoliv dotaz na Pavla, určitě napište do komentáře ke článku.

Pavel mi napsal:

"Jak víš, často tu panuje velmi větrné počasí, co mi říkali sami, Judit ani big Vlad to tu proto až" tolik nemilovali.". Ale předevčírem byl zrovna takový mazec, že bylo slyšet zvenku "třepetání vlajek" a hlavně i lanek, která se nepřetržitě dotýkala kůlů, na nichž ty vlajky vlají. Ale bylo ještě hůř, v komentátorské místnosti nad stolem číslo 1 (to je ten, který je vzdálen nejdále od stolků rozhodčích), se ozýval takový chraplavý zvuk, což jsem si sám ověřil, po protestu Alirezy. Společně jsme nalezli řešení, které však vypadalo jako snadné jen na prvý pohled.
Na stole číslo 7 (nejblíže rozhodcovským stolkům) totiž již "dohráli" svoji partii oba polští borci, takže přesun na opačný konec sálu se doslova sám nabízel. Bylo však třeba to taktně sdělit Jordenovi, který s tím naštěstí souhlasil, a poté se domluvit s obsluhou on-linů, umístěním kamer a také s komentátory, zda to jde provést, co všechno je přitom potřeba zajistit, a v jaký čas to provedeme. Nakonec v 16,00 jsem sám přenesl šachovnici i s figurami, můj kolega hodiny a ještě další kolega jmenovky (ty jsou na obou stranách šachovnice).
Hráči sedli a hrálo se vesele dál, stejná pozice, stejný čas, jen jiné umístění. Pikantní na tom je, že jsem předpřipravil původní "polskou šachovnici", ale až na poslední chvíli mi bylo sděleno, že nechtějí riskovat kvalitu on-linu, a tak jsem to musel "manuálně odnést celé", jak jsem již popsal výše .....


Na další kolo jsme již byli připraveni, závada na stropu komentátorské místnosti byla odstraněna, a dokonce všichni hráči měli, pro podobný případ, a větrno mělo být i další den, připraveny špunty do uší. Tedy podobně jak jsem na žádost Gelfanda měl pro něj tyto špunty po ruce svého času v Novém Boru.

Ale jak už to bývá, vítr se nekonal, jsme však již připraveni ..... "



A nyní pojďme na partie.

V partii Alexander Dončenko (bílé) Aryan Tari (černé) se toho tolik nestalo. Hrál se populární katalán a zahájení brzy přešlo do koncovky, kde bílý měl dvojku střelců, ale zase slabého pěšce pěšce d3. Rovná pozice a zasloužená remíza.

MVL (bílé) hrál už principiálněji 1.e4! ale jeho soupeř Van Forrest (černé) byl dobře připraven. Myslím si, že Maxima překvapil v zahájení a možná i získal výhodu (to je od oka, ne podle stroje), ale Maxim pozici ubránil a remíza. Nemohu se zbavit dojmu, že Maxim moc dobré formy nepobral.

Fabi Caruana (bílé) asi překvapil celý šachový svět, když po 1.d4 Jf6 zahrál 2.Jc3 (!??!) Samozřejmě přišlo 2...d5! Takové zahájení se na špičce nevidí, jistě koukal i Anish Giri (černé). Fabi dal do partie ohromnou energii. To šlo přímo cítit, skoro bych mohl napsat jak jsem ji cítil z té obrazovky :-) ale velké uznání zaslouží i Anish, který (velmi) pozorně bránil a partie skončila zaslouženou remízou. Pěkná bitva.

Drsná partie byla mezi JK Dudou (bílé) a Davidem Antonem Guijarrem (černé). JK měl celkem fajn pozici po zahájení, ale pak se něco pokazilo (píši bez enginy). Nechal se pěkně zpasivnit na královském křídle. Nicméně David nenašel přesné pokračování a přešel "jen" do příjemnější koncovky, kterou ale soupeř ubránil.

