Magnus Carlsen vykročil k titulu

16.11.2013 08:20 | Zápas o mistra světa 2013

Magnus Carlsen dokázal po dlouhém technickém boji v 5. partii zápasu porazit Vishwanathana Ananda a ujal se v zápase o titul mistra světa vedení. Partie plná jemných abstraktních rozhodnutí zahajuje zajímavější fázi zápasu.

Magnus Carlsen ukázal svou sílu. V 5. partii dostal po zahájení "svou"  pozici - minimální technickou výhodu se spoustou náročných rozhodnutí, a v dlouhém boji nakonec Anand nedokázal remízu udržet. Dnes je sympatické vidět špičkovou partii, kterou nerozhoduje domácí počítačová příprava, ale tvrdý boj a chápání pozice. Na druhé straně je pravděpodobné, že rozhodl až věkový rozdíl, Anand vedl obranu velmi dobře a rozhodující omyl při hodnocení koncovky jde na vrub únavy. Pro nás obyčejné smrtelníky je partie pěknou školou techniky šachu, která stojí za pečlivý průzkum, pro komentátora to naopak byl náročný oříšek, protože většinu problémů na šachovnici řeší abstraktní cit pro potřeby pozice.

(zdroj: oficiální fotogalerie)

Anand možná trochu podcenil nebezpečí podobného průběhu partie a příliš věřil, že nebude problém partii zremizovat. Nyní bude muset přitlačit a vynutit si dynamičtější průběh partií, zápas dostane správný atraktivní obsah.


-
. kolo -
WCh Chennai
Carlsen, Magnus - Anand, Viswanathan ½-½ 16 A07 Barcza System
Anand, Viswanathan - Carlsen, Magnus ½-½ 25 B18 Caro Kann
Carlsen, Magnus - Anand, Viswanathan ½-½ 51 A07 Barcza System
Anand, Viswanathan - Carlsen, Magnus ½-½ 64 C67 Ruy Lopez Berlin
Carlsen, Magnus - Anand, Viswanathan 1-0 58 D31 Semi-Slav Defence
150x 12300x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (150) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Carlos

Musím hlavně ocenit jeho schopnost (a vůli) klást soupeři menší nebo větší překážky a pastičky. Mnohokrát by mohl volit objektivně silnější tah (který určitě vidí), ale zkouší situaci raději více komplikovat i za cenu dočasně horší pozice.

Je to pan hráč. devil

+0 /-0 | 17.11.2013 09:13

Carlos

Tak MC "to má již skoro ložený" yes

 

+0 /-0 | 17.11.2013 09:07

rytir

@pavelp: To je zajímavá myšlenka. Na 16. Va3 by mohl černý hrát např. 16...Dd8 17. Db3 (17. Da1?! c5! ) 17... Va7 18. Vea1 c5 s rovnováhou

+0 /-0 | 16.11.2013 23:48

Zmestabileho

Včerejší partie měla řadu složitostí... Dnes ale bylo to o poznání přehlednější. Prohrát bílými partii v zápase o tilul MS tímto způsobem -  tedy potahováním figurek na vlastní polovině šachovnice v téměř symetrické pozici, jejich výměnami, a plynulým přechodem do horší až prohrané koncovky - tohle se opravdu nevidí každý den.

+0 /-0 | 16.11.2013 22:59

pavelp
Glejzerov na toho 'Breyera' navrhoval: 14.b4 Sb6 15.Sxf6 Dxf6 16.Va3 s dalsim De2, Vea1.
+0 /-0 | 16.11.2013 22:36

rytir

Pro zajímavost dnešní partie Anand - Carlsen přešla s přehozením tahů do partie Spraggett (2631) - Fedorchuk (2603), Metz FRA 2007 kde se hrálo 13... Sb6 14. Jf1 g5 15. Sg3 d5 s nejasnou hrou. M.Carlsen zvolil  klidnější 13... Jb8 a Anand mohl místo 14. h3 zkusit i 14. d4 ale po 14...Sb6 15. d5 Jbd7 s dalším Dc8 a c6 černý udrží rovnováhu.

+0 /-0 | 16.11.2013 22:14

morboj

Amberjack: Ano, problém je v počítačové hře. Z matematického hlediska každá aktivita, každý tah pěšcem, vede k oslabení. Kdysi, někdy v polovině 20. století, vymysleli "dokonalou" šachovou partii: 1.Jf3 Jf6 2.Jg1! Jg8!! 3.Jc3 Jc6 4.Jb1 Jb8 remis. A k této dokonalosti pomalu, ale jistě směřujeme.

+0 /-0 | 16.11.2013 20:13

Petr Boleslav

ad Bucefalos: v tom to právě je, Carlsen umí vyřešit "všech 16", proto je lepší a vyhraje.

+0 /-0 | 16.11.2013 17:47

PalinoSE

Ja som si tú partiu zas perfektne užil. Zdalo sa, že po Sg5 má Vishi útočné šance a že Magnus ostal trochu zaskočený, ale napodiv Ponomariov píše, že to s ním Magnus hral bielymi v Nice 2010 naslepo. Magnus to vydekoval a Vishi si povedal, že to radšej zjednoduší a prejde do remízovej koncovky. Vishi sa nerád pasívne bráni a tak čosi obetnul ale tú plichtu tam mal. Magnus mal prechodne 2 pešiaky viac , ale nedal to za plichtu - ZARISKOVAL - prešiel do pozície, kde mal pešiaka menej - súper mal dokonca dva spojené pešiaky a vyhral. Tomu hovorím napätie , tomu hovorím túžba po víťazstve. 

