Mají potenciál atakovat první šestnáctku

13.09.2012 12:24 | Olympiáda 2012

Dámy mají přednost, na "mediální pranýř" tak jdou jako první. Ale nebude to bolet. "Letošní vystoupení žen v Turecku bylo výsledkově i herně mnohem lepší než na olympiádě minulé," říká na úvod hodnocení kapitán ženské repr...

Dámy mají přednost, na "mediální pranýř" tak jdou jako první. Ale nebude to bolet. "Letošní vystoupení žen v Turecku bylo výsledkově i herně mnohem lepší než na olympiádě minulé," říká na úvod hodnocení kapitán ženské reprezentace GM Petr Hába. Po výborné první polovině se bohužel nepodařilo pokračovat zdárně až do konce. "Příčinou horší druhé poloviny je zřejmě únava," vyhodnotil kapitán Petr Hába a vystavuje účet: "Konečné 27. místo se dá považovat za průměrné (nasazení bylo 23.). Děvčata však mají potenciál atakovat první šestnáctku."

Kritický moment? "Bodové ztráty znamenají na olympiádách velké propady. O tom vědí své muži. Kritické dny turnaje byly mezi osmým a desátým kolem. Zde jsme vytěžili ze slibných zápasů pouze jediný bod, přičemž s Bulharskem by byla spravedlivější remíza, s Rakouskem minimálně remíza, spíše víc a se Slovenskem je remíza rozhodně ziskem soupeřek."

Kristýna Havlíková

Tlumočili jsme i dotaz Carlose. Vaše doporučení, které by přispělo k lepšímu výsledku na dalších reprezentačních akcích? "Je jasné, že lepšího výsledku dosáhneme, když družstvo udělá více bodů. Hráčky proto musí hrát v maximální pohodě a ideální formě. Během roku většinou jednotlivě podávají velmi dobré výkony. Načasovat ale svou dobrou formu na jeden jediný turnaj v roce je velmi těžké. Jako příklad mohou sloužit naši olympionici, kteří na to mají čtyři roky a přesto se mohou stát případy jako Šebrle. Navíc tady je hráček pět a hrát musí dobře všechny. Dát nějaké doporučení, aby to bylo splněno, je proto velmi těžké. Jaké doporučení dáte hráči, aby hrál lépe? Jaké doporučení dáte hráčům ve svém družstvu ve Vašem oddíle, aby příští sezóna byla lepší? Prostě poctivě trénovat a spoléhat na to, že ten správný turnaj bude ten Váš," odpovídá kapitán ženské reprezentace GM Petr Hába. Co nám nejvíce chybělo oproti konkurenci (např. technické nebo personální zázemí) vidí jednoduše: "Myslím, že konkurence neměla žádné větší výhody oproti naší výpravě."

Většině školní rok teprve začíná, za olympiádu bychom však vysvědčení rádi viděli. "Jedničku si zaslouží stejně jako na minulé olympiádě i na ME Kateřina Němcová. Odehrála opět vynikající turnaj a odměnou jí bude další nemalý přírustek do Ela, které tak potřebuje. Příjemným překvapením pro mne byla druhá polovina Kristýny (ta první byla dobrá vždycky), která po slibném startu tentokrát dokázala udržet svůj standard. V Turecku je její výsledek obdivuhodný. Eva měla na první šachovnici těžké soupeřky a od ní očekávám výsledek kolem poloviny možných bodů. Nyní se jí to poprvé nepovedlo a nejvíce ji bude asi mrzet partie s Rakouskem. Sestry Olšarovy jsou schopny odehrát lepší turnaj. Na nižších šachovnicích je výsledek kolem 50% málo a zřejmě jsou (spolu se mnou) se svým výkonem nespokojeny."

Na slovíčko s Kateřinou Němcovou

A

Od studií v Americe jsi nám trochu zmizela z šachového hledáčku. Jaký je za velkou louží tvůj šachový život?
"Můj šachový život se v Americe trochu změnil. Mám tam více času na trénink, trenér je mi často k dispozici a naši univerzitní členové tvoří dobrý tým, který se navzájem podporuje. Cítím klid, pozitivní energii do šachu a motivaci."

Kateřina Němcová

Znenadání „přílet“ na olympijské bojiště a skvělý výkon. Čemu to přisuzuješ?
"Tak úplně tak znenadání to nebylo :). Předcházela tomu šachová příprava v USA a velká pohoda. Dlouho jsem plánovala jaké turnaje před olympiádou zvolit, abych se rozehrála a načasovala tak formu. Myslím, že setkání s rodinou a turnaje Open Teplice, Extraliga Žen a i Czech Open velice přispěly k mému dobrému výkonu a plán se tedy vydařil."

S jakým cílem a pocitem jsi do Turecka vůbec odjížděla?
"Mým cílem bylo sehrát co nejlepší partie, pomoci našemu týmu do první patnácky a také užít si tu olympijskou atmosféru. Olympiáda je pro mě osobně velice důležitý a prestižní turnaj, je to vlastně ten nejoblíbenější. Těším se na atmosféru v naší reprezentaci, na setkání s šachisty z celého světa nebo na top velmistry, které člověk jen tak na turnaji nepotká. Pocit před turnajem byl dobrý, člověk ale vždy váha, zda opravdu udělal pro přípravu maximum."

Stihneš během turnaje sledovat jiné týmy, případně nějaké kolegyně-soupeřky? Zaujaly tě něčí výkony?
"Při turnaji jsem se soustředila hlavně na naše dva týmy :). Pak už zbylo jen méně času na sledování některých cizích partií a nebo souboje top týmů v mužské části. Hodnotit tedy výkony jen podle výsledků je až moc jednoduché. David každopádně sehrál neskutečný turnaj a je vidět, že nová strategie týmu se vyplatila. Dále jsem ale samozřejmě sledovala svoje univerzitní kolegy, kamarády a nebo překvapení ženského turnaje - Kazachstán. Ten sehrál vynikající turnaj."

Partii Němcová - Videnova, jejíž průběh chodil sledovat i Topalov s Čeparinovem, jsme již "za běhu olympiády" komentovali. Rozhodli jsme se ale, že jí na ochutnávku přineseme ještě jednou, tentokrát s komentářem kapitána GM Petr Háby.

