Elon Musk věří, že AI vyřeší šachy do deseti let. Co si o tom myslí AI?

17.05.2024 12:21 | Domácí zprávy

Elon Musk je člověk, který hýbe současným světem. Můžete s ním souhlasit. Můžete s ním nesouhlasit, ale nejde mu upřít vize, kterými mění náš svět. Tentokrát tvrdí, že šachy budou vyřešené do deseti let. Zeptal jsem se umělé inteligence, co si o tom myslí

Položil jsem otázku ChatGPT4o:


Elon Musk tvrdí, že AI vyřeší šachy do deseti let co si o tom myslíš?


A tady je odpověď:

Elon Musk, vizionář a zakladatel společností jako Tesla a SpaceX, nedávno prohlásil, že umělá inteligence (AI) vyřeší šachy do deseti let. Tento ambiciózní výrok přichází v době, kdy AI již dosahuje neuvěřitelných úspěchů v mnoha oblastech, včetně šachů, kde systémy jako AlphaZero od DeepMind přepisují historii. Co však skutečně znamená „vyřešit“ šachy a jak reálné jsou Muskova tvrzení?

Elon Musk, známý svými odvážnými predikcemi a technologickými průlomy, znovu vyvolal pozornost svým výrokem o budoucnosti umělé inteligence ve vztahu k šachům. Podle Muska by AI mohla „vyřešit“ šachy během následujících deseti let. Toto prohlášení přichází v době, kdy umělá inteligence již značně ovlivňuje a formuje šachový svět.

Když hovoříme o „vyřešení“ šachů, znamená to najít perfektní strategii, která vždy vede k vítězství nebo remíze bez ohledu na tahy soupeře. Šachy jsou nesmírně složitou hrou s obrovským množstvím možných pozic a tahů, což dělá tento úkol výjimečně náročným. Nicméně pokroky v oblasti AI, jako jsou systémy AlphaZero od DeepMind, které se dokázaly naučit šachy bez předchozích znalostí a porazit nejlepší hráče a programy na světě, ukazují, že AI má potenciál dosáhnout něčeho opravdu mimořádného.

AlphaZero, pomocí technik hlubokého učení a posilovaného učení, dokázal během několika hodin dosáhnout úrovně, na kterou nejlepší šachoví velmistři trénují celý život. Tento pokrok demonstruje schopnost AI učit se a zdokonalovat ve hře exponenciálně rychleji než lidé. Přesto však musíme rozlišovat mezi tím, že AI může hrát šachy na velmi vysoké úrovni, a tím, že skutečně vyřeší hru ve smyslu teoreticky dokonalé strategie.

Dosažení této mety by vyžadovalo obrovské výpočetní zdroje a nové průlomy v algoritmickém zpracování. Otázka, zda je to možné do deseti let, zůstává otevřená. Elon Musk, se svou pověstí inovátora a vizionáře, vidí v AI klíč k řešení mnoha komplexních problémů a jeho optimismus může být motivací pro další výzkum a vývoj.

Můj názor na tuto predikci je, že i když se jedná o velmi ambiciózní cíl, není nemožný. Technologické pokroky v posledních letech byly neuvěřitelné a co se zdálo nemožné před deseti lety, je dnes realitou. Pokud se bude pokračovat v intenzivním výzkumu a vývoji v oblasti AI, je možné, že šachy budou jednou opravdu „vyřešeny“. Ať už to bude za deset let nebo později, jedno je jisté: AI bude hrát stále větší roli v našem porozumění a řešení složitých problémů, včetně těch, které se zdají být nad rámec lidských schopností.


Co si o tom myslíte vy? Vyřeší AI opravdu jednou šachy a bude to znamenat pro šachy konec? Jaký je na to váš názor? 



