Vítězem po rozstřelu Magnus Carlsen

11.10.2011 22:44 | Grand Slam: Sao Paulo - Bilbao 2011

Jako osudové pro vývoj turnaje se ukázalo 9. kolo, kdy ve všech třech partiích vyhráli vůdci bílých figur. Pro souboj o celkové prvenství byla nejpodstatnější partie Carlsen – Ivanchuk, ve které Carlsen i trochu se štěstím Ukrajin...

Jako osudové pro vývoj turnaje se ukázalo 9. kolo, kdy ve všech třech partiích vyhráli vůdci bílých figur. Pro souboj o celkové prvenství byla nejpodstatnější partie Carlsen – Ivanchuk, ve které Carlsen i trochu se štěstím Ukrajince přehrál. Klíčovým tahem bylo velmi silné 17.Vxd7, nicméně při jeho propočtu měl Carlsen velkou díru, když jak po partii sám sympaticky přiznal, neviděl Ivanchukovu silnou repliku 21…Dxf5. Naštěstí pro něj však 23.Jh6+ umožňuje pokračovat v útoku, což se v kombinaci s časovou tísní ukázalo jako rozhodující.

Aronian,Levon (2807) - Anand,Viswanathan (2817)

Hikaru Nakamura získal z královské indické proti Vallejo Ponsovi sice horší, zato nešablonovitou pozici. V té jej postupně přehrál, jenže při Španělově časové tísni to byl právě americký reprezentant, který v již lepší pozici nestihl provést 40. tah. Američan se totiž u rozhodčího ujistil, zda má splněno, a ten ho pokývání hlavy uklidnil. Šok, který poté následoval, nejlépe ilustruje níže uvedená fotografie. Ihned po nabytí smyslů sepsal protest, který však odvolací komise smetla ze stolu s argumentem, že na podobné dotazy u rozhodčího nemá právo. I souvislosti s mnohokrát zmiňovanou událostí na Světovém poháru si pak člověk klade otázku, zda vůbec rozhodčího u šachové partie potřebujeme… Každopádně Vallejo Pons tak získal celkově v turnaji třetí výhru, po výhře s Carlsenem již druhou naprosto darovanou na stříbrném podnose. Na toto kolo naopak velmi nerad bude vzpomínat mistr světa Viši Anand, který na Levona Aroniana zahrál riskantní variantu přijatého dámského gambitu, kde má bílý za pěšce více než dostatečnou kompenzaci. O tom, že Anand nemá v tomto turnaji formu (či dle jiných názorů motivaci), svědčí i závěr této miniaturky, kdy si nešikovně nalezl pod vítězný taktický obrat 25.Vxe6 (viz diagram).

Šokovaný Hikaru Nakamura si právě do života odnáší dvě důležitá zjištění: 1) ne všude se s angličtinou domluvíš, 2) důvěřuj jen sám sobě (© ChessBase.com)

Poslední kolo přineslo jediný rezultát, který však nijak neovlivnil umístění na předních místech. Právě naopak – Viši Anand díky ní odvrátil blamáž, když díky plnému bodovému zisku přeskočil z posledního místa Vallejo Ponse. Celkové prvenství na svou stranu mohli přiklonit v případě výhry Ivanchuk s Carlsenem, nicméně ani jeden z nich bílými Aroniana, resp. černými Nakamuru vážněji neohrozil, a tak musel rozhodnout tiebreak v podobě rapid partií.

V lepším rozpoložení do něj bezpochyby šel norský mladík, protože po rozpačitém startu měl za sebou úspěšnou stíhací jízdu, naopak Ivanchuk dobře rozjetý turnaj pokazil, když v posledních 4 kolech uhrál pouhé 2 remízy. Přesně v tomto duchu pak zmiňovaný rozstřel probíhal – v první partii sice Carlsen ještě převahu kvality neuplatnil, nicméně v odvetě jej černými ve španělské jednoznačně přejel, přičemž Ivanchuk již působil velmi rezignovaně. Carlsen tím navázal na poslední výhru černých, která se urodilo ještě v brazilském Sao Paulu – právě v partii Ivanchuk – Carlsen. Ač bychom to tedy po 4 kolech neřekli, má Carlsen na svém kontě další prvenství, navíc okořeněné upevněním pozice ratingové jedničky, když jako jediný z klubu 2800+ v turnaji body připsal.

