Úvaha o podvádění v šachu

19.10.2024 06:00 | Domácí zprávy

Včera na nss vyšel článek o tom, že podváděl špičkový velmistr Kirill Ševčenko. Chtěl bych se tímto článkem zamyslet nad tímto smrtelným nebezpečím pro šachy.

Asi už v úvodních větách jste porozuměli mému základnímu názoru. Podvádění (pomáhat si strojem) v šachu beru za největší zlo, které v šachu může existovat. Je samozřejmě více špatných věcí, jako si dohodnou výsledek, hlavně pak, když někdo někomu partii prodá, domlouvání se zápasů, radit někomu během partie atd. Ale to všechno bledne proti podvádění pomocí šachového stroje.

Pokud by někdo našel dokonalou metodu podvádění, mohl by kohokoliv klidu porazit. Žádný lidský šachista by neměl sebemenší šanci. Podvádění v šachu je podle mě, z hlediska šachu, absolutní zlo. Vůbec se to nedá srovnat s podváděním v jiných sportech ohledně dopingu. Pokud bych "sypal" sebevíce, nikdy bych neměl asi z 5% na špičkové sportovce. Ale pokud by hráč s elem 999 hrál se mnou pomocí nápovědy stroje, porazil by mě milión nula. 

Proto jsem osobně pro "absolutní" trest, pokud se prokáže, že někdo podvádí během partie. Každý by měl dobře vědět, že toto je absolutně vyloučené a měl by vědět, že pokud to udělá, tak "si už nezahraje". Byl bych možná mírně shovívavější pro hráče do 18 let. Přece jenom někdy v mládí může "uletět" a ještě bych mu šanci dal. Pokud ale bude podvádět dospělý šachista, byl bych pro 

a) buď nejtvrdší trest, doživotní zákaz hraní na turnajích
b) dlouhodobý zákaz hraní na turnajích, 10 let, propad všech titulů, včetně trenérských atd.

Vím, že toto je docela brutální, ale jak jsem psal úvodem, je podvádění v šachu "smrt" šachů. Proto jsem pro tak tvrdé tresty. A je jedno, zda je šachista "slavným" velmistrem, nebo hráčem 1. VT.

Nemám moc rád různé omezení ohledně mobilních telefonů atd. ale vzhledem k tomu co hrozí - podvádění pomocí stroje - kvituji každou možnost jak bránit podvádění.


Robert Cvek
44x 5170x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (44) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Toms2011

Vážení, jezdím se synem už čtvrtý rok po soutěžích. Začínal v KPII a letos zkouší hrát 1. ligu. Někdy jezdíme i přes půl republiky. Nejsem šachista, ale o to jsem lepší pozorovatel. Nějak ten strávený čas čekáním musím zabít. Řeknu Vám, že je to ve všech soutěžích stejné. Většinu šachistů hned po zahájení partií zajímá, kde je kafe, kde si můžou zakouřit a někteří si prostě potřebují hlavně pokecat. U šachovnice opravdu dře pouze malý zlomek šachistů, kteří doufají, že se ještě někam posunou a zlepší. Šachy potřebují zkrácení tempa, jako koza drbání. Jinak to v budoucnu skončí nezájmem z řad mládeže. Nikdo nechce trávit dlouhé hodiny na cestách a pak ještě u partie. Někdy už v KP I se jezdí pěkně daleko. V 2. lize se běžně jezdí přes půl republiky. Někdy si říkám který debil to vymyslel. Z logistického hlediska to absolutně nedává smysl. Z mého pohledu musí pro vážnou partii stačit max. 60 min + 30 s na tah. Bez dalších přídavku bez ohledu na počet tahů. Z dětí dělá ŠSČR chcípáky připoutané na židli po několik hodin. Změna je prakticky nemožná, protože si někteří neodpustí ten svůj standard (kafe, cigárko ...atd.) Osobně si myslím, že se to vyřeší samo tím, že o šachovou hru přestane být v budoucnu zájem. Pokud nedojde ke změnám, tak to nemůže dopadnout jinak.

+3 /-2 | 22.10.2024 08:30

Michal1898

Nechtěl byste si udělat šachového rozhodčího? A ten čas čas trávit pomocí pořadatelům s turnajem? Jistě byste se potom nenudil. A pořadatelům by to moc pomohlo!