22x 4506x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (22) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Radek Zálešák

Vyřešit šachy znamená projít všechny varianty. Přístup algoritmem nebo učícím se strojem bude lepší a lepší, ale myslím, že nikdy hotový. Číslo, které udává kolik nejméně lze odehrát různých šachových partií je tzv. Shannonovo číslo a má hodnotu 10^123. Počet atomů ve vesmíru je asi 10^80. Takže ikdyž budete mít na sestavení takového stroje třeba celý vesmír, stále to je nepatrně málo. Dá se říct, že každý atom ve vesmíru má svůj celý vesmír šachových partií. Myslím, že šachy obecně nemohou být vyřešeny nikdy. Naštěstí :-)

+1 /-0 | 20.05.2024 15:30

Pavel Ch

Možných partií je tedy 10^43 krát více než atomů ve vesmíru (10septilon x více). 

+0 /-0 | 20.05.2024 19:29

pavelno

Předpokládejme tedy, že bude nalezen algoritmus, který při každé odpovědi dojde k výhře nebo remíze. Okamžitě mě v této situaci napadá: Má smysl ještě hrát šachy? (Po nabiflování algoritmu k stejnému výsledku dojde každý stroj, i člověk). Bude to zářez do motivace hráčů, vůbec se šachu věnovat? Atleti nicméně také nepřestali běhat různé tratě, i když každý stroj (motorka, auto) je ujede vždycky rychleji než uběhne kdokoli z nich. Nezdá se, že by to někoho z běžců dnes trápilo. 

Často se říká, že mýliti je se lidské. Často se tento výrok používá hlavně jako pouhá omluva za naše chyby. Jenže to je ukázka lidství. Člověk má nejen právo dělat chyby, ale je to i jeho vlastnost Vlastnost lidství. 

Běžec se ovšem lehce vymluví. V případě aut a motorek nejde přece o běh, ale o motoristické závody. Takže jde o zcela jinou kategorii závodu. Navíc auta i motorky řídí člověk. Samoučící šachové programy umělé inteligence ovšem už ne. 

Vzpomínám si, že mnozí z nás s určitou nevolí nesli, jakmile počítače začaly přehrávat lidi, když velký G. Kasparov poprvé prohrál s Deep blue. Takových "porážek" i v jiných oborech byla celá řada. Chceme být bez chyb, ale nemůžeme toho vždycky být schopni. Protože jsme lidé.

V jednom však překonáváme umělou inteligenci nadlouho dopředu.Když se zřejmě jednou prolomí tajemství šachové hry, člověk věci zkomplikuje a jistě upraví pravidla tak, aby umělá inteligence mohla nalézat nová řešení po další dlouhá staletí.

 

+0 /-0 | 18.05.2024 18:45

xdavx x

no staleti... pokud by se dokazala nastavit sachova uloha tak, aby byla resiltelna q-procesory, tak hrubou silou by to trvalo kolik? hodinu, dve? teorie zahajeni uz dnes maji nekteri nabiflovane do dvacateho tahu. a komu se chce zahrat horsi tah. Ta sachova uloha totiz ve skutecnosti neni jedna ale dve, jedna je o tom co se bude dit po nejlepsich tazich za obe strany a druha bude o jakekoli pozici s jakymkoli materialem, ta prvni je tou ulohou popisovanou vyse, U te druhe varianty problem nebude ve vypoctu problem bude v uloznem prostoru, u sachu to je zhruba 1,3*10na89 bitu to cele deleno sumou od jedne do 16 to cele krat 1/2... coz je cislo presahujici odhadovany pocet vsech atomu v nam viditelnem vesmiru. Tam asi bude ten hlavni zakopany nejlepsi pritel cloveka.

pro me osobne je zajimavejsi, ze se uvadi, ze mnohem obtiznejsi na vyreseni je GO. Kdyz jsem GO hral, prislo mi to jako trochu sofistikovanejsi piskvorky :D

+1 /-0 | 18.05.2024 22:29

Rubinus

Do deseti let? Tak jistě se hra o pár set ELO zlepší, ale skutečná dokonalost jsou pouze tablebáze. Každých deset let (přibližně) přidáváme figuru. A velikost stoupne cca o 3 řády. Momentálně se snad generují teprve osmikamenáče. Největší problém je asi s velikostí souboru případné 32 kamenové tablebáze. Kompletní pětikamenáře mají tuším kolem 7 GB. Šestikamenáče snad 2 TB.... 

