Materiál vrací úder Norway chess 2020

07.10.2020 10:14 | Zahraniční zprávy

V prvním kole jsme chválili černé figury a dokonce koncovku bez pěšce. Nyní materiální říše vrací úder. Bílé jsou lepší a majetek je majetek.


Právě v partii Levon Aronian - Aryan Tari černý obětoval pěšce, hrál známou variantu tzv. Marshallova útoku. Ale jak už to bývá, černý nevyužil své (jediné!) šance a shořel v koncovce bez pěšce. Koncovku sehrál Levon na jedničku. Jinak právě včera (6.10.) Levon oslavil (již) své 38 narozeniny. 



Na materiál prohrál i JK Duda. Měl to ale těžké, protože bílými hrající Fabi ho překvapil již v zahájení. JK zvolil dost pasivní pokračování. Sice se bránil dobře, ale stejně jako Aryan udělal jednu chybu, po které už nebylo návratu - měl věž proti dvěma figurám. Na druhou stranu smekám za jeho odolnost, partie měla přes 90 tahů (!) Ale nestačilo to. Fabi tedy začal 2/2 a působí strašidelným (pro soupeře :-) ) dojmem.


A co Magnus? Thor působí unaveným dojmem, jakoby někde ztratil své úderné kladivo. Jeden moment mohl Magnus zahrát silné Sd6! ale své šance nevyužil a pak už ho AliFiro k ničemu nepustil.
Armageddon působil ještě matněji (bílé měl Magnus a musel vyhrát). Magnus už po zahájení stále "připrohraně" a za pár tahů to bylo (úplně) na ručník. Ale pak se nějak "vzpamatoval". Konečně. Začal hrát velmi silně. Firouzja také. Na to, že to hráli s pár sekundami to byla úchvatná bitva. Ale svůj 47... tah už černý nestihl a prohrál na čas. Je to už podruhé, co takto "blbě" AliFiro prohrává na čas s Magnusem.

Třeba to je předehra věci budoucích... .

#FedNameRtg123456Body
1Caruana, Fabiano2828...336
2-3Firouzja, Alireza2728..13.4
2-3Aronian, Levon2767..1.34
4Carlsen, Magnus2863.1.51.5..3
5-6Duda, Jan-Krzysztof275700...0
5-6Tari, Aryan26330.0..0

Robert Cvek


 - fotky použity z oficiálních stránek turnaje https://norwaychess.no/

- video bylo nahráno pro Youtube kanál Robert a Petr šachy


-
. kolo -
35x 4324x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (35) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
xdavx x
Lykan, zkus si přečíst co chess píše. Je to o motivaci. Tu Carlsen má zjevně menší než dřív. Botvinik a Bronstejn, tam šlo i o souboj pojetí šachu, stejně jako u jiných dvojic. Kdežto Carlsen má typove stejne soupeře, jen je prostě lepší. To je to co chess a já tvrdíme. O to víc je asi Carlsenova dominance cennější. On prostě nemá nazoroveho protivníka. U všech níže zmiňovaných legend to byly i souboje stylu. Teď aby se MC ukousal nudou. Pro něj to musí být jako prace, kde osm hodin neděle nic jiného, než jednu a tu samou věc.
+0 /-0 | 07.10.2020 23:26

Morphynista

@ chess - Když vynecháme Fischera, který po zisku titulu už žádný turnaj nesehrál, tak se mi nezdá, že by Karpov nebo Kasparov v tomto byli horší než Carlsen. A takový Aljechin ještě mnoho let po výhře nad Capablancou své konkurenty doslova drtil ...

+0 /-0 | 07.10.2020 21:54

lykan

chess: Tou Botvinikovou Nemesis mohl být spíše Aljechin. Se podívej na svět očima člověka, kterému nějaká pitomá válka překazila jeho sny a sebrala nejlepší roky života. 

