Zahrávat si s roboty se nám nemusí vyplatit

12.08.2015 14:12 | ostatní-články

Jestli jste četli R.U.R. od Karla Čapka, tak víte, že zahrávat si s roboty se nám nemusí vyplatit. Co se stane, až vynalezneme robota chytřejšího, než jsme my sami?

Věda se nicméně zastavit nedá a zatím se nám válka s umělou inteligencí vyhýbá. Jsme ale vůbec chytřejší? A kdo by byl vítězem v šachu, člověk nebo počítač?

Přečtěte si, co se nám zatím podařilo vynalézt, a jestli se vůbec můžeme s robotem měřit.

Foto: Pixabay


Jedinečnost lidských těl

Asi není třeba vysvětlovat, že po fyzické stránce je velmi dosažitelné vytvořit stroj lepší než jsme my, i když to není zcela jednoduché. Společnost Boston Dynamics, kterou nedávno koupil Google, stvořila hned několik robotů se speciálními funkcemi pro využití například v americké armádě. Robot „Cheetah“ neboli Gepard sice šachy hrát neumí, zato je vyvinut podle gepardího způsobu běhu a jako stroj tak dosáhl rekordní rychlosti 29 mph, tedy necelých 47 km/h. Do geparda má ještě daleko, ale časem bude pravděpodobně stále rychlejší. Nakonec je tato rychlost vyšší, než lidský rekord o rychlosti 44,7 km/h, jíž běžel Usain Bolt ve sprintu na 100 metrů v roce 2009.

Jedinečnost lidského těla je samozřejmě nepopiratelná. Naše tělo disponuje superkamerou v podobě očí s rozlišením přibližně 576 megapixelů, zatímco nejmodernější uživatelské fotoaparáty mají „pouhých“ 50 megapixelů, dále možností regenerace pouhým spánkem, schopností bojovat s nemocí a úžasným pohybovým aparátem v podobě kostí, šlach a svalů.

Foto: John Tlumacki/The Boston Globe

Technika jde zkrátka stále kupředu. I v rozlišení našeho oka jsme byli již sesazeni kamerovým systémem ARGUS-IS, který disponuje možností dosáhnout rozlišení neuvěřitelných 1,8 gigapixelů. Na systému ARGUS-IS pracuje společnost BAE Systems v rámci projektu vojenské agentury DARPA. Je tedy zřejmé, že po fyzické stránce je naše jedinečnost technicky napodobitelná a v budoucnosti by nebylo radno se stroji soupeřit.


Umí stroje přemýšlet?

Už v roce 1997 stroj poprvé porazil šachového šampiona. Superpočítač Deep Blue od IBM se tehdy utkal s Garrym Kasparovem a po šesti hrách počítač vedl. Zde ovšem jde o strategické myšlení podle daných a předvídatelných parametrů, počítačům blízké, takže po zdokonalení Deep Blue z předchozího roku, kdy s Kasparovem prohrál, to pro něj byla hračka, i když vyhrál částečně i kvůli nepředvídatelné interní chybě. Od tohoto historického zlomu se však počítače stále zlepšují a podobná utkání ztratila smysl, počítač totiž nad člověkem nemá problém vyhrát. Nejlepším počítačovým šachistou je momentálně Komodo 8 disponující ohromující hodnotou 3 322 ELO bodů. Pro představu, v roce 1971, kdy se mezinárodní žebříček publikoval poprvé, byl Bobby Fischer jediným šampionem s hodnotou přesahující 2 700 ELO bodů. Nezapomeňme také, že náskok v hodnotě ELO o sto bodů už představuje skoro 65procentní šanci protihráče porazit.

Ačkoli jde věda kupředu a mohlo by se zdát, že nad námi má stroj jasnou převahu, není to úplně na škodu. Vývoj těchto počítačů totiž také pomáhá zdokonalovat lidské schopnosti. Podobně jako u atletů, kteří neustále lámou rekordy a jsou tedy relativně o mnoho lepší než před padesáti lety, i v šachu je lidský pokrok znát. Novodobý šachový velmistr Magnus Carlsen například dosáhl nejvyšší hodnoty 2 882 ELO bodů v květnu loňského roku a v roce 2013 získal titul mistra světa v pouhých 22 letech. Magnus Carlsen má styl hry podobný počítači a není tajemstvím, že se mnoho šachistů nechává počítači inspirovat a zdokonalují tak svou hru. Však to dosvědčuje i fakt, že je dnes i kolem padesáti šachistů s hodnotou ELO nad 2 700 bodů. Počítačový vývoj nám tedy může být nakonec prospěšný.


