Dějství první: příprava vítězí nad tvořivým duchem

25.04.2010 10:15 | Zápas o MS Anand-Topalov

Před první partií jsem tvrdil, že úvodní duel mezi Topalovem a Anandem bude oťukávačka a že se rád budu mýlit. Mýlil jsem se. Anand se černými pokusil Topalova překvapit v Grunfeldovi, ale neskutečně narazil: Veselin předvedl preciz...

Před první partií jsem tvrdil, že úvodní duel mezi Topalovem a Anandem bude oťukávačka a že se rád budu mýlit. Mýlil jsem se. Anand se černými pokusil Topalova překvapit v Grunfeldovi, ale neskutečně narazil: Veselin předvedl precizní přípravu, počkal si na chybu a konec partie připomínal spíše hru kočky s myší. Mistr světa se v této partii musel cítit značně nejistě, v podstatě hrál ne proti člověku, ale proti počítači. Ano, Topalov vskutku neměl moc práce a zřejmě nepředvedl jediný vlastní tah. Nicméně i kvalitní příprava se samozřejmě počítá a vyzyvatel vstoupil do zápasu velmi sebejistě. Anand měl celou noc jistě o čem přemýšlet a jsem velmi zvědavý, s čím se vytasí ve druhé partii. Bude se řídit zlatým ruským pravidlem, že po prohře (kor takovém výprasku) má přijít uklidňující remíza? Nebo se pokusí co nejrychleji zápas vyrovnat? To uvidíme dnes od 14:00.

Komentovaná partie

Topalov,Veselin (2805) - Anand,Viswanathan (2787)
Zápas o MS 2010 (1), 24.04.2010
1.d4 Topalov tedy zvolil dvojkrok dámského pěšce, ale předpokládám, že tah 1.e4 u něj v průběhu zápasu ještě uvidíme. 1...Jf6 2.c4 g6 3.Jc3 d5 Grunfeldovu indickou sice Anand v repertoáru má, avšak proti Topalovovi ji ještě nepoužil. 4.cxd5 Jxd5 5.e4 Jxc3 6.bxc3 Sg7 7.Sc4 c5 8.Je2 Jc6 9.Se3 0-0 10.0-0

10...Ja5 Tento tah jsem v praxi mistra světa nenašel, zatím vždy zvolil výstavbu s časným Sg4 (buď teď nebo o chvilku později). 11.Sd3 b6 12.Dd2 e5 13.Sh6 Tímto tahem chce bílý vyměnit černopolného střelce a tím oslabit černého krále. Zároveň obětuje pěšce za náskok ve vývinu spojený s iniciativou. 13...cxd4 14.Sxg7 Kxg7 15.cxd4 exd4 16.Vac1 Topalov hrál loni s Kamským 16.f4 f6 17.e5 a partie po vyrovnaném průběhu skončila remízou. Tentokrát zvolil statisticky častější pokračování.

16...Dd6N To je podle všeho novinka, zatím se po 16...f6 (přehodíme-li tahy) 17.f4 hrálo několikrát pouze 17...Sg4 17.f4 f6 18.f5 De5 Černý využívá pro blokádu svou nejcennější figuru, což nebývá považováno za vhodné. Tady však není vidět, jak by bílý mohl černou dámu z pole e5 vyhnat. 19.Jf4 g5 To je i vzhledem k dalšímu průběhu poměrně sporný tah, snad nebylo od věci zahrát jednoduché 19...Sd7 se snahou co nejrychleji dokončit vývin. 20.Jh5+ Kg8 Druhou možností (a možná lepší) bylo 20...Kh8 a po případném 21.h4 pokrýt pěšce pomocí 21...Vg8.

21.h4 Bílý se celkem logicky snaží o agresivní hru, jinak by se materiální převaha černého postupně začala prosazovat. 21...h6 22.hxg5 hxg5 23.Vf3 Třetí řada je pro bílou věž vynikajícím odrazovým můstkem pro aktivizaci jak na královském, tak případně i na dámském křídle. V tomto okamžiku se Anand poprvé na delší dobu zamyslel.

