Těžké chvíle Magnuse Carlsena

14.12.2021 05:00 | Zahraniční zprávy

I mistr světa Magnus Carlsen zažil těžké chvíle za šachovnicí. Pojďme se podívat asi na nejhorší moment šachové kariéry mistra světa.

Nedávno nám skončil zápas o mistra světa mezi Magnusem Carlsenem a Ianem Nepomniachtchim. Tento zápas vejde do "kronik", jako drtivé vítězství mistra světa a také jako nečekané zhroucení vyzyvatele. Ian neobstál ve zkoušce, po prohře v šesté partii se sesypal a bylo po zápase.

A co Magnus Carlsen? Zažil někdy těžké chvíle? Hrozilo někdy, že zápas o mistra světa prohraje nebo se k němu vůbec nedostane?

První zkoušku Magnus nezvládl. Bylo to na turnaji kandidátů v Londýně v roce 2013. V předpoledním kole měl Magnus Carlsen a Vladimír Kramnik stejný počet bodů, tedy 8,5 ze 13 partií. Jenomže Magnus měl lepší pomocné hodnocení, takže Kramnik musel poslední partii vyhrát (za předpokladu, že Magnus neprohraje). Vladimír měl sice černé figury, ale s Vasilijem Ivančukem. Tedy soupeřem, kde to mohlo dopadnout "jakkoliv". Magnus měl bílé figury s Peterem Svidlerem. Asi víte jak to nakonec dopadlo. Magnus bílými zkolaboval a partii prohrál. Prožíval pak těžké chvíle, kdy musel čekat na partii svého konkurenta (podívejte se na film o MC). Ale Vasilij dokázal Vladimíra porazit a tak se Magnus dostal, se štěstím, k zápasu o mistra světa s Viši Anandem.

Druhá těžká zkouška byl zápas o mistra světa se Sergejem Karjakinem, který se hrál na konci roku 2016. Magnus byl velký favorit, s elem 2857, Sergej měl elo "jen" 2769. Jenomže víme, že "ministr obrany" Sergej Karjakin hrál velmi dobře, byl skvěle připraven po všech stránkách. Nervy Magnuse byly napjaté ke krajnosti, stále nedokázal vyhrát partii. Po sedmé partii byl stav 3,5:3,5 všechno remízy. A tak Magnus vsadil "vabank" v osmé partii, kde měl bílé figury.

-
. kolo -
Porážka to byla krajně nepříjemná. Tehdy se hrál zápas na 12 partií. A prohrát v osmé partii bílými figurami se zdálo jako naprostá katastrofa. A dobře se nevyvíjela ani devátá partie, kde se mistr světa ocitl blízko druhé prohry.

-
. kolo -

Jenomže Magnus Carlsen je bojovník, který dokáže v pravou chvíli zabrat. Desátá partie je typická partie mistra světa. Plně koncentrován, milimetr a po milimetru získá výhodu. Z Magnuse by měl jistě velkou radost první mistr světa, který postuloval důležitost získávání malých výhod. Magnus se ukázal tím nejlepším žákem. Zatím poslední mistr světa rozvíjí učení toho prvního.


-
. kolo -

To byly těžké chvíle Magnuse Carlsena. Musíme si uvědomit, že  čistá šachová síla nestačí. Například to jde vidět u hráče, který už tu byl zmíněn. Vasilij Ivančuk. Génius, který se ale dostal "jen" k zápasu o mistra světa FIDE s krajanem Ruslanem Ponomarjovem. Kolikrát je nejdůležitější psychika, bojovnost, nezdolná vůle a víra v sebe sama.

Magnus pak ukázkově porazil svého soupeře v rapidech a obhájil tak titul mistra světa v šachu.

Robert Cvek

40x 5386x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (40) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
rohlíkpuklej
To je pravda :-)
+0 /-1 | 16.12.2021 18:47

pawel

Je to taková vypuštěná bublinka Magnuse, aby se o šachu psalo, jemu budou psát, ať si rozmyslí, prostě i taková zpráva může trochu víc šachy zpopularizovat.

 

 Že se těší na další souboj by sport.cz nechal v klidu a tady vidíte....

