Na svazu spokojenost

01.11.2011 13:43 | ME družstev 2011

Blíže se vrcholná událost letošního roku. Ve čtvrtek zasednou v řeckém Porto Caras čtyřčlenné mužské a ženské týmy evropských států za šachovnice prvního kola Mistrovství Evropy družstev pro rok 2011. Česká mužská reprezen...

Blíže se vrcholná událost letošního roku. Ve čtvrtek zasednou v řeckém Porto Caras čtyřčlenné mužské a ženské týmy evropských států za šachovnice prvního kola Mistrovství Evropy družstev pro rok 2011. Česká mužská reprezentace poprvé v historii nastoupí s dvojicí hráčů přes 2700 ELO bodů, do sestavy se po delší odmlce vrací Jiří Štoček a k novinkám jistě patří i nově postavený prémiový řád. Nejen o výše uvedených tématech jsme pohovořili s předsedou ŠSČR Viktorem Novotným (foto), který ve své funkci zažívá "reprezentační premiéru".

Blíží se ME družstev, první nejvyšší reprezentační akce v Tvé funkci. Jaké jsou pocity?

"Já jsem velmi spokojený. Z pohledu ŠSČR jsme udělali maximum možného. Jede nejsilnější možná sestava mužů, obdobně i u žen, kde jen některé zkušenější hráčky výše na žebříčku nahradilo dravé mládí v podobě sester Olšarových. Svaz také uspořádal reprezentační soustředění, které si účastníci chválili."

Mužská reprezentace již poměrně dlouho čeká na úspěch. Jaké jsou pro letošek stanoveny cíle?

"Cíle se již dlouhá léta nemění. MŠMT, které v rámci dotace na reprezentaci kryje většinu nákladů, boduje umístění do 16. místa. U mužů doufám, že se to konečně podaří, přál bych jim umístění v desítce. Na ženy, které jsou nasazené níže, musíme být letos ještě přísnější, protože dodatkové pravidlo MŠMT říká, že bodované umístění musí být v první polovině startovního pole a ženských celků je méně než 32 (přihlášeno 28). Holky jsou zatím nasazené jako 18. (a ještě se to asi sníží), mohou tedy jen příjemně překvapit, což se jim již několikrát podařilo."

A není to špatně, že se cíle již dlouhá léta nemění? Jsme nasazená třináctka, nebylo by záhodno nasadit laťku výše než 16. místo = spokojenost? Možná by navození větších ambicí týmu prospělo?

"16. místo jsme si nevymysleli my, ale ministerstvo, které to platí. O tom, zda budeme 9. nebo třeba 25. může rozhodnout jedna partie posledního kola a nejsem přesvědčen o tom, že jakékoliv stanovení cílů je její výsledek schopno ovlivnit. Prémiový řád je odstupňován podle konečného umístění družstva, tím je řečeno, že když to dopadne lépe, budeme spokojenější. Osobně bych příliš nejásal z umístění na 14.-16. místě, družstvo má podle mě na víc, ale z pohledu ŠSČR je prioritní udržení se v šedesátce podporovaných sportů, což závisí na mnoha faktorech mj. třeba výsledcích ostatních sportů. Pokud to se nepodaří, budeme mít vážný problém s financováním reprezentace a obávám se, že by ho nemusel vyřešit ani tendr na marketingová práva české šachové reprezentace, který vypisujeme."

Jako nový předseda svazu jsi vedl jednání s hráči reprezentace. Asi nešlo jen o formální seznámení, ze zákulisí prosakovaly zprávy o vyjednávání podmínek pro další roky, co bys k tomu uvedl? Přijde nějaké systémové řešení?

"Jednání s hráči a hráčkami mají na starost kapitáni, já jsem si to jen ověřoval u našich kluků, než jsme ve VV schválili prémiový řád. To je systémové řešení, které reflektuje fungování financování reprezentace z MŠMT - hráči mají nižší základy než v minulosti (a nově nikoliv stejné, ale podle Elo, jak je všude zvykem) a přilepší si pouze, pokud skončí od 16. místa výše."

Takže návrh nového prémiového řádu přednesli hráčům kapitáni?

"Komunikaci s hráči mají na starost kapitáni. Michal Konopka sestavil na základě ní návrh prémiového řádu, který jsme ve VV připomínkovali a později schválili. Takže ano, prémiový řád znají hráči od kapitánů."

