Rozhovor s Ivanem Sokolovem

17.08.2022 06:00 | Rozhovory

GM Ivan Sokolov, sám bývalý špičkový hráč, byl trenérem zlatého uzbeckého týmu na olympiádě v indickém Chennai. Nizozemsko-bosenský velmistr v rozhovoru pro Chess.com prozrazuje, jaké to je pracovat se zázračnými lidmi, kteří ho také naučili něco o šachu.

Čtyřiapadesátiletého velmistra Ivana Sokolova není třeba moc představovat, hlavně pro ty z vás, kteří jste ho zažili hrát na nejvyšší úrovni v 90. letech a na počátku 20. století. V těchto dvou dekádách byl hráčem v top 30 a třikrát obsadil 12. místo světového žebříčku. Ze všech silných velmistrů, kteří se nikdy nedostali do top 10, může být jedním z nejúspěšnějších. Kromě vítězství v několika silných turnajích (např. Hoogeveen, Selfoss, Sarajevo) porazil pět mistrů světa v klasickém šachu: GM Garry Kasparov, GM Vladimir Kramnik, GM Viswanathan Anand, GM Veselin Topalov a mladý GM Magnus Carlsen.

Narodil se a vyrostl v Bosně (tehdejší Jugoslávii, nyní součástí Bosny a Hercegoviny), byl jedním z milionů, kteří opustili nebo utekli ze země během jugoslávských válek v 90. letech. V roce 1992 se usadil v Nizozemsku, což byla šachová země, kde se konalo pět nebo šest každoročních velmistrovských turnajů. Jeho nový domov byl také daleko praktičtější na cestování na turnaje.

Nyní je rozvedený, má dvě děti ve věku 20 let. Současné době žije v Amsterdamu. Od roku 2008 se živí jako šachový trenér. Zpočátku spolupracoval se špičkovými talenty z bývalé Jugoslávie (GM Ivan Sarič z Chorvatska, Marin Bosiočič z Chorvatska a Borki Predojevič z Bosny) a později také GM Baskaran Adhiban z Indie a GM Salem Saleh ze Spojených arabských emirátů.

Rozhodnutí vzdát se vlastní šachové kariéry a začít pracovat na plný úvazek jako trenér ve Spojených arabských emirátech přišlo v roce 2013 a váže se k tomu pěkná anekdota.

"Na začátku roku 2013 jsem měl ještě dobré hodnocení (RC - 2663) a hrál jsem v Tata Steel, kde byl můj výsledek mnohem horší než moje elo (RC - Ivan Sokolov byl poslední 3/13). Ale moje příprava byla velmi dobrá. O pár měsíců později jsem vyhrál několik partií ve francouzské lize na základě mé přípravy ve Wijk aan Zee. Byl to rok vzestupů a pádů. Někdy v červnu jsem dostal nabídku od SAE šachové federace, abych pro ně pracoval. Hledali někoho, kdo by trénoval Salema. V té době to byl  hráč s elem cca 2550-2560, mladý, talentovaný velmistr, ale chtěli někoho, kdo by mu pomohl dostat se na další úroveň. Nebyl jsem si jistý, jestli se chci stěhovat do Dubaje. Byla by to totiž práce na plný úvazek, sice s pevným platem, ale už bych nebyl pánem vlastního času, což je podle mého názoru největší plus šachu.

"Pak jsem na konci srpna hrál Vienna Open, obrovský turnaj s asi 600 hráči. Byl jsem "hvězda" turnaje (RC - GM Sokolov s elem 2656 byl nasazenou jedničkou) , ale někde uprostřed turnaje jsem prohrál s nějakým talentovaným mladým hráčem z Turecka s hodnocením 2400 ( RC - Dastan s elem 2417, partie se hrálo 20.8.2013). Turnaj jsem dokončil s 6,5/9, což stačilo na umístění na 16.-30. místě. A moje cena byla, myslím, asi sto eur."

"Šel jsem na letiště, měl jsem zamluvený let do Amsterdamu. Zde mi ale řekli: 'Let je přebookovaný. Nechcete čekat dvě hodiny na další let? Zaplatíme Vám za to 250 eur." Řekl jsem ano, ale pak jsem si pomyslel: počkej chvilku. Tady je něco špatně. Hrál jsem 10 dní otevřený turnaj, prize money je 100 eur, musím čekat dvě hodiny na nový let a zaplatí mi za to 250 eur. Něco je tady špatně. Vzal jsem tedy ty peníze, objednal si láhev vína a analyzoval situaci. Po analýze jsem zvedl telefon, zavolal do Dubaje a zeptal se, zda jejich nabídka stále platí."

Sokolov svého rozhodnutí dodnes nelituje. Věci šly dobře a jeho výsledky jako trenéra mluví samy za sebe, které vyvrcholily olympijským zlatem v Chennai.

V SAE působil až do léta 2016, většinou pracoval se Salemem, který se brzy stal asijským šampionem (RC - a velmistrem 2700). Také trénoval tým Spojených arabských emirátů na olympiádě v Tromso 2014, na své první olympiádě jako trenér. Předtím se zúčastnil všech olympiád v letech 1988 až 2012 jako hráč (reprezentující Jugoslávii, Bosnu a Hercegovinu a Nizozemsko), kromě Drážďan 2008.

Práce s Firouzjou


Alireza Firouzja v Rize . Foto: Maria Emelianova/Chess.com.

Asi měsíc a půl před olympiádou v Baku 2016 Sokolov opustil svou práci v Dubaji a začal trénovat íránský tým – tuto práci zastával až do mistrovství světa družstev v roce 2019. Na rozdíl od Spojených arabských emirátů se nepřestěhoval do Íránu, ale létal tam několikrát ročně na tréninky, které trvaly několik týdnů.

Írán pak skončil v Baku na senzačním děleném 11. místě vedle šachových velmocí jako Ázerbájdžán a Čína. O dva roky později skončil mladý tým na velmi slušném děleném 15. místě, krátce po vítězství v Poháru asijských národů 2018 před Indií a Čínou. Jedním z hráčů byl tehdy GM Alireza Firouzja, který se později přestěhoval do Francie a nakonec se stal nejmladším hráčem, který překonal hranici 2800 Elo.

Sokolov: "Když jsem v roce 2016 přišel do Íránu, měsíc před olympiádou, země měla jednoho velmistra: Ehsan Ghaem Maghami.  Trénoval jsem mimo jiné Parhama Maghsoodloo, Amina Tabatabaeie, Firouzju a všechny velmi mladé hráče a hráče kolem ela 2400. Pochopil jsem, že mají velký potenciál, ale jak velký, to je vždy těžké posoudit."

„Co jsem si všiml u Alirezy od samého začátku a to ho trochu odlišilo, bylo to, že měl obrovskou obětavost."

"Náš pracovní den byl něco jako od 10,00 do 13,00 hodin, pak asi 2,5hodinová přestávka a pak od 15:30 do 18:30 další práce. Všichni jsme byli ubytováni v hotelu velmi blízko budovy šachové federace."