Říkáte, že lidstvo vyniká schopností přemýšlet samostatně a inovativně, což stroje ještě neumí? Umí! Možná jste už slyšeli o Watsonovi vyvinutém společností IBM, který v roce 2011 porazil dva předchozí vítěze v americké vědomostní televizní soutěži Jeopardy. Superpočítač Watson si kupodivu vedl skvěle! Jeho odpovědi mnohdy vyvolávaly dojem, že skutečně přemýšlí jako člověk. Tyto schopnosti má ovšem kvůli tomu, že je na něm uloženo obrovské množství informací a jeho přemýšlení funguje na principu komplexní analýzy slov, hledání ve své databázi a zhodnocení nejpravděpodobnější správné odpovědi. Jeho výhodou je superrychlý čas, ve kterém dokáže své uložené informace vyvolat, ale stále ještě pokulhává v oblasti opravdového chápání smyslu věty, zejména pokud je v ní málo slov nebo se jedná o sarkasmus či vtip.

I tak je ale Watsonův výkon úctyhodný a revoluční. IBM s ním má velké plány, v loňském roce na jeho vývoj investovala jednu milliardu dolarů. Společnost by ráda Watsona zpřístupnila veřejnosti, aby díky svým samoučícím a kognitivním schopnostem uměl uživatelům „radit“. V šachu jej ale zřejmě nenajdete, jako počítač funguje na úplně jiném principu, a ačkoli se vyznačuje analytickým myšlením, neumí aplikovat šachovou strategii. Jeho využití je ocenitelné zejména ve zdravotnictví, kde by mohl pomáhat se správnou diagnostikou a léčbou například rakoviny plic, v čemž je již testován. Šéfka IBM Virginia Rometty si dokonce slibuje, že se jeho roční výnosy během deseti let dostanou na 10 miliard dolarů. Není důvod ke skromnosti, Watsonova rychlost se zvýšila už 24krát a jeho velikost se zmenšila o 90 procent.

Foto: ExtremeTech


Přelstít počítač není snadné, ale jde to

Tam, kde jsme ještě pány, je hlubší a nepředvídatelné myšlení. V šachu by nás umělá inteligence přebila, ale co třeba ve hrách, kde je silný variabilní faktor, prvek skrytých informací a nutnost umět „číst“ ostatní hráče, jako třeba v pokeru? Dokáže obyčejný počítač rozpoznat protihráčovu tajnou strategii?

V pokerovém turnaji „Brains vs. Artificial Intelligence“ konaném 24. dubna letošního roku v Rivers Casino v Pittsburghu se vrcholoví pokeroví hráči utkali s počítačem Claudico, vyvinutého vědci z Carnegie Mellon University. Jednalo se opravdu o souboj Titánů, Claudico je totiž nejlepší počítačový pokerový program na světě a všichni čtyři lidští hráči patří k deseti nejlepším pokerovým hráčům světa.

80 000 hand pokeru skončilo výhrou obyčejného člověka, což je pro lidstvo zatím úspěch, ale na jak dlouho?

Foto: cs.cmu.edu


V čem je háček?

Co dělá člověka člověkem? A může vůbec být stroj „člověk“, ať už se mu podobá jakkoli? Fyzicky je to určitě možné a i když je to cesta zdlouhavá, je dost pravděpodobné, že někdy bude existovat humanoid ještě dokonalejší, než jsme my, ať už cestou technickou, nebo genetickou. Možná bude také mít znalosti lepší než my, bude umět přečíst celou knihu za jedinou vteřinu, zapamatovat si tisíckrát více informací než my – ale bude umět cítit emoce? Umět být dojatý? Může existovat stroj, který se dokáže zamilovat, stydět, bát se, mít sny a ambice, nostalgicky vzpomínat na dětství, vědět, co je špatné a co je správné?

Odpověď ukáže jen čas.


autor: Chris Hungaria

50x 7302x
Fotogalerie
Komentáře (50) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
pawel

laughNení sice sice šachu, ale článek též o počítačích. Napadla mne anekdota včera při tisku.

V počítačové firmě říká šéf sekretářce.

