Titul opět putuje do Číny

04.03.2017 03:30 | Mistrovství světa žen 2017

Základní část finálového zápasu MS žen skončila 2:2, už v úvodní sérii prodloužení se ale podařilo Tan Zhongyi (foto web MS) zápas rozhodnout ve svůj prospěch a získat titul mistryně světa. Stala se tím již pátou reprezentantkou Číny na světovém trůnu.

Šestadvacetiletou Číňanku Tan Zhongyi asi na titul šampiónky před soutěží tipoval málokdo. Na žebříčku žen jí momentálně patří až 14. místo a příliš mnoho oslnivých výsledků na svém kontě nemá. Tentokrát se jí však podařilo vystoupit ze stínu svých slavnějších krajanek jednoznačným způsobem. Cestu k titulu si musela pořádně odpracovat, třikrát postupovala až díky tiebreaku, z toho dvakrát rozhodoval armagedon, i finále rozhodla až v prodloužení. Zvolený herní systém jí zřejmě mimořádně vyhovuje, ale musela v soutěži přejít přes první dvě nasazené hráčky soutěže, tak je zřejmě titul ve správných rukách. Ať žije královna!

Nejdříve se podíváme na základní část zápasu. Úvodní partie byla opatrných oťukáváním, Anna Muzyčuk se sice bílými figurami pokoušela získat iniciativu, ale příliš zjednodušená pozice nic zvláštního neslibovala. Ve druhé partii již bylo cítit, jakou zápasovou taktiku si Číňanka vybrala. Také bílými figurami směřovala do relativně jednoduché pozice bez dam, když ale černá nereagovala správně na celkem nevinnou teoretickou novinku, energicky si zajistila výhodu a tu až na jedno drobné zaváhání přesvědčivě dovedla k výhře. Ve třetí partii Anna Muzyčuk využila bílé figury k rychlému vyrovnání. Tentokrát Tan Zhongyi nedostala "svou" jednoduchou technickou pozici, navíc nereagovala správně na soupeřčinu novinku a podlehla velmi pěkně provedenému útoku. Čtvrtá partie mi připomněla Magnuse Carlsena. Tan se podobně jako on s Karjakinem v poslední partii základní části bílými ani moc o výhru nepokoušela a velmi rychle se smířila s prodloužením zápasu.


-
. kolo -
Poprvé v celé soutěži musela hrát Anna Muzyčuk rapidy, a je možné, že jí trochu chybělo  rozehrání v této disciplíně. Její hospodaření s časem rozhodně nebylo ideální, a ukázalo se být podstatným parametrem pro výsledek zápasu. V první partii bílými Muzyčuk získala určitou výhodu, ale podstatná část její realizace probíhala v oboustranné značné časové tísni, a bílé chybělo na několika místech dostatek přesnosti k uplatnění výhody, černé se vynalézavou obranou podařilo dosáhnout remízy. V odvětě to šlo podobně, výhodu získala bílými po zahájení Tan, a vynalézavou obranu musela předvádět opět černá. Muzyčuk vymyslela oběť pěšce a získala slušnou protihru, stálo ji to však více času, než bylo zdrávo. Osud titulu mistryně světa pak rozhodla jedna kratičká chvilinka, na kterou se podíváme. Bílá dala šach, černá se pod tlakem časové tísně rozhodla k chybnému ústupu krále a bílá hned triumfovala. 

-
. kolo -
Naše zpravodajství dokončíme blokem zbývajících partií finálového zápasu. Ještě si dovolím popřát FIDE pro další podobné soutěže žen nalezení méně kontroverzních pořadatelů a možná by neškodil také trošililinku objektivnější herní systém. Ten stávající je sice atraktivní, dámy moc netaktizují, ale frekvence chyb přece jen staví do rozhodující role pevnější nervy.

-
. kolo -
36x 6182x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (36) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
strelec

ad N.Očník: to samozřejmě souhlas, přesněji třeba "sportovně narodit"....

