Země se zachvěla

18.11.2016 13:08 | Zápas o titul mistra světa 2016

Magnus Carlsen poprvé v ohrožení života se štěstím odvrátil vyzyvatelův breakball. Přichází obrat zápasu, nebo šlo jen o malé extempore?

Páté dějství bitvy o šachovou korunu zpočátku nabralo již zavedený standardní směr – mistr světa Magnus Carlsen bílými v boční variantě vylákal Sergeje Karjakina mimo vyšlapané cestičky a snažil se jej přehrát ve zhruba vyrovnané, ale přeci hratelné pozici. Ruská naděje tentokrát hrála docela přesně, nicméně v určitý moment cukla a užuž to vypadalo, že diváky bude čekat další jednostranná hra na kočku a myš, když tu Carlsena poprvé přepadla slabší chvilka.

(Magnus Carlsen ležící spící; zdroj: NRK)

Série nepřesností vyvrhla norskou star z lepší pozice po časové kontrole do rozbouřených vod Karjakinova protiútoku. Vyzyvatel ale bohužel pro sebe nadějnou šanci nesvedl využít – v kritickém okamžiku se nedokázal přepnout z obranného módu, pořádně zahloubat a najít nejsilnější pokračování. Carlsen pak opět zapnul implantovaný engine a přesnými manévry partii ubránil.


-
. kolo -

Nabízí se jízlivá otázka, co bylo náplní avizované miliónové přípravy Sergeje Karjakina na zápas. V zahájení přetlačit svého soupeře neumí, jeho čistě šachové schopnosti za Carlsenem zaostávají a když už přišla jedinečná šance, nedokázal se z pasivních tahů přeorientovat ke hře na výhru.

Sergej Karjakin po partii přímo zářil, zato Carlsen neskrýval svou frustraci (zdroj: ruchess.ru)

Nor působil na tiskové konferenci po partii extrémně rozčarovaně a takové excesy si příště určitě bude více hlídat. Možná to od něj vyprovokuje agresivnější hru bílými figurami, teď ale na podání dvakrát za sebou půjde Karjakin. Ten má jeden zásadní problém – ať dělá, co dělá, má sklon hrát pasivně i v aktivních pozicích a jeho jediná šance vznikla nikoliv jeho přičiněním. Přestane se vyzyvatel konečně bát?


text a komentář: IM Tadeáš Kriebel


Odkazy

web MS
on-line přenos na chess24


46x 8950x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (46) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Trilobit

Nejsou to jen šachy. Je to taky psychologická bitva. TOP hráč musí být komplexně připraven (psychicky, fyzicky, vědomostně). Carlsen je suvéren už 6-7 let a co byste doporučili Karjakinovi? Třeba mají oba něco "nového" připraveno do tiebreaku, kde se může stát cokoliv. Odkaz na zajímavý článek:  http://rbth.com/sport/2016/05/02/keeping-the-stress-out-of-chess-how-russias-youngest-grandmaster-trains_585939

+0 /-0 | 20.11.2016 12:21

Petr92

N.Očník: jestli je Karjakin spokojený s tím jak s bílýma rychle remizoval, tak to pak jo, ale po tom jak dnes rychle to skončilo, tak si Carlsen začíná věřit na tiebreak, zatím k tomu směřují.

+0 /-0 | 19.11.2016 03:09

N. Očník
Zatím Carlsen nic moc. Karjakin naopak předvádí svoji standardní hru. Tak uvidíme, kdo se dokáže zlepšit či zhoršit.
+0 /-0 | 19.11.2016 00:35

pawel

Netřeba chodit tak daleko.

Vystačil bych si s Cimrmanem.

"Aby věděl, kudy cesta vede, musel zjistit, kudy nevede" (a tak vyfukoval tabákový dým do vody, nevznikne-li tím zlato...)

+0 /-0 | 18.11.2016 22:58

Porcal
Titul se zachvěl, ale nepadl. To byl podobný titulek po poslední partii Kasparov Karpov.
+0 /-0 | 18.11.2016 22:12

exot

Dneska to bylo něco z Hemingwaye, tak zítra by titulek mohl být inspirovaný třeba Remarquem - Na západní frontě klid. :-)

+0 /-0 | 18.11.2016 22:05

Porcal
Kdy se pokračuje? Už v neděli? Real hraje v sobotu, tak Carlsen bude mít snad klid...
+0 /-0 | 18.11.2016 21:47

Tobi

...aspoň se konečně vyspíme :-D

+0 /-0 | 18.11.2016 21:47

exot

Jako ale takhle krátké partie si měli schovat přes týden a ne před víkendem. :-)

+0 /-0 | 18.11.2016 21:45

exot

Podle mě Carlsen dal Karjakinovi takříkajíc čuchnout (nevyhrál buď 3. nebo 4. partii), a ten už se po počáteční nervozitě (první zápas o titul, přece jen) dostal do zápasu. A teď už to bude těžké. Pro oba, ale Carlsen má jednu drobnou nevýhodu - je to on, kdo může ztratit všechno.

