Česká extraliga hledá sponzory na Marsu. Slováci je našli doma

17.03.2025 07:42 | Domácí zprávy

Česká šachová extraliga má přesně tolik sponzorů, kolik lidí zatím navštívilo Mars – žádného. Slovenská extraliga se mezitím těší štědré podpoře společnosti Tipos ve výši 20 tisíc eur. Čím to je, že u nás sponzoři chybí?

Zatímco šachové partie v české extralize nabízejí napínavé souboje a týmy jako Nový Bor patří k absolutní evropské špičce, hledání sponzorů pro českou šachovou soutěž připomíná spíš čekání na návštěvníky Marsu. Slovenská extraliga, navzdory tomu, že je menší a z hlediska sportovní úrovně zřejmě slabší, se může pochlubit generálním sponzorem – firmou Tipos. Ta přispívá slovenskému šachu 20 tisíci eur ročně.

Nabízí se otázka, proč slovenská šachová extraliga umí zaujmout sponzora, zatímco česká se potýká s marketingovým vakuem. Při pohledu na čísla je situace až bolestně jasná. Slovenský šachový svaz získává od sponzorů ročně 50 tisíc eur, celkové příjmy včetně státní podpory dosahují přes 700 tisíc eur. Naproti tomu Český šachový svaz získal za rok od sponzorů absurdních 37 tisíc korun, tedy částku, která připomíná spíše vtip, než reálnou podporu.


* Mohlo by vás zajímat, že na MČR Amatérů jsme získali více jak 150 tis sponzorských peněz - jde to.

Přitom nejde o náhodu. Marketingová komise českého svazu, vedená panem Bednaříkem, nejenže sponzory příliš nehledá, ale v pracovní době místo toho raději jezdí po turnajích jako rozhodčí. To je asi stejné, jako kdyby si manažer fotbalového klubu chodil v pracovní době kopat za béčko. Bez aktivní snahy je těžké očekávat lepší výsledky.

 Přitom potenciál českého šachu je obrovský. Členské příspěvky činí ročně přes 4 miliony korun. Náklady na provoz svazu jsou však vysoké – kolem 7 milionů korun, přičemž jen mzdové náklady na tři zaměstnance činí 2 miliony korun ročně. 

Slovenský šachový svaz na druhé straně hospodaří výrazně transparentněji  a určitě hospodárněji. Umí získat sponzory, na vlastní provoz potřebuji jen 148 tis Eur - tedy více než polovičku toho, co český šachový svaz spolkne každým rokem. Jen mzdové náklady jou 55 tis Eur. Kdo chce, ať si spočítá, kdo hospodaří lépe. 

PoložkaSkutečnost (Kč)
Propagace celkem1 162 268 Kč
Pořad V šachu432 194 Kč
Web svazu95 315 Kč
Online přenosy22 000 Kč
Grantové řízení150 000 Kč
Prezentace šachu na veřejnosti50 743 Kč
Časopis COACH + ČS šach108 900 Kč
PR výdaje169 266 Kč
Ženský šach79 986 Kč
Reprezentační soupravy53 864 Kč

Ženský šach, PR výdaje, Coach, V šachu - cca 800 tis? Má to opravdu cenu?? 

Je tedy otázkou k zamyšlení, zda je česká šachová extraliga skutečně nezajímavá pro sponzory, nebo zda je problém v tom, jak se o ni staráme. Slovenský model ukazuje, že to jde – pokud se opravdu chce. Dokud však bude český šach hledat sponzory na Marsu, možná zjistí, že Slováci už kolonizovali Venuši.

Zde je přehledná tabulka shrnující výdaje ŠSCR. 

Kategorie výdajůSkutečnost (Kč)
Mzdové náklady zaměstnanců2 791 833 Kč
Odměny funkcionářů a externích spolupracovníků2 315 347 Kč
Cestovné, stravné, pobytové náklady393 394 Kč
Sekretariát1 408 213 Kč

Skoro 7 mil na provoz, je to opravdu ekonomické?