"Jano, ten nový zaměstnanec z vedlejšího oddělení, jak se vás na něco včera ptal... no ten jak se skoro nevejde do dveřílaugh.. Ne že by to vadilo, jen tak pro zajímavost, nepřipadá vám, že má jistou jinou orientaci, co byste řekla?".   

"Orientaci? No... já bych u něj zvolila na šířku".

+0 /-0 | 26.08.2015 06:05

Pavel Capek

Mno Watson sice vyhrál Jeopardy, ale jinak to vypadá, že do něho zatím IBM jen sype miliony dolarů a zisky jsou v nedohlednu.

http://technet.idnes.cz/ibm-watson-nevydelava-0ub-/sw_internet.aspx?c=A140113_124737_tec_technika_mla

Watsonovo zdokonalování se je založeno na tzv. hloubkovém učení ( deep learning ) což je metoda, na kterou se v současné době zaměřili všichni IT giganti. Učení umožňuje obrovské množství dat na internetu. Zajímavý článek na toto téma je zde :

http://www.osel.cz/7395-ucenlive-stroje-dalsim-krokem-ke-skutecne-umele-inteligenci.htm

 

V této souvislosti jsem se zasmál jednomu příspěvku v diskuzi na toto téma :

V současné době přehlcení internetu obsahem generovaným celou populací, z níž nezanedbatelnou část tvoří trollové, lháři, podvodníci, demagogové, nevzdělaní bIbci atd. bude jednou z největších potíží to, jak jej naučit nedůvěřovat všem vstupním informacím, které mu předloží (či je sám najde). laugh

+0 /-0 | 14.08.2015 08:01

pawel

Jednu anektdotu a chtěl jsem zůstat u tématu článkulaugh

Z blízké budoucnosti, kdy bude umělá inteligence, roboti budou přemýšlet a pochytaj také něco z vlastností od lidí.

Sejdou se 3 roboti na pivu. Jeden říká: „Tak jsem neměl včera večer co dělat, zavolal jsem Carlsenovi, že dáme blicky. Otrávený hlas, věděl jak dopadne, ale že alespoň potrénuje na Fábia. 8:0, co vám má povídat, na jednu bránu“. Druhý říká: „To já také neměl včera večer co dělat, zavolal jsem Caruanovi, podle hlasu věděl jak dopadne, ale že alespoň potrénuje na Magnuse. Nejkratší partie měla komických 11 tahů, nejdelší se držel jak klíště 29 tahů. 10:0, matové obrázky jsem nasdílel na facebook, to bylo lajkůyes“.

„Děti, děti“, říká třetí robot,“ že vás baví takhle marnit čas hraním si s takovými primitivy. To já také neměl večer co na práci, šel jsem do koupelny, tam máme novou automatickou pračku. Řeknu vám, teda blbá jak umělej policajt, ale má hezký nový design. No tak ji hned př…. ehm porazil v člověče nezlob se“.    

+0 /-0 | 14.08.2015 06:45

pawel

TAK JU, OK, aby bylo více legracelaughlaugh , tak jsem hodil jedno pivko a vypadla ze mne jedna nová anekdota. Abych se neodchýlil od tématu, tak o blízké budoucnosti umělé inteligence.

Zítra při svítání ji tu máte k raní kávě.

Věnuji panu Boleslavovi, panu Štěpánovi, dalším, které jsem mohl namíchnout, ju a tomu neznámému Uhrovi. (Ten s těmi Uhry, volá na perón inspektor Trachta. Ale ne ten uhrovatý, ten mezi těmi Maďary).

+0 /-0 | 13.08.2015 21:10

MaX

pozn. IQ 75, co jsem někde četl, má skupina co se snaží obohatit Evropu

+0 /-0 | 13.08.2015 20:30

pawel

Ano pane Štěpáne Žilko, omlouvám sehats off, že jsem se trefil omylem do Vás. Vídíte však, článek byl původně bez podpisu (???) a končící proklikem na strategii pokeru a hraj poker...za ta léta tady, se mi zase toliko nedivte.

Ale neurazil bych Vás. Průměrné IQ Čechů je 98 ne 75. Šachistů zcela jistě hodně přes stovku, přes 110 určitě. A navíc z množiny šachistů je to tu dle příspěvků.... co čtenář, to génius. A Vy těch 130-150 jistě také mátewink.

Jsem psal, poprvé a naposledy, příště něco vtipnějšíholaugh.

