VI. kolo muži: těsná prohra nemusí mrzet
28.09.2010 07:43 | Šachová Olympiáda 2010Šešté kolo znamenalo tak trochu svátek pro české fanoušky, neboť se mužský výběr utkal s nejsilnějším celkem letošní Olympiády, to jest s prvním týmem Ruska. Po rychlé remízy Votavy Češi předvedli velmi bojovného ducha, zvlá...
Rusko 1 - ČR
David Navara sehrál v šestém kole černými úchvatnou partii s exmistrem světa Vladimirem Kramnikem, kterého k ničemu nepustil a souboj po zásluze skončil remízou (ovšem velmi bojovnou).
Jako první dohrál Votava, který bílými zvolil po 1...e5 hru čtyř jezdců a již v 15. tahu se s Malachovem dohodl na remíze, což jistě byla s kapitánem předem domluvená strategie. Jako druhý v pořadí skončil Hráček hrající s Karjakinem. Zbyněk černými postavil pevnou pozici, kterou ovšem v časové tísni naprosto zbytečně oslabil tahem 30...b5? a již o pár tahů později se v beznadějné pozici vzdal, veliká škoda.
V této pozici se David odhodlal zahrát odvážné 17...d5!?, což se ukázalo jako správné rozhodnutí.
Navara předvedl na jedničce úchvatný souboj plný taktiky s exmistrem světa Kramnikem, který ještě před skončením časovky vyústil v jasnou remízu. Tato partie by jistě zasloužila podrobnou analýzu, ale popravdě řečeno na takovouto smršť plnou taktických triků, šejdů a mnoha možností si opravdu netroufám. Takovéto souboje mohou objektivně okomentovat pouze samotní aktéři. Věřím, ze David tuto partii jistě zanalyzuje, ať uz pro náš server nebo pro nějaký šachový časopis. Snad mi tedy čtenáři prominou. Jako poslední tedy dohrával Láznička, který musel vyhrát. Svidlera bílými celou dobu tlačil, bohužel v časové tísni nadějně rozehranou partii pokazil a musel odevzdat kvalitu. Černý se pak za stavu 2:1 pro Rusko logicky spokojil s remízou, které se již Viktor nemohl vyhnout. Konečný výsledek 1,5:2,5 však vůbec není špatný, Češi předvedli se supersilným ruským týmem velmi vyrovnaný zápas a rozhodně nebyli daleko od celkové remízy.
Sestava ČR - muži
Šachovnice | Jméno a příjmení | ELO | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | Počet b. |
1. | David Navara | 2722 | - | 1 | 1 | 0,5 | 1 | 0,5 | ||||||
2. | Viktor Láznička | 2690 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0,5 | ||||||
3. | Zbyněk Hráček | 2633 | 0,5 | 1 | 0,5 | - | 1 | 0 | ||||||
4. | Jan Votava | 2579 | 1 | - | 0 | 0,5 | - | 0,5 | ||||||
5. | Vlastimil Babula | 2515 | 1 | 0,5 | - | 1 | 1 | - | ||||||
CELKEM | 3,5 | 3,5 | 1,5 | 3 | 4 | 1,5 |
Komentované partie
Karjakin, Sergey (2747) - Hráček, Zbyněk (2633)
Rusko 1 - ČR, 6. kolo
Zbyněk se rozhodl vybudovat pevnou pozici a držet. Ještě kolem 20. tahu to vypadalo, že by neměl mít problémy. Pak ovšem začal postupně tak říkajíc ztrácet půdu pod nohama a svým 30. tahem definitivně pohřbil jakékoliv naděje na udržení partie. 30...b5? Na takovéto výpady černá pozice opravdu není zralá, přesně na něco podobného bílý čekal. Správné bylo vyčkávat a zahrát např. 30...Kc7, ačkoliv hrát černou pozici bych opravdu nechtěl, o (velké) výhodě bílého není pochyb. 31.cxb5 Sxb5 I po 31...cxb5 32.a4! b4 33.Jcd5+- by stál bílý pozičně jasně na výhru. 32.Ja4 Ke7 33.Vh4 Vab8 34.Jb2+- Černý se raději vzdal, uhlídat všechny černé slabiny je skutečně nad jeho síly.
1-0
Láznička, Viktor (2690) - Svidler, Peter (2731)
Rusko 1 - ČR, 6. kolo
Viktor v předchozím průběhu obětoval pěšce, za kterého má ovšem více než dostatečnou kompenzaci: bílé figury jsou velmi aktivní, kdežto ty černé silně postrádají souhru. 27.Vac1!? To je celkem chytrý tah, černý nyní nemůže dámou na c3, což by jistě rád. 27...h5 28.g4?! Tento plán se ovšem ukáže jako neefektivní, černý má dostatečné obranné moznosti. Správné bylo 28.Vd7!+/- a bílý by získal pěšce zpátky s jasně lepší pozicí a velmi slušnými šancemi na výhru. 28...hxg4 29.Sxg4 f6 30.Se6+ Kg7 31.De4 Věžovku po 31.Dxc7 Dxd1+ 32.Vxd1 Jxc7 33.Vd7 Jxe6 34.Vxe7+ Vf7 35.Vxe6 Vc7= bílý opravdu vyhrát nemůže. 31...Db2 32.h5 f5 33.Dc4 Df6 34.hxg6 Dg5+ 35.Kf1 f4!? Je vidět, že se černý ubránil a dokonce již přechází do protiútoku. 36.exf4 I po 36.De4 fxe3 37.Sf7 exf2 38.Kxf2 Vh8 je černý zjevně v pohodě. 36...Vxf4 37.Da2 37.Dd3!? 37...Jd4 37...Dh5! 38.Vc4 Dh4
Bílý již musí odevzdat kvalitu. 39.Vdxd4 Vxd4 40.Vxd4 Dxd4 41.Db3 Df6 Nyní černý mohl bojovat o výhru například po 41...Da1+ 42.Ke2 De5+ 43.Kf1 Kxg6-/+, ale vzhledem ke stavu zápasu se logicky spokojil s remízou. Také Viktor správně usoudil, že bojovat o výhru by v dané pozici bylo spíše sebevraždou: 42.Dh3!= Dxg6 Věčnému šachu černý neuteče, proto se soupeři shodli na dělbě bodu.
1/2-1/2
Fotogalerie
Zápas Česko - Mexiko (autor: Martin Huba)
Chantovia a Mantovia by sa divili (autor: Martin Huba)
Julka ťa porazí, Amorcito (autor: Martin Huba)
Zápas Rusko 3 - Česko (autor: Martin Huba)
Slovensko - Čína (autor: Martin Huba)
Partie k přehrání
Odkazy
Oficiální stránkyVýsledky - muži
Výsledky - ženy
Live na Chessbomb
Live na The Week in Chess
Jen poznámka na okraj k tomu Fischerovu návrhu zápasu na deset výher při neomezeném počtu partií. Pokud se nepletu, počítal s přerušením po třech měsících hry, což je kratší doba, než jak dlouho se hrálo v Baguiu, o Moskvě 84. ani nemluvě, takže by to pro Karpova nemuselo být tak zničující, zvlášť pokud by se hrálo v nějakých rozumných klimatických podmínkách.
Na něm je dobré, že nestárne, takhle si prostě představuji kvalitního Švýcara, výraz baseta nebo galapážské želvy, velké brýle ve zlatých obroučkách, krátce zastřižené vlasy u uší a elegantní oblek. Zdravím.
GM Korčnoj bude hrát minimálně simultánku v Londýně - viz http://www.londonchessclassic.com/festival_events/korchnoi_simuls.htm
- ale škoda, že už nehrál na olympiádě, taky jsem byl zklamán. Třeba se mu nechtělo na Sibiř.
A proč už nehraje GM Korčnoj? Bude Vasilij Ivan Čuky též taková legenda? A studoval nějakou vysokou školu? Třeba medicínu? (jako Gata Kamský nebo jiní.. :) ) Ví to někdo?
Hezká diskuse, vlastně původně začala poznámkou, že je Ivančuk geniální šachista - a to je.
Sháním nějaký dobrý šachový program na MOBIL, který nezačíná po libovolném tahu 1. ... g5, nevíš, Alice, o nějakém? Děkuji.
Spousta lidí mu na jeho strategii skáče dodnes, když si myslí, že by hrál stále stejně dobře a měl stále stejné úspěchy po dobu např. dalších 10-15 let, jako tomu třeba bylo u Kasparova.
To nikdo netvrdil, ale bylo by to pravdepodobne, v 70tych letech se pracovalo porad stejne, takze 10let byt na spicce by Bobby mohl. Zmena zpusobu prace prisla zacatkem 80tych let (Kasparov)
To by pro něj ale bylo neuvěřitelně pracné, navíc spojeno s rizikem prohry. Zato stát se reklamní hvězdou a středem nejrůznějších spekulací bylo nakonec pro něj daleko výnosnější...
Vynosnejsi? Opravdu? Bobby ktery odmitnul udelat reklamu na holici strojek za 10mega$ protoze se holil britvou (pripadne obracene)? Ze zavist existuje samozrejme vim, ale ze az tak....?
Prostě nebyl hloupý, věděl, že systém si žádá své. Ale ještě už skutečně moje poslední věta k tomuto tématu, když tak údajně Bobbymu vadila ruská dohoda na Curacao a obával se jí,
Obaval?
proč by se najednou nebál Karpovova týmu v zápase s ním? Vždyť tam by byl ruský "dogovor" úplný a totální
Kdo s kym?
a na osud zápasu to přeci mohlo mít i rozhodující vliv!? Na to nám asi Alice už neodpoví...
: Proc bych to mela komentovat? Je hezke mi podsouvat veci, ktere jsem nikdy netvrdila... A s kym by se Tolja behem partii pri zapase domlouval? Zase pres jogurt?
že hrál výborně své pozice, ale pokud měl před sebou pozici, kterou neznal, velmi často zvolil špatné (!) řešení.
To je celkem bezne, vlastne jsou na tom zalozeny sachy :-) Zakladem je pred soupere predkladat nove a nove ukoly. Otazka je spise jake byly Priciny spatne volby a zda by byl schopen tento problem eliminovat. Pokud se podivate na Fischerovy prohry treba z Mednisovy knihy, analyzuje se tam neco pres 60 proher. 2/3 z nich byly do r.61/62, tj mluvime o mladem 19-ti letem hraci. V techto partiich je treba nekolikrat prohrana spanelska bilymi - otevreny d-sloupec, casto zahrany "aktivni" tah Dh5 (treba Pachman)-a velmi rychly kolaps - tedy schema, ktere Fischer musel znat... Po roce 62 uz Bobby tyto pozice rozehrava o poznani lepe ...
Jo,jo pokud jsou jednotlivé příspěvky slušnou formou podávány a navíc se zjevnou znalostí daného tématu, moc hezky se to čte a vzpomíná na R. Fischera a léta dávno minulá. Děkuji!
Honza73: ono je o tom Curacau zajímavé i vyprávění Filipa, který hrál v posledním kole s Petrosjanem: den před partií se setkal s Petrosjanovými, jeho žena ho lehce otestovává, Filip odpovídá, že za nějakou nemožnou částku klidně prohraje, druhý den pak proti Petrosjanovi (!) dělá dvojsečný tah - já myslím že to mohla být tak trochu tichá nabídka "spolupráce", kterou Petrosjan nabídkou remízy odmítl - co mohl při remíze ztratit? Maximálně by si zahrál ještě krátký zápas s Keresem - a zápasy byly přece právě to, co Petrosjanovi vyhovovalo.
Lumbus*
Nechci se příliš přít o Fischera, ale:
- důvodem nenastoupení k zápasu nebyl asi nějaký strach, ale postupující psychické onemocnění - mám takový dojem, že se Bobby už nedokázal na partii soustředit, to byl asi i důvod, proč po zisku titulu přestal hrát.
- Bobbyho ELO po zápase se Spasským by vyšlo vysoko přes 2800. To by odpovídalo možná i přes 3000 dnes! Ovšem dnešní teoretická příprava soupeřů je jinde a Bobby by v tomto asi již neměl takovou převahu, počítač má každý, tipuji, že něco přes 2900 by mohl být limit i pro něj, pokud by dnes byl v plné síle. Bobby sbíral kdejaké partie a "vrtal" se v nich, to v dobác bez počítačů zase každému za námahu nestálo, ale dnes to není zase takový problém
- A konečně Kasparov, MVP, 4.díl. Nejzajímavější mi přijde ta část, kde měli Bobbyho hru hodnotit jako úkol jednotliví sovětští velmistři, zejména ten závěr, že hrál výborně své pozice, ale pokud měl před sebou pozici, kterou neznal, velmi často zvolil špatné (!) řešení. Takže on to svým způsobem supergénius nebyl, doháněl to tvrdou prací a pekelným soustředěním. Pokud se skutečně později již nebyl schopen soustředit, Karpov by skutečně nebyl bez šancí, ale zápas na 10 výher by vyhrál Bobby - Karpov odpadl v Baguiu (a ten jeho odpočinek na lavičce sovětských basketbalistů, jak psal Filip - ono se tam ten rok hrálo MS v basketbale - to si každý může vykládat jak chce, já myslím, že tam nějaký drobný dopink na potlačení únavy asi byl) a také v prvním zápase s Kasparovem (Camponanes ho raději zrušil a asi věděl proč, koneckonců byl ředitelem zápasu v Baguiu).
- A co se Karpova týká, nemyslím, že by zrovna v Baguiu hrál nějak fantasticky. Půl roku před zápasem zemřel jeho trenér Furman a s novým analytickým týmem se potřeboval teprve tak trochu sehrát, vstup do zápasu měl vlažný. I další průběh nebyl z Karpovovy strany tolik přesvědčivý, za vedení z větší části vděčil nesrovnatelně lepšímu týmu sekundantů. A další podpora, Zuchar měl asi za úkol jednak Korčného "rozhodit" a z hlediště odhadovat jeho psychický stav - to ostatně mohl být smysl jogurtové aféry, barva mohla signalizovat Korčného stav. A další věc, Viktorovi jógíni patrně neměli za úkol ho učit soustředění, ale obyčejná ochranka (Filip .... byli souzeni za atentát na diplomata a na svobodě jsou pouze na kauci ....), možná nějací ti sovětští "gentlemani" v terénu třeba zkoušeli Viktorovi vyhrožovat, co já vím. Na všechny ty okolnosti byl Korčného výkon doslova heroický, protože objektivně byl určitě trochu slabším hráčem, než Karpov. Za zmínku stojí Fischerova poznámka, proč v zápasech kandidátů hrál se Sověty v Argentině a také proč asi najednou finále nechtěl hrát v Bělehradu a nakonec přistoupil jen Reykjavík: "Sověti jsou skvělí kdekoliv v Evropě, ale mimo ni hrají o třídu hůř" - věta je v jedné z těch sešitových ruských knížeček, na jméno si bohužel nevzpomenu.