Podobná partie jako předchozí mi přišla bitva mezi Nilsem Grandeliusem a Radkem Wojtaszkem. Bílému se také něco po zahájení nepovedlo (co?) a dostal se do horší koncovky. Radek zde silně tlačil na soupeře a působil mu problém za problémem. Nicméně Nils byl pozorný a pak ještě vtipně obětoval pěšce 41.f6! a partii udržel.

Mistr světa Magnus Carlsen dneska s rámusem prohrál. Přehlédl "jeden trapný obrat" a soupeř mu nedal šanci. Klobouk dolů před Andrejem Esipenkem, že si partii pohlídal a Magnuse k ničemu nepustil. Andrej má 5/8 a je ve vedoucí skupině po osmém kole!
A co napsat ohledně mistra světa? Trápí se, tato prohra asi nabere dva směry. Buď se Magnus složí úplně, nebo ho to nakopne. Uvidíme.

Alireza Firouzja. Ten kluk je opravdu génius! Že černými takto přehraje a porazí tak silného a solidního velmistra jako je Hari... Nemám slov. Pokud jsem měl nějaké pochyby (stejně ale nebyly), pak už je nemám. Nyní jsem jako Morfeus, co nabízí červenou nebo modrou pilulku.

Rk.NameRtg.Pts.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
TBPerf.
1
2749
5.5
1.50
2862
2
2764
5.0
3.00
2795
3
2677
5.0
3.00
2855
4
2823
5.0
2.50
2808
5
2671
5.0
2.00
2844
6
2663
4.5
1.00
2780
7
2732
4.0
3.00
2753
8
2862
4.0
2.00
2693
9
2705
3.5
1.50
2639
10
2784
3.0
2.00
2615
11
2743
3.0
2.00
2653
12
2625
3.0
1.00
2648
13
2679
3.0
0.50
2639
14
2668
2.5
1.00
2593

Robert Cvek
autorské práva k fotkám:Jurriaan Hoefsmit – Tata Steel Chess Tournament 2021


-
. kolo -
30x 7214x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (30) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
xdavx x

Honzo, tak jej preci muzes zasponzorovat sam? zatim co vim, nastval/urazil kazdeho, kdo mu nejakym zpusobem kdy pomohl. Existuje spousta sachistu co umeji hrat sachy a nechovaji se jako psychopati.

+0 /-0 | 27.01.2021 12:35

J V
Zrovna Vojtu jsem měl hodně rád. Pamatuji na ten přenos z kandidátů, kdy jsme tam sledovali do pozdních hodin jednu koncovku. Měl velké nadšení pro šachy, vydržel u toho, i když to mohl zabalit.
+0 /-0 | 27.01.2021 12:28

Petr Koutný
S Vojtou momentálně nepočítáme do našich projektů, neříkám nikdy, ale chceme novou energii a proto jak jsem psal Vojta není na naší výplatní pásce v současnosti. Že se Vojta nějakým způsobem obrátí proti nám počítám. Zatím je to v klidu, čekal jsem to horší. Takže že nás teď Vojta nemá rád znamená jen to, že my platíme peníze někomu jinému. Petr
+0 /-0 | 27.01.2021 11:30

xdavx x
A neříkal jsem ti to?
+0 /-0 | 27.01.2021 08:54

Petr Koutný
Chess- už není na výplatní pásce. Není love není láska:), to se říkávalo dříve. Tak to je a Vojta to řeší po svém. A já se bavím nad tím, jak si Vojta zavírá další dveře.b
+0 /-0 | 27.01.2021 06:53

Agent Voňavka

Ago, zdravím Vás. Kolik je vnukovi a jak je na tom s angličtinou? Z videí se toho moc upřímně nenaučí, musí hlavně chtít trénovat, dělat diagramy. Ze začátku je dobré, kdyby mu někdo ukázal(myslím tím osobně)pár zahájení, jinak hlavně ať trénuje taktiku, diagramy. Ty jsou dnes na mnoha serverech zadarmo, například na chesscom, chesstempo, atd..Jsou lidi, co vrazí do svých dětí desetitísice korun a stejně se nic nenaučí, protože tréneři dnes hlavně natahují ruce, ale skutek utek. Pokud chcete poradit s tréninkem, napište mi na:

vojtechplat@seznam.cz

Tady na serveru se dozvíte prd, maximálně jak si koupit videa, aby z toho ti nahoře měli užitek...