+0 /-0 | 16.11.2013 17:29

Kharty

2Amberjack: yes

+0 /-0 | 16.11.2013 17:29

Zmestabileho
Vůbec nechapu, jak tady někdo může ocekavat, že se jednou dvěma prohrami ananda zápas zdramatizuje - ve smyslu, že Anand začne tlačit a bojovat a opustí svůj opatrný styl. Nic takoveho se nestane - jak bylo vidět i dnes. Anand na otevřený boj jdoucí do rizika a na hranici výhry/prohry, uz proste radu let nema- a je nesmyslne cekat, že teď najednou obzivne. Zbývá už jen jediná otázka - jestli tento zápas o mistra světa bude mít i méně než deset partií, a bude tak jedním z nejkratších v historii.
+0 /-0 | 16.11.2013 17:27

Amberjack
morboj: Tak žijeme v počítačové éře. Hráči staví pozičně zdravé výstavby a šachy jsou z principu destruktivní hra - směřují od složitosti k zjednodušením - takže je prostě těžké spouštět nějaké kombinační ohňostroje. Viz. třeba dnešní partie: Anand získal slibnou pozici s mírnou výhodou. Kde měl Carlsen začít hrát "na krásu"? Zvolil plán (např. manévr jezdcem připomínajícím Breyerovu variantu) a pak v určitých fázích hrál ty nejsilnější tahy a mezitím se pozice zjednodušila do souboje těžkých figur, v němž bývá těžší nacházet ty dynamické, přiostřující možnosti, zvlášť, když se hraje o mistra světa a riskování si hráči chtějí schovat na nějaké vhodnější příležitosti, že?:) Navíc mně osobně se ta partie moc líbila. Já koncovkám moc nerozumím a všude jsem tam viděl remízy (sám bych to už dávno půlil), takže ta paráda, kdy Magnus ve věžovce s pěšcem navíc šel do pozice bez pěšce mě naprosto fascinovala. Až tady se právě objevila ta dynamika a oběti materiálu! Nejnudnější mistr světa? Haha, ani náhodou!
+0 /-0 | 16.11.2013 17:22

Hendrix

V té variantě s b4 je zajimavý i tah 61...Vg5 (místo Vg6 - což zabraňuje 64. b5)...sice je to asi taky remíza, ale bílý musí ještě udělat pár přesných tahů...

+0 /-0 | 16.11.2013 17:12

Bucefalos

Je třeba si uvědomit, že doposud nikdo nikoho nepřehrál.. to jen Anand se dvakrát porazil sám.. 

Musím však Magnusovi přiznat jednu ohromnou přednost.... Dokáže postavit pozice, remízové pozice, dalo by se říci i nudné až tupé.. Ovšem s jedním malým ale.. soupeř v těchto pozicích musí hledat jeden až dva i tři tahy možné, které nevedou k prohře..  Je to jako kdyby Vám někdo neustále předkladal ulohu k řešení... 15 jich vyřešíte a 16tá znamená konec.. 

+0 /-0 | 16.11.2013 17:11

rytir

@lv: na 63... Kd3 64. b5 (možné by bylo i 64. Vd7†) 64... Vg2† 65. Kh1 Ve2 následuje 66. Vf7 = (nebo i 66. Vd7† =) 66... Ke3 67. b6 (67. Ve7† =) 67... Ve1† 68. Kh2 f2 69. b7 Vb1 =

+0 /-0 | 16.11.2013 17:06

morboj

To jsou strašné šachy. Postavit nepatrně lepší strukturu pěšců a pak to tahat tak dlouho až soupeř omdlí... Carlsen to asi vyhraje, ale bude to nejnudnější mistr světa v šachu.

Ještě, že se hraje souběžně ME družstev. Jinak bych se unudil.

+0 /-0 | 16.11.2013 16:55

PalinoSE

Z komentárov Glejzerova:

25 tah. Prevahu čierneho by som charakterizoval ako čisto symbolickú. Karlsenovi sa pravdaže už veľakrát podarilo vyhrať podobné pozície, no je nepravdepodobné, že sa tak stane aj dnes.

27 tah. Pri všetkej úcte ku Karlsenovej technike biely neriskuje prehrať.

38. Ponúka prechod do vežovky bez pešiaka. Na prvý pohšad remíza. No nebolo to nevyhnutné.

41. Veľký rozdiel v aktívnosti veží musí - tak ako ja chápem vežovky - garantovať bielemu remízu. Iba ak by sa čiernemu podarilo aktivizovať kráľa.

46. Nevidím za čierneho ani tú najmenšiu šancu na výhru.

47. Totálna plichta.

51. Veru nie, z tohto kameňa vodu nevytlačí nieže Magnus ale ani samotný boh   :-)

57. To je Magnus, aj keď nemá šancu ale stačí aj jej tieň.

60. Nepochopil som tento ťah, prečo nehral b4. Toto sa môže skončiť zle.

61. Áno. Ďalší zázrak. Biely je pravdepodobne stratený. A pritom po b4 bola plichta. Ako to, že nešiel pešiakom dopredu. Čo už môže byť prirodzenejšie. Hypnóza alebo čo ?

 

+0 /-0 | 16.11.2013 16:54

lv

Ad rytir 

Jsem linej to pocitat, ale co treba v te Vasi variante: 63... Kd3 64. b5 Vg2 65. Kh1 Ve2? Jen jsem si to proletel a zda se mi, ze cerny sance ma.

+0 /-0 | 16.11.2013 16:49

sisoj

poločas 2-0 na body pro MC! Snad už i jelimani přišli na to, že ten Nor je borec! S ním se člověk teda nenudí, a rozhodně pak šachy nejsou remízový sport...

Včera zahrál skvěle, ale dneska zdá se ještě líp, mistr světa vlastně neví jak prohrál včera , dnes a ještě že se nehraje zítra.

Jak jsem psal již dávno, zapomeňte na Kasparova, Fischera apod. a užívejte si MC.

+0 /-0 | 16.11.2013 16:34

rytir

Dvě výhry za sebou vítězstvím z remizových pozic to je opravdu téměř knockout. Protože při obou prohrách se hrálo dlouho, takže se Anand navíc i unavil. Pokusí se Anand o zvrat nebo to vzdá a bude pokračovat opatrně, aby pro něj zápas neskončil fiaskem?

