Olympijské povídání

08.10.2010 07:08 | Šachová Olympiáda 2010

Když jsem jako obvykle po rezprezentační akci rozesílal otázky kapitánovi reprezentace Michalu Konopkovi a i samotným hráčům, neměl jsem ani tušení, že bude taková "úroda". A to už Hráček a Babula zase válčí, tentokrát v bundesl...

Když jsem jako obvykle po rezprezentační akci rozesílal otázky kapitánovi reprezentace Michalu Konopkovi a i samotným hráčům, neměl jsem ani tušení, že bude taková "úroda". A to už Hráček a Babula zase válčí, tentokrát v bundeslize. Nebudu zdržovat a vrhněte se na to! Jen musím ještě přidat všem poděkování za vstřícnost a ochotu.

kapitán IM Michal Konopka

Michal Konopka

Vraťme se ještě chvilku před Olympiádu. S jakými pocity, při pomyšlení na Drážďany, jsi odjížděl na letošní olympijské klání?
"Na Drážďany nikdo rád nevzpomíná. Věřil jsem, že to bude lepší."

V prvním dějství, dá-li se takto úvodních pět kol nazvat, jsme si dle výsledků hladce poradili se soupeři v zápasech, kde jsme byli favorité. Jistě ale vše neprobíhalo jak po másle?
"Takové zápasy jsou ale důležité – hráči mají šanci si se slabšími soupeři upevnit sebevědomí, získat pár plusů. Zas ale taková procházka to nebyla. Hned v prvním zápase se Spojenými arabskými emiráty kopal soupeř našeho Vlastu Babulu do nohy a na závěr v časové tísni vyprovokoval hádku – zdálo se mu, že Vlasta nezapisuje tahy. Naštěstí se Vlasta nenechal otrávit. Velmi cenné bylo vysoké vítězství 3,5:0,5 ve 2. kole proti Íránu. U nás to asi málokdo ocenil, ale Írán má silnou reprezentaci a především velké ambice, podložené vynikajícím finančním zázemím. Jejich tým může hrát vyrovnané zápasy i s nejlepšími celky. Další důležité vítězství bylo 4:0 proti Mexiku. To také nejsou žádní „nazdárci“, takže vysoká výhra velmi potěšila."

Jaká byla vůbec taktická příprava na zápasy, které je potřeba vyhrávat?
"Především respektovat soupeře, nikoho nepodceňovat (všichni si pamatujeme na drážďanský zápas s Kolumbií!) a makat!"

Maďarsko – tým z TOP5. Skvělý zápas se smutným koncem. Změnil by jsi nyní něco? Neměl nastoupit Babula?
"Nezměnil bych vůbec nic. Nastoupila základní čtyřka a „Honzátko“ měl moji plnou důvěru. Čekal ho velmi těžký test – měl ustát černé figury proti vynikajícímu Berkésovi. Tento zápas byl charakteristický pro naši hru na letošní olympiádě. Dalo by se říct, že týmu všechno vycházelo, ale v některých důležitých okamžicích si někdo jako na potvoru vybral slabší chvilku. Tak v tomto zápase Viktor poté, co vyrovnal hru, začal tápat a prohrál, a Zbyněk přehlédl výhru. Byla velká škoda porazit neporazitelného Léka a přitom prohrát zápas s Maďary!"

Po pěti kolech o dni volna vládla jistě spokojenost z dobrého zahájení turnaje. Čekalo nás ale Rusko 1. Těsná prohra s takovou „mašinou“ jistě ale nezanechala šrámy!? Jak jsi zápas viděl?
"Před zápasem byl volný den. Vzpomněl jsem si na Turín 2006 a na náš zápas po volném dni proti Arménii. Bylo to v 11. kole, Arméni vedli olympiádu a my dělili s Ruskem 2.- 3. místo. Prohráli jsme jednoznačně 1:3 a já jsem si to vyhodnotil tak, že jsme měli nechat pauzírovat Davida. Proč? Arméni měli v Turíně početnou delegaci a silnou trenérskou brigádu a o volném dni se mohli dostatečně kvalitně připravit na naši předpokládanou sestavu. Proto jsem i v Chanty Mansijsku chvíli uvažoval o tom, že bychom soupeře překvapili a nastoupili bez Davida. Získali bychom velmi slušný náskok v přípravě. (Na druhé straně by se tím pochopitelně snížila celková síla našeho týmu) Záhy jsem to ale odmítl – to bych přeci nemohl Davídkovi udělat, nepostavit ho na Kramnika!
V týmu byla před zápasem dobrá nálada, a z recese jsme hádali, kde mohou mít Rusové namontované odposlouchávací zařízení, aby zjistili, kdo bude hrát a co budeme hrát. V utkání samotném pak Honza Votava podle plánu remizoval bílými s Malachovem a zbylé trojici jsem věřil, že své partie můžou udržet. Leč s Karjakinem, který má ty nejvyšší šachové cíle, je těžké pořízení. Zbyněk na něj nestačil a protože Viktor nevyužil všechny své možnosti, zápas jsme těsně prohráli."