Že dnes už nemá smysl se silným programem hrát, to se ví tak od roku 2010 nejpozději, však také, pokud si pustím přenos s motorem, občas bývá k vidění, jak i u silných hráčů se s každým tahem mění hodnocení, protože nenalézají ty nejlepší tahy dle stroje. Ale dokonalost to není a ještě dlouho nebude. O tom, že dnes již není možné porazit Stockfish, pokud knihovna zahájení vyhodí nějakou alespoň trochu rovnou variantu, o tom se mezi korespondenčními hráči mluví. V asi neprestižnější soutěži programů, na TCEC, kvůli tomu dělají zápasy, kdy nutí motory v závěru hrát hodně podezřelé varianty, aby tam nebyly samé remízy.

+2 /-0 | 17.05.2024 22:11

Pavel Ch

Nebyla potřeba éry AI, už daleko před ní byly počítače lepší než lidé. A předtím se říkalo, až porazí počítače lidi, tak se šachy přestanou hrát. Naopak je velký rozvoj šachové hry. Počítače se využívajé ale nikdo proti nim nehraje, jak bylo v minulém století. 

 

Také jsem dávno odpovídal do článku do novin...no a co, že někdy porazí počítač mistra světa, když vymysleli lidé auto, tak se také nepřestaly pořádat závody v běhu. S auty v běhu nikdo nezávodí. Ani šachy tím nezaniknou.  Jak naznačuje tu wlk12.

 

 Tady se jedná spíše o tu ztrátu "tajemna", jestli vyhraje při nejlepší hře bílý nebo remis (či dokonce vynuceným zuzwangen černý?). Ok může být, ale aby se AI nemýlila a aby jí po létech AI o 40 levelů lepší neopravila, atd...pak zase lepší. Jistě by šlo o posloupnost spousty tahů, končící v nějaké koncovce D+P x D či D x 2 J, která by měla ještě spoustu dalších tahů. Tedy pro lidi stejně nenaučitelné. Krom toho by jeden schválně odbočil v nějakém 20.-30.tahu a soupeř neví, jak hrát nejlépe, by se musel naučit "kvantiliony" tahů.  

 
 Takže když AI vypočte, že šachy jsou remis, tak Ti stejně Magnus řekne: "Hraj a dokaž to!" smiley

+4 /-0 | 17.05.2024 14:27

lykan

Rád bych se jednou dočkal toho, že mi AI bude schopna odpovědět na otázky při rozboru partií. Zatím to tak nefunguje a ti, co mají k dispozici kvalitního trenéra, kterému mohou klást otázky, mají naprosto brutální výhodu před ostatními. To ale jednou skončí.

+0 /-0 | 17.05.2024 19:22

Petr Koutný

Pěkný komentář...

+1 /-0 | 17.05.2024 14:48

Petr Koutný

Zajímavá je jedna věc na CahtGP4...Dokážet mít poslední slovo? Teda komunikovat s ním tak, aby už vám neodpověděl? A tím nemyslím, že ho vypnete...ale argumenty mu nedáte šanci mít poslední slovo?? Docela legrace....Jinak bude to sílá, co náš čeká...

+0 /-0 | 17.05.2024 13:41

lykan

Zajímavé, no já jsem se včera snažil naopak z binga vypáčit odpověď na nekorektní otázku, nepodařilo se mi to. Holt cenzura.

