V deset už nebylo co sledovat

19.11.2016 06:55 | Zápas o titul mistra světa 2016

Úvodních pět partií jsem s velkým zájmem sledoval mimo jiné proto, že jsem měl komentovat šestou partii zápasu mezi velkým C a možná třeba dalším velkým K. Jo, byla to jízda za všechny prachy, za hodinu a čtyřicet minut bylo hotovo...

Počtvrté v zápase byla na šachovnici k vidění Španělská, podruhé Karjakin zamířil do "klidných vod" 8.h3 a 9.d3. Carlsen se však tentokráte rozmáchl svým hrdým d-pěšcem rovnou o dva, a partie tak nabrala docela živý spád. Jak se však ukázalo, oba hráči byli zřejmě velmi dobře připraveni a po sérii správných tahů živost z pozice vzala roha, aby se už raději nikdy nevrátila. Po hromadných výměnách na šachovnici vznikla totální remíza a mistr světa s vyzývatelem podepsali smírně partiáře po rekordních 100 minutách... 

-
. kolo -

Co tedy můžeme po volném sobotním dnu očekávat od sedmé partie, ve které bude mít Sergej Karjakin opět bílé figury? Budu upřímný: po dnešku od ní raději neočekávám vůbec nic a snad budu díky tomu příjemně překvapen! :)

Užijte si klidnou sobotu a v neděli pokračujeme v "krasojízdě"! 

36x 10706x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (36) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Petr Boleslav

Karjakin dnes prozkoumal (jakoby nevinně) terén po 1.d4, další bílými už tak bezzubá samozřejmě nebude.

+0 /-0 | 20.11.2016 22:50

Porcal

Morphynista: doufám, že o tom očekávání Carlsen ví?

+0 /-0 | 20.11.2016 22:33

Morphynista

Carlsen dnes snadno udržel remízu a zítra od něj čekám vítězný úder.

+0 /-0 | 20.11.2016 22:19

exot

Carlsen to začíná hrát lajdácky. Nic lepšího si Karjakin nemohl přát.

+0 /-0 | 20.11.2016 22:18

MaX

něco kolem 20ti partii a vyzyvatel musí vyhrát. Rapid mě nevadí, ty blicky už jo.

+0 /-0 | 20.11.2016 22:06

fru-fru

ad Morboj: Jistě máš pravdu v tom, že klasický šach a rapid by se neměli míchat. Jistě máš pravdu, že titul mistra v šachu má velkou vážnost i z historického hlediska. Taky souhlasím s názorem., že dvanáct partií je málo, za optimum bych považoval model s dvacetičtyřma pertiema. JENŽE, jak to rozseknout dál ??? Fotbalově-hokejové prodloužení (v podobě rapidu) a pak samosttatné nájezdy a penalty v podobě blicek ??? Nebo prastarý model, který byl užíván od roku 1910 (Lasker - Slechter), ...a to že při vyrovnaném výsledku si titul ponechává obhájce ??? Třetí model je dle mého názoru nesmyslný, ...hrát vážné partie, do určitého dosažení bodů, ... viz 1985 Karpov - Kasparov ...

+0 /-0 | 20.11.2016 21:55

exot

Carlsenova pomsta: chce Karjakina psychicky vykolejit tím, že se vědomě dostane do mizerné pozice bez pěšce a tu znuděně ubrání.

+0 /-0 | 20.11.2016 21:48

Honza Hučín

No co, Carlsen je zvyklý hrát na dva výsledky :-)

+0 /-0 | 20.11.2016 21:36

Homunkulus

Oni ty nestejnopoláky dovedou vytvořit úplně ze všeho! wink

+0 /-0 | 20.11.2016 21:33

ELOminator

A Carlsen asi právě znechuceně zírá na bývalou totální remis, kteru bude muset bránit následujících 50 tahů angry

+0 /-0 | 20.11.2016 21:27

PalinoS
Dnes to ide opäť aj na FB:https://www.facebook.com/chessonn/
+0 /-0 | 20.11.2016 21:01

exot
+0 /-0 | 20.11.2016 20:57

Porcal
exot: kde byla?
+0 /-0 | 20.11.2016 20:51

exot

Tah Jd2 doprovodila Maria Fominych procítěným: "Och ty!"