"Obvykle po dokončení první seance jsem si dal pauzu, šel jsem na delší procházku do parku, dal si oběd a vyřizoval e-maily a pak jsem šel na odpolední trénink. A bylo typické, že když jsem se vrátil na odpolední trénink, tak Alireza už měl nějaké novinky a nápady podle toho, na co jsme se ráno dívali. To samé, když jsme skončili večer, někteří kluci by začali chatovat nebo hrát videohry, ale Firouzja měl ráno nové nápady, opět podle toho, na co jsme se dívali odpoledne. Takže pracoval možná 10 hodin denně.“

Práce s počítači

Zejména pro klasiky jako je Ivan Sokolov, jehož kniha Winning Chess Middlegames z roku 2008 je už klasikou, je práce s novou generací hráčů, kteří mají tendenci používat počítač, ​​potěšením i výzvou.

"Nejen s Alirezou, ale také s některými dalšími mladými hráči, se kterými jsem pracoval, bylo zajímavé to, že například přišli s návrhem, který je pro známý typ pozice velmi nekonvenční - nekonvenční z hlediska starých znalostí. Musím citovat svého přítele GM Jana Timmana, který řekl: 'Pokud to funguje, musím se znovu naučit šachy!' Kdybych byl skeptický, řekli by mi: 'Ale počítač to silně navrhuje.' Pak jsme udělali nějakou analýzu a někdy se ukázalo, že se počítač mýlil, v tom smyslu, že hodnocení funguje, jen když hrají počítače. U lidí může být hodnocení jiné.“

Na žádost o příklad Sokolov popsal následující strukturu pěšců, která může pocházet z mnoha zahájení, jako je Skandinávská, Caro-Kann, Francie, Slovanská, a tak dále.


-
. kolo -
Běžným plánem je, že buď spustíte b2-b4-b5, nebo se pokusíte přijít s průlomem d4-d5, protože bílý má podle definice v těchto typech pozic výhodu dvojici střelců. Střelec na c8 černý často mění za bílého jezdce.

„Jednou z nových myšlenek bylo nehrát pěšci v centru, ale snažit se nechat centrum zablokované nebo zajistit, aby zde soupeř nic nemohl a jednoduše začít tlačit na královském křídle po g2-g4-g5 a h2-h4-h5 a takto tedy útočit. V klasických knihách o tom není známo jako o běžném plánu, ale ukázalo se, že to může snadno fungovat.“

Dalším příkladem je nekonvenční plán bílého ve variaci Mar del Plata v královské indické (RC - jde o hlavní variantu královské indické, kde černý hraje na krále a bílý na dámském křídle) : Kg1-h1, Rf1-g1 a g2-g3, jinými slovy, jít proti starému úsloví: "nehrajte na křídle. kde jste slabší." Je třeba říci, že tento plán není úplně nový (GM Alex Yermolinsky ho hrál už v roce 1997!), ale získal pozornost silných hráčů, protože ho stroje navrhují.


-
. kolo -
"Na základě starých knih by vás považovali za úplného blázna," řekl Sokolov. "V mém případě to byl Tabatabaei, kdo za mnou přišel a řekl: 'Víte, můj počítač má tento nápad a nevidím na něm nic špatného." Nejprve jsem řekl: 'No tak, to nedává žádný smysl.' Ale pak jsme začali tu pozici analyzovat a já si uvědomil, že počítač má pravdu. Dávalo to velký smysl.“

Sokolov má konkrétní metodu, která hráčům pomáhá učit se od počítačů: místo výběru prvních tahů daných enginem, by si hráč měl vždy vybrat tah, který by sám zahrál nebo by očekával, že soupeř bude hrát v dané pozici. Pro počítač to může být pátá volba tahů a přijít na to, co je špatného na vaší první volbě. Takový postup může být velmi poučný. „Je to pro mě proces a práce s těmito lidmi mi samozřejmě pomohla pochopit, jak umělá inteligence funguje a jak často vás může dostat na špatnou cestu: že příliš věříte v hodnocení, když hrajete s lidskou bytostí. Praktická hra je něco jiného."

Sokolov to vysvětlil jiným způsobem: "Můžete mít dva přístupy. Zaprvé můžete přemýšlet tak, že se pokusíte ohodnotit pozici na základě obecných znalostí, něco jako struktura pěšců, prostor, dvojice střelců, postavení krále, potenciál pěšců, jak mi stojí figury, případný přechod do koncovky a jakmile skončíte se všemi těmito prvky, počítáte tak, abyste se pokusili najít nejlepší tah a ohodnotili svůj výběr. Samozřejmě to může jít i obráceně, že počítáte a na základě variant, které spočítáte, se snažíte vymyslet hodnocení pozice.

"Věřím, že patřím k prvnímu myšlenkovému proudu a stále věřím, že tento způsob je opodstatněnější a usnadňuje vám to v praktické hře zvládnout konkrétní pozici. Ale konkrétní prvek se stal mnohem důležitějším, než kdy byl, a za to můžeme poděkovat počítačům."

Trénink Uzbekistánu

Během Sharjah Masters, v květnu tohoto roku (kde byl Sokolov komentátorem a kde hrálo mnoho uzbeckých hráčů) ho oslovila šachová federace Uzbekistánu, aby trénoval národní tým. Poté, co změnil svůj plán pracovat jako komentátor v Chennai, to přijal a koncem června odletěl do Taškentu v Uzbekistánu, kde se setkal s členy týmu, kteří již byli vybráni na olympiádu: Nodirbek Yakubboev (20), Javokhir Sindarov (16), Jakhongir Vakhidov (27) a Shamsiddin Vokhidov (20). První GM Nodirbek Abdusattorov (17) tam ještě nebyl, protože hrál v Bielu.


Sokolov, Abdusattorov, Yakubboev, Vakhidov, and Sindarov (Vokhidov not pictured). Foto: Maria Emelianova/Chess.com.

Jak tedy trénink začal?

"Kontroloval jsem jejich partie za posledních 12 měsíců a moc jsem se nedíval na zahájení. Spíš jsem se jim snažil porozumět jako hráčům, jak fungují," řekl Sokolov. Musíte porozumět tomu, jak funguje jejich mozek, abyste jim mohli pomoci učinit správná rozhodnutí. Také musíte zjistit, jaké typy pozic těmto hráčům vyhovují, jaké mají "problémky" a zda je mohou snadno obejít, aby se vyhnuli pozicím, které se jim nelíbí."

„Řekl jsem od samého začátku, ještě předtím, než jsem tu práci vzal: „Nečekejte, že budu provozovat cloud Stockfish v hloubce 50. Neudělám to. Ale mohu vám pomoci stát se lepšími hráči, pomoci se správnou volbou a upozornit na to, na čem by měli pracovat."

