Se vzpomínkou na Vladimíra Petrova

11.01.2021 05:05 | Zprávy

V dobách nedávno minulých se o tomto "pozapomenutém" velmistrovi nesmělo dokonce ani mluvit. Patřil totiž mezi největší oběti stalinismu v bývalém SSSR a na jeho osobu bylo uvaleno "informační embargo"

Vladimír Michailovič Petrov se narodil 27.září 1908 v Rize. Pocházel z ruské rodiny a po ukončení vyšší školy vystudoval práva. Již od svých dvaceti let se pravidelně zúčastňoval národních přeborů a ve 30-tých letech minulého století vyhrál mnohokrát mistrovství Lotyšska a rodné Rigy.


Patřil již od roku 1928 do lotyšské reprezentace a do toku 1939 se pravidelně zúčastňoval šachových olympiád s velmi dobrými výsledky. Účastnil se pravidelně i silných mezinárodních turnajů, jejichž výčet by byl poměrně dlouhý.

Závěr jeho krátkého života byl velice krutý. 31.srpna 1942 byl zatčen ve svém moskevském bytě úředníky NKVD a odsouzen na 10 let do pracovního tábora ve Vorkutě. Obvinění bylo vzneseno pouze na základě veřejně vyjádřené nespokojenosti s životními podmínkami v Lotyšsku po jeho násilném připojení k SSSR.

Do smutně proslulého pracovního tábora (gulagu) ve Vorkutě však již nedorazil. Zemřel na následky útrap a zranění, která utrpěl v sovětském vězení a 26.3.1943 umírá během cesty do gulagu.

Plné rehabilitace se mu dostalo až 20.února 1989.


-
. kolo -

Říká se, že hrajeme takové šachy jací jsme lidi. Jací jsme lidi, takoví jsme šachisti. Neznám odpověď kolik odvahy bych měl v sobě v této době. Nevím, jestli bych šel s davem a nebo riskoval život a osudy své rodiny za pravdu. Proto si vážím lidí, co to dokázali. Vážím si lidí, kteří za tuto odvahu byli připraveni zaplatit i svým životem. 

Příběhů jako je tento jsou tisíce. Lidi, kteří šli s davem byli milióny. Malou vzpomínkou na tyto lidi je i tento článek. V učebnicích obdivujeme Mistry světa a nejkrásnější šachové kombinace.  V učebnicích často chybí tito zapomenutí lidé. Účíme se od šachových mistrů. Nezapomínejme na odvahu. O té často učebnice nepíši. Přitom je v každé době vzácná a platí se za ní často příliš velká cena.

Nezapomínejme na šachisty, kteří uměli doopravdy obětovat svého krále. Buďme rádi za dobu, ve které žijeme. Ale nezapomínejme na odvahu a na lidi, kteří jí doopravdy měli. 

 - děkuji za námět k tomuto článku Herbertu Konečnýmu.

56x 4468x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (56) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
J V
Antikvariát nabízí jen první díl (https://www.chessbookshop.com/katalog_detail.asp?kodknihy=4959&page=1&id=&ll=cz&find=1) a ne v elektronické podobě, která je vhodnější třeba při analýze v ChessBase. Jak říkám, knihy už mám všechny v AJ, ale jen mě zajímalo, jestli si to nějaká dobrá duše tady nezdigitalizovala v češtině do PDF. Jestli má David Bražina druhý díl (Botcinnik, Smyslov, Tal), tak by bylo hezké alespoň to. Je ale mimochodem smutné, že sehnat toto velké dílo v češtině (třeba i co se nových knih týče) je takřka nemožné. Hledal jsem v knihkupectví a nenašel. @ciki333: Elektronické bankovnictví spíš neužívám. Nehledě k tomu, že poslat na tyto stránky peníz jest dost nezodpovědné.
+0 /-0 | 13.01.2021 08:30