Myslím, že Karpov hrál o třídu lépe rok před Baguiem a pak zase až po něm, tak do roku 1985, pak jeho výkonost začala stagnovat, nebo pomalu klesat. Nebýt Kasparova, který ho vyhecoval, patrně by ustrnul již dříve. V současnosti je slabý takticky, přehlíží kombinační údery (třeba s Polgárovou, či Jackovou, to je hra starého rutinéra, který již konkrétní varianty téměř nepočítá).
To Honza 73: Jistě, i s takovým výkladem lze souhlasit, Fischer měl IQ asi 180 bodů (prý), tak mu bylo hned jasné, že dřív, či později musí s někým ze Sovětů prohrát, přeci jen oni byli masívně podporováni státem a on bojoval, prakticky osamocen. Nejlepší pro něj bylo, to co udělal, na svém naprostém vrcholu se na šachy vykašlal a začal žít z reklamy. Spousta lidí mu na jeho strategii skáče dodnes, když si myslí, že by hrál stále stejně dobře a měl stále stejné úspěchy po dobu např. dalších 10-15 let, jako tomu třeba bylo u Kasparova. To by pro něj ale bylo neuvěřitelně pracné, navíc spojeno s rizikem prohry. Zato stát se reklamní hvězdou a středem nejrůznějších spekulací bylo nakonec pro něj daleko výnosnější... Prostě nebyl hloupý, věděl, že systém si žádá své. Ale ještě už skutečně moje poslední věta k tomuto tématu, když tak údajně Bobbymu vadila ruská dohoda na Curacao a obával se jí, proč by se najednou nebál Karpovova týmu v zápase s ním? Vždyť tam by byl ruský "dogovor" úplný a totální a na osud zápasu to přeci mohlo mít i rozhodující vliv!? Na to nám asi Alice už neodpoví...
To Lumbusbubulinus
Když ono jde o to, že Bobby nenastoupil nejen proti Karpovovi, což byl tehdy ještě dost nečekaný vyzývatel, se kterým se vlastně vůbec nepočítalo, dokud suverénně nepřejel Spasského, který hrál podstatně lépe než v Reykjavíku a který nedlouho před tím vyhrál v možná vůbec nejsilněji obsazeném finále sovětského šampionátu (Moskva 1973), které se vůbec kdy hrálo. On už nesehrál (až na odvetu se Spasským po dvaceti letech, k čemuž ho dohnala hmotná nouze) ani jednu jedinou vážnou partii, To se obavami z Karpova vysvětlit nedá a měl tehdy pravdu Botvinnik, který po Fischerově zápase se Spasským prorokoval, že Bobbyho už nikdy za šachovnicí svět nejspíš neuvidí.
No, ono je docela možný, že nějaká dohoda ohledně těch remíz už předem existovala, i když osobně bych moc nevěřil historkám o mrtvých šampionech prodávaných jejich bývalými kouči v důchodu a žijícími ne zrovna v blahobytu kapitalistického "nového" Ruska bulváru. Stařík Keres by předem jistě nic nenamítal proti možnosti pošetřit síly proti tak těžkým soupeřům a Geller s Petrosjanem byli kámoši, kteří proti sobě na krev hrávali jen zřídka a z nezbytí. Ale ze stejných důvodů k dosažení téhož výsledku by ani takovou dohodu dopředu uzavírat nebylo nutné. Navíc v souvislosti s Curacaem koluje ještě jiná historka o tom, jak Geller s Petrosjanem údajně tajně nabízeli Pálu Benkovi pomoc s analýzou jeho přerušené partie proti Keresovi, kterou Keres (hrubkou pár tahů po obnovení hry) prohrál, díky čemuž to byl nakonec Petrosjan, kdo o půl bodu turnaj vyhrál, stal se Botvinnikovým vyzývatelem a nakonec i mistrem světa. Tahle historka, kterou kdysi pustil do světa Korčnoj a kterou (samozřejmě až po Petrosjanově a Gellerově smrti) podpořil i sám Benko, zrovna moc nekoresponduje se scénářem Bobbyho "ruské dohody". Druhá část Bobbyho scénáře, podle kterého Korčnoj musel prohrát s Keresem, Gellerem a dvakrát s Petrosjanem, je podle Raymonda Keena, který s Korčným po jeho emigraci dlouho spolupracoval, úplná hovadina. Vzhledem k tomu, že Korčnoj, který nemohl Petrosjana ani cítit a který zrovna o něm a o Gellerovi vykládal ledacos, tuhle historku vždycky odmítal, přičemž prý neměl ani tušení o nějaké jejich vzájemné dohodě na remízách, bych to bral jako docela pádný důkaz toho, že žádný ruský komplot proti Bobbymu, jak jej on sám prezentoval, se v Curacau nekonal.
Třetí odstavec opravuji: 8. řádek na samozřemě: přednost útoku před obranou (ve svém věku už si to totiž trochu pletu a nevím úplně na beton, jestli ta obrana nakonec nebude lepší)
Celkové shrnutí, pak již nebudu otravovat s Bobbym Fischerem. Domnívám se, že hlavním důvodem nenastoupení proti Karpovovi byla Fischerova odůvodněná obava, že by zápas proti mladšímu, rychle rostoucímu soupeři, navíc podpořenému v zápase nejlepšími analytickými esy typu Tala, Gellera, či Polugajevského nezačal pro něj dobře, že by Karpov na sebe mohl strhnout vedení a Fischer by již zápas nezachránil. Fischer, jak píše někde Kasparov ve své knize, dávno před zahájením kvalifikačních zápasů věděl, že jeho soupeřem nemůže být nikdo jiný, než Karpov ( o tom svědčí fakt, že např. Fischerova matka si během olympiády ve Skoplje fotila Karpova zblízka, dělala to pro syna, který ji o to požádal, zřejmě aby získal Karpovův vizuální kontakt pro předpokládaný zápas - nevýznamný detail, leč vypovídající o mnohém.)
Jak by tedy jejich zápas dopadl a jak by asi probíhal? Toť nejpodstatnější otázka. Srovnáme- li předzápasové Elo, zdá se být vše jasné, vyhraje Fischer. Jenomže Elo v zápasech nehraje takovou velkou roli (Fischer hrál agresivní šach, v každé partii chtěl vyhrát, kdežto Karpov hrál ekonomický šach, když měl zajištěné požadované umístění, spokojil se s remízami, navíc Karpovův šach je více založen na obraně než na útoku,( v tom do určité, řekl bych ještě zdravé míry připomínal Petrosjana, o kterém Spasskij, prý v žertu řekl, že vidí na šachovnici 64 slabých bodů), mj. proto také Karpovův styl nevedl k sbírání Elo bodů).
Srovnáme-li oba dva hráče technicky, začněme tedy od koncovky, zde bych řekl že oba hráči byli na srovnatelné velmi vysoké úrovni vedení koncovek, mistrovství Fischera v rozehrávání koncovek střelec proti jezdci, s věžemi, či bez, nebo mistrovství Karpova v rozehrávání koncovek nestejnobarevných střelců, s těžkými figurami, či bez, je všeobecně známo. Zde se domnívám, že nikdo, z obou hráčů nemá nad druhým převahu. Co se týče střední hry, zde by to bylo asi nejzajímavější, Fischerův vysoce agresivní styl by narazil na jednu z nejlepších aktivních obran všech dob. Dávaje však principielní přednost obraně před útokem, myslím, že by Fischer mohl nakonec v několika partiích zde Karpova přetlačit. Co se týče zahájení, tam jsem již o tom mluvil, převaha, díky největšímu a nejkvalitnějšímu poradcovskému aparátu špičkových velmistrů, všech dob (dát dokupy hvězdnou analyticko-poradní skupinu Gellera, Tala, Polugajevského, Furmana, či Zajceva no to je prostě životní sen každého hráče, usilujícího dobýt šachový trůn) by byla jednoznačně na straně vyzývatele a není vyloučeno, že by Fischera, alespoň na začátku zápasu postihlo několik "děbjutnych katastrof ". A to, bylo zřejmě to, čeho se Bobby nejvíce obával.
A nyní k tomu nejožehavějšímu, jak by zápas dopadl? Zde si už musíme všimnou i slabin jednotlivých hráčů. U Fischera psychická nevyrovnanost, pokud mu soupeř dlouho a účinně odolává, u Karpova věc nešachová, ale o to závažnější - slabý fyzický fond, 55 kilo živé váhy. Co z toho vyplývá? Zápas by byl hrán na neomezený počet partií, nepletu-li se na 10 výher. To je pro Karpova velmi nevýhodné, totiž, domnívám se, jestliže by nezískal hned ze začátku vedení minimálně o tři až čtyři body (dejme tomu v prvních deseti partiích), zákonitě by přišla únava a Fischer by zápas vyhrál. Vzpomeńme na Baguio 1978, kde Karpov do určitého momentu hrál proti Korčnému fantasticky (asi prvních 30 partií) a pak prohrál 3 partie za sebou a nakonec jen těsně vyhrál (mimochodem po tomto zápase začal Karpov aktivně pracovat na své fyzičce, začal hrát aktivně tenis, plaval a provozoval i jiné sporty). To samé se mu stalo s Kasparovem 1984, kde vedl již 5:0, ale po 40 partii se zlomil (zde vidíme zlepšení fyzičky o 10 partií vůči Baguiu navíc) a začal s Kasparovem prohrávat. V předchozích větách, se domnívám je i odpověď na otázku jak by dopadl zápas Fischer-Karpov. Skončil-li by zápas do 30-ti partíí, vyhrál by Karpov, protáhl-li by se zápas významně déle např. 40, nebo více partíí, vyhrál by Fischer. Sám Karpov řekl "toto není můj cyklus " a zde se domnívám, že by nakonec měl v tomto Karpov pravdu a zvláště, ještě v roce 1975, tedy 3 roky před svým, alespoň částečným zvýšením fyzičky, by, udivím ty z vás, kteří mě podezíráte, že Fischera příliš snižuji, pravděpodobnost jeho prohry byla mírně větší, než pravděpodobnost jeho výhry, ocenil bych tedy šance Fischera obhájit na 60:40. Za tři roky, po dalším zlepšení Karpova a nejen jeho fyzičky, i zápas s Fischerem by mu dal šachově velmi mnoho, bych tento poměr již zase obrátil na 60:40, ve prospěch vyzývatele, tedy Karpova.
To nic nemění na tom, že se Bobby, s největší pravděpodobností, Karpova příliš lekl a zvolil řešení, co zvolil - zaslal předsedovi FIDE Euwemu onen dopis, s textem, vzdávám titul mistra světa FIDE, čímž začal epochu určité nejistoty, kterou pak dovršil Kasparov, úplnou roztržkou s FIDE.
A nyní k tvrzením, že Fischer je nejlepší šachista všech dob. Jistě, každý má svého oblíbence, z nějakého důvodu a důvod u Fischera je jasný, vysoce aktivní, agresivní a nekompromisní hra, téměř vždy na výhru, k tomu odpovídající senzační , drtivé výhry dvakráte 6:0, a pak i 5:1 s exmistrem světa Petrosjanem a z toho rezultující vysoké Elo, sám uznávám, že s velkým náskokem nejvyšší v historii (díky inflaci by dnes představovalo číslo okolo 2950), to bude vždy přitahovat. Ale, zamysleme se i nad nevýhodami. Takovýto agresívní a aktivní styl nelze provozovat dlouho, tak maximálně 5-10 let, jak jsme viděli např. i u Tala. Prostě v určitém věku se kombinační talent otupí a domnívám se, že velikost hráče se ukáže tehdy, neopustí-li pak pod nějakou výmluvou šachy, přestrojí-li vhodným způsobem svůj styl a vydrží u šachu, i když se mu již úplně vše nedaří, bojuje s mladou generací a většinou ještě úspěšně. Zároveň do šachu přinese něco principiálně nového, co ještě více zvýrazní jeho šachové úspěchy, samozřejmě, že dnes je to o to těžší, že je většina šachových problémů již velmi probádána a těžko přijít na něco principielně nového. Takovou dlouhověkost , sílu vůle i schopnost objevovat prokázali Steinitz, Lasker, Botvinnik, Alechin a nakonec v určité míře i Kasparov. K těmto bych ještě přiřadil ohromné přírodní talenty / zde se dá použít i velmi silné slovo slovo, génius/ Kerese a Capablancu. A mezi nimi bych pak hledal toho nejlepšího.
Ovšem, myslím, že tato otázka tak prostě nestojí, jak jsem psal výše, každý hráč vynikl v jiném oboru, někdo hrál útočný šach (Alechin, Tal, Fischer, Kasparov), někdo vynikající obranný (Petrosjan, Karpov), někdo byl velký koncovkář (Rubinstein, Lasker, Smyslov), jiní byli zase silní uviverzálové, uměli výborně rozehrávat všechny typy pozic, jak útočné, obranné, tak technické i koncovky ( např. bohem nadaný Capablanca, či Keres, do jisté míry Spasskij), nebo dosáhli univerzálna pracovitostí, jako např. Botvinnik či Euwe.
Udělám radost nicku "pěšci" a doporučím mu ohledně tohoto problému knihu G. Kasparova Moji velcí předchůdci, díl 5, str. 275 - 276. Radost mi neuděláte, protože knihu mám dokonce všech 5. dílů. Ale jinak děkuji za snahu.
no Elo- Přes určitou typicky americkou bulvárnost je to čtení, které by si nikdo, kdo se zajímá o šachovou historii, neměl nechat ujít (třeba pan "pěšec", nečetl-li ji). Samozřejmě, že četl a dokonce ji i vlastním.
M. M. Botvinnik - 4. kniha, tam se mi vloudila chybička, název je Stati i vospominanija / samozřejmě nikoliv vospominananija/, 5. kniha se jmenuje U celi. Vospominanija, partii, Moskva 1997
Honzo 73, v 90% tvrzení s Vámi souhlasím, ale co se týče Fischerových nálad, které vysvětlujete čistě mimošachovými fobiemi, tak zde s Vámi úplně na 100% nesouhlasím. Samozřejmě Fischerovi do hlavy nikdo neviděl, ale vysvětlení Kasparova, že se Fischer obával Karpova, právě proto, že věděl, že Karpov bude proti němu mít v zápase za sebou ohromný tým velice silných šachistů, kteří mu budou dodávat novinky, jak na běžícím páse. To tak neplatilo o Spasském, neboť jeho hlavní trenér Bondarevskij, byl zastáncem tzv. teorie čisté hlavy (zvláštní Kasparovův termín označující hráče, kteří nepřikládají teorii zahájení velký význam.) Proti tomu Fischer, jako osamělý běžec,který nevěřil žádnému spolupracovníku natolik, aby se s ním dělil o varianty, již neměl velkou šanci. Udělám radost nicku "pěšci" a doporučím mu ohledně tohoto problému knihu G. Kasparova Moji velcí předchůdci, díl 5, str. 275 - 276. Jeho vysvětlení zde mi připadají velmi logická a vysoce pravděpodobná.