+0 /-0 | 16.11.2013 16:34

Venabimp

Však on Viši ještě zabojuje :)..

+0 /-0 | 16.11.2013 16:29

rytir

60. b4 h3 61. gxh3 Vg6 62. Vc7 f3 63. Ve7† Kf2 64. b5! Vg2† (64... Kf1 65. Vf7 f2 66. Ve7! =) 65. Kh1 Vg1† 66. Kh2 a černý král je tak uvězněn a je to remiz, protože 66... Ve1 může bílý třeba i vzít 67. Vxe1 Kxe1 68. b6 = a na 66... Vb1 může bílý postupovat 67. c4 Kf1 i 68. c5 Vxb5 69. c6 f2 70. c7 Vc5 71. Kh1 =

+0 /-0 | 16.11.2013 16:28

Bucefalos

Připomína mi to některé partie ze zápasu Capablanca Alechin v roce 1927, připomína mi to některé partie zápasu Lasker- Schlechter v roce 1910 a připomíná mi to partii Petrosian-Botvinnik v roce 1963. Kdy Tygran přejel Botvinnika vpodstatě na rovině. 

+0 /-0 | 16.11.2013 16:18

PalinoSE

Vishi povedal, ze proste nevidel f4, takze musel byt pekne v soku.

+0 /-0 | 16.11.2013 16:12

PalinoSE

Predstav si, ze to bolo stale remizove, po Kf4 Sipov zacal hovorit, ze to Magnus prehnal a ci sa vobec po Vc8 zachrani. Okrem strojov (a Magnusa) nikoho nenapadlo ako sa pozicia po h3 a postupe pesiaka f priostri.Ked sa na tlacovke Vishiho pytali, co si myslel o pozicii po Vc8 tak sa skoro rozplakal. Mozno sa mu tiez uzdalo, ze uz hra na vyhru. Takze necudo, ze nedal b4 ale Va4.

+0 /-0 | 16.11.2013 16:11

rytir

po b4 by to bílý udržel, protože černý nemohl nabídnout pak po Vg1† Kh2 výměnu věží Ve1, protože bílý pěšec "b" by byl dostatečně postouplý, ale nebylo snadné to spočítat

+0 /-0 | 16.11.2013 16:10

Ota Válek

Komentátor na Chesspro.ru se pořádně blamoval, když ještě v 51. tahu tvrdil, že "z tohoto kamene nevyždíme vodu ani Carlsen ani bůh".

+0 /-0 | 16.11.2013 16:10

ddf

To se budou Anand a Carlsen divit, ze 60.b4 byl jediny remizovy tah a najvic asi Anand.. Oba to na tiskovce nevideli.

+0 /-0 | 16.11.2013 16:06

lv

Podle obou hráčů to vypadá, že ani b4 místo Va4 by nepomohlo, Magnus na tiskovce řekl, že je to taky pomalé. Já samozřejmě nevím, ale to, že Va4 byla chyba podle Houdiniho, neznamená, že to chyba byla. Spíš to jen byl moment, kdy si to uvědomil. Problém prý nastal už dřív při Vg8 šach.

+0 /-0 | 16.11.2013 16:06

Amberjack
Na tiskové konferenci byl Viši pěkně podrážděný. Jak se z tohohle sebere mi není jasné...
+0 /-0 | 16.11.2013 16:05

plzenak

Viši měl angažovat Davida Navaru, aby mu dával lekce, jak hrát věžovky. wink

+0 /-0 | 16.11.2013 16:05

martinn

Včera v 45. a dnes v 60. tahu tygr uklouzl. Únava?

+0 /-0 | 16.11.2013 16:02

Zdeněk Janda

Je to tam.Jen doufám,že se zase neobjeví spekulace , že někdo někoho "hypnotizuje" smiley

+0 /-0 | 16.11.2013 15:31

verbir

Jaká koncovka je vyhraná? Ta, co hraje MC... smiley

+0 /-0 | 16.11.2013 15:20

Bucefalos

Já to prostě nechápu... Nejde o to, že Magnus ty koncovky umí, zdá se mi že jde o to, že soupeři je neumění.. Vždyt stačilo dát místo Va4 tah b4 a spočítat čtyři možná pět tahů..To bych uměl i já. Kromě toho tah b4 není žadný počítačový tah, je to intuitivní a správný tah... podle hesla, chceš mi promazat pěšce? tak já Tobě taky:o)

+0 /-0 | 16.11.2013 15:15

Tobi

Asi s myšlenkou - hlavně to dnes neprohrát na 2:0, uklidnit rozbouřené vody a mysl před dnem volna remízou. A po volnu chytit dech a postavit se tvrdě na odpor. To se ale, jak tak poslouchám komentáře, nemusí vůbec povést a Magnus půjde odpočívat s dvoubodovým náskokem, to vypadá. Což je pro turnaj takového významu až skoro škoda.

+0 /-0 | 16.11.2013 15:14

Pavel Ch

Tak teď již Višimu nic jiného nezbyde, než v pondělí konečně hrát svoji odvážnou hru. Spadne z něj odpovědnost za výsledek a půjde po něm jak tygr. 1:2 nebo 0:3. Gambit, skotská nebo d4? Můžeme se přes 0:2 těšit.

+0 /-0 | 16.11.2013 15:14

Robert Cvek

Je mi Viši hodně líto, jak vidím video, tak asi až TEĎ chápe, že je v...

Jenomže šachy to je (tu a tam) drsná a krutá "zábava". 

+0 /-0 | 16.11.2013 15:13

verbir

Jsem zvědav, zda se bude Anand pokoušet dostat se opět do zápasu o titul MS.