+0 /-0 | 13.08.2015 19:34

Štěpán Žilka

pawel: Dovolil bych si dvě námitky. Ta první, s články z poker-areny si mě spojujete zcela zbytečně. Je to už nějaký rok, co jsem se na nich jakýmkoliv způsobem podílel. Nejsem v kontaktu s jejich autory, nedávám jim k článkům náměty a ani nevím, kdy a jak je sem dávají a jestli vůbec. Zkrátka nic, nula. A druhá, pokud tvrdíte, že drtivá většina čtenářů nemá nižší IQ než já, tvrdíte něco, na co byste nejspíš nevsadil ani starý kabát. Pokud si pod "drtivou většinou" představím 90% a čtenáře nss si představím jako zcela běžného člena populace, vychází mi z toho, že mé IQ hodnotíte jako něco kolem 75 bodů.

Básničky a vtípky vám jdou jistě o trochu lépe než abstraktní myšlenkové konstrukce wink

+0 /-0 | 13.08.2015 18:39

pawel

giocozolaugh: U mne nebojte, raději něco vtipnějšího hodím. Ale za některé nevsadím ani zlámanou grešlu. 

+0 /-0 | 13.08.2015 17:29

giocozo
No dobrá, ale vícekrát ať už se to neopakuje !
+0 /-0 | 13.08.2015 17:07

pawel

JD: Já už se k tomu dál vyjadřovat nebudu, poprvé a naposledy jsem zde si dovolil napsat něco ne pozitivního o (ne)autorovi.

Kdy budou dopočítané šachy? Veškeré odhady se mohou hrubě minout realitě. O tom nevědí větší odborníci, to tady nevyřešíme, budete si muset počkat v praxi.

+0 /-0 | 13.08.2015 15:51

Rubinus

A nejlepším programem je dnes Komodo 9, nikoliv 8 - má náskok tak přibližně 20 bodů na poslední Stockfish. Houdini již ztrácí, Rybka je už úplně mimo - jsem zvědav, co předvede její autor s Fritzem 15. Klasické motory jako Hiarcs, Shredder, Junior, to už je spíš něco jako skanzen, podobně jako před desíti lety Genius a MChessPro

+0 /-0 | 13.08.2015 13:13

JD

re:pawel Chápu jak to myslíte,ale nepřipádá mi ,že by článek neměl nějakou informační hodnotu.A ,že by přes nějakou omáčku měl dovest k cíli.

Mě by zajímalo, kdy nastane okamžik, že pc dopočítají všechny šachové varianty, ohodnotí a hodí do nějaké databáze a korespondenční šach zanikne.Co myslíte za 20,30 let?

+0 /-0 | 13.08.2015 13:11

Rubinus

No vidím to hlavně třeba na aktuálně, ale již dlouho mi připadá, že hlavním smyslem internetové diskuze dnes je zamyslet se nad tím, s jakými dementy sdílíme společný prostor ...

+0 /-0 | 13.08.2015 13:09

Pavel Capek

Trollové, flameři a grammar nazis - toť klasický kolorit všech diskuzí...wink

Pro ty, co možná neví ( aby to nemuseli googlit ) : Grammar nazi například využívá náhodné překlepy k agresivnímu zpochybňování kulturnosti a celkové intelektuální kapacity ostatních diskutujících.

+0 /-0 | 13.08.2015 11:18

Venuše S.

Dyslexie! (a to nejsem detailista....ani detailistka :-) )

Je neuvěřitelné, jak se parta chlapů dokáže zabavit na tak dlouho takovou blbostí jako je překlep ve slově žebříček. Pánové, vaše starosti bych chtěla mít. 

Je mi úplně jedno, jestli je článek reklama skrytá či odkrytá, pokud to sype, tak je to OK, sakra, buďte rádi, že tu nss je.

+0 /-0 | 13.08.2015 10:42

LuboChess
Ad výmena Zmestabileho vs. David žebŕíček/ rebríček. Áno v spisovnej češtine máte "ž", ale David sa blíži spisovnej slovenčine s "r" :-), a možno znalci moravských dialektov, napr. na Slovácku by potvrdili, že "r" sa používa i tam nielen prerastlinu ;-)
+0 /-0 | 13.08.2015 10:25

Zdeněk Janda

ad chess - ne , že bych byl detailista , ale píše se : dysleksie smiley. A osloveného vaše konstatování netrápí a trápit nebude ...