23...Kf7? Černý se okamžitě snaží uklidit svého monarchu jakoby pryč z královského křídla, ale kosa narazí na kámen... Teď už byl nejvyšší čas na aktivizaci černého střelce: buď 23...Sb7 , kde sice bílý opět může 24.Jxf6+, ale po 24...Dxf6 25.Vg3 Vac8 26.Ve1 Vfe8 opravdu nevím, co to je... (chybou by bylo 26...Vc3?, kde bílému vychází opravdu překrásná kombinace s několika efektními údery: 27.e5 Vxd3 28.Vxg5+ Kf7 (28...Kh8 29.Vh5+ Kg8 30.Dxd3+- a tlak těžkých bílých figur je neodrazitelný.) 29.Df4! De7 30.e6+ Ke8

31.Vg7! Dxg7 32.Db8+ Ke7 33.Dc7+ Kf6 34.De5+ Kg5 35.Dxg7++-); 23...Sd7!?

24.Jxf6!! Pro Višiho musel být tento tah pořádným šokem! Oběť bílého jezdce je zcela korektní a Topa si ji s velkou pravděpodobností připravil v domácí kuchyni. Zde práce komentátora v podstatě končí, od tohoto okamžiku jde pouze a jenom o (brutální) taktiku, což dnes šachové motory zvládají daleko precizněji, než lidé. Po zhruba půlhodiném zamyšlení zvolil černý 24...Kxf6 Opticky lépe možná vypadá 24...Dxf6, nicméně i potom stojí černý úplně na prohru: 25.Vh3 Ve8 (25...Vd8 26.e5! Dxe5 27.Dxg5 Vd6 28.Vc7+ Sd7 29.Vh7+ Kf8 30.Dh5+-) 26.Vc7+ Kg8 27.Vch7+- 25.Vh3+- Vg8 Obrany už není, například po 25...Sd7 26.Vh6+ Kf7 27.Dxg5 Ke8 (27...Vg8 28.Vh7+ Vg7 29.Vc7! Kg8 30.Dxg7+ Dxg7 31.Vxg7+ Kxg7 32.Vxd7+ Kf8 33.e5+- je samozřejmě také naprosto beznadějné) nejrychleji vítězí tichý tah 28.Se2! 26.Vh6+ Kf7 27.Vh7+ Ke8 28.Vcc7 Ještě efektnější bylo 28.Sb5+!! Dxb5 29.Dxd4

a přestože má bílý dvě figury méně, stojí úplně na výhru... Rybka dokonce hlásí vynucený mat nejpozději 12. tahem!! 28...Kd8

29.Sb5! Samozřejmě i v tento moment je aktivizace bílého střelce velmi silná. 29...Dxe4 V podstatě kapitulace, ovšem i po 29...Jb7 30.Vc4! Jc5 31.Vxd4+ Sd7 32.Vdxd7+ Kc8 33.Vd5+- se černý s klidným srdcem může vzdát, stejně tak po 29...Dxc7 30.Dxd4+ Sd7 31.Vxd7+ Kc8 32.Vxc7+ Kxc7 33.Dd7+ Kb8 34.Sa6, protože dostane v dalším tahu mat buď na d6 nebo na c8 (případně na d8). 30.Vxc8+ Tady už to mistr světa nevydržel a položil krále, koncovka po 30.Vxc8+ Kxc8 (30...Vxc8 31.Vd7+ Ke8 32.Vxd4++-) 31.Dc1+ Jc6 32.Sxc6 De3+ 33.Dxe3 dxe3 34.Sxa8+- je zcela beznadějná. Úplně nejefektnější bylo 30.Vce7!, ale bílý neměl potřebu dalších háků.
1-0
Původně jsem chtěl jako nadpis článku dát "Duch vítězí nad hmotou", ale myslím, že vítězný nadpis je přeci jen objektivnější: Topalov sice sehrál krásnou partii, ale prakticky všechno vytvořil už v přípravě tým jeho sekundantů. Anand udělal chybu v okamžiku, kdy se poprvé na víc než deset minut zamyslel a potom již nebylo cesty zpět.

Fotogalerie

Níže si můžete prohlédnout několik momentek z úvodní partie (zdroj: oficiální stránkÿ).