+0 /-0 | 16.11.2013 15:13

rytir

60. Va4 riskantní, může jít o čas. za úvahu stálo 60.b4.

Bílý se může dostat stále do velkých potíží.

např. 62. Va7 f3 63. Ve7† Kf2 64. b4 Vg2† 65. Kh2 Ve1

+0 /-0 | 16.11.2013 15:12

ddf

Po Anandove bludru 60. Va4 je konec a i po zapase. Po 28. - Db7 mel Anand zahrat 29.d5 a byl klid. Porad hraje o pesce mene nebo o dva. Opravdu nechapu jeho zapasovou taktiku. Ted to bude mit Magnus v zapase velmi lehky. 

+0 /-0 | 16.11.2013 15:12

exot

Nejdřív to byla remíza. Jasná remíza. Pak už to byla remíza, jen kdyby to Anand zahrál absolutně přesně. A pak...pak už to remíza nebyla. Neuvěřitelné. 

+0 /-0 | 16.11.2013 15:11

Robert Cvek

Myslím si, že tímto - jak to skončí 0-1 je definitivně K O N E C

+0 /-0 | 16.11.2013 15:09

aldaalfa

Kde udelal chybu?

+0 /-0 | 16.11.2013 15:09

Bucefalos

Vypada to na další prohru v koncovce.. Velice podobnou te včera. 

+0 /-0 | 16.11.2013 15:09

Robert Cvek

!!!! Tak to je mazec, ale znovu to ukazuje jak je těžké s tím "klukem" hrát podobné koncovky...

+0 /-0 | 16.11.2013 15:09

exot

Těžká rána pro Višiho. Místo toho, aby se vyrovnal, to bude o dva.

+0 /-0 | 16.11.2013 15:08

rytir

Carlsen dnes zahájení sehrál s přehledem. Anandův problém je, že s bílými se mu proti Carlsenovi zatím nedaří ani v zahájení nijak prosadit.

+0 /-0 | 16.11.2013 15:08

Zdeněk Janda

MC má stále o o co hrát.

+0 /-0 | 16.11.2013 15:08

aldaalfa

Jen si nejsem uplne jist tim ze Visi by prehral Magnuse v zapletkach... Jinak..mam pocit ze ted je Visi zase krucek od porazky...nespletl se nekde?

+0 /-0 | 16.11.2013 15:07

...

Po dnešku asi bude muset vyhrát 2x

+0 /-0 | 16.11.2013 15:07

Robert Cvek

Zdeněk Janda: :-) To musely být krásné zápasy!

Těžko říci...Viši přece ví, že musí jednou vyhrát, jinak bude ex. Ale stačí se jenom podívat jak to hodně tlumí. Nechává si údery až na konec? Ale tady nejsme v boxu a určitě Magnuse neuběhá... nevím. 

+0 /-0 | 16.11.2013 15:05

Robert Cvek

rytir: přesně tak, u kompu je to "jasné" 0,00. Ale v reálné partii je to velmi nejasné...volný f pěšec bude nebezpečný. Hraje se už dlouho a Magnus (klobouk dolů!) velmi šikovně stále a stále klade na soupeře vysoké nároky. To je prostě jeho specialitka.

+0 /-0 | 16.11.2013 15:03

Zdeněk Janda

ad Robert Cvek - nějak mi to připomnělo hokej v 70 letech. Sověti dokázali hrát nádherný kombinační hokej , však se jim říkalo strojová mašina.Jediný tým,kdo jim tu kombinační hru zatrhnul,byl náš tým. Je to při hrách i součást taktiky,vnutit soupeři svou hru. Nebo si už Viši tolik s MC nevěří? Třeba se to jednou dozvíme od něj,tak podrobně tiskovky nesleduji...

+0 /-0 | 16.11.2013 15:01

rytir

Carlsen se chápe šance a přidělává Anandovi další překážky. po 57... Kf4 

 

po 58. Vc8 Ke3 59. Vxc4 může odpovědět 59... f4 s dalším h3! Pozice by měla být sice i tak remíza, ale Anand má stále nad čím přemýšlet

+0 /-0 | 16.11.2013 14:56

Robert Cvek

Myslel jsem si, že Viši pojme partii jinak, než že bude zase hájit takovou podezřelou koncovku a vůbec obecně to hrál velmi opatrně. Na co čeká? Vždyť dokáže hrát nádherné kombinační šachy...

+0 /-0 | 16.11.2013 14:51

rytir

Anand předtím  rozrušil pěšcovou strukturu černému tahem h5. Carlsen obětoval nakonec jednoho pěšce na dámském křídle, aby mohl získat aktivnějíš věž. Ale těžko z toho něco vytěží, jeho pozice skýtá příliš malou převahu.

+0 /-0 | 16.11.2013 14:40

verbir

MC hrubou chybu jako Gelfand nejspíše neudělá. Opravdu nevidím cestu, kudy by ho Anand mohl prorazit. 

+0 /-0 | 16.11.2013 14:39

Bucefalos

Podle mě je jedno, jaké zahajení budou hrát.. Dnes to byla španělská, ta španělská, kde by měl mít bílý výhodu... a jak to dopadlo.. na výhru po zahajení začal hrát černý.. Takže jestli to bude Vídenská, španělská, skotská, hra čtyř jezdců, italská, střelcova nebo hra dvou jezdců v obraně je jedno.. 

+0 /-0 | 16.11.2013 14:21

rytir

Aktivita bílé věže hraje velkou roli a remíza je nejpravděpodobnější výsledek.

+0 /-0 | 16.11.2013 14:20

rytir

46... f6 47.h4 Anand chtěl zabránit tahu g5. Ve věžovce s pěšci na jedné straně se u té slabší strany doporučuje zahrát h4, aby g5 nepřišlo. Carlsen ale již centralizuje krále.

+0 /-0 | 16.11.2013 14:13

martinn

pawel: nějakej dobrej frk jsem už dlouho neslyšel....?

+0 /-0 | 16.11.2013 13:46

rytir

Anand si opět asi myslel, že je pozice jasná remíza a dopustil se řady nepřesnotí. A Carlsen dokázal využít jeho dvojpěšce. Nyní má Carlsen pěšce více a Anand má aktivní věž, to znamená, že má Carlsen výhodu a uvidíme, zda se ji Carlsenovi podaří zrealizovat. Když by se Anandovi podařilo vyměnit pěšce dámského křídla, tak by již 2 pěšce proti třem na jednom křídle zremizoval.