Konečné pořadí

Konečné pořadí, upraveno z ChessBase

Partie

Odkazy

Stránky turnaje
22x 1534x Martin Vaculík
Fotogalerie
Komentáře (22) Aktualizovat
12.10.2011 18:39 | Autor neznámý

No vidíte a pak že šachy jsou hra s úplnou informací, to by bylo abychom postupným přidáváním pravidel z ní neudělali nějakou reálnější. Prozatím jsme alespoň šachisty naučili počítat do 40ti, dobrý argument pro nasazení šachu na první stupeň ZŠ :)

12.10.2011 14:40 | Autor neznámý

A byste chtěl nastavit, aby hodiny nepočítaly tahy a přitom po 40.tahu začaly přidávat 10 sec/tah?

12.10.2011 13:29 | Autor neznámý

Hodiny sice tahy počítat umí, ale obecně se to nastavení nedoporučuje, právě proto, e hráčům poskytuje, v rozporu s pravidly, informaci o splnění limitu počtu tahů. Nevím, jak je měli nastaven tam ...

12.10.2011 13:01 | Autor neznámý

Je fakt, že díky tomu tempu (přídavek 10sec/tah po 40.tahu) musely hodiny počítat tahy a Nakamura musel vidět, že jeho soupeři naskočila hodina a jemu ještě ne.

12.10.2011 12:52 | Autor neznámý

Mám dojem,že u těchhle hodin naskočí po kontrole automaticky ta hodina navíc, je tudíž nepochopitelné, nač se Nakamura ptal. Tím spíše, že časové tísně byly snad v každé druhé partii a nic podobného se nestalo.

12.10.2011 12:46 | Autor neznámý

Já se omlouvám, ale nevšiml jsem si u svého ani kolegů (kteří se zastali rozhodčího proti jeho lynčování) nic o lynčování hráče.

 Chybu udělal, někdo ji udělá na šachovnici (co já jich udělal v neděli..), i velmistr-profík se splete a udělá hrubku, nebo někomu zazvoní mobil, jiný přijde pozdě, když je čekací doba nula a někdo chybuje v pravidlech, eventuálně je zná, ale ve vyhrocené chvíli opomene. A někdo si splete počet tahů. To je vše lidské.

  Ale kvůli tomu neházejme špínu na rozhodčího (těch možností mohlo být spousty, jak jsem psal).   A jak psal správně J.Bond, kvůli tomu nelitujme Nakamuru, jeho chyba a když dal prostest proti své chybě, tak to není opravdu důstojné.

 Také příští kolo ligy budu prostestovat, že mi rozhodčí Josef L. neřekl, abych raději si sebral pěšce na a3 či se nedostal do časovky .

12.10.2011 12:32 | Autor neznámý

souhlas s Vaskem 

12.10.2011 10:57 | Autor neznámý

Ať už je to chyba kohokoliv, určitě není třeba ještě Nakamuru z něčeho obviňovat, při tom co se mu stalo. Opravdu, kdo tady Nakamuru "lynčuje", měl by nahlédnout do svého svědomí, jestli by se jemu opravdu nikdy nic podobného nemohlo stát. A jak byste se pak asi cítili?

12.10.2011 10:29 | Autor neznámý

Souhlasím s Láďou Palovský podobné jsem měl večer na jazyku, rozvedu:

Martine, promiň, pokud tedy nemáš detailní zprávu z místa nemůžeš dělat závěr.

Pokud rozhodčí přiznal (či se prokázalo), že nezná pravidla a navíc měl v úmyslu mu opravdu říci "máš 40.tahů". Pak ano, hrubá chyba, ale nic na výsledku a chybě hráče nemění.

Jak se má zachovat schopný rozhodčí na hloupý dotaz proti pravidlům, aby nerušil soupeře, všechny kolem, nezasáhl do hry? (V tu chvíli vysvětlovat, že mu nemůže nic říci, nelze, není čas, rušení ostatních). Pokrčuje rameny, přetvařuje se, instinktivně se usměje (jako že nemohu říci), diví se dotazu, kroutí hlavou čímž není jasné, zda 40 tahů není či nemohu nic říci, nebo kývá na znamení nesouhlasu (některé země) .

