BNT
Tento diagram je považován za jeden z nejtěžších šachových oříšků na světě. A není divu – cílem totiž není okamžitě útočit nebo chrlit oběti jako Mikhail Tal. Ne, tady jde o něco mnohem rafinovanějšího: dostat černého do nevýhody tahu, skoro mu svázat ruce a nechat ho jen čekat, jestli bílý najde cestu k vítězství. Když bílý zahraje správně, je na konci mat – ale cesta k němu je tak klikatá, že se při ní zapotí i šachový motor. Tak co, troufneš si?
Řešení zde, začíná to v 1:28, h3 a Jf7 jsou správné tahy.
Prosím ať mi napíše Zdeněk Starý email na koutnyy@gmail.com , tejně tak Dobroslav Buřita, děkuji!!
Ačkoliv nejsem žádný silný řešitel podobných úloh, dal jsem to za asi 3 minuty. Profíci na úlohy některé řeší i více dní. Já bych je samozřejmě nevyřešil. Tak, že je to jeden nejtěžších oříšků na světě by možná řekl hráč, který těžší neviděl. To by mě zajímalo, kde toto hodnocení AI našla.
Princip, že jezdec nemůže udělat "trojúhelník" skáče B-Č je jasný praktickému šachistovi.
Rubinusi, jedno to není, dáte možnost c5-c4 zahrát/nezahrát a tím vám pokazí DxJ bílá/černé pole. V řešení tu možnost však nedáváte.
ciki333: Jsou mnohem těžší úlohy na téma "jak pozice vznikla", tato skládačka lze udělat celkem lehce,
Máte pravdu. Zkusil jsem se nyní, již s počítačem podívat, proč to tedy nefunguje po 2.h4. Protože když zkusím změnit barvy polí tím, že seberu napřed na c4, pak se černý zachrání tím, že bude dál tahat dámou a pěšce nechá na c5 stát...
Tak tím je to jednoduché. Jde to jen jezdcem a předtím musí být sebráno na 2x c4. Takže bílý musí stavět dámu tehdy. když bílá dáma stojí na bílém poli a2. Protože barva pole dámy se mění každý tah, stejně jako barva pole jezdce a my potřebujeme, aby v momentě, kdy bude jezdec stát na černém a5 či c5 musela dáma jít na černé a1. A z toho vyplývá, že 1.Kxe1 Da1 musí bílý 2.h3 ('po h4 to totiž nevytempuje) - Da2 3.h4 Da1 4.h5 Da2 5.h6 Da1 6.h7 Da2 7.h8J Da1. Pak už je to asi jedno, jestli nechat černého jednou zahrát c4 a brát tam dvakrát, nebo začít od c5 přes c4 a pak na mat. Dejme tomu 8.Jf7 Da2 9.Jd6 Da1 10.Jb7 Da2 11.Jxc5 Da1 12.Je4 Da2 13.Jd6 Da1 14.Jxc4 Da2 15.Ja5 Da1 16.Jxb3#
Oprava - bílý musí samozřejmě stavět jezdce, nikoliv dámu.... Všiml jsem si až teď, editovat už nejde.
Dá se to demonstrovat na tomto diagramu.
černý král může pouze Kf7-f8 a tedy mění pravidelně barvy, stejně jeko jezdec. Takže - pokud je na tahu černý, prohraje. 1.-Kf7 2.Jd3 Kf8 3.Je5 a črný už nemá f7. Naopak bílý na tahu zde nevyhraje. Protože 1.Jd3 Kf7 2.Je5 Kf8 a bílý musí kamsi jezdcem, čímž pustí krále na f7. Nějaká procházka jezdce kudykoliv na tom nic memění, protože barvu polí střídá stejně jako ten král.
Snad by se to dalo dát do nějakého testu pro děti. a)vždy; b)je-li na tahu; c) není-li na tahu.
Mám vážnou pochybnost, zda se dá dosáhnout dané konfigurace černých pěšců "legitimní" cestou, což je nezbytná podmínka pro to, aby se úloha dala považovat za korektní. Bylo by více než záhodno uvést předchozí "průběh partie" až k inkriminované pozici...