Sedmé kolo bylo asi nejkritičtější v turnaji. Shodneme se? David nestihl udělat 40. tah a následně neskutečný výkon Zbyňka Hráčka.
"Na Indy nemáme dobré vzpomínky, ve vzájemných zápasech se nám nedaří. Prohráli jsme s nimi důležitý zápas na Bledu 2002 1,5:2,5 a pak zápas o všechno na drážďanské olympiádě 2008 1:3, přičemž jsme nedokázali vyhrát ani partii. Letos to vypadalo dlouho nadějně, pak ale přišla ta nešťastná Davidova chvilka a překročení času. Asi se budu opakovat, ale na kontrolní 40. tah měl David dost času, asi 3 minuty. Když mu chybělo 40 sekund, podíval se na hodiny, tím pádem jsem si myslel, že má vše pod kontrolou. Neměl… Byl to velmi nepříjemný okamžik a já měl na chvíli pocit, že se vrací smolné Drážďany. Bezprostředně po partii jsme si mysleli, že David stál v konečné pozici na výhru. Až pak se ukázalo, že pozice byla přibližně vyrovnaná. Zbyněk potom naštěstí předvedl fantastický výkon a vydoloval nesmírně cennou výhru."

Následovaly dvě výhry. Dost vydřená s Austrálií a pohodová s Kanadou. Dá se to takto vyjádřit?
"Je fakt, že to nebyly úplně jednoduché zápasy, ale o výhře našeho týmu v obou kláních jsem byl od začátku do konce skálopevně přesvědčen."

Po zápase s Austrálií to vypadalo, že Jan Votava už nenastoupí a na zbylá tři kola ho definitivně vystřídá Vlasta Babula, který předváděl skvělý výkon. Jak bys to komentoval?
"Jen málokdy se podaří, že jsou všichni členové týmu v ideální formě. Ostatní prostě předváděli lepší výkony než Honza, proto hráli v závěrečných kolech. Honza Votava navíc ještě ke konci turnaje onemocněl a necítil se dobře."

Předposlední kolo. Zápas s obhájci zlata z Drážďan se jevil jako dost svázaný taktikou. David po odmítnutí remízy nakonec Aronianovi podléhá. Můžeš více přiblížit toto rozhodnutí? Zdá se, že to stálo jeden bod?
"Na poradě týmu večer před zápasem jsme si řekli, že nebudeme žehrat nad losem a místo toho Armény překvapíme a zkusíme utkání vyhrát. Obhájci titulu ztratili už 5 zápasových bodů a nebyli v takové pohodě jako při minulých olympiádách. Tajně jsem věřil Zbyňkovi, že by mohl bílými zaskočit Sargissiana, který prohrál dvě partie v 6. a 9. kole. Nakonec skončily duely na 3. a 4. šachovnici poměrně rychlými remízami – u Zbyňka byla zcela vyrovnaná pozice a u Vlasty soupeř neviděl nebezpečné 13. Jh2 s dalším g2-g4, zahrál 13. Jg5 a nabídl remízu. Zde nebyl důvod riskovat. Viktor se dokázal vypořádat s novinkou 18.Vd6 a vzniklá koncovka spěla do remízy. Zato David stál po zahájení lépe a měl podstatně lepší čas. A pak přišla velmi důležitá chvíle – Aronian nabídl po svém tahu 24…Ve8 remízu. David vstal a zeptal se mě: „Mohu odmítnout remízu?“ Pro mě to byl pochopitelně jasný signál, že si věří a chce hrát dále. Proto jsem mu odpověděl, že pokud se mu pozice líbí a věří si, může remízu odmítnout. Až po partii se ukázalo, že černá pozice už byla v ten moment v pořádku a bílý měl maximálně postačující kompenzaci za pěšce. Zpětně se jeví Davidovo i mé rozhodnutí jako neuvážené, vždyť jsme mohli mít o důležitý bod více a paradoxně i lehčího soupeře v posledním kole ( s největší pravděpodobností Kubánce ). Ale to v ten moment nikdo nemohl vědět – David to vzal odvážně do vlastních rukou a chtěl zápas rozhodnout. A také nezapomínejme, kolikrát David v nejasných pozicích odmítal remízy a partie vyhrával. Byť proti němu seděli soupeři jiného kalibru než Levon Aronian."

Do posledního kola Anglie. Byli jste spokojení?
"Spokojeni jsme být nemohli. Byl to nejnepříjemnější soupeř. Pokud jsme se chtěli umístnit do 16. místa, museli jsme bezpodmínečně vyhrát."