NadsenySachista
Pane Válku, správně byste si měl koupit české vydání, i když už máte anglické. Antikvariát pana Mokrého ho nabízí. Pánové ciki a brazina tady veřejně dávají odkazy na nelegální odkaz, to je opravdu silná káva, krádež za denního světla.
+0 /-0 | 12.01.2021 22:56

xdavx x

Ciki, Jan Valek, mam v .pdf ctvrty dil (cesky). druhy dil jsem nehledal, ale asi bych ho taky nasel... poslete mi email, theisdav1@gmail.com

+0 /-0 | 12.01.2021 22:03

ciki333

Moji velcí předchůdci (autor Garri Kasparov) lze v pdf stáhnout zde:

1) díl II.  http://228605.91bubblesrace.cz/

2) díl IV. https://hnpweefinity.files.wordpress.com/2018/01/moji-velci-predchudci.pdf

PS. Netuším ale, jak je to po registraci s placením.

+0 /-0 | 12.01.2021 20:38

Pavel Ch

Pane Válku,

s otázkami IT a hacknout někde v pdf musíte na mladé, ne na mne.

Já je mám knižně v češtině.

 Jediné, co jsem někde stáhnul z webu bylo, že je večer vše zavřeno, tak jsem si stáhnul památný seriál, Nemocnice na kraji města. Našel jsem na uložto.cz, ani nevím, jestli stažení je legální pro vlastní potřebu.

 Ale mladí Vám najdou všechno.

+0 /-0 | 12.01.2021 20:11

xdavx x

v pdf to neprodavaji? pokud to vyslo v pdf tak bych to sehnat dokazal. dej mi vedet klidne tady, a ja to sezenu, ale jen v pripade, ze to nekdy oficialne vyslo.

 

+0 /-0 | 12.01.2021 20:04

J V
@Pavel Ch: Jojo. Lasker měl taky výročí úmrtí, tuším. 2021 bude rok vzpomínek na Velikány. Nemáte jinak Kasparovovy Předchůdce v pdf? Ty knihy mám, ale jen v angličtině. Česká vydání se už dneska snad ani neprodávají.
+0 /-0 | 12.01.2021 17:24

xdavx x
morfin, o tom zadna, ta pomoc byla na zacatku zasadni. svet proste neni cernobily
+0 /-0 | 12.01.2021 10:50

HumphreyvanWeiden

Morphynisto souhlasím - vojenská výzbroj ze Západu a 1.sovětská pětiletka zachránily Evropu před zkázou.

+0 /-0 | 11.01.2021 22:17

Morphynista

Abychom byli objektivní, sluší se připomenout, že SSSR od Západu dostal v rámci pomoci obrovské množství výzbroje , což mu hlavně v kritických dobách na začátku války nesmírně pomohlo...  

+0 /-0 | 11.01.2021 21:15

xdavx x

Weiden, s posledni vetou nelze nic jineho nez bez vyhrad souhlasit.

+0 /-0 | 11.01.2021 21:11

HumphreyvanWeiden

Stalin byl krutý, bezohledný despota a nechci ho hájit. Je třeba ale respektovat fakta. Spolu s Hitlerem byl mizerným vojevůdcem a navíc zlikvidoval celé sovětské velení - proto taky Sovětský Svaz už od začátku války prohrával. Na druhé straně je jeho zásluhou, že dokázal v chudé, zemědělské zemi vybudovat těžký průmysl a vyrobit ohromné množství tanků, děl a letadel, díky kterým porazil Hitlera. To Západ nedokázal. Bylo to za cenu těžkých restrikcí vůči civilistům, protože SSSR mohl platit jen obilím, nic jiného na vývoz neměl. Ovšem hladomorům na Ukrajině a ruském Povolžím se mohl a měl vyhnout - to byla jen jeho cynická pomstichtivost. O tom, co se dělo v Sovětském Svazu ve 30. a 40.letech se těžko píše, je dobré si ale uvědomit, že kdyby Rusko tenkrát prohrálo válku, tak místo 25 miliónů mrtvých jich tam mohlo být 50-60 miliónů. Z tohoto pohledu taky chápu podporu Stalinovi ze strany Rusů - tam se děly a mohly dít věci, které čeští páni Broučkové nikdy nepochopí.