У цели: Воспоминания. Партии, Москва: Полири, 1997, 358 с., ISBN 5-89183-001-9.?
...Michaila Mojsejeviče Botvinnika, všech pět dílů Analitičeskich a kritičeskich rabot a zejména díl č. 4 - Stati a vospominananija, Moskva1987... -
Kontrolni otazka, soudruzi: jak se jmenuje to pate dilo?
Pěšec to nejsou moje teorie: Přečtěte si pozorně: Edmar Mednis, Kak poběždali Bobby Fišera, Moskva 1981, Tigran Petrosjan, Stratěgija naďjožnosti, Moskva 1985, Anatolij Karpov, A zavtra snova v boj..., Moskva 1982, a zejména pak životní dílo jediného šachisty-vědce v dějinách šachu, Michaila Mojsejeviče Botvinnika, všech pět dílů Analitičeskich a kritičeskich rabot a zejména díl č. 4 - Stati a vospominananija, Moskva1987, i U celi, Moskva 1997. Dále pak G. Kasparov, Moji velcí předchůdci, zejména díly 4 a 5, Praha 2008. Samozřejmě je potřeba také pročíst soudobý časopis 64 - Šachmatnoe obozrenie. Obávám se, že v češtině kromě Kasparova nevyšlo z překladů k výše uvedené literatuře - pramenům nic. Nejen za komančů, ale i nyní, chceme-li vniknout hlouběji do vztahu Fischer versus Sověti, musíme se obrátit jak na Fischerem vydanou literaturu, jako např. My 60 Memorable Games, popř. jeho obdivovatelem, americkým velmistrem E. Mednisem, tak i na literaturu vydávanou Sověty.
Pokud vezmete MVP+nasledna dila jako autoritu, pak doporucuji poznamku na str325:
... kde prednasel a hral simultanky. Je nepravdepodobne, ze to delal pro penize... - coz je v rozporu s Vasim tvrzenim nize
Otocme list a Curacao 62, kteremu je prakticky venovana cela kapitola "Ruska dohoda". Zdravy selsky rozum o vymyslech Fischera dostava ranu na str. 309 - "Koncem 90 let se Fischerova verze dockala neocekavane podpory z mist, odkud ji Bobby mohl jen tezko cekat - od Petrosjanova byvaleho trenera.... (myslen Suetin)"
Samozrejme, pokud by Bobby vsechny partie vyhral, dohoda ruskeho tria by byla bezpredmetna... - to nikdo nezpochybnuje
Presto preze vsechno povazuji MVP za zajimave literarni dilo, ve kterem je jen minimum od Kasparova...
Především děkuji pánovi s přezdívkou "Honza 73" za fundované a objektivní příspěvky a statistiky. Jinak (už jsem na to tady jednou upozorňoval) vyšla česky kniha Daniela Johnsona "Bílý král a rudá královna - studená válka za šachovnicí", kde se na několika stech stranách o těchto záležitostech píše. Přes určitou typicky americkou bulvárnost je to čtení, které by si nikdo, kdo se zajímá o šachovou historii, neměl nechat ujít (třeba pan "pěšec", nečetl-li ji).
Jako šachistu mám Bobbyho Fischera rád tuze velmi, protože miluju skvělej šach a ten Bobby produkoval ve vskutku exkluzivní kvalitě. Jako pro člověka mám pro něj pochopení a je mi ho velice líto. Bobby byl spojením šachového génia a hře naprosto oddaného dříče a nekompromisního bojovníka se šachovým zabijáckým instinktem a touhou po výhře, jaká se vidí jen zřídka. Bohužel, u mimořádně nadaných lidí to tak už někdy chodí, že co jim pámbu nebo matička příroda na jedné straně nadělili, to jim jinde zase ubrali. Bobby neměl zrovna jednoduché a pohodové dětství a ani pozdější život a vždycky ho pronásledovali démoni v jeho vlastní hlavě, Nejsem sice psychiatr, ale podle mě Bobby prakticky celý život trpěl řadou psychyckých problémů a různých fobií, které ovlivňovaly jeho často zmiňované a kritizované "skandální" jednání a výroky. Byl zjevně paranoidní, měl velmi pravděpodobně určitou formu sociofobie a hlavně jako perfekcionista trpěl těžkou kakorafiafobií (chorobným strachem z vlastního selhání), kvůli které bylo pro něj krajně obtížné se neustále nutit k hraní v turnajích (i proto jich bylo tak málo) a která potom, co se stal mistrem světa, což předtím byla mimořádně silná motivace k dalšímu hraní, která mu pomáhala přemáhat seba sama a svoje zlé duchy, v podstatě ukončila jeho šachovou kariéru. To, že jako mistr světa nesehrál jedinou partii a že odmítl nastoupit proti Karpovovi i přesto, že FIDE dělala, co mohla, a až na jediný bod přijala všechny Fischerovy požadavky ohledně formátu zápasu (hlavně neomezený počet partií do deseti výher, u něhož ovšem Fischer požadoval remízovou klauzuli za stavu 9-9, což fakticky znamenalo, že Karpov by ho musel porazit minimálně o dva body 10-8, aby se stal mistrem světa, zatímco Fischerovi by stačilo k udržení titulu vyhrát jen děvět partií, což FIDE jako jediné odmítla), aby zápas v 75. zachránila, nebyla náhoda. Fischer prostě další zápas už hrát nechtěl. Ale nebyla za tím vykalkulovaná zbabělost nebo strach z Karpova, i když ten už v té době byl rozhodně mnohem silnější než Spasský, jak jednoznačně ukáza jejich vzájemný kandidátský zápas. Bobbyho prostě jen naneštěstí dostihly a přemohly jeho vlastní fobie
Pěšec: Vážený /zřejmě/ pane! Vaše reakce na rozumný názor autora Lumbusbubulinuse je poněkud nepřiměřená až hysterická. Nelze pochybovat o tom, že v roce 1972 byl Robert Fischer nejlepším světovým šachistou, pochybovat však jistě lze o Fischerovi jako člověku samém! Domnívám se že Fischer byl jednoznačně podivuhodný fanatik. V oblasti šachové hry měl tento jeho povahový rys obrovský a kladný význam. Fischer prostě šachovou hru posunul dál a byl pro ní obrovským přínosem. Na druhou stranu byl Fischer člověkem stěží akceptovatelným a to nejen /jak uvádíte/ komunistama! Jeho výroky proti židům i nakonec Americe samé /a nejen to/, udělali z Fischera jen fanatickou,nenávistnou a přitom směšnou figurku bez šachovnice.
Lumbusbubulinus: Už raději nepište, protože nechápu ty vaše teorie. Odkud se berou???
Buď čtete jiné knihy, nebo máte jiné zdroje o, kterých doposud nikdo neměl ani tušení. Pokud máte nějaký odkaz na stránky, které neznám, nebo knihu, kterou jsem nečetl byl bych velice rád. Jsem ochoten okamžitě koupit cokoli o Robertu Fischerovi. Protože zrovna o Fischerovi jsem si doposud myslel, že mám už skoro všechno co se napsalo a co se vydalo knižne. Už 35 let se zajímám o vše co se týká Roberta Fischera a věřte mi, že za komančů to bylo velice těžké. A teď, když je vše dostupné tak se tady dovídám, a nejen já, že víme hov** Tak, že opatrně a věcně. Nechovejte se jak komunisti, kteří o něm napsali kde co. Ale jim jsem se nedivil byli na něj pěkně nasra** porazil jim Borise... Akorát nechápu co udělal Vám??????????????? děkuji za přečtení.
Honzo, máte poměrně hluboké znalosti, s mnoha Vámi udávanými argumenty naprosto souhlasím, na Curacao a údajné poškozování Fischera si myslím přesně, co Vy. Alice totiž velmi často používá polopravdy, které ve vyýsledku, jsou často horší než lež, protože jim pak snáze lidé ne do hloubky seznámení s daným problémem věří. Takže Vám děkuji za příspěvek, není totiž od věci některé, do značné míry zpolitizované mýty, uvádět na pravou míru do pokud možno co nepreciznějšího historického kontextu.
Myslím, že nikdo nemá patent na rozum a ani na tu jedinou a zaručenou pravdu! Přesto s názory Honzy 73 dost souhlasím.
To Alice:
K tomu Curacau. Já osobně nemám moc velkou důvěru ve spiklenecké teorie, ale pokud v Curacau nějaká "dohoda" existovala, tak spočívala v tom, že Petrosjan, Geller a Keres všechny svoje vzájemné partie dali za remízu, Nevím, jak právě tohle mělo poškodit Fischera, protože remízama se turnaje hrané systémem každý s každým a navíc čtyřkolově rozhodně nevyhrávají. Tvrzení, že se tihle tři takto "šetřili" na Fischera, je docela úsměvné. Navíc tyhle vesměs krátké přátelské remízy z Curacaa je dobré si dát do trochu širšího kontextu jejich vzájemného soupeření. Kdybych vzal do úvahy období 1955 až 1970 jako éru, kdy se tihle tři vzájemně utkávali jako navzájem rovní soupeři, pak Keres s Petrosjanem spolu sehráli 24 soutěžních partií, z nichž jen dvě skončily rezultativním výsledkem (1-1). S Gellerem jich ve stejném období Petrosjan sehrál 22, z toho jen čtyři neskončily remízou (3-1 pro Gellera), Geller a Keres opět ve stejném období hráli 26 partií, z toho 7 (4-3 ve prospěch Kerese) mělo rezultativní výsledek. V tomhle kontextu těch dvanáct remíz z Curacaa není opravdu, ale opravdu vůbec nic divného. Pokud jde o druhou část Fischerova tehdejšího tvrzení, že Korčnoj musel povinně prohrát s prvními třemi, to je taková hloupost, že vůbec nechápu, jak to někdo vůbec někdy mohl brát vážně. Nejenže ani jedna ze čtyř údajně odevzdaných partií na nic takového nevypadala, ale hlavně všechny se odehrály až ve druhé půlce turnaje, kdy už byl Fischer s výraznou ztrátou vzadu. Fischerovy stížnosti na "ruský komplot" (mezi Arménem, Estoncem a ukrajinským židem) je potřeba brát "cum grano salis".
Pokud jde o ty turnaje,.ty byly s finančními cenami někde úplně jinde než dnes. Navíc Bobby po roce 1962 těch turnajů hrál jen pár. Pokud nebudu počítat soutěže v rámci cyklu mistrovství světa, olympiády a domácí šampionáty, pak jestli to počítám dobře, bylo jich akorát deset, přičemž takové obskurní akce, jako Poughskeepie 1963, Meralco 1967 nebo Netanya 1968, nestojí skoro za zmínku, protože tady kromě Fischera hráli prakticky jen lokální NN a občas někdo ne sice úplně neznámý, ale pořád o dvě nebo tři třídy pod úrovní nejen samotného Fischera, ale třeba i jen libovolného polofinále sovětského šampionátu. Jak byly tyhle turnaje honorované, to nevím, ale pochybuju, že by to bylo velké terno. Taky ve Skopje 1967, Vinkovci 1968 a v Záhřebu 1970 hrála řada domácích hráčů, kteří zdaleka nepatřili zrovna ke světové špičce, i když v Jugoslávii byla úroveň těchto lokálních borců poměrně solidní, figurovala mezi nimi řada stávajících nebo budoucích velmistrů a mezinárodních mistrů a hlavně tu hráli alespoň někteří další hráči světové třídy. Totéž platí o Buenos Aires 1970 i Capablancově memoriálu v havaně 1965. To, čemu se dneska říká superturnaj, se ve Fischerově kariéře blížil akorát Piatigorského pohár v Santa Monice 1966 a s přimhouřením oka turnaj v Monte Carlu 1967. jaký tam byly cenový fondy, to nevím, ale pochybuju, že by to pokrylo něčí živobytí. Už jen tenhle nízký počet odehraných turnajů a jejich s výjimkou Santa Monicy, Monte Carla, Havany, Záhřebu a Skopje nepříliš impozantního pole konkurentů naznačují, že Fischer se turnajovou hrou nejspíš moc neživil. Na simultánkách, přednáškách, svých knihách, článcích v šachových rubrikách velkých novin, exkluzivních rozhovorech a reklamě vydělal určitě nesrovnatelně víc. Jinak, pokud jde o turnaje v SSSR, jiní šachoví profíci ze západu, jako Larsen, Najdorf, Unzicker nebo Robert Byrne, do Ruska v té době hrát jezdili.
Pokud jde o ten repertoár zahájení, byla tehdy řada hráčů, kteří střídali 1.e4 s 1.d4 nebo jiným tahem bílými a kteří hrávali různá zahájení černými i v jediném turnaji. Smyslov byl typickej univerzál, podobně jako náš Vlasta Hort. Botvinnik a Petrosian sice oba jasně preferovali zavřená zahájení, kde ovšem nehráli jen jeden nebo dva systémy pořád dokola, ale docela často sáhli i po 1. e4 a nebyli v tom vůbec špatní. Naopak Keres, Spassky nebo Geller spíš hrávali 1.e4, ale velmi často zkusili i 1.d4, 1.c4 nebo 1.Jf3. ˇUzkej repertoár byl tehdy všeobecně považovaný za nevýhodu, protože zjednodušoval soupeři přípravu na vás, i když ve Fischerově případě to bylo obtížné vzhledem k tomu, že ten měl ten svůj repertoár propracovaný do velké hloubky.
Buldog: a to jako proč? já si ymslím, že tahle diskuse je zbytečná,protože Fisher byl bezesporu velikán, a nejpíš i nejlepší šachista jak říkáte, ale nejde to, že je někdo podle vás omezený( zčásti s tím souhlaím) vyjádřit i jinak?
2 Honza: vy si myslite, ze turnaje v SSSR byly dotovane v dolarech? Navic jste neragoval na mou poznamku o Curacau, a to byl nemene zavazny argument. Nebylo myslitelne byt jako sam vojak v poli a divat se na to, jak si souperi mezi sebou davaji body...