+0 /-0 | 16.11.2013 13:39

pawel

Opět ve věžovky floka Magnus vykouzlil

+0 /-0 | 16.11.2013 13:34

martinn

babytheramones Madness Carlsen VS Anand Vishdrawnathan

+0 /-0 | 16.11.2013 13:27

Amberjack
rytir: Tak tak, 5.d3 je hratelné na nižších úrovních, za bílého se na výhodu (které se ale při přesné hře černého dosáhnout nedá) snad dá zkusit 5.Jf3. Matně si pamatuju, že tam má černý dost možností (možná i něco jako 5...f5) a já osobně jsem někdy hrál 5...Se7.
+0 /-0 | 16.11.2013 13:26

martinn

Tot se bude hrát až do konce s nadějí, že Ánand zase někde ujede

+0 /-0 | 16.11.2013 13:16

rytir

Amberjack: Jasně, to je také dobrá a i zajímavá možnost. 5. d3 je dobré v nižších soutěžích, na soupeře, co to neznají, ale v zápase top hráčů to nestačí, protože černý má celou řadu možností jak stát dobře. po 6. dxe4 by partie přešla do partie Steinitz-Blackburne, Londýn (m/1) 1876 kterou sice Stenitz vyhrál, ale ze zahájení žádnou převahu nezískal

+0 /-0 | 16.11.2013 13:13

exot

A teď se budou tempovat králi. :-)

+0 /-0 | 16.11.2013 13:13

Amberjack

Bucefalos: 1.e4 e5 2.Sc4 Jf6 3.d4 - hmm, no to by bylo taky zajímavý, ale zase to vede (pokud mě má chatrná paměť na analýzy neklame) do pozic lepších za černého:) Já už po 1.e4 nehraju e5, ale moje dřívější závěry byly, že hrát na výhodu se bílými dá španělská, skotská a italská s d3, všude jinde černý při přesné hře vyrovná nebo dokonce získá výhodu.

+0 /-0 | 16.11.2013 13:11

Amberjack
rytir: Možná jsem myslel něco po 1.e4 e5 2.Jc3 Jf6 3.f4 d5 4.fxe5 Jxe4 5.d3 Sb4. Po 6.dxe4 tam má černý výpad dámou na h4, který vede do remízy nebo do lepší pozice pro černého. Nejsem si jistý a navíc nemám počítač ani šachovnici a nechce se mi přemýšlet naslepo:)
+0 /-0 | 16.11.2013 13:04

Bucefalos

Amberjack: To je otázka.. jak se zdá vyrovnání má černý i v Berlíně.. i v dnešní partii vyrovnal poměrně snadno.. Jinak mě už nenapada co za bíleho zvolit na e4 e5.. Možna ještě střelcovu hru. 1.e4 e5 2.Sc4 Jf6 3. d4

+0 /-0 | 16.11.2013 13:02

martinn

Magnus to bude hrát až do konce. Nějaká výhoda proti dvoupěšákovi asi být musí?

+0 /-0 | 16.11.2013 13:02

aldaalfa

To je neuveritelne..Magnus to zase hraje jak robot....

+0 /-0 | 16.11.2013 12:59

rytir

5. d3 Jxc3 6. bxc3 d4 7. Jf3 Jc6 8. Se2 Se7 9. 0-0 0-0 10. De1 f6 černý má i jiné možnosti, ale tady je zcela bez problémů, navíc by to byla ideální pozice pro Carlsena jako černého hrát ji na výhru - měl by lepší pěšcovou formaci

+0 /-0 | 16.11.2013 12:59

exot

Tohle Anand nemůže vyhrát. Tentokrát proti remíze nic nenamítám. :-)

+0 /-0 | 16.11.2013 12:56

martinn

Možná mu manželka říkala brouku

+0 /-0 | 16.11.2013 12:56

Amberjack
Bucefalos: Tak vídeňská s g3 je zajímavá, to jo, akorát v ní najdu černýma pohodové vyrovnání i já. Počítače už spíš preferují černé pozice, pokud vím. A po 1.e4 e5 2.Jc3 Jf6 3.f4 d5 4.fxe5 Jce4 5.d3 je tam za černého remíza. Nebo se pletu?
+0 /-0 | 16.11.2013 12:55

pawel

martinn:

tak to bude nějaký brouk...

+0 /-0 | 16.11.2013 12:52

Amberjack
rytir: Tak já to myslel ironicky. Když už zkoušet něco jiného a zároveň solidního a hratelného na výhodu po 1.e4 e5, tak snad jedině skotskou. Ale to se podle mě taky nestane: buď se Anandův tým zaměří na hledání nějaké dynamiky ve španělkách anebo možná uvidíme 1.d4..
+0 /-0 | 16.11.2013 12:52

martinn

Značka sýru? Zatím vedle

+0 /-0 | 16.11.2013 12:51

Bucefalos

měl jsem na mysli Vídenskou s tahem g3.. a i s f4 to nemusí být špatné... 1.e4 e5 2.Jc3 Jf6 3.f4 d5 4.fxe5 Jxe4 5.d3... 

+0 /-0 | 16.11.2013 12:50

exot

Rastelli? To je nějaká značka sýru? :-)

Zatím má Carlsen víc problémů bílýma než černýma. Na e4 je vyzbrojen víc než dostatečně.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:50

Amberjack
Bucefalos: Tak samozřejmě. Ale co si budeme povídat - byla by to malá výhra pro Carlsena. Ale tak rád bych Vídeň v zápase o mistra světa viděl, to zase jo:)
+0 /-0 | 16.11.2013 12:47

Pavel Ch

....nebo Evansův gambit...