+0 /-0 | 11.01.2021 21:02

Šach

Bolševickou revoluci finančně podporovala Německá říše. Zde. O popravě cara Mikuláše II. zde a zde.

+0 /-0 | 11.01.2021 20:58

Pavel Ch

Ach jo, Rusko a Morphynista, to je pak jak na corridě.

Chlapi, nechcete to vzít, když už jste na tom vylodění z moře, už od doby, kdy na území dnešního Ruska poprvé vylezl život z moře na souš?wink

+0 /-0 | 11.01.2021 20:45

xdavx x

btw, vsimnete si, ze wikipedie tvrdi, ze mel Stalin podil, na vitezstvi spojencu.... neuveritelne jak tohle tam nekdo takhle mohl vlozit. nebyt stalina tak by se spojenci ani nevyhrabali z more. Vzdyt i kdyz na vychodni fronte hitler prohral, na zapadni jeste vyhraval.

 

+0 /-0 | 11.01.2021 20:09

xdavx x

Druid, presne tak, nastesti se Stalin vzpamatoval a Rokossovskij tu cistku prezil. To on byl ten na koho se pak Stalin spolehal. Stalin jako vojevudce se projevil zejmena tim, ze vyhodnocoval navrhy Koneva, Zukova a Rokossovskeho.  A vybral spravne. Narozdil od Hitlera ktery odstavil celou nemeckou generalitu.

+0 /-0 | 11.01.2021 20:06

xdavx x

Sice chybi zminka o tom, ze smlouvu s Nemeckem SSSR podepsalo jako posledni, a ze nam polsko dalo ultimatum ohledne tesinska - ale i tak:

Stalin je historicky rozporuplnou osobností. Jeho politika si vyžádala podle současného odhadu historiků mezi 3 až 8,7 miliony obětí.[1][2] Jde především o oběti hladomoru v zemědělských oblastech jižního SSSR během násilné kolektivizace zemědělství a tzv. Velké čistky ve 30. letech 20. století.[3][4] Období Stalinovy vlády je charakterizováno také pokračující industrializací, stavbou železnic a hydroelektráren, značnými investicemi do vědy, techniky a průmyslu, jež Sovětskému svazu umožnily vstup mezi jaderné velmoci (1949, druhý stát po USA), růstem ekonomiky a gramotnosti a zlepšením úrovně lékařství. Stalin měl podíl na vzniku a rozšíření druhé světové války, a to zejména paktem s Hitlerovým Německem proti Polsku a vyvoláním zimní války s Finskem. Měl však i zásluhu na vítězství Spojenců nad Německem a Japonskem. V důsledku úspěchů ve válce a Stalinovy poválečné politiky dosáhl Sovětský svaz územních zisků, mimo jiné odstoupením Podkarpatské Rusi Československem, a celkového rozšíření své sféry vlivu. Na konci Stalinovy vlády a krátce po jeho smrti se SSSR ocitl na vrcholu své moci a prestiže.

+0 /-0 | 11.01.2021 20:01

Druid.Panoramix

Pane Morphynisto - "nepřipravenost sovětské armády" spočívala především v tom, jednotky byly prakticky bez velitelů v důsledku čistek v letech 1935 - 1939.Dle oficiálních statistik si čistka vyžádala život 3 z 5 maršálů SSSR, 13 z 15 velitelů armád,(celkem 17 armádních generálů z 20) 62 z 85 generálů velitelů armádních sborů a všech 16 komisařů armád. Z pěti armádních generálů 1.stupně bylo popraveni čtyři. Z deseti armádních generálů 2.stupně bylo z deseti popraveno všech deset. Dále bylo ztraceno 110 ze 195 velitelů divizí a 220 plukovníků ze 400 velitelů posádek, kteří byli buď popraveni, nebo posláni do táborů gulagu. Takže logicky se dostali do popředí neschopní udavači a političtí komisaři a proto první fáze operace Barbarossa dopadla tak, jak dopadla. Nicméně to nebrání v tom, aby byl Stalin jako představitel státu vnímám jako vítěz a podle toho s ním představitelé USA a Velké Británie jednali v Teheránu, na Jaltě i v Postupimi, tohle se popřít nedá.... i když bojové operace řídili jiní - Žukov, Rokossovskij, Koněv a další.