Viktor smetl Shorta ve skvělé partii. Za stavu 1:0 to vypadalo velmi dobře, ale pak se zbylé pozice začaly kazit. Nervozita?
"Skutečně, Viktor sehrál výbornou partii a vypadalo to nadějně. Málokdo ví, že David pro jistotu odmítl remízu i Adamsovi…Nakonec musel hrát velmi opatrně, aby půlku udržel. Na 4. šachovnici byla hra jen na dva výsledky – na výhru bílého nebo na remízu. Vlasta stál od zahájení lépe, propásl velmi slibnou možnost a v závěrečné koncovce byl sice bez pěšce, ale v těchto typech pozic nemá strana se střelcem moc šancí uplatnit takovou převahu proti silnému jezdci. Vše se rozhodlo v partii Howell – Hráček. Zbyněk nejprve nezaregistroval vyhrávající pokračování, pak měl více než dostatečnou kompenzaci za pěšce, ovšem po zaváhání před časovou kontrolou se dostal do protivné koncovky, která šla jen stěží držet. Po remíze 2:2 jsme byli velmi smutní."

Možná trochu kazí dojem, že poslední partie našeho týmu na olympiádě dopadla prohrou, ale… Jak bys ohodnotil tedy celkové vystoupení?
"Předvedená hra byla jistě lepší než konečné umístnění."

Nemůžeme si nechat ujít i hodnocení jednotlivých hráčů a jejich výkony.
"Těžko něco můžu vytknout hráčovi, který měl performance 2730, porazil Léka a remizoval černými s Kramnikem! Výsledek to je výborný a David Navara byl opět naší chloubou a oporou. Přesto by se měl David zamyslet nad tím, proč letos už potřetí zapomněl na hodiny a překročil čas. Viktor „Karlovič“ Láznička na olympiádě jasně dokázal, že jeho úspěchy z poslední doby nebyly náhodné a že má velký šachový potenciál. Myslím, že se z tandemu Navara – Láznička může stát nebezpečná zbraň naší reprezentace. Mile překvapil i Zbyněk Hráček, hrál velmi dobře a agresivněji než dříve. Památné byly jeho partie s Judit Polgárovou a Gangulym, kdy doháněl ztrátu našeho týmu a šel tvrdě za výhrou. Velká škoda jeho zaváhání v poslední partii! Honza Votava se na olympiádu připravoval velmi důkladně, především mnoho týdnů piloval repertoár zahájení. Jediným olympijským plodem této mohutné přípravy byla novinka, kterou ve své partii úspěšně použil ale David Navara! Takový je ale úděl šachisty, někdy vám to tam všechno padá, jindy ne. A Honza to ví. Velmi příjemným překvapením byl výsledek Vlasty Babuly. Krásný výsledek, jako jediný zůstal bez prohry. Vlasta sám nejlepším způsobem odpověděl všem, kteří pochybovali o oprávněnosti jeho nominace. "

Sečteno podtrženo. Jak bys účinkování komplexně vyhodnotil?
"Na jedné straně spokojenost s přístupem a bojovností hráčů, na druhé straně zklamání z celkového umístnění. Rozhodlo to, že jsme z posledních dvou zápasů dokázali vydolovat jen jeden bod a v konečné tabulce nás přeskočily některé týmy zespodu, které byly v závěrečných kolech úspěšnější. Podle mého názoru měl náš tým podle předváděné hry skončit okolo 12. místa. Na to se ale historie ptát nebude, skončili jsme, jak jsme skončili a doufejme, že to bude příště výsledkově lepší."

Otázky čtenáře Honzy Hučína

Při sledování na dálku se zdálo, že naši hráči mají vynikající formu a bojují jako nikdy předtím. Jste u mužského týmu již několikátou olympiádu, připadala i vám tato z hlediska bojovnosti a formy našich nějak výjimečná?
"Naši hráči bojovali i v Drážďanech, i v Novém Sadu. Ale souhlasím s tím, že v Chanty Mansijsku to bylo ještě o chloupek lepší. Z hlediska formy byla tato olympiáda výjimečná tím, že nejlepší výsledek týmu měl náhradník a výborně tak podpořil tradiční opory. To dříve nebylo. I proto je škoda, že jsme z toho nevytěžili lepší výsledek."

Po zápase s Arménií jste uvedl, že družstvo chtělo zápas vyhrát. Proč ale naši hráči na 3. a 4. šachovnici dali své pozice za remis? Podle mého soudu nebyly horší a ještě na nich bylo plno figur. Navíc v době obou remízových dohod situace na 1. a 2. šachovnici rozhodně nevypadala v náš prospěch.
"Na to částečně odpovídám v otázce, věnované rozboru tohoto zápasu. U Zbyňka byla naprosto vyrovnaná (a dostatečně bezperspektivní) pozice - tam přišla remízová nabídka jako první, za chvíli nabídl remízu soupeř Vlasty - nebyl důvod odmítat remízu černými ve 13. tahu. Asi se neshodneme v hodnocení průběhu na 1. a 2. šachovnici. Viktor musel přesně reagovat na výpad Vd6, ale záhy se ukázalo, že bílý nic nemá a jeho převaha je jen symbolická. Na 1. šachovnici se Aronianovi nepovedlo zahájení podle jeho představ, dlouze se zamýšlel nad svými tahy a převaha Davida byla zřejmá. V době remízových dohod to pro nás vypadalo nadějně, tedy aspoň viděno optikou přímo v turnajovém sále. Ani hráči, ani kapitáni nemají během partie k dispozici Rybku nebo jiné nápovědy. Samozřejmě trochu jiné to už bylo v době remízové nabídky Aroniana. Tam už bylo pozici těžké posoudit, ale rozhodlo se hrát dále."