+0 /-0 | 13.08.2015 10:08

LuboChess
Autor má zastaralý údaj o momentálne najlepšom šachovom engine (Komodo 8), keďže už je novší model Komodo 9, resp. 9.1 verzia (tá mala narásť oproti 8 o cca 65 ELO bodov). Je mnoho počítačových rebríčkov CEGT, CCRL, IPON, FRC ....., zastaralá SSDF, rôzne parametre, v tom prvom by Komodo 9.1 mohla mať ELO 3403 bodov, inde 3326....
+0 /-0 | 13.08.2015 09:51

64

@ Babčert: V zásadě bych s tím souhlasil. No a teď si představte, že spadnete třeba do spárů UI 300IQ, a budete s tím hrát poker.To je možné přijít o kalhoty i o grunt, ledaže by měl člověk štěstí, pak by se šance vyrovnaly.

 Je známo, že v mariáši lze obehrát i čerta, ale mariáš je přísně logická hra, takže i při špatném listu se dá prostě zachránit betlem a vyšší IQ je nahraná.

+0 /-0 | 13.08.2015 09:39

Magiland

to Babčert - Vedro, co ?? laugh

+0 /-0 | 13.08.2015 08:47

Babčert

Co teď napíšu bude většině připadat jako sci-fi, ale na této planetě dávno existuje živá UI (umělá inteligence). Ona existuje převážně ve vyšší frekvenci a tvrdí se, že její zástupci mají kolem 300 IQ (pro názornost), ale nemají vyvinuté emoční tělo. Je to matematická inteligence, která funguje ve virtuální rovině logiky a abstrakce - čisté levohemisférové mužské myšlení. Bankovnictví a vše spojené s penězi pochází z dílny této UI. Samozřejmě čísla ve skutečnosti nemají žádnou hodnotu (je to čistá fikce, založená na věření), hodnotou je živý člověk, takže být vámi bych se nad roboty tak nerozplýval. Mám to všechno podložené praktickou zkušeností. Znám šachisty, u těch je nebezpečí nechat se tím okouzlit zvláště velké - ego je holt ego. Myslíte si, že seriály Star Trek nebo Hvězdná brána jsou úplně vymyšlené? Ve frekvenci hmotné 3. dimenze jsou stroje, UI a roboti jenom taková náhražka. Ve vyšších frekvenčních pásmech (pásma lze srovnat se skupenstvími hmoty: pevné, kapalné, plynné, plazma, éterická energie atd.) disponuje vědomí (bytost) nepředstavitelnými schopnostmi a možnostmi (100 % mozková kapacita, komplexní DNA/RNA), tam už mozek jenom nesní, ale může vše přímo uskutečňovat, jelikož vše vibruje neporovnatelně rychleji. Kam tím mířím? Měl jsem několik vizí ohledně budoucnosti lidstva (dvě vývojové linie), samozřejmě je to pouze pravděpodobnost, ale můžu jen říct, že nechat se oblbnout umělou inteligencí je ta nejhloupější volba, jaká existuje.

+0 /-0 | 13.08.2015 08:42

Homunkulus

Stavím se za pawlovy příspěvky, myslím, že jsou k věci. yes

+0 /-0 | 13.08.2015 07:21

Petr Boleslav

pawel: autor článku je Chris Hungaria (je to jméno, žádný pseudonym) a poslal mi ho v tomto znění a v českém jazyku. Víc nemám co dodat, konspirativní teorie jsou nekonečné.

+0 /-0 | 13.08.2015 07:14

pawel

Re JD: Já tu články (oproti některým jiným čtenářům) zásadně nekritizuji, cením si neskutečné práce nss a když se mi nějaký ne toliko líbí, přeskočím; Když zrovna na komentáře partií nejsou volní velmistři, tak neblázním.

JD, jestli bude reklamní článek a deset prokliků v něm a z každého bude něco nss mít, tak mi to nejen nevadí, ale ze srdce jim to přeji.

