Morozevichův návrat

30.07.2011 04:43 | Biel 2011

Nebývá příliš zvykem, aby se v titulku shrnujícího článku superturnaje neobjevilo jméno vítěze, nicméně v tomto případě nezbývá než udělat výjimku. Při vší úctě ke všem ostatním účastníkům se totiž prvenství Magnuse ...

Nebývá příliš zvykem, aby se v titulku shrnujícího článku superturnaje neobjevilo jméno vítěze, nicméně v tomto případě nezbývá než udělat výjimku. Při vší úctě ke všem ostatním účastníkům se totiž prvenství Magnuse Carlsena víceméně čekalo, na druhou stranu bylo jistě mnohem více fanoušků zvědavých, v jaké formě se představí k vrcholovému šachu navrátivší se Alexander Morozevich. Po velmi dobrém výsledku v ruské Vyšší lize ani tentokrát originální „Moro“ nezklamal, když před nastupující generací mladíků skončil na druhém místě.

Vachier-Lagrave, Maxime - Pelletier, Yannick

„Fotbalový“ způsob bodování – 3 body za výhru a jediný za remízu – přihnal některé hráče možná až k přílišnému riskování. Např. pro vítězného Carlsena to znamenalo dokonce zápornou bilanci s dalšími medailisty – s Morozevichem se rozešel se dvěma remízami, Vachier-Lagravovi dokonce jedenkrát podlehl –, jenže proti ostatním byl takřka bezchybný. Tříbodové bodování se v tomto turnaji bezpochyby osvědčilo, navíc pokud závěrečnou tabulku přepočteme na bodování klasické, tak dokonce nedojde k žádným změnám.

Typický motiv, jak se dostat na černého krále, předvedl Vachier-Lagrave proti domácímu Pelletierovi: 23.Vxe6! fxe6 24.Dg6+ Kh8 25.Dxh6+ Kg8 26.Dg6+ Kh8 27.Ve4 f5 28.Dh6+ Kg8 29.Vxe6 Vd7 30.Vg6+ Kf7 31.Vxc6 Bílý má již nyní 4 pěšce za věž, klíčový však je odhalený černý král uvízlý v centru, který lavině pěšců bílého v kombinaci s neustávajícími šachy nemohl dlouho odolávat.

Tabulka

Konečné pořadí (upraveno z TWICu)

Partie

Odkazy

Stránky turnaje
14x 1308x Martin Vaculík
Fotogalerie
Komentáře (14) Aktualizovat
02.08.2011 09:34 | Autor neznámý

Kasimov navrh bol predsa v malej modifikacii uz pouzity a to dokonca predtym, ako vznikol v hlave jeho autora. Hrali sa nim kandidatske zapasy v Kazani. Ako ziarivy priklad rezultativnosti by som ich rozhodne nedaval, hoci pre mna boli partie po obsahovej stranke zaujimave.

Kazda zmena systemu moze viest k zmene v pristupe hracov k partiam. Na Kasimov navrh by mohla byt uspesna Griscukova strategia: Dozit do blicky a tam mat viac stastia.

Nech vyhra lepsi !

02.08.2011 09:17 | Autor neznámý

Na ligu by 3bodový systém neměl samozřejmě vliv - stejně by rozhodoval počet výher. A 3bodové skóre celého družstva se počítá už dnes a je to celkem ku prospěchu věci. 

02.08.2011 08:48 | Autor neznámý

Ja si myslím, že 3-bodový systém tu "riešime" zbytočne. Ten sa predsa zatiaľ používa iba v uzavretých turnajoch jednotlivcov a tie hrá málokto z nás. Napríklad ja som hral takýto turnaj zatiaľ iba raz. A používanie 3-bodového systému v turnaji hranom švajčiarskym systémom alebo v lige si neviem dosť dobre predstaviť. To by prinieslo viac komplikácií ako osohu.

02.08.2011 07:30 | Autor neznámý

Jsem odpůrce 3 bodového systému (šachy jsou v podstatě remíza a nerozhodný výsledek může být často i efektnější než některé vítězství). U takového fotbalu může být správná útočná i obranná taktika a 3 bodový systém nabádá k útočení. V šachu ale může být v některých pozicích správný pouze postup, který vede k remíze a hráči by byli vlastně trestáni za to, že hrají správně.

PS: Ještě tu nikdo nezmiňoval kombinaci 3 bodového systému a Kasimdžanova návrhu - při remíze si každý rozdělí po bodu a pak si to rozdají ve zkrácených hrách o ten zbývající jako dnes v hokeji. Také to není OK, ale kdyby už Kasimdžanův návrh chtěl někdo vermomocí aplikovat tak snad jen takto.