Exhibice a knizky mozna sachisty zivily, ale v SSSR byl kazdy spravny sachista treba novinar (Tal), Fischer napsal sachove knizky 2 (My 60 memorable games a druha pro zacatecniky, pak urcite nejake politicke ci antisemitske) a v poslednich letech pak chtel po ruskych vydavatelcyh tantiemy z otistenych publikaci prave v Rusku/SSSR (udajne to srovnal Kirsan). Takze Bobby moc na vyber nemel...
Karpov/Fischer a repertoar - to by mohl spise okomentovat dobovy znalec, ale predpokladam, ze drive diky rychlosti (pomalosti) toku informaci nebylo ani technicky mozne mit siroky repertoar, jako to predvadi soucasna spicka. Vest si papirovou kartoteku na zahajeni a soupere, analyzy mit uchovane v sesitech, cekat tydny, nez se objevi partie z turnaju (jen ze zapasu o titul MS Botvinnik-Smyslov mel Ceskoslovensky sach zpozdeni nejmene 2 mesice....) - dnes muzete mit vse provazane, partie soupere si najdete za par vterin (v pripade online se na ni muzete i divat z tepla domova), stejne tak aktualni partie v danem zahajeni (nepocitam toho spravneho "partaka" pusteneho na pozadi...).
Ke vsemu - Bobby sehral neco kolem 700-800 partii behem sve kariery, to maji dnesni hraci casto behem 10-12 let... (jen Carlsen, pokud neni vic Magnusu, od roku 2004 ma pres 1336 partii, v tom budou ale nesjpis schovane i partie hrane rychlym tempem...)
Pro bolek a tempus: nenechávejte napadat nejlepšího šachistu všech dob!!!Je mi z vás na zvracení!
Honza H. : i kdyby tak to vyznělo dost drsně a je rozdíl když to řekne švejk ve filmu k padání vlasů a když to někdo napálí na netu a zdůvodní tím omezenost
ten výraz, který použil Buldog, je jestli se nepletu ze Švejka, který tím vysvětluje příčinu padání vlasů...
Pro Buldog: nenapadejte hrubými výrazy ostatní diskutující. Již včera jsem Vás na to upozorňoval, v dalším případě bych Vás musel vyloučit z registrace. Děkuji za pochopení
Buldog: tak toto si po sobě přečti ještě jednou... já osobně kdybych toto vyplodil tak bych si dal facku, to od tebe je fakt hnusné nadávat do rodinných příslušníků atd.
"toto všechno jsou fakta /i to, že se Fischer rozbrečel, když viděl, že se nikdy Botvinnikovi šachově nevyrovná/." Lumbusbubulinus
ty lumbulus bambulus jseš opravdu ...!!! tvoje vývody a paranoidní přesvědčení o tvé "PRAVDĚ" je skutečně práce pro odborníka.Bude to zřejmě způsobeno ..., jinak si tu omezenost nelze rozumně vysvětlit.
Když se tady vede debata o Bobbym - v jednom díle V šachu ve vyprávění o J.Smejkalovi říkal B.Modr, že Smejkalových 2615 vzhledem k ratingové inflaci odpovídá zhruba dnešnímu elu 2740. Tak by mě teda celkem zajímalo, kolik by muselo být v dnešní
době těch Fischerových 2785?? Podle výše uvedeného hrubě přes
2800. Možná i víc než těch Kasparovových 2851.
Dejte Fischerovi pokoj, kdo jste,že tady melete kdo byl nebo, nebyl Robert Fischer. To nechte historikům to je jejich práce. Ve " své" době to byl PAN šachista, kterého nedokázala zastavit ani sovětská mašinerie. V té době byl sám proti všem, protože vše nej. bylo v SSSR. A on to dokázal prolomit svou vlastní pílí a snahou. Možná až moc svůj život obětoval šachu. Avšak to co dokázal nemůže už nikdo zpochybnit. Ani tato diskuse některých diletantů.
Alice: "Bobby mohl jezdit jen na turnaje, ktere ho nejak uzivili - dostat odznacek do klopy za vitezstvi v nejakem turnaji v SSSR, pokud by se na nej souperi nedomluvili jako v Curacao 1962, ho zjevne neuspokojoval..."
No, nevím, ale pochybuju, že by cenové fondy na turnajích v Sovětském svazu byly v té době nějak dramaticky horší, než na Kubě nebo v Jugoslávii, kam i kromě oficiálních turnajů v rámci cyklu mistrovství světa jezdil Bobby docela často. Profesionální šachisty v té době živily spíš exhibice a knížky, případně armáda nebo jiná státní instituce, která je naoko zaměstnávala, než ceny z turnajů. A vyhrát třeba Aljechinův memoriál v Moskvě, kde hrála pohromadě celá sovětská elita (na rozdíl od oficiálních soutěží o titul MS světa, kde mohl hrát jen omezený počet sovětských hráčů, kteří by se jinak pohodlně probojovali do turnaje kandidátů v daleko vyšším počtu) to by bylo marketingové terno!
To Alice
Když jsem mkuvil o Karpovově přípravě v zahájení jako o slabině, měl jsem na mysli, že šlo o jeho relativní slabinu. Samozřejmě, že v době své největší slávy na tom nebyl nijak špatně a určitě dost nad průměrem. Ale v porovnání třeba právě s Fischerem nebo s Kasparovem nebo s Botvinnikem zahájení a inovacím v něm věnoval mnohem menší pozornost. Trochu v tom připomínal Capablancu, který se v přípravě omezoval na to, že si vybral nějaké hrané zahájení či variantu, kde mohl dostat rozumnou pozici, ze které pak soupeře přehrával ve střední hře, Karpov samozřejmě studoval zahájení mnohem víc a důkladněji než Capa, protože v moderní době to na profi úrovni už jinak ani nešlo, ale rozhodně to nebyl typickej inovátor. Navíc měl - podobně jako Fischer - vždycky dost úzký repertoár zahájení (během času ho ovšem na rozdíl od Fischera měnil), který ale ani zdaleka nebyl tak do hloubky a konkrétně propracovaný, jako tomu bylo u Fischera. Já myslím, že to má co dělat se způsobem šachového myšlení. Fischer, podobně jako třeba Kasparov nebo Carlsen, byl fenomenální v konkrétním propočtu a o každé pozici uvažoval vždycky velmi konkrétně. Naproti tomu Karpov, který byl sice v konkrétním propočtu podobně jako Capablanca taky téměř dokonalý, vždycky k pozici přistupoval spíš obecněji a přemýšlel o ní víc v rámcových schématech nebo plánech, než v konkrétních variantách, což mělo vliv i na jeho přípravu a přístup k zahájení. Já ho párkrát viděl naživo, když analyzoval svojí partii post mortem se soupeřem, a tenhle rys, respektive způsob šachového uvažování, byl u něj velmi markantní.
Alice zase píšete nepravdu, jako ostatně už mnohokrát. Botvinnik v oné partii s Fischerem VĚDĚL, že je závěrečná pozice remis a zdůvodnil to svým neomylným pozičním citem, který měl v dějinách šachu snad už jen Caisou vyvolený Capablanca. Jen pro prověření správnosti svých vývodů, dal tuto pozici analyzovat po mnoha letech tehdy 13 letému Garrimu, který analýzu R. Fischera naprosto rozbil! Zase se ukázalo, že poziční cit M. Botvinnika je naprosto unikátní a že mezi soudobými šachisty nemá v tomto ohledu soupeře. Toto všechno nejsou vývody nějakého nounejma, toto všechno jsou fakta /i to, že se Fischer rozbrečel, když viděl, že se nikdy Botvinnikovi šachově nevyrovná/.
Ivančuk samozřejmě hrál i se slabšími soupeři, ale porovnejte jak zatím hrají ostatní hráči ze špičky - Topalov, Carlsen... To je pro mě obrovské překvapení a zklamání protože Norsko i Bulharsko byli moji černí koně, ve 4členných družstvech se taktika na jednoho hráče dá dobře uplatnit ale jsou nějak z formy.
K diskusi o tom, kdo byl nejlepší šachista všech dob, bych navrhoval, aby se posuzovalo, nakolik dotyčný šachista převyšoval své současníky a po jak dlouhou dobu. Fischer měl období cca 5ti let, kdy jasně všechny porážel. Podobně dlouhé období měl i Kasparov, Alechin, Andersen a možná i Karpov. Fischer, ale třeba svého času i Alechin, přitahují pozornost díky svému lidskému osudu. Byli sami proti všem a neměli to v životě vůbec lehké. Jeden se upíjel, druhý byl paranoik. To lidi velmi přitahuje a tak vznikají legendy. Kde v životě je vše normální, legenda nevznikne. Srovnávat jestli byli více nadaní, než dnešní mladí, špičkoví hráč, se nedá. Kdo měl větší talent a výkonější mozek? Fischer, Kasparov nebo třeba Carlsen? A zabývat se tím, jak by dopadl zápas Fischer versus Ivančuk, či jiný dnešní špičkový hráč je čirá hloupost. Je to, jako byste srovnávali znalosti Einsteina s dnešními fyziky. Einsteina zná každý, kdo absolvoval základní školu a ty dnešní statisíce vědců, kteří toho vědí stokrát víc než on, nebude znát téměř nikdo. 35letý Fischer nevěděl o šachu tolik co dnešní špička A 50ti či 60ti letý by neměl šanci díky věku a nemoci.
Laik zasne a odbornik se divi... Chucky hral ze 7 partii jen posledni dve proti +2700. O Chuckym je znamo, ze je pomerne labilni - krome excelentnich vysledku a partii je schopen odejit s o tridu slabsimi hraci - treba Svetovy pohar mu vyslovene nejde (prohry s Cheparinovem a So). Tady nejaky nounejm ohrnuje nos nad 21-letym Bobbym, ze se rozbrecel po remize s Botvinikem (Dxf4!), kde remizu nakonec definitivne nasel az.... mlady Kasparov, mnoho let po partii. Chucky po prohranem zapasu se So chtel ukoncit celou svou karieru - a to bylo Chuckymu 40...
Rici o Karpovovi, ze jeho slabou strankou je zahajeni je take velmi osidne - dokud opravdu hral byla jeho priprava spickova (tj +- nejakych 20 let) - na svou dobu - mmch. jestli nekoho z vas napadlo, tak Karpov je vicemene posledni mohykan stare skoly - velky nepritel pocitacu (Korcnoj je i pres svuj vek vice flexibilnejsi) a to je z dnesniho hlediska dost velky handicap.
Fischer do Moskvy trenovat nejezdil - v Moskve nakonec nesehral (ne)slibeny zapas a skoncil blickami s Petrosjanem a dalsimi...Bobbyho (ne)spocitane ELO po zapase se Spasskym v 1972 bylo 2850.
Koho se Fischer bal nechme sachovym historikum. O nazorech Botvinnika bych doporucovala si precist state ze 70let pred zapasem s Tajmanovem a Spasskym - myslim ze dokonce byly prelozeny a otisteny v Ceskoslovenskem sachu.
Bobby mohl jezdit jen na turnaje, ktere ho nejak uzivili - dostat odznacek do klopy za vitezstvi v nejakem turnaji v SSSR, pokud by se na nej souperi nedomluvili jako v Curacao 1962, ho zjevne neuspokojoval...
Stejne tak se tituly nepriznavaji stale stejnym systemem, ale casto se pravidla pro udelovani meni - hlavne podle toho, kolik FIDE potrebuje pro svuj provoz..
Nechte Bobbyho spat - nebyt jeho, byt konktroverzni postavy, pak by soucasni sachiste se nemeli "tak dobre" jak se maji - on nastartoval celosvetovy zajem o sachy, nejen u hracu, ale i u sponzoru.
To buldog: No, nechci Vám bourat iluze o sovětské mašinérii, která na povel Kremlu a za špinavé bolševické peníze pracovala pod knutou pohaněčů z KGB pro Karpova, když Bobby sám samojediný rozdrtil celou plejádu sovětských es z předchozí doby a vždycky si svoje novinky v zahájení připravoval doma sám. Na to bych mohl klidně namítnout a na pár příkladech dokázat, že sovětští analytici docela často a zadarmo pracovali pro Bobbyho Fischera, protože svoje nápady a rozbory namísto Karpovovi či jeho předchůdcům posílali raději do sovětských šachových časopisů, případně je publikovali knižně, což Bobby, který se kvůli tomu už jako teenager naučil rusky, využíval, protože si (za své) kupoval všechno, co v SSSR ohledně šachu vycházelo a pečlivě to studoval. Sam Reshevsky mu tak jednou spadnul už v zahájení do léčky s pěknou kombinací, která se o pár měsíců dřív hrála v partii Bastrikov-Šamkovič a kterou Bobby na rozdíl od Reshevského viděl v Šachmatnom Bjulletěnu. Ale vážně. Není pochyb o tom, že Karpov měl před chystaným a nakonec neuskutečněným mačem s Fischerem k dispozici solidní tým asistentů a sekundantů, kteří mu pomáhali s přípravou, což platilo i pro pozdější zápas s Korčným, ale pochybuju, že jich bylo 60, nemluvě o tom, že to někteří z nich dělali velmi dobrovolně (třeba Tal měl ke Karpovovi velmi vřelý přátelský vztah od té doby, co za ním Karpov, když byl Tal několik měsíců ve špitálu, skoro denně chodil, aby si spolu zablicali nebo jen tak pokecali). Ale ani Bobby nebyl odkázaný jen na sebe, když kromě jiného mu s přípravou pomáhal i Luboš Kaválek, ačkoli se ví, že Bobby na svoje asistenty zrovna moc nedával. Ale pokud je o Karpova, to nebyl - na rozdíl od Kasparova - hráč, jehož nejsilnější stránkou by bylo právě zahájení a příprava v něm. Pokud měl Karpov někdy nějakou slabinu, bylo to právě zahájení a to byl taky ten důvod, proč v pozdějším věku přesedlal na varianty, kde na znalosti a nastudování konkrétních variant zase tak moc nezáleží, ačkoli původně to byl bílými ortodoxní 1.e4 hráč, který ochotně chodil do nejostřejších variant Sicilky a který i černými hrával španělskou nebo sicilku než začal s Caro-Kannem.
buldog: omezte prosím Vás ty vzájemné urážky.
to Honza 73
Nechci s tady pouštět do rozborů a polemik o Fischerových úspěších (ty jsou zřejmé a byly již mnohokrát popsány),ale chci především vyzdvihnout to, že vše co vytvořil vytvořil sám!!!Nebyly ještě počítače a neměl tým "vymýšlečů" na plný úvazek.Je všeobecně známo,že Karpov jich měl ve své největší "slávě" 60 !!! Na plný úvazek placených státem!!!
