Klíčem je studovat to, čemu rozumíte a kde se nové věci dozvídáte přirozeně. Čím je hráč slabší, tím by mělo ubývat variant a přibývat slovního komentáře. Místo velkých variant stačí napsat: .." černý jezdec na b8 nestojí dobře, protože je pasivní a jeho hodnota je malá. Proto ho černý chce převést přes c6 na d4, kde bude stát výborně a jeho hodnota hodně vzroste. Hned to ale nejde, protože bílý by zahrál Sc2-a4 a jezdce by přivázal a sebral. Černý zde proto zahrál ...a6! Jde o takzvanou profylaxi. Černý brání tahu Sc2-a4 - přišlo by ...b5! a nyní už přijde manévr ...Jb8-c6-d4 a černý má výhodu."
Problém "těžších knih" a vyšších šachů je ten, že tam je dost (různých) variant. Ve skutečnosti je to všechno (šachy) složitější. Ale tato složitost by pro mírně pokročilé šachisty zatím měla být skrytá, protože to je jenom přivede k chaosu a pocitu "já tomu vůbec nerozumím". Je to asi tak, jako kdyby se na školáka základky šlo s integrály a derivacemi.
Slovní vysvětlení je klíčové. Představte si:
a) 1...a6! (1..Jc6?! 2. Sa4! Sd7 3.Sxc6 Sxc6 4.c4! x Sc6 =/+, 1...b5?! 2.a4! bxa4 (2...b4 3.Sa4 x Dd7 =/+) 3.Sxa4 =/+) 2.a3!? (2.Sa4 b5!) 2...Dg4! 3.g3 (3.Kf1 Jc6) 3...Jc6 =/+
b) "černý jezdec na b8 nestojí dobře, protože je pasivní a jeho hodnota je malá. Proto ho černý chce převést přes c6 na d4, kde bude stát výborně a jeho hodnota hodně vzroste. Hned to ale nejde protože bílý by zahrál Sc2-a4 a jezdce by přivázal a sebral. Černý zde proto zahrál ...a6! Jde o takzvanou profylaxi. Černý brání tahu Sc2-a4 a nyní už přijde manévr ...Jb8-c6-d4. V šachu je profylaxe nesmírně důležitá. Často musíme bránit soupeřovým úmyslům a až pak provést vlastní plán."
Asi netřeba psát, jek velký to je rozdíl. A dokonce i já, velmistr, nejsem moc milovník mnoha variant a (daleko) raději mám slovní komentář, který se i (daleko) lépe chápe (a je-li třeba, pamatuje). Úsměvné je, když někdo kopíruje varianty ze stroje, opisuje hodnocení, bez slovního komentáře (!) A tím je "celá analýza" hotova. Nevím jak se na to dívá "průměrný šachista", ale já s tím mám docela velký problém. Protože často jde o "divné" varianty, postrádající logiku, tahy, které by mne ani ve snu nenapadly - a NECHÁPU - smysl toho, co je napsáno = tedy je mi to úplně k ničemu. To je mimo jiné problém i mnoha, bohužel, knih (hlavně zahájení).
PS.: "Možná jste někde slyšeli nebo četli, že pan Ing. Hora byl výborný trenér, ale do určité úrovně. Vysvětlím vám, jak se to myslelo. Byl to samozřejmě výborný trenér. Jeho šachy byly jasné, plán, bum, provést plán, bum. Vzorové partie, vzorové motivy, znalost typových pozicí a plánů, bum, bum, bum. To vše je samozřejmě super. ALE vyšší šachy jsou jiné, je tam miliarda různých výpočtů, nuancí, dynamika atd. atd. Šachy jsou velmi konkrétní hrou a nemusí všechno (a ve skutečnosti to není zas tak výjimečné) fungovat podle nějakých pouček."
Proto si vybírejte knihy:
a) jednoduché
b) hlavně slovně komentované
c) s minimum variant
d) tak, ať tomu (dobře) rozumíte
Já vím, že nyní bych měl napsat KONKRÉTNÍ knihy, ale to zatím po mne nechtějte :-) Až jednou budu mít více času, rád bych napsal knihu pro mírně pokročilé šachisty, jak bych si to představoval. Tak snad někdy.