Holt Stalin jako každý vůdce se cítíil ohrožen a ty, co vyčnívali z řady eliminoval - např.Tuchačevskij,  Gamarnik,Jakir, Kork, Eidelman,Feldeman, Uborevič,Pavlov a další. Myslíte, že v jiných zemích a v případě jiných diktátorů to bylo jiné? :o)

+0 /-0 | 11.01.2021 20:01

Morphynista
@ Bražina : Doporučuji si přečíst občas něco od lidí, kteří se historii věnují . Jaké následky měly Stalinovy rozkazy ? " Bilance bitvy v číslech: 665 000 zajatců, 3 718 ukořistěných děl, 884 tanků. 48. ts generála Tempfla se svými třemi divizemi sama zajala 109 097 vojáků. Historie takovou bitvu dosud nepoznala. Zajatý velitel sovětské 5. armády 40 letý tankový generál M. J. Potapov na otázku proč neustoupily odpověděl: „Front již rozkaz k vyklizení vydal. Už jsme zahájili ústup směrem na východ, když nás rozkaz Stalina přinutil k tomu, abychom se opět otočili a jednali podle zásady stát a držet pozice, a v případě nutnosti i zemřít.“ Tento rozkaz znamenal zánik 1 000 000 mužů a ztrátu Ukrajiny. Otevřel též přístup na Krym a k Doněcké pánvi. " http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=181&t=1260
+0 /-0 | 11.01.2021 19:55

Milan64

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=-DrwDizXs_Q&has_verified=1

+0 /-0 | 11.01.2021 19:52

Morphynista

@ Pavel Ch : Opět se mýlíte, i bez poslední věty by diskuse probíhala stejně...

+0 /-0 | 11.01.2021 19:49

Pavel Ch

  To je fajn, Morphynisto, když věříte "nezávislému ruskému centru pro výzkum veřejného mínění", 

no kdo by to do Vás řekl, to nejen asi já, budu v šoku. (Se minuly příspěvky, tak doplňuji).

+0 /-0 | 11.01.2021 19:47

xdavx x

Stalin jako vojevudce selhal, Rusko vyprovokovalo valku a Nemecko se jen branilo :D

+0 /-0 | 11.01.2021 19:46

Pavel Ch

SSSR a nyní Rusko jsou tak velké země, že bychom se mohli bavit déle, než se zase "potkají" Jupiter se Saturnem.

 

Jak jsem psal, zbytečnou poslední větou jinak hezkého příspěvku 6:44 pan Morphynista rozproudil naprosto zbytečnou diskuzi.

+0 /-0 | 11.01.2021 19:44

Morphynista

Opět jen samé nesmysly. Ve skutečnosti Stalin jako vojevůdce úplně selhal, byl zodpovědný za nepřipravenost sovětské armády a na začátku války chtěl rozhodovat o všem sám, což bylo katastrofální - stačí si přečíst na wikipedii " Bitva o kyjevský kotel ". Teprve , když už Němci stáli před Moskvou, nakonec dovolil Žukovovi samostatně jednat a to zřejmě zachránilo Sovětský svaz od porážky ...

@ Pavel Ch : Ty průzkumy dělá nezávislé  ruské centrum pro výzkum veřejného mínění Levada . Zde například článek, podle něhož Stalinovu vládu hodnotí kladně asi 70 procent Rusů. https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/rusko-stalin-levada-anketa-historie-spolecnost.A190418_142334_zahranicni_luka

+0 /-0 | 11.01.2021 19:41

xdavx x

Samozrejme ze Rusove vnimaji Stalina i jako velkou postavu svych dejin proboha. Vzdyt vyhral vlasteneckou valku a zastavil obcanskou valku. V Cine taky ucitvaji Maa, a Franco je ve Spanelsku celebrita. A Hitler Nemcum po Versaillske smlouve vratil hrdost. Uz jsem to rikal, svet neni cernobily. Nebezecny je jen fanatismus.

