Zbyněk Hráček, David Navara, Viktor Láznička a Vašek Finěk

20.08.2022 08:42 | Zprávy

Něco po šesté ráno jsem se šel projít do lesa. Málokdy se stane, že bych nepřemýšlel o šachu. Dneska jsem dlouze přemýšlel o tom, co napsal pan paulz, a rozhodl jsem se reagovat přímo článkem.

Celá diskuze je zde: https://www.nss.cz/vasek-finek-v-boji-o-velmistra-2.dil-+-male-prekvapeni.

Vezmu to nejdůležitěji. Napsal jsem, že by Vaška Fiňka měl trénovat světový trenér. 

Cituiji odpověď pana paulze:

"No osobně bych teda řekl že hráče s Elem 2400 nebude trénovat světový trenér.....A pokud začal Vašek stagnovat na elu 2400 tak se první musí hledat příčiny. A svádět všechno na trenéry, když se žák vykašle na studium nepomůže ten nejlepší trenér což samozřejmě Roberte víš. Bohužel mě připadá že po změně zahájení prostě Vašek málo studuje nové zahájení. Rád bych se mýlil, ale tenhle turnaj teda na velkou teoretickou přípravu nevypadá. Jinak záleží na něm a hlavně rodičích koho chtějí za trenéra. A pokud budou chtít někoho jiného, tak by svaz na to měl přistoupit. " 
A k tomu ještě doplnil: "Jinak marně přemýšlím jaké měli světové trenéry třeba Zbyněk Hráček, David Navara a Viktor Láznička."

Protože jde o hodně zajímavé a důležité věci, rozhodl jsem se reagovat článkem. Děkuji panu paulzovi za zajímavé komentáře.

Začal bych od konce. Jestli měli světové trenéry ZH, DN a VL. V prvé řadě bych se mohl zeptat, zda třeba měli světové trenéry Aljechin s Capablancou? Doba se mění, myslím si, že docela zásadně a hlavně rychle. Třeba už jenom specialista na databáze je důležitá činnost.


Rád bych nyní napsal svoje zkušenosti. Ohledně Zbyňka Hráčka netuším. Rád se ho na to někdy zeptám. Co je obecně známo, že trénoval do určité síly s panem Vratislavem Horou. Pak nemám vůbec tušení, protože, přece jen, Zbyněk byl jiná věková kategorie. V době, kdy byl Zbyněk na vrcholu jsem se teprve začal seznamovat s "vyšším" šachem. Přesto bych si tipnul, že spolupracoval (alespoň) se silnými velmistry. Hodně bych se divil, kdyby si sílu cca 20. na světě vydřel sám. Myslím si, že tu kritickou mez ela 2400/2500 překonával buď se silným hráčem, nebo trenérem velké šachové síly. Ale berte to jen jako můj tip. Stejně tak, že kdyby žil v Holandsku, byl by v top 10.

Davida Navaru jsem zažil. David je hlavně samouk, ale pracoval s výraznými osobnostmi, když už měl vyšší šachovou sílu, třeba jako nyní Vašek. Nevím v jakém rozsahu, ale určitě mu to pomohlo. Musím zde zmínit Vlastimila Jansu, který sám byl hráčem širší světové špičky a o šachu toho ví opravdu hodně. Nezapomenu na naši analýzu v Ostravě, kde mi ukazoval tolik hlubokých a zajímavých myšlenek jen tak z paměti ze zahájení, že jsem tomu ani nechtěl věřit. 
Musím zde ale napsat, že si myslím, že Davidovi chyběla dlouhodobá práce se světovým trenérem. Protože - myslím si to a hlavně to cítím - David nevyužil na plno svůj potenciál. Měl jsem možnost s Davidem hrát, analyzovat, vidět ho jak mu pracuje šachový mozek. David je šachový génius. Nezapomenu na jedno soustředění ve Vráži, kde nám Michal Konopka dával nějaké studie. Nebyl jsem v té době slabý hráč, ale sotva jsem se rozkoukal, jak to stojí, tak hádejte, kdo utíkal s řešením za MK, a tak to bylo vlastně pořád. Normálně by mne to frustrovalo, ale pamatuji si, že jsem jen hleděl, nic více. Jenomže šachový rozvoj je velmi komplexní věc. Třeba u Marka Dvoreckého David vynikal a chválil ho, nikoliv Viktora Lázničku.



Viktora Lázničku znám nejlépe a strávil jsem s Viktorem hodně času. Viktor spolupracoval se světovými velmistry (docela byste se divili s jakými), trénoval s nimi nebo dělal sparinga. To samé platí i pro světové trenéry. Je pravda, že už v té době byl pan Hráč, ale pamatuji si, jak mi jednou ukazoval obrovskou chobotnici variant (zahájení), co si odnesl od jednoho světově známého trenéra. Myslím si, že hodně spolupracoval se Sergejem Movsesjanem, v době, kdy Sergej měl elo +2700 a patřil mezi širší světovou špičku. Pamatuji si, to byl asi rok 2007, jak sedíme v autě. Já s Lázňou vzadu, Sergej vpředu a my máme šachy a Sergej hraje naslepo. "Pokaždé" Lázňu přepočítal. Doteď si na to vzpomínám, jak jsme se tomu smáli.