Časový plán

Den Datum Akce Čas Výsledek (A-T)
Středa 21. dubna Slavnostní zahájení 17:00
Čtvrtek 22. dubna Volný den
Pátek 23. dubna Volný den
Sobota 24. dubna 1. partie zápasu 16:00 0-1
Neděle 25. dubna 2. partie zápasu 14:00
Pondělí 26. dubna Volný den
Úterý 27. dubna 3. partie zápasu 14:00
Středa 28. dubna 4. partie zápasu 14:00
Čtvrtek 29. dubna Volný den
Pátek 30. dubna 5. partie zápasu 14:00
Sobota 1. května 6. partie zápasu 14:00
Neděle 2. května Volný den
Pondělí 3. května 7. partie zápasu 14:00
Úterý 4. května 8. partie zápasu 14:00
Středa 5. května Volný den
Čtvrtek 6. května 9. partie zápasu 14:00
Pátek 7. května 10. partie zápasu 14:00
Sobota 8. května Volný den
Neděle 9. května 11. partie zápasu 14:00
Pondělí 10. května Volný den
Úterý 11. května 12. partie zápasu 14:00
Středa 12. května Volný den
Čtvrtek 13. května Tie-breaky

Partie k přehrání

Odkazy

Oficiální stránky zápasu
Chessdom
Chessvibes
Playchess
66x 1027x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (66) Aktualizovat
27.04.2010 12:55 | Autor neznámý

 nebo tak nejak, proste hattrick :P

27.04.2010 12:55 | Autor neznámý

 sak to se i stalo, po naganu jsme byli 99 2000 2001 mistri sveta :P

27.04.2010 12:43 | Autor neznámý

Jo, to vítězství bylo překvapivé, ale nikoliv náhodné - myslím, že kdybysme v tom laufu odehráli ještě dalších 10 utkání tak nás nikdo neporazil.

Dneska už jsou hoši někde jinde  o fotbalu nemluvě

27.04.2010 12:08 | Autor neznámý

 to james: treba nasi hokejisti v naganu :P ale to jsme byli nejlepsi na svete akorat se tehda nevedelo, viz nas hattrick

27.04.2010 12:03 | Autor neznámý

 to pawn, euwe  byl vyborny o tom zadna, ale v pozici jako dneska anand. proste byl silny ale na jeho urovni byli minalne dalsi tri.... flohr, maroczy, . capa  byl porad jeste o neco silnejsi nez euwe a urcite ne slabsi nez aljechin

27.04.2010 12:02 | Autor neznámý

Berme to tak, že jsou mistři světa a nejsilnější hráči světa a někdy se to tak úplně nekryje, jako ve všech sportech.

27.04.2010 11:33 | Autor neznámý

Vzpomínat na dominanci starých mistrů mně přijde jako vzpomínání na nepřekonatelný Sovětský svaz v hokeji. Dnes je jiná doba a šachy jsou mnohem dostupnější pro všechny. Po 2. světové válce to bylo až na geniální výjimku jen o Sovětech. Dnes bojuje o titul MS Bulhar s Indem. Jinak jsem nepochopil, jestli Euweho mám považovat za právoplatného mistra světa nebo za nějakého méně platného.

27.04.2010 11:24 | Autor neznámý

 pavel ch: ok na tohle argument nemam :P proste chci aby anand vyhral :P 

27.04.2010 10:58 | Autor neznámý

  Ad  David Brazina:

 O.K. shodneme se tedy, že Anand je právoplatným mistrem světa již teď  (to jste ve svém prvním příspěvku zpochybnil - cituji D.B. "tim by se fakt stal pravoplatnym mistrem sveta. od kasparova prvnim o kom by si to mysleli vsichni imo.").

   Nu a buď obhájí jako někteří předchůdci nebo neobhájí jako někteří předchůdci (které též považuje veřejnost za mistry světa ač byli "jen" 1-3 roky).
  Krom toho je více než 15 let v absolutní špičce (tří - výjimečně pěti -nejlepších hráčů každého roku). To nikdo jiný z nyní hrajících nedokázal.
O jeho zápisu do historie netřeba polemizovat. Přičtěte impulz rozvoje mládežnického šachu v Indii,  více než rok práce na úkor své hry. Nu a  v listopadu 2008, když získal Anand titul MS, získali mladí Indové 4 zlaté na MS mládeže ve Vietnamu.
   Znalosti z historii sice nějaké máte, ale přeci jen upřesnění.
Petrosjan, Smyslov, Tal, Spaskij - při vší úctě k těmto velikánům, při délce jejich kralování se Anand zapsal již nyní stejně jako oni.  Jinak Euwe byl třeba jen rok, ale vykonal toho velmi mnohé pro světový šach. 

    Takže, každý mistr světa se nějak skvěle zapsal, do Kasparova včetně všechny uznáváme, není důvod, abychom stejně neuznávali Ánanda i kdyby teď prohrál.  