Já psal tehdá v průběhu MS J.Dufkovi, ať Topalov dá na Ánanda Evans. Ten prohrál o MS Ánand s Kasparovem v miniaturce (pak prohrál i draka bílými). Tak co se Viši naučil, když Magnus tahal kačera....

+0 /-0 | 16.11.2013 12:46

rytir

Vídeňskou bych mu neradil - Po 2. Jc3 Jf6 3. f4 d5 to žádná divočina není a po 3. Sc4 má černý také dost možností jak stát dobře v klidné pozici.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:45

rytir

Jistě by mohl zkusit Evansův gambit nebo královský gambit, jenže je to až moc riskantní řešení a Anand takové věci vůbec nemá ve zvyku hrát. Spíš by měl hrát svoji hru, ale snažit se víc vyhýbat výměnám.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:43

Bucefalos

Amberjack. Vídenská má neskonale lepší pověst než královský gambit:o) 

+0 /-0 | 16.11.2013 12:43

Bucefalos

Sc2 se mi nelíbí.. černý pak hru otevře tahem d5 někdy v budoucnu.. a co pak? Je po výhodě, minimálně.. 

+0 /-0 | 16.11.2013 12:42

Amberjack
Vídeňskou, jo? Taky by mohl Viši zkusit královský gambit:)
+0 /-0 | 16.11.2013 12:41

oldsoft

OT: Ovšemže znám pravidlo třicátého tahu, ale ne pravidlo třicátých tahů:-) (30 tahů vs 30. tahů). Konec nesmyslů wink

+0 /-0 | 16.11.2013 12:41

Pavel Ch

re martinn: Tady nešlo o pravidla, ale zase o češtinu....

+0 /-0 | 16.11.2013 12:40

rytir

Musel by hrát něco, co nejde za černého tak rychle zklidnit. Tedy vyhýbat se také výměnnám. Z tohodle hlediska mohl dnes třeba uhnout Sc2 na Se6.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:39

martinn

EXOT: Anand má šanci jedině jet první linii Rastelliho :-)

 

+0 /-0 | 16.11.2013 12:39

martinn

OLDSOFT: Pravidlo třicátého tahu: předtímto tahem se nesmí nabízet remíza.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:38

rytir

26... c4!? zajímavý aktivní tah Magnuse, pozice ale zůstává v rovnováze, ještě je to on, kdo Ananda lehce zkouší

+0 /-0 | 16.11.2013 12:37

Bucefalos

Takhle se na Magnuse nemuže hrát.. od 23.tahu je to prakticky koncovka.. Myslím, že Anand by se měl vzdát tahu 1.e4 ve prospěch d4. A nebo zkusit tu zminovanou Vídenskou hru. Přes Berlin a pozice typu dnešní partie přes Magnuse neprojde. 

 

+0 /-0 | 16.11.2013 12:36

Pavel Ch

Magnus to naopak zkouší dál, má Višiho, tam kde chtěl. Viši pozítří musí zkusit nějakou zavřenou a to pak zkomplikovat.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:30

oldsoft

OT: Co je to "pravidlo třicátých tahů"? Číslo s tečkou na konci jest totiž číslovka řadová:-) Tak to jen tak, pro přesnost.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:29

exot

Viši to má těžké, Calsen jede první linii Houdiniho. :-)

+0 /-0 | 16.11.2013 12:25

rytir

Došlo i k výměně lehkých figur. Pravděpodobně by již hráči dali partii za remízu, kdyby neplatilo pravidlo 30. tahů.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:25

rytir

Pozice je nyní zcela vyrovnaná.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:19

rytir

A po 21. Vxa8 Vxa8 22. Df3 může zahrát i 22... Jxg4 23. Jxg4 (23. hxg4 f6) 23... Jf8 a bílý by tam nic neměl.

Anand zřejmě usoudil, že útok by nikam nevedl a zahrál mírné 21. Sxf6

+0 /-0 | 16.11.2013 12:17

rytir

20... Sb6 Magnus se aktivity bílého na královském křídle neobává. Po případném 21. Vxa8 Vxa8 22. Jf5 může zahrát obranný tah 22... Kh7 a není vidět, jak má bílý zesílit pozici.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:14

martinn

Rytíři, nečteš, nevnímáš, trochu si odfrkni. Je čas na oběd.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:14

rytir

Po 20. Jf5 může černý zahrát i 20... b4!? což by se mohlo zablkovat po 21. c4

Nebo může hrát i i 20... Kh7 a posléze na 21. Jg4 by mohl hrát i 21.. Jxg4 protože po 22. hxg4 by mohl zahrát i pasivní 22.. f6 a útok bílého by narazil, protože by bílý neměl jak prorazit, protože Sh4 není na diagonále c1-h6.

Anand zvolil 20. Jhg4

+0 /-0 | 16.11.2013 12:11

rytir

Pokusí se Anand o útok na královském křídle nebo bude pokračovat pozičně? Uvidíme.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:05

rytir

18... a5!? 19. bxa5 Sxa5 Magnus se zbavuje slabého pěšce a6 a bílý dvojpěšce. Tím je pozice klidnější.

+0 /-0 | 16.11.2013 12:01

rytir

Bílý měl i jednu zajímavou možnost mohl hrát 18. Jf5 Kh7 19. Jg4 Jxg4 20. hxg4 g6 21. d4! s iniciativou, protože černý zrovna v této chvíli by nemohl vzít jezdce na 21... gxf5?? jelikož by po 22. gxf5 neměl kam ujet dámou. Je třeba ale dodat, že Magnus by mohl reagovat jinak a lépe.

+0 /-0 | 16.11.2013 11:58

martinn

Teď tam sedí Aronjan? Vidím správně?

+0 /-0 | 16.11.2013 11:54

rytir

18. b4

Po 18. Jf5 Kh7! by Magnus prostě hrozil zahnat jezdce tahem g6. A bílý by nemohl 19. Dd2, protože by mu na b3 visel pěšák. To bude asi hlavní důvod, proč Anand zahrál nejprve b4.

