Změny chtějí všichni. Ale jaké?

19.09.2012 14:31 | Reprezentace

Vrcholy trojúhelníku ŠSČR - reprezentace - fanoušci (šachisti) musí tvořit celek. Jeden bez druhého a třetího by postrádal smysl. Doby, kdy byla především v čase reprezentačních akcí vydávána z nejvyšších míst informační emb...

Vrcholy trojúhelníku ŠSČR - reprezentace - fanoušci (šachisti) musí tvořit celek. Jeden bez druhého a třetího by postrádal smysl. Doby, kdy byla především v čase reprezentačních akcí vydávána z nejvyšších míst informační embarga, jsou naštěstí pryč. Opět tak může probíhat "širší diskuze" všech tří stran. Nyní se nacházíme ve fázi hodnocení celkové situace české reprezentace s předzvěstí příchodu nevyhnutelných změn. Mohli jsme se zeptat, dostalo se nám odpovědi.

V akci TMK

Kapitáni obou reprezentačních družstev dostali zadání vypracovat zprávu, ve které bude nejen analýza letošní olympiády, ale která by měla také obsahovat koncepčně zpracovanou představu o budoucí práci s reprezentací. Zpráva půjde nejprve na stůl TMK (Trenérsko-metodická komise). "K projednání ve výkonném výboru vše předložím na říjnové schůzi jako komplexní bod o reprezentaci," informoval předseda TMK Marek Vokáč.

Na olympiádě byl ve funkci vedoucího výpravy Lucemburska přítomen Vlastimil Jansa, výkony našeho olympijského družstva samozřejmě sledoval. Jeho pohled na výsledky nároďáku se vcelku neliší od citací v předchozích článcích: "Skvělý výkon Davida Navary, dobrý výsledek Viktora Lázničky. Obrovská škoda, že tento bodový zisk nebyl podpořen na 3. a 4. šachovnici. Obdoba v ženské reprezentaci - znamenitě si vedla Kateřina Němcová a velice dobře Kristýna Havlíková, ostatním se příliš nedařilo."

Schůzka předsedy TMK Marka Vokáče, reprezentačního kapitána Michala Konopky a Vlastimila Jansy, který ve funkci supervizora dohlíží především na úsek obou reprezentací, by se podle našich informací měla uskutečnit v nejbližších dnech. A bude co probírat. "Bohužel se jedná již o opakovaná selhání kolektivní olympijské reprezentace, je třeba nastartovat potřebné změny. Jaké - o tom je třeba nyní hovořit," předesílá Vlastimil Jansa a jasně říká, že situace si žádá odborné hodnocení. "Potenciál mužské reprezentace je již léta zralý k alespoň ojedinělému pronikavému pozitivnímu výsledku, o tom není sporu. Na druhé straně nesporná snaha, pokud vím, u všech byla...ale bez konečného výsledku. Něco v pořádku tedy není - a to je třeba nyní dostatečně fundovaně zhodnotit."

Tajemná formulka

Slovní spojení změny jsou nutné jsme mohli po skončení olympiády slyšet skoro na každém rohu. Co bude přesným obsahem třech slov, zůstává zatím jen v rovině spekulací. "Michal Konopka píše ve své závěrečné zprávě o změnách ve složení reprezentace, dá se předpokládat, že na mysli má variantu zapojení mladších hráčů vzadu," uvádí předseda ŠSČR Viktor Novotný, který v diskuzi na nss.cz také použil tajemné formulky s tím, že je potřeba počkat na návrhy. "Nevylučuji ani výměnu kapitána/ů, končí jim stávající smlouva. Nicméně nejdřív si je pochopitelně musíme vyslechnout a zanalyzovat příčiny tohoto i předchozích neúspěchů, které jsou jak přes kopírák. Těžko se odhaluje, zda prohra v posledním kole se silnějším soupeřem je věc, s kterou se nedá nic dělat či zda v týmu nepůsobí i nějaké méně viditelné vlivy, které brání tomu, abychom překročili vlastní stín. Počkejme si tedy na analýzu povolaných, podle ní VV rozhodne o dalším postupu."

Potřeba nové koncepce

"Starost o to, kdo nás bude reprezentovat za pár let, je věcí, která je dlouhodobě zanedbaná," říká Viktor Novotný a jasně posvěcuje nutnost nastolení nové koncepce práce s reprezentací: "U mužů se vždy objevil někdo, kdo si o vstupenku do reprezentace jasně řekl a řešit se to moc nemuselo, nyní ale nemáme nikoho, kdo by dřel denně jen šachy, aby se dostal výš – tam svaz musí podpořit tu motivaci, že šachy na plný úvazek nejsou tak špatná kariéra."

"Ideální by samozřejmě bylo, pokud bychom našli prostředky na to, abychom novým adeptům reprezentace umožnili sbírat zkušenosti s hráči nad 2600, protože tam je jejich největší nedostatek oproti stávajícím borcům. Kdybychom měli neomezené prostředky, dovedl bych si i představit, že bychom tyto hráče zajistili finančně tak, aby se mohli soustředit pouze na svou výkonnost, to je ale zatím utopie, i vzhledem k tomu, že podporu nelze čekat od státu, když je před námi přes 50 preferovanějších sportů s lepšími reprezentačními výsledky."

"Zcela tragická je z tohoto pohledu situace u žen, kde teď máme sice mladý tým, ale jak zkušenosti ukazují, vždy do toho může zasáhnout práce či rodina a máme po reprezentaci. Pokud pak hledáme v našem žebříčku náhradnici do 18 let, narazíme až na Janu Maříkovou nar. 1996 na 45. místě s Elo 1955. Nemáme žádnou mladou dívku nad 2000 Elo," zakončuje předseda ŠSČR.

