Čtyři stupně ke zlaté nestačily, rozhodne další tiebreak

01.12.2012 09:43 | MS žen 2012

Ve čtvrté partii finálového zápasu MS žen v Khanty-Mansijsku dokázala Antoaneta Stefanova vyrovnat stav zápasu s Annou Usheninou (foto web MS), o vítězce tak budou opět muset rozhodnout partie se zkráceným časovým limitem. O titul mistr...

Ve čtvrté partii finálového zápasu MS žen v Khanty-Mansijsku dokázala Antoaneta Stefanova vyrovnat stav zápasu s Annou Usheninou (foto web MS), o vítězce tak budou opět muset rozhodnout partie se zkráceným časovým limitem. O titul mistryně světa se znovu bude nakonec hrát v trochu jiné disciplíně, než v jaké se uděluje.

Paradoxů současného světa nebude nikdy dost. Někde hluboko mám zakořeněno, že rozhodující by měla být kvalita a krása, hloubka myšlenky a chytrost jejího provedení. Nijak mě netěší, že se k rozhodování dostává generace, pro kterou je kriteriem úspěchu zisk a usiluje o něj i podbízivou bulvární propagandou, kterou zajímají především emoce a krev. Psychická otrlost se stává jedinou mírou vítězství u šachovnice. Chyb se děje dost i bez zběsilého mlácení do hodin. Dost nářků, na některé chyby se nyní podíváme.

Ushenina,Anna (2452) - Stefanova,Antoaneta (2491) (1) [E11]

1.d4 Jf6 2.c4 e6 3.Jf3 Sb4+ 4.Sd2 Sxd2+ 5.Dxd2 d5 6.e3 0-0 7.Jc3 De7 8.Vc1 Vd8 9.cxd5 exd5 10.Sd3 Jbd7 11.0-0 c6 12.Dc2 Ve8 13.Vb1 Pořadí tahů je sice odlišné, ale výsledkem je typická pozice minoritního útoku vznikající z klasických schémat dámského gambitu. 13...a5 14.a3 Je4 15.b4 axb4 16.axb4 Jdf6 17.b5 Svůj půvab má nyní tah 17.Je5=, i když rovnováhu to asi nenaruší. 17...Va3 Černá si může dovolit 17...c5! 18.dxc5 Jxc5=, ale i tah v partii je hratelný.

18.Vb3 Vxb3 19.Dxb3 Sg4 20.Sxe4 Správné je 20.bxc6!, protože černé nevychází 20...Sxf3? 21.cxb7 Jd2 22.Db5!+-. 20...Jxe4 21.Dc2?! Bílá se zaplétá. 21.bxc6 Sxf3 22.cxb7 Dg5 23.g3 Jxg3! 24.fxg3 Dxe3+ 25.Vf2= forsírovalo remízu. 21...Sxf3 22.gxf3 Dg5+ 23.Kh1 Jxc3 24.Dxc3

24...Dh5! 25.Kg2 Houževnatější je 25.bxc6 Dxf3+ 26.Kg1 bxc6 (26...Ve6? 27.Va1!+/=) 27.Dxc6 Dg4+! 28.Kh1 De4+ 29.f3 (29.Kg1 h5-/+) 29...Dxe3 30.Dxd5-/+, bílý král je ovšem stále slabý. 25...Ve6 26.Va1 h6 27.bxc6 Vxc6-/+ Černá má nejen hrozby bílému králi, ale také volného pěšce. Bílé zbývá jen pokus o protiútok. 28.Dd3 Vg6+ 29.Kf1 Dxf3 30.Va8+ Kh7 31.Vb8-+

31...f5? Sebrání pěšce h2 s následným návratem černé dámy přes h5 na f3 by mělo vést k dosti snadné výhře černé. Snaha uvolnit věž k matovým akcím černou hrubě zklame. 32.Vf8! Vg5 33.h4 Vh5 34.Dc2 Černé figury náhle nestíhají vytvořit matové hrozby a bílá stačí spojit síly do protiútoku. 34...De4 35.Dc8 De7 36.Vxf5 1/2-1/2

Stefanova,Antoaneta (2491) - Ushenina,Anna (2452) (2) [D31]

1.d4 d5 2.c4 e6 3.Jc3 c6 4.e4 Sb4!? Trochu zvláštní odmítnutí gambitu 4...dxe4 5.Jxe4 Sb4+ 6.Sd2 Dxd4 7.Sxb4 Dxe4+ 8.Se2. Nemá to valnou pověst, ale černá trefila mezeru v domácí přípravě. Bílá ovšem reagovala rovněž málo hraným tahem, a tak začalo oboustranné velké přemýšlení.