Němcová,Kateřina (2276) - Videnova,Iva (2317) [B78]
40th Olympiad Women Istanbul TUR (8.9), 05.09.2012
[GM Petr Hába]

1.e4 c5 2.Jf3 d6 Videnova hrává často draka i s Jc6, čemuž jsme věnovali také část přípravy. 3.d4 cxd4 4.Jxd4 Jf6 5.Jc3 g6 6.Se3 Sg7 7.f3 Jc6 8.Dd2 0-0 9.Sc4 Sd7 10.Sb3 Ja5 Diagram

Takto šla dříve jen jednou. Častěji bere na d4 a pak postupuje b5. Variantu s 10...Da5 jsme očekávali také, ukázal jsem Katce vylepšení oproti nedávné partii. 11.h4 [Změna i pro soupeřku. 11.0-0-0 se hrálo v její partii Tzouganakis,P (2086)-Videnova,I Rethymno 2011.] 11...h5 12.0-0-0 Vc8 13.Kb1 Jc4 Nyní hra přejde do hlavní varianty s Je5. Tam ale většinou černí nespěchají s výměnou centrálního jezdce, který tam brání postupu bílého g2-g4. 14.Sxc4 Vxc4 15.g4! Takový tah vám žádný stroj dobrovolně nezahraje. Lze ho ale ještě připravit odskoky jezdce d4: [15.Jb3 nebo; 15.Jde2] 15...hxg4 16.h5 Jxh5 Diagram

17.Vdg1!? Jedovatý tah. Okamžité dobrání na g4 je možné, ale bílá chce nejprve vrhnout všechny síly na královské křídlo. 17...Dc8 Diagram

18.fxg4 Jak se později dozvíme, Bulharka nezvládla obranu na jedničku, a proto je čas na návrh zlepšení za bílé. [Po opuštění původního pole dámy se nabízel skok jezdce do centra s tempem, navíc znemožňující tématickou oběť kvality na poli c3: 18.Jd5! Ve8 19.b3 Vc5 a teprve nyní dobrat 20.fxg4! Sxg4 21.Vh4 s útokem se vší parádou.] 18...Sxg4 19.Vh4 Diagram

19...Vxc3! Jinak by skok tohoto jezdce na d5 mohl být nepříjemný. 20.Vhxg4!?N Obě soupeřky již přemýšlely, ale terpve tento tah lze označit za nový. [20.Dxc3 se hrálo v partii Garcia Perez,A (1853)-Arias Garcia,D (1872) Aviles 2006. Výměna dam v takové pozici však postrádá jakoukoliv logiku.] 20...Vc5 [Zde jsem se obával soupeřčina postupu 20...Vxe3!? 21.Dxe3 Dc5, kdy by měla dva pěšce za kvalitu a relativně bezpečného krále.] 21.Sh6! Diagram

Tento tématický tah již nebylo možno dlouho odkládat. [Po 21.Jf5 by Iva jistě neotálela s obětí kvality 21...Vxf5 22.exf5 Dxf5 s nejasnou hrou.] 21...Kh7? Takový luxus v podobě ztráty tempa si nemůže černá dovolit. Zapojit věž do obrany pomocí Vh8 se jí totiž nepodaří. [Správné bylo proto povolat do obrany krále druhou věž z páté řady: 21...Jf6 22.Vh4 (22.Sxg7? Jxg4-+) 22...Vh5! 23.Vxh5 Jxh5 24.Sxg7 (24.Jf5 Dc5~~) 24...Jxg7 25.Dh6 Dc4 26.Jf5 Jxf5 27.exf5 Dd4 28.Vh1 Dg7 Bílá by měla za obětovaný materiál kompenzaci, ale černá by měla "ustát".] 22.Sxg7 Kxg7 Diagram

[Nyní již obrana po páté řadě nevychází: 22...Jxg7 23.Vh4+ Jh5 (23...Vh5? 24.Vxh5+ Jxh5 25.Jf5! gxf5 26.Dg5 De6 27.Dxh5+ Dh6 28.Dxf5+ Kh8 29.Df3+-) a nyní by si mohla Katka vybrat mezi 24.b4!? (nebo 24.Jf5 Vxf5 25.exf5 Dxf5 26.Vhh1 s útokem.) 24...Ve5 25.Jf3 se ziskem kvality.] 23.Dg2! Diagram

s hrozbou Vxg6+. Tady jsem byl velmi spokojen a již jsem tušil vyrovnávací bod. 23...Kh8? Diagram

Umozňuje další oběť. [Určité naděje na obranu dávalo mechanické pokrytí slabého dračího zubu na g6: 23...De8 24.Jf5+! (Odskok na druhé pole vede pouze k remíze: 24.Je6+ fxe6 25.Vxg6+ Kh7 26.Vg7+ Kh8) 24...Kf6 25.Vg5 Jf4 26.Dg4 Bílá má hrozný útok, ale možnosti černé obrany ještě nejsou vyčerpány.] 24.Jf5!+- Obnovuje hrozbu Vxg6 a překrývá obrané možnosti věže c5. 24...De6 Diagram

[Po jiném krytí g6 tahem 24...Vg8 by se bílá jistě nespokojila se ziskem kvality, ale pokračovala by v rozhodujícím útoku tahem 25.Vh4! (25.Jxe7 De6 26.Jxg8 Kxg8+/-) 25...Vxf5 26.exf5 Dxf5 27.Vxh5+! Dxh5 28.Vh1 s výhrou.] 25.Vg5! Df6 26.Vh1 Království za koně h5! 26...e6 27.Vgxh5+ Kg8 Diagram

28.Dh3! [U partie jsem viděl 28.Dg5, tah v partii je ale nejlepší.] 28...gxh5 29.Vg1+ [29.Dxh5! matuje, ale tady je to již jedno.] 29...Dg6 30.Je7+ Kh7 31.Jxg6 fxg6 32.Dxe6 1-0

76x 1580x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (76) Aktualizovat
15.09.2012 21:49 | Autor neznámý

Alice, seniore ušatej

15.09.2012 15:00 | Autor neznámý

 2BledaTvar.

Delas mi radost, kluku usatej, povidat si na sachovym serveru o sachach. Je to svetla vyjimka.

Divala jsem se na tvuj prispevek:

Pozice po 16. ... Jxh5, hloubka 31/72, čas 01:51:05  (0,00)  varianta 17. Vdg1 Vcx3 18.Dxc3 e5 19.Jf5 gxf5 20.Vxh5 f4 atd.