Po odmlce se do reprezentační sestavy vrací Jirka Štoček, který určitě v předešlých letech chyběl. Proběhla s Jirkou nějaká užší jednání?

"Já jsem dostal jen zprávu od Michala Konopky, že Jirka chce letos hrát, což mě velmi potěšilo."

Reprezentovat by měla být především čest. Tak tento pohled se v posledních letech asi vytrácí ze všech sportů. Jak je tomu v šachu?

"Vždy záleží na profesionalizaci toho kterého sportu. Naši reprezentanti se šachem živí a požadují tedy za svou práci i adekvátní odměnu. Ze cti rodinu neuživíte. Nevylučuji, že může v budoucnu dojít k situaci, kdy budeme kvůli špatné finanční situaci prstíčkem škrábat a hráči nám pomohou, ale dělat to tak programově nelze. Jiná je situace u žen, které hrají všechny amatérsky, tam lze odměnu brát jako podporu jejich celoroční činnosti a motivaci ke zlepšování se a proniknutí do reprezentace."

"Též musíme respektovat financování reprezentace státem. Nemalé náklady na cestu a pobyt kryje nyní plně dotace MŠMT. Pokud vypadneme z 60 ještě relativně dobře podporovaných sportů, museli bychom bez podpory z prostředků ŠSČR chtít po reprezentantech i krytí nákladů, a to už bychom jen stěží někdy vyjeli s nejsilnějším týmem. I proto považuji v této chvíli za nejlepší řešení, pokud investujeme nějaké prostředky na to, aby naše šance na udržení se v šedesátce nejlepších sportů byly co nejvyšší. Nesmíme též zapomínat, že postavení v žebříčku hraje roli i v dotaci na talentovanou mládež. Reprezentace je též jedním z hlavních prostředků, jak šachy medializovat a přitáhnout sponzory, stačí vzpomenout Martinu Sáblíkovou."

Děkujeme za rozhovor. A vážení čtenáři, budete-li mít své nevyřešené otázky, neváhejte je položit níže do příspěvků, současný předseda jistě odpoví.

13x 1515x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (13) Aktualizovat
03.11.2011 18:20 | Autor neznámý

 Myslím, že diskuse k článku není správné místo to řešit. Nechcete to přesunout do fóra?

03.11.2011 14:47 | Autor neznámý

O elu ses vyjádřil až teď, nejsem přeci povinen Ti on-line odpovídat.

K jádru problému mám názor nezvýhodňovat cizince před Čechům (to jsem právě podrobně tehdá popsal a spočítal, přitom názorně jen prostými součty), Ty máš názor jiný.

03.11.2011 14:41 | Autor neznámý

RE p.Novotný: Děkuji alespoň za příslib, už to je oproti minulosti výrazný pokrok.

RE Pavel Chrz: Pavle nic si hledat nebudu. S tvou argumentací bytostně nesouhlasím a zdaleka nejsem sám. Jestli si to myslíš, tak si to mysli. Ještě uvidíme. Na další konkrétní nesmysly stran Ekonomické směrnice jsi mi radši neodpověděl, takže téhle plané diskuse raději necháme.

03.11.2011 14:31 | Autor neznámý

JP: Jednalo se pouze o sčítání a odčítání a pak porovnání dvou čísel, prosím najdi si to.

03.11.2011 13:58 | Autor neznámý

Obě dvě věci mám na paměti, chystá se nový rozpočet a s ním mohou přijít i návrhy na úpravu ekonomické směrnice. Je víc obdobných věcí, které mi vadí, musíme ale zjistit, co si svaz může dovolit oželet. Také nad sebou máme FIDE, kde se nám některé věci rovněž prodraží. V tuto chvíli mohu tedy jen neurčitě slíbit, že se tím budeme zabývat.

03.11.2011 13:34 | Autor neznámý

Jo a Pavle, v diskusních příspěvcích jsem nebyl zdaleka osamocen, a také na Konferenci jsem měl významnou podporu při těsném hlasování. Snad bys mi mohl alespoň logicky zdůvodnit, proč jsem byl nucen z OPENu zaplatit za každého cizince 20 korun na hráče za zápočet na LOK ČR, ale Svaz mi ústy pana Šmajzra odpověděl, že za tyto peníze nedostanou cizinci nic, že se jim na LOK nezapočítá ani bit. A taky že nezapočítal, přesně tak to dopadlo. Když jsem odmítl za tyto cizince platit zápočet na LOK, bylo mi odpovězeno že musím zapltit za všechny turnajové hráče, že je to psáno v Ekonomické Směrnici a přes to nejede vlak. Kde jsou teď ty tvoje spravedlivé makroekonomické výpočty?  Víš vůbec o tom, co se děje, nebo si žiješ v jiném světě?