Vaška Fiňka neznám vůbec. Ale viděl jsem jeho partie. Hraje fantasticky, rozhodně lépe, než v jeho věku hrál David Navara (nemám nyní k dispozici chessbásku, ale myslím si, že jsem hrál s 12 letým DN v Plzni, možná měl David méně, ale rozhodně zdaleka neměl takovou sílu jako má Vašek teď). Pokud se bavíme o Vaškovi, pak se bavíme o zázraku a ten rozhodně zaslouží světového trenéra. A věci okolo, protože pokud máte obrovský talent, pak ale přichází i obrovský tlak. A světový trenér s tímto musí mít zkušenosti. Navíc Vašek hraje určitě lépe než hráč 2400 (někdy před rokem trápil velmistry s elem i přes 2500), ale... ale, cítím, že je jako loď bez plachet.

Navíc doba se hodně mění. Jinak když už byla řeč o zahájení, tak největším odborníkem (v ČR) na zahájení je Jiří Dufek. Můžeme jenom spekulovat, jak tak mimořádného odborníka využívá šachový svaz z hlediska trénování a rozvoje talentů.

Ano, samozřejmě tvrdá práce je číslo jedna. V jednom notesu mám poznamenáno, jak Šak Mamedyarov na to (dávný rozhovor), proč šel trochu dolů, poznamenal, že to je proto, že si občas s přáteli vyjde ven a dělá šachy jen 6 hodin, zatímco před tím dělal 10 hodin.


Robert Cvek

fotky použité z: chess.cz, chess.sk, seznam.cz a archívu nss.cz
89x 7904x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (89) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
xdavx x

clenvv Movsesjan bydli v Praze... 

+1 /-2 | 22.08.2022 12:25

xdavx x
Činnost svazu zůstala zhruba stejná. Kamarádičkování, klientelismus, arogance, lži a neschopnost.
+1 /-3 | 22.08.2022 08:40

xdavx x

a srovnas to i k vyplatam k 2013 a 2023?

jinak 2017, stat pridal vsem sportovnim svazum na uzemi CR o 1,5 procenta HDP... to je to, jak se tim chlubi viktor novotny, jak zajistil vice penez... 

+3 /-2 | 22.08.2022 01:23

clenvv

Kvalitní trenéři az na pana Jansu tady nejsou a nebudou. Je celkem smutné, že budoucnost Vaška Fiňka má v rukou trenér-ři, kteří už  mu nemají co dát a kvalitativně jsou už i horší jak Vašek. Smutnější je ovšem skutečnost, že je to i proti jeho-jejich zájmu aby si našel nějakého lepšího trenéra, protože by přišli o štědrou odměnu ze svazu. Výsledek bude takový, že si ho budou nadále držet. Vašek se sice ještě trošku zlepší, ale potenciál, který má zustane i díky nesoudnosti jeho trenérů u bodu mrazu a bude z něj pouze pruměrný GM s elem maximálně kolem 2550. Hráče 2700 se v ČR několik desetiletí tady nedočkáme. O zakrnění našich největších talentů se spřehledem postaráme.

+3 /-1 | 21.08.2022 22:42

Remcik z Banika
Nic proti vam, pane zmetsabileho, ale vzdy je v zivote lepsi, pravnika pokud mozno nikdy nepotkat :-) Vyjimkou budiz reseni dedictvi po bohate teticce treba z Ameriky :-)
+2 /-0 | 21.08.2022 19:15

Zmestabileho

Takže ta žaloba... pro odlehčení :-)... už ji mám lehce naformulovanou. Náhrada škody. Žalovaný svaz.

+1 /-0 | 21.08.2022 19:13

Zmestabileho

Už si dělám srandu... což nebylo a není účelem. Jen to chci spíše nějak odlehčit.

+1 /-0 | 21.08.2022 19:09

Remcik z Banika
Ale tak to myslim Roberte musi asi svaz videt. Hospodari s penezi od statu, od clenu a pak asi co vydela, nevim, co vsechno to obnasi. Takze musi kazdou korunu zduvodnit, i tech 200K letos pro Vaska asi nebylo jednoduche rozhodnout a schvalit. Taky bych si pral jako sachovy fanousek, at tady mame co nejdriv dalsiho Davida a Vana, at tu mame svetove trenery Kasparova, Kramnika, ale asi to nebude tak jednoduche :-)
+0 /-0 | 21.08.2022 19:07

Zmestabileho

Potřebuji relevantní podklady. Jinak by byla žaloba irelevantní :-)

 

+1 /-0 | 21.08.2022 19:06

Zmestabileho

Tak nějakou žalobu bych mohl sepsat...:-)... ale není bohužel proti komu a za co :-)

+0 /-0 | 21.08.2022 19:04

Zmestabileho
Vložte obsah
+0 /-0 | 21.08.2022 19:02

Robert Cvek
Semod: Každý musí se žalobou počítat, je lepší. Můžete a nemusíte mi věřit co zde píši.
+1 /-0 | 21.08.2022 18:54

Semod
Každý bulvár musí se žalobou počítat ... Zákulisní informace, drby, povrchnost, jednoduchost ... RP se učí rychle (že by tvorba zisku?).
+0 /-1 | 21.08.2022 18:48

Robert Cvek
Davide, nechci nikoho žalovat :-) Spíše vypít jedno pivo a zavzpomínat.
+1 /-0 | 21.08.2022 18:42

Zmestabileho

Ty si Roberte nedáš pokoj :-)... dobře, dej mi podklady, ať formuluji sám předžalobní výzvu, nebo ještě lépe přímo žalobu :-).