+1 /-0 | 14.12.2021 16:19

rohlíkpuklej
To jsou mi věci ? Takže Firo -MC , jinak nic ,ale je to vlastně reálné ? Ale co to Magnusa napadlo ? To mi hlava nebere , je schopný mi to někdo rozumě vysvětlit ? Dík :-(
+1 /-0 | 14.12.2021 16:15

JosefV

https://www.sport.cz/clanek/ostatni-sachista-carlsen-uz-mozna-nebude-obhajovat-titul-mistra-sveta-2988130?utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

+1 /-0 | 14.12.2021 16:05

ThePot
Magnus Carlsen dnes prohlásil, že pokud turnaj kandidátů vyhraje někdo jiný než Frouzja, vzdá se titulu.
+2 /-0 | 14.12.2021 15:45

Kamil Mihálik
pawel: Veď ja som žartoval. Veď som aj písal, že je to zo žartu myslené. Podstatné je, že nech ľudí chytí to... Skôr by som možno odmenil najkvalitnejšie príspevky, že by sa zobrazovali niekde na špeciálnom čestnom mieste pod daným článkom. Povedzme 5-10 príspevkov skutočne najkvalitnejších. Vidí sa mi, že tú funkciu som niekde videl už...
+0 /-0 | 14.12.2021 15:09

pawel

Kamile, 

Nedoporučuji odměňovat, byť "anticenou" mínusy.

 

Kdysi bylo na seznamu cz a samozřejmě tam někteří soutěžili o nejblbější příspěvek, aby vyhráli mínusy. Pak to zrušili.

 

Pokud není zájem redaktorů o hodně příspěvků, ať jsou blbí a blbější, tak určitě ne!

+0 /-0 | 14.12.2021 15:02

Kamil Mihálik
rohlík tak tak. Veď je to super, že? Či už minúsky zbierať alebo plusky to je jedno. Mali by pripraviť aj motivačné ceny pre najhorších, aby sa poučili. Samozrejme žartujem. Trebárs získať najviac mínusiek je svojím spôsobom tiež umenie :LOL To je tá paráda... Majte sa zatiaľ, idem trénovať už vážne šachy. Neviem, čo či bleskovky alebo stratégiu. Zrejme stratégiu. Dnes blicky nejdú mi až tak veľmi....
+1 /-0 | 14.12.2021 14:57

rohlíkpuklej
U každého toho by mělo být to , a né jakési tamto , to je snad jasné :-) ,kolik nul tolik nul,kolik plusů tolik plusů, no ' a mínusy to už je na pováženou :-), samozřejmě kolik tolik mínusů ,dejte to do kupy chlapi, dík :-)
+1 /-0 | 14.12.2021 14:55

rohlíkpuklej
Ted' jsem tam měl nějak moc mínusů,jsem to radši smazal tu hovadinu :-) , to bodování to fakt povedlo ,už čtu radši některé věci po páté, supééééér nápad .......jen tak dál :-)
+1 /-0 | 14.12.2021 14:48

Petr Koutný

Budou vidět všechny hodnocení. Dnes to není, ale psal mi pan Hamtil/IT že diskuzi čte a podněty jsou pro něho zajímavé. Takže už vím, že budou vidět i plusy a mínusy, bude to víc barevně, souhlasím s Petanem, že bude vidět víc názor, který má větší podporu, než ten, který nejvíc křičí. Je mi jedno, jestli budou žebříčky a knihy na týdenní a nebo měsíčním žebříčku. ještě jednou díky za podněty, čteme to a zapisujeme si to:) 

+1 /-0 | 14.12.2021 14:20

Kamil Mihálik
pawel: Petr písal, že je to teraz len test a nastavuje sa to. Bude to vidno časom normálne. Na to sa teším... :)
+2 /-0 | 14.12.2021 14:20

pawel

Kamile, to se nepozná, sčítá to.

100 + a 99 - vidíme +1 a nevíme, že o příspěvek byl takový "zájem".

+1 /-1 | 14.12.2021 14:15

Petan

Re Kamil: Podle mě to bude zajímavé hlavně v tom, že člověk zjistí, který názor je většinový apod. Ono ne vždy platí, že to co  se píše ve většině komentářů je totéž, co si myslí většina čtenářů. Zdaleka ne každý má potřebu, když se mu něco líbí nebo nelíbí, smolit  pochvalné či kritické dopisy, zatímco lajk nebo dislajk klidně dá.