Neber si to osobne, ale je to typicky priklad sachove lenosti, kterou dnes trpi prakticky vsichni (pro pametniky Kramnik-Leko C89 2004). Strasne nesnasim, kdyz nekdo neco podobneho napise a ma se za to, ze tim je pozice "vyresena".

Co se vlastne stalo? Poslals variantu s hodnocenim 0.00, Houdini to vypotil za 2 hodiny (neco mezi rychlym dvoujaddrem nebo pomalejsi quad ). Takze 0.00 znamena remis? Ale ne. Fuj. 0.00 znamena jen hodnoceni aktualni pozice s ohledem na vsemozne limity. Nastesti vime, ze enginy stale trpi problemem horizontu, a to i pri dnesnim vykonem HW. Jak dlouhou variantu Houdini ukazal? 10-15 tahu? Kolik tahu je "duveryhodnych"? V tomto pripade celych 6 pultahu.

Takze ja pokracuji:

20.fxg4 a navrhuji:

20..Jg3 (jedine?) 21.gf5 Jxh1 (jedine) 22.Sh6 Dh4 (jedine) 23.De3 Kh7 (jedine) 24.Vg7 Kh8 (jedine) 25.Dg1 Dxh6 (jedine) 26.Vg2 Jg3 (jedine) 27.Vh2 Jh5 (jedine) 28.Dd1 Df4 (jedine, Kg7 prechazi) 29.Vh5 Kg7 (jedine) 30.Vh1

Tak, popolezli jsme o 10 tahu, pojd ohodnotit tuto pozici (30..d5, 30..Sb5). Podle meho skromneho nazoru, cerny stoji na prohru  a proto 17..Vxc3 vede k prohre .

Konec prvni lekce...

 

15.09.2012 14:42 | Autor neznámý

 Tak tu partii jsem viděl naživo a trochu jsem obdivoval, že můžou takhle ostrou pozici takhle dobře hrát (bez hrubek), a ona to je nějakých 20 tahů teorie... to je hrůza, ty dnešní šachy...

15.09.2012 13:17 | Autor neznámý

Prosím všechny pokud možno u pana Matouška uvádět i křestní jméno. Děkuji! Dle mého názoru panu Michalu Matouškovi nejde v diskusích o nic jiného, než posilovat si své vlastní ego.

15.09.2012 13:06 | Autor neznámý

@ Aaron: Kdyby byli v našem státě ve všech oborech tak průměrní lidé, jak je průměrný šachista na úrovni ELO 2597, to Vám garantuji, že bychom byli lídři světové ekonomiky a životní úroveň by byla jasně nejlepší na světě. Bohužel je tomu spíše naopak a často ti nejvýše postavení nedosahují ani šachově řečeno úrovně první výkonnostní třídy.

Všichni jistě chápeme, co jste nám svými příspěvky chtěl sdělit. Je ale naprosto legitimním a demokratickým rozhodnutím každého, ať už má ELO 1900 nebo 2600, jestli chce na sobě dále pracovat, nebo ne. Stejně tak, jestli zde bude reagovat "na úrovni", nebo ne. Spíše je důležité, aby svaz vytvořil reprezentantům co nejlepší podmínky a motivoval mladé ke zlepšování.

Vám také jistě nebude nikdo kecat do toho, jestli byste se místo popíjení martini a poslouchání Mozarta neměl ještě dále zdokonalovat v tom, co jistě již tak perfektně ovládáte.

15.09.2012 12:59 | Autor neznámý

 JHK: Tak pokud jste to někdo nepochopili, Matoušek je typický případ člověka, který používá diskuze k vybíjení nahromaděného napětí agresivním napadáním diskutujících a maskuje to sepisováním sáhodlouhých racionalistických blábolů. Nejrozumější postoj k podobným diskutérům je ignorovat je, tedy pokud ty kecy nečtete čistě pro zábavu.

15.09.2012 11:16 | Autor neznámý

Srdečně Vás zdravím,tento servr a možná pravě proto,že dnes je volno a ja si ho znamenitě užívám,mne přitahuje jako droga.Je užasne,jak někdo reaguje na názor jiných.Jsem nesmírně rád,že po těch pár gramatiských chybach,si toho někdo všimnul i když to bylo záměrem.A vpodstatě je to jedno,nebot někomu opravdu utíká podstata věci.Ano,z hlediska odbornosti a profesionality mohu hodnotit hrače s elem 2597,i když mi to muže být srdečně jedno.Pokud totiž dělá svoji práci profesionalně,tak vzhledem k vykonu ve světě,je to průměr a to není tak zajímavé.Průměrných lidí máme ve společnosti celou řadu a pak se divíme kde jsme.Pokud budu ve svém oboru průměrný,tak nedosáhnu cíle,musím pracovat zodpovědně a profesionalně a mít za to požadované ohodnocení,na které se cítím,pak to má smysl.Původně jsem nechtěl reagovat,nebot některe příspěvky považuji za hloupe.A reagovat na hloupost na to nemám čas,to si dám radši martini s ledem a pustim Mozarta,hezky den.... 

15.09.2012 10:24 | Autor neznámý

Re: V.Plát, ata135, Musím souhlasit s panem Matouškem, že Vaše poslední příspěvky bohužel ukazují, jak moc jste nedospělí..Nedokážu si představit, že by takový Viktor Láznička tímhle stylem tady příspíval(a to ho vůbec  neznám), proto je možná tam, kde je..

15.09.2012 09:30 | Autor neznámý

Možná by nebylo špatné, kdyby tento server dokázal trochu přispět i ke zvyšování inteligence... Kvalita tohoto serveru si jistě nezaslouží tak "kvalitní" příspěvky z hlediska pravopisu, jako je těch několik posledních...

A jinak, jestli je Aaron takový formát i v ostatních oborech, tak jako v českém pravopise, tak by určitě neměl hodnotit šachistu s ELO 2597 jako průměrného. Ale ani bych se nedivil, kdyby se jednalo o nějakého vrcholového managera. Výsledkem "kvalit" podobných borců je boj s celosvětovou krizí a prohlubování ekonomického propadu.

Ale třeba není čeština jeho mateřštinou a možná by můj příspěvek v němčině byl podobný gramatický paskvil (i když věřím, že tak hrozný zase ne).

A příspěvek 15.09.2012 05:00:47 | MaX beru již jako čirou ironii.