+0 /-0 | 20.11.2016 20:45

JirkaH

Přenos je na www.chess24.com a hluboká počítačová analýza na http://analysis.sesse.net/

+0 /-0 | 20.11.2016 20:29

Porcal

Je někde free přenos?

+0 /-0 | 20.11.2016 20:25

HonzaSvatoš

To jsem zvědavý, co (a zda vůbec) má Karjakin nachystáno za nášlapnou minu v zahájení. Protože čas se krátí, a kdo vyhraje první vážnou partii, tak bude s největší pravděpodobností vítězem. Takže čas na použití miny ideální, oba mají už jen třikrát bílé, a jediná prohra Carlsena proti Anandovi ze dvou zápasů byla právě na základě miny v zahájení. Carlsen vypadá, že spoléhá na svoji obecně větší herní sílu a miny v zahájení nepřipravuje.

Druhá varianta je, že Karjakin hraje tak, aby byl co nejdéle stav 0-0, tedy žádné, ani případně výhodné, komplikace, a Carlsenovi, který je favoritem, z toho hráblo a někde se ošklivě seknul.

+0 /-0 | 20.11.2016 20:16

Petr Boleslav

Karjakin zahájil 1.d4, začínám mít obavy, že Karjakinovci jdou dle přesně určeného plánu...

+0 /-0 | 20.11.2016 20:10

morboj

Mě se rapidy v tomto zápase nelíbí. Je to míchání různých šachových disciplín. Podle mě by VYZYVATEL měl dokázat, že je lepší než Mistr světa a vyhrát. A klidně by se mohlo hrát třeba na 18 partií. Zápas o titul mistra světa v šachu má velkou tradici a lidi by se u toho určitě nenudili.

+0 /-0 | 20.11.2016 18:00

pavelp
První zápas Karpov - Kasparov je dobrá analogie. Kasparov si tenkrát uvědomil, že sice monentálně na Karpova nestačí, ale zato že čas pracuje pro něj. Fyzicky slabší Karpov nemohl vydržet tak dlouho jako on. Takže Kasparov začal sušit, a byla jenom Karpovova chyba, že začal hrát na jistou a bál se riskovat. Karjakin teď taky ví, že je o něco slabší hráč, ale věří si hodně do rapidu. Takže suší i on a každá další remíza hraje pro něj. Takže Karjakin bude hrát beton i nadále, pokud mu Carlsen nevleze do nějaké tutovky v zahájení. A záleží na Carlsenovi, jak moc bude chtít tlačit na pilu. Ten rapid je podle mě zhruba vyrovnaný, a to je ta nejlepší šance, v jakou Karjakin může doufat.
+0 /-0 | 20.11.2016 16:54

Morphynista

Kromě zápasu o titul probíhají i jiné zajímavé turnaje. Do kalendáře akcí by rozhodně patřila doplnit GP žen v Chanty - Mansijsku, kde šachistky přivítala opravdová " ruská zima " - teploty více než 30 stupňů pod nulou... http://wgp2016.fide.com/2016/11/20/welcome-to-russian-winter/

+0 /-0 | 20.11.2016 14:31

martinn
Real Madrid včera výrazně vyhrál, věřím, že vítězný duch pronikne dnes i Magnuse
+0 /-0 | 20.11.2016 12:50

SchwartzBlack

Mně by tie-break taky nijak zvlášť nevadil, nějak se k rezultátu dojít musí. :-)

Pak ovšem nastoupí místní spravedliví a vychrlí sem alespoň 100 komentů, jak je tento systém špatný a nespravedlivý (nedej Bože, kdyby vyhrál Karjakin). Už sem dlouho nenapsal Marhula, že nejlepší systém je na 6 - 10 vítězných. :-)

Já mám ještě v živé paměti, jak Karpov s Kasparovem hráli ve vzájemném zápase jednu dobu oběma barvama tuto "obsažnou" variantu Tartakowerovy obrany dámského gambitu : 1.d4 Jf6 2.c4 e6 3.Jf3 d5 4. Jc3 Se7 5. Sg5 h6 6. Sh4 O-O 7. e3 b6 8. Se2 Sb7 9. Sxf6 Sxf6 10. cxd5 exd5 11. b4 c5 12. bxc5 bxc5

