Zeptali jsme se nejen na hodnocení

03.12.2015 07:00 | Mistrovství Evropy týmů 2015

Řádka dní již uplynula od skončení mistrovství Evropy reprezentačních týmů na Islandu. 12. místo české mužské sestavy vyvolalo ihned po definitivním uzavření konečného pořadí řadu komentářů, názorů, pohledů. S odstupem nyní hodnotí kapitán Vlastimil Jansa

Kolem ME na Islandu bylo napsáno, řečeno, již dost, ale zkusíme se zeptat trochu jinak. Jak hodnotíte mistrovství Evropy z pohledu konečného umístění a z pohledu herního výkonu?
(Vlastimil Jansa:) Ano, bylo toho napsáno a řečeno  na adresu reprezentace již dost. Od toho přehnaně optimistického, přes snahu o objektivní zhodnocení - až po nebývale degradující komentáře. Řekl bych, že agresivita komentátorů byla v nepřímé úměrnosti  s jejich   šachovou úrovní. Domnívám se, že výrazy jako "propadák" českého šachu nebo srovnání  se  "sedláky u Chlumce"  může stvořit v tomto případě jen  šachový laik...
Vy se mne však ptáte na mé hodnocení - jako kapitána mužské reprezentace, zde je:
Před minulým ME družstev ve Varšavě v r.2013 jsem měl názor, že potenciál naší užší repezentace je vysoký a "máme na to" bojovat o nejvyšší pocty. Stejný názor mám i nyní. Ve Varšavě a o rok později na olympiádě v Norsku byl vstup našeho družstva do soutěží skutečně impozantní. Hlavně aktivní herní projev, ale i výsledky si zjednaly respekt  u těch největších favoritů - bylo to "cítit" na každém kroku, určitě to tak vnímal také český fanoušek. Jenže závěr obou soutěží už tak slavný nebyl, ve Varšavě to dopadlo ještě dobře (8.místo), ale v Tromse došlo ke konci až k hodně krutému propadu v celkovém pořadí.
V Reykjaviku tomu bylo jinak. Právě na startu se nedařilo a herní projev byl delší dobu daleko od ideálu. Nicméně v druhé polovině soutěže se podařilo výsledky a myslím, že také herní projev, podstatně vylepšit a konečný výsledek tak dostal podobu přijatelnou pro sílu českého šachu.

Při zpětném pohledu, udělal byste něco jinak?
Samozřejmě, ale je to spíše v okruhu toho pověstného: "kdybych věděl...". Tak bych např. v 1. kole dal asi spíše volno Davidovi a ne Viktorovi anebo žádnému z nich... Nebo třeba Zbyněk se cítil dobře naladěn, ale hra ne a ne se dařit - asi Island mu nesvědčí (před lety se právě zde také nepředvedl...). Na druhé straně se asi povedlo nasazení hráčů pro závěrečná důležitá  kola...

Úvodní kola se příliš nevydařila, nepřispělo k tomu i náročné dvojkolo Extraligy hrané těsně před odletem na Island a krátká aklimatizace?
To je těžké, vše může vypadat jako výmluva. Nicméně, řekl bych, že na neúspěšném vstupu do soutěže mohlo sehrát svou  roli následující:
         - den před prvním utkáním mimořádně únavná cesta Praha - Reykjavik. Ráno kolem 5 hod. odjezd z Prahy mikrobusem do Mnichova, pak čekání a čtyřhodinový let (bez občerstvení v letadle) do Keflaviku, pak ještě 50 km autobusem do hotelu v Reykjaviku
           -  po příjezdu do hotelu téměř všichni byli nuceni si měnit pokoje pro jejich nevhodnost
Všichni se s tím vyrovnávali s humorem, ale únava z toho pochopitelně vyplývala, o rychlé aklimatizaci nemluvě...

Šach začíná stále více obcházet strašák (nejen) elektronické nápovědy. Myslíte, že jsou příjímaná opatření opravdu odůvodněná nebo by se mělo dělat ještě víc?
Myslím, že přijímané kontroly jsou adekvátní. Je pravdou, že elektronická forma podvádění zaznamenala v poslední době značný vývoj a reagovat na ni  není vůbec jednoduché. Na druhé straně se právě v Reykjaviku zrodila ( z rukou Angličanů) petice proti "nedůstojným" kontrolám hráčů v průběhu hry. Jiný kraj, jiný mrav...