Uvažoval jste už před zápasem s Austrálií, že pana Votavu nebudete dál nasazovat a turnaj dohraje na 4. šachovnici pan Babula?
"Ne, Honza měl moji důvěru. Nebyl důvod ho nenasadit."

Odpovídají prohry s Arménií a Maďarskem jednoduše tomu, že mají silnější hráče, nebo se domníváte, že jsme s nimi rovnocenní a pouze se k nám nepřiklonilo sportovní štěstí?
"Arménie i Maďarsko jsou šachové země, mají skvělé velmistry a silné reprezentace. Sportovně uznávám, že jsou o krůček před námi, ale tvrdím, že zápas na 4 šachovnicích s nimi můžeme sehrát úspěšně."

Je zkrácení na 11 kol oproti někdejším 13 či 14 přínosné, nebo byste byli radši pro delší turnaj?
"K tomu bych chtěl jen dodat, že všichni kapitáni, s nimiž jsem o délce olympiády hovořil, považují turnaj za příliš krátký a tudíž náchylnější k náhodným konečným výsledkům. Mělo by se hrát alespoň na 13 kol. Čím více se silnější týmy střetávají mezi sebou, tím jsou výsledky důvěryhodnější. 150 týmů a švýcar na 11 kol je málo."

GM David Navara

David Navara

Jak hodnotíš svůj výkon? Jsi spokojený?
"S první polovinou jsem velmi spokojený, se druhou nespokojený, celkově možná spíše spokojený. Ale s ohledem na vynaložené úsilí ten výsledek není až tak dobrý."

Na jedničce jsi se utkal se čtveřicí hráčů 2700+. Jaký měly partie charakter?
"Jak která. Všechny ale byly náročné a zajímavé. Pokud je pečlivě rozeberu, mohl bych se z nich dost poučit. Ale zatím kvůli nedostatku času rozebírala spíše Rybka a obávám se, že to tak i zůstane. Je zajímavé, že mezi mým pátým (GM Sasikiran) a šestým nejsilnějším soupeřem byl rozdíl okolo sta bodů ratingu."

Nějaká veselá "historka z natáčení"?
"Zábavy bylo dost, ale přímo na historku si asi nevzpomenu. Ostatně historky ani příliš neumím vyprávět. V hlavě mi utkvělo pár vtipů GM Plachetky, nějaké diskuse Michala Konopky s Viktorem Lázničkou a na pár dalších hlášek nebo na to, jak Viktor při bowlingu (kuželkách?! hodil kouli o dvě dráhy vedle, ale na nic zvlášť výrazného si nevzpomenu. Proto jen uvedu jeden vtip, který jsem slyšel od GM Plachetky: "Víte, jak vypadá ideální manželství? Muž je slepý a žena němá.""

Otázky čtenáře Honzy Hučína

Blahopřeji ke skvělému výsledku a děkuji za strhující zážitky. Byla pro vás tato olympiáda fyzicky náročná, když jste od svého nástupu až do konce ani jedno kolo nevynechali?
"Pro mě olympiáda byla náročná, byl to přeci jen třetí turnaj v řadě a na svou kondici příliš nedbám. Nevím, zda byla náročná fyzicky nebo psychicky, ale ke konci soutěže jsem byl dost unavený. Příčinou ale byla spíše přílišná příprava, dva volné dny by na odpočinek normálně měly stačit."

Je zkrácení na 11 kol oproti někdejším 13 či 14 přínosné, nebo byste byli radši pro delší turnaj?
"Jako studentovi mi ten kratší turnaj vyhovoval a kupodivu se to ani teď nezměnilo. Nemusím si s sebou brát tolik oblečení, nebývám na konci turnaje tak unavený."

Vyhovuje vám na olympiádě "ligové" tempo hry? Pokud ne, jak byste ho změnili (delší čas na začátku, větší inkrement, přidávání i po 60. tahu apod.)?
"Já hraji při všech tempech hry (s výjimkou minutových partií a korespondenčního šachu) téměř stejně dobře (nebo stejně špatně), takže je mi to jedno. Jsem rád, že se vůbec po 40. tahu nějaký čas přidává, bez toho by dlouhé partie asi byly plné chyb. Dané tempo mi celkem vyhovuje."

GM Viktor Láznička

Viktor Láznička

Tvůj osobní pocit - navázal jsi na skvělé letní výsledky?
"Nenavázal. Nazval bych to údržbou, ani úspěch ani propadák. Nicméně mám dobrý pocit, že můj první turnaj s vysokým ratingem nedopadl katastrofálně."