To Buldog
Fakt je, že v cyklu MS 1970-72 Fischer předvedl něco, co se jen tak nevidí. Vyhrál dvacet partií v řadě (počínaje posledními sedmi koly mezipásmového turnaje, přes zápasy s Tajmanovem a Larsenem, který oba zapích 6-0 až po první partii zápasu s Petrosjanem, kterou taky vyhrál), porazil celkem jasným rozdílem Petrosjana, na kterého uměl zahrát, a nakonec velmi přesvědčivě i Spasského. Na tom nemění nic fakt, že v té rekordní sérii měl párkrát docela kliku na spolupráci soupeře, že Tajmanov i Larsen svoje zápasy psychicky a takticky naprosto nezvládli (kanára ani jeden z nich dostat nemusel), že Petrosjan po první prohře vyrovnal, pak měl v několika partiích více či méně navrch, aby v závěru docela nepochopitelně zkolaboval, a že se Spasský nechal psychicky rozhodit Bobbyho chováním a v první půlce zápasu hrál hluboko pod svými možnostmi, což už v druhé půlce, kterou odehrál mnohem líp, nedokázal proti báječně hrajícímu Bobbymu zvrátit. To ale k šachu patří a komu čest, tomu čest, i když kdyby místo Tajmanova s Larsenem musel hrát se stylově a výsledkově mnohem nepříjemnějšími soupeři jako Geller a Korčnoj, kdoví jak by to bylo tenkrát dopadlo (hádám, že kanára by ani jeden z nich nedostal ani omylem). Ale to, že by Bobby Sověty vyhledával a drtil, to zase tak docela pravda není. Bez blicek, které se do statistik správně nezapočítávají, měl Bobby pasivní skóre jak s Talem, tak s Gellerem. Se Spasským až do zápasu o titul mistra světa nikdy nevyhrál a třikrát prohrál. S Korčným měl vyrovnané skóre, stejně jako s Cholmovem, který Bobbymu pěkně napráskal černými v Havaně 1965, což mu Bobby vrátil o dva roky později na turnaji ve Skopje, nebo s Bronštejnem (jediná Bobbyho výhra byla blicka, jinak samé plichty). Se Štejnem sehrál všeho všudy jen jedinou partii (vyhrál), stejně jako s Botvinnikem, Polugajevským nebo s Averbachem (remizoval). Lehce v plusu byl se Smyslovem (+3-1=5) a s Keresem (+4-3=3), s nímž ale hrál naposledy v roce 1962, což kromě blicek v Herceg Novom platí i o Talovi a některých dalších. Vůbec po roce 1962 se Sovětama moc nehrál, když největší "kliku" měl na Gellera, který ho ale v té tobě třikrát porazil a jen jedinkrát prohrál, a na Petrosjana, se kterým se mj. střetnul v zápase SSSR proti zbytku světa a se kterým měl jako jeden z mála hráčů dost výrazně aktivní bilanci. Proti řadě silných sovětských hráčů té doby neseděl nikdy nebo jen zcela výjimečně (s Korčným hrál po roce 1962 jen dvakrát a v obou případech musel bránit remízu, s Karpovem pochopitelně nehrál nikdy, stejně jako se Savonem, Suetinem, Boleslavským, Kotovem, Flohrem, Gufeldem, Gurgenidzem a dalšími. A to i přes to, že dostával spoustu pozvánek na turnaje, kde Sověti hráli, a dokonce i na turnaje v Sovětském svazu. Bobby ale radši jezdil hrát do Jugošky, když už někam jezdil hrát. O tom, že by Sověty zrovna vyhledával a že by je na každém kroku válcoval, o tom nemůže být vůbec řeč.
takže ne 3. ale 4. VT lumbulus bambulus?!
Lumbulus bambulus ???
Buldogu, hlavně se tady nerozplač, vidíš alespoň něco máš s Bobbym společné....
Lumbulus bambulus s tebou to opravdu nejde.vůl zůstane volem šacuju tě na 3.VT z milosti a tady si léčíš mindráky ze své nedostatečnosti.
Príma. :) Třeba se to tedy dozvím tam nebo si to vygůgluju.
Nejenom pro Zdeňku Šimurdovou bude nejlépe přijet 5.11. do Nového Boru, kde se na téma Bobby Fischer budete moci dozvědět více, od osoby jistě povolané.
Ty Buldogu, ty o šachách opravdu víš h....o! Např. Jefim Petrovič Geller má s Fischerem vyrovnané skóre 5:5, s Botvinnikem se Fischer věkově minul, takže sehráli jedinou partii, při které se tvůj veliký Bobby rozplakal. Kdybych započítal i partie které sehrál Fischer s Petrosjanem a Talem v Moskvě, kam ještě jako mladý zobák jezdil v 50. letech trénovat, tak pochybuji, že by s ním i tito hráči byli v celkové bilanci záporní. No a nakonec, tvé absurdní tvrzení, že Rusové museli tvrdit, že, se Fischer mladšího a prudce rostoucího Karpova bál je úplně na vodě, neboť např. Kasparov tento fakt zmiňuje na mnoha místech pentalogie "Moji velcí předchůdci" a tato vyšla v roce 2008. Podle tebe je to asi Brežněvův duch z hrobu , který nutí ještě po dvaceti letech od zániku SSSR psát Kasparova nepravdy? Ty jsi teda dobrý komik..
A kdo to teda byl Bobby Fischer? Dozvím se to už?
Lummbulus ty jsi opravdu bambulus. právě uvádíš celou tu plejádu sovětských šachistů se kterou si R.F. vytřel ... a co asi mohli jinýho psát pod diktátem politických pohlavárů.Připadáš mi jako dement,kterýmu sebrali holuba z nosu.
to Buldok: Já samozřejmě velmi dobře vím, že existuje inflace Elo bodů, totiž hráč, který měl v roce 1968, kdy se Elo spouštělo 2500 bodů patřil do světové 20, 2600 znamenalo světovou pětku. Tedy Elo devalvovalo za 42 let o cca 200 bodů, ale tituly FIDE se stále udělují podle starých kritérií, takže tu máme stovky zdevalvovaných velmistrů a šachy tím nesmírně trpí. Já sám považuji Elo za největší zlo současného šachu a provokativním vynášením Ivančukových vítězství nad hráči tzv. světové elity 2700+ jsem chtěl podtrhnout absurditu a nesmyslnost Elo hodnocení dnes. Bohužel většina lidí mi na to skočila, jen ty jsi mě odhalil. Máš proto u mě malé, bezvýznamné plus (Ovšem velký významný mínus, za nepochopení stavu světového šachu v 70. letech 20. století).
Fischer přestal hrát ve třiceti (proč, to už se nikdy nedozvíme), Ivančuk se (asi) napil po prohře na Světovém poháru a chtěl taky přestat hrát, naštěstí to neudělal - a máme dnešní "nesmrtelnou" partii z počítačové doby. Diskuse je zbytečná, fakt je, že když šlo o titul mistra světa, V.M.I. to nějak nezvládal, k mé obrovské lítosti. Tím víc je podezřelý ten systém kvalifikace do kandidátského turnaje, pásma, mezipásma apod. z doby SSSR - asi to bylo ideální.
Buldogu, proč tedy Fischer nehrál s Karpovem? Protože se ho bál. To není jen můj názor, to je i názor např. Kasparova, píše to ve své knize. Dále si to myslel Petrosjan, Geller , Tal, nebo Botvinnik, to jsou také vořežpruti? A víš ty vůbec, že při partii proti Botvinnikovi, když mu Botvinnik vyvrátil přímo za šachovnicí domácí analýzu, tak se Fischer rozplakal jako malé dítě?Jak to tak vypadá, tak jsi neinformovaný vořežprut ty!
Tak o tom, kdo byl nejlepší hráč všech dob bychom mohli donekonečna debatovat bez valného výsledku - Fischer byl nesporně šachistou, který si dovedl udělat největší "promo" a proto má asi nejvíce příznivců. Ale každopádně nevěřím tomu, že by se kohokoliv bál...
2 Buldog.Uz kdyz nekdo srovnava hrace s ELO 2700 dnes, v dobe nebyvale inflace a tehdy, tak to vypovida o jeho prehledu.
Ten lumbusbubulinus asi upadl na hlavu,neboť neví ,že Fischer je nejlepším šachistou všech dob a především se nikdy nebál nastupovat proti nejsilnějším šachistům,kteří existovali (byli to především zástupci tehdejšího SSSR),ale právě tyto duely vyhledával a především je vyhrával-byla to totiž jeho motivace a věc osobní prestiže,protože šachy nade vše miloval.Bohužel po získání titulu proti nikoli B.S. ale proti celému SSSR a tedy všem jeho velmistrům tuto motivaci ztratil.
Nemoho snést ,když se nějaký vořežprut otírá o nejlepšího hráče všech dob ,zvláště pak když už se k tomu nemůže vyjádřit.Ale to je charakteristický rys všech českých sráčů.
Pád praporku v nejasné nebo lepší pozici je mrzutá věc, ale Hortovi se to stalo dokonce v hladce vyhrané pozici v rozhodující partii čtvrtfinálového zápasu turnaje kandidátů se Spasským...
Dneska fakt byly asi ty erupce,
protože prohráli taky:
Kabanov, Amanov i Bogner. Bohužel. Ty erupce..
Topalov knock out. Black hawk down. Repeat. Black hawk down. My day - my day. úúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúú!!!!!
Nestačím se divit, kdy si dodatečně čtu některé příspěvky po porážce Davida. Kvůli jednomu nezdaru se tu někteří skoro rozebírali jeho kariéru na součástky a i když se pořád hrálo, zápas už zabalili. Má se hlavně fandit a Davida bych skutečně nechal na pokoji. Já jsem zatím spokojený. Pokud srovnávám tuto olympiádu s tu minulou, je to obrovský pokrok ve hře týmu. Na té minulé bodoval jen David a jakmile jsme čuchli k lepšímu soupeři bez odporu jsme prohráli. Tady se bojuje a to se mi líbí.
nvmea: já ho zabalil už skoro taky, protože kdyby ten Ganguly nespáchal rituální sebevraždu a dál tu pozici držel zavřenou tak jsme prohráli 2,5:1,5
Prozatím je představení reprezentace velice dobré. David, Viktor, Zbyněk i Vlastimil podávají výkon nad svoje Elo. To, že nejsou v průběžném pořadí výše je dáno chaotickými vlastnostmi používaného švýcarského turnajového systému. Tento herní systém ovšem zdůrazňuje vliv posledních kol, takže turnaj ještě může skončit jakkoliv.
JHK: Zase si málo informovaný. Karpovovi vyšlo 2700 nejpozději v roce 1976, to Fischerovi bylo 33 let - tedy optimální šachový věk. Opět opakuji, že se Fischer skutečně silných hráčů bál. Ostatně to tvrdí ve své knize i Kasparov. Ale tady nerozebíráme Fischera, nýbrž geniální hru Ivančuka. Přehrál sis dneska jeho partii s Jobavou (ten porazil na Olympiádě např. i Carlsena), to je nádhera, co?! V zahájení f3, Ke2, Sd1, žádný vývin, hra z první řady a přesto neuvěřitelný tlak na jakoby vyvinutou pozici černého!!! Geniální oběť dámy, a Jobava se zhroutil jako domeček z karet!!! Nakonec mu Ivančuk tu dámu zase suše a potupně sebral, totiž nesebral, Jobava se radši vzdal. Nádherná partie, zřejmě nejlepší partie století!!!!
Shit happens, vždyť i Botvinnik neuvěřitelně spadl v zápase o mistra světa na čas. Takže s větami jako "to se nemůže stát" bych byl zdrženlivý. Škoda, že se to stalo zrovna Davidovi. Jinak mě překvapilo kolik z vás už celý zápas zabalilo i když Zbyněk ještě hrál...
chess results
aha, los už by byl...
Bleskově ku kávě: Argentýna ????
sisoji, kde se dají skouknout také informace? Ani los ještě na ofiko stránkách není... Díky
Australané porazili 2,5-1,5 Finsko na 1.desce asi pouze "nenastoupením" soupeře. No snad by to zítra nemuselo být tak špatné...
Jinak Chuky může zítra ukázat proti Kramnikovi co dokáže. To samé naopak.
1.Ivanchuk perfo 3382
2.Karjakin
10.Movsasjan
13.Navara
23.Kramnik
25.Laznicka
41.Carlsen
45.Hraček
76.Topalov
82.Shirov
88.Babula
108.Gelfand
FF: jo ták :) toho jsem si nevšiml
Austrálii dáme 3-1, David si vezme volňáska a bude fandit :D
Stačí se podívat na Argentýna a je to jasné.
falk Novák: A to proč??
Tady ta diskuse vypadá jak na "Besídce zvláštní školy".
to JHK ..........dneska by porazil Hráček i Ivančuka.............................a kolik je v této větě hlouposti????
JHK..........takový hráči nebyly.................kolik je tam pravopisných chyb.testíček
8.kolo (zítra) - muži Austrálie, ženy Argentina
objektivně to pan Navara zdaleka vyhrané neměl
Bělorusko-tak na ty už nemáme,ale na slováky ,Estonsko a írán ???
tam jsou dva číňani,sice prohráli s Peru,ale bacha odremízovali Mongoli
MartinH: diky za odkaz na ten rozhovor. Moc sympaticke cteni. Jinak gratuluju Zbynkovi k zachrane zapasu. Remiza je podle mne spravedliva, protoze kdyby David nepadnul zbytecne na cas, pravdepodobne by i Zbynkova partie skoncila remizou. Otazkou jen je, jak by se vyvijela Davidova partie, kdyby ten 40. tah stihnul udelat ...
Austrálie
Tak aby si David spravil chuť chtělo by to Norsko nebo Bulharsko nebo Španělsko či Anglii, muhehe... jinak v devítibodových mančaftech se dá najít i pár papírově kanárkových soupeřů jako Kolumbie, Austrálie, Irsko a další. Držme si palce.
Som rad ze Zbynek Hracek vyhral a odpovedal vsetkym pochybovacom tym najlepsim sposobom. Bravo!
David nech si pusti nejaky dobry film s Louisom de Funesom(snad sa v notebooku nejaky najde!) a hodi dnesok za hlavu. Mozete byt hrdi na to akych mate sachistov a za to, ze pritom zostavaju skromni.Interview s D. Navarom : http://www.ugra-chess.com/node/332
Este stale maju Cesi i Slovaci sancu na velmi dobre umiestnenie. Tak len do toho!
lumbusbubulinus: aha..tak pokud to bereš když bylo Ficherovi 60, tak to možná pár těch hráčů co měly 2700 bylo(tak 5)...ale Ivanchuka by se určitě nebál...jestli by mu dal vůbec šanci aby si s ním Ivanchuk zahrál..protože se Fischerovi nemůže co se týká úspěchy a kvality Bobovi rovnat...