 

+1 /-0 | 21.08.2022 18:39

Robert Cvek
Pokud by takto měli přemýšlet, pak by nikdy nic neudělali. Jak jsem psal, nejsem a priory proti všem na svazu, spíše naopak. Ale jde o to "zdravé jádro", které ale bohužel vládne a ovládá druhé. Nic více, ostatní věci, z mého pohledu, jsou zcela podružné. Díky tomu "zdravému jádru" se děly věci, které se nikdy stát neměly a vůbec žádné banality to nebyly. Viz moje předchozí dva články, na které jsem upozorňoval.
+1 /-0 | 21.08.2022 18:27

Remcik z Banika
Souhlasim, Vasek je obrovsky talent a preju mu, at se stane svetovym hracem, pokud to vubec casem bude chtit on sam :-) Ale spoustu lidi by opet kritizovalo svaz, ze sehnal penize na jeho trenery, ale pro ne neudelal nic, akorat zdrazil prispevky, atd. takova je realita proste.
+0 /-0 | 21.08.2022 18:19

Robert Cvek
Bohužel Petře, ale nemyslím si, že "zdravému jádru" jde skutečně o šachy. To by pak bylo "všechno" jinak.
+1 /-0 | 21.08.2022 18:18

Robert Cvek
Davide, já mám mantinely, ty je. Bydlím v Dobroslavicích, takže prajzák nejsem.
+0 /-0 | 21.08.2022 18:17

Remcik z Banika
To asi chapu Roberte, ze tady psat urcite veci nechces, vyhrozovat nekomu soudem, to uz neni prdel, a je mi lito, ze to doslo tak daleko. To me mrzi, i obecne, ze se lidi, kteri maji radi stejnou vec, tady sachy, dostanou az k takovym neshodam :-(
+0 /-0 | 21.08.2022 18:01

Zmestabileho

Ale když tady Roberte píšeš veřejně....a já Ti odpovídám.... tak v tom pokračujme :-). Veřejně. I když na jedno můžem zajít, Jsem fakt z Opavy :-). Nejsi Ty náhodou z Prajzské? :-) 

+0 /-0 | 21.08.2022 18:00

Robert Cvek
OK :-) Pokud by to bylo o tom, co se vyrojí nebo nevyrojí ohledně takového pokladu, jakým Vašek je, pak by to bylo ne k pláči, ale k totálnímu výkřiku zoufalství.
+1 /-0 | 21.08.2022 17:59

Remcik z Banika
:-) OK, tak ted je to myslim jasne, ty a Petr se uz nikdy se soucasnym svazem bavit nebudete, posuzovat to nebudu a nemuzu. Bohuzel tim budou trpet tyto stranky, ale tak to asi je. Jeste mala pripominka, svaz by asi mel umet sehnat sponzora, napr. z tech duvodu co pises, jmeno a status, ale nejsem si jisty, ze by to melo byt jen pro jednoho konkretniho cloveka, to by se minimalne opet vyrojily ty stejne otazky.
+0 /-0 | 21.08.2022 17:54

Robert Cvek
Petře, to je spíše na osobní hovor, než to tady ventilovat, ale ani nevíš, jak rád bych napsal okolnosti. Ale bohužel.
+1 /-0 | 21.08.2022 17:44

Robert Cvek
Davide, stále platí, že bychom si mohli někdy zajít na jedno :-) Respektive, pokud bydlíš v Opavě, pak to máme od sebe kousek.
+1 /-0 | 21.08.2022 17:43

Robert Cvek
Remci z Banika: Aha :-) Jasně, tykáme si, no, ale párkrát jsem stál hrozně... :-) Pomůže to hodně, přímo fatálně, protože na tom to všem stojí. Od toho jdou další věci. Samozřejmě, že svaz má hledat sponzora, mají přece jméno a status. Z mé strany to je a bude jednostranné, protože, Petře, já s tím "jádrem" nikdy jednat nebudu, doufám, že ty lidi už nikdy neuvidím, nikdy nic s nimi nechci mít.
+1 /-0 | 21.08.2022 17:42

Remcik z Banika
Za vam byla poslana predzalobni vyzva, je fakt blbe, jak to dopadlo? Tim padem to asi hodne vysvetluje. A tezko nejaka komunikace bude fungovat. To je bohuzel skoda.
+0 /-0 | 21.08.2022 17:38

Zmestabileho

Ohledně předžalobní výzvy :-) - jako právník Ti rád pomůžu. Ale... jsme na šachových stránkách, že ano? Divím se fakt tomu,  že zde probíhá něco jako předžalobní výzvy. To je fakt smutné - pokud nás zajímá hraní šachu a nikoliv soudní žaloby.

+1 /-0 | 21.08.2022 17:35

Remcik z Banika
My si tykame Roberte, mimochodem, sice jsem te nikdy neporazil, ale to mozna nekdy prijde :-) Kicmer. Konkretne, kdo ma sehnat toho sponzora, rodice, trener, svaz, ja, ty, Koutnas, nekdo z komentujicich, kdo? Kdo ma byt ten schopny, aby sehnal pro Vaska penize? OK, pokud myslis, ze je to o svazu jen v lidech, mozna, ale ja tomu neverim. Aby odeslo to, jak pises, zdrave jadro, prece neznamena, ze bude najednou vse ruzove. Budou opet resit ty stejne problemy s mensim ci vetsim uspechem. Ja osobne do toho moc nevidim, jsem jeden z tech, co si jen radi obcas zahraji. Bohuzel vnimam tady posledni dobou, to co jsem napsal a mrzi me to, protoze mi to prijde jednostranne.
+0 /-0 | 21.08.2022 17:29

Robert Cvek
To jsem rád Davide! Jj, souhlas.
+1 /-0 | 21.08.2022 17:22

Zmestabileho

A to hlavní - kvůli Tobě se dívám zase na šachy. Možná to takto vnímá víc lidí - nss jsou místem - kde se šachy stávají zase tématem zájmu... Já už tady strávil dnes většinu neděle - a rozhodně toho nelituju :-). Ale musí to mít i hlubší smysl. Co nás někam posune dál.