Říká ti něco partie Karpov-Short 1/2 , Tilburg 1988?
"Neříká. Až teď jsem si ji přehrál a musím říct, že to Karpov hrál chvíli silně, ale Jc3 se mu asi moc nepovedlo:-)."

Nevynechal jsi jediné kolo. Ani jednou jsi nepocítil únavu nebo prostě nebyl vhodný moment?
"Na začátku jsem kapitánovi naznačil, že chci hrát všechno, 11 kol jednoduše není mnoho. Drobnější únavy mě během turnaje přepadly, ovšem nic vážného to nebylo. V partii proti Smerdonovi jsem se cítil nesvůj a to se asi přetavilo do následující - mé nejhorší - partie na turnaji. Musím také přiznat, že trochu únavy jsem paradoxně cítil o volných dnech a při cestě zpět."

Nějaká veselá "historka z natáčení"?
"Snad jen, že dva nejmenovaní reprezentanti by měli více trénovat, aby příště nemuseli podlézat ruský fotbálek."

Otázky čtenáře Honzy Hučína

Je zkrácení na 11 kol oproti někdejším 13 či 14 přínosné, nebo byste byli radši pro delší turnaj? Vyhovuje vám na olympiádě "ligové" tempo hry?
"11 kol je dost,není možné, aby se vítěz nepotkal s konkurenty, nic bych neměnil. Tempo bych zkrátil, ale to nijak nesouvisí s olympiádou."

GM Zbyněk Hráček

Zbyněk Hráček

V paměti asi zůstane tvoje výhra v 7. kole v zápase s Indií a prohra v posledním kole s Anglií. Můžeš k těmto partiím něco říci?
"Partie proti indickému velmistru Gangulymu byla asi zajímavější pro diváky než pro aktéry. Rozehráli jsme Francouzskou obranu, variantu 3. Jc3 Sb4 a pozice se brzy relativně dost zablokovala. V této struktuře stojí bílý o něco lépe, ale prolomit obranu černého nebývá jednoduché. Já jsem dost dlouho vyčkával (odmítnul jsem remízu) a čekal, jak se bude vyvíjet zápas, protože to pro nás vypadalo docela slibně. Po nešťastné prohře Davida na čas (asi v remízové pozici), jsem to měl vlastně ulehčeno, protože jedině výhra znamenala celkovou remízu. Ve chvíli, kdy jsem se rozmýšlel, jak mám přesně postavit figury k provedení pěšcového útoku f4 s dalším g4 s rozhodujícím nástupem :-) (nebo skoro s rozhodujícím), soupeř projevil aktivitu sám a zahrál tah f6. To by asi jěště bylo v pořádku (možná stojí i o něco lépe), ale jeho další aktivní tah d4 mi připadal už jako harakiri. Po otevření pozice jsem získal výrazně lepší koncovku, kterou jsem poté na oboustrané půlminutě dokázal vyhrát.
Partie s anglickým velmistrem Howellem bohužel přinesla přesně opačný výsledek nejen pro mě, ale i pro družstvo. Přitom po zahajení jsem získal černými velmi komfortní pozici. Potom jsem se ale pustil do nesmyslných zápletek po 21..Sxa4, správné bylo 21..Sc6 s výhodou a hlavně bezrizikovou pozicí. Soupeř také nezareagoval dobře a dal mi možnost partii krásně vyhrát po 24..Db7 místo 24..Dd7, což vedlo do přibližně rovné koncovky, i když bez pěšce. V dalším průběhu se na mně ale asi podepsala únava. Nevím jak je to možné, ale celou Olympiádu jsem se nemohl srovnat s čtyřhodinovým časovým posunem, takže jsem chodil spát ve 4h ráno, což asi není optimální (i když Karpov tak prý chodíval spávat na turnajích běžně, možná nejen Karpov :-) ). S velmistrem Howellem jsem časovku nakonec nezvládl a místo nějaké bezproblémové remízy jsem si nechal vyměnit střelce (minimálně tyto dva moje tahy nebyly v pořádku 34..g5?! a 36..Kg7?) a dostal se do připrohrané pozice, kterou jsem už nedokázal udržet. Docela mě to mrzelo, protože jsme letos měli na lepší výsledek."

Nějaká veselá "historka z natáčení"?
"V celku veselé zážitky byly při bowlingu (Viktorův hod do jiné dráhy, přitom ani ne do vedlejší, ale jěště dále).
Katka s Terezou se asi dobře bavily na můj účet, když mě viděly kreslit při hře Activity. Určitě toho bylo více, ale teď se mi už nic nevybavuje. "

GM Jan Votava

Jan Votava

Jak bys vyhodnotil svůj výkon?
"Samozřejmě výkon špatný, což mě mrzí tím víc, že přestože v posledních letech jsem toho moc nenatrénoval, tak na Olympiádu jsem se dost připravoval (velký dík za spolupráci patří hlavně Martinu Petrovi a Davidu Navarovi). Někdy se ale prostě nedaří a člověk s tím neudělá nic, to znáš asi taky. Svou roli sehrála i smůla, v partii s Ekvádorem jsem soupeře z rovné pozice zcela přehrál, ale pak jsem v časové tísni několikrát zahodil jasnou výhru, v zápase s Austrálií jsem už měl nachystaný tah b5 (teď nevím kolikátý je to tah, po něm bych stál lépe) a chtěl jsem ho udělat a tempo, ale v poslední chvíli jsem ruku stáhl a zahrál vážnou chybu Dd6 (že je to chyba, to rozhodně bez počítače není vidět na první pohled). Soupeř už potom sehrál partii skvěle. Ostatní hráli výborně, takže další šanci jsem logicky nedostal."