Předchozí otázka směřuje také k situaci na třetí a čtvrté šachovnici zápasu s Finskem. Opravdu došlo k "opisování" tahů jedním z finských hráčů? Pokud ano, neměl by být hráč za takové chování okamžitě potrestán kontumací?
V našem zápase s Finskem skutečně došlo k neobyčejné události. Jirka Štoček v málo používané variantě použil bílými na 4.šachovnici jeden ze svých originálních nápadů - poměrně nečekaný vývin jezdce na c3. Co čert nechtěl, stejná pozice vznikla i na vedlejší 3.šachovnici v partii Kurtunen - Babula. Vousatý Fin pokukával na šachovnici vedle něj...a už to tam bylo! Stejné Jc3.. Pár tahů pak na obou šachovnicích bylo shodných a to samozřejmě vzbudilo pozornost a také mé obavy... Při téměř hodinovém přemýšlení obou černých na zmíněných šachovnicích jsem na možnost "kopírování" upozornil rozhodčího a ten šel  vše konzultovat s hlavním rozhodčím. Musím říci, že oba rozhodčí  se k tomu zachovali s náležitou pozorností, ale podle pravidel žádný protilék na místě nenašli... Vyzvali k trpělivosti - pokud vše bude pokračovat, hodlali pak zasáhnout. Jak, to jasné nebylo. "Naštěstí", jako první odbočil soupeř Jirky, pak už průběh byl zcela odlišný...

Jak vidíte budoucnost české reprezentace? Nechybí jí mladé a neokoukané tváře? 
Budoucnost českého šachu vidím docela optimisticky. Rýsují se některé nové tváře, které mohou reprezentaci oživit. Mluvím o těch nejmladších, z nichž někteří, které i já sám znám z trenérských misí, mohou již brzy jít výkonnostně prudce nahoru a doplnit ten nejužší olympijský kádr. Vůbec bych však ani nezatracoval  stávající reprezentaci, má  stále svůj dynamický potenciál a schopnosti dosáhnout skvělých výsledků. K tomu je zapotřebí "maličkost" : spojit skvělé začátky z Varšavy a Tromse se závěrem v Reykjaviku. Možná, že se to stane právě pomocí  té "mladé injekce".

Co je největším rozdílem mezi týmy které pravidelně končí na medailových umístěních a českou reprezentací? Je to jen o ratingu nebo tu hraje roli i větší podpora, zázemí, lepší příprava, širší hráčská základna, atp.?
Ano, je to souhrn toho všeho, o čem se zmiňujete. Abychom se k tomu více přiblížili, potřebovali bychom dosáhnout ve světové soutěži družstev  úspěch  a la "šachové Nagano" - to by stojatou vodu i  u široké sportovní veřejnosti patřičně rozproudilo. A neříkejme, že to za stávající situace není možné, není to pravda. 

Prozraďte jak vypadá práce kapitána reprezentace. Podobá se práci kapitánů v ligových soutěžích nebo je něčím specifická? Doporučujete například hráčům zahájení nebo jim vybíráte důležité partie soupeřů, které by měli znát?
Od olympiády v Tel-Avivu v r.1964 jsem prošel v různých rolích (dříve jako hráč, později kapitán, trenér a dokonce jednou jako hrající kapitán - bylo to na Maltě v r.1980) prakticky všemi vrcholnými světovými soutěžemi družstev až do současnosti. Ano, o funkci kapitána něco asi vím. Ne, kapitán ligového družstva není to samé ani obdobné. Na olympiádě  nebo ME se hraje denně a "jen" na čtyřech šachovnicích, vzájemná důvěra je jednoznačnou podmínkou.
A respektování kapitánova rozhodnutí rovněž. Pokud se týká přípravy na soupeře na místě, je to rozdílné. Vykonávat funkci kapitána Lucemburska znamená také svěřence konkrétně na partii připravovat. "Kapitánovat" Davidovi, Viktorovi, Zbyňkovi a spol. znamená spíše je "naladit" na nastávající duel, event. navrhnout postup  nebo postřeh, který si myslíte, že může být dúležitý. Samozřejmě, že k tomu patří  také odhad, zda ten či onen nastoupí bílými nebo černými, určení sestavy by mělo být adekvátní a vyvážené.


otázky připravili Milan Boháček, Petr Boleslav

42x 6846x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (42) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Viktor

Lykan (4.12. 14:41) - máte podivnou interpretaci textu, za mě snad jen tolik, že šachoví fandové jsou důležití. Bez fanoušků, diváků a zájmu by nikdo šachy profesionálně hrát nemohl. 