Ale konec nářků, vždycky je čas začít třeba i od nuly. Že se bude jednat o běh na dlouhou trať je jasné. Na úvod sympaticky vyznívá snaha zainteresovaných funkcionářů udělat tlustou součtovou čáru a nastavit nová pravidla.

70x 1492x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (70) Aktualizovat
26.09.2012 09:51 | Autor neznámý

V té souvislosti jsem si vzpomenul na cimrmanovskou hru Vizionář.

Vizionář : Jméno ?

Ptáček : René Ptáček.

Vizionář: Povolání ?

Ptáček: Uhlobaron.

Vizonář: To je hezé zaměstnání !

Ptáče: Víte, mě to baví

26.09.2012 09:49 | Autor neznámý

... a představte si, že pak jsou dokonce i tací, kteří zoufale schánějí práci o které předem vědí, že je bavit nebude. A není jich vůbec málo a mnozí z nich ani tuto šanci nedostanou.

26.09.2012 08:04 | Autor neznámý

2 Rodney McKay

teďka je otázkou, proč lidé dělají práci, která je nebaví?

Žeby proto, že musí někde bydlet a něco jíst ?

25.09.2012 23:19 | Autor neznámý

Jako vy si to představujete jako Hurvínek válku. To není o tom že mě něco baví  nebo že tomu dávám X hodin denně ale o nabídce a poptávce. Pokud je ve světě poptávka po pár nejsilnějších šachistech tak se tím uživí každý tisící. Jako kopáč se uživí kdokoliv, poněvadž k tomu není třeba talent, jen snaha.

25.09.2012 23:12 | Autor neznámý

bolek:

Někde byl nějáký průzkum a  prý 70% dělá práci, která je nebaví. Ty procenta zní děsivě a teďka je otázkou, proč lidé dělají práci, která je nebaví? ...

25.09.2012 21:16 | Autor neznámý

to Pavel Ch: Díky za vysvětlení. Ovšem ty finance nejsou jen v tom sportu, těch méně lukrativních povolání je poměrně hodně, alespoň z mého pohledu. Prostě nás druhá strana bere za podivíny, a tím nemyslím jenom šachy.   

25.09.2012 19:31 | Autor neznámý

re capjar: To také vidím; Až bude možnost (prý bude) editovat příspěvky, tak chyb ubude. Jako  autor článek, když se zděsí co napsal. Stává se mi na krajských a klubových (asi nejen jistě mně), tak dám upravit a upravuji.

V těch penězích si asi vzájemně nerozumíte. Samozřejmě, když by někdo 6 hodin trénoval a nebavilo ho to, jen z povinosti, motal se někde kolem 2500, a zofal, zda dotane tolik, aby se uživil, tak to opravdu raději ne. Ale i v jiných sportech jsou tací, co je  baví trénovat a hrát, uživí se tím, mají to jako zaměstnání, ale nejsou na úrovni takové nebo v takovém sportu, že by brali miliony.

Ono těch sportů není tolik lukrativních. A možná bychom se divili co vše je za divácky sledovanější sporty  za námi, kde hráči kolem stovky na světě mají méně než v šachu. Různé srovnání šachy vers jiné sporty by bylo pětistý hráč a různé první dvacítka světa. 

25.09.2012 19:26 | Autor neznámý

2Alice: zcela chápu.

capjar: díky a se vzkazem to noční inhell souhlas.

25.09.2012 19:13 | Autor neznámý

to nočník inhell: Podle vás je šest hodin denně až moc ? Hodně z nás pracuje denně běžných osm hodin  plus více a považuje to za normální jev, zvláště, když je ta práce baví.

to Bolek: Souhlas!  

to Pavel Ch: Nechci rejpat, ale těch pravopisných chyb je až nějak moc. 

to Alice: Říct si o peníze je v pořádku, ale záleží v jaký moment. 

25.09.2012 18:46 | Autor neznámý

 2bolek: Trochu mne prekvapujete.

Ja s nelibosti zjistuji, ze rici si svoji "cenu" je za praci od "nadeniku" brano za neco amoralniho. Na nekoho, kdo se od rana do vecera muze rozkrajet pro sve blizni, dela to proto ze mu to dela poteseni, se pres prsty nedivam, proc bych mela? Nevim ale proc by se melo na nekoho, kdo si rekne o penize za svou praci, melo divat jako na nejvetsiho darebaka? (to je ale debata off topic)

 

Jinak mam pocit, podle nekterych diskutujicich, ze hracu kteri se mohou postavit svetove spicce mame prehrsel, jen Michal Konopka trval na nejakych svych z prstu vycucanych, ale hlavne oblibenych hracich, pricemz spatny vysledek druzstva byl tedy primarne proto, ze trio Hracek/Babula/Stocek zklamali tim, ze spatne - sobecky, nekolektivne a nedostatecne obetave - staveli figurky pred zahajenim zapasu.

Ze bych si precetla, jakych chyb nasi hraci v kritickych partiich udelali (treba od nevhodne zvoleneho zahajeni v partii Short-Babula, pres chybu v propoctu v partii AB zpusobene CD, chronicky spatne hospodareni s casem hrace EF atd.) to se asi nacekam..

 

25.09.2012 17:32 | Autor neznámý

Lykan: Tím naší generaci (bohužel) nenachytáš, měl-li to být chyták. O komunistech jsme četli a povině psali ve škole furt a o tankistech vlastně také.