Díky Hráčkovi, nebude Cejlón, hehehech.
to plzenak: souhlas
to lumbu..: Fischer je jistě velký hráč minulosti, ale také člověk, který měl rád jen a jen sebe, dostal sebe i šachy do slepé uličky, jeho zápas se Spaským byl jedno velké divadlo, nehodné zápasu titul MS. A jeho požadavky ..., pokud chtěl být in, měl hrát a nepustit Karpovovi titul zadarmo, a hrát například i s Kasparovem (také kdyby...). Kdoví mohl být mistrem světa třeba dodnes. A ne živořit na Islandu a nechat se od kdekoho přemlouvat k návratu.
Plzeňák: počítač by to ubránil... To je sice hezké, ale na Olympiádu díky bohu, ještě počítače nemají přístup. Zrovna tak v lehké atletice by bylo mírně směšné, kdyby chtěl člověk závodit třeba na v běhu na 1 km s formulí 1! To by bylo dost hloupé, nemyslíš?!
JHK lžeš. Už jsem ti jednou napsal, že za Fischerova života existovala celá spousta hráčů 2700+, že s nimi nehrál byla jen Fischerova chyba. Asi se jich bál.
Češky 4:0 bravo!!!
No jistě, úspěšně betonoval, ale když ten beton zajišťoval výhru v zápase nechápu, proč to otvíral? Bylo to jako by si najednou vzpomněl, že mu šaman před zápasem řek, že je soupeř salát a nemůže se nic stát ať bude děllat cokoli a tak to zkusil. Fakt nechápu. O tom, že David spad se nedá mluvit jako o zkratu, to je chyba v časovce, stejná jako kdyby nastavil věž třeba... ale Gangulyho otvírák na sebe, to byl teda zkrat. Jako kapitán bych mu dal názvů :D
Omlouvat se nehodlám, Jobava to Ivančukovi výrazně usnadnil. Počítač by to pravděpodobně ubránil.
Lumbusbubulinus - Vy jste něco pil?Musel to byt kvalitní materiál
Plzeňáku, přehraj si dnešní Chuckyho partii s hráčem 2700+ a jestli trošku rozumíš šachu, tak se mě i Chuckymu omluvíš!
to: Lumbus
Nikdo nepochybuje, že Čuky tu má skvělou formu. Ale takovéhle řeči si nech, až něco dokáže i v tvrdém boji o příčku nejvyšší - titul mistra světa. Zatím měl k zápasu o titul dost daleko, v tomto ohledu má tedy co dohánět!
Lumbusbubulinus:Za Fisherova šachovýho života takový hráči nebyly..když Fisher skončil s šachem tak Kramnik ještě ani nebyl na světe...Ps: Třeba by ho Hráček neporazil ale remis by s ním určitě uhrál
plzenak: vim ale počítač ukazoval před Ke5 varianty až +5 pokud se nepletu, po Ke5 +1 a Ind to odmitl a zahral nejhorší tah který tam byl ukázaný :D
to miculin: do 30.tahu nemam k tomu zadny jiny nazev nez beton, pak uz byl pojisten ze nemuzou Indove prohrat, ale ze by nejak utočil, to snad až od 70-75.tahu v brutální časovky, musím upozornit že několikrát byl vteřinku od výhry na čas.
Dneska byly asi nějaké erupce na slunci.. Prohráli Arméni, Topalov i David.
Tak před Zbyňkem Hráčkem dneska smekám, dokázal pro Česko zachránit ztracený zápas!
Viktor a Vlasta dnes OK, uhráli si svoje. David , k němu jsem se již vyjádřil níže. Bod musíme brát všemi deseti, dnes je to asi odpovídající výsledek, ovšem cesta k němu byla neobyčejně trnitá.
Lumbusi, nejsi ty sparťan? ti mívají taky takový řeči.
to sisoj: Kdyby betonoval, tak by asi neprohrál... asi to už nemoh vydržet, tak zahrál f6 a pak d4... to zrovna nebyl moc beton :-)
Moc se panu Hráčkovi omlouvám a pokud to někdy bude číst, tak mu i gratuluji. Stále mám však na dálku pocit, že k tomuto výkonu byl donucen stavem zápasu. Jestli se pletu, budu jenom rád.
jen bych nechtel byt v kuzi Ganguly, sedet 5,5 hodin naprdeli a nic
JHK, co to píšeš za nesmysly! Dej si mokrej hadr na hlavu, Ivančuk v dnešní formě může dát Hráčkovi pěšce navíc a vyhraje s ním zápas!!!
to: Tempus
Ono nebylo lepší ani 83...Vc7 84.Kf6 Se4 85.Se5 Vh7 86.Vb6 atd., prohraný to je už někde od 81...Vc6, naději dávalo jen 81...Sd3
Velká gratulace holkám!
93.tah 1-0 to je ale neskutečné, šílený zápas je u konce. David na praporek prohraje tah před časovkou, Hráček s praporkem na krku udolal Inda.
Jestli ztratil půlku s Polgárovou, dneska uhrál půlku zpět s Gangulou, který celých 93.tahů betonoval.
Gratulace Hráčkovi k absolutně překvapivému výsledku, 2:2 uf, snad už bude méně takových nerváků.
JHK - samozřejmě, že hráči nad 2700 existovali i za Fischerova života : Karpov, Kasparov, Kramnik, to jmenuji jen mistry světa, byli samozřejmě i mnozí další. Fischerovou chybou bylo, že se jich bál a raději s nimi nehrál... To Ivančuk je jinej řízek, ten se jich nebojí, ten je řeže!!!
Dneska by porazil Hráček i Ivanchuka..
tak dneska maj kapitáni obou týmů komu nadávat,Ind sešílel a prohrál,o panu Navarovi nic nevíme,snad se dozvíme proč ten kiks
Konec dobry vsechno dobre...
Jo, je to tam!
2:2
Tak tahle střelcovka už snad nebude problém!
Už to tam svítí! 2:2
hotovo Zbynďa je tvrďák!!!
84. Ke5 b5 joo tak tomu se říká povedený tah :D
Je to jako ta pohádka jak Bambulák upletl Zbynďovi z h...a bič. Indové chtěj v zápase remízu a jsou pro to ochotni obětovat cokoli. Království za remízu!
Zbyněk z toho ještě dálá nervák!
pozor..ještě se hraje a není zdaleka konec..
odvolávám co jsem odvolal a slibuju co jsem slíbil :D Hráček je hráč( ), dneska bojoval
no pokud nespadne vyhrá!!!
Zbyněk výborně! To zase byly řeči o jeho slabší formě, že?
A pak že se nemůžem spolehnout na 3 a 4 desku..
no že by? zastavilo se to v 83.tahu
Škoda Davida, ale 2:2 je asi zasloužené. Kdyby byla na první remíza, Hráček by to nejspíš také dal za remízu.
Tak po 83.e6 je už Zbyněk vyhranej!
Hráček je asi vyhraný
Teď už je to paráda, to už se hraje samo, takže díky za 2-2
Holky podle očekávání, kluci snad 2:2
Že by chtěl Ganguly napodobit Davida?
tak teď už to tlačí jednoznačně na vítězství... paráda! Dokonce mi přišlo, že mohl s výhodou 78. g4!
tak nic, sekl se online
že by Ganguly spadl na čas?!
tak ted tomu nerozumim, na online naskocilo 0-1, ale hraje dál..???
Lumbububulinus...:a existovali za Fishera nějaký hráči s Elem 2700?
U Zbyňka už to je oboustranná bleskovka.
No jo, teď se mi to už taky líbí za bílé... ale po Sxf5 se mi to tedy nezdálo. Myslím, že to Ganguly odfláknul :-) Viděl jsem bílou pozici jako děravější a to hodně... ani jeden tah černého po Sxf5 se mi nelíbil. Kromě Kb8. To mi přišlo jako dost vynalézavé :D
Génius Ivančuk pokračuje ve svém tažení!!!! S Jobavou si pohrál, to byla partie, nikoliv počítačový, ale přímo vesmírný šach!!!! Nejdřív mu dámu dal pak mu ji chytil, Chucky si s Jobavou prostě vytřel p...l S Elem cca 6000 bodů již nemá konkurenci, 6: 0 Fischera je překonáno, neboť Fischer nikdy neporazil hráče 2700 a více. Ivančuk takové hráče drtí, jak na běžícím páse!!! A kdo to nevidí, je prostě slepý!!!!
no konecne se mi rozjel online, snad je jeste sance na 2-2?
plzenak: třeba bude Ganguly zase hodný :)
nebylo lepší zahrát Vd2?než Kf2??
plzenak: I bez kompu vidím, že Zbyněk stojí líp a věřím, že by mohl vyhrát.
tak to je bomba :)
Ta koncovka je určitě lepší pro bílého, ale zda se to dá vyhrát, to si netroufnu odhadnout.
to miculin: Já bych teda nedal zlámanou grešli za pozici Inda
Teď se mi zdá, že Ganguly je férovej chlapík a chce týmovou remízu za každou cenu, stejně jako před dvěma hodinama :-)
Podle mého compu stojí Zbyněk lépe. O něco lepší teď bylo asi 71.Vf2 s plánem 73.Vd2, ale i tak je Zbyněk OK.
sakra, nějak se to proměnilo ... to je dobře...
No, u Zbyňka to začíná vypadat zajímavě. Pokud dostane do hry věž (Vf2-d2?, Ve3 a e5-e6), tak bude černému ještě dost horko, pe5 plus nějaká taktika na soupeřova krále mohou přinést úspěch.
no mě to tak příšerné nepřipadá, ale jsem hold slabší kalibr takže asi nic :(
zbyněk měl o 30 minut míň většinu partie jestli se nemýlím a teď má lehce navrch :)
Na Zbyňka bych nevsadil ani zlámanou grešli... Sxf5 se mi velmi nelíbilo a teď už si jenom počkáme, jak se bílá pozice rozpadne škoda. Kluci hrajou hezký šachy... jen chybí trošku výsledky, no... a co jako!
wow, teĎ to přehrávám a to 59.d4 bylo slušné zatmění :) bude to ještě zajímavé( naděje umírá poslední :D)
to. JHK
Věřím, že na tu úroveň se David ještě dostane! Navíc šachově dospívá i Viktor Láznička, brzy by také měl patřit do klubu 2700+, takže budeme mít dva hráče absolutní špičky! Bohužel se nám ale nedaří složit funkční čtyřčlenný tým. David a Viktor to obvykle drží, ale z ostatních se vždycky někdo nepotká s ideální formou. Tentokrát hraje dle mého velmi solidně Vlasta Babula, bohužel Honza Votava a Zbyněk Hráček si vybírají až příliš mnoho ´slabých chvilek´. Ještě není konec turnaje, i dnes se ještě hraje a Zbyněk bojuje!
ind s ezbláznil a pan Hráček má šanci-pokud nespadne
Dobré odpoledne všem, dnes jsem zápas sledoval tak říkajíc ze zákulisí, protože zároveň od rána trénuji dva své svěřence. Nicméně alespoň pár slov napsat musím napsat (i když něco jistě napíšu taky do zítřejšího článku): to, že David spadnul tah před kontrolou, je samozřejmě velké neštěstí, ale to prostě ke sportu patří, to se občas může stát (i přesto, že právě u Davida to není poprvé). Víc bych to prostě neřešil, na takové momenty je třeba zapomenout. Pojďme radši fandit Zbyňkovi, kde se pozice přeci jen otevřela a bílý rozhodně může zkoušet hrát na výhru. Nicméně i kdyby se mu to nepodařilo, stále jsou před námi čtyři kola, která mohou v konečném součtu znamenat hodně, navíc bychom měli mít velice dobré pomocné hodnocení. No a taky můžeme doufat v to, že smůlu jsme si na tomto turnaji vybrali již do sytosti a bohyně Caissa by nám tím pádem mohla zase pro změnu trochu pomoci...
Tempus: taky souhlas...naprostej...šachy nejsou fotbal(kde jsou jiný peníze a jiná karierová životnost..)
PS: ale kdyby se jim věnoval na 100% tak je jinde.ale to je přání otcem myšlenky..
Všechno špatné pro něco dobré:
Třeba naši muži v příštím kole také dostanou Srí Lanku, vyhrají 3,5 a budou zpět s dobrým skórem.
J.A.R. souhlas...udělal dobře..
Nechte už Davida být a radši se věnujme 3. desce, vypadá to docela zajímavě, že by Zbyněk přece jen zkusil vyhrát? Ta pozice je dost zajímavá...
JHK: jo ale já bych se taky rozhodl pro školu... radši bych chtěl mít zadní vrátka, protože kolik hráčů se (v pokročilejším věku) dobře uživí šachama?
jinak dneska taky jsou nějaký překvapení...Rusko 3 neporazily Irán..Bělorusko poráží Anglii....
JHK: Ja myslim ze David udelal dobre ze chodil na vejsku a vubec, ze celej svuj zivot neobetoval jenom sachum. Nejen "sachy" ziv je clovek
to plzenak:
dneska se mi zdas nejaky zmateny, ze by vcera nejaka akcicka, nejaky mimo
to: sisoj
O co jde? (k 15:39)
Ten souhlas jsem směřoval k tvému příspěvku 15:32
Plzenek: sám to říkáš... vídíš....kde mohl dneska být (2770) a s ním i českej šach..
to:sisoj
S tím plně souhlasím!
prohrát na čas
Nezbyva nez fandit a drzet palce
Taktiku bych dneska nekritizoval(kdo mohl čekat že Davidovi spadne prápor)kdyby David vyhrál mluvila by se jinak...
to plzenak:
jsi dneska asi mimo celý den, co?
to: JHK
S tím promrhaným talentem u Davida to přeháníš! Jistě, kdyby se místo školy naplno věnoval šachu, mohl dnes možná být s ELEm někde kolem 2770. Ovšem času má na to jěště stále dost a dost. Avšak takovéto kiksy jako dneska si musí odpustit!!
Sisoj: Souhlas se vším....Doba kdy jsme byly na Olympiádě medailový je pryč..a hráče jak Horta(kandidáta na MS) bohužel nemáme...a přitom jsme ho v Davidovi mít mohli..
to JAR:
souhlasím, však jsem psal níže, že si myslím: tento zápas se nevyvíjel na vítězství a tak se mělo alespoň remizovat. Bohužel stalo se, snad hráči a kapitán to správně zanalyzují, a půjde se do zbylých 4 kol s odhodláním tu 16. získat.
Nynější pozice je bídná.
Do výhry asi daleko, ale prohrát by to neměl.
JHK: Dle PC remiz ale tak mohlo se jeste klidne neco stat...
