V Polsku o krále a královnu

14.05.2018 10:55 | Mistrovství Polska 2018

2630 a 2345, takové jsou průměry uzavřených přeborů Polska mužů a žen pro rok 2018. Jedná se tedy o velmi silné turnaje, které slibují skvělou podívanou. O titul přeborníka Polska totiž hrají i dva Poláci 2700+ Wojtaszek a Duda.

Mezi muži už po dvou kolech není nikdo stoprocentní, Duda sice ztrácí na vedoucí skupinku půl bodu, ale hovořit o nějaké významnější ztrátě teprve po dvou kolech opravdu nejde. Mezi ženami naopak jednu stoprocentní hráčku máme, a to třetí nasazenou Szczepkowskou-Horowskou (úvodní foto: oficiální web turnaje). Oba turnaje se hrají systémem každý s každým na devět kol, všechna kolo začínají v 16:00 a o vítězích se rozhodne posledním kole v neděli 20. května.

-
. kolo -

-
. kolo -

-
. kolo -

Průběžné pořadí po 2. kole - muži

Jméno Klub Rating BodyPH1PH2
1.1Wojtaszek, RadosławMTS Kwidzyn2750 1.51.751.5
2.4Piorun, KacperKSz Stilon Gorzów Wlkp.2633 1.51.250.5
3.1Krasenkow, MichalKSz Stilon Gorzów Wlkp.2628 1.50.750.0
4.3Bartel, MateuszKSz Polonia Wrocław2604 1.01.01.0
5.1Tomczak, JacekAkademia Szachowa Gliwice2589 1.00.750.5
5.3Duda, Jan-KrzysztofMKS MOS Wieliczka2724 1.00.750.5
7.3Miśta, AleksanderKSz "Miedź" Legnica25901.00.50.0
8.2Sadzikowski, DanielKSz Polonia Wrocław2588 0.50.750.5
9.7Gajewski, GrzegorzWasko HETMAN GKS Katowice2599 0.50.50.5
10.4Soćko, BartoszWasko HETMAN GKS Katowice2593 0.50.50.5

Průběžné pořadí po 2. kole - ženy

Jméno Klub Rating BodyPH1PH2
1.Szczepkowska, KarinaKSz Stilon Gorzów Wlkp.2404 2.01.00.0
2.Soćko, MonikaWasko HETMAN GKS Katowice2458 1.51.751.5
3.2Zawadzka, JolantaKSz Polonia Wrocław2424 1.51.251.0
4.2Warakomska, AnnaAkademia Szachowa Gliwice2295 1.51.250.5
5.3Śliwicka, AlicjaUKS "OPP" Toruń2261 1.00.00.0
5.2Majdan, JoannaWIEŻA PĘGÓW2369 1.00.00.0
7.1Kulon, KlaudiaLKS "Wrzos" Międzyborów2353 0.50.750.5
8.2Kubicka, AnnaSzSON ZAGŁĘBIE Dąbrowa Górnicza2219 0.50.250.0
8.1Bartel, MartaBiały Król Wisznia Mała2280 0.50.250.0
10.3Rajlich, IwetaKSz Polonia Wrocław2389 0.00.00.0
52x 8264x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (52) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
igors
Mira: "Vážně si myslíte, že šachový svaz je tu od toho, aby peníze, které zprostředkovaně patří všem registrovaným šachistům, plynuly do kapes jedné skupinky lidí?" - Predstavte si, ze presne to si myslim a neprihrievam si pritom vlastnu polievku - uz 10 r. sa do ziadnej repre ani nesnazim dostat . Maju reprezentanti trenovat a hrat zadarmo? Pri kazdej olympiade, ci ME druzstiev na nss diskuteri (asi prave reg. sachisti) casto dost nevyberane kritizuju kapitana, hracov, tim ako celok. Maju hrat ti, co si sami zaplatia cestu, ci aj pobyt (ME druzstiev)? Potom asi nebudu ziadne ocakavania - ved je to fajn, su to amateri, slava vitazom a cest porazenym? Ohladne Polska - v com podla Vas zavadzam? Ich sampionat ma vysoku uroven a je aj patricne dotovany, repre kader (muzi aj zeny) mava sustredenia, prispevky na trening aj na turnaje (ano - Zvaz kupodivu posiela hracov na turnaje). CZE, SVK - mozeme im len ticho zavidiet. Skoro urcite sa nezhodneme, ale skuste pochopit aj moj pohlad. A uplne najlepsie by bolo, keby sme si zobrali z tych Poliakov priklad. Ceskoslovensko ich tak 30 rokov dozadu hladko porazalo na juniorskej aj repre urovni, teraz su na mile pred nami - co sa zmenilo, ako to robia, ze investuju do sachu nielen viac, ale najma efektivnejsie, ako my?
+0 /-0 | 21.05.2018 14:26