Bledá Tvář: Nějak tak. Změny pro změny jsou nesmysl. Sestava se bude řešit za 2 roky z toho nejlepšího. Budou-li mladí stagnovat, cizinci (třeba) půjdou o dům dál, tak  teoreticky může být ta samá. Je dobře, že alespoň jeden (možná i více?) se opravdu chce o repre opravdu poprat. Tzn. dělat vše pro to, aby se zlepšil na danou úroveň, chovat se jako profesionál. To bohužel mnohým mladým chybí.   
 Ale asi teď se bude řešit kapitán. Tam není stejný názor ani zde diskutujících. 

Titulek musí upoutat, to tak je. Často nevystihuje hlavní postatu článku.

25.09.2012 17:12 | Autor neznámý

Já bych název článku poupravil. Na Změny chtějí všichni - 1. Já změny nechci, já chci jen lepší výsledky naší sborné.

Opakuji, že na tolik družstev je 11 kol švýcaru nedostatečné, snad jen pro prvních 5 je to jakž takž. Ty další prakticky hrají každý jiný turnaj.

Že  jsme měli  smůlu na los? Co asi říkali na los ostatní mužstva, když Nový Bor byl loni  třetí.

25.09.2012 16:48 | Autor neznámý

Lykane, proč nemáte ve slově buddhista, též tvrdé y . Vždyť nás všechny úplně popletete !

25.09.2012 15:51 | Autor neznámý

 Pavel Ch: Tankysta, komunysta, buddhista .

 

Jednoduché.

25.09.2012 15:35 | Autor neznámý

2Nocnik a Alice: je potřeba vše měřit pouze z hlediska peněz? Vždyť komu se poštěstí dělat celý život to, co ho baví?

25.09.2012 15:12 | Autor neznámý

 2Nocnik  za obsah.

25.09.2012 14:56 | Autor neznámý

Bond: Ano u nešachistů běžné, šachista by to měl přeci jen vědět. Trenéři ze soustředěních vědí své. Necelá polovina rodičů píše na pohledy/dopisy před jméno v adrese šachista nebo mladý šachista. i/y trefí tak  55% z nich. Z úřadů, když ve smlouvě se to vyskytne "šachisti", tak spíše pod 50% se trefí.
 Přednost koncovky ista před tvrdou souhláskou, nota bene u českého slova, je pro lidi asi méně logická. Nebo to svedeme na nelogická uskalí našeho jazyka?

25.09.2012 14:33 | Autor neznámý

Fakt mám podezření, že někteří lidi si myslí, že šachista se píše s trvdým Y.

25.09.2012 14:03 | Autor neznámý

Ono to na tomto serveru bude znit asi jako kacirska myslenka - kteri z vas by chteli zit zivot profesionalniho sachysty? spickoveho velmistra? ono v minulem stoleti, zejmena v soc bloku, nebylo moc vyziti por intelektualne schopne lidi, casto koncili jako referenti ruznych podniku nebo uradu ... stat pro ne casto jinou praci nemel, tak se realizovali jako sachyste.

ale den? opravdu byste si dobrovolne zvolili zivot sachoveho profika? vzdyt je to v podstate zivoreni, pokud nejste mezi 50 nejlepsimi na svete. date tomu strasne moc (nerikam obetujete, delate to radi, scym zpusobem), ale ten prinos do zivota ... reknu to jinak. venovat sachum 1 hodinu denne a mit ELO 2200 je pro zivot daleko snesitelnejsi, nez mu venovat hodin 6 denne a mit ELO 2600 ...

mozna se mylim, ale ja bych do toho nesel. Tudiz ani nemuzu kritizovat jine, ze timto smerem nejdou. lkat nad vysledkem, obvinovat kapitana nebo hrace (a zvlastne srovnavat kdo na olympiadach hraje nad svuj rating a kdo pod svuj) ... to je jak ve fotbale, kde se po turnaji vzdycky pise, ze ten a ten nemel hrat a mel nastoupit nekdo jiny. Ovsem uz jaksi nelze dokazat, ze ten jiny by treba dopadl i hur ... kdyby-chyby

22.09.2012 00:54 | Autor neznámý

No já bych to řekl jednoduše - není nutné být šachovým profíkem, aby byl člověk reprezentant

21.09.2012 23:59 | Autor neznámý

Ono by to obráceně ani nešlo. Mně šlo o to, že McShane není dobrý příklad pro vaše tvrzení. A hodně lidem z šachového světa to bylo divné, nemyslete si.  

Uvidíme co Howell. Obzvláště teď, když i v Cardiffu stouplo školné na £ 9K.  

21.09.2012 22:22 | Autor neznámý

Ještě k nim přidejte Humpy.

21.09.2012 17:35 | Autor neznámý

Ano máte pravdu. Carlsen a Griščuk to jsou dva zajímaví "ksichti".