Sokolov dal hráčům spoustu pozic (RC - na řešení) ve střední hře, pocházejících buď z konkrétních zahájení nebo specifických typů pozic a také pozice, kde je klíčový rozhodovací proces. Sokolov řekl, že jeho databáze pozic je již asi ze 70 procent nová od doby, kdy pracoval s íránským týmem.

„Toto musíte jako trenér udělat, abyste zůstali na špičce: neustále aktualizujte svou databázi, abyste porozuměli vývoji ve střední hře a také porozuměli novým nápadům v zahájení hry, protože vaši hráči tomu budou později čelit na šachovnici. Musíte se snažit tomu porozumět, musíte mít svůj názor a musíte to vědět. Nemůžete hráči říct: Já o tom nic nevím. Je to jiné, než když jsem byl hráč, když jsem jako hráč  hrál 1.d4 a 1...e5 a o nic jiného jsem se nezajímal, například, co se děje v v Najdorfovi nebo ve Francii Winawerovi. Bylo mi to úplně jedno. Teď si tento luxus nemohu dovolit ."

Sokolov shrnul různé styly zlatých olympijských vítězů takto:

Abdusdatorov: "Blízko Magnuse."
Yakubboev: "Komplexnější hráč."
Sindarov: "Čistý taktik."
Vakhidov: "Výborný teoretik."
Vokhidov: "Převážně taktik."

"V mém případě mi pochopení toho, jak s nimi pracovat, pomohlo i během olympiády se správně rozhodnout," řekl Sokolov. Ale nebylo to vždy tak jednoduché, jako například: "Byl jsem velmi nešťastný, když jsem viděl pozici královské indické, kterou získal Sindarov proti GM Praggnanandhaovi R. v našem zápase s Indií 2."


-
. kolo -
"Varianta, kterou Praggnanandhaa hrál, byla skvělá volba proti Sindarovovi. Vyměnil pěšce na e5 a dostal tuto relativně symetrickou pozici, kde má bílý velmi malé plus, což možná není ani tak ambiciózní pro bílého, ale pro taktického hráče, jako je Sindarov, bylo obtížné zvládnout tento druh pozice. Zatímco technický hráč, jako je Praggnanandhaa, se pravděpodobně cítil velmi pohodlně. V partii se stalo to, že se černý snažil situaci vyřešit takticky, což nakonec nevyšlo. Poziční výhoda bílého nebyla vůbec tak velká, ale jeho pozice mu vyhovovala mnohem více."

Sindarov po prohrané partii s  Praggnanandhou. Foto: Lennart Ootes/FIDE.

Ve fotbale či jiných sportech se nekonečně diskutuje o tom, jak moc je trenér zodpovědný za výsledky týmu. Jak se Sokolov dívá na svou roli v úspěchu Uzbekistánu?

"Řekněme to takto. Myslím si, že jako trenér můžete hráčům lépe pomoci, pokud jste se sami ocitli v této situaci. Nezískal jsem olympijské zlato, ale vyhrál jsem olympijské stříbro za Ruskem, když jsem hrál na druhé šachovnici v Moskvě 1994. (RC - Olympiáda za Bosnu a Hercegovinu). Stali jsme se mistry Evropy v roce 2005 (RC - to už za Nizozemí). A jak jsem řekl, porazil jsem mnoho mistrů světa. Na základě těchto zkušeností si myslím, že mohu hráčům nesmírně pomoci. Něco jako ve fotbale Zinedine Zidane nebo José Mourinho, nebo to, co jsme měli v Nizozemsku, Johan Cruijff nebo Louis van Gaal. Vsadil bych své peníze na Cruijffa nebo Zidana.“

Když téma dále rozvádí, dodává: "Jaký je můj vliv v procentech? Nevím. Ale jedno vím: mé úspěchy se Salemem, s Íránem a nyní s Uzbekistánem nejsou náhodné. To je, co já vím."

Sokolov před olympiádou na zisk zlaté medaile v Chennai opravdu nepomýšlel. "Objektivně ne, ale myslel jsem si, že medaile by mohla být. Když jsem byl v Taškentu, mnohokrát se mě ptali, jestli je medaile dosažitelná, ale ačkoli jsem si myslel, že by to bylo možné, nechtěl jsem očekávání (RC - asi aby nebyli zbytečně pod tlakem). Bylo pro mě velmi těžké si myslet, že to Spojené státy nevyhrají. Přemýšlel jsem: Jaké máme šance být nejlepší?"

"Při analýze týmů jsem si pomyslel, že máme trochu štěstí, protože Indie si vybrala tři týmy, kterým se bude dařit, ale ani jeden nevyhraje. Protože kdyby si vybrali jeden tým, který by měl vyhrát, GM Gukesh D. by byl samozřejmě tam. Všechny tři indické týmy byly silné, ale porazitelné, stejně jako například Nizozemsko, Německo, Francie nebo Španělsko."

"Myslel jsem si, že náš tým byl podceňován, a měl jsem pravdu, protože si myslím, že jsme společně vyhráli asi 80 ratingových bodů."

Bo.FedTitleNameRtg1234567891011Pts.GamesRprtg+/-
1GMNodirbek Abdusattorov 26881111101½½1½8,511280321,1
2GMNodirbek Yakubboev 262011½½1½11½½½811275920,6
3GMJavokhir Sindarov 262911101½½10½6,51026557,7
4GMJakhongir Vakhidov 25641½11½1½16,58281325,1
5GMShamsiddin Vokhidov 25521½113,5427559,9

"Poprvé když jsem si myslel, že bychom mohli vyhrát zlatou medaili, bylo, když byl odpočinkový den. Protože jsem si říkal, OK, hráli jsme se Spojenými státy a nevypadá to, že by tuto olympiádu vyhráli."

Když se tazatel položertem zeptal, zda své hráče drží stranou od Bermuda party (tradiční party, která se vždy koná na olympiádě před volným dnem), Sokolov odpověděl pevným hlasem: ano. "Byli velmi nadšení z Bermuda party, ale řekl jsem jim: 'Podívejte se, máte zakázáno tam chodit, ale já se také hodlám potrestat. Bude to první Bermuda party od roku 1988, které se nezúčastním ." Takže zůstanu také v hotelu, pokud je to nějaká útěcha." Trochu to zkusili slovy: ‚Půjdeme tam jen na pár hodin.' Ale odpověděl jsem: 'Chlapci, je tu jeden malý problém. Nenarodil jsem se včera. Kdysi dávno jsem byl jako vy a vím jak to chodí.' Takže to bylo dobré rozhodnutí."