03.11.2011 13:24 | Autor neznámý

Pavle, neozval jsem se proto, že jsem tvé složité makroekonomické fabulace nepochopil, nemám ekonomické vzdělání. Co se ale učí na základní škole to platí, či-li 400 se nerovná 250, 250 se nerovná 400. Fakt jsem se neozvla proto, že s tvojí argumentací souhlasím, ale proto že jí nerozumím a snad ani rozumět nechci. Taky já jsem psal Pavle Gens Una Sumus a tím se řídím a také snad jen pohuhým selským rozumem a kupeckými počty. Omlouvám se, že tvým makrům nejsem schopen porozumět. Tak mi promiň moji "hloupost".

03.11.2011 12:55 | Autor neznámý

Jirko, Jirko, když již si mne jmenoval, tak opět musím zopakovat, že vůbec neposloucháš argumenty a výpočty, které jsem říkal na konferenci a i zde psal. Vloni mohli někteří šachisté Čr na příspěvcích zaplatit i více než cizinci a také zaplatili. Letos, po změně, je rozdíl cca stokoruny za rok, což je taková sleva co má  svaz dotaci na člena (nejde to ze složité tabulky na haléř vypočítat, ale +/- to tak může k té cca stovce vycházet, a i kdyby ne, je to rozdíl desetikorun).

Odmítám pobídky cizincům, aby platili méně než naši řádní členové, vím, že by to bylo pro příhraniční kluby výhodné, ale každý soudný člověk s tím nemůže souhlasit. Zeptej se na misnisterstvu, proč "diskriminuje" cizince (Tvojí řečí) a že by nám je také nezapočítalo pro dotace.

Výpočty jsem psal, po mém příspěvku se nikdo, ani Ty, do diskuse již neozval, tak asi byly správné, argumenty mé přesvědčily. Ty zase za půl roku napíšeš to samé, a úplně zapomeneš na odpovědi. na vypracování znovu teď fakt nemám čas. 

03.11.2011 12:39 | Autor neznámý

Ještě jedna otázka, co já osobně mohu pro snížení diskriminační částky členských příspěvků cizinců udělat? Mám napsat oficiální žádost na VV ŠSČR, nebo jak mám postupovat? Bude se s tím někdo zabývat, nebo opět nastane ten přezíravý funkcionářský postoj typu pánů Svobody a Chrze? Já jsem opravdu, ale opravdu přesvědčen o nespravedlivém a diskriminačním přístupu k cizincům. Nemyslím teď cizince GM a IM, ale obyčejné výkonnostní šachisty. Dovedl bych si představit, že pro (nejméně) krajské soutěže bude členský příspěvek zcela srovnán s českými hráči. Co vy na to, pane Novotný, potažmo výkonný výbore ŠSČR vzešlý z letošních voleb? Mám za to, že můj požadavek je legitimní. Děkuji za odpověď. JP 

03.11.2011 12:25 | Autor neznámý

No tak jo, byla by tu jedna nevyřešená otázka, trochu už evergreen. Zabývá se VV ŠSČR otázkou srovnání členských příspěvků cizinců s českými hráči? Proč platí cizinci téměř dvojnásobek? Na Konferenci ŠSČR vždy nazve hospodář Svoboda požadavek na srovnání "lobbistickými tlaky" (asi myslel nějaké markoviny-dalíkoviny) a tím to vždy zhasne. Z toho je zřejmé, že požadavek za srovnání členských příspěvků u obou skupin je třeba předjednat a zapracovat do Rozpočtu. Děje se v tom něco? Konference bude za 4 měsíce. Děkuji Jiří Průdek. 

01.11.2011 18:32 | Autor neznámý

V zápisu ze schůze VV, úplně dole je tabulka prémií

01.11.2011 18:01 | Autor neznámý

A konktrétní čísla se dočtu kde?

01.11.2011 14:25 | Autor neznámý

No vida, konečně invenční nápad, jak povýšit šachy na žebříčku sportů - pokud se nezlepšíme my, tak to budeme aspoň kazit ostatním sportům a tím si udržíme pozici