21.09.2012 17:17 | Autor neznámý

No na druhou stranu proč ne? Už to vidím před očima - palcový titulek THINKING IS SEXY! a pod tím zachmuřená Carlsenova tvář

21.09.2012 17:02 | Autor neznámý

Nemyslím si, že by zájem o tenis ve světě nebo jen ve Švédsku vyvolal jeden tenista, byť i tak vynikající, jako byl Borg. Zájem o tenis vyvolali lidé, kteří měli peníze a vliv a kteří s překvapením zjistili, že tenis je dobrý televizní sport a že na něm mohou vydělat pěkné peníze. Nejdříve se v takovém potenciálně úspěšném sportu musí vytvořit opravdový kult hvězd a to Borg splňoval nejlépe. Byl nejen tenisová jednička, ale zároveń byl sex symbol pro ženy a typ úspěšného zabijáka pro muže. O tenis se houfně začínají zajímat i lidé, kteří v životě nedrželi raketu v ruce a dokonce i ti, kteří ani v budoucnu ho hrát nebudou.  A v dalším kole se pak rozjede výroba čehokoli, počínaje suvenýry a umělými povrchy konče. Tenisové hvězdy musí být samozřejmě placeny aspoń jako filmové hvězdy, jinak by zájem lidí klesal. Nic tak nepřitahuje pozornost lidí, jako hvězdné honoráře. My šachisté jsme spíše podobní básníkům. Říká se, že poezii čtou pouze lidé, kteří ji zároveň píší. Nevím, jak by se v šachách dali vydělat velké peníze, aby to přitáhlo i podnikatele, kteří se jinak o šachy nezajímají a aby rozjeli něco podobného jako tenkrát v tenisu. Šachy nejsou televizní sport a ani šachisté nejsou "zdraví, silní, agresivní" a většinou nepůsobí ani trochu sexy. Ono v televizi nepůsobí přemýšlení příliš sexy.  

21.09.2012 17:00 | Autor neznámý

 2SS/Gi:

Nerada bych, aby doslo k nedorozumeni, proto to popisu jednoduseji:

Pro Lukeho je ekonomicky zajimavejsi (muset) pracovat a sachem si "privydelavat" nez obracene. 

Kolik znate hracu, kteri jsou sachove vydelecni do poslednich dni? Hracsky mozna Korcnoj, vice jich je jako treneri (Jansa, Dvorecky). 

 

 

21.09.2012 16:48 | Autor neznámý

@Alice: A co tedy vedlo Vás k tomuto vyjádření?

21.09.2012 16:38 | Autor neznámý

Alice- McShane se šachem neživí, ne neuživí. Ale to vy přece dobře víte.

21.09.2012 16:28 | Autor neznámý

 2SS: to je zjevne recnicka otazka, ze?

21.09.2012 16:14 | Autor neznámý

off-topic: Už toho tu nechte a pojďte koukat na GP v Londýně

21.09.2012 15:42 | Autor neznámý

Jo, šachy mají dneska 2 hlavní nepřátele - teorii a počítače. S tím jedním se dá něco dělat, s tím druhým ne.

21.09.2012 15:29 | Autor neznámý

to Pavel Háse: Já to myslel trochu jinak. Obecné nářky, že většina lidí je líná myslet, platily a platí stále. Ale v každé generaci je několik málo procent lidí, pro které to neplatí. V republice je potenciál desítek tisíc mladých lidí, které myslet baví a vybírají si z nabídky intelektuálních činností. Pouze ti jsou potenciální základnou pro šachy. Ale svaz nemá několik desítek tisíc mladých členů. Ti ostatní se věnují jiným činnostem, jmenoval jsem např. programování her - tím není myšleno hraní stříleček, ale tvorba programů, a třeba ani ne stříleček, ale her kombinačních, logických  a strategických. Znám v okolí několik mladých lidí, kteří se tomu s úspěchem věnují. Jak moc odlákává zrovna poker, to nevím, v mém okolí ho hrají lidé mimo šachovou základnu. To bylo míněno spíš jako narážka na rekalmní akce zde na nss. Ale mezi desítkami tisíc potenciálních šachistů je o řád méně těch skutečně hrajících. Čili potenciál růstu zde je. Jde o to šachy zatraktivnit v konkurenci jiných intelektuálních aktivit.

21.09.2012 14:26 | Autor neznámý

@Alice: Můžu se zeptat. kdy jste se s Lukem bavila a on Vám řekl, že se šachem neuživí a musí pracovat. 

@Pavel Capek: Nepracuje v bance, ale v hedge fondu.

21.09.2012 14:03 | Autor neznámý

pawel: On to tam trefil hned Wilander.

"Švédsko je země s puncem socialismu. O všechny se stará stát, každá rodina má dvě auta, krásný byt, televizi s plochou obrazovkou, počítač, internet. Proč by mladí podstupovali bolest při sportu, jakým je tenis, který vyžaduje velké sebeobětování,"

Šachy sice fyzicky nebolí, ale ono se zde málokomu chce myslet. Sehnat si cheaty do nějaké hry a porazit/vystřílet všechny soupeře v nějaké hře je pro většinu mladých daleko snazší. Jak často jsem od různých lidí slýchával "myslet bolí". A pokud je takových většina, těžko někoho seženete pro šachy, naopak ti druzí mohou stáhnout ty první, v rámci hodnotových vztahů nějakého kolektivu. Dnes je pro mnohé namáhavý třeba i "za nás" oblíbený fotbal, to raději budou jezdit na prkně - natož pak, že by chtěli přemýšlet ....

21.09.2012 10:27 | Autor neznámý

 ZJ - Takový materiál má Figurka a používá ho při svých školeních. TMK má v úmyslu natočit školení trenérů 4. třídy a dát ho volně na web, aby se každý mohl poučit i doma z obýváku. 

21.09.2012 09:34 | Autor neznámý

re michal - tak,tak. Už jsem to tu psal dříve. Ale ono se to ohledně tenisu může klidně stát i nám. Jako za Navarou a Lázničkou momentálně nikoho nevidíme,tak za Štěpánkem zeje také pěkná hluboká díra  může to přijít velmi rychle,a Berdych to sám neutáhne (viz výkon Mináře v Argentině) . Pak budeme hrát ne o mísu, ale o udržení.