+0 /-0 | 16.11.2013 11:54

rytir

Magnus ale nechce o svého "pěkného" střelce přijít a hraje 17... De6 dovoluje tudíž bílému jezdci ovládnout pole f5. Počítá s tím, že tento drobný nedostatek pro něj nebude problémem a že aktivitu bílého odrazí.

+0 /-0 | 16.11.2013 11:52

rytir

Možná se ale po 16... De6 obávál také 17. d4 ale po 17... exd4 18. cxd4 by bílý nic zvláštního neměl. Ovšem nyní po 16... Sb6 může i normálně toho jezdce vzít. Když zahraje Anand 17. Je3 může Magnus zahrát i 17... Sxe3 s dalším 18... De6 se stále pozice nachází v rovnováze.

+0 /-0 | 16.11.2013 11:51

rytir

15... De7 16. Jdf1 Anand se snaží využít postvení černé dámy a opanovat pole f5 po dalším Jfe3. To je od něj určitě pro Carlsena náročnější než 16. Jg4.

16... Sb6 klidný  tah Magnuse. Černý si ale mohl dovolit i zahrát 16... De6 17. Je3 g6!? a posléze po 18. Jhg4 Jxg4 19. Jxg4 (19. hxg4 s nejasnou hrou) 19... h5! a hra je vyrovnaná.

+0 /-0 | 16.11.2013 11:44

Bucefalos

Pavel Ch: to máte pravdu.. všeho moc škodí.. i šachu:o))

+0 /-0 | 16.11.2013 11:43

PalinoSE

Sg3 - Jhf1 - Sh2 - Jg3-f5

+0 /-0 | 16.11.2013 11:42

PalinoSE

g5 by uz bolo zle pretoze jazdec by sa cez g3 prestrikoval na f5

+0 /-0 | 16.11.2013 11:40

ELOminator

Černý se pořád vyhýbá tahu g5, ale že by se hráč Carlsenova kalibru bál takového tahu?

+0 /-0 | 16.11.2013 11:37

Pavel Ch

Bucefalos 11:17: Dovolím si s Vámi souhlasit a zobecnit. Nadměrné pití čehokoliv není zdravé (krom snad té kohoutkové) o jídlu platí to samé. Všeho s mírou, ikdyž znám i některé "Míry", se kterými není radno pítsmiley.

Co to má však společného s šálkem zeleného čaje? Věřte, že speciálně Ind Ánand ví co zdraví a kondici, předevšímu jemu (každý jsme jiný), prospívá; Daleko více jak my tady v diskusi.

+0 /-0 | 16.11.2013 11:37

rytir

15. Jh2 Anand se tudíž snaží regovat aktivně. Poklidnou možností by nyní pro černého bylo 15... De7 s plánem zahraát na16. Jg4 De6 a uvidíme, jakou možnost zvolí Magnus.

+0 /-0 | 16.11.2013 11:35

rytir

14. h3 není to jen preventivní vyčkávací tah, Anand by mohl zvažovat někdy převést jezdce přes h2 na g4. 14... Jbd7 a na šachovnici je hra  vyrovnaná. Ztráta času v převodu jezdce, kterou černý použil vzhledem k uzavřenosti pozice nevadí.

 

+0 /-0 | 16.11.2013 11:31

Bucefalos

Licence na vysílaní není třeba, je to byrokratický vymysl a navíc uplně neužitečný:o) 

+0 /-0 | 16.11.2013 11:27

martinn

Rytíři, haló, máš tu  licenci na svůj vlastní broadcast? smiley

+0 /-0 | 16.11.2013 11:23

rytir

13... Jb8 Magnus nechce hrát riskantní 13.. g5 a chce prostě převést jezdce na d7, aby mu nevadila vazba. Vzhledem k tomu, že Magnus hrával černými před tím, než přešel na berlínskou variantu, varintu Breyerovu, kde černý ujíždí Jb8, tak takový převod jezdce není pro něj ničím v praxi novým.

+0 /-0 | 16.11.2013 11:22

rytir

13. axb3 správné Anandovo rozhodnutí, jiným tahem by rezignoval na zisk iniciativy.

+0 /-0 | 16.11.2013 11:18

Bucefalos

Nabměrné pití zeleného čaje není zdravé, odvápňuje kosti, snižuje množství vitamínu B1 a hlavně... Nadměrná a dlouhodobá konzumace zeleného čaje zpusobuje podraždění a ospalost... 

+0 /-0 | 16.11.2013 11:17

rytir

11. Jbd2 Anand pokračuje nejpřirozenějším klidným tahem a nechce zatím přehnaně riskovat. 11... h6 12. Sh4 Sxb3

Magnus zjednodušuje hru, dnes netouží příliš riskovat.

+0 /-0 | 16.11.2013 11:15

sikvel22

Podstatný detail (probírali to komentátoři při 1.partii): Anand si nedává kávu, ale zelený čaj!

+0 /-0 | 16.11.2013 11:08

Rdm

Po 10...Se6 se zamyslel i Viši. Že by s tímhle tahem nepočítali? Nebo se snaží vzpomenout co mu poradili sekundanti? A co na to Jan Tleskač? :D

 

Co se týká sekundantů, tak Karjakin by bylo jediné překvapivé jméno.

+0 /-0 | 16.11.2013 11:06

rytir

po 11. Sd5 Sxd5 12. exd5 Jb8 13. d4! by pozice bílého byla příjemnější. Ovšem černý nemusí hrát 12... Jb8 ale mohl by zahrát 12... Je7! a nebát se dvojpěšce a skutečně po 13. Sxf6 gxf6 by pozice byla nejasná a černý by byl v pohodě i po dalším 14. d4 Sb6

+0 /-0 | 16.11.2013 11:04

rytir

Další možnosti bílého jsou 11. Sc2 a zejména klidné 11. Jbd2.