Mira

igors: Vážně si myslíte, že šachový svaz je tu od toho, aby peníze, které zprostředkovaně patří všem registrovaným šachistům, plynuly do kapes jedné skupinky lidí? Mluvíte o tom, že na nominačním turnaji hráči nedostávají startovné. Co je tedy cena pro posledního ve výši 10.000,-- Kč? Proč by měl svaz pořádat mezinárodní turnaje? Ke větě, že cena za 1. místo v Polsku je vyšší, než celý cenový fond turnaje - ano, 119.000,-- místo 110.000,--. A co další náklady turnaje a dotace na MČR? Poněkud zavádíte... Proč by měl svaz posílat hráče na jiné turnaje?

Nemám problé s tím, aby reprezentoval amatér, který vyhraje MČR. Na rozdíl od profesionálů si to zaslouží. Dostane totiž odměnu za práci, nikoliv za to, že se dostaví do práce (krátká remíza) nebo dávku za pracovní neschopnost (duševní problém související s neúčastí na MČR).

TomasT: Jaktože to nejde z naší kapsy?

+0 /-0 | 21.05.2018 12:50

TomasT

Já jsem rád, že se bude nějaký turnaj konat a těším se hlavně  komentáře , jak tomu bylo na MČR. 

Pokud je na turnaji nějaký cenový fond a jsou přizváni pouze někteří hráči, tak bych pochopil, že u hráčů, kteří se jim výkonostně blíži, by to mohlo vzbudit nějakou nevoli.  U jiných diskutujících mi moc nedává smysl, proč "řeší" nějaký cenový fond, když to nejde z jejich kapsy :). 

+0 /-0 | 21.05.2018 11:52

igors
ZMB: u Vas je to vacsinou uplne obratene, povysene mentorujete prave Vy, napr. uz len slovnym spojenim "obhajovanie neobhajitelneho". Navyse rovnaky/podobny nazor ako ja maju nielen velmajstri - viz nizsie. Chips: Iste, SSCR by mohol/mal? urobit zmeny v koncepcii narodneho sampionatu. Skusali sa vsak rozne modely, vsetky maju svoje plusy aj minusy a fakt sa asi neda vyhoviet vsetkym. Toto vsak nechcem, nemozem a ani nemam preco riesit. V Polsku ci Madarsku maju reprezentanti stipendia a tym padom aj povinnosti, najma hrat medzinarodne sutaze druzstiev, vcelku logicky asi aj narodny sampionat. V tom nedavno skoncenom polskom bola 1.cena 20000 PZL - viac, ako cely cenovy fond nominacneho turnaja. Na Slovensku nemaju reprezentanti ani stipendia, ani zmluvy, ani presnejsie definovane povinnosti a honorare dostanu za konkretne akcie. Priznam sa, ze neviem presne, ako je to v CZE; tusim, ze je to niekde v strede. Vratim sa k nominacnemu turnaju, ktory celu debatu odstartoval. Nesystemovy krok - OK, pripustam. Ale na druhej strane si kandidati repre zahraju jeden kvalitny turnaj. Keby mal SSCR organizovat medzinarodny turnaj podobneho kalibru, alebo na svoje naklady poslat tuto sesticu niekam do zahranicia, budu naklady vyssie (asi aj o dost).
+0 /-0 | 21.05.2018 11:39

Morphynista

Taky bych rád nějaký konkrétní příklad, kdy velmistr, kterého šachy živí, hraje turnaj zadarmo a platí si všechny náklady. A to ještě nepočítám čas, který obětuje přípravě na soupeře. Srovnávání s kolektivními sporty je pochopitelně nesmyslné. Že účastníci nominačního turnaje dostanou ceny, považuji za normální a logické a nejsou mi jasné důvody, proč se nad tím někdo pohoršuje, Ke kritice nebo chvále bude času dost v jeho průběhu . Svaz se rozhodl turnaj uspořádat, zabrání tím kritice typu : " Proč nedostal přednost ten, kdo hrál dobře na ME před někým, kdo tam nejel ? ", případně , že byl vynechán medailista z přeboru republiky nebo že byl nominován hráč, co má nižší Elo než ten, co zůstal doma, atd. Všem se zavděčit nelze, ale nemůžu se zbavit pocitu, že někteří by si důvod ke kritice našli, i kdyby se žádný turnaj nekonal...