27.04.2010 08:27 | Autor neznámý

 to pavel ch. nesouhlasim,

prevaha steinitze: vytvoreni pozicnich principu a jejich (demagogicke) uplatnovani, nemel soupere ve sve dobe (legendarni souper zukkertort (ci jak se to pise))

Lasker: psychologie mistr sveta 28 let (nebo tak nejak + cigorin tarrash, lasker dominoval)

Capablanka: neprohral 11 let, vyhral co mohl, jeho prevaha nad ostatnimi vcetne aljechina v argentine, nespochybnitelna

Aljechin: tam se neni o cem bavit

Euwe: v pozici jako dneska anand. kdyby se garri vratil spusta lidi by verilo jemu stejne jako tehda aljechinovi

Botvinik: vyhral nejake turnaje pred valkou, klika s bronstejnem, specificky pristup k priprave, 3x se dokazal vratit na vrchol.

Smyslov Tal Petrosjan Spasskij: Kazda jejich prohra byla vyjimecna (tal drzi rekord se 96 neprohranymi partiemi v rade). Ve sve dobe jasne dominovali.

Fisher: tam asi nema cenu o nicem mluvit, rozdil 100 bodu elo na zbytek sveta je vymluvny

Karpov: vyhral co se dalo do dob kasparova absolutni fenomen

Kasparov: tam taky neni o cem mluvit

a pak? chaos s PCA a GMA a FIDE, karpov mistr sveta fide, pak uplne o nicem zapasy.o ms. Anand by byl prvni ktery by po garrim obhajil ne? prave tim by se lisil od ostatnich ms po garrim. tvrdim ze pokud anand vyhraje pak se punc mistra sveta aspon trochu priblizi jeho legendarnim predchudcum.

26.04.2010 20:40 | Autor neznámý

Souhlasím s Bondem(Jamesem)... Kasparov je jen jeden...těžko říci, jestli bude Carlsen jeho nástupce a bude také tak přehrávat soupeře, zatím to vypadá, že ano...Těžko říci kdo bude v dalším systému hrát o MS... bude to vůbec M.Carlsen? kdo ví...
Já osobně si myslím, že příští zápas bude mezi Carlsenem a Topalovem... a až Topalov ztratí titul nebo ukončí kariéru, tak kdo proti komu bude hrát? Dle mého názoru to bude Carlsen vs Aronian nebo dokonce Nyzhnyk ( uvidí se jak se bude nadále zlepšovat)...nebo že by někdo úplně jiný?... jak to vidíte VY následující souboje o MS?

26.04.2010 19:57 | Autor neznámý

Prostě se smiřme s tím, že momentálně žádný hráč nedominuje, v bízké budoucnosti (za 2-3 roky) to bude Carlsen, ale momentálně je řekněme 5-6 hráčů na stejné úrovni a liší se pouze zkušeností (to je taky to jediné, co drží Ananda na špici).

26.04.2010 18:18 | Autor neznámý

Tak to jsou 2 různé věci:

1. Rozdělení ve světovém šachu na MS FIDE a PCA atp pod různými názvy. K tomu k.o. systém bez účasti nejlepších,  Pak mistra světa dost lidí neuznávalo. To bylo, ale pak se naštěstí vrátilo zpět a utkání Anand - Kramnik (který předtím porazil Topalova) již byl reguélní zápas o mistra světa. A Anand, který již předtím byl mistrem svět, tak títo vítězstvím získal skutečný punc. 

2. Zda mistr světa opravdu vyčnívá ? Může a nemusí být. Nic proti ničemu, když budou vyrovnané boje, naopak, proč by měl být mistr světa pak zpochybňován. Za éry Petrosjana, Botvinika, Smyslova, Tala, se také vzájemně v odvetách poráželi, nebyl jasný vládce jako Kasparov, pokud reguélní zápasy, tak ničemu nevadí.

  Je jen dobře pro propagaci a zajímavost šachu, když nebude jediný kandidát. Psal jsem již před rokem, že bude krásné sledovat boje o trůn hráčů různých míst světa: Inda, Bulhara, Arménce, Nora, možná ani Rus Kramnik se nevzdá. Co si fanouškové mohou přát lepšího. A vždy budou uznávat toho kdo právě "vládne" jako mistra světa, ikdyž může/nemusí  mít zrovna největší elo.   