+0 /-0 | 16.11.2013 11:02

rytir

10... Se6 Magnus zahrál vývinový tah. V podobných pozicích hrávají černí i opatrný 10... Sd7. Nyní může Anand zvážit, zda nezahraje 11. Sd5 , vzhledem k vazbě černého jezdce může hrát i takový výpad. Pochybné by naopak bylo 11. Sxe6 protože by černý po 11... fxe6 měl dobrou hru.

+0 /-0 | 16.11.2013 10:59

Marhula

Pokud Ind nebude kontrovat-může se říci - král je mrtev at žije král ne?

+0 /-0 | 16.11.2013 10:56

rytir

Magnus se zdá být tímto tahem zaskočen a snaží se najít adekvátní odpověď. Přímočarou, ikdyž nejriskantnější odpovědí by bylo 10...h6 11. Sh4 g5 pak by bílý ale mohl i obětovat 12. Jxg5 hxg5 13. Sxg5 s kompenzací. Dá se předpokládat, že Magnus zvolí nějakou mírnější možnost a že 11... g5 hrát nebude.

+0 /-0 | 16.11.2013 10:54

Bucefalos

Magnus první Veliký se trochu zahloubal:o)) 

+0 /-0 | 16.11.2013 10:53

Bucefalos

Trochu jsem čekal Vídenskou hru.. Není to vůbec špatné zahajení. 

+0 /-0 | 16.11.2013 10:46

ELOminator

Rytíři, máš vůbec licenci na svůj vlastní broadcast? smiley

+0 /-0 | 16.11.2013 10:46

rytir

1.e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 Jf6 4. d3 Sc5 5. c3 0-0 6. 0-0 Ve8 (Na tomto místě je častější  6... d6) 7. Ve1 a6 8. Sa4 b5 9. Sb3 d6 10. Sg5

To je trochu překvapivý postup ve španělské s d3, ale v poslední době se takové výpady staly oblíbenými a mohou být nebezpečné. Na Aljechinově memoriálu v dubnu tohoto roku hrál Anand na Aronjana 10. Jbd2 a partie skončila remízou.

+0 /-0 | 16.11.2013 10:44

Rdm

Kasparov včera hodně tweetoval, např.

- Which player in history does Carlsen most remind you of?

- I described him once as Capablanca with the will of Alekhine!

 

Dokud Magnus nedostane svůj džus může Viši být v klidu. :D

+0 /-0 | 16.11.2013 10:39

PalinoSE

Indiani spekuluju o Carlsenovych sekundantoch v Timesofindia - su to vraj: Hammer, Fressinet, Karjakin ?! a Nepo.

+0 /-0 | 16.11.2013 10:38

ELOminator

Trochu se divím, ža Carlsen nešl do Ruské, asi byl zvědavý na Anandův Antiberlín.

+0 /-0 | 16.11.2013 10:38

rytir

4. d3 Sc5 - druhou možností je 4... d6. Magnus odpověděl aktivněji.

+0 /-0 | 16.11.2013 10:35

rytir

Hraje se španělská. A tentokrát po 1.e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 Jf6 4. d3 Anand se vyhnul koncovce 4.0-0 Jxe4 5. d4 Jc6 6. Sxc6 dxc6 7. dxe5 Jf5 8. Dxd8 Kxd8 ve které se mu moc nedařilo ve 4. partii.

+0 /-0 | 16.11.2013 10:32

Tobi

Tak Viši už se usadil, kafíčko mu už donesli, tak šup šup, jdeme na to! A Španělská! Konečně!

+0 /-0 | 16.11.2013 10:31

exot

Poraněný tygr vždy vrací úder. Jak v zápase s Topalovem, tak i Gelfandem Anand vždy po první prohře dokázal odpovědět výhrou hned v následující partii. V tomto ohledu bude 6. partie kruciální. Tygr bude zuřit. Boj se, Magnusi! :-)

+0 /-0 | 16.11.2013 10:30

rytir

Hráči již oba sedí u šachovnice před 6. partií. Anand má bílé, zdá se být zamyšlen, Carlsen se zdá být uvolněnější.

+0 /-0 | 16.11.2013 10:30

Ota Válek

Díky za hezký komentář, pane Vokáči, díky němuž jsem si uvědomil bohatost variant a nabízejících se řešení. V mládí, kdy jsem vyznával útočný sty,l pokud možno s ohňostrojem obětí, bych hru pana Carlsena neocenil. S přibývajícími lety však přicházím na chuť poziční hře a koncovkám; asi proto, že propočet slábne, takže to je v mém případě - na rozdíl od norského mladíka - z nouze ctnost:)

+0 /-0 | 16.11.2013 10:00

B-ckar
Nikto na báze uhlíka nesmie chodiť s Magnusom do mierne horšej koncovky s kopou možných plánov, to je dráždenie anakondy. Naka by to zahučal tiež, je fuk či by tú konkrétnu chybu obišiel, prišla by iná. Carlsen hrá koncovky famózne a vežovky skoro ako David :) Holt treba navodiť iracionálne pozície s hromadou kombinatoriky a dúfať. Ak má Viši v rukáve nejakú geniálnu teoretickú novinku, je čas.
+0 /-0 | 16.11.2013 09:14

Zdeněk Janda

Pro zápas jen dobře. Na bezbrankový fotbal se mnohdy také nedá koukat smiley. Markův hezký komentář , poučná koncovka yes

+0 /-0 | 16.11.2013 09:00

Carlos

Musím pochválit Magnuse, jak stále něco zkouší... Taky souhlasím s Markem, že "~~Domácí příprava zde nehraje roli, musí se pracovat vlastní hlavou", což je podle mne moc dobře.

Teď se pravděpodobně dočkáme i většího rizika u Višiho a bude se na co dívat. Jinak si stále myslím, že Magnus vyhraje a bude novým mistrem světa, což pomůže i k lepší propagaci šachu v budoucnu (pokud se ještě dotáhnou některé projekty, aby mohl být šach častěji v médiích). wink 

+0 /-0 | 16.11.2013 08:55