 

+1 /-0 | 21.08.2022 17:21

Robert Cvek
Jj, tak to je.
+1 /-0 | 21.08.2022 17:14

Zmestabileho

Roberte, líbí se mi jak máš odvahu do toho jít...a hlavně mám pocit, že víš o čem tady píšeš. Ale je to i tak často nesrozumitelné a nepřesvědčivé. 

 

Což je škoda.. navíc v tom kontextu energie, kterou do toho dáváš.

+1 /-0 | 21.08.2022 17:11

Robert Cvek
Davide, myslím si, že máš zkušenost s právem. Byla nám už jednou poslána předžalobní výzva - a docela jsem hleděl jak jsme byli na ň rozpitvání. Jistě chápeš, že psát některé věci jen tak nebudu. Zatím se musíš spokojit pouze s tím, zda mi věříš nebo ne.
+1 /-0 | 21.08.2022 17:09

Robert Cvek
Remcik z Banika, tak postupně: návrhy jak to zlepšit padly a zcela klíčový podle mne byl ten, aby odešlo to """zdravé""" jádro. Jinak se nenechte mýlit, na svazu dělá dost lidí, kteří jsou OK a svoji práci umí. Jen teď po mne pls nechtějte jména. Jestli je něco v č nebo a, je bezvýznamné. U Vaška nyní jde o to, aby dostal max. podporu, najít sponzora by neměl být takový problém pro někoho kdo je schopný. A když bude sponzor, nebude nikdo "řvát". ( Jinak 300 dolarů je poněkud hodně :-) ) To, že zde nepřispívají, neznamená, že to nečtou. Málokdo má odvahu napsat svůj názor. A když už tak schovaný za nickem. Osobně nevnímám, že je všechno špatně, vnímám to, co jsem už dávno popsal, viz články co jsem kopíroval Davidovi, zde: https://www.nss.cz/hodnoceni-muzu-aneb-skutecny-problem a pak zde: https://www.nss.cz/toto-neni-muj-svaz
+2 /-0 | 21.08.2022 17:07

Zmestabileho

OK... kritizovat umí každý. Ale... ono to fakt nefunguje. Tedy aspoň nefungují šachy na repre úrovni. Což je vidět.

.Roberte - Tvoje odkazy na články - já je četl. Není tam ale to vysvětlení, že jde o peníze, moc a pomstu. Nebo aspoň - není to přesvědčivé. Jen náznaky...

  

+0 /-0 | 21.08.2022 17:01

Remcik z Banika
Chlapi moc tomu nerozumim, furt se tu hlavne kritizuje, to umi kazdy, ale navrh, jak to zlepsit, tu snad nepadl ani jeden. Kdyz da svaz 200K rocne na podporu Vaska, je to najednou malo, kdyz svaz zavedl urcite v dobre vire motivacni ceny pro hrace, tak to nekteri hraci svym zpusobem zneuzili nakonec sami, svaz to radeji zrusil. Kdyz je prenos z ME v anglictine, je to spatne, kdyby to bylo v cestine, tak by se zase tady resilo, proc je to v cestine, kdyz je to mistrovstvi Evropy. Lidi, kteri to maji na bedrech, svaz, bafunari, Beskydska sachova skola, velmistri, z tech uz tady snad krome Vojty P a Pavla Ch nikdo neprispiva. Jsou tady jednostranne napsane veci , necitim ani snahu se zeptat tech lidi, kteri se tady kritizuji. Svetovy trener stoji, pise se to tady, 300 dolaru za hodinu, kdo na to ma. Jak chcete prerozdelit penize, spousta clenu bude rvat, proc nekomu platit trenera, ja to ze svych prispevku nechci davat a tak podobne. A vyssi prispevky uz nikdo chtit platit nebude, uz tak vidim problem pro spoustu lidi, jestli je maji vubec platit. Pokud to chcete opravdu resit, sezente poradneho sponzora pro sachy treba, stejne je to vse hlavne o prachach.
+0 /-0 | 21.08.2022 16:45

Robert Cvek
Podívej se Davide na předchozí články, hlavně doporučuji tyto dva: https://www.nss.cz/hodnoceni-muzu-aneb-skutecny-problem a pak zde: https://www.nss.cz/toto-neni-muj-svaz
+0 /-0 | 21.08.2022 16:41

Zmestabileho

Nerozumím tomu, že jde podle Tebe o peníze, moc, a pomstu? Můžeš to prosím vysvětlit?

 

+0 /-0 | 21.08.2022 16:36

Robert Cvek
Davide, ano, je to pro mne priorita. Někdy je klíčový (trenér) a někdy není. Ale vždycky přijde moment, kdy trenér nebo kouč je zcela klíčový, protože budou rozhodovat nešachové věci. A už jenom ten jednoduchý fakt, že se o tebe někdo zajímá, dělá hodně. Dělá to daleko více, než by se mohlo zdát. Ano, mohl být dále. Myslím si, že hlavně jde o moc, peníze a pomstu, takové je prostředí. Je zcela špatné a myslím si, že bude zázrak, když se tu někdo dostane na 2600 elo. Ještě štěstí, že Van mohl a šel vlastní cestou!
+0 /-0 | 21.08.2022 16:15

Zmestabileho

Nakonec to vadné prostředí našeho šachu dospělo ke známým koncům - od obývákového zápasu Hráčka s Krejčím, kterýžto zápas nikomu dodnes nevadí, přes domlouvané výsledky hráčů v extralize, až po smutnou (nebo směšnou) eskapádu s Plátem, který neuměl přijet domů ze zahraniční týmové repre akce... 

