I silní hráči v partiích takovéhoto charakteru často chybují, takže pokračování z partie může a nemusí být vždy to nejlepší.
IM Štěpán Žilka 2528- GM Tamas Fodor 2462
1.d4 d5 2.c4 dxc4 3.Jf3 a6 Je asi docela na pováženou, že už ve třetím tahu přijatého dámského gambitu musím čtvrt hodiny přemýšlet, ale spíš než že bych ji nikdy neviděl jsem si opakoval dvě „remízové“ varianty a ještě jsem zkoumal, jestli nemůže vést k zajímavé bitvě nějaká neotřelost :-) 4.e4 Nakonec jsem zvolil tu na pohled aktivnější možnost, jinak se dá pěšcem hrát samozřejmě i jen o jedno políčko. Volba byla spíš věcí nálady a taky jsem chtěl soupeře překvapit, jestli se připravoval, skoro jistě čekal 4.e3. 4…b5 5.a4 Sb7 6.axb5 axb5 7.Vxa8 Sxa8 8.Jc3 Toto jsem teda ještě znal, aby se neřeklo, že neumím ani pět tahů přijatého dámského gambitu. Po 8…b4 příjde nějaký 9.Da4+ a po jiných tazích stojím aspoň vizuálně aktivně. Že to není nic extra, to už je problém šachu jako celku. 8…e6 To nevidím moc rád, těšil jsem se na boj ducha s hmotou, ne na nějakou posunovačku s izolákem. Ale samozřejmě nikdo soupeři nemůže mít za zlé, že černými kopíruje solidní hlavní variantu a nebojí se nudné remízy. 9.Jxb5 Sxe4 10.Sxc4 I toto jsem už někdy viděl i s jakýmsi starým hodnocením, že černý prý bez problémů vyrovná :-/ Na druhou stranu se mi pozice celkem líbila a říkal jsem si, že když soupeř udělá pět přesných tahů, skočíme si aspoň rychle na pivko, a když ne, může mu moje iniciativa přerůst přes hlavu. 10…Sb4+!? Za tento tah jsem byl rád, působil na mě docela nešikovně. Střelec jde do šachu na a4 a ještě žene jezdce na c3, odkud bude koukat na druhého vytáhnutého střelce. Jak ale dokončit vývin královského křídla černými mi nebylo úplně jasné a byl jsem rád, že nejsem ten, kdo tento problém musí vyřešit. Samozřejmě počítač za pět tahů nahlásí 0.00, ale lidé v takovýchto pozicích chybují… 11.Jc3 Je7!
11…Sxf3 12.Dxf3 Dxd4 by proti „loose aggressive“ hráči nemuselo možná úplně fungovat, ale my si můžeme dát první kontrolní otázečku:
Úloha 1: Jak byste bílými co nejefektivněji využili špatného postavení černého krále?
Tady vypadá nejlépe okamžitá rošáda, schování krále je v takovýchto pozicích extrémně důležité. Jednoduchá taktika nám pak ukáže, že po braní na c4 zahrajeme Da8 s dobráním obětované figury a s velmi nebezpečným útokem. Vraťme se ale k partii, kde soupeř hraje zatím solidní výstavbu a o zisk pěšce zájem nemá. Nyní jsem na zajímavé křižovatce, kde se musím vážně rozhodnout, kam chci partii směřovat:
Úloha 2: Jdeme si pro vrabce v hrsti (12.0-0 Sxf3 13.Dxf3 0-0 14.Vd1 +=) nebo se pokusíme ulovit holuba na střeše (12.Da4+ s ideou 12…Jbc6 13.Jd2)?