+2 /-0 | 14.12.2021 14:15

rohlíkpuklej
Ted' zpětně jsem si dal dokonce sám sobě mínus :-)
+2 /-0 | 14.12.2021 14:14

rohlíkpuklej
To by chtělo cenu každý týden, a bude nedostatek knih , za chvilku :-) ,anebo plné domácí knihovny ,dobrý nápad ...klobouček :-)
+3 /-0 | 14.12.2021 14:13

rohlíkpuklej
ciki ciki, ted' jsi to zazdil :-)
+2 /-0 | 14.12.2021 14:10

Kamil Mihálik
Bude to zaujímavé hlavne pri kontroverzných témach, kde získaš povedzme 150 lajkov a 100 dislajkov ako je to inde... :D Snáď pomôže to slušnej diskusii.. Každopádne ide o príjemnú zmenu... Hoci obávam sa, že väčšine bude to úplne jedno...Nápad je to veľmi pekný. Mne sa páči to. Vymyslel si to Petr veľmi dobre...
+3 /-0 | 14.12.2021 14:10

Petr Koutný

Ciki - to je plus pět :) Když je číslo bez mínusu je kldné, když je před ním mínus je záporné. Pro větší přehlednost to bude barevné a budou vidět obě čísla. 

+0 /-0 | 14.12.2021 14:09

ciki333

Chudák pan Cvek...Sotva se uvedlo do chodu laikovací zařízení, už mu nějací "dobráci" naklikali -5

https://www.youtube.com/watch?v=YBHPpkyrCFs&ab_channel=Pepan

+2 /-0 | 14.12.2021 14:07

Petr Koutný

A hlavně ty barvy....ta diskuze je moc černá.....vše se řeší. Ale protože si paltíme externího člověka a ten má XXX projektů, vždy čekáme až na nás dojde řada. takže dnes jsme byli na řadě. Ale hned jsem mu nahlásil tyto požadavky, tedy v příštím pořadníků, jak se dostaneme na řadu, toto vše bude. Ještě jednou díky za reakce. Opravdu každý tip pomůže tento projekt někam dál posunout. 

+1 /-0 | 14.12.2021 14:05

rohlíkpuklej

Stačilo by kdyby se paní Medunová ,jednou větou tady omluvila za tu ostudu co tam vyvedla v tom Brně, a knížku má jistou :-)

+2 /-1 | 14.12.2021 14:05

Petr Koutný

Přemýšlel jsem takto: Budou to měsíční žebříčky, teda každý další měsíc začne od nuly. je to taková věrnostní akce pro věrné diskutéry. Možná zjistíme, že třeba číslo  XXX bodů je skvělé a můžeme říct, že každý v žebříčku, který pokoří tuto hranici získá knihu. Teď nevím, kolik je ta hranice, ale asi by se posouvala, podle nějakého průměru oproti minulému měsíci. Dejme tomu, že se dva lidi budou hádat a lidi je tak i ohodnotí a najednou spadnou z TOP 10. Možná dáme knihy všem v TOP 5, možná v TOP 3. Pro mě je jedno jestli zaplatím xxx tisíc za reklamu na internetu za bannery a nebo rozdám knihy. Ale chci dělat tyto stránky víc hravější, víz soutěživé a klidně rozdám sto knih. Díky za podněty. Jak psal Kamil, ano budou vidět i mínusové body. Ale nebude vidět od koho jsi dostal mínu a ani plus. Právě proto co píše Petan, odpadnou zbytečné řeči, za co:) 

+1 /-0 | 14.12.2021 14:03

rohlíkpuklej
No to jsem zvědavej ,jak tohleto bodování komentářů dopadne, už ted' tuším tak ze pět nicků ,co budou červení jak jahoda :-), a vyhrajou záporné bodování ,ale nevyhrajou vlastně nič :-)
+2 /-3 | 14.12.2021 14:03

Petan

To je vlastně pravda, že při průměru na 1 komentář by zase muselo být kritérium minimálního počtu komentářů. Předpokládám, že případné knihy pro komentátory asi nebudou tak vesmírné ceny, že by někoho napadlo fixlovat, aby vyhrál knížku.