+0 /-0 | 11.01.2021 19:32

Pavel Ch

Morphynista:

A ten aktuální průzkum dělal kdo?

Brusel? Nebo Ti tam, co jim tak věříte?wink 

PS: Vojta Plát. Tak nějak to bude, jak píšeš.

+0 /-0 | 11.01.2021 19:28

xdavx x

PavelCh, nebyt putina tak je dnes z ruska jedna velka palirna vodky jmenem jelcin. drtiva vetsina rusu Putina obdivuje, protoze po tom co predvedl jelcin, si uvedomili co by se mohlo stat (plky Plata jsou srandovni). Souhlasim s tim Stalinem, jen nevim jestli jsi videl Riddicka. Tam se na zacatku rika, ze nekdy je zlo tak mocne, ze jej dobro nepremuze a musi je premoci jine zlo. Stalin rozhodne nebyl zadny svetec, ale nekde jsem cetl nazor, ze jen clovek jako Stalin mohl zastavit Hitlera. A troufam si tvrdit ze zejmena pro ostatni slovanske narody to bylo velmi dulezite.

+0 /-0 | 11.01.2021 19:28

Agent Voňavka

Neznám historii jako zdejší odborníci, ale bavil jsem se s několika hráči z Ruska a vesměs byly reakce na Putina negativní. Za střízliva by dotyční neřekli ani půl slova, tak se bojí zdejšího režimu...

+0 /-0 | 11.01.2021 19:24

Morphynista
V televizní debatě pak Razumov uvádí čísla: koncem 80. let považovalo Stalina za velikána a geroje (hrdinu) 8 procent Rusů. V současné době, tedy za prezidenta Putina, který rovněž pěstuje kult osobnosti, jak film v závěru naznačuje, podle aktuálních průzkumů číslo Stalinových obdivovatelů vzrostlo na 52 procent! Přes polovinu Rusů vnímá masového vraha jako velikána ruských dějin hodného uctívání. Důsledky lži, manipulace, zatajování minulosti, ale taky důsledky výchovy, masáže, kterou Rusové i obyvatelé jejich sovětských satelitů podstupovali a díky níž se jim vlast (ródina) zdá důležitější než jejich vlastní, nicotné osudy. Vlast je něco, co je vlastní, co je přesahuje, co může symbolizovat někdo jako Stalin, co je smí zřejmě i zničit. Myšlení nezápadní, choré, jedovaté. https://nazory.aktualne.cz/komentare/temnota-rude-duse-stalina-povazuje-52-procent-rusu-za-geroje/r~18f8840c238811e8a44c0cc47ab5f122/
+0 /-0 | 11.01.2021 19:23

Pavel Ch

Morphynisto:

Zbytečně kazíte vzpomínku a hezký článekyes.

 

Zbytečně provokativníangry poslední větou v 6:44. Jinak by hezký Váš příspěvek nikdo nekritizoval. Naopak díky za odkazyes ve stejném příspěvku.

 

Nevím, zda jste se všemi těmi miliony mluvil Rusů, ale i oddaní soudruzi ze svazu po smrti Stalina kolabovali na sjezdu, když se už tehdy začaly probírat otevřeně zvěrstva Stalina. Odnášeli je na nosítkách, to je pravda, to není kec. Možná mluvíte o Putinovi a spol. + jeho příznivců, který by nejraději vrátil celý svaz před Jelcina a Gorbačova. Ale to nebyla era Stalina a Putin lituje ztraceného území, že se svaz neměl rozpadnout. Ale jistě se najdou i z těch, co žijí dodnes v zemljankách, že děduška vzpomínal, jak za Stalina měli Zemljanku o 4m2/osobu větší a třeba teď sháněj obtížněji i jídlo. Nemaj inet ani noviny, jen děduška pamatuje, že tehdá vládl nějakej Stalin. To je však irelevantní k Vaší informaci, že si miliony Rusů přejí zpět stalinismus. 