Moc šachy neumím..kdyby davidovi nespadl prapor, tak byl vyhranej??nebo remízovej??
to JHK:
oba nasi nejlepší hráči mají evidentně talent a schopnosti hrát s nejlepšími, problémem je asi trenérské vedení, tah na branku a stanovení priorit v životě a šachu, možná také finance(?).
U obou je za posledn rok viditelný pokrok, David se vrátil tam kde patří a Viktor tam nakukuje, ale chtělo by to asi nějakého zkušeného mistra, který by oba pozvedl do extraligy hráčů typu Gelfand, Aronjan, nebo i té nejvyšší.
Dostat se tam a udržet je hodně těžké, viz Morozevič, Svidler, Movsesjan
Ona už typická strategie odpůlit černými a pokud možno vyhrát bílými, je docela zavádějící... Když se hráči daří, jako např. Babulovi, nechal bych ho prostě hrát. Máme kvalitní všechny hráče, tak nelze přistupovat k zápasu s tím, že na dané šachovnici to stačí odpůlit jen kvůli tomu, že má soupeř větší elo ;)
sisoj: Souhlas s tim ze tenhle zapas se prohrat nemel, ale jak tu nekdo psal nase vysledky stoji jen na Davidovi a Laznovi no a proste nejstou to stroje a i oni nekdy potrebuji podrzet od ostatnich...
Partie Navara - Čuky by byla fajn, ale spíš to vypadá na mač s Kongem...
Hans: no...nevím..babula už má tři výhry, hráček taky už 2x vyhrál..dneska hráček taky hrál na výhru zdálo se..
JHK: Urcite i konstruktivni kritika muze prospet, ale mela by prijit v klidu a az po turnaji, ted spis potrebuje povzbudit ....tot muj nazor! A soudit Davida zda vyuzil nebo nevyuzil svuj potencial si tedy netroufam...
to hans: máš recht, pouze s Polgárovou měl Hráček možnost překročit svůj stín bohužel nenašel správnou cestu k zápasové remíze.
Pěkná je závěrečná pozice Kulované
Tak David dneškem dal zapomenout na věškerou dosavadní chválu! Takovéto průšvihy se prostě nesmí stávat, obzvláště když jsem důležitou součástí týmu. Kdyby šlo o juniora nebo amatéra, tak nad tím můžeme přimhouřit oči, ale u zkušeného GM je takovýto kiks neodpustitelný! David si u mě teď napraví reputaci jedině tím, že všechny zbývající utkání vyhraje (no, s Čukym bych se asi spokojil i s remízou)!!!
to JAR: Davidovi se stalo co se stalo, to je uz minulost, mozna dalsi zapas vynecha,a bude opet ok, ale spis mi vadi vedeni zapasu jako takoveho, zhruba od 14:00 to bylo na max remis. Indove opet potvrdili, ze nejsou zadny orezavatka i bez Anánda, a našim se ten zápas nějak rozsypal pod rukama. Bohužel bez bodu, nevím co může dělat kapitán, ale co jsem sledoval ty partie, vítězství dnes bylo jen otcem myslenky, nic víc nic míň.
Problémem není Davidova porážka a 3 týmová porážka na olympiádě a výhled na konec turnaje.
hans: možná, že na tom něco bude... :(
jinak Topalov dneska za nula
Problém je v tom, že na naše první dva hráče je příliš velký tlak. Zbylí tři nejsou schopni s vyrovnanými nebo o něco silnějšími hráči vyhrát, a to ani s bílými. Je to jen takový udržovací, naučený šach, bez nápadu. Taková hra na remis. Taktika, že jeden z dvojice Navara, Láznička by mohl vyhrát a zbylí to odremizují, nemůže dlouhodobě vycházet.
J.A.R: ono někdy kritika pomůže víc než nějaké chlácholení..kdyby David nebyl tak moc chlácholen, tak je třeba jinde než teď..talent na to měl..ale trochu ho bohužel promhral..
to: Plzenak
Možná nebyl zvyklý na to, že tam mají počítadlo tahů a po 40 tahu mu to přidá automaticky čas...Pokud se nepletu, neměl by podle hodin zjistit, že udělal 40 tahů...teda jestli neudělali pro Olympiádu nějakou výjimku...
tak skoda to je o tom zadna, ale chudak David by ted spis potreboval podporit a ne tady zatracovat.... (snad si ty keci tady nebude cist...)
to plzenak: ne ne, pokud by se tak dobrou hodinu tomu pokusili dát to všichni za pulku a podívali objektivně na to co muzou uhrat, byla by remis.
Ale hrajou jen šachy, takže si muzem jen rict, ze o nic nejde. A ta svazová kritéria s umistěním do 16. místa pro získání nějakých dotací od ministerstva za repre je taky suma fuk....
Ano předvedená hra je ok, ale naši nehrajou jen o prestiž, o elo body a o krásu šachové hry....to je asi každému jasné.
Je to smutne prehrat na cas, ale este zostavaju 3 kola... Vasi zatial hraju velmi dobre sachy, tak hlavu hore , to sa moze stat kazdemu . Aj Indovi ... Nebol to sice Sasikiran ale Harikrishna ktory padol na cas s Navarom v Mainzi 2007. A to mal vtedy Ind vyhranu poziciu... David to potom cele vyhral...
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=4062
To Bolek : neberu , nemám jiné vysvětlení .....
to: simiz
I kdyby si napsal nějakej tah dvakrát, musel přece sledovat čas na hodinách - dokud mi nepřibude půlhodina navíc, je jasný, že ještě není po kontrole!
to sisoj: Neměl jsem na mysli, "nespravedlnost" současného systému...samozřejmě platí pro všechny stejně a není si nač stěžovat. Tou nespravedlností jsem měl na mysli teoretické úvahy o navýšení počtu hráčů v týmu, jelikož ne každá země může postavit tolik kvalitních hráčů jako již zmiňované Rusko nebo Ukrajina...
To sisoj : nemyslím
Vlasta to zabalil brzo..ale bylo to správný s černýma...obzvlášť když v tu dobu stál David, Viktor i Zbyněk líp...
Jinak Ivančuk měl do 14. tahu všechny své kameny na desce , tedy kromě jediného DÁMY........
Pan Láznička už remis
:))) ty ho bereš, že víš, že se po něm dobře hraje
to chess: to snad nemyslíš vážně
předvedená hra je sice dobrá, ale šachy se hrajou na body...zítra si už na dnešek nikdo nevzpomene..prohrát na čas na olympiádě celkem unikát.škoda
to: sisoj
Kdyby to oba odremizovali (na trojce a čtyřce), tak teď je to 1.5 - 2.5 a můžem jít domů. Na dvojce je to tupá remíza a u Davida to dopadlo, jak to dopadlo. Takhle to Zbyněk aspoň může zkoušet, i když naděje tam je minimální. Naopak si myslím, že Vlasta to zabalil moc brzo, ta jeho pozice se dala hrát dál, teď by se to bývalo mohlo hodit.
svět se opravdu nezboří,teď konečně zase dostaneme soupeře s kterým snad vyhrajeme
Čukymu by měli prohledat pokoj , našli by tam minimálně půl kila kokainu.
Možná si David během partie napsal nějaký tah dvakrát, to se někdy taky může stát...Teď by to chtělo, aby Viktor někde vykouzlil bod a zlomil by se i Hráčkův soupeř, když by viděl, co se stalo...to je ale asi nejlepší možný scénář ;)
to simiz: o nespravedlonosti není žádná řeč, hraje se systémem jakým se hraje, pro všechny je stejný a všichni mají 2 roky na něj se připravit. smolná porážka s Maďary nás mohla mrzet, regulérní porážka s Rusy taky, ale dnešní kolaps na 1.desce je snad zlej sen. Nemám to spočítáno, ale budeme mít problém se dostat vůbec do 2.desítky a opakuje se trochu Drážďanské trápení.
Také žen na tom nejsou nijak dobře, 28.stůl v 7.kole není nic světoborného, takže pokud naši nevyhrají ze zbylých zápasů aspoň 4 - 5 bodů, pak asi budou někde ve 3.desítce.
hoši indický už jen lavírujou na remízky
To se stane... nevadi... svet se nezbori! Co se tyka nasich tak si myslim ze hraji velmi dobre a nechapu ty co tu mluvi o nejakem propadaku... Sice treba nedosahnou takovyho vysledku, ale co se predvedene hry tyka tak se nemaji za co stydet!
No bohužel se potvrzuje můj hodinu starý pocit, radši vše odremizovat, než se něco posere, a je to tu. (ale plzenakovi se to nelibilo)
Bohužel myslím, že je v tom teď David docela až po uši, ale kapitán tentokrát vůbec nopomohl. Už od 30 .tahu to bylo na levačku, 2. Viktor nic, 3. Zbyněk blokáda, 4. již podepsána pulka. No nevím na co čekali...
Olympiáda se odjakživa hraje ve 4 nebo byly někdy snahy o 5 nebo 6 hráčů ? Ty 4 - členná družstva mohou být někdy dost "zákeřná"...jedna partie se otočí a je prakticky konec nadějí na výhru. Je mi jasné, že při osmi lidech jako v SD by byly Rusové, Ukrajinci atd. ve výhodě a nešlo by to takhle udělat...ale 5 nebo 6 - členné týmy by možná nebyly až tak nespravedlivé.
To je pravda...ale budem muset pořádně zabrat...a porazit i nějaký lepší tým...a ne země který jsou ještě v šachových plenkách.
JHK: tak to bych teda neřekl že je to propadák, do konce je ještě daleko ale ta první čast by se dala tesat do kamene
Ještě je brzo bilancovat, do konce ještě 4 kola.
No...tenká hranice mezi úspěchem a neúspěchem..teď se jeví představení našich šachistů na olympiádě jako propadák..
U Viktora je to bezproblémová remis. Nevím ale, jak to má zachraňovat chudák Zbyněk Hráček, ta jeho pozice je totální blokáda, ani jedna strana nemá kudy prorážet. Pokud se někde odkryje, bude spíš riskovat další prohru.
simiz: myslím že takové štěstí nemáme
taky se mi to nezdá. To snad lze, když jde člověk na záchod a myslí si, že už udělal ten 40. tah. to se mi stalo.
a zase slušnej soupeř a zase řacha (jéžiš to si to zase vypiju)
a je to total v prdeli, dobre umisteni, zapas vsechno, 1 tah a David nepresel přes kontrolu. Nevím co stalo, ale to je hodne spatné.
Že by fakt nedal libovolný šach???
Kéž by to byl špatně napsaný výsledek...Nechce se mi věřit, že by si to David nepohlídal.
to snad ne! :((
david spadl asi O:1
Tak to vypadá, že David spadl na čas!
No to snad ne, David spadnul???
Teď tam svítí 0-1, to snad není pravda!
davod spadnul no to me poser.......
u Davida mi svítí 0-1, to snad ne!
cože? já mám u davida 0-1
tak a je po srande, prenos definitivne spadl
Teď se to u Davida nějak seklo, ne? Má ještě zahrát 40. tah a nic nenaskočilo?
Jobava je Džobava, takže to podžebal
Ind to naopak zahrál velmi dobře - teď po 38.Dh3 má bílý jen mikroskopickou výhodu. Samozřejmě vůbec nelze 38.Dxe4 Sc6 a bílý ztratí dámu.
Dh3 vpostate jedina rozumna moznost ale vyhravající
nějak mi nejde partie Navara-Sasikiran nebo jak se jmenuje
Mno u Davida se dejou veci...Mam pocit ze Ind to nezahral nejlepe...
no po 8.TAHU BY NA NĚJ NIKDO NEVSADIL, ALE SOPEŘ TO DLE SVÉHO JMÉNA DOJEBAL, POBÁL SE A VÝSLEDEK JE ZNÁM.
pardon, plany poplach omylem jsem klikl na variantu... beru z5 co jsem napsal
Vypadá že je Ivanchuk zas nadopovanej..jako na minulý olympiádě
ne
plzenak: už je tam f5
chápe někdo Se1 u hráčka?
Zbyněk provokuje nějaké 41...f6(f5)?
ježiš co tam david vymejšlí?
Čuky je king!!!!!!!!!
Havlíková 2_0
aha jo ono po Jd3 je tam Sb5 :) tak nic ale každopádně má po f5 výhodu
Na Jd3 je tam Sb5 ale i tak je f5 nejlepsi pokracovani dle rybky
Ivančuk už vyhrál???BRAVO
David by teď mohl manévrovat 33.f5 Ve5 34.Dd2 Jh7 35.Jd3 (nebo Kg2) s výhodou.
A Karjakin Rusku 1 taky.
U Davida f5 a je to skoro doma ;-). A Chuky zase predvedl ze to je opravdu maniak sachovy..
Ivančuk vyhrál Ukrajině další zápas.
paffko: ne ale nějak se jim to na chvíli seklo
naní tam zisk materiálu? f5 Ve5 Jd3
David má dost dobrý čas....mno sopeř dost špatmný. nevyhrál to už na čas?
Rusko 1 vyhrálo
Akopjan musí černými dát Radjabova, jinak Arménie prohraje
Zato David mi teď přijde, že hraje poněkud zmatečně.
jo tak to jsem nedomyslel:D
funguje Vám online? mě to pořád padá
Zbyněk celkem bez problémů prošel časovou kontrolou a může si rozmyslet další postup.
Jobavova dáma uzavřena do kleští spadla klec, 6/6 čuky bravo!
počkat hráček spadl na čas?
U Hráčka se vyčkáva na časovou kontrolu, pak se bude bilancovat.
hm, Rusku bych přál i nějaký úspěch,ale jejich taktika je asi všechno vyhrávat 2,5-1,5.To mi není moc sympatické..
nějak nechápu proč PC ukazuje variantu 38. Kd1 Qxd3+ 39. Kc1 Qc3+ 40. Kd1 Qxb3+ 41. Ke2 Qc2+ 42. Kf1 b3 43. Bd4 b2 44. Bxb2 Qxb2 45. fxg6 fxg6 46. Kg1 Bb4 47. Kf1
Rusko1-Rusko2 -3 remizy, rozhoduje Tomashevsky s Karjakinem.
Viktor měl normálně toho pěsce sebrat...Dc3+ tam bylo i po dobrání pěsce dámou...
co má být Dc3??
paffko: pojmul to trochu remízově:)
to nevypadá dobře
Ale Viktorovo 37...Dc3+ by také mělo stačit.
tak holky ze by 3,5-0,5? VYPADÁ TO SLIBNĚ NA 2. I 3.
Viktor může brát, po 37....gxf5 38.gxf5 exf5 39.Dxd5 Dc3+ je to remis, jedna nebo druhá strana dává věčný šach.