+0 /-0 | 06.03.2017 12:07

N. Očník
strelec: ono je taky mozne, ze se sachove obdoby sablikove ci soukalove rodi ... jenze se k sachum vubecnedostanou, nebo od nej odejdou. tato teorie se spatne potvrzuje i vyvraci, berme to tedy jen jako "moznost"
+0 /-0 | 05.03.2017 23:07

ronex

Jakmile se do sportu míchá politika je to vždycky špatně

+0 /-0 | 05.03.2017 16:05

strelec

ad Poutnik: bohužel souhlassad

+0 /-0 | 05.03.2017 15:04

Poutnik

Evropská kultura a tradice se podřizuje nové víře. V peníze. A tak si FC Barcelona sundá ze znaku křížek, na který bylo Španělsko hrdé. Řetězce už zvířata na jatkách nezabíjí, ale rituálně týrají. Když se objeví bohatý investor, nevadí nám jaká zvěrstva páchá, protože kšeft je kšeft. Na jednání si křížek, který máme po rodičích schováme pod košili, anebo ještě líp, rovnou sundáme. Ustupujeme krůček po krůčku Islámu a on postupuje, protože mu to dovujeme. Ve jménu Allaha jsou na ulicích vražděni civilisté. Ale my ten nádor nechceme vyříznout, raději poradíme lidem, aby nenosili vyzývavé oblečení a koledy si zpívali doma potichu.... Tento turnaj je ve světle ostatních událostí jen jediným bodem současného obrazu.

+0 /-0 | 05.03.2017 09:28

Marhula

Kupodivu vyhrál někdo bez čistého GM tedy WGM-pokud jsou státy-které se k smrti nenávidí-těžko očekávat něco lepšího-USA taky mají na středním východě - druhý vietnam tisíce a tisíce padlých vojáků USA a to mají super techniku a výzbroj.

+0 /-0 | 05.03.2017 09:17

Bob von Ostrauburg

re Pražský kavárník: Írán...

+0 /-0 | 05.03.2017 08:38

Pražský kavárník

Pořád nám nikdo neobjasnil, co na tom mistrovství bylo "kontroverzního".

+0 /-0 | 05.03.2017 01:02

strelec

re nevmea: možná, kdyby se objevila hráčka, která by dokázala atakovat alespoň širší mužskou špičku (cca top 25). Ale jinak šach samozřejmě v popularitě (dlouhodobě určitě) zůstane kde je, pro významný vzestup popularity u široké veřejnosti prostě není atraktivní.

+0 /-0 | 04.03.2017 22:49

nvmea
@strelec: jo to určitě souhlas, já jsem to myslel čistě pro současnou situaci v ženskym šachu, kde imho pořád potřeba spousta práce a inspirace i jen pro rozšíření členský základny, státní podpory atd. Když to posledně vyhrála Maruška tak to alespoň takhle zvenčí vypadalo jako docela dobrej propagační úspěch, nemuselo by bejt špatný kdyby to někdy vyhrála třeba Harika nebo někdo z USA, když by se to dobře prodalo.
+0 /-0 | 04.03.2017 22:26

strelec

 

ad David Navara: "Máte pravdu, že veřejně známých šachistek je málo, ale nemuselo by to tak být. Chápu, že ženský tenis je divácky přitažlivý z různých důvodů, ale pokud si ženské soutěže v jiných olympijských disciplínách (atletika, biatlon, lyžování, rychlobruslení) dovedou získat pozornost, u šachů by to také mělo být možné."  Šachům by možná prospěla účast na klasických OH, ale pro popularitu (v ČR) by se musela narodit šachová Sábliková, Soukalová, Fibingerovásmiley

+0 /-0 | 04.03.2017 22:13

strelec

ad nvmea 18:39: že ti připadá systém dobrý, OK - tvoje volba. Ale pro propagaci (asi nejen) ve sportu jsou (zase - vyjimky se možná najdou) lepší "souboje ikon" (Kasparov/Karpov, Schumi/Hekinen v F1, Navrátilová/Evertová tenis,....atd.,atd.). Protože nešachistům možná něco řekne jméno Magnuse Carlsena, ale nějaký aronjanové, karjakinové, lagrávové - skoro nic a Nakamuru si tak jedině spletou s Okamurou...