26.04.2010 17:20 | Autor neznámý

 to pavel to si prave nemyslim.... vzdycky totiz byl mistr takovy ze jeho prevaha nad ostatnima byla opravdu nezpochybnitelna, to se o ms po garrim neda rict o nikom podle me. pokud anand vyhraje tak to bude jedine ku prospechu veci...treba si tu nekdo troufa tvrdit ze je jasny zapas mezi anandem a magnusem? o tom to je imo.

26.04.2010 17:14 | Autor neznámý

   Ánand právoplatným mistrem světa je, to uznal celý svět i poražený Kramnik.

Tento zápas bude velmi zajímavý, příprava lepší u Topalova, "všeobecné šachové schopnosti" na straně Ánanda. Co rozhodne ?
  U zápasu Anand - Kramnik rozhodla dost příprava (ikdyž Anandovi stačila s jedním překvápkem), spíše však nepochopitelně taktická chyba Kramnika jít do stejné varianty po prohře Anandovi znovu a znovu.
  Myslím, spíše jsem si jist, že zítra se Grunfeldka hrát nebude.   

26.04.2010 16:59 | Autor neznámý

 no on tam tech momentu mel vice imo, hral to nejak divne. mozna se rozklepal z prvni vyhry.  co si tak pamatuju hodne tech zapasu kdy prvni partie skoncila rozultatem vyhral ten kdo v te partii prohral... anandovi urcite preju at to da. tim by se fakt stal pravoplatnym mistrem sveta. od kasparova prvnim o kom by si to mysleli vsichni imo.

26.04.2010 16:25 | Autor neznámý

Mně se jako nejpochybnější jeví tah 22..a5, právě místo toho bych hrál Vc8 s vyvražděním všech věží.

26.04.2010 16:12 | Autor neznámý

 hm ale taky nechapu proc topa nevymenil po cecku, tam by to snad vyhrat vubec neslo... mozna ze chtel vyuzit toho ze vyhral a psychologickou vyhodu umocnit, doufaje v nejake komplikace nebo co? kazdopadne super ze anand vyhral :)))

26.04.2010 15:32 | Autor neznámý

Myslím si, že kdyby hrál nyní Kasparov ve vážné partii ať už s Vishi Anandem nebo Topalovem, tak by je porazil i přes jeho herní handicap....remízu by uhrál minimálně...

26.04.2010 12:18 | Autor neznámý

Inak vobec by som sa nedivil keby Topalov niekedy (zrejme az po zapase, ak sa uz tak nestalo) priznal ze poziciu z prvej partie po 23.tahu este pred tym nikdy nemal na sachovnici.Urcite vsak mal podobne kde bolo Jxf6 hlavnym motivom a po Kf7 mu jeho kombinacny cit povedal ze tam proste ta vyhra niekde musi byt. V inom clanku o niecom podobnom Marki pise ako o pozicnom cite (tu je to kombinacny). Ja by som nepochybne vdaka zlemu prepoctu tu poziciu nedokazal dotiahnut do konca (snad aj na viacerych miestach). Take pozicie mu podla mna proste sedia, ze ich zvlada aj bez dokladneho prepoctu az do vyhry.

26.04.2010 11:19 | Autor neznámý

Pavel Háse: Naposledy to bylo tuším v zápase Kramnik-Topalov, ne?

26.04.2010 10:29 | Autor neznámý

Jenom jedna poznámka: já se rozhodně snažím být objektivní, pokud něco v článku vyznělo neobjektivně, opravdu to nebylo úmyslně. Naopak, už dost lidí se mě ptalo, komu v zápase fandím, přičemž všem odpovídám, že nikomu, že se snažím být jako komentátor zápasu neutrální...:) Topalova jsem v první partii rozhodně nechtěl nijak znevažovat, sám když jsem sledoval online přenos, jsem při tahu 24.Jxf6!! nevěříčně a fascinovaně zíral na šachovnici...

26.04.2010 09:50 | Autor neznámý

Skoro bych si i tipnul, že remíz bude méně než rezultátů, zvláště kvůli Topalovovi, který hraje stylem všechno nebo nic.