Spojení s Venuší a Venuší S je symbolické a zároveň trochu úsměvné. Nicméně otázka, proč to na Slovensku umí a u nás dlouhé roky nikoliv, je vážná a měla by nás přimět k zamyšlení. Je opravdu škoda, že česká extraliga stále nemá reálné sponzory. V situaci, kdy Šachový svaz ČR spálí okolo poloviny rozpočtu jen na vlastní provoz, nejde totiž o nic jiného než o ekonomickou sebevraždu. Na šachisty – tedy ty, o které by tu mělo jít především – pak nezbyde skoro nic. Tedy kromě povinnosti přispívat stále více do prázdné pokladny svazu. Protože vždycky tam, kde se žije blaze a utrácí nad poměry, účet nakonec zaplatí ti nejchudší – v našem případě běžní šachisté.

Zdroje příjmůRozpočet (Kč)Skutečnost (Kč)
Vlastní zdroje celkem4 145 000 Kč4 279 520 Kč
Cizí zdroje celkem13 500 000 Kč12 638 101 Kč

NSA vlastně dotuje provoz ŠSČR a jeho dotace je proti smyslu dotacím - podporovat sport u nás

Když to shrneme, pak Šachový svaz ČR hospodaří jako kapitán Titaniku, který místo vyhýbání se ledovcům řeší barvu židlí v jídelně. Tři miliony korun určené od NSA na podporu šachu a sportu spolyká pouhý provoz svazu, který i se všemi členskými příspěvky a s neviditelnými sponzory není schopen si na sebe vydělat. Co by se asi stalo, kdyby státní penězovod vyschl? Těžko věřit tomu, že záchranným kruhem může být další zvýšení členských příspěvků. Spíš než nafukovat členské poplatky, je načase najít úspory nebo vyměnit hospodáře. Současné vedení totiž jede plnou parou vstříc ekonomické sebevraždě.

Nakonec, kdyby ŠSCR trochu utáhl opasky, možná by se našly peníze i na extraligu. Tímto srdečně zdravím všechny delegáty blížící se konference – prosím najděte někdo z vás odvahu a otevřete toto téma. Děkuji 

PK 


Mimochodem, tipnete si , kolik peněz plánuje ŠSCR v rozpočetu na rok 2025 od sponzorů získat? Věřte, nevěřte, smějte se a nebo plačte, ale je to 5 000 Kč! Víc asi není potřeba slov. Plánuje i vyšší mzdové náklady a jestli vás zajímá, kolik bere kapitán reprezentace, tak rozpočet počítá s 200 000Kč ( máme dva kapitány a dvě repre akce ročně. Takže v případě mužské reprezentace to je Mitropa a Evropa, takže každá akce na cca deset dní za 50 tis Kč..no neber to. Abych nezapomněl, připlatíme si i za pořad V šachu, ale to už je detail,  tedy jinak, zvyšme šachistům příspěvky!!)

31x 2002x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (31) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Petr Koutný

Já jsem pro členské příspěvky zvednout, ale jinak. Prvně ať ukáže šachový svaz, že umí sehnat sponzory. Ať ukáže snahu šetřit a hodspodárněji hospodařit a pak se bavme o členských příspěvcích. Ale naopak? To by znamenalo jen podpořit utrácení a neschopnost najít sponzory. Jsem moc zvedavý na tuto konferenci. Minule si kraje ani pro sebe neodsouhlasili víc peněz, strach z mocných, nebo nemocných? Opravdu mě zajímá, jestli delegátům záleží na šachistech, nebo to bude zase fraška. Protože zvednout teď členské příspěvky, je jako házet peníze do díry. 

PS: to už mlčím o Fialkách, dotacích, grantech...to je jiná liga. 