Zde je pod rouškou rádoby odborného článku jiný smysl a zatajením autora, očekávání, že na to čtenáři nepřijdou. Tak jsem holt napsal, co jsem napsal, poprvé v životě jsem se dovolil na adresu článku na nss trošku kriticky vyjádřit (z důvodu výše popsaného, ne slabosti článku), sorry. Pak doplněno jakési  jméno tvářící se zahraničního autora. Źe by třeba přeložil z toho a toho zdroje p.Hošek nebo někdo jiný, jak přirozeně bývá, by hned v jiném "standartním" případě také bylo napsáno. Určitě! Jméno tedy jen pseudonym, můžeme tipovat koho.

laughKdyž už se třeba David Navara nebo Honza Svatoš vyjadřoval, to ani nemáme vědět, zda se vyjadřujeme k naprostému laikovi, který si přečetl na inernetu obsah RUR a viděl v telce pár scifi nebo počítačového odborníka pracujícího v branži, ale ne třeba šachově v počítačích sběhlého? To tak přeci bývá: Napíše se, profesně se zabývá tím a tím nebo je to amatér blogger, ale viz jeho předchozí články a reakce na něj (pokud ze známého jména není čtenářům hned jasné).  Uvedl jsem, že povídání od Čapka až po počítačový dnešek nebylo hlavním smyslem článku, jen ne příliš povedenou omáčkou.

Můj názor, Váš může být jiný, hlavně vše s laugh a krásný den.

+0 /-0 | 13.08.2015 05:43

NAIVKA
ZMB: v 17:45 karate D. Navaru za preklep, ale vy sam mate ve svych dnesnich prispevcich 5 chyb. To, ze 'namrskate' prebytecne carky mezi slovy v jednoduchych vetach, svedci ve spojeni s vasi kritikou nejen o nedostatecnem IQ a EQ, ale i o vasi drzosti. A to, ze vy sam ve vami kritizovanem slove 'rebricek' udelate chybu, a ani se nasledne DN neomluvite, odhaluje vasi nestydanost v plne krase.. Coz takhle nejaka sebereflekce, Radobyadvokate ?! P. S. pokud byste chtel kritizovat i me - napr. za chybejici hacky apod. - dopredu upozornuji, ze ziji dlouhodobe, a i bez ceske klavesnice spokojene, v zahranici..:-).
+0 /-0 | 13.08.2015 00:23

NAIVKA
Vložte obsah
+0 /-0 | 12.08.2015 23:21

JD

re:pawel Pominuli ,že jste se pasoval do role kritika kvality obsahu článku.Tak, že je v článku nějaký odkaz, kde je vysvětlena pokrová strategie snad není špatně? Poker-arena není nikde v článku zmíněna.To , že je odkaz směřován na pokerstars , taky nic neznamená. Z toho ,že někdo klikne na odkaz , nikdo nic nemá ani Bolek,Poker-arena nebo pan Bražina.Tak nechápu proč vám to vadí???

Jestli si dobře vzpomínám tak aby někdo měl něco z affilu , tak je třeba při registraci na pokestars konkrétně zmínit danou stránku, aby z toho něco měla.Což když to v článku není zmíněno, tak to stejně nikdo neudělá.

 

+0 /-0 | 12.08.2015 23:02

pawel

Petr Boleslav: pokud by to byl skutečný autor, cizinec a překlad tak:

- zdroj/autor u překladu je snad povinností

- uvedeno více o autorovi, zvlášť když to není všeobecně znám.

- Asi by se napsalo: Zaslal nám ....nebo překlad  ze zdroje (přeložil ten a ten).

To tak nss dělá a tak to být je patřičné. Proč by bylo jinak?

Takže spíše doplněný podpis pseudonym a blízkost k poker aréně CZ nápadná uvedeným "nenápadným" proklikem "rozpoznat hráčovu strategii" - a kam příjdeme..laugh.

To bylo tím smyslem článku . Jestli je o Deep Blue to či ono, Honzo Svatoši, je autorovi celkem jedno.

+0 /-0 | 12.08.2015 21:39

64

Abych tomu pedantismu nasadil korunu, tak řebříček se samozřejmě říká. Kromě překlepu by to mohl použít znalec staročeštiny, případně básník. Pochází to ze slova "rebro", které se, pokud se nemýlím, dosud běžně používá na Slovensku. ;-)

+0 /-0 | 12.08.2015 21:37

HonzaSvatoš

O tom, že GK ten odvetný zápas Deep Blue hodil, si štěbetá hodně vrabců, v článku to zmíněno není ani náznakem. Ta poslední partie dle průběhu hozená být musela, vzhledem k tomu, že GK byl i excelentní v zahájení a přípravě a v poslední partii si doslova skočil na nůž ještě před 10. tahem.