15.09.2012 05:00 | Autor neznámý

Aaron: tak kdyby diskuse všeobecně byli na inteligentní vyšši, plné chváli až hnědých krků, kdo by tam prosím vás chodil? Zde se prezentuje hold názor fanouška k turnaji, nebo by měl Bolek při registraci vložit IQ test s profilovým dotazníkem?

14.09.2012 23:58 | Autor neznámý

Ale kdoví čím se zabívali

14.09.2012 23:45 | Autor neznámý

Aaron: ...krásu šachu až ke kultůře.Zabívali jsme se otázkou

Ale no tak velevážený managere - je to kultura a zabývali jsme se...

14.09.2012 23:19 | Autor neznámý

Snad závěrem mohu říci ještě jednu skromnou poznámku.Znám v České i Slovenské republice zpoustu hráču,jenž bylo ctí reprezentovat zemi na olympiadach v 70.létech a rovněž jednoho velmistra světového formátu z Anglie z  těch dřívějších dob.Všichni se vyznačuji nezkutečnou skromností,a to si myslím,že schází dnešním mladým hráčům.Pracovitost,odhodlanost,skromnost,slušnost a cíl,to děla zkutečné hráče hráčem šachu.Titul,na to se historie neptá.Vždy zůstane jenom jméno.A pokud mladá generace nepochopí tyto důležité atributy,bude hrát síce průměrný šach a říkat si ,vždyt mám rating 2597,ale také bude a zůstane vždy průměrnou......

14.09.2012 23:01 | Autor neznámý

Příjemný páteční večer ,dnes jsem se poprve dostal na stranky šachového servru Nový Bor,myslim,že mi to poradil  přítel,jinak opravdu nemám čas sledovat šachové dění tak,jak bych chtěl .Napsal jsem svůj názor na téma šachového svazu,nebot znám mnoho lidí jenž se pohybují v teto společnosti jak v oblasti laické,tak odborné,a také názor na našeho reprezentanta Davida Navaru.Osobně znám celou řadu zajímavých lidí pohybujících se na 64  polích jak v oblasti hráčské,tak v oblasti administratívy.Ale tady se nestačím divit.Některé názory zainteresovaných,a mají na to plné právo jsou opravdu na velmi nízke úrovni.Neni to tak dávno,když jsem seděl v restauraci s panem Hortem a probírali jsme mnoho témat,od jeho francoužtiny,přez hudbu,krásu šachu až ke kultůře.Zabívali jsme se otázkou šachového gentlemanství,vyjádřování a vůbec....Když čtu některé vaše přízpěvky,tak si dobře vzpomínám na ten rozhovor .Každý máme svůj život,své soukromí a každý sme s ním více,či méně spokojení,ja přeji těm jenž to není dáno do vínku,trochu více taktu a tolerance k ostatním.Může mi to být samozřejmě jedno ,tí lidé pro mne nepracují a ani se s nimi nesetkám,ale.....

14.09.2012 22:33 | Autor neznámý

Víte, s tou gratulací máte pravdu. Ale já prostě vycházím z toho, co pomáhá mně, třeba když publikuju: k pochvalám nemám důvěru, myslím k pochvalám veřejnejm. Když mi někdo napíše hezkej mail, a stane se to občas, to je něco jinýho.

U nesouhlasu a kritiky jsem si nějak víc jistej, že je to autentický a myšlený doopravdy. Dokonce jsem někdy hrdej na to, že jsem probudil touhu nesouhlasný myšlenky formulovat. To, co tu předvádíte Vy a pan Žilka, je zatím prostá nechuť; já Vám ji neberu, ale nijak mě neobohatí.

Odborník určitě ne. Ale asi jsem tu už řekl, že nikdo nebere kapitánovi kompetenci nominovat sestavu, které důvěřuje. Jen bych rád, aby za ni pak přijal i odpovědnost a nepentlil neuspěch zavádějícími titulky. Říkám to už potřetí nebo počtvrtý; snad pochopíte, že to nemůžu dělat donekonečna a radši se věnuju něčemu rozumnějšímu.

14.09.2012 22:17 | Autor neznámý

Mě fascinuje, že jsem tady zatím od Vás nikdy neviděl jediný příspěvek, který by se týkal gratulace, umíte tak akorát házet na všechny jen špínu a všichni kolem Vás jsou "póvl". Příště nominujte sestavu vy, když jste takový odborník..

14.09.2012 21:59 | Autor neznámý

Jinak jsem si říkal, že by dnešní páteční noc mohla být docela klidná, diskusní. Bez exesů po pitce. Ikdyž si možná  jen tak malujem. Čech a Moravák si poradí svými národními nápoji, které mají určitě 20-.

14.09.2012 21:50 | Autor neznámý

Já myslím, že chlapci reagují, jak dovedou, a že jejich reakce vypovídají především o nich, že jo? - Nebudete mi věřit, šmudlové, ale vaše mezinárodní tituly vám každý přeje... opravdu. Jen se ukazuje, že pro smysluplný hovor vás nedelegují ani trochu.

Hrajte si s panáky, ano. A když mluví dospělí, trochu šoupejte nohama.

14.09.2012 21:18 | Autor neznámý

Michal Matoušek je ten nejznalejší, ten nejchytřejší, nejlepší kapitán všech dob, zkrátka bůůůh. Měli by jste mu všichni líbat zadek a plácat po ramenech jaký je to borec!

Štěpáne kašli na něj

14.09.2012 20:57 | Autor neznámý

Ještě při sestavování týmu nezapomeňte na mistra evropy do 1800 elo Byl by to super parťák k Matouškově šestnáctistovce. Jen aby vás tam pak pořadatel nepřetáhl popelnicou, že si z té soutěže děláte prdel

14.09.2012 19:48 | Autor neznámý

JHK: Michal Matoušek má skutečně většinou pravdu. Forma, kterou tuto pravdu prezentuje však většinou hraničí s hulvátstvím...

14.09.2012 19:37 | Autor neznámý

Michal Matoušek má většinou pravdu..Nedávno jsem se dostal k jednomu Davidovu blogu, kde byla velice žhavá diskuze, kde pan Matoušek nařknul, že to bylo užvaňěný(jsem laik, ale 100% pravda), pak za to byl hrozně kritizován,ale to sem nepatří..OFF TOPIC...

14.09.2012 19:15 | Autor neznámý

Promiňte, já to znova zopakuju: kritizováni nejsou v prvním plánu jednotliví hráči; ani ti kteří dopadli úplně blbě. Ale způsob, jakým je o výsledku referováno. Takové to Co vlastně chcete, vždyť jsme jen o čtyři místa za naším nasazením...