+0 /-0 | 04.03.2017 21:45

paulz

To Morhynista: já by jsem spíš věřil například tomuhle: http://www.cestomila.cz/clanek/590-iranistka-zuzana-krihova-o-iranskych-zenach-i-muzich

než značně tendenčnímu článku na idnes. 

+0 /-0 | 04.03.2017 21:40

Morphynista
@paulz : Hidžáb vyvolává pocit otroctví http://zpravy.idnes.cz/letusky-air-france-nemuseji-nosit-hidzab-na-letech-do-iranu-pon-/zahranicni.aspx?c=A160409_102454_zahranicni_san
+0 /-0 | 04.03.2017 21:31

chemikroro

To Navara: Děkuji za odpověď. :)

+0 /-0 | 04.03.2017 20:58

paulz

To Morphynista: "Hidžáb je v Íránu milióny žen vnímán ne jako součást tradic a zvyků, ale jako symbol podřízenosti a útlaku, který jim byl násilně vnucen po vítězství islámské revoluce. I v zahraničí je to převážující názor."

Krásně napsáno, jenom jestli je to pravda. Obzvášt poslední věta" i v zahraničí........" je moc dobrá.

+0 /-0 | 04.03.2017 20:36

Morphynista

Kavárník : Hidžáb je v Íránu milióny žen vnímán ne jako součást tradic a zvyků, ale jako symbol podřízenosti a útlaku, který jim byl násilně vnucen po vítězství islámské revoluce. I v zahraničí je to převážující názor. Navíc nesprávně srovnáváte obyčejné turisty a ty, kteří přijíždějí reprezentovat. U turistů platí, že by se měli ve volbě oblečení přizpůsobit místním zvykům ( i když je vynucuje totalitní režim ), sportovkyně by naopak neměly být nuceny oblékat něco, co symbolizuje islám. I v této věci ale FIDE ukázala, že nehájí zájmy šachistek, ale íránských ajjatoláhů .

+0 /-0 | 04.03.2017 20:06

David Navara
Re chemikroro: Samozřejmě svaz hráče neměl trestat a bylo by dobře, kdyby Íránci s Izraelci zápasili jen za šachovnicí. (To se snadno řekne a mnohem hůře udělá, ale podobné zákazy věci určitě neprospívají.) Už dříve jsem chápal, že když íránští šachisté nenastupují proti Izraelcům, není to (jen) jejich vlastní iniciativa. Ale netuším, zda se skutečně jedná o iniciativu místního šachového svazu, nebo ten příkaz pochází shora. Osobně se znám s jedním íránským šachistou z řad organizátorů mistrovství světa a vždy jsme se k sobě chovali slušně. (Já opravdu nejsem Izraelec, ale chci tím říci, že to není žádný misantrop.) Lidé jsou v podstatě fajn, ale politika jejich vztahy často mění k horšímu. Také proto se snažím být ve svých hodnoceních opatrný.
+0 /-0 | 04.03.2017 19:34

chemikroro

Pane Navaro chtěl bych se zeptat, jaký máte názor na to, že bratra Derachšání potrestal iránský šachový svaz za to, že nastoupil proti izraelskému hráči (vím že to nemá moc společného s MS žen, ale týká se to kontroverzí Iránu)

+0 /-0 | 04.03.2017 18:53

David Navara
Ženy buďto mají právo se v cizině oblékat po svém, nebo by měly dodržovat tamní zvyky. Uvedená dvě rozhodnutí jdou v tomto směru proti sobě. Chápu, že by účastnice z kulturních neměly v Íránu hrát v minisukních a nechat si je na doma, ale to nic nemění na mé předešlé větě.
+0 /-0 | 04.03.2017 18:40

nvmea
moc jsem nesledoval, protože přenos byl minimálně do semifinále úplný katastrofa (Miro dobrej, kvalita a plynulost nekoukatelné), velká škoda. Systém za mě dobrý, zvlášť to vyniklo ve srovnání s tou GP nudou. Pořád si myslim, že pro propagaci lepší mnoho různých mistryň z mnoha různých zemí než Hou Yifan držící 20 let titul.
+0 /-0 | 04.03.2017 18:39

Pražský kavárník

David Navara: " Pokud vím, Íránská šachová federace jednak požadovala od zahraničních účastnic MS nošení šátku." A jako co? Mají požadovat nošení jiného oděvu? Třeba japonského kimona?