Poutník - i já jsem se na Rausise ptal, manažer reprezentace zvažoval i veřejně vysvětlit důvody jeho neúčasti, třeba k tomu dojde (stačí třeba položit takovu otázku v rozhovoru). 

HonzaSvatoš - příspěvk(y) chess byly před mým prvním, v zásadě stížnost v duchu, že kapitán nezajistil během cesty pitný režim, proto ty reakce. Spousta kritiky přichází z neznalosti pravého stavu věcí, smazáním svých příspěvků to asi chess uznal. Nebojte se zeptat na věci, které se Vám nezdají, možná budete překvapeni. 

+0 /-0 | 07.12.2015 01:32

Morphynista

Myslím, že chess kritizoval vedení svazu za to, že nechá naše reprezentanty cestou na Island hladovět.

+0 /-0 | 07.12.2015 01:17

HonzaSvatoš

Marně hledám, co tu psal autor chess. Asi to ze skromnosti stáhnul a zdá se, že to je nejen pro českpou šachovou komunitu je to škoda. Někdo aspoň naznačte. Prosím, prosím, smutně koukám.

+0 /-0 | 06.12.2015 23:26

SchwartzBlack

Kolegovi to došlo, takže netrumfnul.

+0 /-0 | 05.12.2015 07:43

lykan

SchwartzBlack: Já očekávám, že někdo ze zuřivých obhájců systému druholigových pohyblivých skupin to navrhne zavést i pro krajské přebory. Bude zábavné sledovat, jak silnější krajské přebory postupně požerou ty slabší a týmy budou muset jezdit ty „optimalizované“ vzdálenosti, budou hrát slabší soutěž a ještě budou muset číst kecy o tom, jak je ten systém dokonalý smiley

+0 /-0 | 04.12.2015 22:45

SchwartzBlack

Ad chess - Parádní diskuze. Já myslel, že Lykana z minula hned tak někdo trumfnout nemůže, ale Vy jste to dokázal :-D

+0 /-0 | 04.12.2015 18:45

rostaT

ad chess - pokud bychom si shrnuli Vaše fakta, tak by z nich vyplývalo jediné, že hráči jsou buď hloupí a neschopní samostatného života a nebo se rozhodli držet krátký půstwink. Naštěstí mi David Navara potvrdil, že hlavně ta první varianta nebyla správně. Ve Vašem případě by bylo lepší, kdybyste se držel původního závazku a už nepsal žádný příspěvek. Martin Petr opět .yes

+0 /-0 | 04.12.2015 18:35

JD

za 50t toho nosiče vody budu dělat

+0 /-0 | 04.12.2015 18:09

David Navara

Extraliga mě zajímá podstatně více než tato diskuse, ale jednu věc bych přesto rád upřesnil. Ty "hladové dny" jsem chápal jako nadsázku. Sice jsem během cesty nedostal žádné "bezplatné" jídlo, ale nehladověl jsem, něco jsem si koupil před cestou a něco v jejím průběhu. V letadle jsme mohli dostat pár kelímků vody, takže ani smrt žízní nehrozila. Večer po příletu a ráno před odletem jsme jedli v hotelu. Šachový svaz nám po soutěži vyplatil slušné diety.

+0 /-0 | 04.12.2015 18:02

Martin Petr
Ale na jedné věci se shodneme, že dopředu oznámené diety zvedají náladu kolektivu :-)
+0 /-0 | 04.12.2015 17:26

Martin Petr
Karneval z toho děláte vy, a právě proto si z toho dělám srandu - nejdřív s Austrálií, a teď se zedníkem. Třeba dneska na univerzitě jsem šel na oběd za vlastní peníze, i vodu jsem si koupil sám! Asi bych teda měl jít na zedníka :-) A protože v dubnu asi pojedu na šachovou univerziádu do Abu-Dhabí, budu potřebovat manažera, aby se o mě cestou postaral.
+0 /-0 | 04.12.2015 17:22

