Elon Musk řekl, že šachy jsou příliš primitivní hrou, přesto jsou stále populárnější

30.08.2023 06:00 | Zahraniční zprávy

"Šachy jsou jednoduchá hra. I můj Iphone hraje šachy lépe, než Garry Kasparov. " ( twitter)

Elon Musk věří, že tradiční hra šachy je příliš jednoduchá. Přestože má bohatou historii a stále se o ní mluví jako o " Hře králů ", Musk tvrdí, že byla relevantní pouze během primitivních fází lidského vývoje. V současnosti věří, že počítače poskytují lepší herní zážitky a doporučil hru Polytopia jako alternativu.

Dnes máme počítače, které mohou simulovat zážitky složitější než co dokáže několik figurek na hrací desce. Na druhou stranu by šachy mohly mít ještě přínos v  pochopení strategického myšlení. Jako příklad uvedl studenty, kteří se učí matematiku k zdokonalení logických dovedností, i když většinu naučených lekcí nepoužijí.

Proč jsou podle Elona Muska šachy příliš jednoduché?

Elon Musk v roce 2022 sdílel dva příspěvky o šachách .

 "Šachy jsou jednoduchá až primitivní hra. V dnešní době počítačů, je to jako bychom si hráli hry z doby kamenné." Později odpověděl na komentář , ve kterém ho někdo zdánlivě ptal, zda někdy hrál šachy.

Na to odpověděl: "Jako dítě jsem hrál, ale zjistil jsem, že ta hra je příliš jednoduchá na to, aby byla v reálném životě užitečná."

"Šachy mají  pouze malé hrací pole o 64 políčkách, žádnou mlhu války, žádný strom technologií, žádnou náhodnou mapu nebo pozici zrodu, pouze 2 hráče, na obou stranách stejné figury atd. Polytopia tyto omezení řeší."

O několik měsíců později rozvedl svůj postoj na internetu. Dne 24. října komentoval zprávy o legendárním hráči šachů Garrym Kasparovovi. CEO Starlinku uvedl:

"Je sice pravda, že Kasparov je skoro stejně dobrý v hraní šachů jako můj iPhone"

Polytopia je počítačová hra, takže není překvapením, že námitky Elona Muska vůči šachům se týkají herní mechaniky, které v deskové hře chybí.

Přejděme k vadám, které zmínil:

"Pouhá mřížka 8x8"

- Elon Musk si myslí, že čtvercová deska s 64 políčky je příliš omezující.

"Žádná mlha války" - Počítačové hry s reálným časem (RTS) poskytují omezenou viditelnost herního prostoru. Můžete vidět více mapy pouze tím, jak ji prozkoumáváte, ale odhalení vás může stát vaše jednotky. Na rozdíl od toho můžete jasně vidět své figury a figury soupeře.

"Žádný strom technologií" - Strom technologií je další herní mechanismus, který zahrnuje odemykání schopností s postupem. Incentivizuje dokončování cílů ve hře a poskytuje hráčům různorodost. Na druhé straně šachy působí staticky, protože zahrnují převážně ztrátu figurek dvou týmů.

"Pouze dva hráči" - Tradiční hra šachy zahrnuje pouze dva hráče. "Na obou stranách stejné figury" - Možná očekává stejnou různorodost, jakou nabízejí hry RTS. Většina vám umožní hrát za různé frakce s jednotkami odlišnými od jiných týmů. Tyto figury obvykle plní podobné funkce a zachovávají tím spravedlnost.

Proč jsou šachy populárnější než kdy dříve?

Hikaru Nakamura odpověděl na negativní zprávu Elona Muska o šachách slovy: "Doslova mě to nezajímá." Věřte tomu nebo ne, existuje mnoho důvodů, proč má Nakamura pravdu.

US Chess Trust říká, že šachy pocházejí z Indie a datují se až do roku 600 n. l. Lidé je nazývali "Hra králů", protože monarchové je hráli jako válečnou hru.

Ovládali figury podobně jako své vojenské důstojníky, což jim umožňovalo připravit se na válku před tisíci lety.