+0 /-0 | 26.01.2021 08:03

Petr Koutný
Aga- zatím jsou v sekci pro členy videa pana Cveka, které nejdou veřejná. Každý týden vychází jedno video.
+0 /-0 | 25.01.2021 21:23

ciki333

25.01.2021 08:48 | Robert Cvek

Pane Cveku, v simultánce se stalo 1. d4 d6 2. Nc3 e5 3. dxe5 dxe5 4. Qxd8+ Kxd8 5. e4 Be6 6. Bg5+ f6 7. O-O-O+ Nd7 8. Be3 c6 9. f4 atd. čili ECO A41. Nicméně jako nejlepší reakci za bílého po 1.d4 d6 považuji 2.e4! s intencí přejít do Pirce, případně Lion varianty. Po 1.d4 d5 (Jf6) hraji zásadně 2.Sf4. A ano máte pravdu, na pořadí tahů v "Londýnu" setsakrametsky záleží.

PS. Když Bůh a MZ dá, tak se snad v areálu TJ Pankrác uvidíme v průběhu května, pane Cveku. Začínám pociťovat abstinenční příznaky. Chybí mi Vaše slavné rozehrávky s výhodou +2,0 pro adláty.

+0 /-0 | 25.01.2021 20:41

giocozo
Pokud něco komentuji veřejně, tak ano. Například má úplně jiný význam, když napíšu, že amatérský hráč s elem 2300 porazil v openu jedničku nasazenou GM 2550 a jestli napíšu, že juniorský mistr světa získal v openu cenný skalp.;)
+0 /-0 | 25.01.2021 13:27

MaX

giocozo: ano, datum narození hráčů, výkonnost v posledních turnajích a rodinné či jiné poměry mající vliv na momentální sílu hráčů nesleduji. Je fajn, že to sledujete aspoň vy. Dobrá práce.

+0 /-0 | 25.01.2021 12:44

giocozo
On to tak ciki000 nemyslí. Jak mě už upozornil Vojta Plát, on si dělá legraci a plně si uvědomuje, že je salát. ;)
+0 /-0 | 25.01.2021 12:25

NadsenySachista
Koukam ze pan ciki tady poucuje velmistra o sachu a nadava ostatnim diskutujicim za politicke nazory. Prosimvas co je to za cloveka, znate ho nekdo osobne? Pripada mi ze je strasne prechytraly.
+0 /-0 | 25.01.2021 12:10

giocozo
Robert Cvek - Souhlas ! V nějaké simultánce měl prý GM Hort prohlásit : ,, Na cokoliv hraji 1.d4 a 2.Jc3. Podobně bych to mohl nahlásit i já...na cokoliv vám dávám 1.- Jf6 a 2. - d5 ! a hraji na výhru ! :))
+0 /-0 | 25.01.2021 10:44

Robert Cvek
Pane Ciki na tom pořadí tahů záleží a hodně. Pokud někdo hraje londýna a soupeř mu zahraje ...d6 nebo ...g6 pak je Jc3!? velmi zajímavé a sám to mám zpracované za bílé (hrál jsem londýna), však - hráli jsme to spolu v simultánce? Mýlím se? ALE pokud bílý hraje 1.d4 Jf6 2.Jc3 d5! pak černý má lepší systémy než s ...g6. Proč to ale hrál Giri? Asi - myslím si - chtěl hrát něco co určitě pozná. Nechtěl riskovat "kudrnatou přípravu". Ps.: Několik let zpátky jsem si na to koupil knihu a prostudoval (za bílé Veresov), ale asi po 2 dnech jsem zjistil, že to je zcela nehratelné, max. na jeden pokus. Analýzy Vám mohu v Praze ukázat, pokud se toho dožijeme :-)
+0 /-0 | 25.01.2021 08:48