+0 /-0 | 18.11.2016 21:41

doktor

po 1,5 hodine?? tj hustý

+0 /-0 | 18.11.2016 21:39

exot

Ještě že to není zápas na šest vítězství... smiley

+0 /-0 | 18.11.2016 21:38

xdavx x
Exot, netvrdil bych ale ani, ze ma výrazné problémy Sergej. Pro me prekvapeni že se tak drzi.
+0 /-0 | 18.11.2016 21:37

breughel

zrovna teď bych uvítal rytířovy analýzyenlightened

+0 /-0 | 18.11.2016 21:31

exot

Já si myslím, že je štěstím bez sebe, jak snadno se mu daří Karjakina eliminovat a nemá s ním žádné problémy bílými ani černými. :-)

+0 /-0 | 18.11.2016 21:29

ELOminator

No já si každopádně myslím, že Carlsen (stejně jako my diváci) neměl z výsledku TK žádnou radost. A zatím se mu obavy celkem potvrzují wink

+0 /-0 | 18.11.2016 21:27

morboj

Vzpomínám na to, jak po skončení Turnaje kandidátů spousta lidí Karjakina dopředu odepisovala. Sice zatím je Carlsen o chloupek lepší, ale Sergej se docela drží, co říkáte?

+0 /-0 | 18.11.2016 21:06

exot

Tipuju, že se to rychle vyčistí a bude to nejkratší partie.

+0 /-0 | 18.11.2016 20:58

exot

Prý Carlsen nevěděl, že tam nějaké kamery jsou - respektive si myslel, že je mají k dispozici jenom rozhodčí, a diváci nic neuvidí.

Zatím to vypadá, že oba hráči měli tuhle variantu doma na šachovnici a jsou připraveni.

+0 /-0 | 18.11.2016 20:52

MaX

Porcal: asi proto, že tam Magnus lehává ...

+0 /-0 | 18.11.2016 20:46

Porcal
exot: asi proto, že kamery už lezou do takové polosoukromé sféry..
+0 /-0 | 18.11.2016 20:43

exot

Carlsenův tým vznesl požadavek, aby kamery nezabíraly, jak hráči relaxují v odpočívací místnosti. Nevíte někdo proč? :-)

+0 /-0 | 18.11.2016 20:39

MaX

taky jsem zvědav

+0 /-0 | 18.11.2016 20:36

Porcal
Jsem zvědav, jak Carlsen získá pěšce zpět
+0 /-0 | 18.11.2016 20:29

doktor

tuto partii prý hrál E,Bacrot před lety v nejakym rapidu

+0 /-0 | 18.11.2016 20:29

Porcal
Začalo se hrát něco úplně nového.
+0 /-0 | 18.11.2016 20:26

doktor

je tam prý motiv Dd5+f5 ,nebo obracene

+0 /-0 | 18.11.2016 20:25

doktor

http://ua.at.ua/news/match_nash_sport/2016-05-01-36

na tomhle serveru je docela dobrej komentar i s videem.

+0 /-0 | 18.11.2016 20:23

dejf721

Ano, řekl bych že se to dá nazvat jakousi mutací Marshalla... :)

+0 /-0 | 18.11.2016 20:17

doktor

to je maršál???

+0 /-0 | 18.11.2016 20:10

ELOminator

Kurňa s takovým přístupem bysme mohli celý tento server zavřít!

+0 /-0 | 18.11.2016 19:34

xdavx x
Zase bych to tak neprozival Jakube :) porad nejde o nic vic nez posunovani dřevěných figurek po nějaké desce. Nedokážu vyjmenovat vic zbytečnějších veci, které se v zivote opravdu hodí :)
+0 /-0 | 18.11.2016 19:11

ELOminator

No hlavně by se Magnus měl konečně vytasit s nějakou zásadní teoretickou novinkou, kterou chce Karju porazit, bo Trompovského útok z 1.partie to asi nebude.

+0 /-0 | 18.11.2016 18:25

xdavx x
Asi tak. V každém pripade to bude zajímavé, kdyby karja urval bod, magnus by nam konecne mohl ukázat jak dobry je i taktik (o čemž nepochybuju) a zaclo by se poradne jiskrit.
+0 /-0 | 18.11.2016 18:13

ELOminator

Zatím mi to fakt připadá, že Magnus nepochopil, že Karja není Vishy a nemůže ho jen tak usušit. Už jsem viděl Karjakina zachránit daleko horší pozice než do jakých se zatím v zápase dostal. A na tiebreak se Carlsen moc spoléhat nemůže, takže nervy budou pracovat.