26.04.2010 09:48 | Autor neznámý

Ad Carlos.   Když Anand nesouhlasil se Sofijskými pravidly na návrh Bulharské strany, vyjádřil se Topalov, že nebude remízy nabízet ani se k nabídkám vyjadřovat (pak se to v médiích zkomolilo, že měl říci, že se nebude se soupeřem vůbec nikdy bavit). Uvidíme. I tak mohou samozřejmě být remisi, ale určitě ne rychlé a neobsažné, jako v USA při utkání Kasparov vers. Anand, po kterém sponzoři z takovýchto zápasů odešli. Není divu; To pak mohou špičkoví hráči a příznivci volat po obnovení starých dobrých dlouhých zápasů, ale buď zadarmo (jako před sto lety) nebo hold rozhodují i ti co peníze dávají či shánějí a jsou sponzorům zodpovědní, což je logické ať se to všem líbí či né. 

26.04.2010 09:31 | Autor neznámý

Se začátkem zápasu jsem jako fanoušek (2 rezultativní partie) spokojen a doufám, že nebude následovat šňůra remíz.

26.04.2010 08:56 | Autor neznámý

Nie, nie, priprava (a uz to plati peknych par rokov) na konkretneho protihraca patri k zakladu i napriklad v tretich ligach (v SR), alebo sa mi to stavalo aj v 2.triede prazskeho preboru. Samozrejme na prvych doskach, nizsie sa tazsie odhadne super. Kto sa nepripravi, hrozi ze nabehne a prehra ani nevie ako.

Takze to pokladam skor za poklonu Topalovovi (aj tak cast urcite tazil z predchadzajucej pripravy na ineho supera pred tymto zapasom). Urcite sa dokladna priprava a jej realizacia neda povazovat za despekt, ale respekt pred profesionalizmom Topalova.

26.04.2010 08:56 | Autor neznámý

  Já sice fandím nyní Topalovi, důvod jsem psal, ale také ten článek mi nepřipadá být neobjektivní. Nadpis musí zaujmou, na nss je to sice celkem jedno, každý na něj čeká, kdyby psal David do jiných médií, bude mít s takovými nadpisy větší úspěch.
   Líbí se mi, že David ocenil tým sekundantů.
   Jinak samozřejmě co na tom, že vyhranou pozici měl Veselin před partií v přípravě? Toť o.k., chyba spíše u soupeře. To je jako když vám žák vyhraje v zahájení tím, co jste měli na tréninku.   Pak je jen otázka, zda by neměl hrát se silnějšími soupeři (což Topa již nemůže).  Rozdíl mezi žákovskými soutěžemi a utkáním o titul mistra světa je v tom, že se bavíme o 6.-10. nebo 25.-35.tahu. 
    Bílými se lépe určuje kam partii nasměrovat. Anand se podobným  nepříjemnostem ve 2.partii bílými vyhnul a strategicky vyhrál, uvidíme co zítra vymyslí černými, aby se situace se zahájením z první partie neopakovala.  

26.04.2010 08:25 | Autor neznámý

No rozhodně samotný nadpis i věta "...v podstatě hrál ne proti člověku, ale proti počítači" nazanačují určitý despekt k Topalovovi, přece Topalov není o nic méně tvořivý než Anand.

Ale to je v pohodě, stejně budu fandit Topovi

26.04.2010 00:27 | Autor neznámý

to Team4win

Citam clanok z jedneho i druheho konca, no tak ci tak mi nejde do hlavy ohladom koho je clanok neobjektivny. Podla mna je Dejvov favorit Anand o com svedci "Nicméně i kvalitní příprava se samozřejmě počítá" a hlavne to "nicmene" a to by sa dalo brat ako male znevazenie Topalovovej vyhry. Pred tym vsak vyzdvihuje jeho kvalitnu pripravu a porovnava prvu partiu k hre macky s mysou (co aj skutocne partia bola).

Tak sa mi zda ze jeden z nas nevie citat (i ked clanok nie je v mojom rodnom jazyku) a ja to asi nebudem

26.04.2010 00:03 | Autor neznámý

Článek hezký, stránky perfektní, ale takhle to Davide nemůžeš dělat!!! Chápu, že máš svého favorita, ale je třeba být neutrální, pokud jsi publicista (a to tady jsi) nemůžeš se stavět na jednu stranu a hned v prvním odstavci jednoho borce stíráš a druhému nadržuješ...

Při tomhle stylu psaní tady zítra bude samá chvála na Ananda a tak to být nemá. Je třeba zachovat neutralitu a objektivitu. Jinak děkuji, článek je /jak je u tebe dobrým zvykem na vysoké úrovni.