Tohle moje zamyšlení vypadá že je mimo téma. Ale není. Je to o tom, jak a proč hrají naši GM, jaké je prostředí a vnímání  top gm šachu u nás. Do jakého prostředí přivést dítě jako je Vašek Finěk. 

+4 /-0 | 21.08.2022 15:21

Zmestabileho

Roberte, Ty jsi jediný kdo se veřejně zamýšlí nad potenciálem našich top hráčů... nad Hráčkem, Navarou...  Ono ani nejde o ně samotné, ale jde o to zamyslet se nad tím, kam a proč to naši velmistři dotáhli nebo nedotáhli... A přemýšlet nad tím veřejně bylo ještě nedávno divné tabu - přece nebudeme jako šachoví čučkaři rozebírat hru velmistrů? Přitom to téma je právě moc zajímavé pro všechny šachisty.

+1 /-0 | 21.08.2022 15:03

Zmestabileho

Roberte, předpokládám, že otázka koučingu je pro Tebe hodně zajímavá, a že o tom ve vztahu k šachu víš hodně, prošel sis už cestou o tomto... 

 

Podle mě - a to píšu jako ten co nemá Tvoje zkušenosti a poznání - kvalitní trenér je věc která je úplně zásadní, pokud chce člověk v šachu něčeho dosáhnout. Mít po ruce velmistra, co si už vším prošel - to je k nezaplacení. Ale je zajímavé téma i to, zda a že šachoví géniové jako např. Navara se asi dostali na vrchol i bez trenéra. Ale kdyby ho Navara měl - byl by podle mě ještě úspěšnější, což i píšeš. I Navara hodně ztratil tím, že neměl koučing. Můžeme jen spekulovat, jak moc ztratil. Podle mě - s koučingem mohl být ve světové top desítce. 

+6 /-0 | 21.08.2022 13:22

Robert Cvek
Karja: Přesně tak :-)
+1 /-0 | 21.08.2022 11:30

Karja
Rudolf Kriebel (10:57): Sergej Berezjuk.
+1 /-0 | 21.08.2022 11:27

Robert Cvek

paulz (11:04): Pěkne napsáno.

+1 /-0 | 21.08.2022 11:15

Agent Voňavka

Kasimdzanov tech 300 dolaru nastrelil s tim, ze to nebude Niemann chtit a on to prijal :-D Co se tyce medialni pozornosti, tak souhlasim. Svaz nestoji o pozornost, to uz vime vsichni. Idealne aby o nich nikdo nevedel. Si vem, Pavle, ze kdyz byla kauza Rausis, tak byl na titulni strane Blesku, byla to jedna z prvnich zprav ve sportu na Nove. To se asi na svazu hodne stydeli, kdyz se sachy takto negativne zapsaly do pameti lidi. Kdyz ted furt ctu o sestrach Fruhvirtovych v tenise, plus treba o Noskove, tak si rikam, ze by jednou za cas takto mohli napsat i o Vasikovi ci nekom jinem. Bohuzel svaz o tohle zajem nema, takze sachy u nas nikoho nezajimaji. Jednou k tomu mozna ten nas tupej narod dospeje a budou tu sachy nekoho zajimat. V Gruzii, Azerbajdzanu ci Armenii byly, ci momentalne i jsou, sachy hodne vysoko.

+1 /-0 | 21.08.2022 11:10

rohlíkpuklej
...Marek Vokáč....jj.... :--)....
+0 /-0 | 21.08.2022 11:08

Agent Voňavka

Rudo, cesky trener? 

+0 /-0 | 21.08.2022 10:58

Rudolf Kriebel

Dám Vám otázku; víte, který trenér stojí za "výrobou" spousty českých WFM, FM, WIM, IM, WGM, GM? Kdo odpoví správně, má zdarma startovné v Bohuslavice open 2023. To slibuji na svůj holý pupek wink

+2 /-0 | 21.08.2022 10:57

rohlíkpuklej
...pana Dufka, znám z korespondenčního šachu...jj....
+0 /-0 | 21.08.2022 10:49

Robert Cvek

Davide, Tvoje otázka a hlavně to co je tučně, cituji: "Tvoje osobní zkušenost Roberte - žádného trenéra jsi neměl, byl si hozený do vody ať plaveš... což je asi typická zkušenost všech, co chtěli hrát šachy a měli i ambice to "někam dotáhnout". Máš tento pocit? A přemýšlíš kde se stala chyba?" je otázka za milion a to nejdůležitější, ze všeho, co jsem zde četl. Odpověď je docela složitá, respektive je složena z časoprostorového poznání. Jinak samozřejmě, nad tímto jsem přemýšlel nejednou.

+1 /-0 | 21.08.2022 10:44

Zmestabileho

Kvalitní koučink podle mě pomůže... i velmi zásadně, Je to posunutí se dál... i "velmi zásadní posunutí"..:-). 

 

Že si to musí každý osobně odpracovat... to je jasné. A najít příklady šachistů co to dotáhli až... k mistru světa... a trenéra neměli...není problém. Ale doba se opravdu změnila, nežijeme v časech Alechina a Capablanky :-).