+0 | 17.03.2025 15:18

Praktickysach

Zajímavý,že se v ČR nedá od sponzorů na šachy získat více.  

 

 

+0 | 17.03.2025 09:28

Petr Koutný

Naopak dá. Jestliže svaz počítá, že získá 5 tis Kč od sponzorů, pak mi věř že poslední oddíl v okrese získá víc. Je to jen důkaz, že máme nechopný marketing v čele s Bednaříkem. Neschopné vedení, které se radši ukazuje v televizi, místo aby dělalo to, co je pro každý sport životně důležité - shánělo peníze. My máme jen luxusně placené sekretářky, ale nikoho, kdo by uměl pomoci českému šachu. Takže, jestli máme okolo 500 oddílů, pak 500 lidí je lepšíchnež Bednařík s.r.o . Já mít takového hospodáře ve firmě, tak buď zkrachuji, nebo ho vyhodím. A mít vedení, které s tím nic nedělá, pak jdu zhasnu a zamknu krám. Teď je to na delegátech, ale jestli toto oni nevidí, pak je to opravdu s českým šachem už špatné. Chci věřit, že se někdo z delegátů ozve a tuto neschopnost začne řešit. 

+1 | 17.03.2025 09:34

srdce

Dobrý den pane Koutný. Nejprve bych vám chtěl zpětně popřát k vašim nározeninám , které jste měl minulý týden. Přeji vám hlavně do dalších let dobré zdraví a v šachovém světě mnoho úspěchu a plnění vašich snů. Já mám poslední dobou velký šachový sen. Přál bych si , aby se u nás v šachové prostředí , hlavně komunikace zlepšila. Poslední dobou vnímám, že se mezi sebou hádáme a kritizujeme, ale už se nedokážeme pochvalit. A v tomto musím být kritický i k sobě samému. Pane Koutný já bych vám chtěl poděkovat za to co dělate pro šachy..Určitě je dobré ukazovat na nedostatky. Já osobně jsem pro otevřenou, seriozní a slušnou diskuzi- ne anonymni. Šachy pro mě jsou nejen sportem , ale i společenskou události.  Co se týče sponzorování šachů. Já osobně šachy sponzoruji od roku 2007 v různých formách.  Za rok 2024 jsem já osobně ( za velké podpory mé drahé polovičky ) finančně šachy  podpořil ve výši  25000.  Petr Kraus

+0 | 17.03.2025 13:22

Petr Koutný
Dobrý den pane Kraus. Takových lidí jako jste vy si vážím.
+0 | 17.03.2025 13:31

Carlos

Jestliže chce Svaz mít šanci získat od někoho sponzoring, musí jasně vědět, co dělá. S tím souvisí i to, že by měl přesně vědět, kolik peněz potřebuje. Také je nutné být schopný vysvětlit, na co ony peníze potřebuje v případě, že se na to sponzor Svazu zeptá.

Podle mne je důležité se zamyslet nad hlediskem potenciálního svazového sponzora. Málokdo bude Svaz sponzorovat z dobroty duše, každý od toho něco očekává, a čím dříve to Svaz pochopí, tím lépe se mu podaří sponzora najít.

Svaz by si měl rovněž sám sobě položit otázku: "Kdybych byl XY, proč bych měl sponzorovat právě sám sebe?"

(Vše ovšem za předpokladu, že na Svazu chtějí silného sponzora najít.)

+0 | 17.03.2025 13:53

Petr Koutný

Ta poslední otázka je bingo - "Vše ovšem za předpokladu, že na Svazu chtějí silného sponzora najít". Nevěřím, že jej chtějí najít, potože se o to ani nesnaží. Co je jednodušší, sehnat sponzora, nebo zvednout příspěvky? Proč bych se měl snažit, když to zaplatí děti a důchodci? Doteď byly všechny konference fraška, tak proč víc pracovat a shnánět sponzory?? 