+0 /-0 | 21.05.2018 08:47

...

chips - ve kterých zemích se hrají nominační turnaje zadarmo? Můžete počítat i MR.  A proč ne o všechna místa? Jestli si nedokážete odpovědět ani na toto, pak vaši kritiku neberu a mám jasno.

+0 /-0 | 20.05.2018 22:35

Zmestabileho

Pan Zimniok (chips) to napsal úplně přesně. Zato pan Štohl (igors) zde jako zástupce velmistrů obhajuje neobhajitelné. Snad jediný, kdo z našich GM uznal svůj katastrofální přístup ke hře, byl Robert Cvek (a ten už taky zacouval zpátky do řady - velký palec dolů pro Tebe Roberte, ale jinak Tě snad chápu). Velmistři buď povýšeně poučují (Martin Petr, Igor Štohl), případně označují kritiky za idioty (Vojta Plát), nebo strkají hlavu do písku a raději nic nevidí (Zbyněk Hráček - budoucí kapitán repre). Opravdu mi přijde za tohoto stavu velmi špatné, když jsou tito hráči finančně podporováni svazem. Když mají takový přístup ke hře - vždyť to co hrají, to už nejsou šachy, ale parodie na tuto hru (deset tahů a podpis partiáře).

+0 /-0 | 20.05.2018 22:11

...

Ach jo, tady se bude pořád jen flusat. Ať svaz udělá cokoli, bude to špatně. Nominační turnaj je skvělý nápad, korektní cesta dát vítězi možnost hrát Olympiádu a divákům prožít deset nevšedních kol s live přenosy. A srandy  ve smyslu "mají hrát zadarmo" snad nikdo nemůže myslet vážně. Opravdu si myslíte, že vám česká špička přijede hrát deset dní na vlastní náklady s 1/6 šancí na výhru? Taky chodíte do práce s tím, že vám nikdo nezaplatí?

+0 /-0 | 20.05.2018 21:30

igors
Viaceri pisete o 5-15 minutovych partiach, ze za ne si hraci peniaze nezasluzia... A kolko kol nominacneho turnaja sa uz vlastne odohralo a kolko bolo zatial tych kratkych remiz? Nepockame s posudzovanim bojovnosti az na zaver? Mozem sa samozrejme mylit, ale zostava turnaja dava dobre predpoklady k tomu, aby prave bojovny bol...
+0 /-0 | 20.05.2018 21:23

Poutnik

Odměna by měla být vždy za předvedenou hru. A v tom je problém. Nevím o sportu, kde by mohli účastníci klání po pěti minutách odejít domů s tím, že to dali za remis. Mě by se líbil model, kdy všichni účastníci turnaje nesmí odejít ze sálu dříve jak po pěti hodinách a kdo skončil remízou dříve, vyučoval by ve zbývající čas zdarma děti šachu. Lepší než sofijská pravidla :-)

+0 /-0 | 20.05.2018 16:27

igors
Mira, jh89: A preco by hraci nemali dostat ceny v turnaji zhruba 12-13.kategorie? Pokial viem, nedostanu napr. startovne, co inak na uzavretych turnajoch byva bezna vec. Usporiadanie medzinarodneho turnaja porovnatelnej urovne by bolo o dost drahsie... Chapete, ze ucastnici su velmajstri a profici s ratingmi cez 2500, co sa sachu venuju full-time? To znamena, ze nemaju civilne zamestnanie - a je to aj logicke, maju reprezentaciu tvorit amateri?
+0 /-0 | 20.05.2018 14:46

chess123

Dík za dobrou zprávu.