To bylo teprv nůďo !!! :-)

 

+0 /-0 | 19.11.2016 23:19

ELOminator

Ale tak já bych se narozdíl od Kanovského tie-breaku nebál, to teprve bude sranda cheeky

+0 /-0 | 19.11.2016 20:02

martin7

Je zajímavé skenovat zápas a uvědomit si přitom naše komentáře před začátkem zápasu resp. Hned poté co Karjskin postoupil. Jako jde o hodně a nervy budou pracovat. Myslím si ze se rozhodne v základní části 

+0 /-0 | 19.11.2016 18:56

Honzis_Fiala99

N. Očník: To, že to nezahráli neznamená, že to nebylo v jejich silách. Třeba v té páté partii podle mne Karjakin nepřevzal iniciativu jenom z psychologických důvodů, protože měl černé a protože proti němu seděl Carlsen, slabšího soupeře, kterého by se podvědomě nebál, by zničil. Najít ten převod těžkých figur na h sloupec bylo při vší úctě ke Karjovi docela do očí bijící, že by to podle mne našlo mnoho daleko slabších i neprofesionálních hráčů, byť pak samozřejmě ještě to další vedení útoku by muselo být hodně přesné, ale jsou to přeci nejlepší šachisté planety! A v té třetí partii už v podstatě zbývalo Carlsenovi jenom najít Vf7 a bylo by taky hotovo, což bylo docela těžké, ale rozhodně ne nereálné pro mistra světa. Takže ta úvaha, že to nešlo a můžou to najít jenom počítače je podle mne mylná. Oba hráči tak v podstatě spálili velké šance, kdy překopnuli branky s již překonaným brankářem a zatím tak sledujeme docela zajímavý a živý zápas. V dalších partiích budou psychologické faktory hrát stále větší roli, tipuji, že se objeví alespoň jedna hrubá chyba na ?? a výhry se dočkáme. Sázím stále na Carlsena, přeci jen je cítit, že má dost velkou převahu, už jen tím, že naprosto vymazal Karjakinovi bílé figury, se kterými nezískal Rus zatím absolutně nic, což je obrovský problém pro Karjakina, který tak zatím hraje zápas de fakto jenom černými a bílé jako kdyby vůbec neměl a s tím bude asi těžké vydržet 12 partií.

+0 /-0 | 19.11.2016 18:03

kuřimák

Exot: yes a díky za projasnění deštivého dne.

+0 /-0 | 19.11.2016 13:28

N. Očník
Honzis: to je právě ono ... můžu si to zanalyzovat na dobrém šachovém programu. bez toho programu byste to totiž nepoznal a nepoznali to ani nejlepší hráči světa, kteří na to neměli analytický čas, ale reálných pár desítek minut při hře. to, že motor ukazuje 1.2 je fajn, když budete mít schopnost vidět 25 tahů dopředu, kde se to skutečně trochu projeví. kdyby hráčům při partii ukazovali hodnocení pozice (bez nápovědy tahu), tak by hráli o dost jinak. v reálu prostě hráč v těch pozicích, co měli, nedokáže rozhodnut, jestli je to 1 nebo -1 ... a o tom to celé je
+0 /-0 | 19.11.2016 13:22

SchwartzBlack

Já si vzpomínám, jak jsme se tady Karjakinovi chechtali, že na Světovém poháru po pár tazích klidně remizoval bílými a on pak ale vždycky v tom rapidu v pohodě postoupil. Je otázkou, zda si takto věří i na Carlsena, každopádně má skvělé nervy a to je třeba brát v úvahu. 