rostaT

ad Martin Petr a Chess - Martinu Petrovi zvedám palec. Chess to je přeci totální nesmysl, nežijeme v mateřské školce ani v totalitním režimu. Pracovně občas jezdím na služební cesty, moje práce je mimořádně energeticky a i jinak náročná a jsem velmi nepraktický, ale v životě by mě nenapadlo požadovat po zaměstnavateli, ať mi ty diety nedává, že potřebuju někoho, aby mi řekl, co si mám po cestě koupit nebo mi to dokonce rovnou koupil. Právě proto , že jsou to profesionálové, by měli vědět, co potřebuji k dobrému výkonu. No a ten pozdní přílet na místo je asi spíš také věcí toho, že se před tím hrála extraliga. I když je možné, že na tomto chtěl svaz ušetřit a neplatit o den víc ubytování - to by pak byla chyba.

+0 /-0 | 04.12.2015 17:12

exot

Kručení v břiše by mohla být dobrá finta, jak rozhodit soupeře. Úplně bych to do budoucna nezatracoval! Ale dosti k tématu hladu, už slyším Yassera, jak svým nezaměnitelně zpěvavým hlasem začíná úřadovat: "Absolutely magnificent time..." :-)

+0 /-0 | 04.12.2015 16:56

Martin Petr
Ty kráso, to je síla ... Já bych si třeba koupil pivo, abych cestou do Austrálie neumřel :-) Kdyby se mě Vlasta Jansa ptal, co mi má koupit, jestli třeba nechci vodu, cítil bych se dost trapně. Ale ano, jsem amatér, takže asi je to amatérismus! :-)
+0 /-0 | 04.12.2015 16:21

Poutnik

lykan: na Rausise jsem se ptal nedávno, ale nikdo se k odpovědi neměl. Dlouhodobě podává stabilní výsledky. Možná je v tom něco, o čem se nemluví veřejně, tak raději mlčí :-)

+0 /-0 | 04.12.2015 15:21

lykan

Viktor: Díky, konečně tu někdo objasnil záhadu náhle zlepšených výkonů reprezentace v závěru, a shrnul důvody, proč se to ME vlastně hraje. Takže, fanoušci, držte huby, kvůli vám se to nehraje.

 

Tak příště s Michalíkem a Rausisem v sestavě?

+0 /-0 | 04.12.2015 14:41

Viktor

chess - jen aby bylo jasno, příspěvek na občerstvení během cesty byl 2x20 EUR pro každého. Svaz platí všechny náklady, standardem u mužů jsou teď jednolůžkové pokoje. Jelikož muži splnili dle smlouvy alespoň umístění na 9.-16. pozici (což je důležité pro pravidla státu a podporu šachu jako takového), dostali všichni minimálně 25+25=50.000 Kč odměny, první 3 hráči s reprezentační smlouvou jsou na tom ještě o něco lépe. Myslím, že podmínky jsou to slušné. Z mladých si o vstupenku do repre nikdo už dlouho svými výkony a přístupem neřekl. Musíme si holt počkat, vymýšlíme další motivace, tvrdá konkurence prostě vyžaduje plnou oddanost šachu. Aktuálně jednáme o přestupu Petera Michalíka, který se v ČR oženil a mohl by se do repre probojovat. 

+0 /-0 | 04.12.2015 13:56

Pavel Ch

"Nagáno". Použít asi jen se zlatem či medailí.

Ale naši šachoví fanoušci tak nároční opravdu nejsou. Stačila by jim atmosféra, kdy se poblázní šachový národ, skoro jak v Naganu.

První nasazení Rusové s pěnou na zemi prosí o remízku, kterou po odmítnutí velešťastně vybojují. USA je také ráda za 2:2. 6.nasazený Izrael padá zcela jasně 1:3. Objevuje se mladý Viktor a Robert se super výkony. S TOP hráči exeluje David, Zbyněk, Vlasta velmi solidní výkony, Radek po neúspěchu se dokaáže zvednout.

To bylo před 9 lety. Pak sice Armenie s Čínou nad síly, poslední kolo výhra s Řeky silou vůle. Na 11.místo málokdo hodnotil "málo-hodně", ale to co se dělo při zápasech, jak slavní díky tomu naši, všichni věděli. V Zaječicích jsme dal na skříňku počítač s on-line a lidi se mačkali aby alespoň kouktem viděli. Byl jsme rád, že jsem mohl být alespoń 4 dny v místě při tom jako divák a zrovna ty nejlepší zápasy na živo vidět.