Nějaká veselá "historka z natáčení"?
""Pobavil mě taxikář, který nás vezl ze sauny. Sedl jsem si dopředu.
Taxikář: Куда вы? (Kam to bude?)
JV: Гостиница Олимпийский.(Hotel Olympic.)
Mezitím se vzadu Viktor s Michalem začali bavit o nějaké pozici.
Taxikář: Шахматисты, да? (Šachisté, že?)
JV: Да.(Ano.)
Taxikář: А на каком языке они разговаривают? (A jakým se to baví jazykem?)
JV: На чешском. (Česky.)
Taxikář: Вы их понимаете, да? (A Vy jim rozumíte, že?)
JV: Да. (rozumím)
Taxikář: Вы переводчик, да? (Jste překladatel, že?)
S ohledem na svůj mizerný výsledek jsem asi klidně mohl odpovědět: Да..." (Ano) "

Otázky čtenáře Honzy Hučína

Ahoj Honzo, i když z toho možná nemáš tak dobrý pocit, ostudu jsi rozhodně neudělal. :) Je hra na olympiádě odlišná od jiných turnajů? Nebo prostě forma nedorazila?
"Je to samozřejmě turnaj jako každý jiný, ale zatím se mi tam prostě dvakrát nedařilo (na rozdíl např. od ME družstev, kde se mi naopak dvakrát dařilo). Z 5 kol bych nedělal žádné velké závěry, klidně jsem mohl mít o bod víc (na šachovnici to bylo) a bylo by to v pohodě. Snad jediné, co mi vadilo a na co nejsem zvyklý, je to, že se konkrétního soupeře dozvíš až někdy o půl jedenácté, pak ještě oběd a ve čtvrt na tři už odjíždí autobus, takže není moc času na přípravu. Ještě bych možná zdůraznil, že je to turnaj družstev, takže když se daří čtyřem hráčům z pěti, už to těžko může být lepší. Takže víc než individuální výsledek mě mrzí, že jsme z posledních dvou kol nezískali aspoň o bod více."

Je zkrácení na 11 kol oproti někdejším 13 či 14 přínosné, nebo byste byli radši pro delší turnaj?
"Jsem spíše pro 11 kol, ale obojí má výhody i nevýhody."

Vyhovuje vám na olympiádě "ligové" tempo hry? Pokud ne, jak byste ho změnili (delší čas na začátku, větší inkrement, přidávání i po 60. tahu apod.)?
"Tempo mi vyhovuje, žádný problém."

GM Vlastimil Babula

Vlastimil Babula

Už delší dobu před olympiádou se mluvilo: „Babula namá formu.“ A bum! Nejlepší výkon v týmu a bronzová medaile za individuální výsledek. Jaké máš vysvětlení? A jak ses vůbec cítil před odjezdem?
"Před turnajem jsem se cítil dobře a těšil jsem se, což ostatně bývá u mě vždy. Dobrý start mně přidal na jistotě, zvýšil sebedůvěru, rovněž pomohla důvěra týmu."

Pět výher, čtyři remízy a bez prohry! Přeci jenom, cítil jsi, že ti v nějaké partii opravdu teče do bot?
"Nějak vážně ohrožen jsem nebyl nikdy. Jen v posledním kole jsem musel po časové kontrole, kdy jsem zbytečně ztratil pěšce, hrát trochu přesně, abych udržel remízu."

Nějaká veselá historka z natáčení?
"Veselou historku nemám. Jen v prvním kole jsem se dost rozladil, když můj arabský soupeř, papírový outsider, začal v časové tísní, už v prohrané pozici, reklamovat, že nepíši tahy. Když jsem mu slušně řekl, že nemusím mít zapsaný jeho tah, aniž bych mohl udělat svůj tah (čili zapíši oba půltahy najednou), zastavil hodiny a tvrdil rozhodčímu, že jsem neměl zapsané čtyři půltahy, pak tři půltahy. Rozhodčí neměl svědky, tak to bylo tvrzení proti tvrzení, tak nechal pokračovat ve hře. Za tři tahy byl konec. Doteď nevím, jestli jen neznal pravidla nebo chtěl použít i neférových zbraní."