5.Sd2!? [5.e5] 5...dxc4 6.Jf3 b5 7.a4 a5 8.axb5 Sxc3 9.Sxc3 cxb5 10.Dd2 Jf6! Správná reakce. Černá se musí postarat o rychlou aktivizaci figur a rozbití soupeřčina centra. 11.Dg5 0-0 12.Dxb5 Jxe4 13.Sxc4

13...Dc7 Nu nevím. Mě by rozhodně velmi přitahovalo 13...Jd6 14.Db3 Jxc4 15.Dxc4 Sa6!=/+ se zadržením bílého krále v centru. Bílá sice jednou sebere na a5, ale na pěšce se myslím vzniklá pozice nehraje. Bílý král je přes bílá pole velmi zranitelný, a otevření nějakého sloupce pro černou věž by mohlo být osudné. 14.Db3= a4 Černá má jinou ideu, kterou si chce zajistit remízu. 15.Vxa4 Vxa4 16.Dxa4 Jxc3 17.bxc3 Sb7 Není námitek, po 17...Sb7 18.0-0 Sxf3 19.gxf3 Jd7 je oslabení bílého krále dostatečnou kompenzací za pěšce, černá má nadbytek protihry. 1/2-1/2

Ushenina,Anna (2452) - Stefanova,Antoaneta (2491) (3) [D15]

1.d4 d5 2.c4 c6 3.Jf3 Jf6 4.Jc3 a6 5.c5 Jbd7 6.Sf4 Jh5 7.Sd2 Jhf6 8.Vc1 g6 9.h3 Dc7 10.g3 Sg7 11.Sf4 Dd8 12.Sg2 0-0 13.0-0 Jh5 14.Sd2 f5 Vytrvalé dovádění bílého střelce a černého jezdce kolem pole f4 nakonec vytvořilo jakousi stonewalovou strukturu, prověřovanou celkem často na nejvyšší úrovni.

15.Db3 To je zřejmě účinnější postup než častěji hrané 15.Ja4. 15...e5?! Černá kopíruje Lázničkův postup z partie s Braunem, MS H20 Gaziantep 2008. Opatrnější je preventivní 15...Kh8!?+/=. 16.Jg5 exd4 17.Jxd5 cxd5 18.Sxd5+ Kh8 19.Je6

19...Df6 Láznička hrál 19...De7 20.c6!+/- a marně bojoval o záchranu partie. Tah černé je sice asi lepší, ale jistotu bílé, že po oběti na d5 má bílá výhodu, to nezpochybní. Příprava černé nebyla na tuto partii optimální. 20.Jxf8 Dxf8 20...Jxf8 21.Sxb7 Vb8 22.c6+/- také černé moc nepomůže. 21.Sxb7 Vb8 22.c6 Jc5 23.Db6! Jxb7 23...Sxb7 24.Dxc5 Sc8 25.Dxf8+ Sxf8 26.Vc4 Sg7 27.Vb4 rovněž vytvoří z pěšce c6 strašlivou zbraň.

24.Da7! Se5 Nebo 24...Se6 25.cxb7 Se5 26.Dxa6+-. 25.c7 Va8!? Že by snaha vybojovat alespoň šach? 25...Sd7 26.Sb4 Dc8 27.cxb8D Dxb8 28.Dxb8+ Sxb8 29.Vfd1 Se5 30.e3+- není hratelná koncovka. 26.Dxa8+- De8 27.Dxa6 Jc5 28.Da8 Je4 29.Vc2 Jxd2 30.Vxd2 Kg7 31.Vc2 Kh6 32.b4 Sd6 33.Dd5 Jxg3 34.Dxd6 Jxf1 35.Dxd4 g5 36.Df6+ Kh5 37.Vc6 1-0