Hráč nechápe, ale je to jen jeho problém.

 A nejen v Bulharsku třeba znamenají posunky hlavou opak co u nás Ano / Ne.

To vše se mohlo stát.

Nebo, dobře rozumí Anglicky, ale hráč také neruší soupeře, zeptal se třeba potichu, nesrozumitelně.
Rozhodčí mohl vyrozumět:
a) Hraje se na 40. tahů?
b) Je to 40.tah?
c) zahrál soupeř 40.tah.
  Zde pokud jasně rozhodčí odpověděl, ani to neměl. Možná ho šokoval (ve vyšších sférách dotazy nepadají), reagoval instinktivně. "Ano hraje se na 40.tahů", "ano byl to 40.tah (bílého opravdu byl).

  Takže málo informací, abychom soudce soudili.

12.10.2011 10:09 | Autor neznámý

O průběhu "celé té kauzy" mám vážné pochybnosti, chybí zde vyjádření obou protagonistů (stejně tak bych zde mohl otevřít některé staré svazové kauzy a pochopili by jste, že ne všechno je tak, jak to jednobarevně vypadá), proto bych byl velmi opatrný s nějakým jednoznačným verdiktem (viz morphynista - řekl Surender, že počet tahů sdělit nemůže, protože mu pravidla neumožňují nebo krčil rameny nebo pokyvoval hlavou??Ptal jste se ho pane Morphynisto??). Ještě jen jeden dovětek -  "zda vůbec u partie potřebujeme rozhodčího?" - když čtu některé zde poznámky (viz skinca a to bez urážky) - tak já mám v této otázce docela jasno. Vím, stojím na druhé straně barikády, takže jsem šachová persona non grata...   

12.10.2011 10:04 | Autor neznámý

Stěžovat na rozhodčího si mohl akorát Vallejo, pokud by skutečně Nakamurovi oznámil, jeslti už zahrál 40 tahů. A to, že mu rozhodčí přikývnul tvrdí jenom Nakamura, nikdy jiný to nepotvrdil.

12.10.2011 09:50 | Autor neznámý

Nakamura by určitě měl znát pravidla, ale stejně je má znát i rozhodčí. Ten vůbec neměl co pokyvovat, ale měl jasně říct, že počet tahů sdělit nemůže, protože mu to pravidla nedovolují. Těch pár slov anglicky by snad umět mohl, i pokud to není jeho rodný jazyk. K ostudě přispělo i nesmyslné hrací tempo bez přidávaného času, které se hodí tak pro okresní přebor. Nejlepší by asi bylo, kdyby rozhodování měli na starosti lidé, kteří tomu skutečně rozumějí, tedy velmistři "v šachovém důchodu", jako byl u nás např.M.Filip. Nyní mám pocit, že daleko častěji tuto funkci dělají různí neschopní funkcionáři, co dokážou akorát  zkontumovat partii, pokud se hráč o pár vteřin opozdí na začítek partie, ale pokud se vyskytne nějaký skutečný problém, tak se vždy "vyznamenají", jako rozhodčí v tomto případě...

12.10.2011 09:47 | Autor neznámý

Mimochodem pokud se ho Naka ptal ve stylu "Is it move 40?", tak odpověď zní samozřejmě "Yes", byl to 40.tah, akorát ho ještě nezahrál (respektive ho zahrál pouze jeho soupeř).

12.10.2011 09:34 | Autor neznámý

Do těchto diskuzí moc nezasahují a rozhodně jsem nebyl svědkem "kauzy Nakamura", ale dovolím si jen jednu poznámku. Popisek typu "ne všude se s angličtinou domluvíš" je doufám jen "špatný vtip". Měl jsem možnost se velmi dobře seznámit s Anilem během olympiády (byli jsme spolu v každodenním kontaktu) a můžu Vás všechny ubezpečit, že angličtinu ovládá líp "než my všichni tady dohromady" (omlouvám se předem, pokud jsem někoho tímto výrokem urazil). Výše uvedené by mohl jistě potvrdit i Pavel Votruba, David Navara a další. Co se týče jeho rozhodcovského profilu (každý si na stránkách turnaje může najít co pískal)  z mého pohledu - mladý a vyníkající rozhodčí s velkou budoucností. Zpytovat svědomí by měl spíše Hikaru Nakamura...     