Přesto se staly v roce 2023 populárnějšími z následujících důvodů:

Dostupnost - K hraní nepotřebujete fyzickou desku a figurky. Dnes můžete hrát s kýmkoli na celém světě nebo trénovat s počítačovým protihráčem online zdarma.

Snadná hratelnost - Hra králů je snadno naučitelná, ale obtížná k ovládnutí. Jak posunout figurky, můžete pochopit během několika minut. Ovšem posunout je tak, aby přemohly soupeře, vyžaduje roky praxe.

Seriál Dámský Gambit - Netflix představil šachy lidem svým seriálem s Annou Taylor-Joy, který spustil šachovou lavinu a svět se začal mnohem víc, než dříve zajímat o šachy. 

Pandemie - Mnoho lidí zkoušelo nové věci, protože se nudili během uzávěr. Naštěstí mnozí zkusili šachy a zamilovali si je.

Skvělá zábava - Na rozdíl od oblíbeného mínění šachy nejsou nadměrně stresující. Soustředění se na strategie vám umožní zapomenout na jiné starosti a může vám pomoci navázat kontakt s novými lidmi.

Možná nejzajímavějším faktorem moderní popularity šachů je online streamování. Hikaru Nakamura je jedním z nejoblíbenějších streamerů na Twitchi a často hraje právě tuto deskovou hru!

Nedávné názory Elona Muska na šachy ukazují, že upřednostňuje videohry. To však nesnižuje moderní relevanci deskové hry. Navzdory jeho negativním komentářům jsou šachy populárnější než kdy dříve.

Nakonec oba dva tábory mají svojí pravdu. Pro spoustu lidí budou šachy jen pouhou a překonanou deskovou hrou a po druhé lidi to bude více než jen obyčejná desková hra. Nakonec je to dobře. Každý má rád něco jiného a každému se líbí na tomto světě jiné věci a právě v tom je krása našeho světa. 

Článek volně přeložen z tohoto článku.

74x 5586x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (74) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Jiří Kadlec

Tohle se Muskovi moc nepovedlo... Člověk by měl mluvit jen o tom, čemu rozumí, jinak ze sebe dělá hlupáka. Šachy jsou nádherné a počítače a ani Musk na tom nic nezmění.

+1 /-0 | 31.08.2023 03:16

xdavx x

a ted si jiri vem, jak se asi vyjadri o sachistech hraci Draciho Doupete, kdyz je slysi vykladat, jak je Draci Doupe smesne :D Vzdyt se to dalo v Pardubicich overit. Osobne jsem  v Pa na festivalu nehral, ale historek o tom, jak se sachisti divali na hrace DD jako na blazny znam spoustu... :D

Tak bych z toho zase nedelal calamadu. Cestujici se na sachisty v tramvaji probirajici mozne varianty v urychlenem drakovi, taky nebudou divat zrovna s uctou a pochopenim :D

+2 /-1 | 31.08.2023 11:41

ciki333

Podstatu celé té tragedie šachu 21. století vystihl nejlépe Jiří Štoček. Než ocituji jeho myšlenky, dovolím si poznamenat, že jsme to právě my, šachisté, již (=kteří) jako jedni z prvních svádíme nerovné bitvy na planetě Zemi s umělou inteligencí. Partie lidských bytostí začíná přípravou, kdy engin předžvýká potenciální varianty. Ty pak soukáme do hlavy. Kdo má pamět jako slon, získává výhodu. Kreativita z éry Capablanky je daleko, daleko vzadu...Z trochou škodolibosti bych řekl, že už je vlastně zbytečná...

Medituje GM Štoček:

"Psaní o šachu mě již nevábí, ze snadno uhádnutelných důvodů. Za vše mohou počítačové herní programy, které se tak rychle a brutálně vlámaly do pohádkové říše šachu, jejíž hradby nám kdysi připadaly dostatečně odolné. Věc samotná překvapením zajisté není, ale zhruba před čtvtstoletím jsem si jako mnozí jiní ani já nedovedl představit, že to může proběhnout tak brzy. V těch dorosteneckých letech se postupně vytvářelo naše šachové přesvědčení, představa, proč a jak se šachem zabývat. To vše ještě zcela staromódním způsobem, bez nějakého ovlivnění umělou inteligencí. Možná, že naše hráčská generace je v tomto smyslu poslední."