Honza Hučín

Tak když se tu přetřásá ten Veresov, ještě dodám, že ho tak před rokem (ovšem v pořadí tahů 1.d4 d5 2.Jc3) úspěšně použila Saša Gorjačkina v souboji o titul mistryně světa, když za stavu 5:6 potřebovala vyhrát poslední partii. Bylo sympatické, že to byl souboj mozků a ne počítačů a domácích příprav.

Fabiho je mi líto, dře jako mezek, ale nepadá mu to tam, soupeři betonují. Firo vždycky nějak záhadně vyprovokuje boj a tam soupeře přehraje. Ale ještě uvidíme, kromě vzájemné partie Fabi bude mít ještě dva hráče s málo body a Firo dva hráče ze špičky.

+0 /-0 | 25.01.2021 08:41

giocozo
Tím nám chtěl Vojta asi jemně naznačit, že do reprezentace patří on a nikoliv Babula. ;) Jinak, co se těch nicků týče...dobře, budeme oba dělat, že máš jen jeden. Když je to pro tebe tak důležité. :))
+0 /-0 | 25.01.2021 08:32

Agent Voňavka

Jsi to hrál jak pochva, tak se nediv, že jsi dostal. V dubnu, na MČR v blesku online, prohrál Vlasta Babula černými s jiným Zdeňkem...se Zdenou Hlouškem z Lipovce, který ani nevěděl, že porazil velmistra! Hrál se Londýn a za třicet tahů bylo hotovo! Jen připomenu, že Z.Hloušek nemá elo ani 2000!!!

+0 /-0 | 25.01.2021 04:33

ciki333

Ještě bych rád čtenářům ukázal, jak se níže zmíněná varianta ECO A45 nemá hrát za bílé...

Zdeněk Čekal(ciki333) vs GM Vlastimil Babula:

https://herna.sachy.cz/play/19284f91-662a-4b63-aa69-e9ee3d2b1dc3

PS. Místo chybného 10.Nd4? se mělo stát 10. Nxe4 dxe4 11. Qxd8 Rxd8 12. Ng5 Bxb2 13. Rb1 Bc3+ 14. Kf1 e5 15. Bg3...a pan Babula by mě nezařízl v 35-ti tazích, nýbrž v 50-ti.

 

 

+0 /-0 | 25.01.2021 00:03

Agent Voňavka
giocozo, ty pro změnu podle stylu písma automaticky tupě vidíš pod každou přezdívku moji osobu, tak neříkej ostatním, že jen tupě hledí na elo. Protože sám jsi tupec.
+0 /-0 | 24.01.2021 23:26

istr

V Budějcích je to teď móda. Naposled jsem to viděl dnes v našem turnaji u jednoho FM. https://lichess.org/Ag8jXfkA#3

 

+0 /-0 | 24.01.2021 22:43

Morphynista

@ciki333 : I teď prokazujete zaslepenost a neschopnost uznat realitu, totiž , že Vámi oblíbený systém se ( jako ostatně řada jiných ) v partiích elitních velmistrů občas vyskytne , hlavně jako překvapení pro soupeře, ale pravidelně jej nepoužívá nikdo, asi dobře vědí proč ...