+0 /-0 | 07.10.2020 21:48

Morphynista

@ chess, Bražina : Mýlíte se oba, já jen upozorním, že lednový " šachový Wimbledon " ovládl Caruana ziskem 10 bodů ze 13 a Magnuse předstihl o dva body...

+0 /-0 | 07.10.2020 21:42

lykan

Botvinnik měl jako hlavního soupeře boj s mládím, touhu dokázat si, že ještě na to mám. V době zápasu o titul s Bronštejnem mu bylo téměř tolik, jako Garrimu, když končil.

+0 /-0 | 07.10.2020 21:39

ciki333

Panu Cvekovi nezávidím natáčení videa z dnešního hracího dne. Jak vysvětlit ten nepochopitelný kolaps "mlaďochů?" Aronian s Dudou naprostá rovina, Magnus stojí jako prase...bum, dva, tři tahy a vše je, řečeno Robertovými slovy, in prdélium. Že by strach z velikánů?

+0 /-0 | 07.10.2020 21:33

xdavx x
Druide, Botvinik měl Brinsrejna, který byl možná i silnější. Carlsen neměl nikdy ani toho.
+0 /-0 | 07.10.2020 19:22

ciki333

07.10.2020 18:50 | Morphynista

Ten trojpěšec je jen smutným artefaktem nevhodně zvoleného záhájení. Pouze GM Jiří Štoček se dokáže ubránit Richter-Rauzerovu útoku. Nechápu, proč Magnus nezvolil osvědčenou Pelikán-Svešnikovovu variantu sicilské...Teď má Nor na kahánku a bude rád za remis.

+0 /-0 | 07.10.2020 19:20

Morphynista

Carlsen si nechal vytvořit trojpěšce, d5 bylo asi předčasné, Tariho pozice je zatím lepší.  

+0 /-0 | 07.10.2020 18:50

ciki333

Anča & Fiona, výkladní skříň chess24

https://pikdo.info/p/fionchetta/2098870724696745747_5450706602  

+0 /-0 | 07.10.2020 18:40

Druid.Panoramix

Davide Bražino, Carlsen je na tom podobně jako Botvinik, ten taky měl proti sobě celou smečku protivníků a každý chvilku tahal pilku, ale po porážce vzlétl jak bájný Fénix z popela, pořádněse připravil a vzal si titul zase zpět a začal další kolotoč.Taky neměl proti sobě jednu Nemesis.

Mno, někdy nedá, ale toho jsi si asi i sám vědom, že občas přestřelíš. :o)) Ale v pohodě, s každým se dá shodnout, jen se musí najít ta správná míra, aby si člověk zachoval tvář a nezpronevěřil se svým zásadám.Já jsem si vědom, že u některých to nejde a jsou nepoučitelní, tady asi může platit ono populární :"Don´t feed the trolls." :o))

+0 /-0 | 07.10.2020 18:01

xdavx x
Druid, spíš to bylo myšleno tak, že MC je mistr světa dost dlouho na to, aby na sebe navázal někoho obdobných kvalit. S výjimkou laskera, každý výraznější mistr světa měl svou nemesis, díky níž se zlepšoval. To Carlsen nemá. Btw, souhlasit se se mnou dá snad ve všech věcech. Jen to některým dojde pozdě, a jiným zase vůbec :)
+0 /-0 | 07.10.2020 17:44

Druid.Panoramix

Tak pánové, v 17:00 v Norsku začalo 3.kolo Norway Chess 2020, zapněte si online přenos a sledujte, protože pokud 3.kolo bude stejný masakr jako ty dvě předchozí, tak bude na co koukat a Robert Cvek nám to 3.kolo předloží jako vždy v perfektní kvalitě jak už je jeho zvykem. Těším se na přenos i na zítřejší komentář. Mno a Firouzja a Caruanou, jsem zvědav, kdo koho nachytá na švestkách. :o) Tipnul bych si, že Caruana vyhraje. 