Zajímalo by mě, kolik Bednařík oslovil firem za rok? Kolik měl jednání ke sponzoringu? Kolik udělal nabídek? Kolik prezentací poslal firmám? Jak velkou databási potenciálních sponzorů má připravenou? Kolik udělá měsíčně telefonů s potenciálními partnery?  A nemusím se ptát, když tipnu - nic z toho co jsem psal a co považuji za naprosté minimum neudělal. ( Já ,když jsem pracoval na exportu a jako Business Developer Manager, jsem musel měsíčně oslovit 100 nových firem, udělat z každého oslovení zápis a udělat jednu pětidenní služební cestu po Evropě, kde jsem muselmít minimáln 8 jednání -  a to každý měsíc - ročně jsem přinášel firmě obrat v desítkách miliónů korun)  A víte proč? On neví nic o marketingu...Nemá ani páru o tom jak na to. A navíc, to po něm ani nikdo nechce. Každý soukromník by ho hned za takový výkon na marketingu vyhodil, ale na svazu dělá předsedu marketingové komise na plný úvazek....hlavně, zvedněme příspěvky,slibujeme, že za rok si za to zvedeneme mzdy...

+0 | 17.03.2025 14:43

sarmatam
....Coach .....taky neznám :-) .... to může být dobrý MATERIÁL :-).....
+1 | 17.03.2025 10:21

honzales77

Když jsi seděl, bodejť bys ho znal :-) – je to příloha deníku Sport jménem Coach, která vychází jednou měsíčně. Dřív jsem si Sport kupoval,hlavně mezi roky 2006-2015, ale dnes už je na mě příliš drahý. Kde jsou ty časy, kdy stál deset, nebo nanejvýš dvanáct či patnáct korun!

V příloze deníku Sport se obvykle vyskytují příspěvky šachových hráčů a trenérů,reklamy na turnaje.Což jde možno zaznamenat v odkazech pana Kadlece.Také jsem si ho koupil, zajímám se o silniční cyklistiku a jednou jsem v ní narazil na rozhovor s Reném Andrlem. Přímo šachový článek jsem tam také jednou zaznamenal.

 

+0 | 17.03.2025 12:28

Petr Koutný
Kdo si dnes kupuje Sport? Mimochodem o tomto bude zítřejší článek, je to docela síla... Dva články za rok za 110 tisíc.
+1 | 17.03.2025 12:32

Petr Koutný

Neznáš, ale platíš...platí jej všichni šachisté...protože peníze svazu, jsou peníze všech šachistů. To nejosu peníze Rostíka, nebo Fialky....Takže, platíš něco, co neznáš...tobě to nevadí? Nevadí to delegátům? Opravdu, jestli delegáti zvednou příspěvky, aby lapkové mohli lapkovat, pak snad napíšu na NSA a dám si s nimi schůzku....jestli toto oni chtějí dotovat. 

+2 | 17.03.2025 10:25

Cnc-profi
Slovensko malo aj počas minulých rokov silný sponzoring, vždy to bolo okolo 20-30 tisíc eur. TIPOS ako štátna lotériová spolocnosť sa tento rok rozhodla podporovať aj menej atraktívne športy a výber padol na šach a kolieskové korčule. Všeobecne stávkové kancelárie podporujú a sponzorujú už veľkú časť športov, všetky hlavné športy u nás nesú názov niektorej stávkovej.
+0 | 17.03.2025 11:29

sarmatam

....korčule ? ....to su zemáky ? ...nebo co ? ....korčule ?...korčule ? ....to je co ? ....TO SU KOBZOLE ?.....  ,, já du radši spát ..... ,, ----- a nebo na ryby ? .... toť otázka ? .....gde je vůbec ta tipovačka s VEVERKOU :-)....

+0 | 17.03.2025 11:50

Arkasz

Zdravím rád bych doplnil, že časopis ČS Šach od svazu nedostává žádnou podporu, na druhou stranu časopiš Coach má od svazu 10k měsíčně. Doufám že to svaz dokáže odůvodnit jak to bylo v dané položce myšleno..... .A proč? vždyť to ani není šachové médium... 