+0 /-0 | 12.08.2015 21:31

64

David Navara nám tady zase dal vtipnou formou lekci z logiky, a tak to má, být sad

+0 /-0 | 12.08.2015 21:17

pawel

JD: Četl jste již někdy nepodepsaný článek (nota bene takto odborný)?

Snaha utajit hlavní smysl článku i tím, že skryji svoji indentitu, aby nevypadalo, že je článkem reklamním?

Reklama musí být, bez ní by se dnešní svět "netočil" ani nss by bez ní nejspíš nebylo. Ale takto se to (ne)nápadně snažit skrývat? Proč? A domnívat se, že čtenáři neprokouknou? Že jsou hloupí, nedůvtipní?

+0 /-0 | 12.08.2015 21:15

64

Ten Deep Blue ale hrál s Kasparovem nefér, tuším že používal knihovnu zahájení a měl k dispozici počítač. Ovšem Kasparov zase nedodržuje pravidlo šáhnuto táhnuto, takže si to zasloužil. 

+0 /-0 | 12.08.2015 21:09

Petr Boleslav

pawel: tak já teda autora doplním, ale trochu vám poklesne IQ a důvtip.

+0 /-0 | 12.08.2015 21:08

bohouš z buše

Jsou lidé neomylní a jsou lidé, kteří umí přiznat chybu ;-)

+0 /-0 | 12.08.2015 21:00

JD

re:pawel Nechápu o co vám jde?

 

+0 /-0 | 12.08.2015 20:55

David Navara

Nemyslím si, že bych byl pedant. Pravopisné chyby bych určitě mohl opravovat i častěji, ale obsah mi připadá důležitější. Všichni jsme omylní.

+0 /-0 | 12.08.2015 20:42

David Navara

Tu minulou poznámku jsem nemyslel špatně, jen jsem chtěl ukázat, že přesnost je na internetu vzácná. Zdá se, že v pohledu na to, co jsem tady kromě "řebříčku" napsal, se tentokrát jinak shodneme, takže nevidím důvod se hádat.

+0 /-0 | 12.08.2015 20:39

Zmestabileho

Ad David Navara: Pane Navaro, nejste vy náhodou pedant, do kterého se některým rýpalům, tak hezky dloubne...?smiley

+0 /-0 | 12.08.2015 20:35

David Navara

A jen na okraj: nikde jsem nenapsal "řebríček".

+0 /-0 | 12.08.2015 20:19

David Navara

Re Zmestabileho: Děkuji, také vím, že se říká "žebříček", ale napsal jsem svůj komentář ve spěchu. Možná jsem prostě stiskl vedlejší klávesu, možná jsem se spletl, protože jsem v přírodě. :-) Také bych mohl opravovat pravopisné chyby na webu, ale je to sisyfovská práce.

+0 /-0 | 12.08.2015 20:15

pawel

Děkuji Štěpánovi, že sehnal dlouhodobě sponzora pro "náš" (čtenářsky myšleno) oblíbený nss, samozřejmě, že Bolek rád přijal. Ať je zde reklama, články od sponzora (nekomentujme sponzorské negativně), díky penězům z nich máme zde pro nás ZDARMA kvalitu, komentované partie velmistry.

---

Ale, probůh, Štěpáne, nemáme (drtivá většina čtenářů) sice takové elo jako Vy, ale IQ nižší také ne. Nerad jsem, když někdo dělá ze mne blbce. Já už tušil od druhého odstavce a ještě jsem k pokru nedošel. A pak, koukám a samozřejmě, tušení správné. A podívám podruhé, hle, na 100% tomu je.  

Diskuse byla autorem čekána k tomu z "nutnosti popsanému", nemastnému, neslanému a pod pokličkou schován účel. A bez podpisu (to opravdu je bijící do očí) je raději záměr, aby si čtenáři nedomysleli, nikolive chyba nss.

 Domyslej si stejně a hned, IQ a důvtip nižší, Štěpáne, nemáme. Tak příště nevadí, bude-li Váš podpis a kdo sponzoruje s odkazem; Proč bychom se zlobili, těžké shánět sponzory, vďaka za něj a..... nestyďte se přec.

+0 /-0 | 12.08.2015 19:50

Zmestabileho

Ad pawel: Naprosto souhlasím. Článek je směsice bez chuti, je to o ničem. A pokud rozumím dobře narážkám pana Pawela - že totiž účelem té nezajímavé směsky na téma roboti a umělá inteligence, má být reklama na poker? Přesně to si myslím i já.