12.10.2011 09:20 | Autor neznámý

Nevim, pokud nekdo ma treba casovy pres a nezapisuje,tak by mel zapisovat rozhodci a v tom pripade bych se taky zeptal rozhodciho jestli uz probehl 40 tah, koho jineho??

12.10.2011 09:05 | Autor neznámý

Jako sorry, ale že Nakamura nezná takové základní pravidlo, za to ho litovat opravdu nemůžu. A že ještě potom podal oficiální protest, to už bylo fakt nedůstojné hráče 2700+. I kdyby mu rozhodčí 100x pokyvoval, že už 40.tah udělal, tak to s tím nemá co dělat.

12.10.2011 08:56 | Autor neznámý

Omlouvám se za poslední slovo:pochopitelně "šprýmař".

12.10.2011 08:55 | Autor neznámý

Tato zpráva by se snad hodila k datu 1.dubna,ale nikoliv k dnešku.Není pan Kynčl z novinek nějaký šprýma?

12.10.2011 06:44 | Autor neznámý

Změna pravidel čeká veškeré soutěže mládeže.

  V noci zasedala Evropská šachová federace a zabývala se včerejší zprávou z EU o rozhodnutí k potlačení možností dětí si hrát v zájmu jejich bezpečí.

 Jak vyťukali včera večer veškeré servry, mimo jiné dětem do 14 let je zakázáno:

-         nafukovat balónky

-         foukat na frkačky (aby se s tím neudusily)

-         používat plyšové hračky, jen omyvatelné (lobby farmaceutických firem, aby si z přirozených mikrobů nevytvořily pro život imunitu)         

A co se i nyní nás týká, používat malé předměty, nejen magnetické rybičky, ale i šachového pěšce.   Aby je děti nepokly a nezačali se jimi dusit. (figury V,J,S prý těsně prošly).

 Znamená to,  dle nočního zasedání šachové federace, že děti do kategorie H14 budou hrát bez pěšců, řeší se úprava pravidel, aby partie nezačínala 1.Vxa8 Vxh1.

   Tím končí možnost startu na MS, protože by si se soupeři „nerozuměli“.

Ještě hůře dopadli malí hudebníci. Již žádní noví virtuozové nevyrostou, v 15 se nikdo nenaučí hrát. Do 14 let hračky nesmí převýšit zvuk určitého počtu decibelů, což nesplňuje snad žádný hudební nástroj. 

 Byl tohle strašný stát,

 když musel se dívat,

jak zakázali hrát (si)

 a zakázali zpívat,

a bylo jim to málo,

poručili dětem,

gumové hračky mít,

omyté Arielem.

     Abych přeci jen zakončil pozitivně, podle nejnovější zprávy z důvěryhodných zdrojů Evropské šachové federace, se nad ránem, po nočním zasedání, rodí myšlenka, že by přeci jen šlo s pindíky hrát. To tehdy, když budou mít na sobě jakousi, zatím nespecifikovanou, ochranu, která zvětší jejich rozměr a zabrání polknutí. Prý by to bylo i v souladu s osvětou a výchovně-vzdělávacími programy pro školáky  v EU. Podrobnosti zjišťujeme.  

   … A co děti mají si kde hrát…  výtah ze zprávy třeba zde: http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/247139-smernice-eu-zakazala-detem-bez-dozoru-nafukovat-balonky-a-troubit-na-frkacky.html?ref=ostatni-clanky

11.10.2011 23:32 | Autor neznámý

to rominson: myslím, že se hrálo do 40.tahu bez časového bonusu. A to v posledních 5 minutách nemusejí zapisovat nejen velmistři...

Na druhou stranu mě docela překvapuje, že si podle všeho Hikaru nezapisoval aspoň svoje tahy. Ptát se rozhodčího na počet tahů bych pak označil za trochu dětinské. A rozhodčímu bych dal korunu. Nebo euro.

11.10.2011 23:02 | Autor neznámý

 ale koukam, ze Moro zase radi

11.10.2011 22:58 | Autor neznámý

to uz velmistri nezapisuji partie bo co?