Už mu to začalo....

12.07.2007 08:00 | Turnaje

Zpívá Vladimír Mišík v písni Stříhali dohola malého chlapečka. Dnes to opravdu vypuká! Pardubická mašina se pomalu rozjíždí. Do Pardubic se již sjeli první šachisté – mladí z celého světa budou ode dneška bojovat o titul mist...

Zpívá Vladimír Mišík v písni Stříhali dohola malého chlapečka. Dnes to opravdu vypuká! Pardubická mašina se pomalu rozjíždí. Do Pardubic se již sjeli první šachisté – mladí z celého světa budou ode dneška bojovat o titul mistra světa školních týmů, ostatní se utkají v tradičním turnaji čtyřčlenných družstev, který je zároveň mistrovstvím ČR v této kategorii.
Dvojnásobný titul mistra ČR bude i letos obhajovat družstvo Zikuda Turnov. Do sestavy si letos půjčili na první šachovnici rychnovského FM Kačírka (2388) a po Vláďovi Vltavském (2259) je na soupisce i náš Martin Vaculík (2261). Sestavu uzavírá turnovský kapitán, Zdeněk Maršálek (2217). Držíme palce, ať to s ruskými YAMALY a podobnými velmistry našlapanými týmy dobře dopadne! Po dnešním úvodním kole následují 3 dvojkola, takže uvidíme 15. 7. Do té doby by se měly objevit aktuální informace na oficiálních stránkách.

Sjeli se ale už i první krtičkáři, vedlejším turnajem dvojic zahajuje bridžová část. Bridž je považován, díky svým bohatým kombinačním možnostem a minimalizování vlivu rozdání karet na výsledek, za královskou karetní hru. Má i řadu příznivců mezi silnými šachisty, jmenujme alespoň GM Petra Hábu. Přejeme příznivou konkartaci!

Mezi těmito seriózními hráči pobíhá ale i řada podivnějších individuí – dobrodruhů meče a magie - barbarů, trpaslíků, elfů či hobitů; šermířů, mágů, alchymistů a zlodějů. Pardubice se premiérově stávají i útočištěm GAMECONU.

Je to už drahná doba, kdy jsem pobíhal s nimi. GAMECON zahajoval před 13 lety v Olomouci a u toho jsem nemohl chybět. Především původní česká RPG hra Dračí Doupě lákala už tehdy řadu mladých lidí do soutěže, kdo z nich zvládne nejlépe vyřešit předkládané dobrodružství. I s přibývajícími léty mě nadšení pro tuto hru neopustilo, jen jsme oficiální mistrovství s naší partou postupně měnili spíše na pobyt v nedaleké restauraci u Dášenky a karetní dýchánky v mariáši. Ten je ale na řadě zase až zítra, takže nepředbíhejme. Mimochodem Dračí doupě má také své příznivce i mezi českými velmistry:-).

Rolové hry nejsou příliš stavěné na soutěžení. Přesto pořadatelé vymysleli formu klání – dodají vypravěče (Pány Jeskyně), kteří nastíní soutěžícím skupinám nějaké dobrodružství a úkol. Každá skupina si připraví postavy, které budou jednotliví hráči představovat – válečníky, kouzelníky, hraničáře apod. Skupina se pak pokouší díky speciálním vlastnostem jednotlivých postav a pomocí vlastního důvtipu dobrodružství vyřešit. Boj a kouzla jsou upravená pravidly, nezbytným vybavením jsou pak pro tyto činnosti kostky. PJ (pí-džejové) pak vyberou skupiny, které si podle nich vedli nejlépe a ty postupují do semifinále a finále, kde je čekají další dobrodružství. Ostatní si zpravidla zalezou na koleje a hrají s vlastními PJ své dobrodružství dlouho do noci…

Pod Gameconem jsou ale zařazené i další hry – moderní společenské. Některé asi znáte – v supermarketech lze často narazit na Osadníky z Katanu, Puerto Rico, Alhambru i další. Dnes se hraje Legie, Buttonmen a Talisman. Hrál jsem pouze poslední jmenovanou a velice jsem se divil, když první dva ročníky (hraje se od začátku GAMECONU) vyhrál stejný člověk, mě to přišlo dost o náhodě. Asi to tak jednoduché ale nebude.

Jediné, o čem Vám mnoho neřeknu je LARP. Za mého mládí se teprve rozjížděl. Sice jsem se také účastnil pár živých akcí, kde jsme pobíhali po lesích v duchu RPG dobrodružství, ale LARP je prý ještě více – meče, místa jako hřbitovy – prostě pro labužníky.

Informace o Gameconu od pořadatelů:

- jediné setkání zaměřené skutečně hlavně a pouze na hráče
- průměrný počet účastníků byl cca 400 lidí, za poslední roky převyšuje 500 účastníků
- spojení rolových her, moderních deskových her a larpů
- organizován čtyřmi desítkami dobrovolníků
- přednášky, ukázkové hry a praktické dílny vedené zkušenými lektory z organizací
Moorboyz, Court of Moravia o.s. a ze sdružení kolem internetového portálu rpgforum.cz , kteří se tématu věnují zpravidla po více než 10 let
- celá akce vzniká za výrazné podpory nakladatelství Altar.