+0 /-0 | 11.01.2021 19:13

Morphynista

Diskuse znovu dokázala zoufalou argumentační neschopnost putinovských trollů, ti používají primitivní diskusní fauly, snaží se odvést debatu jinam ( krymská válka, USA ) , nechybějí ani osobní útoky, ale nic z toho jim nepomůže, historii zfalšovat nelze. A souhlasím, že bychom neměli zapomenout ani na naše šachisty, kteří se stali obětí nacistického a komunistického teroru...  

+0 /-0 | 11.01.2021 19:01

HumphreyvanWeiden

Morphynisto, a co kdybyste místo plané demagogie stvořil nějaký článek nebo video. Pan Koutný by byl určitě rád  a působil byste přesvědčivěji.

+0 /-0 | 11.01.2021 18:57

NadsenySachista
Dekuji za pekny clanek a venuji tichou vzpominku velmistru Petrovovi. Diktatori a populiste jsou nebezpecni a zustavaji za nimi mrtvi, pamatujte si to a hlidejte nez bude pozde.
+0 /-0 | 11.01.2021 18:54

xdavx x

To Morfin a coz teprve obeti nasledujiciho teroru v te nejvic uzasne zemi sveta https://cs.wikipedia.org/wiki/Mccarthismus :)

+0 /-0 | 11.01.2021 18:43

xdavx x

nepletu druide :)  francouzsko-britsko-turecko-sardinska koalice bojovala s Rusi nejen na Balkane ale i na krymu, toto uzemi patrilo krymskym tatarum... s carskou rodinou to bylo vselijak, to mas pravdu, ja to vidim trosku konkretneji, lidovi komisari se mstili za mrtve. na tebe hnusny nebudu, jen ti treba doporucuji co tehdejsi duma carske rodine pricitala za vinu. Rasputina do toho nepletu schvalne, jen by se to zkomplikovalo.

+0 /-0 | 11.01.2021 18:41

Morphynista

K obětem stalinského teroru patřil i Michail Platov. Společně se svým bratrem Vasilijem vytvořili řadu slavných šachových studií. Také on pocházel z Rigy . Narodil se v roce 1883. Během období Velkého teroru byl odsouzen k deseti letům v pracovním táboře, stejně jako Petrov za nespokojenost a kritické připomínky . V srpnu nebo v září 1938 zde umírá... https://de.wikipedia.org/wiki/Michail_Nikolajewitsch_Platow

+0 /-0 | 11.01.2021 18:37

Krolop

K čemu jsou ty všechny plky? Vždy je třeba výti s vlky!  

+0 /-0 | 11.01.2021 15:59

Pavel Ch

Druide, jj, ale....

"Amatérští potápěči", říkali v televizi. Jinak "profesionálníwink" tedy závodní šachisté, otec se synem od nás.

Holt každoroční bojovka na našem "sportovně-šachovém" táboře, kde děti ze svých týmů brzy ráno loví první úkoly z rybníka, je dobrou průpravou jak se dostat do hlavních zpráv CNN Primaenlightened. Jarda také před pár lety u nás lovil. Holt profík vydrží 8 minut pod vodou a  nenašel mobil a pak šachisté mobil najdou.  ZDE (ve zprávách od 18min:30sec-20min:30sec, hlavní zprávy, když přetrpíte 2+2 reklamy).  PS: Omlouvám se za odbočení, ale když se Druid zeptal, zase lepší než se, jak níže, hádat o Rusku.

+0 /-0 | 11.01.2021 15:14

Druid.Panoramix

Viděl jsem ji do úplného konce, když mobil vylovili potápěči a předtím se tam hovořilo o tom, že pan Vencl chce plavat pod ledem a překonat rekord v plavání v ledové vodě.... and to chce dotáhnout na 100 metrů.

+0 /-0 | 11.01.2021 14:59

Pavel Ch

Druide

viděl jste reportáž do konce?