V den odpočinku Sokolov řekl svému týmu, že šance na vítězství v olympiádě jsou reálné. Vysvětlil také, že hrát 2:2 proti Spojeným státům byl vynikající výsledek, přestože promarnili velkou šanci na vítězství. "Řekl jsem jim: za prvé, nemůžeme s nimi hrát znovu; za druhé, máme lepší tiebreak a to se pravděpodobně nezmění; a za třetí, oni budou porážet ostatní týmy a tím nám budou čistit cestu, zatímco my budeme hrát s týmy, které jsou za námi. Ale jak víme, tak to přesně nefungovalo.“

Sokolov přiznal, že svůj podíl na "štěstí vítěze" měl tým v zápase s Indií 2 v předposledním kole. "Měli jsme neuvěřitelné štěstí, že jsme neprohráli, protože, OK, Gukesh zkazil úplně vyhranou pozici. V tom zápase jsem se smířil s prohrou 3:1, ale v určité chvíli jsem pochopil, že se může stát něco opravdu dobrého."

Sokolov (vlevo) s GM R.B. Ramesh,trenérem týmu Indie 2, během rozhodujícího zápasu Olympiády . Foto: Maria Emelianova/Chess.com.

"Měli jsme velké štěstí, že se Gukesh nechtěl smířit s tím, že zkazil vítěznou pozici a pak tlačil až moc - ztratil objektivitu a my jsme v tom zápase měli prostě štěstí."

Zde je ještě jednou ono osudové setkání mezi Gukeshem a Abdusattorovem:


-
. kolo -
Sokolov: "Ještě předtím, než bílý přehlédl figuru, měl jsem pocit, že Abdusattorov vyhraje. Měl obrovskou výhodu na hodinách a také po takovém průběhu hry. Pro počítač je daleko snazší se bránit než pro lidi (RC - ten nezná minulost ani budoucnost). Jak mohl Gukesh vypustit z mysli pozici, kterou měl o 20 tahů dříve? (RC - Gukesh stál úplně na výhru a po partii v rozhovoru řekl, že byl nastaven "za každou cenu" vyhrát a nedokázal to "zabrzdit") Je to zcela nemožné, protože je člověk."

V době vydání tohoto článku se Sokolov vrací do Taškentu, aby diskutoval o pokračování své práce s uzbeckými hráči. Nyní se zdá docela pravděpodobné, že bude pokračovat. Na letišti ho totiž nejspíš přivítají jako hrdinu.

Když skončilo finálové utkání, zazvonil telefon jednoho z funkcionářů Uzbecké šachové federace. Na druhém konci telefonu nebyl nikdo jiný než prezident Uzbekistánu Shavkat Mirziyoyev, aby všem pogratuloval. Sokolov nemohl komentovat přesnost mediálních zpráv, které naznačují, že každý hráč dostane 55 000 dolarů a auto k tomu, ale poznamenal, že pro některé hráče je skutečná částka podstatně vyšší. Se smluvním bonusem za olympijské zlato získává extra odměnu i samotný Sokolov.

Další olympiáda se odehraje za dva roky v Maďarku v Budapešti, kde budou mladí Uzbekové ještě silnější a do soutěže vstoupí s úplně jiným nastavením. Hrát jako obhájce titulu pro ně bude jiná situace. O dva roky později, v roce 2026, se olympiáda bude konat na domácí půdě v Taškentu – Uzbekistán vyhrál nabídku na pořádání akce na kongresu FIDE během této olympiády.


- článek volně přeložen ze stránek chess.com

76x 8101x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (76) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Robert Cvek
Paulz: vidím, že jste už odpověděl. Nevím, ale přijde mi to bizarní debatovat nad tím, zda se uživí 2650 hráč. Z mého hlediska a mého života se uživí fantasticky.
+2 /-0 | 19.08.2022 13:07

Zmestabileho

Debata o tom, že hráč 2650 má problém se adekvátně uživit hraním šachu...  tohle je fakt příznačné v tom, že hraním šachu se nedá živit. Což je docela zásadní věc - pokud debatujeme o tom, proč nemáme hráče na top mezinárodní úrovni.

+1 /-0 | 19.08.2022 12:33

giocozo
paulz - Nejedná se o žádný paušál, pokud je mně známo. Je to otázka domluvy, sympatií. Stává se a nejde o výjimečný případ, že hráč i s menším elem bere větší peníze.
+1 /-0 | 19.08.2022 11:23

giocozo
Robert Cvek - Ano, s elem 2650 bych to na chvíli zkusil. ;) Pokud by měl člověk ještě dobré kontakty, dalo by se docela dobře fungovat.
+1 /-0 | 19.08.2022 11:19

Robert Cvek
paulz: Ano, mnoho týmů mnoho lig. Slušné peníze je hodně široký pojem, záležící na pozorovateli. Ale z mého pohledu, dostane hráč 2650 fantastické peníze. Jarda Jágr by asi tak nadšený už nebyl.
+2 /-0 | 19.08.2022 10:58

Robert Cvek
pauz: Tak zde mám úplně jiný názor než Vy. "Nepřetržitý kočovný život". Myslíte, že chodit denně do práce na osmičku (v tom lepším případě) je lepší, než jezdit na ligy? Mám dobrou představu jaké ligy a soutěže může hrát hráč s elem 2650 a s jakou odměnou. Já bych takový "kočovný" život bral. Myslím tím, každý víkend na ligu.
+3 /-0 | 19.08.2022 10:32

Robert Cvek
Určitě bych to tak nedramatizoval. Elo 2650 k živení krásně stačí, tedy pokud není jedinec oblíbený jako Frank Burns.
+3 /-0 | 19.08.2022 09:31

Petr Koutný

Tak samozřejmě TOP 10 na světě si nemůže stěžovat. TOP 20 taky ne. Hráč 2700+ si žije taky slušně. Jen ta lavina mladých talentů z Indie bude znamenat za pár let, že i elona hraně 2700 bude možná málo!

+3 /-0 | 19.08.2022 09:29

giocozo
ZM - Nelži si do kapsi. Tvoje herní úroveň byla kdysi zhruba 2100. To že se na internetu dostaneš na elo 2500 v blickách nic neznamená. ;)
+3 /-0 | 19.08.2022 09:23

giocozo
Jinak je jasné, že si šachy vybrat jako profesi není moc dobrý nápad. Vynaložené úsilí zdaleka neodpovídá finančnímu ohodnocení. Pokud tedy nejste enormně nadaní, či génius a nedotáhnete to do absolutní světové špičky.
+3 /-0 | 19.08.2022 09:21

Petr Koutný

Štěpán Žilka s elem +- 2600 chodí do práce. Peter Michalík s Elem 2550-2600 chodí dopráce. Jenom na uživení se hraním šachů to bude bída, ale spojit to s trénováním, přednáškami to snad ještě jde....Ale že to není hitparáda, to je asi jasné...

+3 /-0 | 19.08.2022 09:10

Zmestabileho

To paulz: dosažení úrovně 2600 fakt nestačí samo o sobě k uživení se šachem? To je ale pro mě zásadní věc - protože i usilovnou denní prací nad šachovnicí umím se dostat na úroveň 2500 + . Ale víc to nejde. 

+2 /-1 | 19.08.2022 08:44

Zmestabileho

To paulz - 2650 je podle tebe bída? :-). Bída na uživení se šachem?