+0 /-0 | 14.12.2024 17:32

JP

Současné (nejen) ligové tempo je vhodným kompromisem. Osobně si myslím, že daleko debilnější by bylo tempo 60 minut s přídavkem, které navrhuje pan Toms2011. Kvalita šachové hry by šla do kopru, většina výsledků by šla na vrub časovkám. Závěry vyjádřené pisatelem, který je sám nešachista, jsou i tak docela šílené. Kritika kávy a komunikace mezi šachisty mi z podstaty přijde nesmyslná, neb se prvotně u partie nežvaní a druhak má každé šachové setkání  obecně nezanedbatelný společenský rozměr. Synkovi tudíž přeji, aby brzy dospěl, šachy měl rád a otravného (otráveného) taťku nechal na svá utkání sedět doma.  

+2 /-0 | 29.10.2024 13:46

Michal1898

Co třeba začít tím, že zmizí nehrající rozhodčí? A bude všude povinnost domácího oddílu zajistit nehrajícího rozhodčího. Hrající rozhodčí jsou všeobecně tolerovaná flikatura a sockařina. Jedná se o střet zájmů. Nedovedu si představit, že  by ve fotbale někdo z hráčů na hřišti rozhodoval o tom, jestli se penalta kopat bude, nebo nebude.

Je to nutný střet zájmů. Navíc hráč, který současně rozhoduje, nedělá žádnou z těchto činností pořádně. 

To aby byla kontrola nad případnými podvody. 

+0 /-0 | 14.12.2024 16:26

patmat
No a ešte aby bol rozhodca z iného klubu a z iného mesta...

Alebo ako zrušiť nižšie ligy...

Vo vyšších ligách je asi aj v Česku povinnosť delegovaného rozhodcu.

+0 /-1 | 14.12.2024 16:43

Michal1898

To jsem neřekl. Stačí jeden člověk, který v daném zápase sám nehraje. 

+0 /-0 | 14.12.2024 16:49

patmat
No áno a ten "jeden človek" na zápas môže znamenať, že nejaké dedinské družstvo radšej vôbec nebude hrať ligu.

Ten "jeden človek" tým "zabije" celý deň a ešte by si ani nezahral ako ostatní.

Ak je rozhodca z hrajúceho klubu, tak je predsa kolízia skoro úplne rovnaká ako pri hrajúcom rozhodcovi.

Podľa FIDE by tuším hrajúci rozhodca ani nemal byť, no "prižmurujú sa oči".

Pri nižších ligách je dôležité najmä poznať dostatočne pravidlá a ide viac o spoločenské stretnutie než o športové súperenie.

+0 /-0 | 14.12.2024 17:05

Pavel Ch

Pánové Davide, Petře, i u jiných článků další, kteří už jste ztratili touhu, zájem šachy hrát. 

Až příliš je vidět z Vašich názorů (i u jiných článků), že když já nemám zájem hrát už šachy, tak ať je nehraje nikdo, ať šachy raději skončí.

 

   Bohužel, bohužel, ....., šachy se budou hrát dále, i dalších sto let.

 

 A čipy, nápověda, budoucnost? No když není problém mít čipy a budou zakázané, tak nebude v blízké budoucnosti problém mít zařízení, které bude arbitra navigovat: "6 metrů 325 mm pod azimutem 125,62° nějaké tělísko něco vysílá". A pak se půjde k hráči "najisto" místo náhodného obtěžování "čistých" hráčů.

A samozřejmě rychle pročistí arbiter celý hrací prostor od elektroniky (to je, kam hráči mohou včetně WC). Do hracího prostoru žádná elektronika. 

 

Proč by pokrokem techniky toto nebylo technicky možné? No samože bylo.

 

+3 /-0 | 19.10.2024 14:44

xdavx x
Tak u mne je to způsobeno odporem k lidem na svazu. Co je mi odporné tam nejsem.
+1 /-1 | 19.10.2024 17:07

Petr Koutný

Já si dávám poslední sezónu a taky končím....Podporovat tuto bídu nebudu ani korunou, radši jí dám na sponzoring. Tak u mě poslední rok... a zasloužený důchod..teda zatím ten šachový..