Stefanova,Antoaneta (2491) - Ushenina,Anna (2452) (4) [D46]

1.d4 d5 2.c4 c6 3.Jc3 Jf6 4.e3 e6 5.Jf3 Jbd7 6.Dc2 Sd6 7.Sd3 0-0 8.0-0 dxc4 9.Sxc4 b5 10.Sd3 Sb7 11.a3 a5 12.e4 e5

13.Vd1 Tuto ideu Stefanova úspěšně použila i ve čtvrtfinále s Marií Sebag. 13...Dc7 Sebag stavěla dámu po 13...Vc8 na pole e7. Ushenina ovšem nemá v úmyslu kopírovat dobrodružnou oběť pěšce ve zmíněné partii. 14.h3 Vfe8 15.Se3 Bílá jednoduše vyvíjí figury do centra a neláme si hlavu s tím, že pozice je momentálně v rovnováze. Pěšcová formace černé na dámském křídle v sobě má cosi nezdravého a jednou to bude muset černá nějak řešit. Ukrajinský tým zřejmě v přípravě sledoval nějakou jinou linii hry, reakce černé v partii o moc hluboké pečlivé přípravě nesvědčí. 15...exd4 16.Jxd4

16...Sh2+ Černá trochu spěchá se zjednodušováním pozice. Nejdříve by si měla ujasnit úkoly věže a8. Pole d8 i c8 mají svou logiku. V úvahu ale přichází i okamžité 16...b4!?, pak se musí vyjádřit i bílá. 17.Ja4 Sh2+ 18.Kh1 Sf4= už vypadá trochu jinak, a výměna věží na sloupci a černé také moc neublíží. 17.Kh1 Sf4 18.Sxf4! Dxf4 19.Jce2!?

19...Db8 Oběť pěšce možná černou překvapila. Po 19...Dxf2 20.Vf1 De3 21.Vf3 Dg5 22.Jf5+/= má bílá dost nepříjemné hrozby Vg3 a Jd6. 20.Jg3 Bílé figury se svižně stěhují na královské křídlo. 20...Je5?! To se sice nabízí, ale možná se měla černá dáma vrátit na f4 nebo e5. Nyní bude ve hře i postup pěšce f2. 21.Sf1 Vc8?! Lopotný manévr vzdaluje další figuru od obrany královského křídla. 21...Jg6 22.Jxc6 Sxc6 (22...Vc8 23.Vd8++-) 23.Dxc6 h5+/= by mohlo dát černé určitou kompenzaci za pěšce, ale žádná jistota to není. Tah v partii je ovšem horší. 22.Jdf5+/- Vc7

23.Dc3! Počítač už téměř oslavuje vítězství bílé. Hrozby na diagonále a1-h8 jsou velmi silné. 23...Vd7 24.f4 Vxd1 25.Vxd1 Jg6 26.Jh6+! gxh6 [26...Kf8 27.Dc5+ Je7 28.Jhf5 Dc7 29.Jxg7!+-] 27.Dxf6 Df8 28.Jf5 c5

29.Sxb5 Silnější je 29.Vd7 Sxe4 30.Vxf7!+-. 29...Sxe4 30.Jd6?! Bílá má takovou převahu, že i nejisté vedení dalšího útoku její výhodu snižuje jen zvolna. Dominanci bílých figur potvrzuje nejlépe 30.Jg3! Sc2 31.Vd2 Sb3 32.Dc3 a4 33.Jh5+-. 30...Vd8

31.Vd2 31.Se8 De7 32.Dxe7 Jxe7 33.Sxf7+ Kf8 34.Sh5+/- už je "jen" značná technická převaha v koncovce, bílá raději klade malou léčku. 31...Sb1? A černá do ní padá. Měla držet střelce v dosahu pole d5, po 31...Sa8! 32.Sc4 De7 33.Dxf7+ Dxf7 34.Sxf7+ Kf8 35.Sxg6 hxg6 36.Kg1+/- by bílá ještě musela vyhrávat koncovku. 32.Jxf7! Vxd2 Matu přes diagonálu a2-g8 se dobře bránit nedá. 33.Jxh6+! 1-0