 

Pokud jde o mě, odpovědně plánoval jsem dosažení své herní úrovně na hodnotě cca 2550. 

 

+1 /-0 | 19.08.2022 08:32

sarmatam
......JDU na BORŮVKY vi PÉŘI .....:-) ....tak večer ........
+0 /-0 | 18.08.2022 16:03

Robert Cvek
Jiří Kadlec: děkuji :-) Paulz: myslím si, že to hrálo důležitou roli, ale to jsou samozřejmě jen spekulace. Klidně to může být tak, jak píšete.
+3 /-0 | 18.08.2022 15:06

sarmatam
......hele na té fotce (viz výše ) ...uš to vidím ....nějakej GM R.B. Ramesh ......NEZNÁM .....O TOM člověku ani jednu větu......škoda......
+0 /-0 | 18.08.2022 13:16

Jiří Kadlec

Perfektní rozhovor Roberte, děkuji! yes

+2 /-0 | 18.08.2022 13:06

Robert Cvek
Jj, souhlas Davide. hejdic: děkuji.
+2 /-0 | 18.08.2022 12:19

sarmatam
.....GDO vůbec kapitánoval ty mladé Indy ? .....o tom nemám ponětí......dík někomu za odpověď .....nevím jak to mám hledat.....ale určitě bych to jméno nějak vypátral ....že by ? Anand ? ....nevím ? nevím ? .....ten je se mi zdá jenom trénoval , se mi zdá .....některé...... :-(......
+0 /-0 | 18.08.2022 12:19

sarmatam

.....malej Vašík , polomalej Van , velkéj David N. , a MALEJ vp ....JE MALEJ NÉ ? :-) .....a bez střídání :-) ......a teď tipujte :-) .....jak bi to dopadlo na příští olypjádě f Maďarsku anebo f tom Taškentu za 4 roky ..... fšechno je možný ? ....jen NIGDY NEŘÍKÁM nigdy ! ......Trenér RC , to by se dalo pochopit .....a vedoucí výpravy PK ......a pozdější vedoucí popravy MP :-) .....jen myšlenkovej pochod ...neberte to vážně :-) ......

+0 /-0 | 18.08.2022 12:14

hejdic

Hezký rozhovor díky!

+1 /-0 | 18.08.2022 11:55

Zmestabileho

Roberte, OK, berme ten postesk Sokolova jako jen pouhý příklad toho, jak to také může mít i top GM špatné z hlediska odměny za hraní, a že to je sám o sobě jen postesk poněkud vytržený z kontextu... :-).

 

Odměnování top hráčů i top trenérů je podle mě příslovečnou alfou a omegou toho,  jestli top hráči a top talenti vůbec budou a zůstanou, nebo nebudou a nezůstanou. 

 

+2 /-0 | 18.08.2022 11:39

Robert Cvek
Možná těch 100/250 eur otevřely to nejdůležitější, co je potřeba při velkých krocích, emoce.
+2 /-0 | 18.08.2022 11:30

Robert Cvek
PanPohoda: jj, souhlas.
+1 /-0 | 18.08.2022 11:28

Robert Cvek
Samozřejmě je to o penězích. A je jedno jestli to je 1. nebo 2.místo. Když se, Davide, podíváš jak intenzivně hrál v těch letech, opravdu intenzivně. tak si myslím, že těch 100/250 eur byla náhoda, určitá prozření. Také už nebyl nejmladší. Chvíle, kterou zná každý, kdy se "projasní" mysl. Kdy se rozšíří obzor a přemýšlí se jinak. Dokáži si to představit, jak pije to víno a hluboce o tom přemýšlí a začíná chápat souvislosti, které před tím byly skryty.
+2 /-0 | 18.08.2022 11:28

PanPohoda

Sokolov je příklad kompetentního člověka, který se ocitl ve správném čase na správném místě. Koučoval Uzbeky jen něco přes jeden měsíc + olympiádu. To je necelé 2 měsíce. Zafungovalo to a Sokolov díky tomu dosáhl mezinárodního uznání. Úžasná produktivita. Štěstí zase jednou přálo připravenému.

+1 /-0 | 18.08.2022 11:25

Zmestabileho

Roberte, ale ten Ivan Sokolov si fakt pobrečel nad tou almužnou 100 euro... Pokud tedy beru ten publikovaný rozhovor. Byla to jen náhoda a podnět, aby hledal adekvátní odměnu? No asi, možná, ano. Jenže už napsal o těch 100 euro, a to je fakt drsné. Budeme se utěšovat tím, že je to vytržené z kontextu? No kéž by...

 

Všechno je na prvním místě až o penězích.  Top velmistr musí mít top příjem, jinak šachy hrát nebude. Souhlasíš?

+2 /-0 | 18.08.2022 11:19

xdavx x
Jasan Roberte. A dík za takové články :)
+2 /-1 | 18.08.2022 11:17

Robert Cvek
Davide: prvně děkuji že se rozhovor líbil. Myslím si, že těch 100 eur a pak hlavně 250 eur byl jen podmět. Jakási náhoda. Sokolov určitě dostal jako hvězda turnaje slušné startovné. Navíc se podívej kolik toho hrál v tom roce. Nemyslím si, že platí ten poslední odstavec, ale všechno záleží na pohledu, kdo co chce a co je zajímavé z hlediska příjmu.
+2 /-0 | 18.08.2022 11:09

sarmatam
.....A PROTO ! .....ŠACHOVÉ simultánky jsou ,, hudba ,, budoucnosti.........kolik je po čr měst , vesnic , zapálených i nezápálených šachistů......co by si zahráli ale není s kým ......na náměstích , v divadlech , v kulturních domech........vždyť pár stolů se vždycky najde , stánek sem , stánek tam .....šachové soupravy pro každého co si příjde zahrát.....škoda .......NĚGDO UŠ BY SE TOHO MĚL UJMOUT ! ......KONEČNĚ.....bylo by to fájn.......odměna pro toho hráče 20 , 30 , 40 , max. 50 litrů ....víc bych nedával .....JEN TAKOVÁ MYŠLENKA......a ti hráči by měli mít ten titul GM ......košééééér...........
+0 /-0 | 18.08.2022 11:07

Zmestabileho

Velmi zajímavý rozhovor s GM I. Sokolovem, který umožňuje nahlédnout pod pokličku přemýšlení špičkového GM, který se posléze dal na dráhu trenéra.

 

Těch podnětných věcí je tam spousta. Například jsem nepřehlédnul, že ubohý GM Sokolov vyhrál na openu ve Vídni celých 100 Euro, což mu přišlo nějak málo, když dostal na letišti kompenzaci za odložený let 250 Euro. Tohle je hodně odstrašující příklad pro všechny, kteří se chtějí šachem živit...

 

Příběh GM I. Sokolova má ale pokračování - úspěšný trenér už nebrečí nad almužnou 100 euro vydělanou po jinak poctivě odpracovaném open turnaji ve Vídni  v roce 2013, a chlubí se tím jak se top hráč může uplatnit i s adekvátní odměnou.