+3 /-2 | 19.10.2024 17:46

Michal1898

To je mi hrozně líto. Ale lidsky to chápu.

Sám řeším podobné dilema. Někdy si říkám, že ještě pár takových kreatur, a končím!

Ale potom potkám někoho, kdo je v pohodě. Nebo se vydaří nějaká akce. Nebo mi někdo poděkuje a za něco mě pochválí. A mě to nabudí, nabije pozitivní energií. A jede se dál!

Děkuju Vám za to, co jste dosud pro šachy udělal. A uvidíte. Třeba prijde něco pozitivního. A důchod odložíte...

+0 /-0 | 14.12.2024 17:04

Kamil Mihálik
Pavel Chrz super názor súhlas, ale šachy sa budú hrať dovtedy, kým sa nestane niečo skutočne veľmi zle. Keď začnú „roboti“ v ľudskej koži otravovať bežných ľudí, tak väčšina rozumných skončí tiež jednoducho so šachom. Povedia si, že nestojí to za to. Tak ako skončil David, Petr, či ostatných, ktorých si menoval. Dopadne to podobne, ako dopadlo to s korešpondenčným šachom, ktorý je pre šachy už veľký nezmysel. Nemá nejaký význam hrávať to za pomoci stroja a aká bola to kedysi skvelá a hodnotná oblasť šachu v minulosti. Koľko zaujímavých myšlienok vzniklo tam. Jedna šachová oblasť padla už a padne zrejme aj ďalšia. Pre väčšinu ľudí bude nezmysel hrať to 5-6 hodín s nejakým „robotom“. Osobne sa desím tiež nasledujúceho obdobia. Hoci teraz tie zlyhania jednotlivcov nie sú nejaké masové, tak ide to...
+0 /-1 | 19.10.2024 16:26

Petr Koutný

Já bych navrhl,kdybych mohl...

* zkrátit tempo hry ( 30 minut n partii)

* zákaz odcházení od partií,během hry( až na vyjíky, po souhlasu rozhodčího - npř. tenis, i ve fotbale musí hráči makat 90 minut, v tenise taky a v biatlonu si taky nikam neodskočí, box to same, tak proč nezákazát odcházení od partií?

a je to..:) 

+0 /-1 | 19.10.2024 08:43

Michal1898

Kdo to bude kontrolovat, kdo to bude vymáhat, jaké tresty budou za nedodržování?

Co udělám jako rozhodčí s hráčem, který to nebude chtít dodržovat?

+0 /-0 | 14.12.2024 16:57

Petan

V rapidových partiích v průběhu partií neodchází prakticky nikdo, takže striktní zákaz čůrání postrádá smysl. U klasických partií to těžko můžeš srovnávat s tebou vyjmenovanými sporty. Je trošku rozdíl hrát 45 minut fotbal nebo 4 -5 hodin šachy.

+1 /-0 | 19.10.2024 18:23

Pavel Ch

Jak píši Petře ve svém příspěvku, mobilu na záchodě se budeme za pár měsíců smát jako předpotopnímu zařízení nápovědy. Jak by pravil klasik, "přijde mladší a to bude jiný sekáč, ten se na záchodě nezakecá".

 

  PS: Nemluvě o tom, píšeš, jak kvůli pár podvodníkům všem zakázat vážný šach, no kdyby se zakázal všem i ten kratší, podvodníků v šachu by nebylo vůbec, řešení smiley

+1 /-0 | 19.10.2024 09:17

Michal1898

Všechna opatření, která navrhujete, mají společné: Vyžadují instalaci různých zařízení, jsou potřeba lidé, kteří to budou kontrolovat a vymáhat a stojí peníze.

Jsem zvědavý, jak to bude s jejich vymáháním a dodržováním u klubu v Dolní Lhotě, který se nevzmůže na odpovídající hrací místnost, jeho zápasy píská jeden z hráčů. A kde hráči odmítají platit členské příspěvky (nechci dávat peníze na šachy!)