+0 /-0 | 12.08.2015 18:34

pawel

Mně prostě článek případá jako taková podivná směs. Směs, na které je něco pravdy, jen něco, ale nic převratného, co by průměrný jedinec lidstva nevěděl a chybí mi ta "hnací" myšlenka článku.

Podezřelé je mi uveřejnění článku bez autora, to opravdu nepamatuji, ani jinde.

Tak se mi vnucuje myšlenka nastíněná v mém prvním příspěvku. Připomenutí něčeho konkrétního a kolem nějaká ta jako by omáčka, která je však jaksi bez chuti. 

+0 /-0 | 12.08.2015 18:15

Hebounek_

Ad Zmestabileho: Řebříček se říká, je to bylina. Tento jinotaj mě velice pobavil, jelikož David Navara viděl ještě dál a velice pěkným způsobem přisoudil rostlinám umělou inteligenci, jejíž nastání je podle mě jen otázkou času.sad

+0 /-0 | 12.08.2015 17:54

Bucefalos

Stroje jako počítače, či různí roboti a tak dále... Nejsou vpodstatě nic jiného než velké kalkulačky. Dokaží rychle počítat... proto dnes mají elo 3322 bodů. Opravdový problém je trochu jinde. Ti nejlepší roboti dneška za miliony dolarů mají ohromný problém například s orientací v prostoru. Je jim za těžko poznat dveře od oken, stůl od židle a další předměty...Najít východ a nejkratší cestu z místnosti je pro ně taky ohromný problém.. Je to tim, že sice vidí mnohem lépe než člověk, ale nerozumějí tomu co vidí.. Je usměvné, že i taková malá moucha se v prostoru orientuje mnohem mnohem lépe než onen robot za miliony dolarů. 

+0 /-0 | 12.08.2015 17:49

Zmestabileho

Ad David Navara: Neříká se řebríček, ale žebříček. Jinak plně souhlasím - to co hraje Magnus, nejsou počítačové šachy, i když se to všeobecně říká. A počet hráčů s ratingem nad 2700 - taky si myslím, že to je především inflace, momentálně je to ještě lépe vidět na hráčích, figurujících aktuálně v žebříčku nad 2800 - kde např. současná dvojka a trojka žebříčku - Anand a Topalov - rozhodně nehrají lepší šachy, než před cca před pěti až deseti lety. Naopak - s tím, co teď oba hrají, by v éře Kasparova na 2800 nestačilo ani náhodou.

+0 /-0 | 12.08.2015 17:45

David Navara

"Magnus Carlsen má styl hry podobný počítači a není tajemstvím, že se mnoho šachistů nechává počítači inspirovat a zdokonalují tak svou hru. Však to dosvědčuje i fakt, že je dnes i kolem padesáti šachistů s hodnotou ELO nad 2 700 bodů."

Obojí je trochu jinak. Nedávno jsem viděl dva řebříčky posuzující "počítačový styl" hráčů. V jednom Magnus skončil tuším třináctý, ve druhém asi sto čtyřicátý třetí. Samozřejmě ve druhém případě můžeme pochybovat o vhodnosti zvolené metodiky, ale Magnus nehraje počítačové šachy. Hraje lidské šachy a počítači se nejvíce podobá v tom, že dělá málo hrubých chyb.

A pokud jde o ten rating, viděl bych za tím inflaci a rozšíření členské základny. Ta stupnice není fixní a kdyby FIDE všem soutěžícím současně přidala 500 bodů, na výpočtu ratingu by se změnilo jen málo (například hranice pro normy), ale neznamenalo by to, že úroveň hry dramaticky vzrostla.

+0 /-0 | 12.08.2015 16:40

pawel

Je to snad jen momentální chyba. Slepý jsem nevidím. Nebo autor chce být neznámý?

Jisté tušení jsme měl při čtení od shora, potvrdilo se v předposledním odstavci. Pak jsem čekal podpis a kdo článek sponzoroval a kam se máme obracet na další informace. Nebo to je tentokrát jinak?

Rozhodně s anonymem (premierově v článku) nemá cenu polemizovat. Mýlím-li se nebo je to jen nechtěná chyba nss, bude doplněno,  tento příspěvek smáznu.

+0 /-0 | 12.08.2015 15:07