Magnus Carlsen překvapil Mezinárodní šachovou federaci svým názorem na Rusko

21.09.2024 12:32 | Zahraniční zprávy

Magnus Carlsen, norský šachový velmistr, zaskočil Mezinárodní šachovou federaci (FIDE) svým nečekaným vyjádřením během slavnostního ceremoniálu, kde převzal ocenění za nejlepšího šachistu posledního století.

Souhlasíte s Magnusem Carlsenem ?

ANO: 16     NE: 10

 Jeho slova padla ve chvíli, kdy Rusko požádalo FIDE o zrušení sankcí, které byly na něj uvaleny po agresi na Ukrajině v roce 2022. Jak se tedy Carlsen staví k možnosti návratu ruských šachistů na mezinárodní scénu? Jeho reakce byla jasná a zcela překvapila přítomné.

Nečekané vystoupení na prestižní události

Magnus Carlsen, jeden z největších šachových mistrů moderní historie, se proslavil nejen svými úspěchy na šachovnici, ale i svým přímočarým přístupem k vyjadřování. Ačkoliv dosáhl mnoha šachových vrcholů, diplomacie nikdy nebyla jeho silnou stránkou.

Od roku 2013, kdy se stal mistrem světa, Carlsen čtyřikrát obhájil svůj titul, než se v roce 2023 rozhodl koruny vzdát kvůli ztrátě motivace. I přes tento krok byl však FIDE vyhlášen nejlepším šachistou posledního století, čímž se zapsal do historie.

Ceremoniál, během kterého Carlsen toto prestižní ocenění přebíral, by možná proběhl bez většího mediálního zájmu, kdyby se neuskutečnil právě v době, kdy FIDE rozhodovala o případném zrušení sankcí vůči Rusku a Bělorusku. Zároveň se jednalo i o budoucnosti šachových federací Kyrgyzstánu a dalších středoasijských zemí, jež byly do sankcí zahrnuty. 

Hlasitý postoj proti Rusku

V kontextu těchto politických rozhodnutí se Carlsen rozhodl vyslovit názor, který jasně navazoval na odkaz Garryho Kasparova, bývalého šachového mistra světa a jednoho z hlavních kritiků Putinova režimu. Carlsen otevřeně přiznal, že si ocenění velmi váží, ale zároveň dodal, že právě Kasparov by měl podle něj být tím, kdo by tuto poctu měl obdržet. „I když mě těší, že jsem toto ocenění získal, myslím si, že Garry Kasparov měl úspěšnější kariéru než já,“ uvedl Carlsen ve své děkovné řeči.

Následně ale přítomné překvapil, když k ocenění připojil politický vzkaz: „Co však chci říct, je spíše poctou Garrymu. Vím, že by využil tuto příležitost, aby varoval před opětovným přijetím ruské a běloruské šachové federace. Proto to udělám i já,“ prohlásil Carlsen s odkazem na aktuální politickou situaci.

Carlsenovo jasné vyjádření proti Rusku bylo o to odvážnější, že se odehrálo přímo před očima prezidenta FIDE, Arkadije Dvorkoviče, který je sám Rus.

42x 7292x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (42) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Petr Koutný

Otázka je, jestli je správné , aby bylo rusko a jeho šachisté mimo a nebo byly zpět ve hře. Ta otázka v této době, má jednoduchou odpověď. Těžko si někdo dokáže představit situaci, že ruský šachista hraje Wijk aan Zee a ve stejnou dobu ukrajinský šachista umírá v zákopu při obraně své země. V této rovině, nejde nic jiného, než zatleskat Magnusovi a Garrymu. 

+5 /-2 | 21.09.2024 14:06

Šach

Ale kdepak. Ukrajinský šachista by neumíral v zákopu při obraně země. Ten by ve Wijk an Zee hrál také. Podívejte se, kolik ukrajinských šachistů hraje v zahraničních turnajích. Všichni ze své země utekli a dezertovali. Jaká je ukrajinská olympijská sestava? Všichni v bojovém věku, akorát že bojují na šachovnicích za prachy.

+2 /-6 | 22.09.2024 07:34

Josef

Myslím, že přes 2O zabitých ukrajinských šachistů, včetně více-prezidenta Ukrajinské šachové federace, by s Vaší primitivní logikou asi nesouhlasilo.