Kdo to zaplatí? Kde vezmete lidi, kteří to budou kontrolovat? A budou tito lidé mít dost pravomocí na to, aby dodržování těchto pravidel prosadili? Nebo si hráči a kapitáni družstev stejně budou dělat, co uznají za vhodné a rozhodčího jednoduše uřvou? Nebo rozhodčí raději bude zticha, aby si nerozházel vztahy s hráči?

Vždyť už nyní jsou pravidla hromadně ignorována. Například hráčům je povolováno mít u sebe mobilní telefony. Důvod je jednoduchý: Pořadatel by musel jinak mobily převzít do úschovy a zodpovídat za ně. A do toho se nikomu nechce.

 

Takže na co ty řeči?! Začněme prvním krokem: Odbourejme hrající rozhodčí a zaveďme povinnost domácího oddílu zajistit nehrajícího rozhodčího.

+0 /-0 | 14.12.2024 16:46

kk

Profesionální turnaje kde se hraje o peníze si podvádění nějak technicky vyřeší.

A nižší soutěže nebo mariáš?

Tam už je to dávno vyřešeno. Jak zpívá Ivan Mládek:

Na žolíky na mariáš

nejlepší je Zachariáš.

Hráli už o žigulíka

tajně sáhnul pro žolíka.......

+0 /-0 | 26.10.2024 14:51

Carlos

Mezinárodní šachová federace (FIDE) předala GM Kirillu Ševčenkovi dočasnou 75denní suspendaci po vyhoštění ze španělského šampionátu, kde byly na toaletě nalezeny dva uzamčené telefony s šachovými programy.

EDC suspendoval GM Ševčenka na dobu 75 dnů od včerejška, tedy do 1. ledna 2025, od jakékoli oficiální činnosti jako hráče.

Ševčenko jakékoli pochybení odmítá. Na žádost Chess.com o komentář nereagoval.

 

+2 /-1 | 22.10.2024 10:21

VojtaTelekes
Zdar, hele v dnešní době? Na turnajích bych udělal 3 záchody - kabinky do kterých se nikdo nedostane, pouze hráč při hraní turnaje. To za prvé, za druhé existují rušičky signálu, tzn. udělal bych turnaje v nějaké skleněné místnosti kde by byly pouze šachovnice, a ty záchody. Pod přísným dohledem třeba 2 rozhodčích. A taková věc se v dnešní době dá s přehledem udělat. Jinak to vidíte moc černě, vždycky se najde člověk, který si bude chtít zahrát normálně
+1 /-1 | 19.10.2024 22:41

patmat
Takéto opatrenia nemajú skoro žiaden efekt.

Súčasné mobily majú dostatočný výpočtový výkon na to, aby boli použiteľné na podvádzanie aj bez dátového pripojenia.

Problém nie sú hráči, čo chcú hrať "normálne" ale veľmi málo podvádzajúcich hráčov.

+2 /-0 | 20.10.2024 09:54

VojtaTelekes
S tím si dovolím nesouhlasit. Kabinky do kterých se nikdo nedostane= nemůže tam být žádné zařízení. Tak proč by to nemělo efekt?
+0 /-0 | 20.10.2024 14:10

patmat
Mobil si na záchod priniesol aj tak asi hráč, takže opatrenie, že to budú záchody len pre hráčov, toho veľa neporieši.
+1 /-0 | 21.10.2024 00:41

Cnc-profi
My sme raz dávnejšie pristihli v 5.lige (najnižšej možnej na Slovensku) podvádzať mladého hráča hráča s Elom 1600 proti začínajúcemu šachistovi, malému chlapcovi s elom 1000. Klasika - mobil na záchode.
+0 /-0 | 20.10.2024 11:05

Carlos

Zlepšené metody podvádění budou vždy rychlejší než metody pro jejich odhalení. Zkrácení klasické partie šachu nebo nákladné hlídání proti elektronickým podvodům jsou podle mne nereálné. Jako řešení spíše vidím podporu rapid partií (2x20-30 minut) na úkor těch klasických. V soutěžích družstev nižších úrovní (např. od Krajského přeboru) by hráč místo 1 klasické partie mohl hrát 2 rapid partie (bílý, černý). Bylo by to pro hráče zajímavější a časově kratší. "Odskočit si na WC" by mohli pouze v pauze mezi partiemi. Chápu ale, že část hráčů by preferovala více času na partii.