Základní fáze souboje o titul mistryně světa tedy nerozhodla. Před osmi lety Stefanova dokázala titul získat proti Kovalevské již v této fázi, o šest let mladší Ushenina bude v tiebreaku asi těžším oříškem. Nechám se raději překvapit. Ačkoliv paní Antoanetu už znám hodně let, a musím vám sdělit, že se dovede velmi příjemně usmívat. Pánové Kirsan a spol jsou jistě spokojení, že v tomto šampionátu pohořely obě velmoci, jak Čína, tak olympijské vítězky z pořádající země. Možná by se jim ale nelíbilo, kdyby se nakonec radoval předseda ECU Silvio Danailov, který již dorazil podpořit svou krajanku. Zní mi to nějak cynicky, měl bych asi potrénovat svou psychickou otrlost.

Partie:

Odkazy:

Stránky mistrovství
37x 1649x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (37) Aktualizovat
04.12.2012 10:26 | Autor neznámý

Kdyby mě někdo špatně pochopil, nemyslím si, že Korčnoj prohrál nějaký zápas úmyslně. Když měli hrát s Petrosjanem, na rozdíl od něj Korčnoj prohlásil, že na Fischera nemá, a samozdřejmě byl potom pod tlakem nechat Petrosjana vyhrát. Chtěl jsem pouze poukázat na fakt, že tyhle špinavé triky se dělaly i v zápasech, nejen v turnajích. Proto taky Korčnoj pár let na to emigroval, protože v Rusku by jej nikdy nenechali dojít až na vrchol. Korčnoj patří mezi mé oblíbence a doufám, že s ním ještě není konec.

Jinak ještě jedna zajímavost. Četl jsem jedno vyjádření Fischera, že se prý ze všech sovětských velmistrů nejvíc obával právě Korčnoje, protože prý jeho tahům a hernímu stylu nerozumí. Jaký paradox...

04.12.2012 09:45 | Autor neznámý

No Elo:

Asi tam bylo dříve slovo hodnost, teď tam máte nss body, když se přihlásíte.

V nadsázce, v jaké byl psán příspěvek, přechodník by vadit nemusel.

S Vaší vyjádřením k Víktoru Korčnému souhlas.
a) Pomluva.
b) Ochranka KGB stála u něj, nemířila na nepřátele, ale na něj.

Jinak prý na podzim Viktor Korčnoj říkal, ještě dám pár matů a na jaře již nezaseju....

04.12.2012 01:33 | Autor neznámý

No, právě na Korčného mi tohle moc nesedí (mimochodem, čest  jeho šachové památce, ačkoli, pokud by se někdo mohl vrátit k šachu po mozkové příhodě, tak věřím, že by to mohl být právě on).

03.12.2012 23:49 | Autor neznámý

Už první mistr světa Steinitz, z jehož iniciativy celá tato soutěž vznikla, říkal, že mistr světa by měl na cestě k titulu dosáhnout vítězství v turnaji i v zápase, prokázat tak své kvality v obojím. Mohou se hrát i nějaké finálové zápasy kandidátů, ale přece jenom by měl každý z účastníků projít aspoň jedním kvalifikačním uzavřeným turnajem. Uzavřený dvojkolový turnaj kandidátů je určitě lepší než KO minizápasy o 4 partiích (v Kazani dohromady z 30 vážných partií pouze 3 rezultáty, no nic moc).

Ony nějaké špinavé dohody byly a jsou možné nejen v turnajích, ale i v zápasech - napadá mě, že zrovna v semifinále 1971 Korčnoj údajně záměrně nechal vyhrát Petrosjana, kterému dávali větší šance porazit Fischera. Pokud se na nějaké špinavé triky přijde, není přece nic snadnějšího a spravedlivějšího než aktéry zkontumovat a penalizovat, je zbytečné kvůli tomu měnit pravidla.

03.12.2012 22:07 | Autor neznámý

pawel: co je NSS hodnost? Kdysi to bylo v záhlaví, ono to existuje?

P.S. Výjimečně (jsem po návratu z práce v náladě) - stop přechodníkům pro ty, kdo je neumějí, navíc se do kontextu věty ani nehodí.