Skoro půl hodinu, co jsem počítal 12.Da4+!?, jsem byl vnitřně přesvědčen, že ten tah nemůže být objektivně moc dobrej, což potvrzuje i počítač a z 0.3 skáče na 0.0 a tím dává na vědomí nález jakési fiktivní opakovačky, která je ale hodně za horizontem toho, co běžný smrtelník u partie kdy dokáže najít. Z drobné poziční výhody směřuju k nestabilní dynamické rovnováze, takže se o chybu nejedná, spíše o zajímavou alternativu konvenční rošády. 12.Da4+!? Jbc6 13.Jd2
Úloha 3: Jak byste černými vyřešili všechny vazby a napadené figury? Už v prvním tahu máme na výběr z mnoha možností, a to především 13…Sxg2, 13...Dxd4, 13...Sd5, 13...Sg6 a 13...Sxc3.
Tady má černý k dispozici jediný dobrý tah a to 13…Sxg2 s možnou variantou 14.Vg1 Sh3 15.Vg3 Sf5 16.Sb5 0-0 17.Sxc6 Dxd4 18.Kf1, kterou Houdini považuje za „mrtvou remízu“ jak po 18…Jxc6, tak i po 18…h5. Nám, obyčejným lidem, nezbývá, než mistrovi věřit…
Soupeř ale klopýtá a hraje 13…Dxd4, což počítač hodnotí velmi negativně. Vaším úkolem bude najít proč:
Úloha 4: Jdeme ulovit věž po 14.Da8+, nebo raději schováme krále po 14.0-0?
Volba ani zde není úplně jednoduchá, ale kvalitní propočet by nám měl ukázat, že věž na h8 je otrávená. Po 14.Da8+?? Kd7 15.Dxh8 Sxg2 16.Vg1 Sxc3 17.bxc3 Dxc3 18.Kd1 Jd4 dostaneme mat. V partii jsem zahrál správně 14.0-0 a přenesl jsem tím povinnost dalšího tahu na soupeře:
Úloha 5: Kam uhnout s bělopolným střelcem?
Odpověď na tuto otázku by měla být celkem jednoduchá, jediné smysluplné pole pro ústup je g2! :-) Jinak černý ztratí důležité tempo pro iniciativu a přijde o figuru ve vazbách na dámském křídle, na rozdíl od partie by za ni ale nenašel žádnou kompenzaci. 14…Sxg2 15.Kxg2 0-0 Pozice se částečně vyjasnila, z útoku a vazeb jsem vytřískal bělopolného střelce, stálo mě to ale dva pěšce a oslabení vlastního krále:
Úloha 6: Jak zkonsolidovat bílou pozici?
Pohled na vlastního krále v troskách není nikdy moc veselý, přesto však máme kvůli materiální výhodě velkou převahu, což ideálně dokážeme obranným tahem 16.Je2 s plánem překrýt jezdcem g-sloupec z pole g3. Tento tah jsem i zahrál v partii. Houdini tuto pozici hodnotí jako +1.0, takže objektivně by útok černého neměl být dostatečný ani k udržení remízy. Následovala sekvence ne vynucených, ale celkově logických a docela dobrých tahů 16…Dh4 17.f4 Sxd2 18.Sxd2 Vd8 19.Sc1!? h5!? 20.Jg3 Jd4 21.Dd1 g6 22.De1 Jd5, během které se mi podařilo úspěšně eliminovat hrozby soupeře. Stálo mě to však poměrně hodně času a na zbylých 18 tahů jsem měl už jen necelou čtvrt hodinu. To je v takovéto pozici dosti málo a tak jsem se rozhodl věci trochu forsírovat a zahájit protiútok, který bývá všeobecně mnohem snazší a intuitivnější než přesná obrana. 23.f5 To jsem zahrál velmi rychle s úmyslem obětí třetího pěšce osvobodit vlastního krále od různých hrozeb a oslabit postavení černého monarchy na g8, aby se mi s málo časem na hodinách hrálo pohodlněji. Myšlenka by byla i celkem dobrá, kdyby… Hned co jsem položil pěšce na f5 mi došlo, že jsem právě ztratil figuru. Soupeř najednou začal počítat a já věděl, že mám problém. Asi po pěti minutách soupeř hraje podle očekávání 23…Jc2 a já nemůžu střelce na c4 jednoduše pokrýt, protože bych na konci kombinace akorát koukal na nepříjemnou vidličku z e3. Nasazuji tedy poker face a blicnu tam 24.De5, jako kdyby to byl trik ještě z domácí přípravy :-)
Úloha 7: Ubrání se černý po braní střelce na c4, nebo je jeho pozice už zoufalá?