Zaměření akce
GameCon není klasickým conem, jak je zvykem v ČR, ale je zaměřen výhradně na hry a hráče. Z původní akce, soustředěné především na organizaci Mistrovství České republiky v Dračím doupěti, se v průběhu posledních let stal akcí, kde se setkávají hráči her na hrdiny, hráči deskových her i příznivci LARPů. A přesně pro tyto účastníky je GameCon připravován a pořádán.
Pro příznivce výše zmíněných aktivit má GameCon nachystán bohatý program, sestávající z turnajů v deskových hrách, organizovaného hraní her na životní příběhy, tematických přednášek, praktických dílen a samozřejmě Mistrovství ČR v Dračím doupěti. Kromě bohatého programu však budou mít účastníci hlavně možnost poznat ostatní hráče, seznámit se s novými lidmi a třeba i nalézt nové přátele. Na jednom místě si tak mohou pohovořit s těmi, kdo mají stejné zájmy a záliby, zjistit, jak se hraje v jiném kraji, a sdělit si vzájemně zkušenosti z herní oblasti. Ostatně to je to, co anglické "convention" (odkud pochází zkratka con) vyjadřuje.

Pár slov o pojmu moderní společenské hry
Moderní společenské hry jsou cíleny zpravidla pro 2 až 6 hráčů. Kolébkou těchto her je Německo, ve kterém došlo k neuvěřitelnému rozšíření této zábavy. Většina her je založena na příběhu z minulosti nebo ze současnosti. Herní postupy často napodobují skutečné dění, se kterým se můžeme setkat v běžném životě. Náhoda hraje v těchto hrách pouze malou roli. Ne vždy ale záleží na inteligenci (a navíc prvek náhody pomáhá i méně schopným hráčům). Důležité jsou často schopnosti přesvědčovat, smlouvat, obchodovat, blafovat, strategicky plánovat, okamžitě reagovat na vzniklou situaci, rychle se rozhodovat, atd. Navíc je ve hrách pro 3 a více hráčů (a těch je drtivá většina) zajímavý herní prvek opsaný ze života a sportu. Pokud někdo převyšuje ostatní hráče (inteligencí, zkušenostmi s hrou, schopnostmi) dají si na něj ostatní hráči pozor a mohou ho i mírně znevýhodňovat , samozřejmě v rámci pravidel. Náskok takového hráče se potom výrazně zmenší a hra je opět více vyrovnaná. Je-li naopak někdo slabší (například hraje-li s dospělými dítě nebo hrají-li zkušení hráči dané hry se začátečníkem), zkušenější hráči se zaměří proti sobě a nechávají horšího hráče "svobodněji dýchat" nebo ho přímo podcení. Ten může tímto způsobem klidně i vyhrát hned svoji první hru!
V moderních společenských hrách se často komunikuje mezi hráči. Hráči se spolu domlouvají, obchodují, licitují, snaží se ovlivnit mluvením ostatní hráče v jejich tazích, hru komentují, špičkují se. Existují samozřejmě i hry, u kterých nemusíte promluvit od začátku do konce, ale i zde je důležitý živý protihráč. Kdo hraní stolních her propadne, těžko se již vrací k počítači, který kouzlo společnosti nedokáže nahradit.

Pár slov o pojmu RPG

RPG, tedy role playing game (rolové hry) jsou moderním a atraktivním trendem ve volnočasových hrách mládeže i dospělých. Jsou to kolektivní hry založené na vyprávění, improvizaci a společné tvorbě příběhu. Jak již název napovídá, jedná se o hry založené na hraní role. Vzdáleně se podobají herecké improvizaci. Každý hráč přijímá jednu postavu a za ni jedná a spoluvytváří příběh s ostatními hráči. Hraní rolových her se ovšem liší od divadla v tom, že hráči nejednají za své postavy přímo, ale pouze opisují své akce, vyprávějí si. Všechny hrdinské skutky, dojemné scény i napínavé okamžiky se odehrávají u jednoho stolu. Hráč obvykle sedí v křesle a za svou roli pouze mluví, protože jeho postavu si ostatní hráči pouze představují. Veškerý princip RPG je hlavně v představivosti a fantazii. Protože se ale stále jedná o hru, je rolová hra vymezena určitými pravidly a principy, které bývají pro každou jednotlivou hru unikátní a vnáší do hry důležitou dávku náhody a adrenalinu. Hru řídí a usměrňuje vypravěč. Je to jeden z hráčů, který ale vede hlavní linii příběhu, na jehož základě mohou ostatní hráči improvizovat ve svých rolích a rozvíjet příběh do větší šíře. Rolové hry výrazně rozvíjí fantazii a představivost, schopnost improvizace a sociálně komunikační dovednosti.

Pár slov o pojmu LARP

LARP je zkratka z anglického live action role-playing. Volně přeloženo to znamená hraní her v roli naživo. Jedná se o hru, která je kombinací herecké improvizace, alternativního divadla a sociální hry. Ve zkratce by se dal larp definovat jako forma divadla, v níž nehrají herci pro diváka, ale pro sebe a ostatní hráče.
Účastníci larpu přijímají roli, ve které potom fyzicky jednají, hovoří a činí herní rozhodnutí. Obvykle jsou v larpu nastavená jednoduchá pravidla, která definují, co hráč v rámci role učinit může a co již nikoliv. Společnou improvizací se hráči snaží vytvořit zajímavý příběh, kde jejich postava naplní své cíle a zároveň přispěje k rozvoji dramatického děje. Hraní role, postavené především na improvizaci, nutnosti rychlé reakce na okolní podněty a často i na schopnosti správně rozhodnout v časové tísni, umožňuje hráčům rozvoj především na poli sociální komunikace, sebepojetí a sebereflexe. Některé hry pomáhají v budování týmové spolupráce, zatímco jiné jsou zaměřené na samostatné rozhodování.
Na Gameconu bude své larpy prezentovat občanské sdružení Court of Moravia, které se ve svých hrách zaměřuje především na výrazný prožitek z role a silný příběh.

0x 834x Viktor
Fotogalerie
Komentáře (0) Aktualizovat