"Jednak kritizovala vlastní hráčku (Dorsu Derachšání) za nenošení šátku v cizině." A jako co? Co nám je do tohoto vnitřního sporu? Íránští šachisté si to jsou schopni určitě vyřešit bez nějakých knížecích zahraničních rad.

 

 

 

+0 /-0 | 04.03.2017 18:28

David Navara
Re Pražský kavárník: Pokud vím, Íránská šachová federace jednak požadovala od zahraničních účastnic MS nošení šátku, jednak kritizovala vlastní hráčku (Dorsu Derachšání) za nenošení šátku v cizině. Pokud se na věc podíváme nestranně, těžko můžeme schválit současně obě rozhodnutí. Ke druhé části se nechci vyjadřovat, zase bych tu zabředl do nějakých neplodných politických diskusí. Jen si dovolím upozornit, že "křesťanskými hodnotami" se u nás v dnešní době často zaštiťují lidé, kteří o křesťanství mnoho nevědí.
+0 /-0 | 04.03.2017 18:13

paulz

Ale zase díky místu konání a burkám bylo tolik článků i v nešachovém tisku o mistrovství světa žen, že to třeba nějakou popularitu ženskému šachu přinese.smiley

+0 /-0 | 04.03.2017 18:02

David Navara
Děkuji, ale až tak známý nejsem. Při cestování po Praze si obvykle užívám anonymity. (Pokud právě pár měsíců předtím neběžela repríza Všechnopárty.) Máte pravdu, že veřejně známých šachistek je málo, ale nemuselo by to tak být. Chápu, že ženský tenis je divácky přitažlivý z různých důvodů, ale pokud si ženské soutěže v jiných olympijských disciplínách (atletika, biatlon, lyžování, rychlobruslení) dovedou získat pozornost, u šachů by to také mělo být možné. Plně chápu, že se Hou Yifan tento formát soutěže nelíbí. Na druhé straně nijak nechci snižovat výkon Tan Zhongyi, která rovněž neurčovala pravidla, ale vyhrála velmi náročný turnaj. A přiznávám, že jsem titul více přál Anně Muzyčukové, jejíž start 9/10 byl mimořádný. Ale ve finále Tan Zhongyi hrála velmi silně, to jí nemohu upřít. A to je při daném systému hry nejdůležitější.
+0 /-0 | 04.03.2017 17:51

Pražský kavárník

Že v muslimské zemi trvají na muslimském ošacení a zvycích, tak na tom není kontroverzního zhola nic. Kdyby se mistrovství pořádalo někde v EU a trvali tam na křesťanských zvycích a kultuře, tak by taky na tom nebylo kontroverzního zhola nic. Správnou otázkou je, proč v EU na své kultuře kavárny a sluníčkáři netrvají, ale naopak se jí vzdávají. Negativistickou kritikou Íránu těžko dostaneme seriózní odpověď.

+0 /-0 | 04.03.2017 17:36

paulz

Je možné, že by mistrovství světa žen mělo být nějak jinak. Při tom počtu účastnic je to prostě strašně náročné a hlavně drahé pro pořadatele. 

+0 /-0 | 04.03.2017 17:24

paulz

To David Navara: minimum článků jsem samozřejmě myslel v nešachových periodikách. Problém žen a sponzorů je hlavně v tom, že nešachisté prostě žádné šachistky neznají. Až na výjimky a ti zase nejsou sponzoři.

V mužích tam je to mnohem lepší, Magnus Carlsen to zná i obrovské množství nešachistů. A u nás Tebe skoro každý. Bohužel jsem zatím u nás nepotkal žádného nešachistu který by znal nějakou šachistku ať již od nás nebo ciziny.