01.08.2011 19:05 | Autor neznámý

 Carlos: Proti tříbodovému systému rozhodně nejsou jen sběratelé remíz. Mě se letos podařilo sehrát sérii osmnácti vážných partií za sebou bez jediné remízy (+10 =0 -8). Tříbodový systém prostě popírá zdravý selský rozum, když různým partiím přiřazuje různou součtovou bodovou hodnotu. Zvýhodňuje hráče určitého herního stylu. Odpůrcům remíz bych rád připomněl, že si mohou v databázích dohledat mnoho rezultativních partií, které jim budou připadat zajímavé, nevidím tedy žádný racionální důvod se pokoušet někomu diktovat, jak má hrát.

 

Taky se mi nelíbí, že někteří odsuzují amatéry, kteří hrají často na remis. Je to věc přístupu, já chodím k partii s tím, že chci vyhrát, remízu beru jako poloviční porážku, ale pokud někoho baví sbírat remízy, je to přece jeho věc. V týmu jsou takoví hráči nepochybně užiteční. Prostě odremizují jednoho soupeře a hráče za sebou posunou o jednu pozici níže, což podle mých simulací může mít samo o sobě hodnotu až více než půl bodu. Pokud chcete, můžete takového hráče napsat na soupisce poněkud více dopředu, než by vycházelo podle ela, tam bude nejefektivnější.

 

Navíc na top zavřených turnajích to nevypadá, že by tříbodový systém nějak zásadně snižoval počty remíz. Doporučuji čtenářům sledovat počty remíz v jednotlivých turnajích.

01.08.2011 13:02 | Autor neznámý

Ale ten návrh se vůbec netýká tříbodového systému. Spočívá v tom, že pokud vážná partie skončí remízou - a je úplně jedno, jestli po pěti minutách nebo po pěti hodinách - bude se hrát dvacetiminutovka s obrácenými barvami, pokud i ta skončí remízou, tak se pokračuje desetiminutovkou a nakonec se skončí u blicek nebo ještě kratšího tempa. Na konci musí být vždy znám vítěz, takže se zcela zruší remízy. Vítěz by měl získat bod, poražený nulu. Já mohu jen zopakovat svůj názor a podpořit argumenty pana Josefa, že pro šachisty, kteří hrají na amatérské úrovni, to nemá žádný smysl. A třeba v soutěžích družstev ani není takový "nekonečný zápas" z časových důvodů možný. Když si vezmeme např. městský přebor v Brně, tak tam zápasy začínají i v 17.30. Dejme tomu, že oba  hráči bojují až do holých králů, partie skončí někdy o půl desáté, zápas je dávno rozhodnutý, oba toho mají plné zuby a chtějí stihnout poslední vlak, poněvadž třeba ani nebydlí v Brně. Podle zmíněného návrhu by však museli začít hrát dvacetiminutovky, protože by partie nemohla skončit remízou, i když by s ní oba dva souhlasili. I zde má pan Josef úplnou pravdu. Kdyby se něco podobného skutečně prosadilo, tak by spousta lidí přestala hrát a já sám bych rovněž ze šachového svazu vystoupil...

01.08.2011 08:19 | Autor neznámý

Josef: "Kasimdžanův návrh může být částečně zajímavý pro zpestření v několika top turnajích, ale obecně do šachu nepatří z mnoha důvodů."   Nesouhlasím a Vámi uváděné důvody hodně "kulhají" ... Pokud se 3 bodový systém osvědčil v řadě jiných sportů jako účinný motivátor pro hru s větším rizikem, tak u šachů to bude platit obdobně. Chápu, že pro řadu hráčů (hlavně těch "opatrných", kteří hrají na jistotu je to nepříjemný systém, ale většina si naněj po jeho zavedení zvykne a za 10 let už to nikdo nebude řešit. Šachy jako sport už dlouhou dobu pokračují v sestupné tendenci (stále menší mediální zájem; méně mladých hráčů;..) a potřebují nové impulsy (např zrychlené tempo hry; play off; vytříbené komentátory při TV přenosech), které je zatraktivní i pro veřejnost (nešachisty; mládež). Je logické nejdříve vyzkoušet úpravy, které se osvědčili i v jiných sportech a po 1-3 letech se uvidí, zda se osvědčí i v šachách.