+0 /-2 | 19.10.2024 12:41

HumphreyvanWeiden

To není průchodný nápad. Nižší soutěže hrají většinou starší lidé důchodového věku. Krom toho, že neradi mění své zvyklosti, tak taky raději hrají delší šachy.

Už teď je u nás (Olomoucký kraj) problém sehnat do nižších než krajských soutěží dostatek družstev.

+3 /-1 | 19.10.2024 22:14

Petr Koutný

Naprostý souhlas. Vážné partie odejdou s dobou, kdy se ještě dalo bránit podvodům. Rapid partie, rychlejší partie je budoucnost šachům. I ty zápasy družstev by byla zábavnější, kdyby se hrály dvě partie rychlejším tempem. Černé - Bílé, rychle dohráno, menší prostor na přípravu a menší prostor na podvádění...To tempo 90m 30 vteřin je dlouhodobě neudržitelné....A imochodem, pro sponzory a média nezajímavé...

+2 /-1 | 19.10.2024 12:50

Petan

Na zápasy družstev hraných 2 partie rychlým tempem nikdo jezdit nebude. Soutěže družstev v rapid šachu tímto tempem se hrají (turnajovým způsobem)- jsou to krajské přebory a Mčr. Tak se nejdřív podívej do výsledkových listin kolik je v čr šachových klubů a kolik z nich hraje rapidy družstev...

A poptej se v krajích, kolik mají na krajské přebory družstev v rapid šachu sponzorů.

+1 /-0 | 19.10.2024 18:10

xdavx x

a ted si predstavme, jak pujde zabranit podvodum v pripade neuralinku. proste nepujde. sachy jako takove vydrzi tak maximalne deset let. pak si nebude nikdo jisty jestli hraje s clovekem nebo ne. a nejake analyzy shody dva dedci u piva v hospode resit urcite nebudou. tak si daji radeji mariasek.

 

+2 /-1 | 19.10.2024 12:35

Rubinus

Čip zvládne i mariáš. A pokud by to někomu stálo za to, vytrénovat si ho s neuronovou sítí jako LC0, potom i to lidské blufování by pro něj nebyl problém, asi by i toto zvládal lépe. Takže poker také konec.

+1 /-0 | 19.10.2024 13:28

xdavx x

finance plynouci z podvadeni v mariasi asi nebudou na implantat stacit... narozdil od price money v sachach. Poker cheat je odstranitelny zamichanim karet na misto dosavadni praxe nemichat balicek po nekolik her.

+3 /-1 | 19.10.2024 14:07

Cnc-profi
Omnoho horšie je predanie zápasu alebo dohoda. Je to hnus.
+0 /-0 | 19.10.2024 08:13

Pavel Ch

Máš naprostou pravdu Roberte, o tom jsem už psal před mnoha lety.

Teď jsem psal, že bych mu dal 12 let, píšeš alespoň 10. Též jsme ve shodě.

Nutno si uvědomit, že přijdou "chytřejší věci" a mobil na záchodě bude k smíchu jak dnes telegraf. Čipy atp.  

 Ale to jsem dávno také psal, holt se bude muset investovat do kontrol. Nepříjemných, citlivých, osobních, stejně jak při dopingu ve sportu. Nebude je provádět rozhodčí, ale lékařská komise a to nebude zdarma, nejen totiž, jak by žekl klasik, ta dráha pro ně, že také něco stojí.

 

Byl bych i proto, aby místo zkoumání klasického dopingu, kde čas od času mezi šachisty přijdou, přicházeli kvůli tomuto. Oni od antidopingu si prý musí odškrtnout, že i třeba na šipkách a šachách byli, tak by si odškrtli že tam opravdu byli a navíc to mělo smysl. Museli by se to naučit, pochopit smysl a schválit jako náhradu za klasický, v šachám minimálně sporný.

 

  Také jsem psal, že když se podobnější doping jako náš objevil v rámech kol, museli dát celosvětově miliardy peněz, aby sport zachránili. Jistě, bojovali, bojují s klasickým dopingem, ale ten mechanický by umožnil, jako v šachu, přeborníku kraje porazit mistra světa, což klasický přeci jen ne.  

+0 /-0 | 19.10.2024 07:39