+0 /-0 | 07.10.2020 17:09

Honza Hučín

Pravidlo, že při remíze následuje tie-break, se mi líbí, už jsem ho v minulosti něco podobného navrhoval. Jen bych to malinko upravil: druhá partie by měla být i při povinnosti bílého vyhrát časově vyrovnaná a blíž k rapidu (např. 10+5 nebo 10+10). Sice tím v tie-breaku černý získá výhodu, ale tím se vykompenzuje výhoda bílých figur v předchozí vážné partii. A přiděloval by se měl celý třetí bod místo aktuální půlky (jako v hokeji při výhře v prodloužení či v nájezdech, tj. 2:1).  

+0 /-0 | 07.10.2020 16:26

Druid.Panoramix

ciki333 - Já bych mu to moc přál, ale už jsem ve svém brožovaném životě viděl spoustu talentů, které zazařily jako létavice a pak zhasnuly či z nějakého důvodu zastavily svůj růst. V současné době ještě šachy hrají na úrovni FM či IM  2350 - 2400+, ale cesta vzhůru už pro ně nebude. Václav Finěk má beze sporu našlápnuto, v tom se určitě shodneme, ale trošku se bojím, že bude chybět onen pověstný krůček. 

Respektuji Váš optimismus, ale znáte to:"Optimismus je jenom nedostatek informací." Já budu opatrnější a rád se nechám mile překvapit.

+0 /-0 | 07.10.2020 15:43

ciki333

07.10.2020 14:51 | Druid.Panoramix

"Jen škoda, že u toho nebude nikdo z českých velmistrů, ani nastupujících talentů..."

Bez ironie, Václav Finěk u toho bude...Nyní, v deseti letech, ELO 2350. V patnácti 2600 a v osmnácti 2700+ Pokud vydrží, v což doufám, trénovat 6 hod/den...Vaškův potenciál je srovnatelný s Navarovým "za mlada;" tragédie (=zmařený talent) Benedikta Hofírka se opakovat nebude.

+0 /-0 | 07.10.2020 15:29

Druid.Panoramix

Davide Bražino, s něčím se ve Tvých větách dá souhlasit- třeba ty dvojičky hráčů, které se táhnou dopředu, ale polemizoval bych s Tebou ohledně postavení Carlsena, možná ze začátku byl i o dvě třídy nad ostatními, ale ten rozdíl se pomalu začíná stírat - dokázal to i jeho poslední souboj o titul MS s Caruanou, v klasice to byl boj dvou naprosto vyrovnaných protivníků, v rapidu a blicce je to o něčem jiném, ale Carlsen začne stárnout a do světové špičky se začnou prosazovat další hráči a zejména ti věkově mladší se budou chtít prosadit a nebude to jenom Duda či Firouzja, kdo ví, kolik mladých talentů žije v Indii, Číně, případně v Rusku či USA. A hráči současné TOP 5 a jejich analytické týmy se to budou Magnusonovi taky snažit znechutit - růst Caruany je toho malý příklad, je pracovitý, cílevědomý a má vůli Carlsena porazit. Ukáže čas jaká ta světová šachová budoucnost bude. :o)) Jen škoda, že u toho nebude nikdo z českých velmistrů, ani nastupujících talentů, i když bych si pochopitelně přál, aby se ukázal opak. 

+0 /-0 | 07.10.2020 14:51

Morphynista

Když se jedno záříjové ráno sedmadvacetiletá Angličanka Hayleigh-Elizabeth Honeyová probudila, z ničeho nic začala svému manželovi a dětem vulgárně nadávat, její tělo svíraly křeče a celá se třásla. Zjistilo se, že se u ní rozvinul Tourettův syndrom.

Paní zde popisuje, co se jí stalo při návštěvě optometristy, " Vešla jsem dovnitř a upozornila ho, že syndromem trpím. Řekl mi, že je to v pořádku. Jen to dořekl a poslala jsem ho do p.....e, vypráví až úsměvnou historku Honeová, která občas náhodně častuje kolemjdoucí zdviženým prostředníčkem.