 

Tohle je obsahem toho rozhovoru. Je z toho zejména bohužel vidět, že šachy jsou stále jako zdroj příjmu nezajímavé, pokud šachista není ve světové špičce jako hráč, nebo pokud netrénuje jako vyžádaný top trenér - právě světovou špičku nebo světové top talenty.  

+2 /-0 | 18.08.2022 10:52

xdavx x

Petre, ty mas neco s hlavou?

+0 /-5 | 17.08.2022 18:09

Karel Havel

Re Petr Koutný: Vztahy Belčanů a Holanďanů jsou zřejmě ovlivněny tím, že původně žili ve společném státě, který ale Belgie opustila. Tedy něco podobného jako my a Slováci, jenže my jsme se velmi krátce poté zase spojili v rámci EU, kde je v rámci Shengenu i volný přeshraniční styk, zatímco v 1. polovině 19. století ještě EU neexistovala. Základní informace o oddělení Belgie od Holandska, tedy přesněji řečeno Nizozemí (Holadské provincie jsou de iure jen část Nizozemí) je možno si přečíst třeba v následujícím článku: Belgium's independence (1830 - present time) | Belgium.be

+5 /-0 | 17.08.2022 17:55

Petr Koutný
Je vůbec kromě Ruska pro tebe pěkná země Davide?
+6 /-0 | 17.08.2022 17:37

xdavx x

Ono je trochu rozdil byt nekde na dovolene a zit tam par let. Rika se ze Holandan je Skot, kterej byl lakomej zaplatit za loď... Belgicani tak lakomi nejsou.. 

+3 /-4 | 17.08.2022 17:24

Petr Koutný
Holandsko je úžasná země, rovinky, cyklisté a krásná příroda. Mám tu zemi strašně rád. Co vím, tak Belgičané se nemají v lásce s Holanďany, ale už mi nikdo neřekl proč. Když se bavíte s Belgičanem tak mluví škaredě o Holanďanovi a naopak. Pro mě to jsou dvě krásné země a když jsem tam, vždy si to užívám.
+5 /-0 | 17.08.2022 16:58

pawel

Že Holandsko je krásná země, tím si neprotiřečíte. Naše země je přeci také krásná, za jakéhokoliv režimu.

 Je fakt, že za totality pendreky a psi také na demostracích u nás používali, ale vždy měli psi košíky.

 Ta šílenost, s trháním ruky psem, co se stala na tom videu, tak u nás jen na hranicích při útěku.  

+10 /-0 | 17.08.2022 16:33

xdavx x
+6 /-5 | 17.08.2022 16:26

Karel Havel
Velmi zajímavý rozhovor. Nejvíce mě zaujalo, že job u uzbeckého nároďáku dostal Sokolov pouhé dva měsíce před olympiádou. Jakkoli je to renomovaný trenér, nedovedu si představit, že by si někdo něco takového troufl u nás, i kdybychom na jeho plat náhodou měli. Předpokládám, že tím byla přeskočena minimálně řada osobních trenérů, které jejich špičkoví hráči asi mají. Ale asi to bylo hlavně proto, že tento tým nebyl budován primárně na letošní olympiádu, ale až na tu za 4 roky v Uzbekistánu. A taky mě zaujalo to, že v podstatě zakázal jít svým hráčům na párty. S tím naprosto souhlasím a souhlasím i s tím, že tam nebyli naši, protože to snad nemusí moc uškodit, ale nevím, jak by to k lepšímu výkonu týmu mohlo pomoct.
+3 /-0 | 17.08.2022 16:23

ciki333

xdavx x

Nebylo, jak napsal jistý diskutér pod článkem: 

https://www.nss.cz/uzbekove,-armeni-a-mladi-indove

"Z Uzbekistánu bych inspiraci rozhodně nečerpal. Není to demokratický stát."

To střílení ostrými po mládenci v traktoru bylo ryze humanitárního charakteru a bránilo demokratické principy západní civilizace...

 

+5 /-2 | 17.08.2022 15:50

giocozo
Brazina - Býk je prý lemra líná, Rak je pijavice a Lvi jsou arogantní ! Čím je prý žaloba delší, tím je lepší. Čím je prý advokát „ostřejší“, tím je u soudu úspěšnější.
+1 /-0 | 17.08.2022 15:44

Petr Koutný
Davide - Holandsko je krásná země.
+3 /-0 | 17.08.2022 15:40

xdavx x

Holandsko, to je ta zeme, kde policajti strili na 14lete deti, a pousti psi na demonstranty? jestli by mu teda v tom uzbekistanu nebylo lepe...

+4 /-5 | 17.08.2022 15:11

Matt
Sokolov je borec. Som zvedavý či ostane pri tom Uzbekistane, podľa mňa nebude problém či ho chcú oni ale či on nedostane výhodnejšiu ponuku, hoci aj od Holandska.
+4 /-0 | 17.08.2022 12:47

sarmatam
....ta zmínka o té Bermuda party .....taky cajk......IS......to přesně vytušil co by se tam mohlo přihodit.....a proto jim to hezky stručně ,, ručně ,, vysvětlil.....a proto schvaluju , že tam nebyli/y i naši hráči a hráčky .....to by taky nemuseli být ani do první stovky :-) .......
+0 /-0 | 17.08.2022 12:40

Robert Cvek
kiklos... víte ŠSČR mne nutí k určitému pokrytectví, protože moc dobře vím, že všechno sledují a číhají. Nemohu si tak dovolit napsat věci z plných plic, protože pak by přišla nějaká žaloba. Ale doufám, že přijde doba, kdy to budu moci. A osobně Vám samozřejmě řeknu úplně všechno.
+4 /-0 | 17.08.2022 12:18

Robert Cvek
kikolos: Kdybyste chtěl osobnější pohled, napište mi na email sachycvek@seznam.cz. Problém je ten, že svaz dávno a nejenom vůči nám, ale budu nyní psát za rp, přešel pomyslnou čáru. Zde už nejde a vůbec o to nestojím, o nějakou debatu. Zde jde jen o to, aby tento svaz, jak ho známe, skončil. A, to musím zdůraznit, netvrdím, že jsou všichni špatní, ale to """zdravé""" jádro, co tam je, všechno jen trochu dobrého - z mého pohledu a zkušenosti - ničí a zničil.
+4 /-1 | 17.08.2022 12:15

kiklos

já bych měl chuť agresivní přispěvatele (třeba zde VB STB) vypnout. Ale chápu, že je to taky špatně. Většina z nás se necítí dobře v tak agresivním prostředí, ale zároveň se necítíme dobře v prostředí cenzurovaném. Je to asi jako s tou anketou o nejoblíbenější čistící prostředek - má mít modrou barvu a vůni citrónu.

Jeden můj příspěvek níže možná vyzněl nepřesně, protože se před něj dostaly nějaké další a tak nenavazuje - že osobně neznám IS jsem měl na mysli, i když dále píšu o RC. Roberta sice také osobně neznám, ale trochu si jeho povahu představím. Příspěvek reagoval na negativní zkušenost s osobou IS.