+0 /-0 | 19.05.2018 22:55

Martin Petr
Jinak ... aby 6 hráčů špičky ČR hrálo desetidenní turnaj s tím, že jedinou cenou bude vstupenka do letošní repre a jinak nic ... No jako chtěl bych vás vidět :-) Jak na straně organizátorů, tak na straně hráčů. Turnaj má fakt zajímavé složení, navíc se Petrovi Koutnému povedlo domluvit komentovaný online přenos jako při MČR, takže z toho bude pěkný šachový svátek.
+0 /-0 | 19.05.2018 22:26

Martin Petr
Opravit jméno Kristýnky můžu i já, zvládnu to dokonce za minutu, ani ty 3 to nezabere :-) Neudělal jsem to úmyslně. Profily na webu aktualizujeme kompletně v souvislosti s nominací na další repre akci. Co se týká nominačního turnaje, už před MČR bylo odsouhlaseno, že v něm budou hrát 5-10. hráč našeho žebříčku podle ELA. Mistr ČR má hrazenou účast na ME jednotlivců, což je stejné jako několik posledních let.
+0 /-0 | 19.05.2018 21:57

Mira

Mně se také nominační turnaj nelíbí. Jediným cílem turnaje je, alespoň to tak vypadá, nakrmit některé členy naší širší šachové špičky. Cenový fond 115.000,--, proč tyto peníze nešly jako další dotace MČR? Proč se turnaj vůbec koná, když Bundesligu hráli jen 2 hráči? Kolik bude tato výkrmna stát celkem? Proč není v reprezentaci vítěz MČR? Řešení je krajně nesystémové, peníze by raději měly jít na podporu mládeže, když už nešly do MČR.

+0 /-0 | 19.05.2018 12:44

Karel Havel

Děkuji všem zúčastněným včetně p. předsedy za konstruktivní diskusi pd tímto článkem. Jsem si vědom, že šachová generalita v ČR nemá zájem si pohněvat české nejlepší hráče, se kterými je navíc ve většině případů v osobních přátelkých vztazích, ale obávám se, že pokud chceme, aby domácí mistrovství nějakou prestiž a váhu mělo, tak pokračovat tak jako dosud jednoduše nelze. Inspirovat se Poláky by určitě stálo za to, i když si jsem vědom, že by se jednalo o dost revoluční změnu vůči které by řada českých zlenivělých velmistrů dost "prskala". Určitě by bylo dobré zavést na MČR Sofijská pravidla, i když samozřejmě nejsou samospasitelná. Dále by bylo určitě provázat výsledky na MČR se složením reprezentace. Pokud sám šachový svaz degraduje MČR tím, že jeho vítěz nemá ani šanci se zúčastnit (jakkoli jinak naprosto nesystémového) kvalifikačního turnaje o místo v reprezentaci ČR na olympiádě, tak  co potom chce? Pokud se chce při nominaci (a finanční podpoře) řídit jen podle Elo, tak ať MČR prostě zruší a ať si v Ostravě hrají jen svého koníka. Ušetřené peníze může šachový svaz věnovat třeba na ceny na mládežnickém MČR, kde si jeho účastníci tituly váží, protože mezi jejich získáním a možností reprezentovat ČR je zde přímá vazba. 

 

 

Je pravda, že ČR Polsko na poslední olympiádě v kategorii mužů porazila, ale obecně je myslím zřejmé, že úroveň našeho šachu za tím polským jen z dálky pokulhává. Takže se v některých věcech v Polsku inspirovat určitě stojí za to.

+0 /-0 | 17.05.2018 17:31

N. Očník

Petr Harasimovic: Motivovat hráče penězi za výhry v takovém turnaji jako je mistrovství republiky? proč? jestli tam chtějí remizovat,je to jejich volba.

Opravdu někdo potřebuje, aby na MR museli být upláceni hráči za to, že se snaží? Tak to sorry, takové MR ani nechci.

A každého bych požádal, aby si rozmyslel, kolik dal loni peněz šachovému svazu. Protože chtít za málo peněz velkolepou podívanou ... to jaksi ne vždy nefunguje. u nás nemá titul Mistra ČR velkou váhu. Nemusí se to líbit, ale je to tak. Takže jediná možnost pro fanoušky chtivé velkých jmen je dát hodně peněz do odměn, aby hráčům na celkovém výsledku opravdu záleželo. A to by se nejlépe zařídilo, kdyby byla vypsána sbírka na MR a všichni zábavychtivý fanoušci by mohli dle své chtivosti přispět.