To je zas jen hra s čísly. Opravdový úspěch na olympiádě je jen placka, naposledy před třiceti lety. Tak já teda nesním o opravdovém úspěchu, ale stačilo by mi, kdybych teď byl Filipínec: jeden za všecky, všichni za jednoho, a nakonec se čestně prohraje. Každý perfo vyšší než rating. Osobní maxima, už jsem tu o tom mluvil... ale říkáme, že je to hra, sport, já to beru. Nevyšlo to. Tak ale říkejme, že to nevyšlo, a ptejme se proč a odpovídejme si! Chci toho tolik? 

14.09.2012 18:40 | Autor neznámý

Jen mi není jasné, proč se zde kritizuje ženský tým, který nakonec dopadl docela slušně. Jo, kdyby Němcová s Havlíkovou nezahrály tak dobře a tým skončil podobně jako muži skoro 20 míst za svým nasazením, tak si kapitána vesele kritizujte. Jasně, s tím nasazováním dle aktuální výkonnosti a ne dle výše ELA a o odpovědnosti kapitána za sestavu a následně za výsledek družstva má MM naprostou pravdu, ale to je ještě víc problém u mužů, než u žen. Ale co kdyby kapitán postavil někoho s nižším ELEM a ten by vybouchl ještě víc, než třeba Olšarovy, Štoček, nebo Babula? To by pak byla smršť kritiky, proč nehráli výše jmenovaní... Po bitvě je každý generálem. To se to pěkně kritizuje! Nemůžu si pomoct, mě osobně nezklamali ani muži, ani ženy! A jen díky slabším výkonům zadních šachovnic našich mužů má David zlatou medaili!

14.09.2012 18:09 | Autor neznámý

Ano, nevím to. Mám se stydět? Je takový problém podepisovat se svým jménem?

Ale probůh, co na tom záleží, kdo on je? Ve skutečnosti řekl jen, že dosavadní názory byly jen pivní slinty a já že jsem vybalil slint největší. Hotovo. Tak věcná je argumentace nositelů mezinárodních titulů? - Trochu mi to připomíná hovory nad blogy Davida Navary, kde mi každej říká On je velmistr a ty drž hubu. A přitom se bavíme o psaní, kde on velmistr určitě není...

A zrovna tak tady - nad naším tématem přeci není tím vyšší kompetence, čím vyšší šachová kvalifikace. Já jsem kapitánoval ligový mančafty, když on ještě běhal s kapesníkem vzadu, a říkám mu kvůli tomu, že jsou jeho řeči jen pivní žvást? Žádná skutečná námitka proti zhnusení nad způsobem, kterým se tu o propadáku informuje, nepadla - jen se teď budeme řadit podle toho, kdo má jaký titul? Vedl on ligový mančaft tak dlouho jako já? Vedl vůbec někdy nějaký? Dělal nějakou nominaci někdy na něco, zdůvodňoval ji, hovořil s lidmi, které nevybral? Já jsem asi o třicet let starší než on, a chodím snad a říkám Hele cucáku, sklapni?

Co by v týhle debatě mělo bejt důležitý, je relevance názorů, a ne titul a rating. I diskutovat se musí umět, sorry. A on z toho umění zatím nepředvedl nic, Hába taky ne, a Míša Konopka nejspíš taky nepředvede nic, bohužel. U Míši si moc přeju, aby mě překvapil; byl jsem u toho, když do šachu vstupoval, a pořád jsem ho nepřestal mít rád.  

14.09.2012 18:00 | Autor neznámý

Bledá tvář :

a) Prinscreen - tlačítko PrtSc, otevřít grafický program, třeba obyčejné malování, dát vložit, uložit jako png (například), odeslat kamsi na server a dát zde link.

b) výpis - kliknout pravým tlačítkem na okno motoru, zvolit analýzy do schránky, dát zde vložit a odmazat tu spoustu nepotřebných řádek. Já jsem zatím po 4 minutách v hloubce 23/63 - Houdini 2c, 4cpu.

14.09.2012 16:53 | Autor neznámý

Tak to se omlouvám, že jsem tenhle článek přehlédnul, ale obsahově mě moc nepřekvapil. Doufal jsem v něco výrazně obsáhlejšího... Špatný výsledek mi zas tak moc nevadí, příště třeba bude líp, ale komunikace s diváky je fakt mizerná. Celkem by mě zajímalo s jakýma pokynama šli do všech jednotlivých zápasů, jaká byla nálada, nedejbože nějakou tu fotku a místo toho se dozvím, že příčinou toho, proč jsme prohráli dva klíčové zápasy byly dvě prohry 2:0 na zadních šachovnicích... Snad alespoň David dá na časem na blog něco, co bude mít hlavu a patu.

14.09.2012 16:40 | Autor neznámý

Nejdesem vložit print screen obrazovky, tak to aspoň popíšu:

Pozice po 16. ... Jxh5, hloubka 31/72, čas 01:51:05  (0,00)  varianta 17. Vdg1 Vcx3 18.Dxc3 e5 19.Jf5 gxf5 20.Vxh5 f4 atd.

14.09.2012 16:22 | Autor neznámý

giocozo: Všichni se stále učíme ... On ten titul stejně už není, co býval. Dříve na něj bylo potřeba 2-3x uhrát perfromanci kolem 2575, což by jako rating v té samé době stačilo na TOP100, ne-li TOP50 (Byly tam další podmínky o zastoupení hráčů z jedné země a počtu velmistrů mezi soupeři, podobně jako dnes). Dnes se normy příliš nezměnily (performance 2600, www.chess.cz/www/informace/komise/kk/zmeny_frl_a_titulu.html), myslím, ale ta performance má již do hranice TOP100 hodně daleko. Výsledkem je příliš mnoho velmistrů. Titul je doživotní, takže časem může jít hráčská síla hodně dolů. Není to tak dávno, co jsem na ELO listině zahlédl velmistra s ratingem něco málo přes 2000.

14.09.2012 16:08 | Autor neznámý

 2BT: no muj Houdini hrat 17..Vxc3 nechce a ani 0,00 neukazuje (po 17 tahu bileho).