Doufám, že se o tento nový směr v šachách bude snažit i naše nové šachové vedení v čele s Viktorem Novotným a držím mu v tom palce

30.07.2011 20:03 | Autor neznámý

Chudák "Морозевих"    

30.07.2011 15:25 | Autor neznámý

... a ještě jsem zapomněl to hlavní: z návratu Morozeviče do aktivního šachu musí mít radost snad každý šachový fanoušek. Tak ať mu inspirace ke hře vydrží co nejdéle!

30.07.2011 15:22 | Autor neznámý

V globálu souhlasím s Morphynistou. Kasimdžanův návrh může být částečně zajímavý pro zpestření v několika top turnajích, ale obecně do šachu nepatří z mnoha důvodů.

K těm hlavním řadím nesmyslnost porovnávání profesionálního a výkonnostního šachu (a tím odpadá i možnost stejného systému jím navrženého ELO bodování třeba při open turnajích za účasti profesionálů a amatérů).

Dále Kasim srovnává šachy např. s tenisem. V mladším věku se o tom snad s obrovskou představivostí dá třeba i uvažovat. Ale při stresu spojeném s nutností partii vyhrát nebo prohrát by snad museli doktoři zakázat hrát šachy hráčům nad 60 let - a řadě hráčů případně i dříve. O ztrátě pohody například v drtivé většině soutěží družstev ani nemluvě. Ve finále by Kasimem navržený systém dle mého naopak způsobil dramatické snížení aktivních šachistů, kterým podobné nervování v klubovém šachu nestojí vůbec za to.

Navíc při současném stavu rozvoje teorie by se pouze zvýhodňovali hráči preferující zrychlené tempo hry. Atd. atd.

Obecně ai myslím, že na klubové úrovni remízová tendence šachu nebude nějak zásadní nejbližších cca tisíc let. A top turnajích si můžou klidně zkoušet různá Sofijská pravidla, 3bodové systémy, "Kasimova pravidla" apod. dle libosti a přání laskavých sponzorů (bez ironie). A když nic nebude fungovat, pořád jsou v záloze třeba Fischerovy šachy.

Jinak počítám, že při tomto tempu a směřování diskuzí ohledně "remízové smrti" šachu budeme za 10 let zvažovat přechod na šachbox (chess boxing) - tam myslím remíza moc nehrozí a určitě by se tak dostali šachy i do televize, jak si tak bytostně někteří funkcionáři přejí.

30.07.2011 11:53 | Autor neznámý

 @sisoj  Nápad R.Kasimdžanova na úplnou likvidaci remíz by se mohl snad uplatnit na turnajích jako jsou Biel nebo Dortmund, ale celkově mi to případá jako trest pro hráče, že si vůbec dovolili remizovat. Nedělá třeba rozdíl mezi remízou po pár minutách a remízou ve 150 tazích, jako v partii Meier - Nakamura v Dortmundu. Kdyby toto pravidlo platilo, tak by museli "za trest" hrát ještě po půlnoci nebo druhý den ráno dvacetiminutovky. Rovněž v soutěžích družstev by to přineslo řadu problémů, takže bych celou ideu ohodnotil jako dobře míněný pokus o zatraktivnění šachu pro veřejnost. ale přece jen málo respektující historické tradice a odlišnost oproti jiným sportům. 

30.07.2011 10:59 | Autor neznámý

sisoj:  "Tříbodový systém + MG a hned je vyvrácen mýtus o remízovém šachu..."

1.  MG je hráč, který do tohoto turnaje výkonnostně vůbec nepatří. Převyšoval je v průměru o 135 bodů. Uhrál téměř přesně tolik, kolik mu předpovídal elo systém.

 

2. V tabulce je přesně 50% remíz. Tedy počet obvyklý na mnoha turnajích podobné síly.  Takže ty chvalozpěvy na tříbodový systém neberu.

30.07.2011 10:20 | Autor neznámý

Též gratulace MC. Vlastně tohle nechápu: že vítězství MC se nějak čekalo.. bylo zadarmo?  Morozevič byl až druhý. MC byl neuvěřitelně bojovný a je to super triumf, motor turnaje,  nepamatuji se, kdy jsem sledoval nějaký turnaj s takovým potěšením pro oko, dortmund je proti tomu nuda.

30.07.2011 06:43 | Autor neznámý

Gratulace pro MG a AM.

Tříbodový systém + MG a hned je vyvrácen mýtus o remízovém šachu... (viz šach.týdeník).

Jenom chtít, a to naši GM moc nechtějí.