+0 /-0 | 16.05.2018 21:05

Pavel Ch

...dik Morhynisto, prec motivace Vojty, aby zustal, kdyz neco z jeho napadu pres mne, STK a VV projde  (psano za chuze z mobilu). 

+0 /-0 | 16.05.2018 11:47

Morphynista

No dobře, jenže Vojta už v té době může být členem jiné federace, psal, že má nabidky... ale mistrovství za účasti těch nejlepších rozhodně uspořádejte.

+0 /-0 | 16.05.2018 11:24

Pavel Ch

Tak Vojto (Tvá připomínka z vedlejšího článku k STK a MČR)

vyslyším připomínky ....a vymyslíme MČR pro příští rok teď v sobotu večer na festivalu spolu, juwink.

Uběhne 25 let, kdy jsem pořádal nejsilnější MČR v historii (co se týče plné účasti z první desítky ČR) a bojovné, remis rychlých také bylo miminum, jsem se včera díval. A v roce Tvého narození.

Tak bych mohl uspořádat za rok ke čtvrstoletí minulého v Ústí a oslavit tam i ''čtvrtstoletí'' Tvé.

+0 /-0 | 16.05.2018 11:12

Pavel Ch

FIDE si vymýšlí, že pískat utkání může jen rozhodčí, který nejenže nehraje danný zápas, ale není na žádné soupisce týmu hrajícího danou soutěž. Nereálné! Zatím se nějak daří obcházet, pokud nepůjde, končíme s FIDEelem kromě extraligy. A i jiné státy.

Tak můžeme při slibech co všechno udělají pro šach optat se Makra, Kirsama, Nigela. Jak to budou vidět, budou-li zvoleni. A koho s jakým názorem na funkci, který je za to zodpovědný, mají. 

+0 /-0 | 16.05.2018 10:38

Morphynista

Mně osobně sofijská pravidla vadí a turnaje, kde by je pořadatel vyžadoval, bych se nezúčastnil. Ale uznávám právo organizátora vyžadovat od hráčů , aby bojovali nebo to aspoň předstírali. Trochu odbočím, díval jsem se webu JmŠS na zápis z rozšířené STK v Havlíčkově Brodě. Je tam několik zajímavých věcí, mimo jiné i to, že kvůli FIDE se některé soutěže družstev nebudou moci započítávat na mezinárodní Elo. Ale to zatím ještě není jisté, ovšen může nastat, poněvadž některé požadavky týkající se rozhodčích prostě splnit nelze.

 

+0 /-0 | 16.05.2018 10:31

Pavel Ch

To jsem moc rád, že se šachová veřejnost začíná k Sofijským přiklánět a VV připouští. Když jsem je začal kdysi kladně hodnotit, to byly reakceblush. A pak dokázal ŠK Teplice, že to jde a že jde s nimi i vybudovat jeden z nejsilnějších turnajů v ČR.  A že hráče neodradí, naopak, ty kteří chtějí bojovat (ale jezdí tam i jejich zarputilí odpůrci). Jen mrkněte na startovku.wink

+0 /-0 | 16.05.2018 08:07

Petr Harasimovic
Já víceméně souhlasím s chipsem, podle mého by MČR mělo být uzavřené a smlouvy by měly být nastaveny tak, aby to bylo motivační. Z hlavy mě napadá třeba následující jednoduché schéma (a to jsou rozhodně i efektivnější možnosti): Hráči dostanou startovné (např. 3000 korun, to je jedno), za každou výhru dostanou bonus např. 1000 korun, za každou prohru dostanou bonus 300 korun, za remízu po 60. tahu bonus 500 korun. Za remízu před 60. tahem ... ano hádáte správně, nedostanou nic. Přesné částky nejsou úplně podstatné, jde o to, aby to bylo určitým způsobem odstupňováno. Jednoduchý systém, který spolehlivě vyřeší krátké remízy minimálně v první polovině turnaje, kdy se ještě netaktizuje se závěrečným pořadím. A i ceny za umístění by se daly nastavit tak, aby se moc netaktizovalo. Stačí jenom chtít něco podobného vymyslet, v ekonomii se výzkumem podobných motivačních programů zabývá celá řada lidí, přijít s něčím, co bude fungovat lépe, než to, co máme teď, nebude problém. Samozřejmě záleží i na tom, čeho přesně vlastně chceme dosáhnout (hádám, že většině lidí bude stačit zbavit se krátkých remíz).
+0 /-0 | 16.05.2018 01:07

Viktor

Ještě dovětek, že formát příštího MČR mužů se bude ještě probírat. Situace v naší špičce se dost změnila, což dokazuje i nominační turnaj, na který se velmi těším. Doufám, že rivalita v boji o nominaci do repre družstva posune celou naši mužskou špičku dopředu. 