+2 /-0 | 22.09.2024 20:08

patmat
Ako doplnenie, aj najsilnejší ukrajinský šachista (najvyšší rating), slúži v ukrajinskej armáde a od začiatku ruskej invázie neodohral žiadnu vážnu partiu.
+1 /-0 | 23.09.2024 14:56

capjar

Svět není černobílý.

+3 /-0 | 21.09.2024 23:19

Pilgrim

Není to nijak překvapující. Je to správný a pro většinu slušných lidí naprosto logický postoj. A jsem rád, že to Carlsen řekl jasně a nahlas. Kdo jiný by to také měl říci? Rusko musí být jako agresor i nadále mezinárodně izolováno a to i na sportovním poli a je naprosto jedno, jestli jde o hokej či o šachy. A ještě větší přísnost by měli pořadatelé a sponzoři turnajů aplikovat na takové lidi, jako je Karjakin. Osobně bych ho už doživotně na žádný turnaj nepozval. 

+4 /-6 | 21.09.2024 22:47

HumphreyvanWeiden

Asi mi něco uniklo, ale nechápu, v čem je Carlsenovo prohlášení překvapivé a odvážné.

On se někdy vyjadřoval pro návrat ruských šachistů, že je teď jeho vyjádření proti tak překvapivé?

A existuje ve FIDE nějaká silná pro-ruská lobby skupina, že je jeho vyjádření odvážné ?

+6 /-3 | 21.09.2024 21:51

xdavx x

tak tihle lidi dali i lipavskemu diplom za odvahu, kterou projevoval za stolem tim, ze opakoval slovo za slovem zvasty US zbrojnich lobbistu... ostatne on se i fiala pochvalil za odvahu, kdyz naridil vypnout weby, aby ted tvrdil, ze se jednalo pouze o doporuceni a ze mame jako obyvatele CR pravo na korigovane informace...

holt takoveto bezpecne hrdinstvi nic nestoji a ovce zatleska.. 

+6 /-4 | 21.09.2024 21:56

Šach

Carlsen tato slova říci musel. Ví dobře, že kdyby řekl opak a podpořil opětovné přijetí ruské šachové federace, stal by se terčem nenávistných útoků a přestal by být zván na turnaje. Stalo by se s ním asi to samé, co se stalo s Karjakinem. Je to podobné, jako když u nás lidé za minulého režimu vstupovali do komunistické strany a při pohovorech souhlasili se vstupem vojsk Varšavské smlouvy v srpnu 1968 jen aby mohli dělat svoji práci. Mysleli si však a doma říkali  pravý opak. Dnes je to velmi podobné. Jestliže nějaká paní učitelka popíše realitu, vyhodí ji z práce.  Když nás sověti v roce 1968 zabrali a přes dvacet let okupovali, nebyly kvůli tomu na něj uvaleny žádné sankce. Sovětští sportovci se mohli účastnit utkání v západních zemích. Hokejisté mohli hrát na mistrovství světa a šachisté na olympiádách. Vždy pod sovětskou vlajkou a když vyhráli, zněla hymna Sovětského svazu. Vzpomeňme na rok 1970, kdy se konal v Bělehradě slavný zápas SSSR-Svět. (Hort tam porazil Polugajevského.) Čili kvůli nám se nedělo nic. Kvůli Ukrajině je málem III. světová válka. Na nás se tehdy ten slavný Západ opět vykašlal. A ještě kdo byl v čele Sovětského svazu v roce 1968? Generální tajemník ÚV KSSS Leonid Břežněv, předseda Nejvyššího sovětu SSSR Nikolaj Podgornyj, ministr obrany SSSR, který byl největším zastáncem okupace a vojenskému vpádu velel, Andrej Grečko. Všichni z Ukrajiny...

+9 /-6 | 21.09.2024 18:55

honzales77

Zajímalo by mě co měl s námi tzv. Západ v šedesátém osmém společného?! Druhá světová válka potažmo Jaltská konference zanechala svět rozdělený na dva mocenské bloky - západní a východní (bipolární uspořádání) rozdělily se sféry vlivu.V každém z nich převažovala zcela jiná ideologie na západě demokracie a na východě komunismus.V těchto historických událostech se pletete s panem Lubomírem.