Zdroj: http://www.ostrovsachu.cz/jstocek/js-z-turnaju-16-17.pdf

 

 

+2 /-0 | 30.08.2023 20:00

honzales77

Jakým směrem se šachy budou ubírat v následujících dekádách toť otázka leccos už naznačuje.Co se týče hry jako takové tak za posledních 5 století nedošlo k žádným herním úpravám krom možná rošády či braní mimochodem.Vše je při starém nebo se mýlím?

+1 /-0 | 30.08.2023 20:48

miff

Souhlasím s Nakamurou, že to nestojí za komentář (natož za článek).

Ale když už si to necháváte automaticky překládat, mohli byste dopřeložit  "Incentivizuje dokončování...". Myslím, že ne všichni čtenáři si to pohotově dopřeloží při čtení.

+2 /-0 | 30.08.2023 08:51

xdavx x

A co ma takovej Nakamura jineho tvrdit. Pro studenty genderovych studii je taky gender strasne moc dulezity... To ze je tahani pajdulaku pro svetovy pokrok dulezity podobne jako dobre cvrnknuta kulicka do dulku v pisku, na tom podobne reci nic nezmeni.

+1 /-4 | 30.08.2023 11:43

miff

Ale tady přece nikdo neřeší jak jsou šachy důležité.

Chápu, že pro někoho je důležitý gender, pro někoho šachy, pro někoho iphone, ale to přece neznamená, že musím nesmyslně střílet do něčeho o čem v podstatě nic nevím.

Musk říká, že šachy jsou primitivní hra pro "pralidi" a nyní nemá komu co dát. Že je lepší si zahrát nějakou strategii na počítači. Protože je to hezčí, náhodnější...

+2 /-0 | 30.08.2023 12:17

xdavx x

znovu, z hlediska svetoveho dopadu sachu na vylepseni kvality lidskeho genofondu, jsou sachy na stejne urovni jako sklenena kulicka spravne umistena do dulku pisku.

a jeho vyjadreni chapu tak, ze pokud mame i v mobilu aplikace, ktere jsou schopny porazit mistra sveta, tak lidsky faktor k prinosu kvalite presnosti sachove hry, je objektivne nulovy. S tim se prece da souhlasit ne?

A ano, proto povazuje strategii na PC objektivne prinosnejsi. S tim se da prece taky souhlasit, protoze zatim neni vytvoren obecne platny hrac PC her, jehoz vysledky by prevysili lidskou invenci v techto hrach.

 

+1 /-4 | 30.08.2023 12:49

Robert Cvek
Rád bych k tomu napsal, že šachy jsou "jako hudba". Pokud by zmizelo xyz kapel, nic by se pro lidstvo nestalo. Ale pro mnoho lidí to jsou emoce, zážitky, radost... dělá jim to život (daleko) pestřejší a dělá je to (také) lidmi. Podobně je to s šachem. Pro někoho to je aplikace v telefonu, co porazí mistra světa, pro jiného je to kus života, respektive něco, co mu život (dost) obohacuje.
+7 /-3 | 30.08.2023 17:33

HumphreyvanWeiden

Velký souhlas. Vše, co člověka přesahuje a baví ho, má smysl dělat. Když běhám, taky se netrápím, že auto je rychlejší. Tak co je mě po šachovém motoru. Dokud budou mít šachy pro mě tajemství, tak mě budou bavit.

+1 /-1 | 30.08.2023 20:22

Poutnik

..."Rád bych k tomu napsal, že šachy jsou "jako hudba"....  S tím nesouhlasím. Hudba má mnohem větší přesah a význam než šachy. Jde o formu komunikace, sdělování pocitů emocí, může mýt až mystický rozměr. Navíc hudba působí na zvířata, děti ještě nenarozené, lidi smutné i veselé. Při hře na hudební nástroj není vítězů a poražených, nikdo neusiluje o vítězství a nikdo není smutný z prohry. Hudba zvládne dostat duši do stavů volnosti, meditace, vyšších stavů mysli. Její důležitost pro člověka je nesrovnatelná se hrou v šachy. Chápu, že milujete šachy, ale srovnáváte zrnko písku s nejkrásnější stavbou světa. 