+0 /-0 | 18.11.2016 18:03

xdavx x
To je docela rektalni komentář v podani Tadease. Když mu Magnus uhyba ze zahajeni, tak položena otázka nedává smysl.Carlsen mi připomíná Aljechina s Euwem. Aljechin se spomehal na svoji strašlivou taktickou silu, Carlsen na svoji brutální techniku. Ale zatímco Aljechin nepochopil cely zapas, ze je třeba neco změnit, Carlsen na to ma dost casu. Pokud magnus zmeni typ hudby, mohl by karjakina docela slusne zmást. Strategie, ze karju proste vysuší, nemusí fungova. V každém pripade sergej se ukazuje jako zajímavý protivník.
+0 /-0 | 18.11.2016 17:42

P.Braun

Norský tisk (NRK) se pozastavuje nad skutečností, že M.Carlsen těsně před časovou kontrolou (40 tahů) nazapsal tento tah do partiáře. Magnus to ještě teď nechápe, ale je přece taky jen člověk.

+0 /-0 | 18.11.2016 16:49

Bucefalos
Jeho jedina sance vznikla nikoliv jeho přičiněním.. toto je velice zajimavá myšlenka.. ovšem zcela chybná. Nebo snad lze získat výhodu bez přičinění soupeře?
+0 /-0 | 18.11.2016 16:02

Honza Hučín
Když už se tu masivně vzpomíná, pak porovnejme naše účasti na fotbalovém Euro 1996 a 2004. Lepší herní projev se neodrazil na lepším umístění. Jediná poznámka k průběhu zápasu, které se odvážím, je, že Karjakin má tužší kořínek než Anand. A ke včerejší partii -- Svidler v živém komentáři konstatoval, že s dvaceti minutami na dvacet tahů je tah Sxc5 z praktického pohledu zcela pochopitelný. Safety first.
+0 /-0 | 18.11.2016 15:01

Porcal
Re:Tobi: jsi vynikající moderátorka. Viz. koment k předchozímu rozboru. Diky
+0 /-0 | 18.11.2016 14:56

Pavel Ch

exot:

To co řekl Luděk Bukač nerozporuji, nevím. Ale ve finále o zlato je naši podrtili aktivní hrou, snad 5:3. Obrázek mohl být jiný než plán. Ale Kanada z vypadnuvších St-cupu byla tak na úrovni našich. Vždyt po opětovném vzetí na MS 1977 brala  Kanada pouze brambory a bronz, 1985 stříbro byl největší úspěch, zlato až 94.

Spíše bych přirovnal k památnému finále Francie - Itálie, kdy v 10 lidech 100 minut, i proti dvou chyceným penaltám, hráli 0:0, aby nakonec Italové vyhráli. Jestli toto se podaří Karjakinovi...

..ale neuzavírejme účet bez Magnuse

+0 /-0 | 18.11.2016 14:40

exot

Pamatuju si, jak před finále hokejového MS v Praze 1985 (omlouvám se za pamětnické okénko) motivoval naše hráče Luděk Bukač: "Nebudeme s nima hrát žádný velký hokej, nebudeme závodit, nepřistoupíme na jejich hru. Budeme hru kouskovat, jinak se s nima hrát nedá. Tohle nejsou žádní slabčáci, tohle je parádní Kanada - a my ji touhle svojí hrou uděláme!" (volně parafrázováno). A jak to tehdy dopadlo, jistě všichni víme. Mistři!

+0 /-0 | 18.11.2016 14:25

MaX

asi se budu muset nad sebou zamyslet :o) Já to zase vidím obráceně. To je první partie, kdy Carlsen zahrál? slaběji. Karjakin v několika předchozích partiích stál o dost hůře. To, že Karjakina  neporazí tak lehce musel v přípravě čekat. O to víc, když na něj vyrukoval ze „suchou“ hrou. Ještě jedna nebo dvě takové partie a pak budu chápat nějakou frustraci. A stejně Karjakin, přece zisk titulu musel postavit na něčem šachovém. Nechce se mě věřit, že by boj o titul postavil na frustraci Carlsena. No prostě podle mě ze strany Carlsena dobré, nic co by ho mělo zatím rozhodit o to víc, když je tolik volných dní.

+0 /-0 | 18.11.2016 14:19

exot

Ano, přesně jak říká Tadeáš Kriebel, na Carlsenovi se začíná projevovat pro něj netypická frustrace a Karjakin s každou další partií větří svou šanci jako ohař. :-)

+0 /-0 | 18.11.2016 13:55

P.Braun

M.Carlsen je po pěti partiích unavený a kondičně i motivačně je na tom stále lépe S.Karjakin. Lze to možná přisuzovat rozdílné přípravě, pozápasové regeneraci, nedostatečnému spánku i rozdílnému volnočasovému programu obou hráčů. 

+0 /-0 | 18.11.2016 13:49

Magiland

děkuji za článek i za rozbor. Přesné, vtipné, pochopitelné .... yes

 

+0 /-0 | 18.11.2016 13:25