 Samozřejmě, že nyní mrzel závěr poslední olympiády, ale výhra s Rusy zvedla ze židle i nešachisty, hned plné noviny.

Na to fanoušci čekaj, opravdu (neřešte pane kapitáne pár pochybných výkřiků) fanoušci nejsou neskromní, ví, že medaile sen. Rádi by viděli co nejvíce zápasů s TOP týmy, ikdyž po boji naši padnou.  A také vědí, že je to jen sport, že se někdy nedaří, ikdyž se sebevíce chce.

+0 /-0 | 04.12.2015 10:18

exot

Ano, náš tým ani nezklamal, ani nepřekvapil. S tímto stavem by však měl být náš reprezentační trenér nespokojen. A to jsem z jeho slov bohužel neslyšel. Vyplývá mi z toho, že když to takhle bude pokračovat i příště, nic se neděje a jsme na dobré cestě. Bohužel - jste na cestě ztrácet fanouška, který se těší na chvíle, kdy může pořádně fandit v soubojích se silnými týmy, ve kterých zkousne třeba i prohru - když je to po boji. Letos se nic takového nedělo. Objektivně jsme zůstali "na svých", subjektivní pohled fanouška je - propadák. Ano, tak to je. A je třeba se zamyslet nad tím, pro koho se vlastně šachy na vrcholné úrovni hrají. Pro zainteresované funkcionáře? Nebo pro lidi, kteří přijdou z práce zbití jak pes, zapnou si onlajn a málem to s nimi švihne, protože porážíme Rusy?

+0 /-0 | 04.12.2015 09:43

pawel

chess: Máte pravdu.

Avšak poslední odstavec. Letěl jste někdy letadlem? Napadlo by Vás, že nic nedostanete na Island? Opravdu mají volat z Prahy: "Kapitáne, kapitáne, budete dávat kus žvance nebo máme vybavit cestující balíčkem chlebem se sádlem?" To by jim příště mohl dojít na hotelu toaletní papír a vy se ptát, zda nemá svaz peníze, aby jim dal balíček seboulaugh.

+0 /-0 | 04.12.2015 06:47

David Navara

Nechci se veřejně vyjadřovat k celé diskusi ani číst všechny předešlé komentáře, svůj názor jsem již popsal na stránkách nss i v Šachovém týdeníku. Atmosféra v družstvu byla dobrá. Myslím, že pan Jansa vykonával roli kapitána dobře. Chtěl bych se zastat našeho šachového svazu, hráči po turnaji dostali slušné diety jako kompenzaci za dva hladové dny cesty mezi Prahou a Reykjavíkem.

(Jinak já jsem pokoj po příletu neměnil, takže se nemohu vymlouvat.)

+0 /-0 | 04.12.2015 05:13

pawel

Re Morphynista.

Díky za informaceyes

"Slavný", otázka, co si pod tím slůvkem představit.

(A mohlo být překládáno přes tři jazyky a význam pozměnit).

Bez překladu u nás:

Třeba Slavné dny: Bitva na bílé hořeblush  https://www.stream.cz/slavnedny/10008032-bitva-na-bile-hore

+0 /-0 | 03.12.2015 23:11

Rudolf Kriebel

Zapšklost pana Jansy je cítit až ke mně domů. A to je téměř čtyři sta kilometrů od Prahy. Jaké to asi musí být tam! Protože tým byl tvořen většinou novoboráky, jsem přesvědčen, že by si je lépe ukočíroval pan Boleslav. Nebo i pan Šimáček, jak někde zaznělo. V každém případě letět na ME na poslední chvíli a ještě se s tím chlubit, mě nepřipadá jako úsměvné. Je to naopak k pláči! Tak se necháme překvapit zítra V šachu.