Kramnikovy půlky zatím Rusku moc nepomáhají
Tak Harikrishna začíná komplikovat situaci...
tam to vypadá, že Harikrišna dostal příkaz tahat dál. osobně bych tuto partii viděl nejraději za remis. David nebo Zbyněk vyhraje a bude to. I kdyby to nedopadlo, tak celková remíza je dobrá.
Kramnik černými pulka, Rusko 1-Rusko2
Tak Saskiran nenašel odvahu k nadějné oběti kvality 23...Vxa7 24.Dxa7 d5 - teď stojí David dobře.
tdkom muze david g4 a to by bylo hodne dobre vzhledem k casu soupere..
na 4 . jsme měli dost dobrý čas, myslím že to mohl ještě zkoušet, tmoje víra ve výhru začíná mít trhliny, pomalu to začínám vidět na celkovou remis
to paffko: Jobava se bál pobrat pár pěšců kolem 15.tahu, byl neaktivní a teď začne se drbat a bát vůbec o půlku.
tak 4. remis, bohuzel zacinam mit pocit ze vic nez shoda to nebude.
Davidova pozice se nejak zasekla, Viktor nevim s -34min, a Hracek vubec nic nez pulka.
u Vlasty už je remíza, myslím, že mohl jestě počkat
Tak u Babuly naskočila remis. Na dvojce to asi brzy dopadne stejně, uvidíme tedy co vymyslí David a Zbyněk.
Dnes to bude asi remiz.Je to vyrovnaný.
tak Ivanchuk uz to rozjizdi a rybka to jen spokojene hodnoti +2,3
U Viktora je to v podstatě plná blokáda, není kudy prorážet.
tak myslím že na 2. už není co řešit
nemá tam viktor remízu?
Vyhrát bych to zkusil spíš u Babuly.
jaké je vlastně tempo?
Já jsem nepsal, že u Hráčka je to vyhraný - jen jsem myslel, že zatím není důvod souhlasit s případnou remízou, ta pozice vypadá za bílého celkem pohodově.
Strašnej masakr předvedl Stellwagen... rozsekal Fidela na tři doby.
plzenak: no nevim kde chcete u Hracka pres ten beton s -40min. získat celý bod?
plzenak: není možné, že tam něco našel?
David by se měl konečně rozhoupat, už přemýšlí přes 20 minut.
no jo :) na 1. pořád optimisticky věřím ve výhru
plzenak: spíš jsem to bral, tak dokud neni nic pohnojeny a David stoji dobre, neni duvod riskovat. Hlavne když se divam na Hračkův čas. (1-1-0,2,3,4 -1/2 a je to, kez by.)
Na druhou stranu zatim se nic vyrazneho nedeje, stav je vicemene 50:50.
zatím to vidím 1,5:2,5 pro nás:)
Jen idea,bod f7 taky není nejsilnější
KhanKar: co máš na mysli?já tam momentálně nic nevidím
hmm asi jo :) asi jenom takový chvilkový pocit( po g6 a f4 jsem si myslel, že by mohl začít mít problémy s prostorem ale zapoměl sjem se podívat na d5 a dámské křídlo kde mi připadá, že to drží)jsem hold salát:) , ale ten čas se mi nelíbí pořád :(
Nemůže nějak Navara využít vazbu na diagonále h3-c8???
David asi vybírá mezi 19.Ve1, 19.Dd4/De3 a 19.f5
to: sisoj
Neblázni, na 3.a 4.desce jsou naši bez problému, remízu tam by brali spíš Indové. Viktor stojí pravda trochu divně, ale zatím to není nic vážného, snad jen ten čas může být trochu problematický.
Co Láznička pohnojil...vypadá to na jasnou remízu ne?
kouká,že Babula konečně udělal rošádu:)
to tempus: máš pravdu , trochu přeskakuji mezi našimi a Ivančukem, ale Davd má stále aktivní figury, dalo by se to využít.
Sisoj..nic..jen jsem předtím psal zprávu a místo Sisoj sem tam napsal Tempus... 12:52:25
mám takový pocit, že si to Viktor pohnojil
POKUD BY NESTÁL VIKTOR TAK BLBĚ, I S ČASEM, DOPORUČIL BYCH DÁT 3. A 4. RYCHLE ZA REMIS.
to : JHK ???
sisoj:kde? vždyť po dobrání jezdce je materiál vyrovnaný nemýlim li se
Zbyněk tam zatím nic moc nemá, na druhou stranu může v kldu manévrovat, černý k tomu nemá moc co říct, ten sklad figur kolem c7 jen tak nerozmotá.
teda sisoj
Tempus:to asi špatně vidíš..spíš dobere Jezdce..a materiálně na tom budou stejně..
to sisoj:zapomínáš na jezce,který bral na e6
David teď získá střelcem nebo věží jezdce navíc.1-0 by nemělo být problém.
Jinak Arménia-Azerbájdžán zatím litý boj.
jak vidíte pozici u zbyňka? Dá se to hrát na výhru? já si netroufám odhadovat...
ad Ponomarjov - zde hraje za družstvo a má patrně své úkoly. Ukrajina je na tom dobře, takže je to asi ok.
Ponomarjov nic moc...ale dneska to asi byla taktika s černejmam remis...(ukrajina věří bílým deská...zvlášt Eljanovovi, který by měl potvrdit Elovou nadvládu vůči soupeři.)
A Ponomarjov 5.remíza, trochu mě zklamal, nedávno na turnaji (myslím v Dortmundu) hrál skvělé šachy.
David už to láme a vypadá to dost slibně
Laicky vidím Ivančukovu pozici jako jasně vyhranou - má v podstatě figuru víc, tak za nějakou malou cenu dokončí vývin a rozhodne materiál.
U Viktora tipuju remis - nějak mi není jasné, jak pozici vyhrávat po Sd4 a hromadných výměnách, pokud mi neunikla nějaká taktika. U Zbyňka tipuju taky remis (pozor na čas!), Vlasta neprohraje a Davidovi věřím na výhru, celkově 2,5 pro nás.
U Davida zajímavé pokračování. Předpokládaná varianta je 16.Jxe6 Vxe6 17.Sb6 Dc4 18.Sxa5 a bílý stojí celkem nadějně.
Tak to je masakr. Jen škoda, že ma Invančuk o dost méně času.
PS:pokud samozřejmě nevyhraje
Jak jsem psal včera...chleba se teprve začne lámat teď...předtím měl Ivanchuk slabý soupeře..teď se ukáže jak je na tom....a vypadá že to taková sláva nebude..
no nevím, ale postupem času je asi ČUKy na tom líp, Jobava ztratitl šanci sebrat zadarmo min. 2 pěšce, nutit ČUKYHO pouze k vynuceným tahům. Tak si proti sobě postavil 1 obranu, a další aktivizace bude následovat.
u gangulyho je to skladiště nebo beton? :D
Proti hráči 2700+ tohle nemůže ustát,vždyť ten člověk musí něco o šachu vědět
Chtěl bych vědět,co tomu Ivančukovi šrotí v hlavě.To musí být teda síla.
ad) Ivančuk : "Co je dovoleno bohovi, není dovoleno ......"
co ten Lázňa vymýšlí? Možná dostal nabídku remis.
Laznička o hodinu horčí čas než soupeř...(ale to už je Viktorova klasika)
Ještě jedna vsuvka, zvláště pro Slovensko a jejich příznivce:
Viktor Gažik je Mistrem Evropy do 10 let ! (na druhé pronásledovatel prohrál, Viktor stojí lépe ale výsledek již zlato neovlivní).
Katka Olšarová bojuje , 9 na 9 min do konce, pozice ostrá jak břitva.
tak paní Olga si moc neposedela.pul hodky a hotovo.gratulace
Gangulák to hraje hrozně.doufám že toho Zbyněk využije....
Jak je to s tím pozdních příchodem na partii??koukám Smerdon : Nyback 1.e4...1-0
U Ivančuka se musí jednat o domácí přípravu.Protože to je šílený.
U Smeetse to vypadá až do 19...e4 jako teorie (zřejmě s hodnocením vyrovnaná pozice s oboustrannými šancemi), až dvacatým tahem zřejmě příprava skončila.
V partii Smeets-Dominguez obětoval bílý oba jezdce. No toto...
Zatimco nekde maji sedm tahu, Olga Sikorova uz mati. Pescem :-)
Carlsen taky hraje pěknou divočinu ;-)
Bude to muset dobře bránit ale je vpodstatě vyhraný podle rybky...
S berlínskou se na olympiádě rotrh pytel... zatím samé remizy, co jsem viděl, ale Sb4 jak hrál Vlasta se mi zdá do té varianty nepatří. Rozumí tomu někdo? :)
tak ted jsem zadostiv na vysledek:
cuky 2v,2j,2s,8pescu (2mrtví)
jobava d,s,j,v,6pescu (2polomrtví)
Tak to mě tedy zajímá co z toho vznikne.
Hráčkův soupeř hraje dost pasivně, Zbyněk by měl pomalu přejít k nějaké akci na dámském křídle.
Myslím si že Ivančuk bude mít materiálovou převahu,ale velkou dřinu před sebou to dokázat
Není už Ivanchuk puklej??
rozhodne učet 9.tahu 25min a nic moc pozice
sice si to neprehrávám na compu, ale De1? a figura míň? no nevím, asi tam něco nevidím.ale nic zatím jede čuky podle tebe
co je ted lepsi u Vikyho Sc5 nebo vsunout sach na h4+?
to: sisoj
10...Se3 nejde, po 11.De1 bude mít černý o figuru míň.
Tak Ivančuk teď kráčí minovým polem, pochubuju že ho projde bez výbuchu!
chessbomb jede na hloubce 11
Zatím se mi zdá že v celkovém součtu jsme na tom lépe než Indové.Viktor má za horší čas lepší pozici,David je na tom dobře z obou hledisek a zbytek je klidná rovinka...
myslím že to tak není jednoduché, protože Čuky ztratil již 14 min.
Holky zatím v pohodě, tipuju 4:0 (i když Katka hraje na můj vkus až příliš teoreticky, to snad proti takové soupeřce není nutné)
to plzenak: a co takhle 9.Dd2 Ve8+! 10.Kd1 Se3. myslím že Jobava nic brát nemusí, a má slušnou hru zadarmo.
me by zajimalo kdo Hrackovi tu vcerejsi variantu poradil. :-(
Mel by hrat to vcem je dobrej, jinak mu drzim pesti, dnes to da za 1/2 podle toho co zatim hraje.
Tak u chlapů to zatím vypadá 2:2 na časovky, bude to brutus.
Počítač na chessbomb říká +1 po Dd2 ale jede jen na hloubce 8... což je dost málo...
to: sisoj
Zajímavá varianta, podle compu je to za bílého OK, po 9.Dd2 Sxg1 10.Kd1 stojí prý bílý dobře. Od Čukyho to ale nevypadá, že by to tahal z rukávu. Spíše to už někde viděl nebo si to připravoval někdy dříve a teď vzpomíná na správné pořadí tahů. Při jeho kvalitách ale předpokládám, že si poradí.
Přidávám vsuvku a zdravím z Batumi z posledního kola. U Karolíny Olšarové hrající o medaile klasická Španělka, Karolína černými již vyrovnala (18.tah), ale obě musí vyhrát na medaili.
Jinak dnes zatím chodí kluci s výhrami (Dolanský, Soukp, Haman), děvčata s remízami : (Němcová, Řeřábková, Lužiková).
Fandíme zde při čekání na další mládežníky olympionikům. Indie má vyrovnaný tým, na 3. a 4. i lépe papírově. Nu a na 1. a 2. pro Davida a Viktora bude těžké plus proti silným soupeřům udělat - uvidíme.
Ten Ivančuk to je teda maso,ale jestli to malinko nepřeťápl
To jo Davidovi vyšla příprava a sopeř na to kouká jak na fotku nahé Milly Johovich. Udivený a má respekt se jí dotknout ;-)
zdravím,
může mi někdo vysvětlit co provádí Ivančuk na 1.desce s Jobavou???
Saskiran se zdá být v těžkém šoku!
Viktor je OK, teď comp radí 17...Sc2 s malinkým plusem pro černého, hrát se dá i 17...Dh4+ nebo 17...h5
Tak u Lázničky je to nějaké divné,vůbec se mi ta pozice nelíbí.Dostal se do ní nějak ryhle a bez odporu,doufám,že úmyslně
Koukám, že David zahájil proti soupeři těžký psychologický útok (3.f4) !
Zajímavá zaháení...Pro mě překvapivá...
konec spekulací, zahájeno. Na první a čtvrté jsou asi vzájemná překvápka, za to na druhé a třetí desce jede příprava.
Tak u Davida to uz ted vypada na zajimave sachy...
partie u Lázničky je nějaká teoretická bitva :) rychlích 15tahů zatím
to Vlad: Mě dochází,že tam hraje světová špička.Jde jen o psychologii.Když opatrný Hráček v časovce udělá takovou chybu,tak to s ním zřejmě otřese.A protože si myslím,že teď se láme chleba co se výsledku olympiády týče,jako kapitán bych Hráčka nestavěl.
Jinak je to jen můj subjektivní dojem a tým v Rusku má svoje informace a vidí do toho daleko víc.
Asi si nevěřil, že to šlo ubetonovat. Tak to zkusil nějak hold hrát. Pokud tam ovšem byla rozumně držitelná pozice tak hodně uškodilo týmu. Nic naplat body budou hledat jinde.
Falk Novák: Nevím o co ti jde? Naši hrajou dobře všichni. Koukni se na perfo. Krom Votavy mají všichni větší než svoje elo.
No hlavně nepředpokládám, že by zahrál stejně slabě jako včera (to b5 jsem opravdu nepochopil, to muselo být zatmění mysli).
No to bych zrovna neřekl, ale budiž. Myslím, že vynechání Zbyňka náš soupeř jednoduše předpokládal, takhle bude mít překvápko..
@KK, Vlad
Pokud hrají první dva naše hráči, pak je úplně jedno kdo z ostatních hraje. Petr nebo Pavel.
Že dneska nastoupí Hráček je dobře. Někomu asi nedochází s kým včera hrál....
S názvem článku lze víve méně souhlasit. Neboť před zápasem s podvodníkama (5 mužstev) jsme získávali 20,9 eb a po zápase také +20,9 eb.
Divím se,že dnes opět hraje Hráček,včera nebyl dvakrát ppřesvědčivý.
Oprava
S Indy jsme asi nastejno. My získaváme zde 21eb (elo bodů) a Indové +3 eb. Rozdíl je 18 eb a po vydělení 4 jsme si asi kvit.
Ta rychlá remis na 4.desce byl zajímavý psychologický moment - my jsme odremizovali našeho nejslabšího hráče, zatímco Rusáci se zbavili jedné černé desky. Nakonec to na výsledek podstatný vliv nemělo.
Šach.
Šach.