+3 /-0 | 30.08.2023 18:30

istr

Ovšem v kontextu. Radši bych se neptal Muska na hudbu.

+0 /-0 | 30.08.2023 18:44

ciki333

Na šachy se dá aplikovat moudrost Josepha Goebbelse (původně mířící na bolševiky):

"Uchvátím-li tě, zahyneš."

Kolika lidem tato zdánlivě neškodná hra zničila život? Kolik "uschlých" velmistrů na prahu padesátky živoří? Proč přitahuje podivíny aka Milan Smištík, nebo již zesnulé (Víšek, Pakosta, Petr), kteří nejsou nebo nebyli schopni fungovat v reálném světě? 

Závislosti na šachách se bohužel nedá zbavit. Kdo této droze podlehne, je navždy ztracen (soudím tak podle sebe). Na základě negativních zkušeností jsem syna a dceru nikdy neseznámil ani s pravidly a v jejich přítomnosti měl šachové figurky uloženy v uzamykatelné skříni. Všem rodičům doporučuji totéž. Zasvěcovat děti do šachových tajů je stejná zvrhlost, jako je učit kouřit a pít alkoholické nápoje...

+3 /-3 | 30.08.2023 14:48

xdavx x

souhlasim... sachy mi daly spoustu krasnych zazitku na vsech moznych polich, ale jako droga si vybiraly svou dan v obrovske konzumaci casu. kdybych mel zvolit znovu asi bych do toho sel jako mlady znovu, a nelituji niceho co mi sachy daly. Jen jsem vdecen tomu, ze se mi podarilo od nich odprostit a uz to neni stredobod sveta :D

+2 /-1 | 30.08.2023 15:34

Semod
Teď je tvým středobodem světa výkon funkce cenzora na nns ... tam fakt makáš od nevidím do nevidím.
+4 /-3 | 30.08.2023 17:27

Rubinus

Tak jasně, čím větší má Rusko na Ukrajině průšvih, tím více se to tu tapetuje, v duchu pořekladla "Kam ďábel nemůže, tam alespoň zasmrdí".

+1 /-4 | 30.08.2023 18:04

giocozo
Ha ha ha. To se ti povedlo.
+1 /-0 | 30.08.2023 14:50

Matt
Ten argument úplne zaklincoval keď ako alternatívu odporúča Polytopiu, len preto že to je hra ktorú možno hrať aj v Tesle.
+1 /-0 | 30.08.2023 18:58

giocozo
Co jsou to šachy se bude vědět za stovky i tisíce let, Elona Muska mnozí neznají už dnes.
+3 /-0 | 30.08.2023 10:50

Petr Koutný

Možná naopak. Člověka, který dokáže osídlit ( kolonizovat)  Mars si budou lidi pamatovat stejně, jak Kolumbuse, který objevil ( neobjevil) Ameriku. 

+2 /-1 | 30.08.2023 15:28

Petan

Muska si lidé budou pamatovat spíše jako specialistu na to, jak podojit americký státní rozpočet.

+5 /-0 | 30.08.2023 15:41

xdavx x
Lol :D
+1 /-1 | 30.08.2023 16:09

xdavx x

kteri mnozi? :D obyvetele pralesu a poustnich stepi? :D

+1 /-1 | 30.08.2023 11:41

istr

Pro mě šachy nikdy nebyly středobod, vždy spíš nějaká druhá třetí záliba. Nejvíc jsem toho nahrál za první tři roky, kdy jsem si uhrál II.VT. Pak už definitivně vyhrál skauting, vandry, stopování a když jsem začal studovat na vejšce matiku, šachů jsem úplně nechal. Po čtrnácti letech jsem se zase vrátil a musím říct, že mě ta primitivní hra zase docela baví. Už asi neulítnu na Muskovo počítačových trhácích, ale naše šachové čtvrtky si docela užívám.