+0 /-0 | 03.12.2015 23:03

Morphynista

Znovu jedna aktualita, týkající se Iljumžinova. Podle některých zpráv se stal známým v celém Turecku, poté, co se o něm zmínil ( i když ho výslovně nejmenoval ) turecký prezident Erdogan. V článku na Novinkách se doslova píše : " Erdogan pak dodal, že do obchodu s ropou je zapleten slavný ruský šachista, aniž by však uvedl jeho jméno. Podle webu Vanguard by ale mohlo jít o Kirsana Iljumžinova, ruského obchodníka, kalmyckého velmistra a dlouholetého předsedu FIDE, který byl dlouho prezidentem Kalmycké republiky ". I zde označení jako " velmistr " a " slavný šachista " mimo mísu, není jasné, zda to Erdogan opravdu řekl nebo jde jen o doplnění ze strany novinářů, v každém případě naše hra znovu získala popularitu, o kterou určitě nestojí. A druhá zpráva z mistrovství Ukrajiny. Pořadatelé se rozhodli pro neobvyklý krok, který ale nepotěší ty, kdo chtěli sledovat přenos partií. Rozhodli se totiž vůbec nepřenášet ani nepublikovat partie. Hraje tu totiž i Maria Muzyčuková a organizátoři nechtějí, aby její partie viděla Hou Yi Fan, která s ní svede zápas o šachovou korunu. Zda to bude něco platné, uvidíme za pár měsíců. Ale i zde si myslím, že takovýto doslova " uzavřený " turnaj není dobré řešení... http://chess-news.ru/node/20564

+0 /-0 | 03.12.2015 21:38

strelec

Prostě se naši na tomto ME (ad ELOMINATOR - MS snad existuje, ale hrají ho jen vybrané země...?) na poslední chvíli dohrabali na úroveň svého nasazení, aniž by byl v turnaji náznak možnosti hrát o TOP10. To je prostě neúspěch, byť jeho míra je diskutabilní, ale"propadák" a "sedláci" jsou prostě vyjádření mimo mísu. A na to, aby se kdokoli podíval na průběh turnaje, nemusí ani umět rošádu........wink 

+0 /-0 | 03.12.2015 21:07

SchwartzBlack

HonzaSvatoš - Rýpl si do nejagresivnějších kritiků, a až na tu nejvidláčtější výjimku (potvrzující pravidlo) se s tou nepřímou úměrou asi dost trefil. Že se naše repre turnajem protrápila, o tom podle mne není sporu. Ale jsou to jenom šachy a chce to taky mít určitý nadhled. Kdo nikdy nehrál jak úplný idiot, ať se snažil jak se snažil, ten ať hodí kamenem :-)

+0 /-0 | 03.12.2015 21:06

ELOminator

Ale tak posuzovat úspěch ve švýcaru podle umístění je podle mě trochu zavádějící, rozhodně jsme hráli pod naše možnosti. Ale zas bych ten turnaj nepovažoval za vrchol sezony, tím je snad mistrovství světa, ne? cheeky

+0 /-0 | 03.12.2015 20:25

HonzaSvatoš

Inu, nebyl by to Plukovník, aby si hned na začátku rozhovoru nerýpl do kritiků. Jeho pohled je dost ve stylu "kritiku přijímáme, soudruzi, ale jen tu konstruktivní" (a o tom, co je konstruktivní kritika, rozhodujeme my).

Samozřejmě, že výrazy "propadák" nebo "sedláci u Chlumce" jsou věcně nesmyslné, když družstvo nakonec skončilo dle nasazení a dle ELO (perfo) neztratilo nijak dramaticky. Výsledek ani předvedená hra nebyly v součtu špatné, prostě se jen nijak zvlášť nedařilo, což se ve sportu stává a není to žádná sportovní tragédie. Ovšem kapitánovu představu, že za stávající situace je možné nějaké "šachové Nagano", považuji za odtrženou od reality, a to při veškerém respektu k výkonnosti a síle našich hráčů. Je možný pěkný výsledek, při souhře dobré formy a sportovního štěstí klidně do 5. místa na ME a do 10. na šachové olympiádě, ale "Nagano", tedy v tomto případě v té silné konkurenci medaile z jedné z těchto soutěží je prostě záležitost z říše snů.

+0 /-0 | 03.12.2015 19:42

Tobi

@ Jiří Kadlec: Já nevím tyjo. Nemohu se zbavit dojmu, že tady v tom případě, kdy jsme měli celý turnaj hratelné soupeře (rozumějte, že jsme byli papíroví favorité), je argument „skončili jsme na svém nasazení“ prostě jen náplastí na bolístku. Vím, že Elo není všechno, ale v turnaji, kde jsme na silné týmy v podstatě nenarazili, bych si prostě představovala něco lepšího než skončit stejně jako nasazení. Já to jako neúspěch vnímám. Jak je ale vidno z rozhovorů s hráči i trenérem repre, mají na to jiný názor a to je myslím podstatnější.  