Ubrání, ale tak, že to můžou přehlédnout oba hráči a nemusí se za to nějak zvlášť stydět. Po 24…Dxc4! 25.fxg6 jsem si opravdu myslel, že stojím na výhru, k čemuž nejspíš došel i můj soupeř. Houdini mě však zchladil, když našel 25…Jde3+! 26.Sxe3 Dd5+!! 27.Dxd5 Jxe3+! 28.Kh3 exd5 29.Vxf7 Vd6 s okamžitou remízou. Soupeř místo braní na c4 pokračoval naštěstí chybně 24…gxf5 a partii jsem tak mohl zakončit se zbylými deseti minutami rychle jednoduchou kombinací 25.Jxf5! exf5 26.Sxd5, po které se soupeř ihned vzdal, jeho pozice se rozpadá. 1-0
Štěpán Žilka se šachům věnuje již přes patnáct let a v současné době se pohybuje okolo hranice 2500 elobodů. Kromě toho působí také jako trenér talentované mládeže.
Štěpán je autorem výukové série článků a videí „Jak se stát Sit and Go poker profíkem“. Jedná se o sérii článků pro začátečníky a mírně pokročilé hráče, kteří se chtějí dozvědět více o populárních pokerových SNG turnajích.
S pokerem začal před více než třemi lety a asi rok na to se seznámil s výukovým portálem Poker-Arena.cz. Zde se začal pokeru více věnovat a stal se studentem špičkového hráče SNG turnajů Lukáše Horáka.
Mezi jeho další koníčky patří aplikovaná matematika a
programování, což mu v šachu i v pokeru pomáhá nalézat mnohé skryté možnosti.
Tak jsem si udělal malou snídaňovou pauzu a partii si prolítl: a nenašel jsem nic :-)
Ale je to pěkná řežba, partii jsem si přepsal do telefonu (stejně jsem rád, že žiju v téhle době, technika je skvělá věc, můj telefon mě hravě rozseká a když se mi nechce počítat, analyzuje místo mě jako ďábel) a v klidu si to projdu. Celkově bych ale potřeboval, aby partie byla tak o dvě třídy níž, abych si mohl aspoň jednou říct: jó, tohle bych taky zahrál :-D
Jen jeden komentář !?!?
Moc pěkná partie pane Žilko ! Velká gratulace. Taky bych chtěl někdy něco takového vytvořit ( což se mi ovšem může podařit pouze náhodně, protože takovou šachovou sílu prostě nemám ).
Ta varianta po 24. ..., Dxc4 silně zavání studiovou tvorbou.Možná by ji člověk našel, pokud by předem věděl, že tam něco takového je. Jenže s omezeným časem a lidskými pochybnostmi a obavami je to krajně obtížné. V tomto mají stroje výhodu - nepochybují a nebojí se...
Moc zajímavý pohled do myšlenkových pochodů hráčů při partii, na velmistrovské úrovni 2500! Je to sice dost obtížné, je to prostě těch 2500, a já se svými 2100 jsem nedokázal správně vyřešit v omezeném čase téměř nic z těch otázek - ale bylo hodně podnětné si přečíst i to řešení, na které jsem nepřišel :-). Žilka nám tady otevřeně ukazuje, o čem je hra na jeho úrovni - díky za to! A ten propočet v komplikovaných pozicích, to je prostě mazec, a kdo umí tak umí, a kdo neumí, tak...čumí... (tím myslím sebe :-).