+1 /-0 | 21.08.2022 10:37

Agent Voňavka

Zmestabileho: se podivejte na Indii, USA a tak. Slysel jsem, ze si Niemann plati Kasimdzanova, ktery si uctuje 300$ za hodinu. Ma na to nejakeho sponzora, tak si to muze dovolit. V Sitges 2020 byl Niemann jeste IM 2550, ted atakuje hranici 2700. Takze jak vidno, asi mu ten Kasimdzanov nejak pomoci dokaze...

+0 /-0 | 21.08.2022 10:31

Zmestabileho

Téma zní - zda a jak může trenér pomoci talentovanému hráči. A je možné tu úvahu zúžit ještě na úplně top talenty a jejich trénink.

 

Tvoje osobní zkušenost Roberte - žádného trenéra jsi neměl, byl si hozený do vody ať plaveš... což je asi typická zkušenost všech, co chtěli hrát šachy a měli i ambice to "někam dotáhnout". Máš tento pocit? A přemýšlíš kde se stala chyba?

 

 

 

+0 /-0 | 21.08.2022 10:27

Agent Voňavka

Plat by za to nic nechtel. Sam by se toho zcela jiste moc priucil. Pokud svazu nejde o to, aby se u nas mladsi zlepsovali za pomoci starsich a zkusenejsich velmistru, tak pak nedava smysl uz nic. Tady musi jit ego a jesitnost stranou.

+0 /-0 | 21.08.2022 10:24

Agent Voňavka

Vlasta Jansa navrhoval treninkovy kemp za ucasti Davida, VP, Vasika a kdyby se podarilo ukecat i Laznicku, tak by to pro Vasika bylo uzitecne jak hrom. Pouhopouhy tyden s takovymi hraci by mu dal vic nez rok s Konopkou nebo Vlasakem. O tom jsem na 100% presvedcen.

+3 /-0 | 21.08.2022 10:05

Rubinus

paulzž: No já myslím, že napověděla ta Navarova písnička, tedy to, co v ní nebylo. "8.deska všechny bije, známý mistr strategie, techniky a koncovek..." - dřina, dřina, dřina, ale nějaký limit.

+0 /-0 | 21.08.2022 09:58

giocozo
paulz - Hráč 2700 není to samé, co dobrý trenér. Už jsem to zde psal a mnozí jiní také. Vlastimil Jansa je erudovaný, prověřený, nejlepší. Pokud má Vašek problémy se zahájením, tak si neumím představit lepší volbu. Proč hledat v zahraničí, když máme u nás takovýto trenérský klenot ?
+2 /-0 | 21.08.2022 09:54

vevlad

Myslím že DN ve věku DF hrál podobné silne-otázkou je zda DF moc nezatěžují - viz GM turnaj SVK Trnava aby neskončil jako GM reshewski - podobný talent - ano schopnosti JD jsou úžasné ale spíše v korsachu?

+0 /-0 | 21.08.2022 09:43

rohlíkpuklej
....VJ....na dva měsíce, minimálně.... jasná volba...a autíčka jsou na každé pouťi skoro, automotodrom tuším tomu říkají....a všechno aby zaplatil svaz...a pohnul bych si stím jinak taky může pan VJ natáhnout krovky roky už na to má...nic ve zlém....
+0 /-0 | 21.08.2022 08:44

Agent Voňavka

Vasik nikdy zadne mistrovstvi sveta nevyhral. Prozatim. To byl Jirka Bouska, ktery ted jde taky nahoru. Van ted myslim s Davidem nedela, ale mohu se mylit. A talent VP neznicil svaz, ale puberta. Proste zivot.

+1 /-0 | 20.08.2022 22:48

xdavx x

ale ani nebyl mistrem sveta, ze? nemluve o vysi ela..

+0 /-0 | 20.08.2022 22:38

Karel Havel
Davida Navaru znáte určitě lépe než já, ale napsat o něm, že je hlavně samouk, se mi zdá trochu přehnané a nefér k jeho trenérům.Určitě se toho jako každý špičkový šachista musel naučit spoustu sám, ale pokud vím, jako dítě i mládežník nikdy bez trenéra nebyl. Sám se pozitivně vyslovuje o trenéru Zdeňkovi Mullerovi, pokud vím, tak v Bohemce s ním v začátcích jeho kariéry pracoval i Antonín Ambrož. Poměrně dlouho ho pak vedl Josef Přibyl a jako své trenéry uvádí i Luďka Pachmana a Vlastimila Jansu. Ty dva poslední jste asi myslel těmi výraznými osobnostmi, se kterými spolupracoval. A to byly skutečně špičkové šachové osobnosti. Luděk Pachman možná mladší šachové generaci moc neříká ale ve svédobě patřil minimálně do širší světové špičky. Ostatně i s Fisherem má vyrovnanou bilanci. Co se týče Vašíka, tak si myslím, že jednou skončí právě u Davida Navary, stejně jako s ním spolupracuje Van. Jiná osobnost na jeho úrovni u nás není. Ale to má pořád čas. Zatím je mu jen 12 a je to pořád jem žák základní školy, který musí mít kromě školy čas třeba i na kolo nebo autíčka.
+1 /-0 | 20.08.2022 22:34

paulz

Já třeba ani nechtěl aby děti hráli šachy a dcera vyhrála párkrát dorostenky dvakrát juniorky a naštěstí takové blbosti jako hrát šachy vážně ji nenapadali....smileyJinak jsem hodně rád že mé děti jsou ambiciózní a pracák neznají...