+0 /-0 | 03.12.2015 19:36

SchwartzBlack

,,Možná, že se to stane právě pomocí té ,,mladé injekce".

Čím je pro Vás tento názor znepokojující? Cítíte se jím být nějak ohrožen? :-)

+0 /-0 | 03.12.2015 19:25

Playboy

Pan Jansa by se měl asi rychle z dávných dob probudit, jelikož repre potřebuje obměnu a jeho názor, že ta stávající složení má stále co nabídnout a může dosáhnout skvělých výsledků, je znepokojující, především na 3.-5.šachovnici! noczech flag

+0 /-0 | 03.12.2015 18:07

Jiří Kadlec

Re Tobi: 

Muži byli dvanáctí nasazení a na 12. místě se i umístili. Optimální formu, která by jim přinesla úspěch, tedy umístění do 10. místa, sice někteří naši hráči neměli, ale psát o sedlácích u Chlumce, to považuju slušně řečeno za hloupost, a s panem Jansou souhlasím. Pokud píšete o oboru, kterému moc nerozumíte, neboť vaše šachové vzdělání není značné, bylo by docela fajn být uctivý, opatrný a slušný. A to ten váš rádoby podbízivý titulek rozhodně není... 

Jenže jste ho napsala pro týdeník pana Matochy, takže to až takové překvapení není... Ten už dlouhá léta pana velmistra Jansu bytostně nesnáší, takže tomu se váš titulek jistě líbil... 

Jste pilná a snaživá, to je jistě fajn. A u druhých umíte ocenit slušnost. Ale váš titulek jí bohužel postrádá, neboť skutečnost je prostě jiná. Naši muži totiž neskončili na ME na 16. místě, jako v roce 2011, nebo dokonce na 23. místě, jako v roce 2009 na ME v Srbsku, ale na 12. místě, odpovídajícím jejich nasazení. 

Co byste asi tak napsala tehdy? 

 

+0 /-0 | 03.12.2015 17:53

Tobi

To je fakt. Škoda, že mě to nenapadlo otočit. Bylo by to výstižnější. Příště se lépe zamyslím…Teď mi šlo spíš o to sdělit, že když dostanu úkol napsat o tom, že včera hustě sněžilo, taky článek uvedu spíš „padaly trakaře“ než „včera sněžilo“, aby to někdo četl. A samozřejmě tím nemyslím, že by z nebe skutečně padaly trakaře a v článku samotném pak objektivně napíši, jak dlouho sněžilo a jak moc.  A když se naší repre povede výkon neuspokojivý a hrají špatně, tak je na místě něco jako srovnání se sedláky u Chlumce. Jinými slovy, ano. Myslím si pořád, že naši hráli špatně, ať už je to vyjádřeno slovy „nepotkali jsme se formou“ nebo „ne všem se turnaj vydařil“ nebo „šedý průměr a únava materiálu“. Já myslím, že nadpis článku má lákat a článek samotný má být co možná nejvíce objektivní. A podle toho se snažím pracovat. Každopádně opět vidím, že všechno jde vždycky udělat lépe. Díky za tip!  A asi mě taky trochu popichuje názor, že k výkonům našich hráčů, našich vzorů a pro někoho třeba i hrdinů, které obdivujeme, se může vyjádřit jenom nejméně GMko, aby byl názor brán vážně. To je trochu – přežité, řekla bych. O tom, že mnohé příspěvky vyjadřující se k výkonům našich na ME družstev, byly nevhodné, o tom žádná. Ostatně to patří naprosto ke každé volné on-line diskusi a narážíme na to neustále nejen tady, ale na každém serveru, kde je taková diskuse bez cenzury povolená. Někdy je holt sakra těžké jí "vydejchat". Sama o tom náhodou něco vím wink

+0 /-0 | 03.12.2015 15:57

strelec

(TOBI) "Carlsen jak sedlák u Chlumce, naši jen o něco lépe" - tak nějak by mi ten nadpis připadal  odpovídající obsahu článku, který se mi zdá OK. Výsledek i hru "sedláků u chlumce" si představuji jinak.

(BUCEFALOS) - pan Jansa nemá žádnou pravdu - pouze se domnívá, že např. nadpis TOBI ("Sedláci...") je agresivní. 

+0 /-0 | 03.12.2015 14:13

Míla

Nazvat "propadákem" výkon čtyřčlenného družstva, které - považte! - odepsalo celkem 15 ratingových bodů, chce opravdu hodně ostré kritické pero. Pro mne je to plus minus výkon na úrovni současného ratingu.