O svazu byl nedávný článek a záměrně jsem nepřispíval. Ač mé názory netajím, tak mi přijde dnešní atmosféra dost polarizovaná. Osobně bych přivítal více manažerský styl ve vedení svazu, získat trochu více peněz a pomoci v rozvoji talentované špičce. Zároveň poskytnout trochu profesionálnější servis široké základně. Na druhou stranu by neměl tento manažerský styl směřovat ještě více ke klientelismu. A to není jednoduché vidět u lidí dopředu, než je budete volit.

Jestli mohu prosit, tak by bylo dobré více respektu mezi názorovými oponenty. I člověk s opačným názorem by měl mít mezi námi místo, svaz by měl být pro všechny.

+4 /-0 | 17.08.2022 11:58

Rubinus

Navara? Co já vím, tak byl jednou na extralize vyloženě nešťastný, že soupeř měl problémy s hodinami a on tak dostal nezaslouženou výhodu. Říkal jsem si, takový Ponomarjov, třeba, by dělal jako nic a o kvůli té cca 1/4h by soupeře třeba v klidu zařízl. David je hráč, ale ne gladiátor. Proto to možná nedotáhl o něco výš.

+2 /-0 | 17.08.2022 11:41

Agent Voňavka

Chrzi, proc furt lzes? Uz jsi tu milionkrat psal, ze se loucis a stejne furt pises. Ty nebudes normalni. Tahni zpatky do Usti a zde uz nepis. Ty tvoje zvasty se nedaj cist.

+1 /-1 | 17.08.2022 11:30

Pavel Ch

Jak psal níže třeba i Horáčekyes, fak moc hezký článek, díky R+P že jste to sem daliyesyes.

Mohla být hezká odborná diskuze, ale není...

Pak Horáček pokračuje, škoda že diskuze sklouzne, zas kam nemá.

Poslední příspěvek jsem raději ani nedočetl, možná Petře píšeš, že RS + IS spolu pásli ovce, pak by to bylo k tématu. 

 Pak si ještě, jak vždy, VP STB přiloží...

 

 Ne Petře, nebudu už zde kritizovat co píšeš vůči svazu, nebudu vyvracet, slíbil jsem. Naopak Ti nahraji, jistě by se náš VV v Emirátech mohli učit. Ty píšeš, že trénuješ zdrama, svaz by mohl jít s dotacema ještě dále a každému děcku 10-15 let platit, že přijde na trénink. Tak to přece dělaj v Emirátech, vygooglete si, co psal Ivan Hašek, který tam trénoval. A proč to dělají, ptali se ho nivináři. Aby zas děcka na fotbalový trénink druhý den přišla. Přesto některá nepřišla, od rodičů měli peněz až dost. Jinej by zase napsal, že na jejich šachový trénink rodiče našich děcek příspívaj na každý pumpě na každé letence.  (s kn)

+3 /-2 | 17.08.2022 11:28

sarmatam
....kiklos ...7:27.....souhlas......
+0 /-0 | 17.08.2022 11:21

sarmatam
.....ani se nedivím...... pan RS ......to uš má v krvi , tu namachrovanost.....a jenom určitě hledal chyby a potom se tomu něgde v koutě ,gde ho nigdo nevidí , smáli jak ,, dylyňáci ,, .....jinak odbočím k článku......PRO počítač to může být pátá volba tahů....ALE? ....proto by si měl každý hráč zahrát vlastně takový tah , který by zahrál v praktické partii.....i když je to podle ENGÝNA aš pátý tah v pořadí.......TO SE MI LÍBÍ....to je cajk......
+1 /-0 | 17.08.2022 11:08

Playboy

Pěkný článek a krásná ukázka toho, jak prvotřídní trenér má velký vliv na své svěřence a může jim velmi pomoci, POKUD chce pracovat a něčeho dosáhnout a nejen pobírat peníze! Alespoň ti, co zde tvrdili, jak šachový trenér nemá takový vliv na hráče, je pouze jejich výmysl a blábol! Z tohoto důvodu, jak jsem viděl nedávné video s partiemi Vaška Fiňka, tak je vidět, že jeho trenér/trenéři neodvádějí zřejmě tak kvalitní práci, jelikož cit pro dynamiku a agresivnější herní styl mu zcela chybí!

+9 /-0 | 17.08.2022 11:08

Petr Koutný

Já jsem znal pana Svobodu 20 let a vždy jsem si myslel, že je to přítel a člověk,na kterého je spolehnutí. Probuzení byl jeho neskutečný podraz v Luhačovicích, kdy celý týden byl na turnaji a jediné co dokázal, bylo donášení Martínkovi, co senám nepodařilo. Kdyby aspoň mluvil pravdu, ale on vědomě lhal. Za celý týden neměl v sobě kousek cti za námi přijít a zeptat se...Například lhal, že jsme nezajistilo auto z hotelu do hrací místnosti...Když jsem mu poslal výpisi z GPS auta, které vozilo lidi z hotelu do hrací místnosti, nechtěl je uznat,protože to neumí otevřít a číst. Když jsem mu dal k telefonu řidiče auta,neuvěřil mu. Když jsem mu dal kontakty na lidi, kteří s námi jezdili, nezavolal jim. A takových příběhů bylo mnohem víc. Svůj úkol splnil dobře, měl škodit a škodil. To byl ale jeho poslední hrdinský čin, příště nebude ani vpuštěn na turnaj, který organizujeme. Lidi se mění, přesto děkuji i za tuto smutnou zkušenost. Člověk aspoň ví, kdo je kdo a koho si v životě nemůže pustit blíž. To že je Martínek mstivý a zákeřný člověk, který neuznává žádnou formu kritiky, dávno vím. Ale zklamání z pana Svobody dlouho bolelo. Hodně dlouho jsem si myslel, že to byl poslední člověk na svazu,kterému se dá věřit. Bohužel a nebo bohudík, už víme , jak to doopravdy je. 

+5 /-1 | 17.08.2022 10:54

xdavx x

chess64 - ja jsem tedy ten komentar spis pochopil tak, ze je David spise v ostatnich cinnostech ne uplne "jednoduse pochopitelny"... a s tim bych i souhlasil. Mnohokrat jsme videli hrani do holych kralu v naprosto remizove pozici, nebo konec partie patem, opet v naprosto zbytecnem protahovani partie... myslim si, ze byste take nerad tahal nestejno barevne strelce 50 tahu jen proto, ze souper ma jednoho pesce a ztratil tak dve hodiny sveho zivota... 