+0 /-0 | 19.11.2016 13:04

exot

K poražení netvora je třeba přelstít ho, nalákat, omráčit, dostat ho na špalek, useknout mu hlavu a tu schovat do pytle, ten zavázat, zamknout na nějakém bezpečném místě, klíč spolknout a každou část postupu prozradit svým sedmi nejlepším přátelům, aby jeden bez druhého nedával žádný smysl. Teprve pak je možno pokleknout a usilovně se modlit, aby stvůra znovu neobživla, mocnější a strašlivější než kdykoli předtím.

https://www.youtube.com/watch?v=TqqB8NjcKJU

+0 /-0 | 19.11.2016 12:04

P.Braun

Jak přelstít svého soupeře? Tak na tuhle otázku si dnes odpovídají jak sekundanti "Carlsenovců", tak "Karjakinovců". Po dni volna očekávám v následujících partiích vychytralou psychologii a ty nejšikovnější šachové triky, které mají Magnus se Sergejem ještě v rukávu.

+0 /-0 | 19.11.2016 11:37

ELOminator

Nene, k poražení Karjakina je třeba mít víc než jen vyhranou pozici, je třeba mít totálně vyhranou poyici a k tomu štěstí. Katjakin holt není Anand, je ve vrcholné formě, psychicky i fyzicky na výši, to je mu třeba přiznat.

+0 /-0 | 19.11.2016 11:37

dejf721

to Honzis_Fiala: s tím vším celkem souhlasím, však hned v další větě píšu "Takže vlastně doufám, že tomu tak nebude!" :D To nemilé podezření vyplývá především z dosavadního průběhu výsledků, šest remíz v řadě statisticky rozhodně zvyšuje šance, že i dalších šest partií skončí remízou... A já opět pevně doufám, že tomu tak nebude! ;)

+0 /-0 | 19.11.2016 11:35

Honzis_Fiala99

Povrchní není, třetí partie byla prokazatelně vyhraná, čtvrtá partie hodně blízko výhře, možná při kombinaci absolutně nejlepších tahů tam výhra někde rovněž byla, ale dejme tomu, že to bylo hodně těžké, ale pátá partie byla rovněž vyhraná, což si můžete i sám zanalyzovat třeba na nějakém dobrém šachovém programu. Tyto dvě partie přitom šlo dotáhnout, pokud vezmeme v úvahu, že to hrají nejlepší světoví hráči, minimálně tu třetí určitě, takže prostě není pravda, že by ten zápas byl nějakou přehlídkou "remízové smrti," ale je to prostě spíš dost náhoda, že to tam zatím ještě nepadlo.

+0 /-0 | 19.11.2016 11:19

N. Očník
No, s tím komentářem, že jednou byl vyhraný MC a jednou Karjakin, bych byl tedy opatrný. To je hodnocení přeci jen trochu povrchní.
+0 /-0 | 19.11.2016 11:00

Honzis_Fiala99

​"Myslím si, že nejsem jediný, kdo začíná mít nemylé podezření, že i zbývajících šest soubojů skončí dělbou bodu." Nevím proč projevuje komentátor až takový pesimismus. Pokud by těch šest partií skončilo korektními, suchými remízami, tak to samozřejmě chápu, jenže průběh partií tomu nenasvědčuje. Z těch šesti partií stál jednou Carlsen na výhru plus v jedné další partii minimálně o hodně lépe, jednou pak stál na výhru Karjakin. To není zase tak málo a to, že zatím oba hráči "překopli branky" a duel je tak stále "0-0" je tedy spíše dílem náhody a spálených šancí, které kdyby byly využity, tak by to už klidně mohlo být 2:1. Nemyslím si, že pokud by ten poměr šancí byl i v druhé polovině zápasu zachován, tak by to tam alespoň jednou nespadlo a někdo z hráčů to nedotáhl do výhry. V závěru zápasu se navíc začne projevovat i nervozita, únava, strach z rapidů, které mohou být ošemetné, tlak šachových fanoušků, nespokojených s průběhem zápasu, dychtících po rezultátu atd., což jsou všechno faktory, co budou na hráče doléhat - jsou to také jen lidé z masa a kostí, na to aby byli proti těmto faktorům zcela imuní a minimálně Carlsen musí být s aktuálním skóre nespokojený. Již v této partii Carlsen naznačil, že bude možná zvyšovat riziko a snažit se svého soupeře více přitlačit i černými (volba ostrého 9..d5). Myslím si tedy, že ačkoliv 12 remíz se vyloučit určitě nedá, tak průběh zápasu naznačuje, že to je spíše málo pravděpodobné, než hodně.

+0 /-0 | 19.11.2016 10:37