Bond: prostě jsou zápasoví a turnajoví hráči, ti první jsou remizéři, jistě, ale třeba Lékó byl s Kramnikem pár tahů od titulu a Gelfand? Možná, že by papírový favorit Aronjan se svým stylem s Anandem prohrál, aniž by byl třeba rozstřel. Jsou to samozřejmě "kdyby". Ale Petrosjan držel titul šest let a moc turnajů nevyhrál, jestli vůbec nějaký. Jen ten kandidátský.

03.12.2012 20:32 | Autor neznámý

Já si prostě nedovedu představit, že by uzavřený turnaj mohl skončit větším fiaskem než jak skončily poslední zápasy kandidátů.

03.12.2012 19:28 | Autor neznámý

Tp capjar: Tak nějak...

Vidno, že ani Rada moudrých z diskutérů požívajíc nejvyšší nss hodnosti se neshodne, tak co chceme od FIDE.....

03.12.2012 19:10 | Autor neznámý

Velmi zajímavá debata.   

03.12.2012 16:13 | Autor neznámý

Zápasy osmi kandidátů jsou určitě lepší, jak nějaký turnaj (viz třeba Curacao a domluva Rusů o šetření sil). Jen by se muselo hrát minimálně na 8, ale raději tak 10čf/12sf/16fin partií (systém cca 1980). A zápas o titul na 24 ... No co se dá dělat, na to už asi peníze nikdy nebudou.

03.12.2012 15:08 | Autor neznámý

Mně se turnaj kandidátů tak úplně nezdá, vzpomínám na doby, kdy byli podezříváni hráči z bývalého SSSR ze "spolupráce". Dnes bych si to dovedl představit třeba u Ázerů, kdyby se do turnaje dostali třeba tři, což není v budoucnu vyloučeno - šachy jsou tam státním náboženstvím a ten stát je takový zvláštní, že. Napřesrok to nehrozí. Ty zápasy, pokud by nebyly tak krátké jako v Kazani, vygenerují nakonec toho správného.

03.12.2012 14:27 | Autor neznámý

No já jsem čím dál víc příznivcem systému, který teď bude platit pro chlapy - tedy turnaj kandidátů a zápas o titul mezi vyzyvatelem a obhájcem. Je sice fakt, že tu holky odehrály více partií než v klasickém švýcaru, ale při těch 2 partiích na zápas to zákonitě vygeneruje náhodnější výsledky než švýcar (tedy pokud se bavíme o pořadí na prvních místech).

03.12.2012 14:05 | Autor neznámý

Kozarek: V tom, že Aljechin se vyhýbal odvetnému zápasu s Capablancou, bych až takovou nespravedlnost neviděl, když uvážím fakt, že Capablanca to stejné dělal Aljechinovi 7 let. Capablanca požadoval po Aljechinovi splnění tvrdých finančních podmínek, a ještě i potom se snažil mu vše zkomplikovat (viz. turnaj v New Yorku, který měl určit nového vyzyvatele), bylo tedy správné, že Aljechin potom požadoval splnění stejných podmínek po Capablancovi (po jiných je nevyžadoval). Mimochodem, četl jsem, že později se oba pánové usmířili a Aljechin sám Capablancovi odvetný zápas nabídnul, překazila jim ho však válka.

Nechápu, proč by měl mít někdo problém jít hrát pásmový turnaj, potom mezipásmový a zápasy kandidátů, odehráli by dohromady dva turnaje a tři čtyři zápasy. V dnešní době snad profesionálové nehrají větší množství turnajů ročně? To pouze odehrají jeden turnaj a zbytek roku se válí doma? Když se dneska hraje 6 turnajů Grand Prix a pak turnaj kandidátů, každý má titul určitě o hodně jistější, určitě má o hodně větší motivaci se o něj takto ucházet než ve starém systému, který nikomu 40 let nevadil...