Nemusíte mít obavy o varianty. Jak budete šachově sílit a vidět více a více (TAKTIKA!), tak budete - přímou úměrou - více a více vidět a varianty vám budou dávat více a více smysl. Dokonce - pak - je budete vyžadovat. Ale všechno má svůj čas.
A nyní je správný čas si povědět o zahájení, pro mírně pokročilé, ale to až příště.
Podle mě je nejdůležitější,aby šachista znal zahájení a aby se z neznalosti zahájení nedostal hned do prohrané pozice! Velice důležitá je špionáž! To znamená vědět,co soupeř hraje za zahájení! Pokud hráč zjistí co soupeř hraje za zahájení v přípravě na soupeře je pak hodně práce ušetřeno! Bohužel hráči s malými Ely a ti co nemají nikde partie protože nehráli významnější turnaje není pak známo co hráč hraje za zahájení a hrát proti takovému hráči je skok do neznáma! Z praxe vím,že většina hráčů hraje to svoje zahájení! Ti hráči co střídají zahájení jsou v menšině! GM Cvek napsal: Kdo hraje to samé koleduje si o malér! GM Hraček napsal: Nejprve zjistím co soupeř hraje a pak se rozhodnu co budu hrát já!
Pokud hráč hraje 40 let na e4 - c5, nedá se očekávat že zahraje e5!
Pokud sachista 40 let hraje na 1.e4 jenom 1...c5, tak to dany "sachista" nikam nedotahl a tudiz se takovy hrac nenazyva sachistou.
Vážení,mě v minulostí fascinoval Prof.DR. Karl Robatsch GM FIDE ...nejvyšší dosažené ELO 2653,který nesnášel funkcionáře a trenéry a dokazal přesto,že byl v Rakousku nejlepším šachistou a hrál na první šachovnici za Rakousko na asi 10 šach. olympiádach.Povoláním byl vědec,který zkoumal orchideje a měl rád hudbu Krále valčíků J. Strausse.Chodil ,jak měl čas na naše koncerty ve Vídni a tam jsme se poznali. Sehrali jsme spolu několik přátelských partii u mě doma ,kde mám zahradní šachy a dal mi pár tipů,jak hrát proti silným šachistů. Tento člověk mě fascinoval...nepoužíval teorii,po něm se nazývá Robatschova obrana.Asi tak...zdraví Prof.Mgr. Kodl DiS...IM ICCF
Na oči je daleko lepší studovat šachy z tištěných materiálů než dlouhou dobu vejrat do osvětleného displeje!
Každá knihovna, která za něco stojí, má mnoho starých šachových knih. V mojí oblíbené knihovně bývají katalogizované bez klíčových slov, takže se musí jít po jménech autorů.
Děkuji, zkuste ty stránky Starého Města, kde má články pan Hora.
Jj, přesně tak.
Toto téma jednoduché řešení nemá, a těch důvodů je několik, třeba:
lidi málo čtou; začátečnické knížky jsou psány často jazykem "pro děti"; každá knížka vyžaduje po čtenáři zažitou znalost notace (nehledat políčko 5 minut) atd..
Hráči této úrovně by měli hlavně hrát a "někdo" by jim měl říci, co dělají špatně. S tím je velmi svázaný propočet - vůbec schopnost a možnosti hráče něco takového provádět.
Podrobný slovní komentář partií je dnes vzácný (papír a čas je drahý), nicméně jako startovní bod můžou posloužit třeba klasické komentované partie publikované v Československém šachu na konci 60. let (dá se dohledat).
Tento článek mi připomíná postřeh: když Koutný komentuje např. partie Carlsena, ale stylem výuky pro začínající hráče, nedává to smysl. Na partiích současné špičky lze velmi obtížně demonstrovat základní principy, protože hráči se řídí konkrétní pozicí. Přimlouval bych se za to, abyste partie z vrcholných turnajů komentoval pouze vy (Cvek) s tím, že komentáře jsou určeny pro hráče 2000+ (2100+) a pokud chce Koutný poučovat o vývinu, obsazování středu apod. ať k tomu používá partie, na kterých jsou vysvětlovaná pravidla lépe patrná.
Ale tak ty máš zase dobrý videa pro slabší hráče, když ukazuješ diagramy, nebo starší partie o principech. Ale komentovat o pár tříd lepší šachisty a ještě třeba naživo je vždy těžký.
Až se mi vybavilo, jak jsem v jedenácti záviděl větším klukům, že si můžou půjčovat informátory :)