+1 /-0 | 30.08.2023 18:04

ciki333

Toxicitou se šachům vyrovná už jen poker a kurzové sázení...

+2 /-0 | 30.08.2023 14:53

giocozo
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-1 | 30.08.2023 14:57

pawel

Pojďme to zjednodušit:enlightened

 

Pro Muska je Zeměkoule malá a málo atraktivní, jeho sen, jak řekl, je zemřít na Marsu.surprise

 

Co pak asi může (v porovnání se Zemí) říci o šachu? 

+2 /-3 | 30.08.2023 13:40

Petr Koutný

Souhlas, přesně tak to vidím i já. 

+3 /-1 | 30.08.2023 13:46

xdavx x

Musk je neuveritelny mozek na urovni renesancniho Leonarda da Vinci. Z nuly se z rodaka narozeneho v Africe, diky svym vizim dokazal stat nejvlivnejsim a nejbohatsim clovekem na svete. Uz z tohoto duvodu je to clovek, jehoz nazory by nemely byt jen tak odmitnuty. 

Pokud by Musk zil pred 200 lety, bud by to byla osobnost na urovni Issaca Newtona, nebo by skoncil jako kacir a vyvrhel na hranici. Svym vizionarstvim a energii k uskutecneni svych vizi prevysuje Gatese, Jobse i Wozniaka... Tito tri velikani narozdil od Muska, meli potrebne zazemi i podporu. Musk nemel nic z toho.. O to vice je Musk vyjimecny.

+1 /-3 | 30.08.2023 13:53

Petr Koutný

Souhlas. 

+1 /-1 | 30.08.2023 14:04

Petr Koutný

Je jasné, že člověk, který dokáže změnit automobilový průmysl, létat do kosmu levněji než NASA a z nuly se stane nejbohatším člověkem planety má na šachy takový názor. 

+1 /-1 | 30.08.2023 12:38

xdavx x

presne tak.

a ja take jasne, ze ti kteri krom sachu nic jineho neumi, budou reagovat tak jak reaguji. 

+2 /-3 | 30.08.2023 12:45

Petr Koutný

Někdy šachisté žijí v bublině a iluzích. Šachy jsou samozřejmě krásnou hrou, ale je to jen hra s omezeným prostorem a s omezenými možnostmi. Pro člověka ty možnosti jsou mimo možnosti jeho chápání, ale pro současné počítače a počítače co brzy budou měnit celý svět, je to jen lehký domácí úkol s jednou neznámou. 

Dokázat to, co neumí NASA. Dokázat přinutit celý svět opustit naftu a benzín a donutit největší firmy světa investovat miliardy do nových technologiích je jiná liga. 

To co řekl Musk, podle mě je pravda. I když jsem šachista a miluji šachy. Šachy potřebují změny a čím dřív, tím líp. 

+3 /-1 | 30.08.2023 13:17

Jarda Aljochin

NEmám rád MUska. Všechno lidské je mu cizí.

+2 /-0 | 30.08.2023 11:34

xdavx x

Musk je jedinej komu neni cizi pojem svoboda nazoru... 

+1 /-5 | 30.08.2023 11:40

Nestor Machno

Musk je zrádce Ukrajiny a žádný slušný člověk si jej nemůže vážit. 

+2 /-4 | 30.08.2023 12:32

xdavx x

zradce ukrajiny ktery jim bezplatne dal k dispozici starlink v hodnote stovek milionu dolaru mesicne? jdi se lecit 

+4 /-4 | 30.08.2023 12:45

MaX

On si plete dojmy a pojmy. Iphone neporáží Kasparova. To šachový motor a ten může vyhrát klidně i v pračce. Pokud mu vadí „jednoduchost“ šachu ať zkusi GO. Hlavně to, ale není o složitosti her (zábavy), ale o lidském myšlení a schopnostem mozku. Dále pak, asi v těžších hrách, těžko bude pořádat tak masivní soutěže od malých dětí jak např. zrovna šachy. On už žije trošku mimo realitu.

+1 /-1 | 30.08.2023 07:48