+0 /-0 | 15.05.2018 23:08

Viktor

chips - trefa, těší mě, představovat se ani nebylo třebawink. V Polsku tak mají mistrovství už leta, zaujalo mě to už když jsem ještě psal pro NSS. Tuším, že tam tehdy byla zmínka, že náklady hráčům může zaplatit klub či hejtmanství. Financování tam prostě funguje jinak než u nás, zde to vždy bylo tak, že nejlepší hráči dostávali podmínky, která zajišťoval svaz. Chcete-li účast všech nejlepších, tudy by asi cesta nevedla. Vzpomínám také NIKI Open Náchod, kde velmistři platili startovné - nikdy jich moc nepřijelo. 

Přiznám se bez mučení, že by neměl být tak obrovský problém nastavit MČR tak, aby hrálo více hráčů ze špičky. Párkrát byli téměř všichni a co se díky tomu stalo závratného s českým šachem? Přišli diváci, sponzoři? Začala stoupat členská základna? Je nezbytné, aby Navara hrál MČR? Hraje vždy, když může, ale raději ho vidím hrát TOP turnaj s mistrem světa, proto nemá MČR ve smlouvě povinné. Elo dnes válcuje všechny turnajové úspěchy a vavříny, pokud mluvíme o tom, kdo je jak dobrý šachista. Kdo dnes uznává Chalifmana jako mistra světa? Kolik velmistrů přeskočí v nadcházející sezóně Svatopluk Svoboda jako mistr ČR na soupisce Unichessu? Už vloni hrál na MČR skvěle, ale soupiska byla podle Elo, nikoliv pořadí na MČR.  

Zmestabileho narazil na krátké remízy. Když VV debatoval letošní uzavřené MČR žen, hned schválil Sofijská pravidla. Na MČR mužů nejsou z prostého důvodu - STK, která má všechna MČR dospělých na starosti, dlouhodobě pláče, že chybí pořadatelé a obvykle se hlásí buď jeden či žádný. Když bude pořadatel chtít sofijská pravidla, není problém, ale svaz je nenařizuje, aby třeba nepřišel o toho jediného pořadatele, kterého na akci dlouhodobě má. Obzvlášť sem směřovala má výzva k aktivitě. 

+0 /-0 | 15.05.2018 22:56

Zmestabileho

Pane Havle, pokud máte zájem a čas, podívejte se zde na nss do sekce "Uživatelské zprávy". Najdete tam můj článek "Jak nehráti královskou hru, aneb Mistrovství ČR v šachu", ze dne 26.5.2015. Když si to dnes přečtu, vidím nadčasovost svého příspěvku :-).

MČR se nehraje jako uzavřený turnaj, protože naši repre hráči by to jen odremizovali. To je opravdu realita. Přijde Vám to normální? Mně tedy ne. MČR se tak musí hrát jako open - průběh byl ovšem jasný dopředu - zase desetitahové remízy a nezájem hrát, jakmile na sebe narazí naši "borci". 

Za ty tři roky se nezměnilo vůbec nic. Naši reprezentaci "obohatil" svou přítomností akorát Plát, který na právě skončeném MČR ukázal, že už si pravidla desetitahových remízek skvěle osvojil.

Takovou šachovou kulturu v ČR máme. Samotní hráči navyklí na své pohodlí, za pasivního přihlížení vedení českého šachu (které přitom repre hráče finančně podporuje). Není divu, že potom koukáme přes hranice do sousedního Polska, na to, jak má vypadat republikový přebor...:-((.