Těch receptů,jak přitáhnout k šachu mladé jsem četl mnoho, znám šachově velmi silného hráče,který svým vystoupením málem mládežníky od šachů odradil. Absolvoval jsem mnoho srazů - ale následovníka p.Gonsiora zatím nevidím. Možná jeho žák Martin Petr. Zaujmout mladé pro šachy, považuji za jednu z nejtěžších  disciplin .

Otázka na Svaz (možná Viktora) - bylo by možné nahrát na video lekce v mateřských školách (to mě,po vzoru bšš, zaujalo) , pokud by to někdo připravil? Figurku jsem viděl, ale přece jen bych rád viděl na živo  , "jak na to" . Malé děti mají problém , z mé praxe, pochopit péči o chrup , a neumím si představit, jak jim přiblížit šachy.

21.09.2012 09:26 | Autor neznámý

 Dobrý den, co takhle zavést nějaké klidně i psané pravidlo pro výběr repre např. první dva hráči z nějvětším elem v případě odmítnutí následující, 3 hráč na uvážení kapitána a 4 hráč vítěz MČR popř. následující. Atraktivita MČR, šance pro jiné hráče a pro věřejnost jasný výběr hráčů pro repre. Co vy na to??

21.09.2012 08:51 | Autor neznámý

JD: asi se našli domácí zásoby pálenky že? ;)

21.09.2012 08:13 | Autor neznámý

ElLO, dle mě, přeci nevyjadřuje budoucnost, ale minulost !!

21.09.2012 03:08 | Autor neznámý

Re : JD

 

21.09.2012 03:06 | Autor neznámý

RD-Tak to bylo přízemní. Co jsi z toho jako vydedukoval ? Všem musí být přece jasné, že jeho styl, kdy tlačí vše na výhru, musí nějaký karambol přijít. Vybraná partie nevypovídá ani tak o Kislinskym, jako o tobě.

21.09.2012 00:22 | Autor neznámý

Re: pro fanoušky pana Kislinského doporučuji si přehrát partii Borovička -Kislinsky

http://games.sachyhavirov.cz/1kolo/tfd.htm

21.09.2012 00:17 | Autor neznámý

Zajímavé téma otevřel pawel svým odkazem na švédský tenis.

Komentátoři v něm hledají příčiny nezdarů po vlně takových tenistů, jako byli Edberg a Söderström, Wilander.

Ale nějak zapomněli, že právě tuto vlnu zájmu o tenis, která přinesla Švédsku výborné výsledky, na začátku inspiroval Borg. Jeden jediný Borg, který ale vzedmul ve Švédsku vlnu zájmu o tenis, protože ukázal jak jeho krásu, tak i do té doby netušenou možnost prosadit se na světové špičce, ba dokonce se pinkáním dobře živit a vygeneroval následníky, kteří pak už sklízeli i kolektivní úspěchy. Obdobnou křivku výkonosti lze sledovat i v českém tenise po úspěších Jana Kodeše. A takový vývoj v sinusoidě platí obecněji i mimo sport.

Já myslím, že by českému šachu, a tím samozřejmě i reprezentaci, nejvíce pomohl nějaký český Borg. Pak by dospívající generace alespoň z části začala vnímat šachy jako jednu z alternativ a nesměřovala jen k programování počítačových her nebo hraní v PokerAréně (kde se z nich všech stanou spolehlivě milionáři). Tam totiž míří lidé s analytickými i kombinačními schopnostmi, kteří by se v šachu mohli uplatnit. I kdyby zájem stoupl pouze na dvojnásobek, tak v další generaci šachistů (myslím generaci sportovní, čili s odstupem cca šesti, osmi let, nikoliv geraci genealogickou), můžeme za pár let mít sice asi jen jednoho Navaru a Lázničku, ale dva Hráčky, dva Babuly, Štočky i Cveky. Kreibichy, Martiny Petry. A ti by v konkurenci svých dvojníků třeba více usilovali o vzestup.

Pak se dá teprve pomýšlet na úspěchy v družstvech. Za současné situace dosáhlo naše družstvo asi maximum možného, čili bohužel jde o věrný, nezkreslený obraz naší šachové současnosti.

Ale... (Čapkovské Ale). Je to pro mladé vůbec perspektivní? Když za pár let bude i můj mobil hrát i Fischerovy šachy líp, než kdokoli z velmistrů? Také bych v tom jako mladý viděl jen přestupní, tréninkovou stanici pro cestu jiným směrem, než k šachům. Možná šachům už zvoní hrana a my, co se jim šachy ještě líbí, jsme už jen takový relikt... skoro fosílie.

;(

20.09.2012 23:08 | Autor neznámý

No to je sice hezké, ale pořád se tu bavíme o absolutní výkonnosti, ne o relativní. Takže jak to bylo číselně (se mi to nechce počítat, když už to někdo spočítal )?

P.S. Z popisu Zbyňkovy partie vyplynulo, že ta reklamac/nereklamace byla jeho chyba, takže není důvod mu tu půlku přičítat.

20.09.2012 21:44 | Autor neznámý

Drahil: nemyslím, že by měla jet pokaždé pětice s nejvyšším ratingem. Jde i o to, jak se konkrétním lidem daří na olympiádách. Ono se to za tu dobu už dá vypozorovat.