+0 /-0 | 04.03.2017 17:14

David Navara
Dobře, uznávám, že poslední věta komentáře ze 16.03 se mi příliš nepodařila, ale je celkem jasné, kam tím směřuji. Pokud má velmistr Short pravdu a za práci v odvolací komisi skutečně dostává zaplaceno i někdo, kdo není přítomen, něco je v nepořádku. Ale tady nevím, chybějí mi informace a jejich sběr mne nijak zvlášť neláká.
+0 /-0 | 04.03.2017 16:58

David Navara
Velmistr Short se k těmto otázkám vyjadřuje na svém twitterovém účtu: https://twitter.com/nigelshortchess?ref_src=twsrc^tfw Já bych byl vůči FIDE tak přísný, ale přinejmenším částečně s ním souhlasím.
+0 /-0 | 04.03.2017 16:24

David Navara
Re paulz: Souhlasím, že místo konání soutěž zviditelnilo, ale nemyslím si, že by jinak článků o turnaji bylo naprosté minimum. Kdyby se hrálo někde v EU, okomentoval bych něco pro ChessBase, tu možnost jsem měl. Za dané situace jsem se raději nemíchal do politických diskusí a turnaj jsem jen sledoval přes internet. (A myslím si, že je lépe pořádat MS v Íránu, než je nepořádat vůbec.) Souhlasím s Vámi, že když jiný pořadatel nebyl, FIDE neměla příliš na výběr, ale to je jen poloviční omluva. FIDE sama zavedla tento systém a nastavila pravidla. Před dvěma a půl roky bylo mistrovství odloženo o 5 měsíců kvůli hledání sponzora, takže potíže nevznikly až teď. Neumím navrhnout jednoduché řešení, ale pojmenování problému je prvním krokem.
+0 /-0 | 04.03.2017 16:16

David Navara
Re paulz: Pokud vím, celkový cenový fond byl 450 000 dolarů. Ve Světových pohárech z celkového cenového fondu FIDE dříve vybírala od hráčů 20 procent, až v roce 2015 v Ázerbájdžánu pořadatelé hráčům vyplatili uvedenou částku. (A mám pocit, že FIDE to doplatili sami, ale nejsem si jistý.) Pokud akce s cenovým fondem 450 000 dolarů stojí přes milión (čemuž věřím), chápu, proč se některé západoevropské země do pořadatelství nehrnou.
+0 /-0 | 04.03.2017 16:03

paulz

To Morphynista: no možná by jsi měl jednou vyzkoušet co je to hledat sponzory pro nějaký šachový turnaj nebo i družstvo. Pak už by ses třeba nedivil, kam dalo FIDE ženy. Když totiž trochu přeženu tak na tomhle turnaji bylo nejzajímavější místo hraní. A pokud by se tohle mistrovství hrálo někde v EU tak článků o něm by bylo naprosté minimum. A podle toho je i zájem sponzorů. Je jasné, že iránský režim to bral jako propagaci. Jinak by na to samozřejmě víc než 1 000 000 dolarů nedal.

+0 /-0 | 04.03.2017 15:47

chemikroro

Když už chtějí ten hidžáb, tak mají mít alespoň dobrou klimu, ale už po 1. kole bylo plno stížností, že je přetopeno... S šátkem na hlavě v Iránském podnebí bych fakt hrát nechtěl.

+0 /-0 | 04.03.2017 13:47

naska

...pan Morphynista má opět pravdu...líp se to napsat neda:-)

+0 /-0 | 04.03.2017 12:55

Morphynista

Toto " mistrovství světa " bylo jen ubohou karikaturou skutečných turnajů o nejvyšší titul. Už proto, že větší pozornost vyvolala aféra s hidžáby a tvrdé tresty, které íránská federace uděluje svým neposlušným reprezentantkám. Samotný průběh pak nebyl překvapením, partie, plné hrubek a vítězka, jejíž jméno je šachové veřejnosti poměrně neznámé. Chtít po FIDE, aby něco změnila, je házení hrachu na zeď, což platí i o přání pořádat MS v méně kontraverzních zemích. Politická situace je taková, že jak FIDE, tak íránský režim jsou v dost velké izolaci a prostě si vzájemně prokázali službu. A po skončení MS Iljumžinov prohlásil, že si dokáže představit v této zemi nejen další zápas o MS, ale v budoucnu i šachovou olympiádu...

+0 /-0 | 04.03.2017 11:45