+1 /-0 | 14.12.2021 13:58

Kamil Mihálik
Petan to je rozumná otázka veru. Podľa mňa by bolo lepšie, keby sa ukazoval minimálne počet ohlasov, ktorý príspevok získal. Z nich by sa dalo už dopátrať ku niečomu. Povedzme skóre 1 pri 5 hlasoch znamená, že 3 komentáre sa páčili a 2 nepáčili. Lepšie by bolo keby lajky a dislajky sa zobrazovali samostatne....
+1 /-0 | 14.12.2021 13:58

Petr Koutný

Petan - ano, bude vidět i počet záporných a kladných bodů. Bude vše vyhodnocovat systém automaticky. Takže jsem rád za podněty. Mě napadlo motivovat aktivní diskutéry k psaní komentářů. Ale i aktivní může chytnout 100 mínusových bodů a spadne v žebříčku. Můžeme se bavit, jestli je lepší průměr na jeden komentář, ale pak to vyhraje někdo, kdo napíše jeden a bude mít + 100 lajků, portože tento průměr bude neprůstřelný. Bude to barevně, prostě celá diskuze je jen černá.  Kladný bude asi zelený a záporný asi červený, zmizí asi datum komentáře. Jsem chtěl pozitivně motivovat k psaní dobrých komentářů. Do konce roku to je v testování, snad se vše spustí v lednu. Díky petan za podněty.

+1 /-0 | 14.12.2021 13:56

Petan

Petře koukám, že jsi psal ve stejném čase jako já, takže už jsi částečně zodpověděl , co mi vrtalo hlavou. Myšlenka hodnocení komentátorů je určitě zajímavá

+4 /-0 | 14.12.2021 13:54

Petr Koutný

Aktuálně - je možnost lajkova a nebo dislajkovat komentáře. To je první krok, druhý bude barevná úprava komentářů, další bude žebříček nejlepších komentátorů a ty budme měsíčně odměňovat, přibyla funkce vkládat ankety do článků. Zatím je to na testování, vše se bude postupně upravovat. Tak aspoň máme možnost vyjádřit souhlas a nebo nesouhlas s komentářem. Jak s tím potom dál, se uvidí. Tak když tak vyzkoušejte..Už dnes jsem zadal úkol naprogramovat měsíční žebříček komentátorů. Za každý plusový lajk bod do plusu, za každý mínusový dislajk bod do mínusu, v reálném čase by šel vidět žebříček a nejlepšího diskutéra v daném měsící ohodnotíme knížkou. Může to být motivace na psaní komentářů, kdy hodně nepovedený komentář znamená body do mínusu....Může to být zajímavé. 

+1 /-0 | 14.12.2021 13:52

Petan

Nebylo by u toho lajkování dobré mít to nastaveno tak, aby se ukázal počet kladných a počet záporných hodnocení? Pokud se totiž ukáže jen výsledné skóre, tak výsledek 0 může znamenat, že to nikoho nezajímalo a stejně tak to může znamenat velmi sledovaný komentář, který měl příznivce a odpůrce.

Určitě bude vhodné, aby zobrazené laiky byly jen počty, nikoliv konkrétní jména. U některých webů, které nechci jmenovat, se mi nelíbí následné debaty o tom, proč někdo dal kladný či záporný lajk. Proč zdůvodňovat, proč s něčím souhlasím či ne?

Jsem zvědavý, jak vymyslíte kritéria pro nejlepší komentátory. Pokud by to měl být celkový počet kladných lajků, úplně fér by to asi nebylo, kvantita není totéž co kvalita. Průměrný počet kladných lajků na 1 komentář je spravedlivější, záleží na tom jak by se to počítalo (a taky aby někoho nenapadlo si mazat vlastní komentáře, které nikdo nehodnotil). Navíc to, že je komentář více lidmi kladně hodnocen nemusí znamenat dobrý komentář a obrácené, takže oni ty lajky a dislajky nemusí vyjadřovat kvalitu ale třeba jen to, že někdo bude komentovat jen tam, kde očekává, že se trefí do většinového názoru. Na druhou stranu nevím, jak by každý měsíc zasedala hodnotící komise, která by pročítala tisíce komentářů a debatovala o jejich úrovni a udělovala třeba minusové body za každé sprosté slovo apod..