Zápas o titul by neměl být příliš dlouhý, ale ani příliš krátký. 30 partií je moc, 12 zase málo, ideální by bylo takových 16 partií, a jako případný tie-break rapidy do rozhodnutí, loterii v podobě bleskovek a armagedonu bych do toho netahal. Zápasy byly prověřeny 120 let trvající praxí a mistři světa byli bezvýhradně uznáváni celou šachovou veřejností (snad až na Euweho). Nebýt Iljumžinova a finančních problémů, starým systémem by se patrně hrálo dodnes a tyhle debaty bychom tu vůbec nevedli.

03.12.2012 13:08 | Autor neznámý

v šachách má prostě podle dlouhodobé tradice o mistru světa rozhodovat zápas s mistrem současným - to, že se spolu Anna a Hou Yifan ještě neutkaly a přesto si předaly titul (a teď si ho vymění znova?) je také imho dost hloupé.

Ve fotbale je zase tradiční rozhodovat o mistru světa v turnaji, který není samozřejmě objektivní, to by se musela hrát liga. Ale o to nejde, jde o to udělat (minimálně) jednomu národu za 4 roky radost ;))) Nesrovnávat nesrovnatelné přece, těžko najít MS, které má s MS v šachu kromě názvu něco společného.

03.12.2012 12:56 | Autor neznámý

Sucasny system naozaj nie je idealny. Ale kedy bol ? Niekedy sa hralo na 30 partii, inokedy na 10. Vyzyvatelom bol ten, kto zohnal peniaze, nie ten, kto bol najlepsi. Majster sveta si polahky nachadzal cesty, ako sa zapasu vyhnut. Aj Aljechin, ako  majster sveta, sa pre istotu odvetnemu zapasu s Capablancom vyhol.   Euwe vyhral s Aljechinom zapas na 30 (?) partii, a ani to mnohych nepresvedcilo, ze je najlepsi.  Aky dlhy zapas je teda spravodlivy ?

Ani system, vypracovany po vojne, nebol idealny. System kandidatskych zapasov  bol casove taky narocny, ze si ho, az na vynimky,  mohli dovolit len amateri z vychodneho bloku.  Ktory profesionalny sachista by dnes kvoli neistemu titulu  isiel hrat pasmovy turnaj, potom medzipasmovy, za nim tri kandidatske zapasy a nakoniec niekolkomesacny zapas o majstra sveta ?  

Majster sveta je ten, kto vyhra majstrovstva sveta. Tak je to vo vsetkych sportoch.  Budme radi, ze sachisti maju vsetci sancu sa majstrami sveta stat. Taka FC Barcelona, akokolvek dobry futbal hra, majstrom sveta nebude nikdy :-(

 

 

 

03.12.2012 11:50 | Autor neznámý

Wir: Majstrom sveta je ten, kto vyhra majstrovstva sveta. Ak v atletike (plaveni atd.)dosiahnete svetovy rekord, ste najlepsi na svete (nie vsak ste majstrom sveta).

Ak vsak zozeniete dostatok penazi na financovanie najblizsich 5-10 turnajov/zapasov o majsterku sveta zien, FIDE bude urcite s Vami rokovat o Vasich predstavach - mate teda realnu sancu to zmenit za par milionov dolarov, co by sa Vam v inom sporte tazko podarilo. Drzim palce

 

03.12.2012 11:26 | Autor neznámý

Mistr sveta ma byt uz z trivialni analyzy tohoto souslovi nejlepsi na svete, a ne nekdo kdo nahodne vyhraje KO turnaj s 64 ucastniky, to je opravdu smesne.

Kdyz uz KO system, tak snizit pocet ucastniku na 16 nebo 8 a hrat delsi zapasy, aspon na 8 partii. A vitez by nebyl hned mistr sveta, ale vyzyvatel. To by vyhovovalo jak atraktivite, tak tradici.

03.12.2012 10:55 | Autor neznámý

Šachisté mají maximální smysl pro spravedlnost. Takových 20 nepřesností za fotbalový zápas, co provede rozhodčí (nemyslím ty zápasy, kde tak činí záměrně), by si snad stěžovali šachisté až v Bruselu.

To samé co se týče mistra světa (mistryně). Jsme zvyklí, že je to vždy ten největší bůh své doby. Nejlépe mnohaměsíční zápasy, nejprv kandidátů a pak ještě delší o titul. Aby prostě byl prvek náhody co nejvíce minimalizován. Jenže vzpomerňme, že také mistři světa umírali v chudobě.