Šachy jsou krásné, ale jako zaměstnání hodně problematické....

+1 /-0 | 20.08.2022 22:18

xdavx x

proc ne? furt lepsi nez mit decko na pracaku.

+0 /-0 | 20.08.2022 22:07

xdavx x

prece jen by melo byt k vaskovi pristupovano o dost jinak.. ne kazdej je detskej mistr sveta.

+0 /-0 | 20.08.2022 21:54

xdavx x

to je ale taky problem svazu. jenze v prvni rade se musi platit kamaradickum. ale to bych se opakoval.

+0 /-0 | 20.08.2022 21:47

paulz

Jinak všichni tady zapomínají na Vaškovi rodiče, ti musí v první řadě rozhodovat kolik se bude šachu a na jaké úrovni šachu věnovat.  A když mohu říct sám za sebe, být Vašek moje dítě hodně bych ho v šachu krotil. 

+1 /-0 | 20.08.2022 21:45

xdavx x

nema si to platit sam. vsechny relevantni turnaje u nas mu ma svaz hradit. svaz mu ma take zajistit kvalitniho trenera a ne konopku, kterej v zivote nic nedokazal, akorat zvanit. movsesjan je volnej, jansa je volnej. mame dva kvalitni trenery, ale supertalent trenuje jen uzvanenej nymand.

+1 /-0 | 20.08.2022 21:42

Semod
Můj názor: V ČR je dlouhodobě ve výchově (i talentů) jasná jednička Frýdek-Místek ... Teoreticky: "nahnat" cca x talentů s ČR pod jednu střechu s tím, že budou pod profesionálním dohledem jednoho dobře placeného top trenéra a vše bude pod záštitou ŠSČR. PS: překážku vidím, pouze a zase teoreticky v egu dosavadních trenérů i některých rodičů, kteří jsou naprosto klíčoví v tom, jestli se jejich potomek snad někdy stane například druhým Davidem Navarou.
+1 /-0 | 20.08.2022 21:42

xdavx x

FM neni mezinarodni titul? a co se tyka te budapesti. u nas nejsou mezinarodni turnaje o normy? na urovni CR, ma mit finek automaticky divoke karty, hrazeny svazem. tak si mimo jine predstavuju podporu super talentu, na misto vyletu Kusove za krasami Tadzmahalu :/

+3 /-2 | 20.08.2022 21:24

MaX

VP je názorný příklad toho jak se dá bez podpory svazu "zabít" talent. Doufám, že máme nějakou okoukanou koncepci z úspěšných zemí jak mladé hráče postupně vychovávat.

+2 /-0 | 20.08.2022 18:32

giocozo
Podle mě máme zkušeného trenéra a tím je bezesporu pan Jansa. Jak už zde někdo zmínil, svaz by to měl podpořit.
+2 /-0 | 20.08.2022 17:05

kiklos

Já pamatuju z žákovských přeborů Honzu Votavu. Jeho talent tehdy spočíval v rychlosti, on v časovce moc chyby nedělal. Později jsem sehrál několik partií s Honzou Bernáškem a ten měl výjimečnou fantazii. Objevil zajímavou oběť, kde nebylo nic vidět, a dusil mě dalších dvacet tahů než to konečně někde zkazil.

Zajímavé talenty se vždycky objeví. Největší přínos trenéra je v motivaci a v tom, že dítě naučí studovat. V podstatě cokoli ale hlavně aby to bavilo. Později při výkonosti, kterou už teď má Vašek, je trenér důležitý k tomu, aby nastavoval zrcadlo. Aby si mladík zvykl se někam neustále posouvat. Jak už tu byla zmínka - koncovky, taktika, vnímání pozice a ze zahájení stačí základ a zbytek později.

Nesoudil bych Vaškovu stagnaci, ale Vaškova trenéra zcela jistě. Těch chyb by se dala vyjmenovat celá řada. Vašek bude mít 2500+ tak za dva roky, ale bez trenéra bude ten posun pomalý a je to o strach, aby ho to nakonec nepřestalo bavit.

+3 /-0 | 20.08.2022 15:24

Ota Válek

Děti se vyvíjejí nerovnoměrně po fyzické i duševní stránce. Věřím, že Vašek stagnaci záhy překoná a opět se skokově zlepší.

Svazovou podporu je třeba doplnit sponzorskými dary. Doufám, že si mecenáši všimnuli výjimečného talentu naší šachové naděje.

Jako příznivce, sledujícího šachové dění z povzdálí, by mne zajímalo, kdo jsou zmiňovaní světoví trenéři a čím konkrétně mohou přispět v zlepšení výkonnosti svěřence.

Diskusní příspěvky jsou vesměs zajímavé. Škoda, že autoři jsou nezřídka schovaní pod anonymními nicky.

+5 /-2 | 20.08.2022 14:11

xdavx x
Jenže Vašek nestagnuje. On jde přímo dolu.
+1 /-4 | 20.08.2022 12:39

Petr Koutný

Mírná stagnace je přirozená, těším se na dobu, kdy bude Vašek reprezentovat naší zemi a přinášet českým fanouškům radost. 

+3 /-0 | 20.08.2022 12:02

xdavx x
20.000 měsíčně je málo? Finek nedostává startovné? Nebo nemá podminky? O jakých placených účastich to mluvíš? Ty dělají více než 100.000 za tok? Protože i zbyvajici částka je dost vysoká... Btw, jsou to dobře vynaložené peníze když Finek nejen stagnuje, ale jde dolů?
+3 /-3 | 20.08.2022 12:01

Agent Voňavka

To jen, ze sachisti jsou bohati dost. Jak by si nekdo mohl mylne myslet.