+2 /-5 | 21.09.2024 20:24

Šach

A co má se Západem společného Ukrajina? V NATO nebude nikdy. Nikdy, protože to Rusové nedovolí ani za cenu světové války. Nebo si snad tady někdo myslí, že jsou to takoví pitomci, že vrátí Krym, dovolí, aby se Ukrajina stala členem NATO  a  budou se s rukama za zády dívat, jak si amíci budují na Krymu základny a namíří rakety na Moskvu? Dovolili Američani začátkem 60. let, aby se Sověti vylodili na Kubě? Také ne. Západ Ukrajině pomáhá a je čas, aby Ukrajinci v bojovém  se vrátili ze zahraničí, bojovali za svou zem. Ty, které vídáváme rozesmáté a ožralé v obchodech a na ulicích, jsou vlastně dezertéři. To máme podporovat?

+5 /-4 | 21.09.2024 21:16

honzales77

Hovořil jsem o zradě Západu v 48 a 68 což není pravda co jste napsal.V tomhle druhém příspěvku s Vámi souhlasím.Co vlastně chtějí rusové to nikdo pořádně neví neboť budou pokračovat v dobyvačné vojně kam len to půjde.

Mínusujete příspěvek,který se zakládá na pravdě a historických událostech,není do toho namotána ani Ukrajina!

+2 /-2 | 21.09.2024 21:32

lubomir1959

Přesně tak, Západ nás zradil v letech 1938, 1948 i 1968! Ti současní mladší a mladí už vědí hovno o tom, co a jak bylo. Mně bylo v roce 1968 9 let, tak už jsem tak malé dítě nebyl a pamatuju si velmi dobře, jak reagovali moji rodiče a a jak to od roku 1969 schytávali nejen oni, ale později, na střední a vysoké škole i já! Velmi dobře si pamatuju, jak „soudružka profesorka“ nazvala můj konspekt materiálu „Poučení z krizového vývoje ve straně a společnosti“ provokativním odpadem! Naštěstí na vš se našlo i několik zkoušejících, které zajímalo pouze to, jak jsem jejich předmět uměl. Byli i tací, zejména z politických předmětů, kteří to těžce nesli a dávali mi to patřičně pocítit!

+8 /-3 | 21.09.2024 19:09

xdavx x
tohle není diskuze. Pokud se mažou odkazy na new york times s pocty mrtvých děti v iraku, nebo odkazy na články o zločinech banderovcu, pak si tu můžete kvicet unisomo jak libo. Naštěstí pravda vždy vyleze na povrch a dojde i na ty co s ni maji problem
+6 /-3 | 21.09.2024 16:56

Semod
Přenes svoje moudra do Diskusního článku... tady seš mimo téma.
+2 /-6 | 21.09.2024 17:19

lubomir1959

Přenes svoje moudra na psychiatrickou ambulanci, případně na ambulanci OAT, tam nepochybně tvoje moudra ocení a postarají se ti na několik měsíců o bydliště a léčbu!!!

+3 /-3 | 21.09.2024 18:50

Stanislav Komín

Vraťme se k samotnému ocenění za hráče století, přestože jsem nějakou dobu váhal, udělil bych je také Garrimu Kasparovovi a Magnus si zaslouží za svá slova respekt ... 

+7 /-3 | 21.09.2024 17:04

xdavx x

Kolik hrdinu se vynorilo v dobe kdy GB FR USA zautocilo bez jakehokoli duvodu na Lybii nebo Syrii? Na tohle pokrytectvi a "odvahu" bez jakehokoli rizika muzou slyset jen podobne postizeni systemove uvedomeli svazaci, kterych se vzdy a v kazde dobe najde vice nez dost... celej zapad na tuhle falesnou moralku jednou dojede...  

+8 /-7 | 21.09.2024 12:58

Petr Koutný

Život není spravedlivý a vše se vším souvisí. Přesto i Magnus má právo říct svůj názor. Já osobně si neumím představit v oučasnosti ruské šachisty na světových turnajích. Takže, souhlasím s Magnusem a Garrym.

+4 /-1 | 21.09.2024 13:07

xdavx x

No a ja si zase neumim predstavit, ze tohle se deje, zatimce USA maji na svedomi jen na strednim vychode smrt 500.000 deti z druhe valky v Iraku, ktery napadli na zaklade vymysleneho obvineni i proti rezoluci OSN - navic Albright tvrdila, ze to byly prijatelne ztraty, opakuji 500.000 zavrazdenych deti... holt ma kazdy ten moralni kompas nastaveny jinak... jen nekteri ho maji hodne pokriveny.