+4 /-1 | 17.08.2022 10:48

sarmatam
.....já znám jenom pana Svobodu ......z vidění a všiml jsem si jeho chování na Vaculíkovi ve Zlíně na MOSKVĚ .....sice je to více než 10 let zpět .....ale takové chování co jsem viděl od něho k šachistům se mi krajně nelíbilo .....jeho problém ....to byl ......že se choval jako namachrovanej .....napíšu ZLÍŇÁK ....ALE ? ......JSOU I JINÁ , OSTŘEJŠÍ slova ......to dneska radši né.....ať někomu neskazím PETRA :-) ......kukňěte do kolendářu .....a pochopíte......ten ,ta , to ......takže TA :-).......
+2 /-0 | 17.08.2022 10:19

Magiland

velmi zajímavé čtení .. díky

+7 /-0 | 17.08.2022 10:05

sarmatam
.....proč si potom podávat hnátos před partií ? .....a ploč si potom třepat pastelkama po partii ? .......
+2 /-0 | 17.08.2022 10:04

Agent Voňavka

Takovych remiz bylo a bude. Nevsiml jsem si, ze by Manik dostal zakaz hrani nebo zakaz do reprezentace. Jinde po svete dotycne hrace za nejaky prohresek potrestaji tim, ze jim naridi odtrenovat zadarmo nekolik hodin s juniory. Pripadne online prednasky zadarmo. Samozrejme pokud jde o silne hrace, coz vetsinou jde, protoze spodinu nikdo nesleduje a nikoho nezajima. To jen v CR si clenove VV honi ego a snazi se viniky trestat jako za bolsevika. O progres sachu v CR tem lidem uz zdaleka nejde. 

+3 /-2 | 17.08.2022 09:57

chess64geek

jen VP? těch případů bylo... co třeba domluvená remíza na Koníku? 

+5 /-1 | 17.08.2022 09:53

chess64geek
VB STB: vy nejste s prominutím normální člověk. To co tady píšete proti Cvekovi a na Navarovi, je hnus. David je profesionální hráč, hraje jak umí, rozhoduje partii na šachovnici a tak se to má dělat. Kdyby udělal, to co říkáte, že by remizoval pro místo a normu, nejen, že by zklamal fanoušky, nedotáhl do konce partii, kterou by možná vyhrál, ale ještě by mohl skončit v disciplinárním řízení, kam takové manýry patří. Jestli o někom víme, že nikdy neměl s DK co dočinění, tak je to právě David svým poctivým jednáním. Kromě toho je členem Komise sportovců FIDE (ATH), která by fair play a správné jednání hráčů právě měla propagovat.
+5 /-2 | 17.08.2022 09:51

sarmatam
......hlavní město Uzbekystánu je Taškent.....jj.......tam to může být časem ZAJÍMAVÉ.....pro šachy jako takové.......
+0 /-0 | 17.08.2022 08:49

Agent Voňavka

Robert hlavne neumi cizi jazyky. Ten je rad, ze kokta ostravsky a jeste kdyby mel koktat anglicky nebo nemecky. Potes koste :)

+0 /-7 | 17.08.2022 08:38

kiklos

Hm

po lidské stránce ho neznám. Ale myslím si, že Robert je svým přístupem velmi dobrý trenér. K tomu aby mohl jezdit po světě a sklízet vavříny s nějakými mladíky z tatarstánu mu chybí pár drobností v osobní rovině ... stačí se rozvést, připumpnout ego, vykašlat se na rodinu a hurá do toho.

Ty největší hvězdy v jakémkoli oboru to mývají problémové jinde. Velmi, velmi obdivuji Ashley Barty, že na absolutním vrcholu v 25 letech skončila kariéru a vdala se. I ten Magnusův krok pryč z MS chápu velmi dobře jako lidský, i když u mužů a u takových jako je Magnus zvlášť, není vrcholový sport úplně na překážku soukromým aktivitám.

+9 /-1 | 17.08.2022 08:26

Robert Cvek
kiklos Petan: rádo se stalo :-)
+6 /-0 | 17.08.2022 08:24

Robert Cvek

giocozo: Z jedné historky soudit člověka je mírně řečeno "divné". Pravda je, že člověk by měl být (i) trochu egoistický, pokud něčeho chce dosáhnout a nemyslím tím tak elo nebo titul. Musí si taky umět "dupnout" a třeba se postavit za kolegy. Být v některých věcech odvážný. Jinak co jsem viděl IS a slyšel, tak je zcela OK. Ale Ježíš určitě nebude.

+6 /-1 | 17.08.2022 08:22

Teofil Horáček

Škoda - dojem z výborného článku kazí diskuse. Anonym, který na Davida Navaru nemá jako hráč i jako člověk, zde vybíjí svou frustraci. Smutné... 

+6 /-3 | 17.08.2022 08:20

giocozo
VB STB - Lidštější ? Trenér super, hráč také, ale lidštější ? Jeho ego je opravdu obrovské. Sám jsem byl u toho, když při nechutné hádce s Van Wellym, kdo z nich byl lepší hráč a kdo komu s prominutím musel lézt do pr..., se málem porvali. Zlatý Navara !
+5 /-4 | 17.08.2022 08:07

Agent Voňavka

Je to tim, ze je oproti Davidovi 10000000000x lidstejsi a normalnejsi. 

+2 /-7 | 17.08.2022 07:59

PanPohoda

I.Sokolov dosáhl o cca 50 bodů menšího Ela než D.Navara, ale mám dojem, že je celosvětově mnohem známější než David. Čím to je? Je to tím, že napsal několik knih v angličtině, a to ještě v době, kdy byl aktivním hráčem?

+2 /-4 | 17.08.2022 07:54

Agent Voňavka

Ivan je frajer a mozna by se u nas meli zamyslet, zda neni lepsi mit trenera z ciziny. Simacek nasi zemi opravdu nevytrhne...Stejne tak Petr s Kusovou. Jsme nymandi oproti zbytku sveta. Musime se jeste hoooooodne moc ucit!

+4 /-3 | 17.08.2022 07:39

kiklos
Děkuji Roberte, pěkný článek. Ivan Sokolov mi jako hráč sednul, měl velmi zajímavé partie. Teď je špičkovým trenérem. Jak popisuje práci s počítačem, to už vidím tak deset let u těch nejlepších hráčů, třeba Caruana. Nepoužijí první lajnu ale variantu, kde je největší rozdíl mezi vnímáním hráče a počítače.
+8 /-0 | 17.08.2022 07:27

Petr Koutný
Mě zaujala odměna 55 tis dolarů a auto jako bonus. A k tomu i vítězný trenér neví, jestli bude dál pokračovat, jestli dostane další smlouvu !! Jaký rozdíl proti nám! U nás nechceme to nejlepší, nepotřebujeme zkušené lidí a odpovědnost za výsledek je cizí slovo.
+6 /-3 | 17.08.2022 07:17

Petan

Velmi zajímavý rozhovor. Hodně mě zaujala pasáž o práci s počítači. Je otázka, kde je ta výkonnostní hranice, kdy už člověk šachům rozumí natolik, aby mohl počítač používat tak, jak zminuje GM Sokolov.

+7 /-0 | 17.08.2022 07:04