25.04.2010 22:36 | Autor neznámý

Zatím samá pozitiva. Kdy naposled začal zápas o MS dvěmi rezultativními partiemi? Že by Reykjavík 72? Tam ovšem ta druhá prohra byla kontumace. Vlastně možná zápas Kasparova se Shortem, tam to ale bylo na jednu bránu.

Navíc již druhá parte a zatím žádný skandál, to také potěší. Ten jednodenní odklad byl sice možná krátký, ale vysvětlení s ohledem na sponzory beru.

Ten zápas mi začíná bavit! 

25.04.2010 18:10 | Autor neznámý

Kto by to povedal, ze u hracov ktori mali za posledne 3 ratingove obdobia 26 remiz z 38 partii (a to Anand ma celkove 89 remiz zo 131 partii!)  bude po dvoch partiach o titul majstra sveta 1-1 a to bez remizy. Vdaka bohu za to!

25.04.2010 18:09 | Autor neznámý

Ano, vcerejsi partie byla ukazkou precizni domaci pripravy Topalova a jeho tymu. V dnesni partii se ale uz hraly sachy. Popravu vcera Topa vyhral, priprava patri k zapasu a vznikla opravdu moc krasna partie, ale dnes pro zmenu popravu vyhral lepsi sachista :)

25.04.2010 18:05 | Autor neznámý

Rozhodně Topalov hraje líp s pěšcem míň než s pěšcem víc. Takže komu se v další partii podaří obětovat jako prvnímu ?

25.04.2010 18:04 | Autor neznámý

Vc8 dva tahy nešlo, a pak už nad tím Topa asi neuvažoval. :-) Špatně odhadl pozici po Je3. Pak už se vezl.

25.04.2010 17:59 | Autor neznámý

Anand vrací protiúder... takže se hraje od začátku.... jsem zvědav zda bude i následující 3. partie také bojovná jako tyto dvě nebo jestli se zvolní tempo...

25.04.2010 17:59 | Autor neznámý

Paráda :) celkom zaujímavý začiatok ...

25.04.2010 17:57 | Autor neznámý

Tak Téhle partii jsem vůbec nerozuměl - hlavně proč Topa nešel na výměny po c-sloupci

25.04.2010 17:56 | Autor neznámý

Hurá Viši srovnal

25.04.2010 17:55 | Autor neznámý

Hmmmmmmmmmmmmmm. Višy je zpátky.

25.04.2010 17:53 | Autor neznámý

Podávání pacek, 1-1

25.04.2010 17:53 | Autor neznámý

srovnáno!

25.04.2010 17:53 | Autor neznámý

Bravo Anand !!! :)

25.04.2010 17:45 | Autor neznámý

Asi dohrane a zacina sa od zaciatku na 10partii :-))

25.04.2010 17:43 | Autor neznámý

Dnes pro změnu strategický debakl pro Topalova.

25.04.2010 17:39 | Autor neznámý

32.Kg2 Kg7 33.Vxa5 Vh8 s aspon nejakou protihrou

25.04.2010 17:34 | Autor neznámý

po h4 Kg2 a zrejme sa nic nedeje a pokracuje sa ako v partii

25.04.2010 17:32 | Autor neznámý

Topalov mal skusit 31...h4 32.Vxa5 h3 teraz Anand skryje krala na g2 a cierny uz tazko najde nejaku protihru

25.04.2010 17:23 | Autor neznámý

Komentátor na chesspro.ru považuje pozici černého za prohranou.

25.04.2010 17:21 | Autor neznámý

Bulhaři jsou v komentárorském studiu nějací tiší. Aruna si spokojeně čte knížku. Anand vyhraje.

25.04.2010 17:03 | Autor neznámý

Po vymene paru vezi (na d4?) zostane aj ciernemu stlpec a zrejme aj rovnovaha. To v pripade stiahnutia Vb3. Ale vsetko su to len domnienky slabeho hraca bez sach. programu.

25.04.2010 17:02 | Autor neznámý

tak Je3 bola nepresnost, Jg4 alebo Sa7 boli omnoho lepsie tahy

25.04.2010 17:01 | Autor neznámý

Taky bych rekl, ze ma Anand slusnou vyhodu.a5 Topalov neudrzi , veze ma horsi a navic je tohle pozice, kterou asi nemiluje.

25.04.2010 16:58 | Autor neznámý

Jedovata obet na d3? Tazka pozicia pre ohodnotenie obycajnym smrtelnikom. A cas sa krati...