+4 | 17.03.2025 09:37

Petr Koutný

Naprostý souhlas!! Toto je neskutečný faul...Šachisté si platí pro ně neznámý, nedůležitý, neviditelný časopis, místo aby podpořilo legendární časopis, na kterém vyrůstaly generace šachistů?? Takže, až jednou skončí Československý šach, pak si řekneme - jejda to je škoda? Chtějí opravdu šachisté platit nějaký neznámý časopis, který tipuji nečtě ani jedno promile šachistů?? Kde jsou delegáti? 

Kdo toto vymyslel, by si zasloužil okamžitou výpověd... a kdo toto odsouhlasil, by se nad tím mohl aspoň jednou zamyslet. Jestli opravdu máme šachový svaz, který tady je pro šachisty, nebo šachisty, kteří tady jsou pro Petříka, Rostíka, Bednaříka a jejich kamarády...

+1 | 17.03.2025 09:41

VojtěchPlát

V zivote jsem o casopise Coach neslysel. Ze by nejaky kamarad od nekoho ze svazu a takova mensi prihravka domu? Opravdu zvlastni...

+3 | 17.03.2025 10:06

Petr Koutný

Nic jiného v tom nemůže být. Já jenom nechápu delegáty, že to vše vždy odhlasují. Kolik má svaz zaměstnanců , myslím tři? Tak, když podělíš cca 2 mil Kč třemi, pak každý bere v super hrubé mzdě 55 tis....představa, že Bednařík dělá jen z domu a k tomu stihne objet desítku turnajů ( cena rozhodčího na turnaji je okolo 15 tis) , pak buď má nejvíc dovolené v Evropě, nebo má dost času na své aktivity. Jo, jo,jo - však to zaplatí šachisté. Prostě, zvedeme příspěvky...teda to je cirkus a nebudeme tomu říkat cirkus, ale inflace :) 

PS: Moje fantazie má své hranice, přes které přesahuje myšlenka, co dělá Venuše Souralová pro svaz za ty peníze...to je už opravdu jiný vesmír. Bednařík jezdí po turnajích a hned máme dva zbytečné zaměstnance za více jak mega. Sloučil bych několik komisi, zmenšil počty členů VV na tři a hned máme další mega. Snížil nesmyslné výdaje na marketing a máme další mega a hned jsme 1,5 mega v plusu....dám 0,5 mega na extraligu a ještě mega ročně ušetřím. 


Opravdu není potřeba zvedat příspěvky, protože toto je jenom zlodějna. 

+1 | 17.03.2025 10:11

PanPohoda

Pořad V Šachu je v době internetu přežitek. Leda, že by to financovala ČT v rámci veřejné služby...

+3 | 17.03.2025 08:22

Petr Koutný

Naprostý souhlas. Na Slovensku umí sehnat 50 tis Eur sponzorské dary a nemají pořad v televizi a umí s tím docela v pohodě žít. Mají plusový rozpočet a umí hospodařit o několik galaxií lépe. Zatímco my, máme pořad v televizi za cca půl mega! Časopis Coach? Kdo dnes čte časopisy? Nepodpoří Československý šach, ale nějaký Coach, který kdo ví,jestli z nás někdo kdy četl podpoří? Ženský šach je prosím co?! Za ty roky toai moc nepomáhá ženskému šachu u nás, nebo jestli ano, pak to není vidět. Hospodaření našeho svazu je tak šílené, že v této situaci chtít větší příspěvky je snad drzost nebo zlodějna. Ale obojí by mě u členů VV nepřekvapovalo. 

+4 | 17.03.2025 08:34

sarmatam

......souhlasím .....i gdiš o tom nic nevím :-) ......

+0 | 17.03.2025 09:11