+0 /-0 | 11.01.2021 14:48

HumphreyvanWeiden

@Morphynista: Už ten morhyn neberte, protože jestli považujete 1. i 2. světovou válku za konspirační teorii, tak je to s vámi beznadějné. Považuji za prokázaný FAKT, že obě tyto války v minulosti proběhly.

+0 /-0 | 11.01.2021 14:43

HumphreyvanWeiden

Díky Druide za dobrý námět. Měl bych hned dobrý tip - Karla Treybala. Byl to výborný šachista (porazil i Aljechina) a oběť nacismu.

+0 /-0 | 11.01.2021 14:40

Druid.Panoramix
Stálé zdraví vespolek, měl bych Petra Koutného takový nápad - psát o obětech stalinismu je sice záslužné, ale nebylo by možné zamířit do našich dějin, protože i my určitě bude mít spoustu hráčů, kteří se s totalitním režimem těžko sžívali a nemohli mu přijít na jméno. Navíc je zde výhoda, že se mohou najít i šachisté - pamětníci těchto lidí a jejich vzpomínky by mohly být taktéž zajímavé. A další nápad bych měl tento - existuje spousta hráčů, kteří ve své době byli velkými talenty a slibovali velký výkonnostní růst, ale svůj potenciál nikdy nenaplnili ( z nejrůznějších důvodů) a tak, jak rychle zazářili, tak i rychle uhasli. Nechci nikoho mistrovat, ale Davide, nepleteš si Tatary s Turky? A s tou carskou rodinou to bylo taky trošku jinak, nicméně dříve nebo později by je bolševici stejně popravili. Pavle Chrzi, na jiném článku píšete, že v jezeře Milada hledají lidé vakcínu proti covid-19, ale včera jsem viděl ve zprávách, že tam hledal nějaký otužilec ( myslím, že se jmenoval Vencl) mobilní telefon, ovšem ta čísla, co tam o něm uváděli mi připadají až neuvěřitelná - 8 minut vydržet pod hladinou, to je docela síla. :o)
+0 /-0 | 11.01.2021 14:26

Pavel Ch

Děkuji pane Válku, za připomenutí,

o jedněch z těch velikánů jsem slíbil článek Robertovi a Petrovi k výročí jeho úmrtí. Nechtěl jsem dopokazit zbrkle přes noc, tak dokončím teď a vyjde k jeho nedožitým kulatinám. Myslím, že mi říkal, že se narodil koncem března, když jsme spolu husy pásliwink. Ověřím. Tak už vyjde "za chvíli". 

+0 /-0 | 11.01.2021 13:51

Morphynista

Já píšu na základě ověřených historických faktů, pokud někdo dává přednost mnohdy na první pohled nesmyslným konspiračním teoriím, je to jeho věc...  

+0 /-0 | 11.01.2021 13:29

HumphreyvanWeiden

Nikde jsem nepsal, že carské Rusko bylo ideální stát. Car Mikuláš II. byl umanutý samoděržavec, který bránil každému pokroku. Ale ty útoky Západu na Rusko byly opravdu brutální a nedají se nijak omluvit.

+0 /-0 | 11.01.2021 13:26

Andreass95

To Morphynista : Pane, opět jste úplně bokem, nevíte o čem mluvíte.... Někdy si přeji abych nemusel tyhle nesmyslí číst, ale vždy se někdo takový najde.... ACH JO..:(  

+0 /-0 | 11.01.2021 13:20

J V

Trochu off-topic, ale při podobných vzpomínkách bych rád řekl, že letos nás čeká řada hezkých šachových výročí. Capablanca před 100 lety vyhrál titul mistra světa, Karpov bude mít kulatých sedmdesát, 110 let by bylo Botvinnikovi, 120 let Euwemu, stovku by oslavil Smyslov, devadesátku Korčnoj. Takže je prostor se letos ve vzpomínkách značně realizovat. :)