+0 /-0 | 24.01.2021 22:41

Marek Vokáč

S tím Londýnským systémem bych byl opatrný. Spíš je to modifikace Veresovovy hry (3.Sg5), nebo možná úprava občas celkem populární antigruenfeldovské varianty 1.d4 Jf6 2. Jf3 g6 3.Jc3 d5 4.Sf4. Absolutní špička to opravdu moc nepoužívá, protože toho bílý ze zahájení většinou moc nezíská, někdy má sám problémy. Ale loni to špička poměrně intenzivně testovala v blickách na internetu, přilákal ji punc neobehranosti, ale to hodnocení se tím moc nezměnilo. Databáze uvádí jako nejstarší partii Mason - Weiss, Vídeň 1882, v roce 1937 to několikrát zkusil i Aljechin (ale nevyhrál myslím ani jednu).. Trochu častější výskryt nastal od roku 1992. Jobava to začal hrát poměrně pravidelně od roku 2013 a byl z klubu 2700 opravdu první. Ale už to zkusil leckdo. Ovšem ani hvězdy s tím nemají zase tak drtivé výsledky, tak si troufnu vám poradit, abyste to raději nekopírovali.

+0 /-0 | 24.01.2021 22:29

ciki333

24.01.2021 21:51 | Morphynista

https://old.chesstempo.com/game-database.html

Za poslední tři roky se partií na dané téma odehrály stovky viz. link.

Toto zahájení hrají pravidelně i tací velikáni jako jsou Grischuk, Zhang, Naidtsch, Aronian, Alekseenko, Navara, Hráček, Short, Paethz(ová), Xu, Štoček, Esipenko, Nabaty, Rapport, Nisipeanu, Karjakin, a několikrát sám Carlsen.

PS. U GM Cveka mne tato elementární neznalost překvapila...U Vás, Morphynisto, nikoliv. Pitomec, který volí "demokratický" blok, má zatěmnělý mozek a o šachu, natož to moderních variantách, neví zhola nic a jen hloupě plácá nesmysly.

Návod: V databázi odtahejte úvodní čtyři tahy (1. d4 Nf6 2. Nc3 d5 3. Bf4 g6 4. e3 Bg7) a rozklikněte levým tlačítkem na myši "Games for Position" (vpravo pod šachovnicí), zobrazí se v popupu podle časové osy veškeré partie, se jmény obou aktérů, sehrané na ECO A45 (D00).

+0 /-0 | 24.01.2021 22:25

Morphynista

@ ciki 333 : Pan Cvek má ohledně zahájení pravdu, před pár lety tak občas sice hrál i Nakamura a z těch nejnovějších partií stojí za zmínku finále ruského ženského šampionátu, ale ve vážných partíích se tento tah na úrovni superturnajů vyskytuje opravdu velice zřídka...

+0 /-0 | 24.01.2021 21:51

giocozo
Max - Proboha jací slabší hráči ? Je třeba se podívat také na data narození, progres z poslední doby atd. atd. Ne jenom tupě hodnotit podle ela. Navíc...toto už jsou hráči nad tvoje rozlišovací schopnosti.
+0 /-0 | 24.01.2021 21:31

ciki333

"Fabi Caruana (bílé) asi překvapil celý šachový svět, když po 1.d4 Jf6 zahrál 2.Jc3 (!??!) Samozřejmě přišlo 2...d5! Takové zahájení se na špičce nevidí, jistě koukal i Anish Giri (černé)."

Ale vidí, pane Cveku...Máte mezery v teorii zahájení. Systém uvedl do praxe zejména Jobava a jedná se o moderní mutaci Londýnského systému. Jen místo 5.Se2 se lepší zahrát ambiciózní h4!

https://www.youtube.com/watch?v=jsWlRhhiDLs&list=TLPQMjQwMTIwMjFnmqGhq1W3RQ&index=2&ab_channel=GingerGM

čas videa 12 min 30 sec

Nebo: https://www.youtube.com/watch?v=C7uO5Jc9-z8&t=81s&ab_channel=iChess.net

čas videa 21 min 00 sec

PS. To, co překvapilo svět (spíš tedy Vás, pane Cvekusmiley) je známo dobrým šachistům mnoho let...

 

+0 /-0 | 24.01.2021 21:18

MaX

tak musím se přiznat, že jsem si říkal před turnajem, že ti slabší hráči tam nemají co dělat. Ups, chyba, bojují.

+0 /-0 | 24.01.2021 20:21