Díval jsem se na individuální výsledky našich 2002-2012. Na všech hráli David, Zbyněk a Vlasta. David zahrál vždycky nad svůj rating, i v těch neúspěšných Drážďanech, Zbyněk v průměru kolem svého ratingu (v Istanbulu mu počítám s Polskem remízu místo prohry), Vlasta až na jediný případ pod svůj rating. To už nemůže být náhoda. Z ostatních byli v průměru nad svým ratingem Viktor Láznička a Tomáš Oral, v průměru pod ním Jirka Štoček a Petr Hába, jednotlivé účasti (Cvek, Kalod, Votava, Vokáč) nekomentuju.

Vychází mi z toho, že pro reprezentaci jsou nepostradatelní pánové Navara, Láznička a Hráček, pánové Babula a Štoček se bohužel pro nominaci nehodí. Zbývají nám dvě místa, na jednom bych vyzkoušel Tomáše Orala, ev. Bobbyho Cveka (samozřejmě pokud by se nechali přemluvit) a o posledním místě bych se rozhodl podle Mitropy ve složení Kislinskij, Krejčí, Žilka, Polák, Petr.

20.09.2012 18:04 | Autor neznámý

Co by za naši šachovou reprezentaci dala tenisová velmoc!

....ani 380.

Ale článek nám něco připomene, možná i najdeme srovnání, rady?

20.09.2012 15:56 | Autor neznámý

jezdec64: ke kávě!

20.09.2012 14:57 | Autor neznámý

To: brbla i sisoj souhlasím s Vámi, OK. Jde nejen o mužskou, ženskou,.....repre?! Chybí systém, počínaje vedením ŠSČR!? Byly vyhlášeny konkurzy na sekretáře a PR, VV schvaloval, ale výsledek se tají....??! Na webu ŠSČR bohužel....Ozve se a napíše někdo kompetentní, než vyjde za týden, 14 dní zápis?!

20.09.2012 14:15 | Autor neznámý

Naprosto souhlasím s Vojtou - měla by jet ratingově nejsilnější pětka - to je naprosto logické a i férové vůči hráčům. Kapitán pak rozhodne o pořadí hráčů na deskách a o tom, kdo bude který zápas hrát, ale takto to přeci funguje už nyní, ne? Takže v tomto žádné změny nechci, protože každá by byla k horšímu. Jinak si nemyslím, že by svaz mohl nějakým výraznějším způsobem ovlivnit sílu našeho týmu (pokud nepočítám zaprášenou "kauzu" Sergeje, kdy se podle mnohých mohl svaz více angažovat a předejít tak výsledku, ke kterému to nakonec vedlo). Jen pro srovnání - ČR má na fide listině 3435 hráčů a z toho 25 velmistrů. Zlatá Arménie má přibližně stejný počet GM (26), ale stačí jí na to pouze 267 hráčů na listině FIDE. Takže zatímco u nás připadá 1 GM na 137 hráčů, v Arménii je to pouze 10 hráču na jednoho GM. Na druhou stranu, jižní státy jsou na tom v tomto ohledu mnohem hůř než my - Španělsko má 306 hráčů na GM, Itálie 408, Portugalsko 365 a Franice 187. V našich zeměpisných šířkách jsou naše čísla naprosto normální - ČR 137, Německo 131, Polsko 104, SLovensko 171, Maďarsko 76 a Rakousko 377. Proč to tu píšu? Protože tím chci dokázat, že za sílu národního týmu rozhodně nemůže svaz a už vůbec ne reprezentační trenér, kterému je tak spíláno. Prostě mohou sílu týmu ovlivnit jen nepatrně. V šachách platí snad víc, než v kterémkoli jiném sportu, že trenér je tak dobrý, jak dobré má hráče...

20.09.2012 13:10 | Autor neznámý

No, co mi dlohodobě chybí u nároďáku ja taková ta chuť riskovat a stanovit si vyšší cíle. Třeba proti Americe mi to připadalo, že to hrajeme od začátku na remis a to je špatně. Pokud si na takové soupeře nebudeme troufat tak nikdy na bedně nebudeme.

20.09.2012 11:14 | Autor neznámý

Ehh, brblání a blekotání. .. se úspěchy dostaví tak nějak sami ... skvěle!

20.09.2012 10:20 | Autor neznámý

To Brbla hlavně 4-ka.

Jinak pokud tady někdo někdy remcá na pravopis , ať si přečte dnešní ihned, idnes , seznam apod. u jakékoliv zprávy min. 4 hrubice nebo dokonce blbosti... takže nss je ještě v pohodě.

20.09.2012 09:43 | Autor neznámý

No, když čtu tento článek, říkám si abychom za chvíli nedělali analýzu analýz.

Symptomy úspěchů i neúspěchů jsou notoricky známé a stále stejné v jakékoliv lidské činnosti. Podstatná je práce, která buď byla nebo nebyla udělána a to na všech úrovních. Je třeba být hlavně upřímní, dohánět cokoliv až na bojišti je už pozdě.   

Po vzestupu Navyry s Lázničkou jsme věříli v lepší zítřky a předpokládali jsme, že se úspěchy dostaví tak nějak sami.

Výsledek na poslední olympiádě nebyl ani propadákem, ani ostudou. Byl to sportovní neúspěch, především ale další promarněná příležitost.

Na tahu je momentálně svaz, který by měl začít novou stavbu na zelené louce.