+0 /-0 | 11.01.2021 13:10

xdavx x
Weiden, přesně tak. A nejen. Západ podnitil a sponzoroval tatary. Ti dobili Balkán. Rusko tam krvacelo za Srbsko. Do toho bylo Rusko napadeno Polskem. Souhlasím snad s Morfinem jediné věci, rusky carsky rod zdegeneroval a na tatary posílal umírat jeden pluk za druhým. Kvůli tomu taky komunistický režim cárskou rodinu popravil. Stalin nastoupil po Leninovi v době kdy v zemi zurila občanská válka. Nebyla to jednoduchá doba generace Stalina zažila dvě světové války a jednu genocidu (japonskem). Stalin brutálně vše potlačíl a obyčejný ruský mužík najednou viděl že je mír. To co dnes háji Stalina v něm vidí sjednotitele rozbité rusi. A taky jsou si vědomi toho jak krutý byl. Stejnou roli v Číně sehrál Mao. Na západě Franco. Jen blbec vidí svět černobílé.
+0 /-0 | 11.01.2021 12:49

Morphynista

No ovšem, zlý Západ je za všechno odpovědný... Já zase připomenu, že carské Rusko bylo v hluboké krizi už dávno před válkou, ta revoluci ( kterou Německo podporovalo ) jen urychlila, došlo by k ní stejně , i když o něco později...

+0 /-0 | 11.01.2021 12:09

HumphreyvanWeiden

Morphynisto, vy nejste o nic lepší. Z historie si vybíráte je třešinky. Proto připomenu, že Ruskou říši zničil v letech 1914-17 Západ, konkrétně Rakousko-Uhersko a hlavně Německo. To nejdříve Rusko rozvrátilo a posléze poslalo do Ruska profesionální revolucionáře i s penězi. Ti dílo zkázy dokonali a pak, ironií osudu, Německo ve 2.světové válce v sebeobraně zničili.

Celá 1.polovina 20.století byla jedno velké selhání Západní civiizace. Rusko bylo jen jednou z obětí tohoto selhání. 

+0 /-0 | 11.01.2021 11:45

Morphynista

Jsou lidé, kteří ( podle svého vlastního názoru ) vědí úplně všechno. Třeba Bražina je odborník na ruské dějiny, kam se na něj hrabe takový Solženicyn...smiley Právě jeho případ ukazuje, že totalitní Sovětský svaz má své obdivovatele také u nás a dokonale naplňuje rčení o kejhání potrefených hus...

+0 /-0 | 11.01.2021 11:23

HumphreyvanWeiden

To byla doba vymknutá z kloubů. Na Východě Evropy se popravovalo za pouhý názor, na Západě pak jen za to, že člověk pouze existoval. 

+0 /-0 | 11.01.2021 11:21

xdavx x
Tak ses vyzvracel k tématu o kterém víš opět úplný prd. A protože mám dobrou náladu, doporučím ti chladivou koupel a někdy navštív Rusko. Protože jak to tak sleduji největší odborníci na Rusko jsou ti co tam nikdy nebyli a nic o něm nevědí a čím mladší uživatel internetu, tím více trpěl za socialismu :D
+0 /-0 | 11.01.2021 10:44

Morphynista

Vzpomínám si, že tu v únoru 2014 Tobi napsala článek o Petrovově memoriálu a také něco o jeho životě, bohužel se jí tam připletlo pár chyb a výsledkem byla hodně živá diskuse... Petrov byl asi nejznámější obětí stalinských represí, ovšem šachistů , jejichž  jména jsme aspoň občas někde přečetli, zahynulo ve stalinských lágrech a na popravištích mnohem víc . Kdo umí rusky a chce se dovědět podrobnosti , by si měl přečíst odkaz, dozví se mimo jiné o jeho přátelství se Salo Flohrem, také o tom, že byl pravděpodobně zatčen na základě udání ... Těžko jde pochopit, že se v Rusku stále najdou milióny lidí, kteří dobu stalinismu oslavují a rádi by vrátili dějiny zpět... http://chess-news.ru/node/5341

+0 /-0 | 11.01.2021 06:44