+0 /-0 | 15.05.2018 17:56

Karel Havel

Re: HonzaSvatoš: Děkuji za upozornění, že to, co navrhuji, už tu před časem bylo. Zas takový pamětník nejsem, takže jsem to nevěděl. Jen jsem se inspiroval tím, jak se mistrovství země hraje jinde. Možná, aby to nebyl "šaškec", by pomohla Vámi zmíněná sofijská pravidla. Každopádně naše šachová generalita by se měla podle mého názoru vážně zamyslet, co udělat jinak, protože při vší úctě k p. Svobodovi i při vědomí toho, že v poslední době se pod vedením trenéra Cveka hodně zlepšil, vítězství 18tého nasazeného hráče na MČR je průšvih, který si reakci zaslouží.  Minimálně by se mohli zeptat v sousedním Polsku, jak to dělají, že jim se v podstatě kompletní elita v kategorii mužů i žen na mistrovství Polska dostaví.  

+0 /-0 | 15.05.2018 16:31

xdavx x
Špičkový hráči od Sumavy po Beskydy. S výjimkou Davida se z našich špičkových hráčů stávají hráči spíše druhého sledu. Což je skoda pro zemi Horta, Mensikove, Pachmana, Jansy, Kavalka nebo í koneckonců Steinitze. Někde ta příčina je.
+0 /-0 | 15.05.2018 14:10

reptal

Atraktivita turnaje je o přístupu samotných hráčů. Naši špičkoví hráči často nemají zájem hrát celý turnaj na doraz. To teď nemyslím jako něčí kritiku, jen konstatuju známou skutečnost, všichni z nich rozumí šachu mnohem víc než my diskutující tady, tedy na to mají plné právo a je to jen jejich věc, pokud jim to pořadatelé tolerují. A když špičkoví hráči nehrají na doraz a dávají mezi sebou množství partií za rychlé remízy, pak změna formátu nepomůže, dělali to v uzavřeném turnaji (který, mám dojem, byl předně právě kvůli tomu zrušen), dělají to i ve švýcarech. Jediný rozdíl je v tom, že ve švýcaru hraje mnohem víc hráčů a potom se bojovné partie spíš na některých deskách najdou.

+0 /-0 | 15.05.2018 12:30

HonzaSvatoš

@Karel Havel: Což o to, uspořádat MČR jako zavřený turnaj top 10-12 hráčů (plus aktuální mistr republiky Svato Svoboda), zní rozumně, ale hrálo se takovým formátem před třemi lety a bylo to úplně na prd - šest z deseti hráčů si tam dávalo remízy prakticky bez hry, hlavní favorit David Navara hrál a pokosil to jak kuželky a dvěma (Ríšovi Biolkovi a Tomáši Krausovi) se nevedlo, tak po nich ostatní šli. Takže DN jasný mistr, 1-2 "otloukánci" a téměř celý zbytek startovního pole remízy víceméně bez hry. Viz

http://chess-results.com/tnr161123.aspx?lan=5&art=4

Hráči na 2. až 7. místě měli proti sobě z celkem 15 partií jeden, slovy jeden, rezultát.

Takže pokud uzavřený turnaj, tak jedině sofijská pravidla, i když ani to negarantuje, že se nějaká parta hráčů nedomluví na remízách jak Sověti na Curacau a neudělá z MČR šaškec.

+0 /-0 | 15.05.2018 11:31

MaX

ještě mě napadá. To tedy nevím jak rozumně provést, když to hráčům nedojde samo. GM obzvlášť. Čert vem zadní stoly, ale na těch prvních lajnach to vypadalo, jako by někteří hráči přišli oblečení z nějaké narozeninové akce nebo přímo od záhonu. Čest P. Šimáčkovi.

+0 /-0 | 15.05.2018 08:46

MaX

Jakákoliv kritika (čti snaha upozornit na nějaké téma z pohledu běžného šachového člena) je zlehčována. Jediné co se člověk doslechne je, "pokud to umíš dělat lépe přijdi se ukázat" MČR vyhraje #18 FM hráč (opravdu nic proti) a prodává se to jako překvapení desetiletí nebo jako velmi silný turnaj. Rozhovory s hráči a zhodnocení svazových akcí pokud nějaké jsou tak na jiných zpravodajských kanálech. Pokud se stane nějaká nemilá příhoda (hráč, rozhodčí, pořadatelé, špatné výsledky) tak se to přehlíží. Atd.