Fotografie

V posledním kole proti Anglii. Na prvním stole Adams a David Navara (foto: archiv Petra Háby)

Porada s kapitánem Petrem Hábou. Olga Sikorová nenápadně představuje Evu Kulovanou fotografovi (foto: archiv Petra Háby)

Olympijská ženská reprezentace: (zleva) Tereza Olšarová, Eva Kulovaná, Kateřina Němcová, Olga Sikorová a Kristýna Havlíková (foto: archiv Petra Háby)

21x 5325x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (21) Aktualizovat
20.07.2012 12:04 | Autor neznámý

http://chess-news.ru/en/node/8332

http://chess-news.ru/en/node/8525

2,75 miliónu zaplatit FIDE kvůli špatně sepsané stížnosti, to zamrzí.

15.10.2010 09:43 | Autor neznámý

http://www.rusrep.ru/article/2010/10/12/kirsan

Какой карман перевесит

В день выборов у Илюмжинова на стенде в теннисном центре снова симпатичные бабы и многолюдье. У Карпова пусто, даже водку — и ту, похоже, оприходовали. Карпов и пустота.

Сергей Мовсесян — заместитель капитана сборной Словакии. Родился в Тбилиси, успел в 1989 году стать чемпионом Союза среди мальчиков. Живет в Праге с девушкой из Челябинска. Он только что закончил свою очередную партию, сыграл вничью. «Я 25-й в мире, — говорит он про себя, — примерно».

— Как вы оцениваете то, что сейчас происходит в мировых шахматах?

— Если нормальный спортсмен посмотрит на нашу ситуацию, он ужаснется. А наши кушают, как будто так и должно быть. Пример? На протяжении одного цикла отбора к олимпиаде правила менялись пять раз. А спросите любого из тех, кто должен отбираться на чемпионат мира, где пройдут эти соревнования. Они не скажут. Потому что версии разные: Казань, Киев и другие города. От этого страдает имидж шахмат и спортсменов. И без того шахматистов считают полными идиотами.

— А что в России?

— Лучшие тренеры уехали за границу. Тех, кто старается держать уровень в школах, все меньше. Финансовое обеспечение падает. Я могу судить по своим связям в региональных федерациях. Взять челябинскую — там полный развал. Но, несмотря на это, откуда-то поразительным образом все равно произрастают талантливые шахматисты.

— Для вас важно, кто руководит ФИДЕ?

— Я не уверен, что Карпов идеален. Но какие-то идеи он бы осуществил. А не только собирал бы взносы с федераций себе на зарплату.

— Но Словакия поддержала Илюмжинова. Почему?

— Я спрашивал главу федерации. Но он внятно не смог ответить. Ну, говорит, вот олимпиаду проводят. Но, извините, олимпиаду проводят организаторы, а не ФИДЕ. В конгрессе в качестве делегата принимает участие мой знакомый. Представляет небольшую страну. Я его спрашиваю: «Когда решите, за кого голосовать?» Он отвечает: «Видишь, у меня пальто с двумя глубокими карманами? Все зависит от того, какой перевесит». Это, конечно, полушутка. Но ведь и полуправда тоже. Хорошо, что я могу говорить об этом не таясь. Это отличие Словакии от России.

08.10.2010 20:16 | Autor neznámý

  A ještě rozhovor s Petrem Piskem o volbě. Dle Šachového týdeníku to tedy musela být síla. Hlasy posílané nepodepsané z ostrovů emailem. Komu ? Sekretariátu , prezidentovi ? Dopředu ? Aby měl pod kontrolou, o kolil vede, hlasy proti nedošly...
  To fakt nechápu, takovéto "hlasování" nemá obdoby. To začínalo skorem 40:1 ?
Nejen, že má každá země jeden hlas (i ta co má 4 "šachisty"), ale je možné za ní poslat i hlas. To snad by dřive neregistrovaná diskuze na nss s anonymy byla objektivnější.

08.10.2010 19:40 | Autor neznámý

Belbo, Ok , ja si tedy tipnu.Kolem 2600  bude GM M.Petr, 2580 GM D.Kanovsky, kolem 2530 bude GM Š.Žilka a GM J.Krejčí.Velmistri budou ješte p.Biolek, p.Rojicek a p.Bernasek.Naopak neporostou pánové Šimi, Cvek a Plát

08.10.2010 17:54 | Autor neznámý

2Jirka K. Čukyho ťažko, ale ten Gašimov je vraj teraz v rozbrojoch s Azer. šachovým zväzom, možno to nie je úplne nemysliteľné.

Ale v takom prípade my dokončíme nákup Sutovského (krátko sa o tom fakt hovorilo!), a rozhodíme siete - povedzme na Nepomniaščeho alebo Sjugirova. To budú zápasy ČR-SR! :)

 

08.10.2010 17:28 | Autor neznámý

Ihned přetáhnout Movsesiana a oťuknout Korobova, jinak to bude horší a horší.

08.10.2010 16:14 | Autor neznámý

Určitě raději 20. (nebo kolikátá) česká repre, než výhra se sestavou poskládanou z posil posbíraných kdesi v "tajze". Nechápu, proč se všichni chcete chlubit cizím peřím, jak ve fotbale nějací Francouzi, Holanďani a další ....