Tak jde o to, zda lze pokračovat v tradici, nebo se jí přiblížit, za současných ekonomických podmínek a možností a za podmínek, na které si zvykla světová špička.

Mne osobně nevadí, že jedičkou na žebříčku je někdo a mistrem světa někdo jiný. I pro atraktivitu médií, sponzorů, je zajímavější, "takové překvápko", "ousted šampionem", "jednička padla ve čtvrfinále". Připadá vám jiné sporty (6 let světová jednička stále čeká na výhru ve Wimbledonu). Tak to prostě je. Naopak do novin napsat, že "světová jednička po 3 měsících bojů dokázala, že opravdu jedničkou je" prostě dnes hůře obstojí. 

Jinak k mistryni světa: historie se neptá na průběh, žádný propůjčeným, je mistryní světa 2012. Byla v MS nejlepší. Každý ví, že třeba Kodeš vyhrál Wibledon, krom toho, že je to pavouk, ještě šlo o něco jiného, což možná mnozí mladší nevědí. Ale zbytečné dodávat, z přítomnných byl nejlepší.

03.12.2012 10:06 | Autor neznámý

Wir: A Řekové v roce 2004 nebo Dánové v roce 1992, to taky nebyli žádní mistři Evropy ve fotbale? (Ratingově jsme v roce 2004 přece měli vyhrát my, Holanďani, případně Portugalci.) Asi vlastně by nebyl nikdo ten správný mistr, vyhrát jeden KO turnaj je trochu málo, že.

03.12.2012 00:38 | Autor neznámý

Já se nesnažím srovnávat vítěze dnešních KO se starými mistry světa - to byla úplně jiná výkonnostní úroveň, spíš bych nerad kritizoval někoho, kdo vyhrál čestně férově podle jediných pravidel, jaká v současnosti existují. Titul totiž nemůže být udílen na základě výkonnostního žebříčku, ale podle výsledku spravedlivého turnaje. Nekritizujte mistry světa, ale pravidla, podle kterých jsou nuceni hrát, a toho chytráka, co je vymýšlí.

02.12.2012 23:25 | Autor neznámý

to Wir:

02.12.2012 22:55 | Autor neznámý

to Kozarek a HonzaR:    

02.12.2012 22:43 | Autor neznámý

Nezlobte se na me, ale Stefanova, Kosteniuk, Kasimdzhanov, Ponomariov ani ted Ushenina to nejsou zadni mistri sveta. Samozrejme nic proti nim, ale vyhrat jeden KO turnaj je trochu malo. Driv by se toto stat nemohlo. Srovnani s ostatnimi sporty - napriklad v tenise se vitez granslamu taky nepoklada za mistra sveta, ale je to ten kdo je c.1 v zebricku. Nechapu proc v sachu ma rozhodovat o mistru sveta jeden KO turnaj. Ani o vyzyvateli takovy turnaj rozhodovat nemuze. O tom kdo je mistr sveta muze rozhodnout jedine dlouhodoby vykon - tj. ELO, serie Grand Prix, pripadne dostatecne dlouhy zapas. To je staletimi proverena tradice, ktera se v poslednich desetiletich trestuhodne poslapava.

02.12.2012 17:15 | Autor neznámý

chápu, jak to myslíte, ale na kdyby se nehraje. Češi olympiádu nevyhráli, protože na to prostě neměli. Stejně jako se před KO turnaji nikdy nestal mistrem světa někdo, kdo by si to "nezasloužil" a to jednoduše jenom proto, že na to neměl. Pokud Anna zápas vyhraje tak jenom dobře, protože prokáže, že udělala obrovský výkonnostní skok, a že hraje na víc než na své současné umístění v žebříčku. Uvidíme.