Nechci zabredavat do hluboke debaty ohledne zahajeni, protoze pak bych mohla skoncit na tom, ze na 11.h4 se mohu divat jako na urcitou teoretickou nepresnost, protoze 11.0-0-0 je presnejsi, neb zakladni vylepseni partie Tzougaakis-Videnova je vyhradne hrane 16.Jxb3, ale  plne chapu, ze Katerina nemela duvod jit do variant, kde mohla predpokladat, ze souperka neco zna (stejne tam ale bily stoji lepe...). 9.Sc4 je extremne komplikovane, ale vyhodne pro bile...

14.09.2012 16:04 | Autor neznámý

Pavel Háse- Zase nepřeháněj. O velmistra možná usiluje, ale je to prozatím mezinárodní mistr.

14.09.2012 16:00 | Autor neznámý

9.g4 je určitě zajímavý tah na občasné použití. Alice to bere moc korespondenčně. Výhodou je, že se tak vyhnu nějaké variantě po 9.0-0-0 (d5) a když si černý netroufne na nějakou divočinu, mám poměrně klidnou hru. Loni na podzim jsem rozebíral nějakou partii Hou, myslím, že s Čmilite a zjistil jsem, že to předtím hrávala jako dorostenka. A ve světovém poháru soupeřku dokonale překvapila, po nějakých 18 tazích bylo z hlediska vyššího principu po partii.

14.09.2012 15:55 | Autor neznámý

MM: Michale, chodíš sem jen občas, takže některé "anonymy" neznáš. Ata135 je velmistr.

14.09.2012 15:09 | Autor neznámý

Vidím, že 9.Sc4  je k ničemu kromě remízy, zůstanu u svého, ať si Alice zde píše co chce !!!

14.09.2012 15:06 | Autor neznámý

Proč černá místo 17. ... Dc8 nehrála, jako Houdini, 17. ... Vxc3 (0,00) ?

14.09.2012 14:33 | Autor neznámý

Doufám, že neokusují větvičky. Stejně si pořád myslím, že je systém nevhodný. Při takových počtech mužstev je 11 kol švýcaru málo !!

14.09.2012 13:55 | Autor neznámý

Vojto, ale dílčí byly (jasně Alberto hlavně): Po stadionu se pan Jansa nahlas radoval: "Stát se to ve fotbale, tak vyhlásí v Lucembursku státní svátek". I v těch šachách byl soupeř favoritem, ale asi ne takovým, jako by byl ve fotbale. Brazílie-Lucembursko 1:3, ol Bled 2002.

14.09.2012 13:45 | Autor neznámý

Pan Jansa letos poslední rok dělá šéftrenéra Lucemburku, poté by měl skončit. Dělal tuto funkci nepřetržitě od roku 1994, žádné týmové výsledky z toho moc nebyly, ale hlavně díky panu Jansovi má Lucemburk velmistra 2600+(Alberto David)a spoustu dalších silných hráčů..ČR by trénovat nejspíše nechtěl, myslím, že ČR mu nemá co nabídnout a hlavně v 70-ti letechuž ani není ta chuť. 

14.09.2012 13:27 | Autor neznámý

2 Michal Matoušek

S tou anonymitou je to velmi relativní...

Jste asi jeden z mála kdo neví, že nick ata135 zde má IM Štěpán Žilka

14.09.2012 13:23 | Autor neznámý

Mně celkem nevadí, když někdo další anonymní začne o pivních žvástech. - Podívejte, kompetence jsou vždycky ošidná věc a každý celkem může v tomhle anonymizovaným prostředí tvrdit, že to či ono je žvást.

Já bych ale opravdu váhal nad tím vždycky postavit jen ty nejlepší. Myslím jako že pravidlo. Všichni jsme si jako hráče vážili Edy Meduny, ale do týmu se nikdy moc nehodil. Jak je to dneska, nevím. Jako kapitán ligovejch mančaftů jsem víckrát řešil problém, koho a koho ne, a mý rozhodnutí ne zas tak často padlo na toho lepšího - protože někoho hra v týmu neskutečně motivuje, druhýho zas nadbytečně svazuje, a třetí prostě tým nebere na vědomí a hraje sám za sebe. Tým navíc není jen prostý součet síly svých členů.

Ale ať si to každý kapitán dělá po svým, že jo. Od toho je kapitán. Má kompetence, ale nejen ty. Má taky odpovědnost, a k tý se po neúspěchu hlásej jen ty opravdu dobrý. Kruci, po takovýmhle výsledku nadepsat hodnotící článek titulkem, že holky maj potenciál na první šestnáctku... ano, je to pravda, i já si to myslím. Jenže psát o tom v tuhle chvíli je prostě manipulace a drzost, a je třeba to nahlas říct. 

14.09.2012 12:55 | Autor neznámý

Zdeněk Janda: Komunikace během olympiády a podobných akcí může být jednostranná, např. na svazových stránkách.

14.09.2012 12:54 | Autor neznámý

Alice, dejf: Tah 9. g4 doporučuje Nunn v letité knize Beating The Sicilian, prý to začal hrát Karpov. 0-0-0 a Sc4 jsou podle něho hlavní alternativy. Ovšem o 9.-Sxg4 se nezmiňuje. S tou obětí jsem se setkal asi před rokem při přípravě na jednoho zastánce draka (ELO cca 2200), jeho tehdejší soupeř mu to ale také vyvrátil. Nakonec jsme spolu ani nehráli.

14.09.2012 12:09 | Autor neznámý

re Hučín (10:46:36) - no,nevím ,zda-li by bylo to pravé ořechové před zápasem číst příspěvky některých zdejších nounejmáků , v tom má David pravdu , že před Polskem zdejší diskuzi číst nebude. Je to hlavně o psychice , a mnoho výborných  šachistů s tou psychikou na tom nejsou zrovna  nejlépe. Viděli jsme skvělou sérii výher Davida, ale také sérii proher u jiných. Vzpomínám si, že nikdo nechtěl hrát druhý den s Aljechinem po té,co Aljechin prohrál partii předešlý den. Tohle umí málokdo , Jirka se spočátečním  nezdarem asi nevyrovnal. Ale tohle může postihnout kohokolvi jiného, mnozí z nás by jstě mohli vyprávět z lig či KP. Jo,když se jede na vítězné vlně, to je hned  snažší, ale když se nedaří, nervy pracují , je to pak o mnoho složitější,a kapitán s tím moc (skoro nic)  nezmůže. To by musel být ještě znamenitý psycholog. Jen mám strach , že ochota reprezentovat nás bude klesat. Rád se budu mýlit ....Počkejme si na hodnocení našeho svazového VV

14.09.2012 11:46 | Autor neznámý

 2dejf: ja vim...