08.10.2010 14:38 | Autor neznámý

A co se týče debat o herním systému, 11 kol myslím stačí ve švýcaru bohatě, spíš je podezřelý ten systém nasazování prvních kol. Mělo by to být vždy podle pořadí ať se ti nejsilnější co nejdříve vymlátí mezi sebou.

08.10.2010 14:16 | Autor neznámý

trojka a čtyřka se budou rekrutovat ze skupiny, která má dnes cca 10 jmen. Bude záležet na nich, vypišme kursy :-)

08.10.2010 14:01 | Autor neznámý

Třeba k nám někdo emigruje, nebo budou bafuňáři horlivě slibovat a miliardářští sponzoři pustí chlup!  A nastoupíme v sestavě Ivančuk, Navara, Láznička, Gašimov, náhradníci Vitiugov a Korobov...

08.10.2010 13:53 | Autor neznámý

Díky za hezký obsažný článek s upřímným vyjádřením aktérů.

08.10.2010 12:46 | Autor neznámý

doufám,že jemenci dostanou nějakou dištanc,když politici nechtěj aby hráli s každým,tak ať zůstanou šachisti chudáci doma ,a šachy se taky  bez nich nepo.....

08.10.2010 12:00 | Autor neznámý

 kristyna je pekna baba musim rict :)

08.10.2010 11:06 | Autor neznámý

 

08.10.2010 10:48 | Autor neznámý

Skvělé olympijské počteníčko!  

08.10.2010 10:27 | Autor neznámý

Všem klukům  ze předvedené výkony, Honzovi hlavně za tu veselou příhodu z natáčení .

Momentálně nemám o repre obavy, další talenti určitě dorostou, a pokud třeba takový Štoček nechce reprezentovat tak je to jeho problém a nikdo ho nutit nebude.

Jinak souhlasím s tím, že nejlapší pro šachový růst jsou silní soupeři. Ale s těmi se člověk potká až když sám předvede svou hráčskou sílu, takže to není ani tak o penězích, jako o šachové dřině. Však od to jste profíci, no ni?

08.10.2010 10:14 | Autor neznámý

To Kiklos: souhlas

Také mi chybí zpětná vazba: Co dál s repre, asi 4 dobří hráči jsou pro vytvoření konkurence málo. Ale je to otázka spíše na samotné hráče (kdo má ambici hrát olympiády) a na trenéra. Za 2-4-6 let bude třeba opět řešit, kdo k Davidovi a Viktorovi.

Momentálně 3.-5. deska je hodně ve hvězdách, a náhrada za Babulu a Hráčka v nedohlednu....

Možná by nebylo špatné udělat anketu mezi 5-10 hráči, jaké mají ambice vzhledem k příštím olympiádám.... Jména talentů by se totiž měly rýsovat již dnes.

 

08.10.2010 09:46 | Autor neznámý

  Na podobné téma jako odmítnutá remíza s Arménci  doporučuji si přečíst článek z knížky Šachové olympiády (autoři : Ftáčnik-Kozma-Plachetka) str. 95 o utkání Jugoslávie - Sovětský svaz, rok 1982. 

08.10.2010 09:23 | Autor neznámý

Moc děkuji všem za odpovědi a Bolkovi za předání otázek.

08.10.2010 09:23 | Autor neznámý

kiklos: imho je to problém kvalitních soupeřů. Těžko vyrostete v superGM na české extralize a 2. bundeslize, případně na openech, nejen tuzemských. Chtělo by to silný uzavřený turnaj ve stylu aspoň Corus "B", jenomže to je všechno "o penězích" :/

08.10.2010 08:20 | Autor neznámý

Blahopřeji našim mužům k pěkné hře.

S kapitánem bych mírně nesouhlasil, pro mě nebyl otazník nominace u Vlasty Babuly (mám pocit, že za družstvo hraje dlouhodobě velmi dobře), ale spíš u Honzy Votavy. Na jeho místě by se mi zdál vhodnější Jirka Štoček. Jestli ale Jirka hrát nechce (nelze ho nutit) pak byla volba Honzy správná a jeho výkon nebyl tak špatný. Mě rozhodně nezklamal.

Velká škoda, že zejména Davidovi a Zbyňkovi "zbytečně" unikl nějaký ten bodík, posun na elo listině trochu dopředu bych jim přál.

Kdo by mohl v budoucnu vstoupit do reprezentace? V poslední době mi nějaký jasný adept schází. Hráči jako Šimáček, Cvek nějak přestávají dále růst. Dloho jsem nikde neviděl Orala. Nová generace Žilka, Bernášek, Petr, Kaňovský také nějak né a né dozrát. Nadějně vypadá až Krejčí, Rojíček, Biolek, Plát, snad se někdo z nich utrhne a třeba do dvou let bude předvádět stabilní výkony nad 2500.  Přeji kapitánovi, aby měl v budoucnu více kvalitních hráčů na výběr, aby mu pak mohli dělat takovou radost, jako ta současná reprezentace.