1. definovat, jak velký chceme mít rozpočet reprezentace - procentem z celkového rozpočtu

2. reálně zhodnotit co lze za to pořídit a zda lze od toho čekat nějaké zlepšení

3. v závisloti na reálných možnostech rozpočtu, definovat pravomoce a odpovědnosti. Např. zda se očekává se od kapitána nějaký trenérský přínos, nebo jen vytříbená intuice při výběru hráčů, nevyčerpatelná zásobárna dobrých vtipů a základní barmanský kurz. Nebo definovat, zda je odpovědností kapitána to, že už řadu let nikdo nedorostl úrovni hráčů první pětky? Tj. něco jako státní trenér, nebo se spokojíme s tím, že se každé dva roky sejdeme a opět konstatujeme, že se nám nikdo další zase nevypracoval, když už řadu let víme, kde nás tlačí bota?

4. na nově definované posty vybrat správné lidi

5. dát jasně najevo, že svaz není zaopatřovací ústav. Dát šanci širšímu okruhu hráčů, nikoho ale předem nevylučovat, ti mladí musejí vědět, že si to musí vybojovat a i ti prověření mohou získat novou motivaci.  

6. přijít s nějakou formou podpory pro okruh kandidátů reprezentace (trenérská, průběžná finanční, prémiová finanční za dosažení individuálních výkonnostních cílů). Alespoň trochu společně dýchat i mimo soutěžní období (myslím, že to je hlavní přednost Arménie)....

20.09.2012 09:01 | Autor neznámý

2 Alice

Šlo mi spíše o tu dobu, než bude natolik dobrý, aby ho šach uživil. Dosáhnout ELO kolem 2700 není ze dne na den. Jinak ale souhlasím - kdo si zvolí šach jako povolání - jeho věc. Pak je ovšem směšné lamentovat nad úrovní šachu v ČR. Je taková, jaké jsou podmínky

Luke by se šachem možná uživil, ale v bance má zřejmě mnohem lukrativnější zaměstnání a pravděpodobně se ani tolik nenadře, jako kdyby se věnoval šachu naplno.

20.09.2012 08:33 | Autor neznámý

 2poutnik - velmi dobre.

2Capek - jestli se hrac ve veku, kdy je vydelecne cinny neuzivi hranim sachu sam, tak at jde delat neco jineho. Co je na tom spatneho? Proc by mel svaz tem, co se neuzivi sachem, neco platit? Nebo snad sachiste nemaji mit osobni zodpovednost? McShane se take sachem neuzivi, a musi pracovat  a nikomu to neprijde divne..

Nevim proc se tak moc lamentuje nad vysledkem Olympiady, kdyz jedine minus jsou kracene dotace. Pokud nemame hrace, kteri jsou schopni soupere prevysit, tak nemuzeme cekat nic jineho. Konkurence proti pamatnemu roku 1982 je nesrovnatelna, takze o propadak nejde. Vysledek druzstva byl skoro odpovidajici ELU druzstva, takze ani tak nelze lamentovat. 

20.09.2012 07:44 | Autor neznámý

2 Poutník

Jenže když se ten hráč bude na 100% věnovat šachu bez podpory svazu ( a nebude chodit do fabriky, nebo mastit poker ), nabízí se otázka : A z čeho bude živ ?

K těm talentovaným hráčkám. Jedna taková tady přece byla - Jana Jacková. Jenže se šachem skončila. Asi v tom neviděla žádnou perspektivu...

20.09.2012 06:51 | Autor neznámý

ácit :"...nyní ale nemáme nikoho, kdo by dřel denně jen šachy, aby se dostal výš..."

Ovšem to není problém svazu, to je individuální záležitost hráčů. Bez dřiny nikdy nebudou koláče. Třebas taková Sáblíková je možná zajímavý příklad, nepopulární sport, nulová podpora od svazu. Přesto po tréninku nechodila do fabriky, nebo nemastila poker. Věřila, že ta dřina je jediná cesta k "výsledku" a úsilí bylo odměněno.

Kdo píše, že šachy se dá špatně živit, že svaz by měl dělat něco, hledá problémy jinde než u sebe, ten také nikdy nemůže dosáhnout výsledků. To platí totiž v čemkoli. Jestliže nemáme v ženském mladém šachu silnou hráčku je to jen a jen proto, že žádná z mladých se šachu nevěnuje natolik, aby se tou silnou hráčkou stala. Má řadu jiných životních priorit. Není v tom namočený šachový svaz a už vůbec ne reprezentační trenér. Naopak bych mlátil klackem za ty negativní postoje, které hledají za neúspěchy vnější faktory. Nedostatečnou vůli a 100% práci nelze sanovat dotacemi svazu apod.

20.09.2012 01:06 | Autor neznámý

"Nemáme žádnou mladou dívku nad 2000 Elo"

Kolomazníková, 19 let, elo 2053 je asi už moc stará...

19.09.2012 22:30 | Autor neznámý

to Honza Hučín: Souhlasím i nesouhlasím. Jak už tu psal níže Vojta, reprezentovat na olympiádě by měli jen ti nejlepší podle ela. Je jedno, jsou-li mladí či staří. Jinak nemám nic proti současným reprezentantům, jak se tu už několikrát psalo, patří jim obdiv za stabilní formu,  ale je třeba v budoucnu ty mladší nadějné hráče postupně a citlivě zapracovávat. Stejně jako se dělo dříve, viz parta kdysi mladíků - Hort, Kaválek, Jansa, Smejkal, kteří se v šedesátých letech postupně zapracovali do sestavy a nahradili zkušené matadory Pachmana, Filipa, ad., nebo třeba zařazení Ftáčníka co nováčka kapitánem Filipem do olympijského týmu v r. 1980 (tehdy pátí) a následně 1982 (legendární stříbro).        