+5 /-0 | 14.12.2021 13:52

PanPohoda

10:52: Tisková konference z 10 hry Carlsen-Karjakin je na https://www.youtube.com/watch?v=GylL9Ka8HlI. Karjakin tam, ale nic moc neřekl. Řekl jen, že uvnitř té varianty přehlídl Jf4. Pamatuji se, že tehdy někdo to přehlédnutí vysvětloval jako mentální past. Karjakin věděl, že Carlsen propočítává lépe a rychleji. Proto Karjakinova strategie snad byla více si vybírat, co se bude propočítávat. Tj. tam, kde by to nemuselo vadit, systematicky snižovat počet variant k propočítání a v některých propočítávaných variantách jít do menší hloubky. Když přišlo na zahrání Jxf2, Karjakin údajně podvědomě nevěřil, že by něco takového Carlsen mohl přehlédnout, a proto této variantě nevěnoval tolik pozornosti a tu remízu tak neviděl. To je ale jen spekulace.

+1 /-0 | 14.12.2021 13:26

pawn

PanPohoda: Ano, přesně, je to jedna ze záhad bojů o titul. Buď z nějakého zvláštního důvodu nechtěl vynutit remízu nebo neviděl následující Jh4 s opakováním tahů. Carlsen dostal velkou šanci darem. Vyjádřil se Karjakin k tomu někde? 

+0 /-0 | 14.12.2021 10:52

Robert Cvek
Děkuji moc za komentáře a pochvalu :-) A děkuji panu Kamilovi, přesně tak, mám tam chybu, jdu to upravit. Pan Pohoda: jj byl to výživný zápas, bylo tam toho hodně, toto byl jen takový "mikro" vhled.
+7 /-0 | 14.12.2021 09:37

PanPohoda

V desáté partii chybí, že Karjakin mohl zahrát 20)...Jxf2. Pamatuji si, jak to tehdy Judit Polgátrová na živo komentovala: Karjakin by remizoval a měl velkou šanci na titul – zbývaly už jen 2 partie.

+1 /-0 | 14.12.2021 09:35

Kamil Mihálik
Ďakujeme veľmajstrovi za pekný celkom hodnotný článok ako aj zaujímavé videorozbory.... V článku je menší preklep, ale to sa stane, keď sa píše veľa. Mne nevadilo to. Inak veľmi pekné so všetkým, čo ku tomu patrí... Mám radosť z pána veľmajstra, že ako v poslednom čase pracuje.. Samé zaujímavé videá ako aj články. Tak má byť... Po sedmé partii byl stav 3,5:3,5 všechno remízy. A tak Magnus vsadil "vabank" v deváté (malo byť asi v osmej aj súdiac podľa pgn súborov) partii, kde měl bílé figury.
+0 /-0 | 14.12.2021 09:29

rohlíkpuklej
Tento článek se povedl ,díky RC.
+0 /-0 | 14.12.2021 09:22

Carlos

Moc hezký článek Roberte.

+2 /-0 | 14.12.2021 09:17

PanPohoda

Wesley So snad někdy v březnu 2021 říkal, že mu se zahájením pomáhá jeden člověk, ale že ho má jen „chvíli“. Do té doby neměl nikoho. Girimu na velkých turnajích zřejmě pomáhají min. 2 lidé – pracují v noci.

+0 /-0 | 14.12.2021 08:40

Petr Koutný

Pan Pohoda - jestli jde spíš o lidi a nebo o počítače? Ale jedno vím jístě, mě jako hráči dolního miliónu v pořadí světového žebříčku nepomáhá nikdo:) 

+0 /-0 | 14.12.2021 08:18

PanPohoda

Netuší někdo kolik lidí pomáhá Magnusovi s přípravou zahájení v době, kdy se nepřipravuje na zápas o titul mistra světa? A kolik lidí pomáhá se zahájením hráčům z první světové desítky? Tipnul bych si, že Magnusovi pomáhají 4, a hráčům z první desítky 2.

+0 /-0 | 14.12.2021 08:12