25.04.2010 16:50 | Autor neznámý

Ánand už vyrovnal materiál a zdá se, že má i poměrně slušnou poziční výhodu.

25.04.2010 16:49 | Autor neznámý

Po pádu pěšce b6 pozici laicky hodnotím jako lepší pro bílého, pa5 je hned slabina a bílý sf3 vypadá o něco lépe než černý sb8. Partie bude ještě zajímavá.

25.04.2010 16:36 | Autor neznámý

Kdepak. Topa už bojuje o remízu.

25.04.2010 16:24 | Autor neznámý

No ja neviem, ale Topalov nemal v poslednej dobe zrovna presvedcive vysledky na turnajoch. Mozno to bolo sposobene pripravou na tento zapas, ale forma sa ukaze az v tvorivej hre mimo pripravy a ten pripad asi este nenastal, tak by som bol vo vyjadreniach o "starom" Anandovi a favritovi Topalovovi opatrnejsi, podla mna sa este nic rozhodujuce neudialo.Len pre objektivitu podotykam ze nie som skalnym fandom ani jedneho ucastnika :-)

25.04.2010 16:13 | Autor neznámý

No já bych si vsadil klidně i na 2:0, těmhle pozicím "s kompenzací" moc nevěřím.

25.04.2010 15:26 | Autor neznámý

Anand ma asi dostatocnu kompenzaciu, ale nic viac

25.04.2010 15:17 | Autor neznámý

Upřímně řečeno, podle toho, co jsem mohl poslední dobou od obou aktérů sledovat, jste měl nechat původní titulek (i jako naprostý laik jsem tvořivost nebo řekněme hravost zaznamenal u Topalova, nikoli Ánanda), a to oba samozřejmě nechtěli nic před zápasem prozradit. Ale jistě, je to spíš fandění než objektivita.

25.04.2010 14:25 | Autor neznámý

Tak tu máme druhou partii. Anand zvolil 1.d4, hraje se jakási verze Katalánu, ale zrovna na tohle zahájení opravdu nejsem odborník...:)

25.04.2010 14:13 | Autor neznámý

Prostě Anand je obhájce, zatímco Topalov je vyzyvatel, takže je jasné, na které straně je větší motivace. Na druhou partii jsem opravdu zvědav, tipuju 1.d4, v Berlínské by asi moc nadějí na výhru neměl.

25.04.2010 12:31 | Autor neznámý

Anand je jeden z nejlepších hráčů, kteří v současnosti hrají, jenže jeho poklidné hry na mladší a agresivnější šachisty bohužel nestačí...hraje výborně po poziční stránce, ale hrát v 41 letech o titul mistra světa již o něčem napovídá... rozhodně má hodně cenných zkušeností a porazil by nejednoho hráče ze světové špičky, ale obávám se, že na Topalova to stačit nebude... rád bych se mýlil a Anand třeba nakonec obhájí titul, ale i když mu fandím, tak tomu moc nevěřím... útočnější partie by byly, kdyby se v příštím dějství o titul MS utkal Topalov proti Aronianovi nebo M.Carlsenovi...

25.04.2010 12:15 | Autor neznámý

Nejsm jasnovidec, ale mám pocit, že Jirka Dufek se Topalovi určitě vyplatil...

 Přesto fandím Anandovi, a znáte to: "první vyhrání (TOPALOVA) z kapsy vyhání". Doufám, že mistr světa se rychle oklepe, a překvapí nejen Topalova, ale i jeho fanoušky po celém světě. 

25.04.2010 10:16 | Autor neznámý

Anand začal špatně. Vybral si špatnou variantu. Respektive, vybral si variantu, o které byl přesvědčen, že je bezpečná. Jeho tragédie spočívala v tom, že Topalov měl tutéž variantu ve svém notýsku podtrženou červeně s dodatkem "potenciálně vyhrávající".

Takže nejnže dostal jeden z nejhorších výprasků své kariéry, ale nutně se nabízí další otázka: kolik dalších takových variant Anand (a jeho tým) nesprávně ocenil?

Aruna přestala číst v hledišti pro diváky svoji knížku už po hodině hry. Šachům sice nerozumí, ale pozná podle chování svého manžela, jak si stojí. A nemohl ji uniknout očividný fakt, který po první partii věděl již celý svět: trůn se chvěje.