+0 /-3 | 20.08.2022 10:53

Agent Voňavka

Mamedyarov a celej Azerbajdzan ma tak neskutecnou podporu diky rope, ze cela repre Azerbajdzanu je jedno velky casino. Za Francii to stejny. Zazil jsem na World Cupu. Vachier gemblil ruletku ve velkym, pak black jack. A Mamedyarov poker proti krupierovi. V prumeru tak -2000 dolaru za hodinu byl.

+0 /-3 | 20.08.2022 10:49

xdavx x
Pavle, Hora byl úplně jinde než je Konopka. Btw, kdo trénoval Plata? Jsem nevěděl že máme tolik super talentů, že je můžeme zazdit. Nebo mi snad může někdo říct, z jakého důvodu, by se měl Konopka považovat za tak skvělého trenéra, že Finek nepotřebuje jiného? Máme tady Movsesjana. Ten bydlí v Praze. To je uplne jiná liga, než Konopka, bez jediného úspěchu, za to se spoustou přátel...
+1 /-5 | 20.08.2022 10:46

Agent Voňavka

Ja byl u Vlasty na chalupe v srpnu 2012 ctyri dny a pak jsem dalsi sezonu odehral tak 100 partii urcite a prohral jedinou. A s elem jsem sel o 80 bodu nahoru za rok. Tak proste to je. A Vlasta si neuctoval 500 za hodinu, ale tak 350. Neco jsem platil ja, neco mi prispel svaz. Ale rozhodne to nebylo 200000 korun jako ted pro Vasika na Konopku. Vlasta byl co se tyce ceny hodne fer a myslim, ze ho to i bavilo.

+2 /-0 | 20.08.2022 10:46

paulz
Jinak Mamedyarov co říká a dělá je docela rozdíl. A jaký byl důvod proč ho nás sponzor nevzal do Bundesligy ačkoliv Mamedyarov chtěl byl nesachovy ale zásadní. Životospráva.
+4 /-0 | 20.08.2022 10:41

Agent Voňavka

Jak pises, Pavle. Pan Hora nas to naucil vsechny, ale jen do urcite urovne. Mne i Davidovi pomohl Vlasta Jansa neskutecne. Skoda, ze uz ma svuj vek. I tak by ale furt mohl neco Vaskovi dat. Bavili jsme se nedavno o tom, ze bychom udelali soustredeni u nej na chalupe v Pisku. Pritomen by byl David, Vasik a ja.

Nevim, jestli se Vlasta uz na to ptal Konopky, ale Martinek to beztak nepodpori, takze z toho bude prd. Pritom by stacilo par tisic od svazu. Kdyz se nechce, tak se holt nechce...

+2 /-1 | 20.08.2022 10:41

xdavx x
Měl by ho teď převzít Sergej... Vůbec nechápu proč má Vaška pořád Konopka. Krom toho, že se ho bude držet zuby nehty kvůli penězům. Tohle je jedna velká ostuda svazu. Talent který tu snad nikdy ani nebyl, a svaz jej vůbec neřeší. Ostuda.
+1 /-4 | 20.08.2022 10:33

Robert Cvek
Poutnik: Nikoho jsem neodsoudil. Napsal jsem svůj názor. Doufám, že ho bude trénovat světový trenér. Pozornost sama o sobě špatná ani dobrá není. Myslím si, že spousta silných hráčů je rádo, že se o nich píše. K šachovému rozvoji patří i nešachový rozvoj. Philidor: Aha, to jsem nevěděl, jj tykáme si.
+3 /-1 | 20.08.2022 09:53

Agent Voňavka

Roberte, jsem myslel, ze si s Pavlem Zpevakem(paulz) tykas. David dela na tajnacku s top velmistry, to vim zase ja. To same Van. Jen Vasik dela s Konopkou a Vlasakem. Co se tyce Vlasaka, tak ten trenuje nekolik talentu, bohuzel nikdo z nich nedosahuje kvalit Davida, me ci Vana v tom veku, jaky maji. A jestli vas to zajima, tak od 11 let jsem do 18 let nemel trenera, delal jsem sachy po skole kazdy den 5 hodin, k tomu hral fotbal, lital za zenskyma a tak. Hlavni je mit normalni zivot a nedelat jen sachy. S takovou by z Vasika vyrostl magor. Jestli dela i neco jineho krome sachu, tak je to jen dobre. Ale rozhodne nepotrebuje delat s trenery jako Konopka ci Vlasak. To jsem jeho otci rekl i napsal osobne. At dela koncovky a taktiku hlavne. Zahajeni se douci. Sam David Navara kdysi rekl, ze poradne zacal delat zahajeni az mel 2600 elo. Do te doby hral napriklad Philidorku a jina, z casti pochybna zahajeni. Viktor Laznicka mi rekl, ze nejlepsi studijni material jsou partie Kramnika. To jen takove male detaily.

+4 /-0 | 20.08.2022 09:48

Poutnik

Je otázkou, zda všechna ta pozornost, očekávání, články, které se Vašíkovi věnují, nejsou kameny, které kluka tíží. Vašíkovo ELO se zastavilo a šachová veřejnost to řeší. Jak takový tlak asi mladík prožívá? Jak se cítí jeho současný trenér, kterého tu odsuzujete, aniž byste znali kontext a pozadí současných výsledků... 

+2 /-5 | 20.08.2022 09:47