+7 /-2 | 21.09.2024 13:37

N. Očník

Jestli se oháníš tímhle, tak uvádějí půl milionu obětí, ne dětských obětí:

https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-blizky-a-stredni-vychod-valka-v-iraku-ma-ctyrikrat-vic-obeti-nez-se-uvadelo-spocitali-akademici-206528

Ale tak ty lžeš úplně ve všem, proč bys zrovna tady nelhal, že ano.

+5 /-3 | 21.09.2024 16:30

Cnc-profi
Rusko je fašistická krajina. Pre nechápavých opakujem - fašistická krajina. Správne Magnus.
+6 /-5 | 21.09.2024 13:51

N. Očník

Stejně se najdou nešťastn lidé, kteří budou blábolit o hrůzích 80 let staré války a obhajovat tím russáckou agresi dnes. Mají ve svém neštěstí tunelové vidění a jen potřebují ventilovat svoji frustraci ... jak je vidět u dalších odpovědí na váš komentář.

+5 /-3 | 21.09.2024 16:29

xdavx x

za to slepci s jedinou pravdou, kteri vubec nic nevi, a treba tvrdi uplne nesmysly viz tvoje reakce na pocty mrtvych irackych deti o kterych nic nevis, ale mel jsi potrebu me poucovat, ze? ti tady budou vyrvavat a presvedcovat ostatni o jejich jedinem spravnem nazoru? lidi jako ty, vy uplny prazdny nic o tom, co se deje, jen mate vyplachnute mozecky.  zaplatite, drive nebo pozdeji, karma si vas najde... 

+5 /-5 | 21.09.2024 16:39

xdavx x

Jasne, Rusko je fasisticka zeme, zatimco na Ukrajine oslavuji Banderu... vy fanatici nejste uplne normalni.

+6 /-5 | 21.09.2024 13:58

Semod
Varování Magnuse před opětovným přijetím ruské a běloruské šachové federace je plně na místě. Dokud budou stát v čele těchto zemí diktátoři a bandité, tak sbohem a šáteček.
+8 /-4 | 21.09.2024 16:47

Petr Koutný
Souhlas
+4 /-1 | 21.09.2024 16:49

lubomir1959

MC ať raději hraje šachy, je příliš mladý na to, aby chápal všecky dějinné souvislosti. Raději ať bezdůvodně neoznačuje soupeře za podvodníky, pokud prohraje! Já odsuzuju KAŽDÉ ZABÍJENÍ CIVILISTŮ, ať je páchá Rus, Američan nebo Hotentot! Jak byli v minulosti souzeni pachatelé válečných zločinů ve Vietnamu, Lybii, Sýrii, Iráku, Afghánistánu, Jugoslávii, atd.? Kolika sportovcům a kterých zemí bylo bráněno v účasti na mezinárodních soutěžích? Kam zmizel stejný metr? Ne, neobhajuju Rusáky a Putina už vůbec ne, ale Zelenský je úplně stejný prasák, jak Putin, oba by měli skončit na šibenici! Podobně jako někteří naši politici...

+2 /-7 | 21.09.2024 14:09

Petr Koutný

Přeci nemůžeme minulostí obhajovat současnost. Protože jestli ano, pak každá další agrese je předem v pořádku?! A naprosto nesouhlasím se soudů bez soudců. 

+1 /-2 | 21.09.2024 14:24

lubomir1959

Ne, neobhajuju Rusáky a Putina už vůbec ne, ale Zelenský je úplně stejný prasák, jak Putin, oba by měli skončit na šibenici! Podobně jako někteří naši politici...já měřím všem stejně, niho nehájím ani nepodporuju, pokud je něco odsouzeníhodné, odsuzuju to, ať je Rus, Ušák nebo Hotentot!

https://www.facebook.com/reel/1118979256482378

+0 /-3 | 21.09.2024 16:22

xdavx x

OK - takze co v SOUCASNOSTI delaji USA a Turecka (clen NATO) okupacni vojska v Syrii? Jake jsou za to sankce? Dekuji za odpoved.

+4 /-3 | 21.09.2024 15:03

Rubinus

Lybie? Lockerbie?

+3 /-3 | 21.09.2024 13:10

xdavx x

Lockerbie? z 80let? to myslis vazne? utok na Lybii nebyl nicim vyprovokovany a stal se temer 40 let pote... Jediny duvod bylo odmitnuti platby v dolarech za ropu... jen dusevni a moralni mrzak, muze mlcet v tomto pripade, a rvat v pripade ukrajiny... 

+5 /-5 | 21.09.2024 13:35