Tím netvrdím, že mne hra našeho družstva nadchla, ale propadák, pane pogousi, vypadá jinak.

+0 /-0 | 03.12.2015 14:02

Bucefalos

Pan Jansa má samozřejmě pravdu. Řekl bych, že agresivita komentátorů byla v nepřímé úměrnosti s jejich šachovou úrovní" Je zpětná vazba, a to ještě velice mírná zpětná vazba na jedovatosti až drzosti některých diskutujících. Bohužel dnes si mnoho lidí myslím, že si mohou kopnout beztrestně vpodstatě do koho chtějí a říkají u toho něco jako že na to mají právo.. Je to místy až směšné. 

+0 /-0 | 03.12.2015 13:48

pogous

Vezměme konkrétní čísla ze soutěže mužů, kde byl p. Jansa kapitánem:

ČR za celý 9ti kolový turnaj hrála pouze s jediným týmem, který byl nasazen ratingově nad námi (s Německem a ten zápas jsme prohráli). Po celý turnaj tedy ČR hrála špatně a na 12. místo se tým dostal až díky vítězství v posledním kole. Prohráli jsme s Dánskem, remizovali se Švédskem, s Černou Horou... 

Podíváme-li si na výsledky perspektivou výkonu jednotlivců, tak celkově naši reprezentanti odepisují více než 15 elo bodů. 

Kapitán reprezentace by měl být schopen přiznat, že výkon české repre na ME byl špatný, že to byl propadák (a nejen v kontextu očekávání fanoušků, ale i ve srovnání s průběhem a výkonem našich na ME ve Varšavě či na olympiádě v Tromso). Napadáním kritiků realitu nezmění. 

+0 /-0 | 03.12.2015 13:47

Tobi

@ p. Jansa: A nemyslíte, že je dobře, že aspoň šachoví laici mají chuť psát články a přispívat tak k zviditelnění šachu? Ono totiž šachovým profesionálům se do psaní velmi často velmi nechce (samozřejmě za honorář, který pro ně nejspíš není až tak zajímavý). Upřímně řečeno, i mně přišel titulek mého článku v Šachovém týdeníku, na který narážíte (mimochodem díky, že ho čtete), příliš kritický a ovlivněný jasným zklamáním šachové fanynky, kterou se cítím být především.  Proto jsem také  obsah článku a titulek obzvlášť konzultovala s lidmi, které rozhodně za šachové laiky považovat nelze. A tak nějak se shodli, že česká repre má prostě na víc, jak ostatně sám v rozhovoru uvádíte. Ono 12. místo a „posty nejvyšší“ abych použila přímo Vaše slova, od sebe mají poměrně daleko. Možná je titulek „Jak sedláci u Chlumce“ trochu nadsazený (ono nadpisy článků, jak jistě víte, mají jedinou úlohu – přilákat!), domnívám se ale, že v článku, pokud jste ho četl pozorně, je hodnocení víc než objektivní. Je jasné, že každý hájíme svou práci a mám pro to pochopení. Tak možná by příště stálo za zvážení, než hodíte všechny kritické články, příspěvky čtenářů a nadpisy do jednoho pytle s nálepkou "netřeba se tím zabývat, jsou to jen laici, co tomu nerozumí", se zamyslet, jestli ti všichni „laici“ třeba nemají v něčem taky pravdu.

+0 /-0 | 03.12.2015 12:55

MaX
Vždyť je to pořád dokola, jakákoliv drobná kritika na největším šachovém serveru je bagatelizována. Možná by měli opět spíše hledat ty správné fanoušky v časopise Reflex.
+0 /-0 | 03.12.2015 11:38

strelec

Pokud jsou myšleni komentátory místní diskutéři, pak hlavně více nadhledu....wink

+0 /-0 | 03.12.2015 11:20

Mira

Myslím si, že prohlášení: "Řekl bych, že agresivita komentátorů byla v nepřímé úměrnosti s jejich šachovou úrovní" je zcela nevhodné od kapitána reprezentace. Trochu méně síry a více pokory!

+0 /-0 | 03.12.2015 10:38

kiklos

Díky moc, přesně takové články jsou pro pozitivní ohlas a osvětu potřeba.

+0 /-0 | 03.12.2015 09:04