14.09.2012 11:25 | Autor neznámý

to Alice: ta varianta se 9...Sxg4 je rozhodně zajímavá, sám jsem si ji připravil letos na MČR v posledním kole proti Víťovi Rašíkovi; získal jsem po 18 tazích skoro o hodinu lepší čas, ale Víťa se i bez přípravy v pozici orientoval velmi dobře a po dlouhé bitvě dokázal uplatnit figuru k výhře, i když jsem samozřejmě (nejpsíš už v v zahájení) mohl někde zahrát trošičku lépe... vřele doporučuju k přehrání...:)

14.09.2012 11:15 | Autor neznámý

Ata135: no a o tom to podle mě není. viz. pan Šebrle který si na OH (v Londýně) zahrál na Dvořáka, protože jsou přece nejlepší
Já do nasazení hráčů mluvit nebudu, mě jen mrzí komunikace během i po skončení turnaje a to nejlépe čelem.

14.09.2012 10:49 | Autor neznámý

radši by řada z nás viděla v reprezentaci holku, která uhraje 1885, ale svůj rating má 1660...

Mezi všema těma pivníma žvástama tenhle je absolutní nuts  Tímhle bylo chápání týmové strategie povýšeno na zcela novou úroveň. Škoda, že kapitáni ještě nepochopili, jak správně postavit družstvo a pořád tam dávaj zkostnatěle ty nejlepší...

14.09.2012 10:46 | Autor neznámý

Rating je velmi ošidné číslo, zejména u mladých hráčů. Často jsou podhodnocení. Pokud se reálně zlepšují např. o 200 bodů ročně, rating zaostává za reálnou silou. A to FIDE zvýšila koeficient rozvoje na 30 pro 30 partií po prvním uvedení na ELO-listině (pokud si někdy sám rating uhraju, mám se teda následně na co těšit), i tak to u talentů bude asi málo.

Po olympiádě je každý generál, já bych mohl třeba tvrdit, že to do týmu chtělo jednu zkušenou hráčku typu Elišky Richtrové nebo Olgy Sikorové - ale pokud by jí to nešlo, budeme zas říkat, že se měla dát šance někomu mladšímu.

Holky se snažily, bojovaly. Souhlasím ale s tím, že je vhodné komunikovat během olympiády s fanoušky (aspoň kapitán) a je třeba se k problému postavit čelem - přiznat, že nemám formu, že jsem podcenil přípravu nebo že jsem pojal partii špatně, omlouvám se, dělám, co v tuto chvíli můžu, držte mi palce zítra.

14.09.2012 10:18 | Autor neznámý

Musím souhlasit s MM. To že tady(nebo na svazových stránkách) nebylo po každém zápase alespoň nějaké hodnocení kapitána, jako je normální v každém jiném sportu, bych ještě pochopil a zkousnul, ale za čtyři dny po skončení olympiády vypotit hodnocení, že soupeřky byly těžké a něco se povedlo a něco ne, je minimálně úsměvné, spíš ale směšné. Moc se těším čím nás překvapí pan Konopka...

14.09.2012 10:04 | Autor neznámý

Ano, rating je pouhé číslo. - Musím se trochu smát, když se mám o "rozumět šachu" bavit s někým anonymním. Zdejší folklór.

Ale my tady přeci celou dobu nemluvíme o čísle. Číslo je vždy jen přibližný ukazatel, i když určitej směr hodnocení dává. - My tady, nebo teda já, mluvím o způsobu, jakým se kapitán ženské reprezentace vyrovnává s úkolem pohovořit o zpackaném vystoupení. Kdo to nechápe, proč se se mnou zkouší bavit, a o čem?

14.09.2012 09:45 | Autor neznámý

Tak se div, za to ja nemuzu. Krome zakladni pointy 9..Se6 10.Je6 fe6 11.0-0-0 Je5 12.Se2 Dc8 Ponomariov-Radjabov (coz je velka zmena proti 9.0-0-0 Se6?! 10.Je6 fe6 11.g3!? +/- ) by me zajimalo, jak si vlastne stoji 9..Sxg4 10.fg4 Jg4 11.Jb3 (11..d5!?) - hrat to bilejma bez pripravy muze byt docela neprijemne...

14.09.2012 09:10 | Autor neznámý

re Alice, Slabší? TO BYCH SE DIVIL !!!

Viděl jsem na onlajnu hrát 9.g4 pana Navaru (soutěž a s kým? To byste chtěli přespříliš na moji paměti.) a že by hrál slabší varianty?

Rozhodně není 9.g4 tak obnošené jako 9.Sc4 či 9.0-0-0.

14.09.2012 09:10 | Autor neznámý

Prosím....Nezapomínejme, že rating je "JEN" pouhé číslo, které vyjadřuje DLOUHODOBOU výkonnost. A od toho se odvíjí perfo...Znám hráče, kteří mají rating kolem 1800, ale "nafasovat" je v prvních kolech turnaje může být tragédie :-) Prostě jsou třeba "staří" (nebo naopak "mladí") a DLOUHODOBĚ  nevydrží, ale to neznamená, že nemohou v jedné partii vyhrát-a zkazit tak někomu perfo :-) Pokud tedy chcete někoho hodnotit, podívejte se spíš na partiový materiál a na perfo neberte ohled, může být velmi ošidné... Ale to vyžaduje jednu maličkost :-) - rozumět šachu ;-)

14.09.2012 08:19 | Autor neznámý

2bleda: agresivnejsi? Mozna. Slabsi? Urcite.. Jinak pro cerneho musi byt dost velka otrava hrat proti 9.0-0-0

14.09.2012 07:41 | Autor neznámý

Re MaX: OH byly letos v Londýně, nikoliv v  Istanbulu.

14.09.2012 07:13 | Autor neznámý

K uvedené partii. Považuji za agresívnější 9.g4 než 9.Sc4.

14.09.2012 06:47 | Autor neznámý

Nejlepších výsledků dosáhla ženská reprezentace pod KLÍMOU. Klíma byl TOP trenér a měl by být povolán zpět. Aby vyhazov Hábu až tak moc nebolel, mohl by to zkusit s mužskou reprezentací, kde by nahradil již poněkud obnošeného Konopku.

14.09.2012 06:19 | Autor neznámý

Tohle má být oficiální článek k zhodnocení ženské výpravy? na OH?