19.09.2012 21:19 | Autor neznámý

 HH, souhlas pro mladé by mohly být jiné akce, kde se stabilně dávají zkušení hráči a pravděpodobně se v tom plánuje pokračovat... viz Kislinsky a Mitropa.

Blekota: Ono je to asi myšleno, že jedna hráčka o 150 méně bodů ELO než by mělo být hned několik nikoho nevytrhne.

Třeba to, že nám neustále padá ELO u mladých je mnohem závažnější než nějaké 34. místo.

19.09.2012 20:22 | Autor neznámý

Dost zásadně protestuju proti kultu mládí. Jak tu už mnohokrát psal Pavel Chrz, Zbyněk Hráček je ztělesněná zkušenost a stabilita, což se i na této olympiádě potvrdilo. Minimálně jeden takový v týmu být má. Na to podle mě doplatily ženy - věřím, že kdyby jela Olga Sikorová nebo Eliška Richtrová jako pátá členka, ustála by poslední šachovnici lépe než méně zkušené mládí.

19.09.2012 20:11 | Autor neznámý

V článku cit. GM Vlastimil Jansa v poslednom Šachinfo č. 5/2012, str. 53 a nasl. píše

ako dostal do daru od jedného Luxemburčana "neruštinára" monumentálne dielo

Michaila Botvinnika: "Analytické a kritické práce"

 

V originály viaczväzkové

Analitičeskie i kritičeskie raboty 1923-1941.

Analitičeskie i kritičeskie raboty 1942-1956.

Analitičeskie i kritičeskie raboty 1956-1970.

Analitičeskie i kritičeskie raboty 1928-1986.

 

 (V Šachinfo je foto zväzku 1942-1956)

Prečo to spomínam recept je jednoduchý: Každý z reprezentantov (s výnimkou Davida, ten ma namakanú i Dynamiku strategie zahájení , evidentne zaberá ) napíše

a podrobí kritickej analýze vlastné "celoživotné partie"

po vzore neúnavného analytika Botvinnika

sa to spoločne vydá ako viaczväzkové:

"Analytické a kritické práce českej reprezentácie"

Po takej vyčerpávajúcej analýze u každého hráča ako je dobre známe stúpne ELO potenciál aspoň o 100 bodov

A problém je vyriešený

P.S.

A Luxemburčanovi "neruštinárovi" by som pod vianočný stromček poslal

aspoň anglickú verziu "Botvinnika"

preloženú Kenom Neatom

Botvinnik s Best Games. Volum 2 (1942-1956) by Mikhail Botvinnik, Olomouc, 2001

Viď http://moravian-chess.cz/katalog.php?idkat=5

alebo

http://www.chessbookshop.com/katalog_detail.asp?kodknihy=2621&page=1&id=&ll=cz&find=1

 

 

19.09.2012 20:04 | Autor neznámý

Mimo hlavní téma:

K 1. 10. 2012 budeš mít, mladý předsedo ŠSČR, jednu mladou dívku nad 2000 fide-elo. Ačkoli v případě dívek mohou být hodnoty elo velmi křehké a kolísavé.

Ale zdroje jsou, viz databáze ŠSČR.

19.09.2012 19:14 | Autor neznámý

Pouze dvě řešení, a)výměna kapitána, b) kapitán částečně změní své myšlení..

19.09.2012 19:01 | Autor neznámý

 Vojtové si rozumí.  Já bych jen dodal, že změny mohou být k lepšímu, ale také horšímu. Abychom ještě na Olympiádě neskončili 50.

19.09.2012 18:57 | Autor neznámý

Já bych nic neměnil. David nám udělal velkou, převelikou radost a pokud je to alespoň z jednoho promile tím, že mu do toho šachově pan Konopka ani nemůže mluvit, nechal bych ho kapitánem dalších ne 11, ale 22 let.

19.09.2012 17:54 | Autor neznámý

 "Změny chtějí všichni" Všichni ne :). Já například souhlasím s tím, aby reprezentovalo 5 nejsilnějších hráčů (protože neznám objektivnější kritérium než Elo, u jiného se vždycky někdo může cítit znevýhodněn). Je dobře, že si tam nahoře všímáte názorů fanoušků, ale zase bych to nepřeháněl, diskuze na nss.cz mi nepřipadá jako nejreprezentativnější vzorek.

19.09.2012 17:34 | Autor neznámý

Připomíná mi to delfskou věštírnu. Médium (zhulená kněžka) vydává jakési skřeky a nyní se čeká na věštkyně, které to vyloží srozumitelně.

19.09.2012 16:14 | Autor neznámý

Kdyby muži skončili podle svého nasazení sedmnáctí, byl by to z pohledu nutnosti umístění do 16. místa kvůli dotacím stejný neúspěch, jak když byli 34 (je to opravdu tak?). Aby si jejich vystoupení všimnula nešachová veřejnosti, museli by získat medaili. Nešachová veřejnost zaznamenala famózní výkon Davida Navary, jenž zůstane ve statistikách jako světlý bod naší turecké mise. Tímto klopotným výkladem jsem chtěl vyjádřit svůj názor, že výsledek mužské reprezentace sice není žádná sláva, je to však lepší, než kdyby skončili na svém a nikdo nevynikl nad průměr. Změny k lepšímu bych pochopitelně vítal, bez detailní znalosti prostředí a zázemí reprezentace si však netroufám mluvit do toho, kterým směrem by se měly ubírat. Držím palce, ať svazové předsednictvo zvolí správné řešení, které povede k lepším příštím výsledkům.

 

19.09.2012 15:33 | Autor neznámý

je to blamaz a vostuda,chtelo by to mit nejmin 10 navaru