" Vzal to úplně v pohodě. Řekl mi, že chodí hrát rugby a že se tam často posílají do mnohem horších míst " , říká Honeyová. https://www.novinky.cz/koktejl/clanek/probudila-se-s-vzacnym-onemocnenim-okamzite-vsechny-zasypala-nadavkami-40338340

 

+0 /-0 | 07.10.2020 14:35

xdavx x
Morphynista. Vem si prášek osle.
+0 /-0 | 07.10.2020 14:20

Morphynista

@david brazina : S tímto nesouhlasím. Firouzja svedl Carlsenem už řadu bitev a o třídu horší určitě nebyl. Caruana v optimální formě dokáže mistru světa řádně zatopit a také na Elo listině mu již " dýchá na záda " ...

+0 /-0 | 07.10.2020 14:19

xdavx x
A samozřejmě super článek i zpravodajství.
+0 /-0 | 07.10.2020 14:01

xdavx x
Otázkou taky je, jak má carlsen hledat motivaci. Dnes už nikdo nepochybuje, že je o třídu lepší než ostatní. A to skoro 10let. Musí to být z jeho pohledu docela ubijejici. Aljechin měl Capablanku, Kasparov Karpova. Z těch top legend měl každý svého soupeře, který ho nutil jít dopředu. Carlsen ne.
+0 /-0 | 07.10.2020 14:01

Robert Cvek
Děkuji za pochvalu :-) Myslím si a je to můj tip, že dříve či později se MC rozjede a bude buď první nebo druhý. Udělá 3 možná 4. A je otázka nakolik dobře bude hrát FC.
+0 /-0 | 07.10.2020 13:59

Zmestabileho

Z Carlsena se stal pouhý specialista na remízy - pokud se hraje v klasickém tempu. To není nic nového v historii top hráčů - viz třeba Kramnik z historie ne tak dávné. Carslen co by dítě moderní doby se ovšem nechce spokojit s touto šmudlařinou a dobře chápe, že něco musí za velké peníze předvést - a tak propaguje ten nesmysl zahrát po tupé remíze v klasickém tempu ještě armagedon v blesku.

On si to Carslen samozřejmě může dovolit - nejen proto, že je mistr světa, ale hlavně proto, že jej nikdo ze světové špičky bohužel neohrožuje, zbytek světa jsou prostě pánové co se spokojí se svým postavením v top deset.

+0 /-0 | 07.10.2020 13:30

Druid.Panoramix

Díky Robertu Cvekovi za skvělý článek. Partie jsem viděl včera online, ale oceňuji, že jsou i tady a s komentářem, to vždycky potěší.

ZMB: pravda, pravda, ale včera mu to málem nevyšlo..... Firouzja byl v Armageddomu jasně lepší a kdyby nezazmatkoval v koncovce ( jednu dobu měl i lepší čas než Carlsen), tak by vyhrál. Jenže šachy se nehrají na kdyby. Famózně zatím Caruana, takže jsem zvědav, zda Carsenova chytristika bude platit i na Fabiho, byl bych raději,kdyby ne. Ale je hezky vidět, jak se všichni na turnaj připravili a předvádí dobrou hru, jen Magnus to hraje tak nějak podivně, jako by hrál jen z podstaty,nerozehraný, bez hlubší přípravy. :o) Další kola ukáží, jak kdo zasil. :o))

+0 /-0 | 07.10.2020 12:36

Zmestabileho

Carlsen si chytře stanovil pravidla turnaje - co se dá tak odremizuji, a abych nevypadal jako pouhý remizovač, tak po standardní bezobsažné remíze zahraji "atraktivní armagedon", kde mi soupeř spadne na čas.

+0 /-0 | 07.10.2020 12:06

Zaplji

Forouja ma vyhru a remizu, obe cernymi. Patri k velkym favoritum na prvenstvi. Hlavne, at porazi Caruanu!

+0 /-0 | 07.10.2020 11:27