Tož ať je to pozitivní, jinak tady dostanu nadané :o) mě se MČR líbilo, pěkné prostředí, bufet, organizátoři to zvládali, zajímavé partie od IM a FM hráčů. Online parádní věc. Co bych já navrhl. Vyměnil bych D.K. v onlinu, rozdíl oproti komentování Š.Ž. byl patrný. A pohlídal bych si, jestli v budově kde hrají šachisté MČR se nebude konat souběžně nějaká akce typu diskotéka (romské křtiny).  

+0 /-0 | 15.05.2018 08:29

Karel Havel
Možná by stálo za to zvážit uspořádání MČR jako uzavřeného turnaje pro 10 hráčů s nejvyšším Elo plus loňského vítěze S. Svobodu ve stejném termínu jako to mají Poláci. Pokud dokážou své nejlepší hráče na domácí mistrovství dostat Poláci, Američané, Rakušáci, Němci..., mělo by to být možné i u nás. Mj. by účast na této akci měla být podmínkou pro plnění obsaženou v repre smlouvách. Uzavřený turnaj by byl atraktivnější pro média a jednodušší na uspořádání.
+0 /-0 | 15.05.2018 06:17

...
Brazina - máte pravdu, jsou to "debilní řeči". Píšete je zde již drahnou dobu.
+0 /-0 | 15.05.2018 02:19

xdavx x
Jako to jsou fakt debilní řeči. Ano, za vše špatné může vláda, kdo jiný? Lidi? Zde tady také za vše špatné může svaz, kdo jiný? Šachisti? X roku jsou na svazu ty samé figurky, ať se nevydari cokoliv, vždy se to nějak okeca a nic se nezmění. Mi jsou šachy u nohy,, jen nechápu tyhle reakce.
+0 /-0 | 15.05.2018 00:58

Viktor

ŠSČR dává na MČR největší dotaci (350 tis. Kč), vybírá nejlepšího pořadatele v konkurzu (s jeho turnajovým webem, ale u Koníka třeba i s mediálním partnerstvím NSS.CZ) a letos nově svaz dokonce finančně pomohl i s vysíláním na nejlepším českém šachovém Youtube kanálu.

Máme co máme, ale za všechno špatné může vždy vláda, zde svaz. Jestli někdo umí získat více diváků, Michellinských i jiných hvězd či kamarádů na svazu, nechť se do toho pustí, je vítán hats off

+0 /-0 | 15.05.2018 00:42

hans
Letošní Mistrovství České republiky bylo mimořádně silné. Stačí si jen uvědomit, že z novoborského šachového klubu, tedy z klubu, který dlouhodobě bezkonkurenčně vládne českému šachu, se pouze jedinému panu Hábovi podařilo probojovat mezi nejlepších prvních šedesát hráčů.
+0 /-0 | 14.05.2018 23:21

xdavx x

Kanada ma neco kolem 36mil a USA 326mil obyvatel a hokej maji temer srovnatelny. tyhle vymluvy na pocet obyvatel jsou zvlastni. Proste u nas sachy netahnou a rozhodne neco delame spatne. ale tak hlavne ze na svazu panuje kamaradska atmosfera. vsak o nic nejde.

+0 /-0 | 14.05.2018 22:42

pawel

To nebude Kongem, ba ani toliko obyvateli, ale tím, že PK vynechal hráče, kteří nominační nehrají.

Malá převaha přesto v ÉLu Polákům zůstane, daleko menší než čtyřikrát početnější obyvatelstvo.

Malá převaha byla i minule na olympiádě, czech flag2,5:1,5 Kuk na fakta . 

+0 /-0 | 14.05.2018 14:49

Pražský kavárník

A Kongo jich má skoro 80 milionů a velmistr žádný. Počtem obyvatel to asi nebude.

+0 /-0 | 14.05.2018 14:31

Achjo

Pražský kavárník  to bude počtem obyvatel. Polsko má skoro 40  milionů

+0 /-0 | 14.05.2018 14:11

Pražský kavárník

Tady se krásně ukazuje úroveň českého šachu. Poláci jsou o třídu výš. Když si porovnám úroveň českého turnaje šesti nominantů, tak musím konstatovat, že každý z deseti polských TOP velmistrů má vyšší rating a výkonnost. Smutné.

+0 /-0 | 14.05.2018 13:19