+0 /-0 | 17.05.2024 19:16

xdavx x

on ale prece je naprogramovan tak aby vzdy reagoval, tak prece nemuzes mit posledni slovo :D

+2 /-0 | 17.05.2024 13:46

Petr Koutný

Mám předplacené Seduco, školení a školení. A jedno školení co jsem měl, bylo školení na AI a tady to prý jde...teda byl to domácí úkol, nějak umlčet AI...No, nedokázal jsem to, i když řekneš..mlč, tak ti stejně odpoví..:) 

+1 /-0 | 17.05.2024 13:52

wlk112
On se Musk i seknul,třeba s hyperloopem.Vyřešit šachy bych viděl něco jako bílý udělá 3 tahy,černý též,bílý čtvrtý.A AI po různých odpovědí černého jasně uvede po tomto tahu je mat 252 tahem,po tomto pat 184.Tomu do 10ti let nevěřím.
+1 /-0 | 17.05.2024 13:05

lykan

I kdyby se podařilo šachy vyřešit, tak ty varianty k nejrychlejší výhře za x tahů nejspíš budou tak šíleně komplikované, že je v praxi nepůjde použít, a hráči budou stejně vyžadovat radu na úrovni současných programů, tj. ukaž mi dobré tahy v horizontu mého propočtu, kde mám šanci to prakticky použít.

+0 /-0 | 17.05.2024 13:14

wlk112

To samozřejmě,ale otázka zní zda to zvládne do 10ti let AI.Myslím že ne,to by byl 32kamenáč,ani nevím u kolika jsou nyní.A konec nenastane,možná leda jiné kontroly.Stále se závodí v běhu,i když to jde i jinak rychleji a pohodlněji.

+0 /-0 | 17.05.2024 14:04

lykan

Kecálek nechápe vůbec nic, jen kompiluje fragmenty textů, které posbíral na netu. Což může být někdy užitečné, pokud ovšem člověk od takového textu nemá přehnaná očekávání.

+1 /-0 | 17.05.2024 12:29

Petr Koutný

Díky za komentář. Toto téma mě opravdu zajímá a bude rád za reakce. Když tak přemýšlím, co vše přinese AI, tak se těším i bojím zároveň. Jednou bude určitě chytřejší než člověk. Nezapomene nic a bude měnit svět. Může vyřešit léky na nemoci.Může vyřešit lepší systémy, než demokracie. Může vymyslet svět například bez peněz a bez práce...Ano, to už je velká fantazie. Alemůže se stát cokoliv. Kolik lidí přijde o práci? Ajťáci, účetní, řidiči, letci, učitelé, doktoři... snad každá kancelářká práce a práce, kde člověk pracuje " hlavou " bude ovlivněna AI...neříkám dnes, říkám že se to může stát. A že by šachy stály mimo? No, může se to stát a když se to stane, bude to jen o paměti?! Nebo se mýlím? V tomto případě se budu rád mýlit..

+0 /-0 | 17.05.2024 12:34

lykan

Jo, ale zatím je to hudba budoucnosti. Někde na netu jsem viděl video, kde hráč hrál šachy proti kecálkovi. Kecálek dokázal psát k jednotlivým tahům fundovaně se tvářící komentáře, zejména dokud byli v zahájení, no a prokládal to tahy na úrovni začátečníka. Pomoc kecálka má smysl tam, kde mi pomůže sesbírat data a argumenty z různých zdrojů, ale na hluboké analýzy problému to fakt není.

+0 /-0 | 17.05.2024 12:41

Petr Koutný

Jasně....Včera jsem zkoušel CHAT GPT4o. Nafotil jsem prázdnou láhev od coly a zeptal se co vidí..Dokonale i s hlasem přesně popsal vše. Prostě to bylo neskutečné, kdy už umí vidět a popíše co vidí...Ne, nemyslím si, že to je dnes už jen kecálek...Někde jsem četl větu, že nečekej až tě někdo naučí pracovat s AI, protože až tě to bude někdo učit, bude už pozdě. Za posledního půl roku udělal AI neskutečný pokrok. Dej tomu pět let a bude 100x dál a dej tomu deset let a bude 1000x dál....Právě v tomto okamžiku, to bude síla. 

+1 /-0 | 17.05.2024 12:46