02.12.2012 16:01 | Autor neznámý

Ono to skoro vypadá, že v dnešní době už je zločin, když si titul dovolí vyhrát někdo, kdo není v čele elo žebříčku, případně si už jen dovolí o něj bojovat (viz. Gelfand).  Ano, souhlasím, starý systém dlouhých zápasů se mi taky líbil víc, no a co? Nevidím jediný důvod, proč by se nemohlo hrát i jiným způsobem. Pořád někoho shazovat, že není důstojný držitel titulu, protože nemá nejvyšší rating, protože je jen jeden z širší světové špičky, protože nevyhrává všechny turnaje, už je to s prominutím trochu ubohé. Zajímavé, že když dva roky zpátky vyhrála stejný vyřazovací turnaj Hou Yifan, tenkrát tuším druhá nasazená podle elo, nebyl jediný problém, přitom vyhrála stejně mizerný kritizovaný turnaj, tak by to její vítězství přece taky nemělo mít žádnou cenu. Z pohledu amatéra, jsem na celém turnaji nic tak zásadního hrozného neviděl, vítěz prokázal, že ovládá šach ve vážném i zrychleném tempu, což by měl pravý držitel titulu umět.

Všichni tady kritizujou světové šachisty a šachistky, kterým po šachové stránce nesahají ani po kolena. Zajímavé by ovšem bylo, jak by všichni mluvili, kdyby se jim samotným náhodou podařilo vyhrát titul mistra světa v podobném turnaji, určitě by potom taky uznali, že jejich titul nemá hodnotu. Osobně budu doufat, že příští rok Anna roznese Hou na kopytech, a že příštím mistrem světa se nestane Carlsen ale Gelfand. Už jen proto, že by to možná konečně všechny kritiky umlčelo.

02.12.2012 12:50 | Autor neznámý

Teraz si vy vsetci diskutujuci skuste predstavit, ze by muzi CR vyhrali poslednu Olympiadu.  Josef, citite to -  tu lahku pachut z takeho titulu ? Jirka Kadlec- uz vas vidim, ako sem pisete, ze Olympiada bola Iljumzinovou tragikomediou. A Bond by napisal,  ze to  je len docasne prepozicany titul, a nabuduce  to Rusi (Ukrajinci, Armeni ... ) Laznickovi a spol ukazu. 

Koho by bavilo sledovat sutaz, ktoru povinne musi vyhrat nasadena jednotka.


 

 

01.12.2012 16:51 | Autor neznámý

Berme to tak, že má titul dočasně propůjčený jen do zápasu s Yifan, kde jsou její šance matematicky vzato zhruba nulové

01.12.2012 16:25 | Autor neznámý

No tak na live ratingu se pochopitelně posunula kvůli tomuto turnaji... ;-) Jinak na platné ELO listině je pochopitelně 37. a bude to mít hodně složité dokazovat, že je titul v dobrých rukách (správných se mi zatím trochu příčí napsat).

01.12.2012 15:31 | Autor neznámý

Hmm, jen tak mimochodem Anna je 23. na live ratingu.

01.12.2012 15:15 | Autor neznámý

Anně gratuluju. Ale zůstává taková lehká pachuť na jistě sladkém titulu, když se mistryní světa stane 37.hráčka aktuálního žebříčku...

01.12.2012 15:14 | Autor neznámý

To mi připomělo klasické vtipy typu: Im not racist, but ...

01.12.2012 15:03 | Autor neznámý

Tak ta Iljumžinova tragikomedie o ženský titul konečně zkončila a nezbývá než doufat, že snad někdy zkončí  i jeho podvodnická a pro šach zhoubná vláda ve FIDE. Nemám nic proti Ushenině, ale nazývat jí mistryní světa v šachu je směšnou fraškou a jen doufám, že Hou Yifan jí příští rok ve smysluplnějším zápase roznese na kopytech.

01.12.2012 14:39 | Autor neznámý

Tak tak, bravo Anuška. 

01.12.2012 14:20 | Autor neznámý

Jinak si ale myslím, že aspoň ve finále měly být čtyři rapidy místo dvou.

01.12.2012 13:15 | Autor neznámý

Joooo, Uškáááá:)

01.12.2012 13:04 | Autor neznámý

gratulace Anně! 

01.12.2012 11:27 | Autor neznámý

Rusky komentar skutecne stoji zato. Jsem netusil, ze je mozne sachistky oznacovat terminem "malaďéc".

01.12.2012 11:14 | Autor neznámý

A Chalifman si opět užívá tuhle "zajímavou" koncovku