14.09.2012 00:11 | Autor neznámý

,,Koukatelnost " nesouvisí s ženou jako takovou, ale s její výkonností.  Nejlepší Češky se pohybují maximálně kolem úrovně 2300, proto vás logicky partie nezaujmou tak, jako partie naší mužské špičky. Sotva by o J. Polgárové někdo prohlásil, že hraje nezajímavé šachy.

13.09.2012 23:44 | Autor neznámý

No, jdu se podívat jestli v té metanolové aféře umřel již 20. Zatím prý jich bylo 19.

13.09.2012 23:37 | Autor neznámý

JHK: Možná proto, že na některé šachistky se někdo podívá raději, než třeba na moje, nebo snad i Vaše partie ...

13.09.2012 23:25 | Autor neznámý

Jak někoho můžou zajímat ženský šachy když ta úroveň je tááák slabá..

13.09.2012 23:24 | Autor neznámý

Sorry, výkon se zdvihne z 1885 na 2000.

13.09.2012 23:20 | Autor neznámý

Pravda, Indonésanka neměla ELO a bylo jí započítáno ELO 1000. Abychom to mohli reálně odhadnout a prohru nevynechat, pak lze u soupeřky dát její Rp a to je 1804. Tím se průměr zdvihne o 115 na 2000.

13.09.2012 23:19 | Autor neznámý

Pravda, Indonésanka neměla ELO a bylo jí započítáno ELO 1000.  Abychom to mohli reálně odhadnout a prohru nevynechat, pak lze u soupeřky dát její Rp a to je 1804. Tím se průměr zdvihne o 115 na 2000.

13.09.2012 22:46 | Autor neznámý

Pane Matoušku, myslím, že to bude chtít malou omluvu. U Karolíny Olšarové jedna ze soupeřek neměla žádné elo a když tak na to koukám jen tak od boku, realita nebude tak hrozná.

13.09.2012 20:52 | Autor neznámý

Ale my přeci nechcem, aby všichni podali výkon - stačí nám ten náš. Ta naše. Což se nepovedlo... hádáme se o kraviny, ne? Nejde o srovnání, ale o to, jak se na veřejnosti přihlásit k výsledku, co nemá daleko k ostudě.

Dokud my sami nebudem schopný rozeznat, o čem jde řeč, nebudem mít ani právo žádat to samý po jinejch.

13.09.2012 20:27 | Autor neznámý

Srovnání s atletikou kulhá minimálně v oblasti "osobních maxim". Zatímco v atletickém závodě je možné, aby všichni startující podali výkon na "hranici osobního maxima", v šachách to jednoduše možné není.

13.09.2012 19:56 | Autor neznámý

to Michal Matoušek: OK, s tím se dá souhlasit. Stejně tak i s Viktorem.  

13.09.2012 18:27 | Autor neznámý

Možná si úplně nerozumíme - chápu, že něco nevyjde, a nejvíc to asi mrzí Olšarovy samotné. To, co mi vadí, je kapitánova reflexe: no co, stalo se, co my můžeme?

Můžeme pojmenovat stav věcí. Může někdo jiný za tak špatný výsledek? Asi těžko. Jsme připraveni na příští reprezentační nominaci vycházet z tak špatného výsledku? To bych rád slyšel. Chce někdo Hábovi říkat, že měl nominovat někoho jiného? Kvůli této olympiádě ne, ale je připraven udělat příště něco víc, než jen doufat, že se to nezopakuje?

Srovnání s atlety nekulhá. Jako v atletice, tak i v šachu platí Tady a teď. Víťa Veselý si v kvalifikaci oštěpu vytřel se všema zadek, a dva dny nato bez medaile. V reprezentantech hledáme mimořádné volní vlastnosti, a upřímně: radši by řada z nás viděla v reprezentaci holku, která uhraje 1885, ale svůj rating má 1660... to je investice do budoucnosti. Přestože výkon je pro tuhle chvíli jeden a ten samý. 

13.09.2012 17:48 | Autor neznámý

 Ani já nevím - určitě jsem čekal taky víc, nevyšlo to, ale je to sport (hra) a švýcarák je taková loterie... Hlavně chlapi - kdyby Vlasta neprohrál s Polskem (a co chybělo?), tak by Zbyněk na 99 procent remízoval, a máme o bod víc, v posledním kole jiného soupeře a hlavně v úplně jiné psychické situaci. I při prohře 1-3 už bychom pak byli někde okolo 23. místa, při remíze málem v první desítce a tak dále. A to přirovnání k atletům krapet kulhá - atlet si pár dní před závodem může zaběhnout (skočit, vrhnout...) a je jasný, jak na tom je, ale šachista? Tak buďme trošku mírumilovnější, počkejme na detailnější rozbor, který kapitáni slibujou, a spíš hráče a hráčky, kterým to nešlo, povzbuďme, ať se rychle dostanou do lepší formy! 

13.09.2012 17:20 | Autor neznámý

Já nevím. - Je nás víc, kdo jsme čekali takové alibistické kecy? "Zřejmě jsou se svým výkonem nespokojeny." Prostě přijely špatně připravené a hrály špatně. Perfo 1885 jsem, a rating mám srovnatelný s KO, perfo 1885 jsem za čtvrtstoletí, co jsem hrál se zápočtem na rating, neuhrál nikdy. Nikdy! Je to ostuda, promiňte, jako ostuda to mělo být pojmenováno a příště by měl dostat důvěru někdo jiný.

Chápeme všichni, že prohrát se dá, cokoli. A i když nás mrzí, že třeba v atletice někdo neudělá medaili, přestože jsme v ni tajně doufali, výkon na hranici osobního maxima nás s neúspěchem vždycky smíří. Jak daleko je tady k osobnímu maximu? Máme právo ho po reprezentantovi žádat? Jsem si jistý, že máme.

13.09.2012 16:11 | Autor neznámý

Sven Olafson: Jo, jo, tohle mě taky praštilo do oka...vtipný:-)..

13.09.2012 14:13 | Autor neznámý

Já zase přemýšlím, která polovina Kristýny je vlastně překvapivější  Hlavně, že ta první je vždycky dobrá..  

13.09.2012 13:15 | Autor neznámý

"Pocit před turnajem byl dobrý, člověk ale vždy váha, zda opravdu udělat pro přípravu maximum." - doporučuji opravit překlep, význam se poněkud posunul...